به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۴ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 99

--------------------------------------------
آيه
أَفَأَمِنُواْ مَكْرَ اللَّهِ فَلَا يَأْمَنُ مَكْرَ اللَّهِ إِلَّا الْقَومُ الْخَسِرُونَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
پس آيا از مكر خدا (و عذاب ناگهانى او) ايمن شدند؟ با آنكه جز افراد زيانكار، كسى احساس ايمنى از مكر خدا نمى‏كند.
---------------------------------------------
نکته ها
«مكر»، گرچه در فارسى به معناى نيرنگ و حيله است، امّا در لغت عرب، به معناى تدبير و چاره‏انديشى براى بازگرداندن از هدف است، چه حقّ باشد چه باطل. مكر خدا، تدبير الهى است كه نقشه‏ى كفّار را بر هم مى‏زند.
حتّى پيامبر و امامان معصوم عليهم السلام نيز خود را در امان نمى‏دانستند و همواره مراقب اعمال خود بوده‏اند تا مبادا از آنان لغزشى سربزند، لذا پيامبر صلى الله عليه وآله فرمود: «انّى اخاف اِن عصيتُ ربّى عذاب يوم عظيم» [190]
راوى مى‏گويد پشت سر امام صادق عليه السلام نماز مى‏خواندم كه حضرت در نماز فرمود: «الّلهم لاتؤمنّى مَكرك»، خداوندا! مرا از مكر خودت غافل و ايمن نگردان. آنگاه حضرت فرمود: «فلايأمن مكر اللّه الاّ القوم الخاسرون» [191]
حضرت على عليه السلام مى‏فرمايد: حتّى بر نيكوكاران اين امّت از كيفر الهى ايمن مباش، زيرا خداوند مى‏فرمايد: «فلايأمن مكر اللّه الاّ القوم الخاسرون». [192]
در حقيقت ايمن نبودن از مكر الهى، به معنى توجّه به از مسئوليّت‏ها و تكاليف و ترس از كوتاهى در انجام وظايف است.
___________________________
190) انعام، 15
191) تفسير نمونه‏
192) نهج البلاغه، حكمت 377
-----------------------------------------
پيام ها
1- براى احساس مسئوليّت، احتمال خطر كافى است. «أفَأمِن...»
2- به نظام آرام موجود مغرور نشويم و هرگز خود را مصون ندانيم. «أفَأمِن اهل القُرى...» آرى، عذاب‏ها مخصوص اقوام پيشين نيست، قانون الهى شامل همه‏ى اقوام در هر زمانى مى‏شود.
3- اگر خداوند اراده كند، مى‏تواند قهر خويش را در زمانى نازل كند كه هيچ راه چاره‏اى نباشد و شبانه همه را نابود كند. «بياتاً و هم نائمون»
4- انسان با همه‏ى تدبير و ابتكار و پيشرفت، نبايد از عذاب الهى آسوده خاطر باشد. «أفأمِن... او أمن...»
5 - از اسباب توجّه و غفلت‏زدايى، طرح احتمال خطر است. «أفأمن، أو أمِن»
6- خواب غفلت وسرگرمى‏هاى نابجا، زمينه‏ى قهر الهى است. «نائمون... يلعبون»
7- زندگى بدون ايمان و تقوا، بازيچه‏اى بيش نيست. «و هم يلعبون»
8 - هرگز از قهر الهى احساس ايمنى نكنيم. «أفأمن... او أمن... أفأمنوا مكر اللّه» آرى، زيستن همراه با بيم و اميد مطلوب است.
9- كسانى كه نسبت به مكر و قهر خدا بى‏خيالند، زيان‏كارند.«فلايأمن... الخاسرون»






۳۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 100

--------------------------------------------
آيه
أَوَلَمْ يَهْدِ لِلَّذِينَ يَرِثُونَ الْأَرْضَ مِن بَعْدِ أَهْلِهَآ أَن لَّوْ نَشَآءُ أَصَبْنَهُم بِذُنُوبِهِمْ وَنَطْبَعُ عَلَى‏ قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لَا يَسْمَعُونَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
آيا (سرگذشت پيشينيان،) براى وارثان بعدى اين حقيقت را روشن نكرد كه اگر بخواهيم، آنان را نيز به خاطر گناهانشان هلاك مى‏كنيم و بر دلهايشان مُهر مى‏زنيم كه (حقّ را) نشنوند.
------------------------------------------
نکته ها
امام صادق عليه السلام فرمود: قلب مؤمن مانند صفحه‏اى سفيد است و با هر گناه، نقطه‏اى سياه در آن پديدار مى‏شود كه اگر توبه كند، آن سياهى پاك مى‏گردد، امّا اگر بر گناهش ادامه دهد، آن نقطه زياد مى‏شود تا جايى كه تمام قلبش را فرامى گيرد و مانع رسيدن او به خير شده و ديگر راهى به سعادت ندارد، چنان كه خداوند مى‏فرمايد: «بل ران على قلوبهم» [193] گناه و كار زشت، ملكه و خوى و طبيعت آنان مى‏شود. [194]
انسان گاهى در مسير غلط و اصرار و تكرار عمل انحرافى چنان گام مى‏نهد كه آن خلاف بر جان و دل او نقش مى‏بندد وبه صورت خصلت و ملكه‏ى او در مى‏آيد و ديگر پذيراى هيچ هدايتى نمى‏شود، البتّه اين تأثير و تأثّر را خداوند كه سبب ساز و سبب سوز است چنين قرار داده، بنابراين انسان با اراده‏ى خود، خودش را به اين مرحله رسانده است. [195]
______________________________
193) مطفّفين، 14
194) تفسير اثنى عشرى‏
195) تفسير نمونه‏
-----------------------------------------------
پيام ها
1- افراد غافل، نيازمند تنبيه و مستحقّ توبيخ هستند. «أو لم يَهدِ للّذين يرثون...» گروهى كه به قدرت مى‏رسند، بايد از كارنامه دولت‏هاى پيشين آگاه باشند و از تجربيّات تلخ و شيرين آنان استفاده كنند.
2- كيفرهاى الهى به خاطر گناهان انسان است. «بذنوبهم» گناه، مقدّمه‏ى مُهر خوردن بر دل و مانع درك صحيح و سبب سلب توفيق از انسان است.
3- درك نكردن حقايق دينى، از كيفرهاى الهى است. «نطبع على قلوبهم فهم لايسمعون»
4- قوانين حاكم بر تاريخ، ثابت است. از اين رو تاريخ گذشتگان، مى‏تواند راهنماى عمل آيندگان باشد. (كلّ آيه)






۳۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 101

--------------------------------------------
آيه
تِلْكَ الْقُرَى‏ نَقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنبَآئِهَا وَلَقَدْ جَآءَتْهُمْ رُسُلُهُم بِالْبَيِّنَتِ فَمَا كَانُواْ لِيُؤْمِنُواْ بِمَا كَذَّبُواْ مِن قَبْلُ كَذَ لِكَ يَطْبَعُ اللَّهُ عَلَى‏ قُلُوبِ الْكَفِرِينَ‏
------------------------------------------
ترجمه
آن آبادى‏هايى است كه گوشه‏اى از اخبار آنها را بر تو بازگو مى‏كنيم، همانا پيامبرانشان همراه با معجزات و دلائل روشن به سراغ آنان آمدند، امّا آنان بر آن نبودند كه به آنچه از قبل تكذيب كرده بودند، ايمان بياورند. اين گونه خداوند بر دلهاى كافران مُهر مى‏زند.
-----------------------------------------
نکته ها
مراد از «قُرى»، در اينجا آبادى‏هايى است كه انبيايى همچون حضرت صالح، شعيب، لوط و هود عليهم السلام، براى هدايت مردم آنها مبعوث شده بودند.
-----------------------------------------
پيام ها
1- از تاريخ، آن قسمت كه مايه‏ى عبرت است نقل شود. «نقصّ عليك من أنبائها»
2- همه‏ى پيامبران، معجزه داشته‏اند و از هيچ دليل روشنى براى هدايت مردم فروگذار نبودند. «رسلهم بالبيّنات»
3- انكار مردم نبايد سبب سستى مبلّغان دينى شود، چون در طول تاريخ چنين بوده است. «لقد جائتهم رسلهم... فما كانوا ليؤمنوا»
4- تعصّب، لجاجت و عناد، ريشه‏ى بى‏ايمانى و كفر است. «فما كانوا ليؤمنوا بما كذّبوا... الكافرين»
5 - نپذيرفتن دعوت و معجزات انبيا، نشانه‏ى كوردلى و مُهرخوردن بر دل است. «فما كانوا ليؤمنوا... كذلك يطبع اللّه على قلوب»
6- كفر ولجاجت از سوى مردم، سبب مُهرخوردن دل از سوى خدا مى‏شود. «يطبع اللّه على قلوب الكافرين»






۳۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 102

--------------------------------------------
آيه
وَ مَا وَجَدْنَا لِأَكْثَرِهِم مِّنْ عَهْدٍ وَ إِن وَجَدْنَآ أَكْثَرَهُمْ لَفَسِقِينَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
و براى بيشترشان هيچ (پايبندى و) عهدى نيافتيم و همانا بيشترشان را فاسق و نافرمان يافتيم.
----------------------------------------------
نکته ها
مراد از «عهد»، يا پيمان فطرت است، «ألم أعهد اليكم يا بنى آدم...» [196] يا دعوت پيامبران، و يا پيمان‏هاى مخصوصى كه گاهى مردم با انبيا مى‏بستند كه مثلاً اگر فلان معجزه را انجام دهى، يا فلان مشكل ما را حل كنى ايمان مى‏آوريم. به حضرت موسى مى‏گفتند: «لئن كشفت عنّا الرّجز لنؤمننّ لك و لنرسلنّ معك بنى‏اسرائيل. فلمّا كشفنا عنهم الرّجز الى أجل هم بالغوه اذا هم ينكثون» [197] اگر بدبختى ما را برطرف كنى حتماً به تو ايمان آورده، بنى‏اسرائيل را همراه تو مى‏فرستيم. امّا همين كه مشكل را از آنان برطرف كرديم، آنها قول و پيمان خود را شكستند.
خداوند از طريق فطرت و پيامبران، حقايقى را براى انسان‏ها روشن ساخته تا نسبت به آنها تسليم و تعهّد داشته باشند، ولى همواره گروهى از مردم نداى فطرت و انبيا را از ياد برده و از مدار حقّ خارج و فاسق شده‏اند.
امام كاظم عليه السلام فرمود: «اذا جاء اليقين لم يجز الشك» هنگامى كه نسبت به امرى يقين حاصل شد، ديگر شك و ترديد موجّه نيست، سپس اين آيه را تلاوت فرمود. [198] شايد مراد حديث اين باشد كه اگر كسى حقّ را از روى برهان شناخت، ولى به خاطر هواى نفس در آن تشكيك كرد، مصداق آيه‏ى فوق شده و عهدشكن است.
خداوند در قرآن، وفاداران را ستوده و پيمان‏شكنان را نكوهش كرده است. وفاداران را با القاب: «مؤمنون» [199] ، «متّقين» [200] ، «اولوا الالباب» [201] و «ابرار» [202] ، ستايش نموده است، امّا در نكوهش پيمان شكنان، اوصافى چون: «فاسقين» [203] ، «كافرين» [204] ، «مشركين» [205] ، «خاسرون» [206] ، «شرّ الدّوابّ» [207] ، «قلوبهم قاسية» [208] و«لهم اللّعنة و لهم سوء الدّار» [209] بكار برده و در موردى جنگ با آنان را لازم مى‏داند. «الا تقاتلون قوماً نكثوا ايمانهم» [210]
_______________________________
196) يس، 60
197) اعراف، 134 تا 135
198) كافى، ج‏2، ص‏399
199) مؤمنون، 1 و 8
200) آل‏عمران، 76
201) رعد، 20
202) انسان، 5 و 7
203) اعراف، 102
204) انفال، 55 تا 56
205) توبه، 7
206) بقره، 27
207) انفال، 56
208) مائده، 13
209) رعد، 25
210) توبه، 13
-------------------------------------------
پيام ها
1- هلاكت اقوام پيشين (كه در آيات قبل اشاره شد)، به سبب پيمان‏شكنى و تمرّد آنان بود. «ما وجدنا لاكثرهم من عهد»
2- در قضاوت بايد انصاف داشت. «لاكثرهم»، نه همه‏ى آنها.
3- كارنامه‏ى تاريخ گذشتگان با وجود پيامبران و دلائل روشن، سياه و تاريك است، پس به دين و ايمان خود مغرور نشويم. «ما وجدنا لاكثرهم من عهد...»
4- پيمان‏شكنى، نشانه‏ى فسق است. «ما وجدنا... من عهد... لفاسقين»





۳۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 103

--------------------------------------------
آيه
ثُمَّ بَعَثْنَا مِن بَعْدِهِم مُوسَى‏ بَِايَتِنَآ إِلَى‏ فِرْعَوْنَ وَمَلَإِيْهِ فَظَلَمُواْ بِهَا فَانظُرْ كَيْفَ كَانَ عَقِبَةُ الْمُفْسِدِينَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
سپس موسى را پس از آن پيامبران پيشين، همراه با آيات و معجزات خود به سوى فرعون و سران (قوم) او مبعوث كرديم، امّا آنان به آيات ما ستم كردند (و كفر ورزيدند)، پس بنگر كه پايان كار مفسدان چگونه است؟!
---------------------------------------------
نکته ها
اين سوره، اوّلين سوره‏ى مكّى است كه داستان موسى را مطرح كرده است. نام حضرت موسى 136 بار در قرآن آمده و نام هيچ كس ديگر به اين تعداد ذكر نشده است. به گفته‏ى تفسيرالميزان، قرآن براى هيچ پيامبرى به اندازه‏ى حضرت موسى معجزه نقل نكرده است.
داستان حضرت موسى عليه السلام در قرآن را مى‏توان به پنج مرحله تقسيم كرد:
1- دوران تولّد و كودكى.
2- فرار از مصر به مَديَن و ماندن نزد حضرت شعيب عليه السلام.
3- بعثت و برخوردهايش با فرعون.
4- نجات او و قومش از سلطه‏ى فرعون و بازگشت به صحراى سينا.
5 - برخوردهاى او با قوم بنى‏اسرائيل.
-------------------------------------------
پيام ها
1- حضرت موسى پس از حضرت نوح، هود، صالح، لوط و شعيب عليهم السلام آن هم با فاصله و مدّت زمان طولانى مبعوث شد. «ثمّ بعثنا من بعدهم»
2- يكى از فلسفه‏هاى بعثت پيامبران، مبارزه با طاغوت است. «الى فرعون وملأه»
3- براى اصلاح جامعه، بايد به سراغ مهره‏هاى اصلى رفت و آب را از سرچشمه صاف كرد. «الى فرعون و ملائه»
4- تكذيب پيامبران و آيات الهى، از مصاديق ظلم است. «فظلموا بها»
5 - تاريخ را تحليل كنيم و از آن عبرت بگيريم. «فانظر»
6- مهم، فرجام و عاقبت كار است، نه جلوه‏هاى زودگذر. «عاقبة المفسدين»
7- ايمان، جامعه را اصلاح مى‏كند و كفر و الحاد، آن را به فساد مى‏كشد. «المفسدين»
8 - وقتى به جاى دين خدا، طاغوت در جامعه حاكم شود، براى حفظ و تقويت خود به هر فسادى دست مى‏زند. «المفسدين»




۳۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 104

--------------------------------------------
آيه
وَ قَالَ مُوسَى‏ يَفِرْعَوْنُ إِنِّى رَسُولٌ مِّن رَّبِ‏ّ الْعَلَمِينَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
و موسى گفت: اى فرعون! بى ترديد من فرستاده‏اى از سوى پروردگار جهانيانم.
--------------------------------------------
پيام ها
1- ميان موسى و فرعون ابتدا سخنانى ردّ و بدل شد وپس از آن، موسى رسالت خود را اعلام كرد. «و قال موسى» (حرف واو نشانه‏ى آن است كه سخنانى گفته شد، سپس اعلام رسالت شد.)
2- انبيا در راه دعوت خويش، بى‏هيچ هراس و ضعفى طاغوت‏ها را مورد خطاب قرار مى‏دادند. «و قال موسى يا فرعون»
3- براى اصلاح جامعه‏اى كه نظام تشكيلاتى دارد، ابتدا بايد سراغ رهبران رفت. «يا فرعون»
4- پيامبران جز دعوت به حقّ، ادّعايى نداشته‏اند. «قال انّى رسول»
5 - رسالت انبيا، باتدبير كلّ جهان پيوند دارد. «رسول من ربّ العالمين»
6- فرعون، خود را پروردگار مردم مى‏دانست، «أنا ربّكم الاعلى» [211] لذاموسى با شجاعت و صراحت، خود را فرستاده‏ى «ربّ العالمين» معرّفى كرد، تا بگويد: تو نيز تحت تربيت و سلطه‏ى پروردگار عالميانى. «انّى رسول من ربّ العالمين»
_______________________________
211) نازعات، 24





۳۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 105

--------------------------------------------
آيه
حَقِيقٌ عَلَى‏ أَن لَّا أَقُولَ عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ قَدْ جِئْتُكُم بِبَيِّنَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ فَأَرْسِلْ مَعِىَ بَنِى إِسْرَ ءِيلَ‏
------------------------------------------
ترجمه
سزاوار است كه درباره‏ى خداوند جز سخن حقّ نگويم (و نسبت ندهم)، همانا من از سوى پروردگارتان براى شما دليلى روشن (معجزه‏اى) آورده‏ام، پس بنى‏اسرائيل را همراه من بفرست.
--------------------------------------------
پيام ها
1- انبيا، جز سخن حقّ چيزى نمى‏گويند، پس در ابلاغ رسالت معصوم هستند. «لا أقول على اللّه الاّ الحقّ»
2- انبيا بايد معجزه داشته باشند، «قد جئتكم ببيّنة» و در رسالت خود هيچ تحكّم و تحميلى ندارند.
3- همه‏ى مردم، يك پروردگار دارند، پس ادّعاى ربوبيّت بيجاست. «ربّكم»
4- تا مردم به آزادى از سلطه‏ى طاغوت‏ها نرسند، نمى‏توان برنامه‏ى فرهنگى و ارشادى كاملى براى آنان در نظر گرفت. «فأرسل معى بنى‏اسرائيل»
5 - آزادسازى بنى‏اسرائيل، فرمان الهى و جزو رسالت موسى است، نه آنكه تصميم شخصى باشد. «انّى رسول من ربّ العالمين... فارسل...»
6- آزادى انسان‏ها، از اوّلين اهداف پيامبران است. «فأرسل معى بنى‏اسرائيل» و جز آنان هر كس به حكومت برسد، مردم را به بندگى مى‏كشاند. حضرت على عليه السلام مى‏فرمايد: «مَن نال استطال» [212]
______________________________
212) نهج البلاغه، حكمت 216





۳۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 106، 107

--------------------------------------------
آيه
قَالَ إِن كُنتَ جِئْتَ بَِايَةٍ فَأْتِ بِهَآ إِن كُنتَ مِنَ الصَّدِقِينَ
فَأَلْقَى‏ عَصَاهُ فَإِذَا هِىَ ثُعْبَانٌ مُّبِينٌ‏
-------------------------------------------
ترجمه
(فرعون) گفت: اگر از راستگويانى و (مى‏توانى معجزه‏اى بياورى يا) معجزه‏اى آورده‏اى، آن را به ميان بياور.
پس (موسى) عصاى خود را افكند، كه ناگهان به صورت اژدهايى نمايان شد.
-----------------------------------------
نکته ها
از عصاى حضرت موسى معجزات ديگرى نيز نمايان شد، از جمله اينكه پس از اژدها شدن، همه‏ى بافته‏هاى ساحران را بلعيد، «تلقف ما يأفكون» [213] به آب دريا خورد و آن را شكافت، «أنِ اضرب بعصاك البحر فانفلق» [214] ، به سنگ خورد و چشمه‏هاى آب از آن جوشيد. «اِضرب بعصاك الحجر فانفجرت منه اثنتا عشرة عَينا» [215]
عصا در حضور خود موسى عليه السلام، مار كوچك و پر تحرّك شد و موسى فرار كرد، «جانّ ولّى مدبرا» [216] در حضور مردم مانند مار معمولى حركت مى‏كرد، «حيّة تسعى‏» [217] و در حضور فرعون، مار بزرگ و اژدها شد. «فاذا هى ثعبان» بنابراين در تبليغ و تربيت بايد نوع و گرايش مخاطب را در نظر گرفت و هر كدام را با توجّه به موقعيّت خودش قانع كرد.
امام رضا عليه السلام فرمود: زمان حضرت موسى عليه السلام، سحر و جادوگرى رواج بسيارى داشت و آن حضرت با آوردن معجزه‏اى كه آنان قادر به انجام آن نبودند، سحرهايشان را باطل و با آنها اتمام حجّت نمود. [218]
ميان افكندن عصا و اژدها شدن آن فاصله‏اى نبود. «فاذا هى ثعبان»
_____________________________
213) شعراء، 45
214) شعراء، 63
215) بقره، 60
216) نمل، 10
217) طه، 20
218) عيون‏اخبارالرضا، ج‏2، ص‏80
---------------------------------------------
پيام ها
1- معجزه، دليل صدق نبوّت است. «فأت بها ان كنت من الصادقين» فرعون با ابراز اين سخن حقّ، اراده باطلى داشت و كسى را بالاتر از خود نمى‏دانست.
2- معجزه بايد براى همه روشن باشد و جاى هيچ شكّى باقى نگذارد. «مبين»




۳۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 108، 109

--------------------------------------------
آيه
وَ نَزَعَ يَدَهُ فَإِذَا هِىَ بَيْضَآءٌ لِّلنّظِرينَ‏
قَالَ الْمَلَأُ مِن قَوْمِ فِرْعَوْنَ إِنَّ هَذَا لَسَحِرٌ عَلِيمٌ‏
------------------------------------------------
ترجمه
و (موسى) دست خود را (از گريبانش) بيرون آورد، پس ناگهان آن (دست) براى بينندگان سفيد و درخشان مى‏نمود.
اشراف و اطرافيان قوم فرعون گفتند: همانا او (موسى) ساحرى بسيار ماهر و داناست.
--------------------------------------------
پيام ها
1- پيامبران در كنار انذار (اژدها شدن عصا كه نوعى ترس و وحشت داشت)، بشارت و دست نورانى نشان مى‏دهند. «بيضاء» (در برابر متكبّر، ابتدا بايد غرور او را درهم شكست، آنگاه دست نوازش را نيز نشان داد.)
2- سفيد گشتن دست موسى، معجزه‏ى ديگر آن حضرت و امرى غير منتظره و قابل رؤيت براى همگان بود. «فاذا هى بيضاء للناظرين»
3- اطرافيان طاغوت‏ها، در جنايات آنان سهيم‏اند. «قال الملأ من قوم فرعون»
4- اطرافيان ضمن اقرار به عظمت كار حضرت موسى، بازهم تلاش مى‏كردند نظام فرعونى را حفظ كنند. «انّ هذا لساحر مبين»
5 - افراد مستكبرِ لجوج، در مواجهه با دليل و منطق و احتمال شكست، دست به توجيه زده و سرسخت‏تر مى‏شوند. «انّ هذا لساحر عليم» («انّ» وحرف «لام» وجمله اسميّه، نشانه‏ى تأكيد است)
6- مخالفان سعى مى‏كنند با تهمت، چهره‏ى انبيا را خراب كنند. «لساحر عليم»





۳۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 110

--------------------------------------------
آيه
يُرِيدُ أَن يُخْرِجَكُم مِّنْ أَرْضِكُمْ فَمَاذَا تَأْمُرُونَ‏
--------------------------------------------
ترجمه
(آنان گفتند: موسى) مى‏خواهد شما را از سرزمينتان آواره وبيرون كند (و سرزمين شما را اشغال نمايد)، پس (در اين مورد) چه دستور مى‏دهيد؟
--------------------------------------------
نکته ها
فرعونيان براى انحراف افكار عمومى، به حضرت موسى تهمت زدند، هم از نظر اعتقادى او را ساحر دانستند و هم از نظر اجتماعى و سياسى او را فتنه‏جو معرّفى كردند.
--------------------------------------------
پيام ها
1- يكى از حربه‏هاى مخالفان، تهمتِ قدرت‏طلبى به مردان حقّ است. «يريد أن يخرجكم»
2- گاهى دشمنان از احساسات و عواطف مردم مانند وطن‏دوستى، بر ضد مردان خدا سوءاستفاده مى‏كنند. «يخرجكم من ارضكم»
3- كافر همه را به كيش خود پندارد. «يخرجكم من ارضكم» چون فرعون دلبسته به مادّيات وزمين بود، فكر مى‏كرد موسى نيز دلبسته‏ى مال وسرزمين آنان است.
4- طاغوت‏ها در عين استبداد، گاهى ناچار مى‏شوند در گرفتارى‏هاى سياسى به مشورت با اطرافيان بپردازند. «فماذا تأمرون»





۳۰ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۴
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۷
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۲۱,۹۸۱ بازدید
۲ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۵۰۳ بازدید
۲ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۳,۳۶۴ بازدید
۴ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۵,۶۶۰ بازدید
۴ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۹۳ بازدید
۴ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۹۰ بازدید
۵ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۲۳۷ بازدید
۶ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۲۲۴ بازدید
۱۳ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۶۷۸ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۱,۴۴۸ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۵۰۴ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۹۱ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۲۳۱ کاربر آنلاین است. (۱۲۲ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۲۳۱

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!