به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۲ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 75، 76

-----------------------------------------------
آيه
قَالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُواْ مِن قَوْمِهِ لِلَّذِينَ اسْتُضْعِفُواْ لِمَنْ ءَامَنَ مِنْهُمْ أَتَعْلَمُونَ أنَّ صَلِحاً مُّرْسَلٌ مِّن رَبِّهِ قَالُواْ إِنَّا بِمَآ أُرْسِلَ بِهِ مُؤْمِنُونَ
قَالَ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُواْ إِنَّا بِالَّذِى ءَامَنتُم بِهِ كَفِرُونَ
------------------------------------------------
ترجمه
سران مستكبر قوم صالح، به مستضعفانى كه ايمان آورده بودند، گفتند: آيا علم داريد كه صالح ازطرف پروردگارش فرستاده شده است؟ (مؤمنان در پاسخ به ايجاد شكّ وترديد آنان) گفتند: قطعاً ما به آنچه بر او فرستاده شده است، ايمان داريم.
كسانى كه استكبار ورزيدند گفتند: همانا ما به آنچه شما بدان ايمان آورده‏ايد، كافريم.
------------------------------------------------
پيام ها
1- معمولاً اشراف و افراد صاحب نفوذ، مخالف راه انبيايند و به شبهه آفرينى در ميان مؤمنان دست مى‏زنند. «قال الملأ الّذين استكبروا»
2- نه فقر و استضعاف ارزش است و نه تمكّن و كاخ‏نشينى؛ آنچه مهم است انتخاب راه خداوند از طريق آگاهى، علم، ايمان، تقوا، جهاد و هجرت است. (در آيه‏ى قبل، قصرسازى را نعمت الهى به شمار آورد، به شرط آنكه به فساد منتهى نشود، اينجا هم از مستضعفان مؤمن ستايش شده است، نه از همه‏ى آنان.) «آمن منهم»
3- بيشترين پيروان پيامبران، از ميان مستضعفان بوده‏اند. «للّذين استضعفوا لِمَن آمن منهم»
4- عامل ايمان مستضعفان به انبيا، فقط فقر مادّى نيست، زيرا برخى از مستضعفان نيز ايمان نمى‏آوردند. «آمن منهم»
5 - ايجاد شكّ و ترديد، از شيوه‏هاى تضعيف ايمان است. «أتعلمون...؟»
6- تضعيف رهبر، يكى از روشها و هدف‏هاى اصلى دشمن است. «أتعلمون انّ صالحاً مرسل»
7- گرچه محيط و جامعه در فرد اثر دارد، ولى اجبار نمى‏آورد. (مستضعفان محروم، با صراحت در مقابل مستكبران ايستاده و گفتند: به صالح ايمان داريم). «انّا بما ارسل به مؤمنون»
8 - شبهات مخالفان را بايد قاطعانه پاسخ داد. «انّا بما ارسل به مؤمنون»
9- به تمام فرمان‏هاى پيامبر بايد ايمان داشت. «بما ارسل به مؤمنون»
10- مستكبران، علاوه بر كفر و لجاجت خود، نسبت به ايمان مستضعفان حساسيّت دارند. «انّا بالّذى آمنتم به كافرون» و نگفتند: «انّا به كافرون»






۲۹ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 77

-----------------------------------------------
آيه
فَعَقَرُواْ النَّاقَةَ وَعَتَوْاْ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِمْ وَقَالُواْ يَصَلِحُ ائْتِنَا بِمَا تَعِدُنَآ إِن كُنتَ مِنَ الْمُرْسَلِينَ
-----------------------------------------------
ترجمه
پس (مستكبران) ناقه را پى كرده (و كشتند) و از فرمان پروردگارشان سرپيچى كردند وگفتند: اى صالح! اگر از فرستادگان خدايى، پس عذابى را كه وعده مى‏دهى براى ما بياور.
---------------------------------------------
نکته ها
«عقر»، به معناى پى كردن است، يعنى قطع كردن عصب و رگ محكم و مخصوص پشت پاى اسب و شتر كه عامل عمده‏ى حركت آنهاست و با قطع آن، حيوان به زمين مى‏افتد و از راه رفتن باز مى‏ماند.
در سوره‏ى قمر، كلمه‏ى «عَقَر» به صورت مفرد آمده كه بيانگر اين است كه قاتل ناقه يك نفر بوده است، امّا در اينجا (و سوره‏هاى شمس و شعراء و هود،) به صورت جمع آمده است، «عقروا» كه نسبت پى كردن به تمام قوم داده شده است. اين به خاطر سكوت و رضايت آنان بوده كه شريك جرم محسوب شده‏اند. چنانكه حضرت على عليه السلام نيز مى‏فرمايد: سرنوشت مردم در گرو رضايت و دشمنى آنان است، همان گونه كه ناقه‏ى صالح را يك نفر پى‏كرد، امّا چون بقيه‏ى مردم نيز به آن عمل راضى بودند، در گناه او شريك شدند و همگى عذاب ديدند. [167]
_______________________________
167) نهج البلاغه، خطبه‏201
-----------------------------------------------
پيام ها
1- كفر، زمينه‏ى تجاوز است. «كافرون فعقروا...»
2- سكوت و رضايت بر گناه، شركت در گناه محسوب مى‏شود. «عقروا» با اينكه قاتل يك نفر بود.
3- نافرمانى و تجاوز از دستور، مهم‏تر از كشتن شتر است. «و عَتَوا عن أمر ربّهم»
4- دستورات الهى برخاسته از ربوبيّت اوست. «امر ربّهم»
5 - تكبّر، زمينه‏ساز جسارت و گستاخى است. «ائتنا بما تعدنا»






۲۹ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 78

-----------------------------------------------
آيه
فَأَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ فَأَصْبَحُواْ فِى دَارِهِمْ جَثِمِينَ‏
------------------------------------------------
ترجمه
ناگاه زمين‏لرزه شديد آنان را فراگرفت، پس شب را به صبح آوردند، در حالى كه در خانه‏هايشان به رو افتادند (و مردند).
----------------------------------------------
نکته ها
اين آيه، هلاكت قوم ثمود را با رجفه و زمين‏لرزه بيان كرده، امّا سوره‏ى فصّلت آيه 14 و سوره‏ى ذاريات آيه 44، آن را با صاعقه دانسته است. «فأخذتهم الصاعقة و هم ينظرون» بنابراين شايد دو كيفر صاعقه و زلزله در يك لحظه و توأم بوده است. و شايد مراد از رجفه، لرزش بر اندام باشد كه برخاسته از ترس و وحشت است، نه زمين لرزه.
«جاثم» از «جَثم» بر وزن خَشم، به معناى نشستن روى زانو و يا فروافتادن بر سينه است. گويا در شب و هنگام استراحتشان كه عذاب آمد، بيدار شدند ولى فرصتى و قدرتى براى فرار نيافتند و در همان حالت نيم‏خيز هلاك شدند. [168]
_______________________________
168) تفسيرنمونه‏
-----------------------------------------------
پيام ها
1- قهر خدا ناگهانى است، به هوش باشيم. «فأخذتهم الرّجفة»
2- چه بسا زمين لرزه‏ها و حوادث طبيعى كه عذاب الهى است. «فأخذتهم الرجفة»
3- وعده‏هاى انبيا، عملى است، پس هشدارهايشان را جدّى بگيريم. (در آيات قبل تهديد بود: «لا تمسّوها بسوء فيأخذكم عذاب اليم» و اين رجفه، همان تحقّق وعيد و عذاب اليم است). «فأخذتهم الرّجفة»






۲۹ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 79

-----------------------------------------------
آيه
فَتَوَلَّى‏ عَنْهُمْ وَ قَالَ يَقَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ رِسَالَةَ رَبِّى وَنَصَحْتُ لَكُمْ وَ لَكِن لَّا تُحِبُّونَ النَّصِحِينَ‏
---------------------------------------------------
ترجمه
پس (صالح) از آنان روى برگرداند و گفت: اى قوم من! همانا پيام پروردگارم را به شما رساندم و براى شما خيرخواهى كردم، ولى شما دلسوزان و خيرخواهان را دوست نداريد.
------------------------------------------------
نکته ها
احتمال دارد سخن حضرت صالح، قبل از نزول عذاب و به عنوان اتمام حجّت باشد، و ممكن است پس از هلاكتشان باشد، آنگونه كه رسول‏خدا صلى الله عليه وآله نيز بر لب چاه بدر با اجساد كفّار سخن گفت پرسيدند: مگر آنان مى‏شنوند، فرمودند: آرى، شما از آنها شنواتر نيستيد. [169]
______________________________
169) بحار، ج‏6، ص 207 و 254
----------------------------------------------
پيام ها
1- گاهى قهر و ترك رابطه، در تربيت و تبليغ لازم است. «فتولّى عنهم»
2- كيفرهاى الهى، پس از اتمام حجّت است. «لقد أبلغتُكم»
3- برنامه‏ى پيامبران، ابلاغ پيام همراه با دلسوزى و خيرخواهى است، نه ابلاغ خشك و بى‏روح مقرّرات و بخشنامه‏هاى ادارى. «لقد أبلغتُكم...و نصحتُ لكم»
4- ناصحان را دوست بداريم كه بى‏اعتنايى به سخن دلسوزان جامعه، زمينه‏ى قهر خدا را فراهم مى‏كند. «ولكن لا تحبّون الناصحين»
5 - دوست داشتن، كليد پيروى كردن است. «ولكن لا تحبّون الناصحين»






۲۹ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 80، 81

--------------------------------------------
آيه
وَ لُوطاً إذْ قَالَ لِقَوْمِهِ أَتَأْتُونَ الْفَحِشَةَ مَا سَبَقَكُم بِهَا مِنْ أَحَدٍ مِّنَ الْعَلَمِينَ‏
إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ شَهْوَةً مِّن دُونِ النِّسَآءِ بَلْ أَنتُمْ قَوْمٌ مُّسْرِفُونَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
و (به خاطر آور) لوط را (كه براى هدايت مردم فرستاديم) آنگاه كه به قوم خود گفت: آيا آن كار زشت را انجام مى‏دهيد كه هيچ يك از جهانيان در آن بر شما پيشى نگرفته است؟
همانا شما به جاى زنان، براى شهوت سراغ مردان مى‏رويد، بلكه شما قومى اسراف‏كاريد.
-----------------------------------------
نکته ها
حضرت لوط، فاميل حضرت ابراهيم و تنها مردى بود كه به او ايمان آورد و با او هجرت كرد. «فآمن له لوط» [170] حضرت ابراهيم او را به منطقه‏اى كه در آن گناه و فحشا رواج داشت فرستاد. لذا بخش مهم كار حضرت لوط، مبارزه با فحشا و منكرات جنسى بود، كه بيشترين مشكل جامعه بود.
قوم حضرت لوط، با مهمانان خود عمل زشت لواط انجام را مى‏دادند تا مردم از مهمان شدن بترسند. به گفته‏ى قرآن، حضرت لوط عليه السلام ازدواج با دختران خود را به آنان پيشنهاد كرد، امّا آنان نپذيرفتند.
ازدواج، داراى خصوصيّات و آثارى است كه در لواط و زنا وجود ندارد، از جمله:
1- مودّت و رحمت و اُنس. 2- تشكيل نظام خانواده. 3- فرزند و بقاى نسل. 4- همخوانى با فطرت و انسانيّت.
متأسفانه امروزه نيز دنياى غرب، عمل زشت همجنس‏بازى را رسمى و در بعضى كشورها به آن جنبه‏ى قانونى داده است.
قوم لوط، علاوه بر لواط، اهل قمار، هرزه‏گويى، توهين، مزاحمت براى عابرين و كشف عورت در انظار عمومى بودند. [171]
امام صادق عليه السلام در فلسفه‏ى تحريم لواط فرمودند: لواط، علاقه‏ى خانوادگى ميان زن و شوهر را كم، نسل و فرزند را منقطع و آميزش جنسى طبيعى را از بين مى‏برد و فسادهاى بسيار زيادى را بدنبال دارد. [172]
در اسلام، كيفر همجنس‏بازى و لواط (چه فاعل چه مفعول)، اعدام است.
پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند: لعنت خدا بر مردانى كه خود را مانند زنان ساخته و در معرض مردان هوسباز قرار مى‏دهند. [173] امام صادق عليه السلام نيز فرمود: هنگام همجنس‏گرايى، عرش خدا به لرزه مى‏آيد و عامل اين كار در قيامت به صورت ناپاك محشور مى‏شود و مورد غضب خداوند قرار گرفته و جايگاهش دوزخ است. [174]
_______________________________
170) عنكبوت، 26
171) سفينةالبحار
172) وسائل، ج 14، ص 252
173) تفسير نمونه ؛ وسائل، ج 14، ص 255
174) تفسير نمونه ؛ وسائل، ج 14، ص 249
---------------------------------------------
پيام ها
1- همجنس‏بازى و لواط، از گناهان كبيره و عملى بسيار زشت است. «الفاحشة»
2- بت‏پرستان، اگر بهانه‏ى بت‏پرستى نياكان را داشتند، پيروان فحشا، اين بهانه را هم نداشته و ابتكار جنايت و گناه از خودشان بود. «ما سبقكم بها»
3- ابداع‏كنندگان اعمال زشت، مرتكب گناهى بزرگتر و مستحقّ ملامتى بيشتر مى‏باشند. «ما سبقكم بها من احد من العالمين»
4- كسى كه راه طبيعى و فطرى را كنار بگذارد، مسرف است. «مسرفون» ارضاى شهوت از غير راه طبيعى، اسراف است.
5 - لواط، تجاوز به حقوق زنان در جامعه است. «دون النساء بل‏انتم قوم مسرفون»




۳۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 82

--------------------------------------------
آيه
وَ مَا كَانَ جَوَابَ قَوْمِهِ إِلَّآ أَن قَالُواْ أَخْرِجُوهُم مِّن قَرْيَتِكُمْ إِنَّهُمْ أُنَاسٌ يَتَطَهَّرُونَ
------------------------------------------
ترجمه
و جواب قوم لوط، جز اين نبود كه گفتند: آنان را از آبادى خود بيرون كنيد، زيرا آنان مردمى هستند كه پاكدامنى را مى‏طلبند (و با ما نيستند).
-----------------------------------------
نکته ها
در مورد بعضى انبيا، تعبير به «أخاهم» شده است، امّا درباره‏ى حضرت لوط چنين تعبيرى نيامده است، شايد به اين دليل كه آن حضرت، اهل آن منطقه نبود، چنانكه كفّار نيز با جمله‏ى «قريتكم» به مردم القا مى‏كردند كه او مهاجر است و از اين منطقه نيست، و يا اينكه چون آئين شما را قبول ندارد خارجى است، پس او را از سرزمين خودتان بيرون كنيد.
----------------------------------------
پيام ها
1- زشت‏تر از نافرمانى وگناه، برخورد بى‏دليل و غير منطقى با ناصحان است. «ما كان جواب قومه الاّ ان قالوا اخرجوهم...»
2- در نهى از منكر، بايد آماده‏ى تبعيد و پذيرش مشكلات بود. «اخرجوهم»
3- مجرمان، براى پاكان حقّى در اجتماع قائل نيستند. «اخرجوهم من قريتكم»
4- هرگاه در جامعه‏اى فساد زياد شد، پاكان را منزوى مى‏كنند و نهى از منكر و پاك بودن، جرم محسوب مى‏شود. «أخرجوهم... انّهم اُناس يتطهّرون»
5 - قوم لوط، با آنكه به گناه عادت كرده بودند، امّا حضرت لوط و ياران او را پاك مى‏دانستند. «انّهم اُناس يتطهّرون»
6- مهم‏تر از پاكى، پاك ماندن و مأيوس كردن نااهلان از اِعمال نفوذ است. «يتطهّرون» (فعل مضارع نشان استمرار است)





۳۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 83

--------------------------------------------
آيه
فَأَنجَيْنَهُ وَأَهْلَهُ إِلَّا امْرَأَتَهُ كَانَتْ مِنَ الْغَبِرِينَ
-------------------------------------------
ترجمه
پس ما لوط و خاندان او را به جز همسرش، كه از بازماندگان (در عذاب) بود، نجات بخشيديم.
-------------------------------------------
نکته ها
«غابِر»، به معناى بازمانده است. كسى كه همراهانش بروند و او باقى بماند. بنابراين لوط و يارانش از شهر خارج شدند و زمينه‏ى عذاب فراهم شد.
«اهل»، هم به خويشاوندان نزديك گفته مى‏شود و هم به پيروان راستين، ولى با توجّه به آيه 36 سوره ذاريات، به جز خويشاوندان نزديك، هيچ‏كس به آن حضرت ايمان نياورد.
-------------------------------------------
پيام ها
1- انسان آزاد است و خودش راه خود را انتخاب مى‏كند. (همسر پيامبر با آنكه در خانه‏ى وحى تغذيه مى‏شود، ممكن است راه كفر را برگزيند، چنانكه همسر فرعون راه توحيد را برگزيد). «الاّ امرأته» بنابراين همه جا تفكّر و اخلاق و تصميم، وابسته به اقتصاد و تحت پوشش بودن اين و آن نيست.
2- در اسلام، عامل نجات انسان رابطه‏ى مكتبى است، نه خويشاوندى. «الاّ امرأته» پس سرنوشت هركس در گرو عمل خود اوست.
3- حسابِ بستگانِ رهبران الهى را از حساب خودشان جدا كنيم. «الاّ امرأته»
4- در اسلام، زن همانند مرد موجودى مستقلّ است. «الاّ امرأته» و از طرفى نبايد موقعيّت و قداست كسى موجب توجيه خلافكارى‏هاى بستگان او شود.






۳۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 84

--------------------------------------------
آيه
وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهِم مَّطَرَاً فَانظُرْ كَيْفَ كَانَ عَقِبَةُ الْمُجْرِمِينَ‏
------------------------------------------
ترجمه
و ما بارانى (از سنگ) بر آنان بارانديم. پس بنگر كه سرانجام گنهكاران چه شد؟
-----------------------------------------
نکته ها
هلاكت قوم لوط، با بارش سنگ‏هاى آسمانى بر سرشان بود، سنگ‏هايى از گِل همانند كلوخ چنانكه در سوره‏ى هود مى‏فرمايد: «وامطرنا عليهم حجارة من سجّيل منضود مسوّمة عند ربّك» [175]
___________________________
175) هود، 82 تا 83
-----------------------------------------
پيام ها
1- تغيير راه فطرت، (ارضاى جنسى از طريق مردان و همجنس‏بازى،) تغيير نعمت را به دنبال دارد. به جاى باران، پاره سنگ مى‏بارد. «وامطرنا عليهم مطراً» در دعاى كميل مى‏خوانيم: «اللّهم اغفر لى الذّنوب الّتى تغيّر النعم»
2- قهر الهى مخصوص آخرت نيست، گاهى نيز در همين دنياست. «امطرنا»
3- از تاريخ وسرنوشت ديگران عبرت بگيريم. «فانظر... عاقبة المجرمين»
4- قهر خداوند مخصوص يك دسته از مجرمان نيست، همه‏ى مجرمان به هوش باشند كه سنّت الهى استثنا بردار نيست. «عاقبة المجرمين»





۳۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 85

--------------------------------------------
آيه
وَإِلَى‏ مَدْيَنَ أَخَاهُمْ شُعَيْباً قَالَ يَقَوْمِ اعبُدُواْ اللَّهَ مَا لَكُم مِّن إِلَهٍ غَيْرُهُ قَدْ جَآءَتْكُم بَيِّنَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ فَأَوْفُواْ الْكَيْلَ وَالْمِيزَانَ وَ لَاتَبْخَسُواْ النَّاسَ أَشْيَآءَهُمْ وَ لَا تُفْسِدُواْ فِى الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَحِهَا ذَ لِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
و به سوى (مردم) مَديَن، برادرشان شعيب را (فرستاديم. آن حضرت) گفت: اى قوم من! (تنها) خدا را بپرستيد، جز او خدايى براى شما نيست. همانا از طرف پروردگارتان (معجزه و) دليلى‏روشن براى شما آمده است. پس پيمانه و ترازو را (در داد و ستدها) تمام ادا كنيد و كالاهاى مردم را كم نگذاريد و در زمين پس از آنكه اصلاح گشته فساد نكنيد. اين (رهنمودها) برايتان بهتر است، اگر مؤمن باشيد.
-------------------------------------------
نکته ها
اين پنجمين داستان پيامبران در اين سوره است. داستان شعيب عليه السلام در سوره‏هاى متعدّدى از جمله در سوره هود، شعراء نيز بيان شده است.
مَديَن يكى از شهرهاى شام بود كه در جغرافياى امروز، نزديك اردن و نامش معان است، منطقه‏اى سرسبز، داراى مردمى بت‏پرست ومرفّه كه در معامله و تجارت كم‏فروش بودند. حضرت شعيب عليه السلام بر آنان مبعوث شد، امّا آنها به خاطر لجاجت و نافرمانى او هلاك شدند. سپس آن حضرت بر مردم «اَيكه» مبعوث شد، و به ارشاد آنان پرداخت، امّا آنها نيز دستورهاى الهى را نپذيرفتند وسرانجام هلاك شدند. «كذّب اصحاب الايكة المرسلين اذ قال لهم شعيب...» [176]
البتّه احتمال دارد «مَديَن» همان «اَيْكه» باشد، چون اَيكه به منطقه‏ى پر درخت و بيشه‏زار و نخلستان مى‏گويند. يعنى شهر شعيب دو نام داشته است: مَديَن و اَيكه.
انسان بى‏ايمان همواره گرفتار انحراف و فساد است، امّا در هر زمانى به گونه‏اى. مثلاً در زمان حضرت لوط، لواط و فساد اخلاقى و در زمان حضرت شعيب، كم فروشى و فساد اقتصادى رواج داشته است.
_______________________________
176) شعراء، 176 تا 189
-----------------------------------------------
پيام ها
1- رفتار حضرت شعيب نسبت به مردم، دلسوزانه و برادرانه بود و شايد نسبتى با اهل مدين داشت. «اخاهم شعيباً»
2- تبليغ و تربيت بايد همراه با عاطفه و محبّت باشد. «قال يا قومِ»
3- توحيد و يكتاپرستى، محور دعوت انبياست. «اعبدوا اللّه...»
4- معجزه و دليل‏هاى انبيا، در مسير رشد و تربيت مردم و وابسته به ربوبيّت خداوند است. «بيّنة من ربّكم»
5 - پس از شرك و انحراف عقيدتى، انحراف‏هاى اقتصادى مهم‏ترين مسأله‏ى قوم حضرت شعيب بوده است. «اعبدوا اللّه... أوفوا الكيل»
6- كم‏فروشى، تقلّب در معامله، كم ارزش جلوه دادن اجناس مردم و ايجاد خلل در اقتصاد، حرام و از مصاديق فساد است. «لا تبخسوا النّاس اشيائهم و لاتفسدوا»
7- پيامبران، بر مسائل اقتصادى جامعه نيز نظارت داشته و درصدد سلامت و بهبود زندگى مردم بودند. «لاتبخسوا النّاس اشيائهم» دين و برنامه‏هاى آن، از زندگى دنيا جدا نيست.
8 - كم كارى هم مثل كم فروشى است، به جاى «أموالهم» فرمود: «أشيائهم» تا شامل همه چيز بشود.
9- ايمان كامل واقتصاد سالم، تأمين‏كننده سعادت دنيا وآخرت است. «ذلكم خير»
10- هشدار و دستورهاى انبيا، سراسر خير است و موجب سعادت انسان مى‏شود. «ذلكم خير»
11- ايمان، ضامن كسب وكار صحيح وعدالت اجتماعى است. «لا تبخسوا النّاس... ان كنتم مؤمنين»






۳۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 86

--------------------------------------------
آيه
وَلَا تَقْعُدُواْ بِكُلِ‏ّ صِرَطٍ تُوعِدُونَ وَتَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ مَنْ ءَامَنَ بِهِ وَتَبْغُونَهَا عِوَجاً وَاذْكُرُواْ إِذْ كُنتُمْ قَلِيلاً فَكَثَّرَكُمْ وَانظُرُواْ كَيْفَ كَانَ عَقِبَةُ الْمُفْسِدِينَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
و بر سر هر راهى منشينيد تا مؤمنان را تهديد كنيد و (آنان را) از راه خدا، كه كج جلوه مى‏دهيد بازداريد و ياد كنيد زمانى را كه اندك بوديد، پس خداوند شما را بسيار گرداند و بنگريد كه عاقبت مفسدان چگونه بود!
------------------------------------------------
نکته ها
مراد از نشستن بر سر هر راه، ممكن است نشستن كنار خيابان و كوچه‏ها براى فتنه‏گرى باشد، و شايد مراد تلاش در راه فساد از هر راه و با هر شيوه باشد، چنانكه شيطان سوگند خورد براى انحراف انسان در كمين راه حقّ نشسته است كه مراد، نشستن ظاهرى نيست. «لاقعدنّ لهم صراطك المستقيم» [177]
____________________________
177) اعراف، 16
-------------------------------------------
پيام ها
1- دشمنان حقّ، براى جلوگيرى از راه خدا، همه جا در كمين بوده و از هر راه و شيوه‏اى استفاده مى‏كنند. «و لاتقعدوا بكلّ صراط»
2- ترساندن مردم و ايجاد مزاحمت براى آنان، ممنوع است. «توعدون»
3- اگر دشمنان نتوانند مؤمنان را بى‏دين كنند، مى‏كوشند تا سيماى دين را تحريف كنند و بدجلوه دهند. «تبغونها عِوَجاً»
4- گاهى افزونى جمعيّت (با نظم و برنامه)، مى‏تواند يك ارزش باشد. «فكثّركم»
5 - يكى از عوامل تربيت و هدايت مردم، توجّه به نعمت‏ها و يادآورى سرگذشت پيشينيان است. «واذكروا... و انظروا»
6- مطالعه‏ى تاريخ و عبرت‏گرفتن از آن، سفارش الهى است. «وانظروا كيف ...»
7- در مطالعه‏ى زندگى مردم، به پايان و سرانجام كارشان بنگريد، نه كاميابى‏هاى مقطعى آنان. «عاقبة»
8 - بستن و يا منحرف نمودن راه خدا، نوعى فساد است. «تصدّون... تبغونها عوجا... المفسدين»





۳۰ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۳
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۶
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۲۱,۷۶۶ بازدید
۲ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۴۹۵ بازدید
۲ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۳,۲۵۴ بازدید
۴ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۵,۶۱۷ بازدید
۴ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۹۳ بازدید
۴ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۹۰ بازدید
۵ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۲۳۱ بازدید
۶ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۲۲۱ بازدید
۱۳ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۶۷۰ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۱,۴۳۴ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۵۰۴ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۹۰ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۲۲۷ کاربر آنلاین است. (۱۵۹ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۲۲۷

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!