به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۱ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
فهرست آیات 1 تا 206 سوره اعراف



توضیحات
آيه 1 و 2
آيه 3
آيه 4 و 5
آيه 6 و 7
آيه 8
آيه 9
آيه 10
آيه 11
آيه 12
آيه 13
آيه 14 و 15
آيه 16 و 17
آيه 18
آيه 19
آيه 20
آيه 21
آيه 22
آيه 23
آيه 24 و 25
آيه 26
آيه 27
آيه 28
آيه 29
آيه 30
آيه 31
آيه 32
آيه 33
آيه 34
آيه 35 و 36
آيه 37
آيه 38
آيه 39 و 40
آيه 41
آيه 42
آيه 43
آيه 44
آيه 45
آيه 46
آيه 47
آيه 48
آيه 49
آيه 50
آیه 51
آیه 52
آیه 53
آیه 54
آیه 55
آیه 56
آیه 57
آیه 58
آیه 59، 60
آیه 61، 62
آیه 63
آیه 64
آیه 65
آیه 66، 67
آیه 68
آیه 69
آیه 70
آیه 71
آیه 72
آیه 73
آیه 74
آیه 75، 76
آیه 77
آیه 78
آیه 79
آیه 80، 81
آیه 82
آیه 83
آیه 84
آیه 85
آیه 86
آیه 87
آیه 88
آیه 89
آیه 90، 91
آیه 92
آیه 93
آیه 94
آیه 95
آیه 96
آیه 97، 98
آیه 99
آیه 100
آيه 100
آيه 101
آيه 102
آيه 103
آيه 104
آيه 105
آيه 106 و 107
آيه 108 و 109
آيه 110
آيه 111 و 112
آيه 113 و 114
آيه 115 و 116
آيه 117
آيه 118 و 119
آيه 120
آيه 121 و 122
آيه 123
آيه 124 و 125
آيه 126
آيه 127
آيه 128
آيه 129
آيه 130
آيه 131
آيه 132
آيه 133
آيه 134 و 135
آيه 136
آيه 137
آيه 138 و 139
آيه 140
آيه 141
آيه 142
آيه 143
آيه 144
آيه 145
آيه 146
آيه 147
آيه 148
آيه 149
آيه 150
آيه 151
آيه 152
آيه 153
آيه 154
آيه 155
آيه 156
آيه 157
آيه 158
آيه 159.
آيه160
آيه 161
آيه 162
آيه 163
آيه 164
آيه 165 و 166
آيه 167
آيه 168
آيه 169
آيه 170
آيه 171
آيه 172
آيه 173 و 174
آيه 175
آيه 176
آيه 177 و 178
آيه 179
آيه 180
آيه 181
آيه 182 و 183
آيه 184
آيه 185
آيه 186
آيه 187
آيه 188
آيه 189
آيه 190 و 191
آيه 192 و 193
آيه 194
آيه 195
آيه 196
آيه 197 و 198
آيه 199
آيه 200
آيه 201 و 202
آيه 203
آيه 204
آيه 205
آيه 206





۵ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
توضيحات


سيماى سوره‏ ى انفال‏
اين سوره هفتاد وپنج آيه دارد و در مدينه نازل شده است.
اين سوره به دليل كلمه‏ى «انفال» كه در آغاز آن آمده و همچنين بيان احكام انفال و ثروت‏هاى عمومى، به «انفال» نامگذارى شده است.
نام ديگر اين سوره، «بدر» است، زيرا بيشتر آياتش پيرامون جنگ بدر است كه اوّلين نبرد مسلمانان با مشركين مى‏باشد و مسلمانان از امدادهاى الهى و نصرت خدا برخوردار شدند.
در اين سوره، در كنار مطرح شدن جنگ بدر، به طور ظريفى ويژگى‏هاى سپاه حقّ در مقابل سپاه باطل نيز بيان شده است. همچنين درسهايى از تاريخ پيامبر اسلام وچگونگى رفتار آن حضرت با مسلمانان و مسائلى همچون انفال، بيت‏المال، احكام جهاد، غنائم، اسيران و خمس و چگونگى تقسيم آن، ماجراى هجرت و ليلةالمبيت، صفات مؤمنان واقعى، جلوگيرى از اختلاف و تفرقه و... بيان شده است.




۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 1

-------------------------------------------
آيه
يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَنفَالِ قُلِ الْأَنفَالُ لِلَّهِ وَالرَّسُولِ فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَ أَصْلِحُواْ ذَاتَ بَيْنِكُمْ وَأَطِيعُواْ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ
-------------------------------------------
ترجمه
(اى پيامبر!) از تو درباره‏ى انفال (غنائم جنگى و اموال عمومى) مى‏پرسند (كه از آن كيست؟) بگو: انفال، از آنِ خدا و پيامبر است. پس، از خداوند پروا كنيد و (روابط) ميان خودتان را اصلاح كنيد و اگر ايمان داريد، از خدا و رسولش اطاعت كنيد.
---------------------------------------------
نکته ها
در قرآن حدود 130 بار واژه‏ى سؤال و مشتقّات آن، از جمله 15 بار عبارت «يسئلونك» آمده است.
«انفال» جمع «نَفل»، به معناى زياده و عطيّه است. چنانكه به زيادتر از نمازهاى واجب، نافله گفته مى‏شود و عطاى فرزند به حضرت ابراهيم «نافله» به حساب آمده است. «و وهبنا له اسحاق و يعقوب نافلة» [412]
در روايات و كتب فقهى، منابع طبيعى و ثروت‏هاى عمومى، غنائم جنگى، اموال بى‏صاحب مثل زمينى كه صاحبش آن را رها كرده و اموال مردگان بى‏وارث، جنگل‏ها، درّه‏ها، نيزارها، زمين‏هاى موات، معادن و... همه از انفال محسوب شده‏اند. [413]
چون قبل از اسلام، نحوه‏ى توزيع غنائم بر اساس تبعيضات بود، پس از جنگ بدر كه اوّلين جنگ مسلمانان و همراه با غنائم بسيار بود، در اينكه غنائم را چه بايد كرد و به چه كسانى مى‏رسد و چه كسانى اولويّت دارند، نظرهاى مختلفى وجود داشت. سرانجام با سؤال و درخواست مردم از پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله، آن حضرت شخصاً به تقسيم غنائم پرداخت و بطور عادلانه و يكسان ميان مردم تقسيم كرد تا تبعيضات موهوم دوره‏ى جاهلى را از ميان برداشته و از مستضعفان حمايت كند، هر چند برخى، از اين برابرى رنجيدند. [414]
گرچه آيات اين سوره درباره‏ى جنگ بدر است و اين آيه نيز بيشتر نظر به غنائم جنگى دارد، ولى اختصاص به آن ندارد. [415]
امام صادق عليه السلام فرمود: سهم خداوند از انفال، زير نظر رسول خدا صلى الله عليه وآله مصرف مى‏شود. [416]
در روايات، پاداش اصلاح و آشتى ميان مردم، از يك سال نماز و روزه‏ى مستحبّى هم بيشتر ذكر شده است. [417] امام صادق عليه السلام به شاگرد خود مفضّل فرمود: اگر ميان دو نفر از طرفداران ما نزاعى پيش آمد، از مال من خرج كن و ميان آنان آشتى بده. [418]
در اسلام، تقويت و تحكيم پيوندها و از ميان بردن اسباب تفرقه و نفاق به قدرى اهميّت دارد كه در بعضى مراحل نه تنها اصلاح ذات البين واجب است، بلكه از بيت‏المال نيز مى‏توان براى آن استفاده كرد. [419]
_____________________________
412) انبياء، 72
413) تفسير نورالثقلين؛ بحار، ج‏93، ص‏205 وكافى، ج‏1،ص‏539
414) تفسير نمونه؛ فروغ ابديّت، ج 1، ص 423
415) تفاسير الميزان و نمونه‏
416) تفسير نمونه‏
417) تفسير اطيب البيان‏
418) كافى، ج‏2، ص‏209
419) تفسير نمونه‏
----------------------------------------------
پيام ها
1- سؤال مردم درباره‏ى انفال و پاسخ پيامبر صلى الله عليه وآله به آنان، نشان‏دهنده‏ى دخالت اسلام در شئون اقتصادى جامعه است. «يسئلونك...»
2- مرجع و محلّ بيان احكام و مسائل اقتصادى، رهبر الهى است. «يسئلونك عن الانفال قل»
3- هدف از جهاد در اسلام، پيروزى حقّ بر باطل است. غنائم، مسأله‏ى فرعى و اضافى است. («انفال»، به معناى «زياده» است.)
4- مالكيّت اموال عمومى از خداست، پس بايد در دست مقدّس‏ترين و محبوب‏ترين مردم قرار گيرد. «قل الانفال للّه والرسول»
5 - حكومت اسلامى پشتوانه‏ى اقتصادى مى‏خواهد و انفال، پشتوانه‏ى نظام اسلامى است. «الانفال للّه والرسول»
6- اسلام براى منابع طبيعى و ثروت‏هاى عمومى نيز قانون دارد. «الانفال للّه و الرسول»
7- تمام مصارف رسول‏اللّه، در شعاع اهداف الهى است. «للّه والرسول»
8 - حفظ اموال عمومى، پاكى و پروا لازم دارد. «فاتّقوا اللّه» (زيرا بيت‏المال و اموال عمومى، مى‏تواند بسترى براى سوءاستفاده باشد.)
9- كسى كه قصد اصلاح در جامعه دارد، بايد خودش اهل تقوا باشد. «فاتّقوا اللّه و أصلحوا»
10- حفظ وحدت واصلاح ميان مردم، بر همگان لازم است. «أصلحوا ذات بينكم»
11- مؤمن بايد در ميدان‏هاى اخلاق، جامعه و سياست، به دستورات الهى عمل كند تا مشروعيّت داشته وبه موفقيّت برسد. «فاتّقوا اللّه و اصلحوا ذات بينكم و أطيعوا اللّه و رسوله»
12- ايمان تنها در قلب نيست، جلوه‏ى خارجى و اطاعت عملى هم مى‏خواهد. «أطيعوا... ان كنتم مؤمنين»
13- ممكن است كسانى در آزمايش جانفشانى و حضور در جبهه قبول شوند، ولى در آزمايش مالى و تقسيم غنائم و انفال مردود گردند. «ان كنتم مؤمنين»
14- جبهه رفتن به تنهايى نشانه‏ى ايمان كامل نيست، طمع نداشتن به غنائم، حفظ اخوّت و تسليم در برابر رهبرى هم لازم است. (كلّ آيه)




۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 2، 3

-------------------------------------------
آيه
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ ءَايَتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَناً وَعَلَى‏ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ‏
الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَوةَ وَمِمَّا رَزَقْنَهُمْ يُنفِقُونَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
مؤمنان، تنها كسانى هستند كه هرگاه نام خدا برده شود، دلهايشان (از عظمت او) لرزان شود و هرگاه آيات خدا بر آنان تلاوت شود، ايمانشان را مى‏افزايد و تنها برپروردگارشان توكّل مى‏كنند.
آنان كه نماز را برپا مى‏دارند و از آنچه به ايشان روزى داده‏ايم، (به محرومان) انفاق مى‏كنند.
----------------------------------------
نکته ها
خداوند در آيه 2 مى‏فرمايد: «اذا ذُكِر اللّه وَجلَت قلوبهم»، ياد خداوند دلهاى مؤمنان را مضطرب مى‏كند، ولى در جاى ديگر مى‏فرمايد: «ألا بذكر اللّه تَطمئنّ القلوب» [420] ، با ياد خداوند دلها آرام مى‏گيرد. اين دو آيه با هم منافاتى ندارد، زيرا در يك جا ترس از عظمت خداوند است و در جاى ديگر اطمينان به خداوند است. چنانكه در آيه‏اى ديگر مى‏خوانيم: «اللّه نَزّل احسن الحديث كتاباً متشابهاً تَقشَعِرّ منه جلود الّذين يَخشون ربّهم ثمّ تلين جلودهم و قلوبهم الى ذكر اللّه» [421] كسانى كه از خداوند خشيت دارند با خواندن و شنيدن قرآن پوست بدنشان مى‏لرزد و پس از مدّتى آرام شده و دلهايشان نرم مى‏شود.
آرى، ياد قهر و عقاب الهى دل مؤمن را مى‏لرزاند و با ياد لطف و مهر الهى، دلش آرام مى‏گيرد، همچون كودكى كه از والدين خود هم مى‏ترسد، هم به آنان دلگرم است.
«وَجل»، به حالت اضطراب [422] و خوف و ترس انسان گفته مى‏شود كه گاهى به خاطر درك مسئوليّت‏ها و احتمال عدم انجام وظايف است و گاهى به خاطر درك عظمت مقام و هيبت الهى است. لذا در قرآن مى‏خوانيم: «انّما يَخشَى اللّه من عباده العلماء» [423] ، تنها بندگان عالم و آگاه، از خداوند خشيت دارند. [424]
____________________________
420) رعد، 28
421) زمر، 23
422) التحقيق‏فى‏كلمات‏القرآن‏
423) فاطر، 28
424) تفسير نمونه‏
------------------------------------------
پيام ها
1- آنكه با شنيدن نداى اذان و آيات الهى بى‏تفاوت باشد، بايد در كمال ايمان خود شك كند. «انّما المؤمنون اذا ذُكر اللّه وَجِلَت»
2- ذكر نام خدا از سوى هركس باشد، در مؤمن اثر مى‏گذارد. «اذا ذُكر اللّه وَجِلَت»
3- ايمان، با عشق و خشيت درونى همراه است. «المؤمنون... وَجِلت قلوبهم»
4- ايمان، مراتب ودرجاتى دارد وقابل كاهش وافزايش است. «زادتهم ايماناً»
5 - ترسى كه ريشه در جهل داشته باشد بد است، ولى ترسى كه از معرفت سرچشمه بگيرد پسنديده است. «المؤمنون ... وجلت»
6- هر آيه‏ى قرآن، حجّت و دليل و نورى است كه مى‏تواند بر ايمان بيفزايد. «اذا تليت... زادتهم ايماناً»
7- مؤمن، ميان بيم و اميد است. «المؤمنون، وجلت قلوبهم، يتوكّلون»
8 - كسى كه تنها خداوند را ربّ خود مى‏داند، تنها به او توكّل مى‏كند. «على ربّهم يتوكّلون»
9- نشانه‏ى ايمان آن است كه ابتدا دل مؤمن با ياد خدا خشيت پيدا مى‏كند، «وَجِلَت قلوبُهم»، سپس با تلاوت و يادآورى آيات الهى، بر ايمانش افزوده مى‏شود، «زادتهم ايماناً» و توكّل بر خدا نموده، «يتوكّلون» نماز را به پا مى‏دارد، «يقيمون» و به ديگران نيز كمك مى‏نمايد. «ينفقون»
10- رفتار انسان، برخاسته از انگيزه‏ها، ديدگاه‏ها و اعتقادات اوست. «انّما المؤمنون... يقيمون... ينفقون»
11- اسلام، انفاق بخشى از مال و دارايى را لازم دانسته است، نه تمام آن را. «ممّا رزقناهم ينفقون» (يكى از معانى «مِن»، تبعيض است)
12- نماز و انفاق مؤمن مقطعى نيست، بلكه مستمرّ ودائمى است. «يقيمون... ينفقون»
13- انفاق، بايد از مال حلال و روزى الهى باشد. «ممّا رزقناهم ينفقون»
14- مؤمن، دارايى خود را بخشش الهى مى‏داند، نه محصول دسترنج خويش و اين عقيده، گذشت و انفاق را بر او آسان مى‏كند. «ممّا رزقناهم ينفقون»




۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 4

-------------------------------------------
آيه
أُوْلَئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقّاً لَّهُمْ دَرَجَتٌ عِندَ رَبِّهِمْ وَمَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَرِيمٌ‏
-------------------------------------------
ترجمه
آنان همان مؤمنان حقيقى هستند، براى آنان نزد پروردگارشان درجات و آمرزش و روزىِ سخاوتمندانه و نيكو است.
--------------------------------------------
نکته ها
«رزق كريم»، به معناى رزق و روزى دائمى، بى‏منّت، وسيع و خالص است.
--------------------------------------------
پيام ها
1- ايمان آنگاه كامل است كه همراه با خوف الهى، توكّل، نماز وانفاق باشد. آرى، ايمان با شعار نيست، با عمل است. بدنبال آيات قبل: «اولئك هم المؤمنون حقّاً»
2- رمز دريافت درجات الهى، نماز و انفاق است. «يقيمون... ينفقون، لهم درجات» (يك عمر، براى گرفتن درجه دنيوى مى‏كوشيم، ولى از درجات الهى غافليم!)
3- درجاتى كه خداوند عطا مى‏كند، براى بشر دنيوى ناشناخته و بسيار مهم است. (كلمه «درجات»، نكره آمده است)
4- چون ايمان مردم قابل كم و زياد شدن است، درجات الهى هم افزايش يا كاهش مى‏يابد. «زادتهم ايماناً... لهم درجات»
5 - درجات الهى، مخصوص بهشت نيست، در همين دنيا و در برزخ هم وجود دارد. («عند ربّهم» مطلق آمده است)
6- حتّى مؤمنان حقيقى نيز در معرض لغزش بوده و نيازمند مغفرت الهى مى‏باشند. «المؤمنون حقّاً لهم ... مغفرة»
7- تنها ايمان حقيقى، زمينه‏ى رسيدن انسان به جايگاه ويژه و دريافت مغفرت و نعمت‏هاى ويژه‏ى خداوند است. «المؤمنون... عند ربّهم و مغفرة و رزق كريم»





۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 5

-------------------------------------------
آيه
كَمَآ أَخْرَجَكَ رَبُّكَ مِن بَيْتِكَ بِالْحَقِ‏ّ وَإِنَّ فَرِيقاً مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ لَكَرِهُونَ‏
------------------------------------------
ترجمه
(ناخشنودى بعضى مسلمانان از تقسيم غنائم) همانند آن (زمانى) است كه كه پروردگارت تو را (براى جنگ بدر،) از خانه‏ات به حقّ خارج كرد، در حالى كه گروهى از مؤمنان (از حضور در جنگ) ناخشنود بودند.
------------------------------------------
نکته ها
همان گونه كه به خاطر كمى نفرات و امكانات، رفتن به جهاد با دشمن در جنگ بدر براى بعضى دشوار و سنگين بود، اكنون نيز تقسيم غنائم همان جنگ براى بعضى سنگين است، امّا اين ناخوشايندى‏ها تازگى ندارد و مى‏گذرد. پيامبر خدا بايد به فكر مصلحت واقعى و انجام فرمان خدا باشد وگرنه كراهت و ناخوشايندى اين و آن هميشه هست.
------------------------------------------
پيام ها
1- خروج پيامبر صلى الله عليه وآله از مدينه براى جنگ بدر، به فرمان خدا و به تدبير او بود. «أخرجك ربّك»
2- حركت در مسير جنگ و جهاد، عامل رشد و تربيت است. «اخرجك ربّك»
3- در جبهه‏ها، نقش اصلى با رهبر و فرماندهى است. (گرچه براى جهاد، عدّه‏اى خارج شدند، ولى آيه حضور پيامبر خدا را مطرح مى‏كند.) «أخرجك ربّك»
4- مدينه، خانه‏ى پيامبراكرم صلى الله عليه وآله است. (خانه‏ى هر كس، آنجاست كه در آن سكونت و يا موقعيّت پيدا مى‏كند، نه فقط زادگاه او.) «بيتك»
5 - رهبر بايد به فكر انجام وظيفه و اجراى حقّ باشد. «بالحقّ»
6- دستورات آسمانى برپايه‏ى حقّ و براى رسيدن به حقّ است. «اخرجك... بالحقّ»
7- كراهت و ناخوشايندى از جهاد، اگر همراه با نافرمانى و تمرّد نباشد و ضربه‏اى به اطاعت نزند، به اصل ايمان لطمه نمى‏زند. «من المؤمنين لكارهون»
8 - گاهى انسان در ابتدا، با عشق و اخلاص به جبهه مى‏رود، ولى در پايان به خاطر مسائل مالى و غنائم، دلگير و ناخشنود مى‏شود. «لكارهون» (بنا بر اين كه كراهت در مورد چگونگى تقسيم غنائم باشد)
9- در مسائل اجتماعى و مالى، وجود مخالف و ناراضى طبيعى است، هر چند در جامعه‏ى ايمانى و شخصى چون پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله مسئول آن باشد. «فريقاً من المؤمنين لكارهون»





۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 6

-------------------------------------------
آيه
يُجَدِلُونَكَ فِى الْحَقِ‏ّ بَعْدَ مَا تَبَيَّنَ كَأَنَّمَا يُسَاقُونَ إِلَى الْمَوْتِ وَ هُمْ يَنظُرُونَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
آنان درباره‏ى حقّ (بودنِ جنگ بدر)، پس از آنكه روشن شده بود، با تو مجادله مى‏كنند. (چنان ترسيده‏اند كه) گويى به سوى مرگ رانده مى‏شوند و (نابودى خود را) مى‏نگرند.
-----------------------------------------
نکته ها
جدال گروهى از مسلمانان با پيامبر صلى الله عليه وآله، در مسير جنگ بدر، بر سر اين بود كه امكانات و نفرات كافى ندارند و تنها براى تصاحب اموال تجّار قريش خارج شده‏اند، نه براى جنگ با لشكر قريش و با اينكه اين واقعيّت را مى‏دانستند كه فرمان خداوند است، ولى از اعتراض خود دست‏بردار نبودند؛ البتّه بعضى هم مانند مقداد مى‏گفتند: ما مثل اصحاب موسى عليه السلام نمى‏نشينيم كه بگوييم شما برويد بجنگيد، بلكه اهل جنگيم و هر چه فرمان دهى مى‏پذيريم. ولى بعضى از روى ترس و اينكه آمادگى جنگ ندارند، با رسول خدا صلى الله عليه وآله مجادله مى‏كردند و حركت به سوى جهاد و جنگ بدر را به منزله‏ى حركت به سوى مرگ مى‏پنداشتند. ولى حوادث پس از آن وپيروزى در جنگ نشان داد كه آنان اشتباه مى‏كرده‏اند.
جدال و گفتگويى كه براى انكار حقّ باشد مطرود است و آن اقسامى دارد:
الف: گاهى پس از روشن شدن حقّ است. «يجادلونك فى الحقّ بعد ما تبيّن»
ب: گاهى از روى علم و آگاهى نيست. «فلم تحاجّون فيما ليس لكم به علم» [425]
ج: گاهى براى از بين بردن حقّ است. «و يجادل الّذين كفروا بالباطل ليدحضوا به الحقّ» [426]
البتّه گاهى بحث و مجادله براى تصديق حقّ است كه بايد به نيكوترين شكل صورت بگيرد و نيكوترين آنها، بهترين است. «و جادلهم بالّتى هى احسن» [427]
_____________________________
425) آل‏عمران، 66
426) كهف، 56
427) نحل، 125
--------------------------------------------
پيام ها
1- همه‏ى ياران پيامبر صلى الله عليه وآله، مطيع امر آن حضرت نبودند. «يجادلونك»
2- افراد تن‏پرور و ترسو، براى گريز از فرمان حقّ و جهاد، هميشه دست به جدال و توجيه زده و بهانه‏جويى مى‏كنند. «يجادلونك فى الحقّ»
3- اگر روحيّه‏ها و انگيزه‏ها سالم نباشد، دانستن حقّ به تنهايى كارساز نيست. «بعد ما تبيّن»
4- گاهى انسان چنان سقوط مى‏كند كه با شناخت حقّ و فرمان حقّ، باز مخالفت مى‏كند. «يجادلونك فى الحقّ بعد ما تبيّن»
5 - حركت سربازان ضعيف الايمان و بى‏روحيه به سوى نبرد، بسيار دشوار و همراه با ترس و دلهره‏ى فراوان است. «يُساقون الى الموت»





۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 7

-------------------------------------------
آيه
وَإِذْ يَعِدُكُمُ اللَّهُ إِحْدَى الطَّائِفَتَيْنِ أَنَّهَا لَكُمْ وَتَوَدُّونَ أَنَّ غَيْرَ ذَاتِ الشَّوْكَةِ تَكُونُ لَكُمْ وَ يُرِيدُ اللَّهُ أَن يُحِقَّ الْحَقَّ بِكَلِمَتِهِ وَ يَقْطَعَ دَابِرَ الْكَفِرِينَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
و (به ياد آوريد) زمانى كه خداوند شما را وعده مى‏داد كه يكى از دو گروه (كاروان تجارتى يا لشكر جنگى دشمن،) از آنِ شما خواهد بود، و شما (به خاطر راحت‏طلبى و منافع مادّى) دوست داشتيد گروه غير مسلّح (كاروان تجارتى) در اختيارتان قرار گيرد. در حالى كه خداوند مى‏خواهد حقّ را با كلمات (و سنّت‏هاى) خويش استوار ساخته و ريشه‏ى كفّار را بركند. (از اين رو شما را با تعداد كم و نداشتن آمادگى جنگى در بدر با لشكر قريش درگير و سرانجام پيروز ساخت.)
------------------------------------------
نکته ها
«شوكة» از «شوك»، به معناى خار و سرنيزه، و سمبل «گروه مسلّح» است. مراد از «غير ذات الشوكة»، در اينجا همان كاروان تجارى غير مسلّح مى‏باشد.
مراد از «كلمات حقّ»، سنّت‏ها، اوامر الهى و اولياى الهى مى‏باشد. كلمه‏ى «دابر»، به معناى عقب و دنباله‏ى چيزى مى‏باشد و «يقطع دابر»، كنايه از ريشه‏كن ساختن است.
در ماه رمضان سال دوّم هجرى، به پيامبر صلى الله عليه وآله اطلاع دادند كه ابوسفيان در رأس يك كاروان تجارى بسيار مهم در راه رسيدن به مكّه مى‏باشد. آن حضرت براى تضعيف قدرت كافران و جبران اموالى كه كفّار مكّه از مسلمانان مهاجر مصادره كرده بودند، به همراه 313 نفر آماده‏ى حمله به آن كاروان تجارى شدند. ابوسفيان سردسته كاروان، پس از باخبر شدن از اين تصميم، كفّار مكّه را خبردار كرد و كاروان را از بيراهه، راهى مكّه نمود.
از آنجا كه بسيارى از مشركان مكّه در آن كاروان سهمى داشتند وهمچنين با زور وتهديد آنان، حدود هزار نفر به سرعت بسيج شدند و به همراه بزرگان و سرشناسان مكّه و با ساز و برگ كامل نظامى به فرماندهى ابوجهل، براى دفاع از گروه چهل نفرى تجّار حركت كردند. روز هفدهم ماه رمضان، در بيابانى بين مكّه و مدينه، سه گروه حاضر بودند: مسلمانان، سپاه كفر و كاروان تجارى كفّار.
پيامبر پس از اطلاع از حركت سپاه دشمن، با ياران و اصحاب خود مشورت نمود كه آيا به تعقيب كاروان تجارى بپردازند و يا آنكه با سپاه كفر مقابله كنند؟ نظرهاى متعدّدى بيان شد، ولى سرانجام تصميم گرفتند با سپاه كفر مقابله كنند. با آنكه مسلمين ساز و برگ نظامى چندانى نداشتند و به قصد جنگ ودرگيرى مسلحانه بيرون نيامده بودند و تعداد كفّار سه برابر آنان بود، ولى عاقبت با امدادهاى غيبى خداوند، بر دشمن پيروز شدند. در اين جنگ، ابوجهل و هفتاد كافر ديگر كشته شدند كه بيشتر كشته‏شدگان به دست على عليه السلام بود و هفتاد نفر اسير گشتند، در حالى كه تنها 14 نفر از سپاه اسلام به شهادت رسيدند. [428]
_____________________________
428) تفسير الميزان‏
-------------------------------------------
پيام ها
1- يادآورى امدادهاى الهى، لازم و عامل تقويت ايمان است. «واذ»
2- پيروزى، تنها با تعداد نفرات و تجهيزات جنگى نيست، عامل عمده، اراده‏ى خداوند است. «يريد اللّه» آرى، اراده خدا، غالب بر عوامل طبيعى است.
3- گاهى اراده‏ى الهى، با دست مؤمنان انجام مى‏شود. «يريد اللّه»
4- طبع انسان، راحت‏طلب است. «تَوَدّون أن غير ذات الشوكة تكون لكم» (به خاطر سختى و مشكلات، برنامه‏هاى اساسى و اصولى را فداى مسائل ساده و غير اصولى نكنيم.)
5 - احقاق حقّ، به وسيله‏ى كلمات الهى، (اوليا، سنن، قوانين، اوامر، فداكارى، جهاد و عمل به دستورات الهى) است. «يحقّ الحقّ بكلماته»
6- پيروزى حقّ بر باطل، بالاتر از درآمد اقتصادى است. «تَوَدّون أنّ غير ذات الشوكة تكون لكم... يريد اللّه أن يحقّ الحقّ بكلماته»
7- پيروزى نهايى، با عزّت حقّ و ذلّت باطل خواهد بود. «يريد اللّه ان يحقّ الحقّ... و يقطع دابر الكافرين»
8 - هدف جهاد اسلامى، احقاق حقّ و انهدام باطل است، نه كشورگشايى و اشغال سرزمين. «أن يحقّ الحقّ بكلماته و يقطع دابر الكافرين»





۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 8

-------------------------------------------
آيه
لِيُحِقَّ الْحَقَّ وَيُبْطِلَ الْبَطِلَ وَلَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ‏
------------------------------------------
ترجمه
تا (خدا) حقّ را استوار وباطل را نابود سازد، هرچند مجرمان خوش نداشته باشند.
--------------------------------------------
نکته ها
اين آيه، به پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله و مسلمانان دلدارى مى‏دهد كه سرانجام حقّ پيروز و باطل نابود مى‏شود.
بعضى روايات، مصداق روشن اين آيه را زمان ظهور حضرت مهدى عليه السلام دانسته‏اند، [429] كه با قيام آن حضرت، سلطه‏ى باطل برطرف شده وحكومت حقّ وعدل بر جهان حاكم مى‏شود.
_____________________________
429) تفسير نورالثقلين‏
-------------------------------------------
پيام ها
1- وعده‏هاى الهى به خاطر منافع شخصى و مادّى افراد نيست، بلكه براى تحقّق حقّ و محو باطل است. «ليحقّ الحقّ»
2- حقّ، ماندنى وپابرجاست، وباطل، فانى ورفتنى است. «ليحقّ‏الحقّ ويبطل‏الباطل»
3- ترسى از عصبانيّت و ناخوشايندى دشمن كافر و مجرمان نداشته باشيم، خداوند اراده‏ى خود را محقّق خواهد ساخت. «ولو كره المجرمون»




۶ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انفال
آیه 9

-------------------------------------------
آيه
إذْ تَسْتَغِيثُونَ رَبَّكُمْ فَاسْتَجَابَ لَكُمْ أَنِّى مُمِدُّكُم بِأَلْفٍ مِّنَ الْمَلَئِكَةِ مُرْدِفِينَ‏
------------------------------------------
ترجمه
(به ياد آوريد) زمانى كه (در جنگ بدر) از پروردگارتان فريادرسى مى‏طلبيديد، پس او دعا و خواسته‏ى شما را اجابت كرد (و فرمود:) من يارى‏دهنده شما با فرستادن هزارفرشته‏ى پياپى هستم.
-------------------------------------------
نکته ها
«مُردف» از «اِرداف»، به معناى رديف و پشت سر هم قرار گرفتن است، يعنى نزول فرشتگان امدادگر پياپى ادامه‏دار است. در آيه 124 سوره‏ى آل‏عمران، از سه هزار فرشته‏ى يارى كننده ياد شده «ثلاثةآلاف» و در آيه‏ى پس از آن، سخن از پنج هزار فرشته‏ى نشاندار است. اين اختلاف رقم‏ها شايد به ميزان مقاومت آنان بوده است. يعنى هر چه مقاومت مسلمانان بيشتر مى‏شد، امداد غيبى خداوند نيز بيشتر مى‏شد. بنابراين «مردفين» يعنى اين هزار فرشته، فرشتگان ديگرى را در پى دارند.
با توجّه به آيه‏ى بعد، فرشتگان تنها براى دلگرمى و تقويت روحيّه‏ى مؤمنان نازل شدند و وارد جنگ و نبرد با دشمن نشدند و گرنه ديگر فضيلتى براى مجاهدان بدر نمى‏بود، علاوه بر آنكه نحوه‏ى كشته‏شدن هريك از كفّار و اسامى قاتلان آنان نيز در تاريخ آمده است. [430]
در جنگ بدر، تعداد مسلمانان يك سوّم كفّار و ساز و برگ نظامى آنان هم بسيار اندك بود، و به فرموده حضرت على عليه السلام، تنها سواره‏ى آنان مقداد بود، [431] همچنين آنان آمادگى روحى هم براى جنگ نداشتند. هنگامى كه جمعيّت كفّار و تجهيزات آنان را ديدند، وحشت‏زده و مضطرب شدند و به خدا پناه آوردند، پيامبراكرم صلى الله عليه وآله نيز دست به دعا برداشت و فرمود: «الّلهم انجز لى ما وعدتنى، الّلهم ان تهلك هذه العصابة لا تُعبَد فى الارض» [432] خدايا! آنچه را وعده داده‏اى محقّق‏ساز، خدايا! اگر اين گروه مسلمانان كشته شوند، پرستش تو از زمين برچيده مى‏شود. خداوند نيز با سرازير نمودن امدادهاى غيبى خود، دعاى آنان را مستجاب كرد و آنان با دلگرمى به مبارزه پرداختند تا سرانجام پيروز شدند.
به دستور پيامبر صلى الله عليه وآله، تمام كشته‏شدگان كفّار را درون چاهى ريختند و آنگاه حضرت بر سر چاه آمده و تك تك آنان را به اسم صدا زده و فرمودند:آيا شما وعده‏ى پروردگارتان را حقّ يافتيد؟! شما بد مردمانى بوديد، زيرا پيامبرتان را تكذيب كرديد و مرا از خانه و كاشانه‏ام بيرون نموديد و با من به جنگ پرداختيد، امّا ديگران مرا تصديق كرده و در ميان خود جاى دادند و به يارى‏ام پرداختند! اصحاب گفتند: مگر آنان مى‏شنوند؟ حضرت فرمود: شما شنواتر از آنان نيستيد، ولى آنان نمى‏توانند جواب بدهند. آنگاه روبه جسد ابوجهل كرد و فرمود: اين از فرعون گستاخ‏تر بود، زيرا فرعون هنگامى كه عذاب آمد و هلاكت را قطعى ديد، موحّد شد، امّا او تا آخرين لحظات دست از بت‏ها برنداشت. [433]
_____________________________
430) تفسير نمونه‏
431) تفسير فرقان‏
432) تفسير كنزالدقائق‏
433) تفاسير الميزان، نمونه و فرقان‏
----------------------------------------
پيام ها
1- نعمت‏ها و امدادهاى الهى در روزهاى سخت را فراموش نكنيم، چرا كه ياد نعمت‏هاى الهى، روحيّه‏ى شكر و شجاعت را در انسان بالا مى‏برد. «اذ»
2- خداوند، بدون دعا هم مى‏تواند عطا كند، ولى دعا، يك راه تربيت الهى است. «اذ تستغيثون ربّكم»
3- دعا در كنار حضور در جبهه مؤثّر است و دعاى رزمندگان مستجاب مى‏شود. «تستغيثون... فاستجاب»
4- دعا، كليد استجابت است. «تستغيثون... فاستجاب»
5 - فرشتگان، در زندگى انسان‏ها تأثيرگذار و مؤثّرند. «ممدّكم بألف من الملائكة»
6- امدادهاى غيبى وقتى تحقّق پيدا مى‏كند كه آنچه را خداوند در ظاهر به ما داده است، به كار گرفته باشيم. «ممدّكم»
7- در حركت‏هاى رزمى و نظامى و صحنه‏هاى نبرد، نظم و انضباط لازم، و از عوامل زمينه‏ساز پيروزى است. «انّى ممدّكم بألف من الملائكة مردفين»




۶ شهریور ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۳۲
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۲۹۵
پیام‌های جدید
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۴ پاسخ
۵۴۶,۷۳۹ بازدید
۲ روز قبل
یا لثارات الحسن
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۱ پاسخ
۱۱,۶۱۸,۶۵۶ بازدید
۲ روز قبل
یا لثارات الحسن
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۱۹۸ پاسخ
۸,۳۵۵,۴۵۱ بازدید
۲ روز قبل
یا لثارات الحسن
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۵,۱۵۴ بازدید
۲۴ روز قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۰۲,۹۰۴ بازدید
۲۴ روز قبل
رویا
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۸ پاسخ
۴۳۶,۲۳۳ بازدید
۲ ماه قبل
jack jinhal
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۲ پاسخ
۱,۲۳۵,۱۹۰ بازدید
۶ ماه قبل
مهسا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۵,۷۰۳ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۲ پاسخ
۱,۹۴۰ بازدید
۱۰ ماه قبل
phaidyme
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۰۰۵ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۱۸۳ کاربر آنلاین است. (۱۱۹ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۱۸۳

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!