به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۲ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 182، 183

-------------------------------------------------
آيه
وَالَّذِينَ كَذَّبُواْ بَِايَتِنَا سَنَسْتَدْرِجُهُم مِّنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُونَ
وَ أُمْلِى لَهُمْ إِنَّ كَيْدِى مَتِينٌ‏
------------------------------------------------
ترجمه
و كسانى كه آيات ما را تكذيب كردند، به تدريج، آنان را از جايى كه ندانند، گرفتار خواهيم كرد.
و به آنان مهلت مى‏دهم (تا پيمانه پر شود،) همانا تدبير من محكم و استوار است (و هيچ كس را قدرت فرار از آن نيست).
----------------------------------------------
نکته ها
«استدراج» كه يكى از سنّت‏هاى الهى نسبت به مكذّبين و مُترفين است، از «درجة» به معناى درهم پيچيدن تدريجى است. [369] اين سنّت در آيه 44 سوره‏ى قلم هم آمده است. حضرت على عليه السلام فرمود: آنان كه در رفاه و آسايش زندگى مى‏كنند، به فكر خطر استدراج باشند، مبادا نعمت‏ها وسيله‏ى خواب و غفلت آنان شود. [370] همچنين فرمودند: كسى كه در مواهب و امكانات بسيار زندگى كند و آن را مجازات استدراجى نداند، از نشانه‏هاى خطر غافل مانده است. [371] آرى، خداوند مهلت مى‏دهد، امّا اهمال نمى‏كند. چنانكه بزرگان گفته‏اند: «انّ اللّه يمهل و لايهمل»
حضرت على عليه السلام فرمود: هنگامى كه خداوند اراده خيرى براى بنده‏اى نمايد، به هنگام انجام گناه او را گوشمالى مى‏دهد تا توبه نمايد، ولى هنگامى كه بر اثر اعمالش، بدى و شرى مقدّر شود، هنگام گناه نعمتى به او مى‏بخشد تا توبه و استغفار را فراموش كند و به گناه ادامه دهد كه در واقع نوعى عذاب مخفيانه و به تدريج است. چنانكه خداوند مى‏فرمايد: «سنستدرجهم من حيث لايعلمون». [372]
كيد الهى و مهلت و طول عمر دادن به عنوان «استدراج»، بارها در آيات قرآن آمده است، مثل اين آيات: «لا تحسبنّ الّذين كفروا انّما نُملى لهم خيرٌ لانفسهم انّما نُملى لهم ليزدادوا اثماً» [373] كفّار گمان نكنند كه مهلتى كه به آنان مى‏دهيم، خير آنهاست بلكه ما از اين جهت به آنان مهلت مى‏دهيم تا بر گناهانشان بيافزايند، «فذرهم فى غمرتهم حتّى حين» [374] ، پس ايشان را در غفلتشان واگذار. و نيز آيات: 196 سوره‏ى آل‏عمران، 44 سوره‏ى انعام، 55 سوره‏ى توبه و 55 و 56 سوره‏ى مؤمنون.
گاهى نعمت‏هاى الهى، پرده‏پوشى‏هاى خداوند و ستايش‏هاى مردمى، همه و همه، از وسائل غرور و سرگرمى و به نحوى استدراج است. [375]
حضرت على عليه السلام فرمود: تحريف‏گران توجيه‏كار كه هر روز مطيع طاغوتى هستند، مشمول قانون استدراج مى‏باشند. [376]
امام صادق عليه السلام فرمود: خداوند، دوستان خود را با تلخى‏ها هشدار مى‏دهد و نااهلان را در رفاه، رها مى‏كند. [377]
________________________________
369) مفردات راغب‏
370) تفسير نورالثقلين‏
371) تفسير نمونه‏
372) تفاسير نمونه و برهان‏
373) آل‏عمران، 178
374) مؤمنون، 54
375) تفسير نمونه‏
376) تفسير نورالثقلين‏
377) تفسير نمونه‏
-----------------------------------------------
پيام ها
1- تكذيب آيات روشن الهى، به سقوط تدريجى وهلاكت مخفى مى‏انجامد. «و الّذين كذّبوا بآياتنا سنسستدرجهم من حيث لا يعلمون» (چوب خدا، صدا ندارد)
2- مهلت دادن به مردم، از سنّت‏هاى خداست، تا هر كس در راهى كه برگزيده، به نتيجه برسد و درها به روى همه باز باشد، هم فرصت طغيان داشته باشند، هم مجال توبه و جبران. «سنستدرجهم»
3- غالباً سقوط انسان، پلّه پله و آرام آرام است. «سنستدرجهم من حيث لا يعلمون»
4- عمر و زندگى، به دست خداست و گنهكار را از قدرت خدا گريزى نيست. «و اُملى لهم»
5 - خداوند فرصت توبه و جبران را به كافران مى‏دهد، ولى آنان لايق نيستند. «و اُملى لهم»
6- هميشه نعمت‏ها نشانه‏ى لطف خدا نيست، گاهى زمينه‏اى براى قهر ناگهانى خداوند است. «اُملى - كيدى»
7- مرفّهان غافل، با تدبير خدا طرفند. «اُملى لهم انّ كيدى» (همان گونه كه كيد، عملى پنهانى است، استدراج نيز عذابى مخفيانه مى‏باشد)
8 - خطر غرور و غفلت تا حدّى است كه خداوند با سه تعبير پياپى آن را مطرح كرده است. «سنستدرجهم - اُملى لهم - كيدى»
9- طرح و تدبير الهى، شكست ناپذير است. «انّ كيدى متين»






۴ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 184

-------------------------------------------------
آيه
أَوَلَمْ يَتَفَكَّرُواْ مَا بِصَاحِبِهِم مِّن جِنَّةٍ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِيرٌ مُّبِينٌ
-----------------------------------------------
ترجمه
آيا آنان فكر نكردند كه هم‏نشين آنان (پيامبر اسلام،) هيچ‏گونه جنون ندارد؟ او جز هشداردهنده‏اى آشكار نيست.
--------------------------------------------------
نکته ها
«جِنّة»، به معناى جنون و در اصل به معناى پوشش است، گويا هنگام جنون، پوششى روى عقل قرار مى‏گيرد.
هنوز پيامبر به مدينه هجرت نكرده بود كه شبى بر كوه صفا تا پاسى از شب، مردم را به خدا دعوت كرده و از مجازات‏هاى الهى بيم و اندرز مى‏داد. مشركان گفتند: رفيق ما ديوانه شده است كه چنين سخنانى بر زبانش جارى مى‏شود. آيات فوق نازل شد.
آنان به كسى تهمت جنون مى‏زدند كه قبل از رسالت، او را محمّد امين نام نهاده بودند.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- تهمت و جسارت، شيوه و عمل اهل فكر و انديشه نيست. «أولم يتفكّروا»
2- پيامبر، مصاحب و هم‏صحبت مردم است. اگر ديوانه بود، چرا قبلاً نگفتند و چرا سالها با او هم صحبت شدند؟ «صاحبهم»
3- در نظام فاسد، به حقّ‏گويان نسبت جنون مى‏دهند. «من جِنّة»
4- پيامبران، از سوى مخالفان گرفتار تهمت سحر يا جنون بوده‏اند.«من جِنّة» چنانكه در آيه‏اى ديگر مى‏خوانيم: «كذلك ما أتى الّذين من قبلهم من رسول الاّ قالوا ساحر أو مجنون» [378]
5 - در شيوه‏ى تبليغ و تربيت و مخاطب شناسى، براى تربيت غافلان بايد بيشتر نذير بود، نه بشير. «ان هو الاّ نذير»
6- براى مردم مغرور و خواب آلود، بايد صريح و آشكار حرف بزنيم. «مبين»
________________________________
378) ذاريات، 52




۴ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 185

-------------------------------------------------
آيه
أَوَلَمْ يَنظُرُواْ فِى مَلَكُوتِ السَّمَوَتِ وَالْأَرْضِ وَمَا خَلَقَ اللَّهُ مِن شَي‏ءٍ وَأَنْ عَسَى‏ أَن يَكُونَ قَدِ اقْتَرَبَ أَجَلُهُمْ فَبِأَىِ‏ّ حَدِيثٍ بَعْدَهُ يُؤْمِنُونَ
-------------------------------------------------
ترجمه
آيا در ملكوتِ آسمان‏ها و زمين و هرچه خدا آفريده، به دقّت نمى‏نگرند (تا بدانند آفرينش همه‏ى آنها هدفدار است، نه بيهوده) و اينكه شايد زمان (مرگ) آنان نزديك شده باشد؟ پس بعد از اين (آيات روشن)، به كدام سخن ايمان خواهند آورد؟
-------------------------------------------------
نکته ها
«ملكوت» از «مُلك»، به معناى حكومت و مالكيّت است. اينجا به حكومت مطلقه‏ى خداوند بر هستى اطلاق شده است.
--------------------------------------------------
پيام ها
1- نگاه انديشمندانه، عميق و متفكّرانه، ثمربخش و كارگشا مى‏باشد. (توجّه و انديشه درباره‏ى باطن هستى و شيوه‏ى ارتباط آن با آفريدگار، آدمى را به خداوند مرتبط مى‏سازد، چنانكه توحيد و نبوّت را بايد با عقل و فكر فهميد، نه از روى تقليد). «أولم يتفكّروا، أولم ينظروا»
2- توحيد، سرچشمه و پشتوانه‏ى نبوّت است و دقّت در ملكوت هستى، روشن مى‏كند كه اين نظام رها شده نيست. «أولم ينظروا ... فباىّ حديث»
3- بيشتر بدبختى‏ها به خاطر غفلت از ياد مرگ است. «عسى ان يكون قداقترب أجلهم» (ياد مرگ، در كاستن از لجاجت، مؤثّر است و مردم را به استفاده از فرصت و به ايمان آوردن پيش از فرا رسيدن مرگ، فرا مى‏خواند)
4- آفرينش هيچ ذرّه‏اى، بى‏هدف نيست. «من شى‏ء»
5 - قرآن و آيات الهى، بهترين كتاب و سخن است و هيچ عذرى براى نپذيرفتن آنها نيست. «فبأىّ حديث بعده»
6- كسى كه به قرآن و معارف آن ايمان نياورد، ديگر به هيچ سخن هدايت‏بخشى ايمان نمى‏آورد. «فبأىّ حديث بعده يؤمنون»
7- دقّت در نظام تكوين، سبب ايمان آوردن به نظام تشريع است. «أولم ينظروا... بعده يؤمنون»





۴ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 186

-------------------------------------------------
آيه
مَن يُضْلِلِ اللَّهُ فَلَا هَادِىَ لَهُ وَيَذَرُهُمْ فِى طُغْيَنِهِمْ يَعْمَهُونَ
--------------------------------------------------
ترجمه
هركه را خداوند (به خاطر فسق و اعمالش) گمراه كند، براى او هيچ هدايتگرى نيست، و آنان را در سركشى و طغيانشان رها مى‏كند تا سرگردان شوند.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- سزاى كسانى كه به هشدارهاى انبيا گوش نمى‏دهند و به گفته‏هاى آنان نمى‏انديشند، اين است كه گرفتار قهر الهى شده و به حال خود رها شوند. «فبأىّ حديث بعده يؤمنون... و يذرهم»
2- اضلال، كار خداست ولى زمينه‏ساز آن، نيّت و عمل خود انسان است كه سبب مى‏شود قلب او زنگ بگيرد و هدايت الهى را نپذيرد. «يضلل اللّه» آيات ديگرى نيز اين حقيقت را بيان مى‏كند، از جمله: «وما يُضلّ به الاّ الفاسقين» [379] و «بل ران على قلوبهم ماكانوا يكسبون» [380]
3- طغيان و سركشى مردم اجبارى نيست و گمراهى انسان‏ها، نتيجه‏ى انتخاب خود آنان است. «طغيانهم» (انسان، از ابتدا بد آفريده نشده است)
4- طاغوت‏ها، سرگردانند. «فى طغيانهم يعمهون»
5 - اگر هدايت الهى نباشد، گمراهى و سرگردانى انسان مستمرّ و ادامه‏دار است. «يعمهون»
__________________________________
379) بقره، 26
380) مطفّفين، 14





۴ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 187

-------------------------------------------------
آيه
يَسْئَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْسَهَا قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِندَ رَبِّى لَايُجَلِّيهَا لِوَقْتِهَآ إِلَّا هُوَ ثَقُلَتْ فِى السَّمَوَتِ وَالْأَرْضِ لَا تَأَتِيكُمْ إِلَّا بَغْتَةً يَسْئَلُونَكَ كَأَنَّكَ حَفِىٌّ عَنْهَا قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِندَ اللَّهِ وَ لَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ‏
--------------------------------------------------
ترجمه
از تو درباره‏ى قيامت مى‏پرسند كه چه وقت به پا مى‏شود؟ بگو: علم آن تنها نزد پروردگار من است، جز او كسى نمى‏تواند زمان آن را آشكار سازد. (فرا رسيدن قيامت،) در آسمان‏ها و زمين سنگين است، جز به صورت ناگهانى پيش نمى‏آيد. از تو چنان مى‏پرسند كه گويا از (زمان) آن آگاهى كامل دارى! بگو: علم آن تنها نزد خداست، ولى بيشتر مردم نمى‏دانند.
------------------------------------------------
نکته ها
كفّار قريش، گروهى را نزد علماى يهود فرستادند تا مطالب و سؤالات دشوارى فرا گرفته و از پيامبر صلى الله عليه وآله بپرسند، و او از عهده‏ى پاسخگويى بر نيايد و محكوم شود. يكى از آن سؤال‏ها، تعيين زمان وقوع قيامت بود. [381]
«السّاعة»، زمان شروع قيامت است، و«القيامة»، زمان حساب و كتاب، پاداش و جزا مى‏باشد. «مرُسى» [382] ، به معناى ثبوت و وقوع است، «جبال راسيات»، يعنى كوه‏هاى استوار و محكم. «حَفىّ»، به معناى پيگيرى و تحقيق است، حفىّ بودن پيامبر صلى الله عليه وآله، يعنى گويا پيامبر فرارسيدن روز قيامت را از خدا پرسيده و تحقيق كرده و مى‏داند.
سنگينى قيامت در آسمان‏ها و زمين، شايد به خاطر بهم ريختگى كرات و بى‏نور شدن خورشيد و زير و رو شدن زمين باشد. و شايد مراد از سنگينى قيامت، سنگينى كيفرها در آن روز باشد. در دعاى كميل مى‏خوانيم: «وهذا ما لاتقوم لها السموات و الارض»، آسمان‏ها و زمين طاقت تحمّل عذاب دوزخ را ندارند.
از پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله درباره‏ى ظهور و خروج حضرت قائم عليه السلام پرسيدند، حضرت فرمودند: «مثلهُ مثل الساعة» قيام او مثل برپايى قيامت ناگهانى است. سپس اين آيه را تلاوت فرمودند: «لايجلّيها لوقتها الاّ هو ثقلت فى‏السموات والارض لاتأتيكم الاّ بغتةً». اين حديث از امام رضا عليه السلام نيز روايت شده است. [383]
______________________________
381) تفسير برهان‏
382) تفسير مراغى‏
383) تفسير نورالثقلين‏
---------------------------------------------
پيام ها
1- مردم، مكرّر از پيامبر سؤال مى‏كردند و گاهى از زمان وقوع قيامت مى‏پرسيدند. «يسئلونك» (فعل مضارع نشان دوام و استمرار است)
2- جز خداوند، كسى از زمان برپايى قيامت آگاه نيست. «انّما علمها عند ربّى» آرى، ندانستن زمان برپايى قيامت، براى آماده باش انسان بهتر است.
3- قيامت، قابل پيش‏بينى نيست و در زمانى كه انتظارش نمى‏رود، ناگهانى رخ خواهد داد. «بغتةً» («بغتة» در موردى بكار مى‏رود كه انسان حتّى احتمال و حدس آن را نيز در ذهن خود نداشته باشد)
4- قيامت بسيار گران وسنگين است، حتّى بر آسمان‏ها و زمين، تا چه رسد به انسان‏ها. «ثقلت فى السموات و الارض»
5 - در مورد آنچه نمى‏دانيم، از گفتنِ «نمى‏دانم» نهراسيم. در اين آيه پيامبر دوبار فرمان يافته كه بگويد: «قل انّما علمها عند ربّى... قل انّما علمها عند اللّه» و در جاى ديگر نيز مى‏فرمايد: سرنوشت خود و شما را نمى‏دانم. «قل ما كنت بدعاً من الرسل و ما ادرى ما يفعل بى و لا بكم ان اتّبع الاّ ما يوحى الىّ» [384]
6- ندانستن خصوصيّات و جزئيّات قيامت، ضررى به اصل نبوّت ومعاد نمى‏زند. هيچ كس از زمان و مكان مرگ خود آگاه نيست، ولى اين دليل انكار اصل مرگ نمى‏شود. «انّما علمها عند ربى»
______________________________
384) احقاف، 9





۴ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 188

-------------------------------------------------
آيه
قُل لِّا أَمْلِكُ لِنَفْسِى نَفْعاً وَلَا ضَرّاً إِلَّا مَا شَآءَ اللَّهُ وَلَوْ كُنتُ أَعْلَمُ الْغَيْبَ لَاسْتَكْثَرْتُ مِنَ الْخَيْرِ وَمَا مَسَّنِىَ السُّوءُ إِنْ أَنَاْ إِلَّا نَذِيرٌ وَ بَشِيرٌ لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ‏
--------------------------------------------------
ترجمه
بگو: من مالك هيچ سود و زيانى براى خودم نيستم، مگر آنچه را خدا بخواهد (و از غيب و اسرار نهان نيز خبر ندارم، مگر هر چه خدا بخواهد) و اگر غيب مى‏دانستم، منافع زيادى براى خودم فراهم مى‏كردم وهرگز به من زيانى نمى‏رسيد. من جز هشداردهنده و بشارت‏دهنده براى گروهى كه ايمان مى‏آورند نيستم.
-----------------------------------------------
نکته ها
در قرآن و روايات، مطالبى بيان شده است كه نشان مى‏دهد انبيا و اولياى الهى علم غيب داشته‏اند، همچنين آيات و رواياتى نظير همين آيه به چشم مى‏خورد كه نشانگر آن است كه آنان علم غيب ندارند! جمع ميان اين دو دسته آيات و روايات به چند صورت است:
الف: آنجا كه مى‏فرمايد علم غيب نمى‏دانند، مراد آن است كه آن بزرگواران از پيش خود غيب نمى‏دانند و آنجا كه مى‏گويد غيب مى‏دانند، يعنى با اراده و الهام و وحى خدا مى‏دانند، نظير آنكه مى‏گوييم: فلان شهر نفت ندارد يا نفت دارد كه مراد ما از نداشتن اين است كه زمين آن نفت‏خيز نيست، يعنى از خود نفتى ندارد و مراد از داشتن نفت آن است كه به وسيله‏ى لوله و ماشين و كشتى و قطار، نفت به آنجا مى‏رسد.
ب: علم غيب، دو گونه است كه انبيا بخش اعظم آن را مى‏دانند، نظير اخبارى كه قرآن به نام غيب به پيامبر اسلام وحى فرمود: «تلك من انباء الغيب نوحيها اليك» [385] و بخشى از علم غيب مخصوص خداوند است و هيچ كس از آن اطّلاعى ندارد، نظير علم به زمان برپايى قيامت. پس آنجا كه نمى‏دانند يعنى بخش مخصوص به خداوند را نمى‏دانند و آنجا كه مى‏دانند، يعنى بخشى ديگر را مى‏دانند.
ج: مخاطبين آن بزرگواران متفاوت بودند؛ بعضى اهل غلوّ و مبالغه بودند كه پيامبران و ائمّه اطهار عليهم السلام به آنان مى‏فرمودند: ما غيب نمى‏دانيم تا درباره‏ى آنان مبالغه نكنند. و بعضى در معرفت آن بزرگواران ناقص بودند، كه پيامبر و امام، براى رشد آنان، گوشه‏اى از علم غيب خود را عرضه مى‏كردند.
د: مراد از نداشتن علم غيب، نداشتن حضور ذهنى است. ولى به فرموده‏ى روايات براى امامان معصوم عمودى از نور است كه با مراجعه به آن از همه چيز آگاهى پيدا مى‏كنند. نظير انسانى كه مى‏گويد من شماره‏ى تلفن فلانى را نمى‏دانم، ولى دفترچه راهنمايى دارد كه مى‏تواند با مراجعه به آن همه‏ى شماره‏ها را بداند.
ه : آگاهى از غيب، همه جا نشانه‏ى كمال نيست، بلكه گاهى نقص است. مثلاً شبى كه حضرت على عليه السلام در جاى پيامبر صلى الله عليه وآله خوابيدند، اگر علم داشتند كه مورد خطر قرار نمى‏گيرند، كمالى براى آن حضرت محسوب نمى‏شد، زيرا در اين صورت، همه حاضر بودند جاى آن حضرت بخوابند. در اينجا كمال به ندانستن است.
و: خداوند علم غيبى را كه توقّع سود و زيان در آن است، به آنان مرحمت نمى‏كند. نظير همين آيه‏ى مورد بحث، ولى در مواردى كه هدف از علم غيب، ارشاد و هدايت مردم باشد، خداوند آنان را آگاه مى‏سازد، همان‏گونه كه عيسى عليه السلام به ياران خود فرمود: من مى‏توانم بگويم كه شما مردم در خانه‏ى خود نيز چه چيزى را ذخيره كرده‏ايد. «و ماتدّخرون فى بيوتكم» [386]
بعضى مفسران گفته‏اند كه اهل مكّه به رسول‏خدا صلى الله عليه وآله گفتند: اگر با خدا ارتباط دارى، چرا از گرانى و ارزانى اجناس در آينده با خبر نمى‏شوى تا بتوانى سود و منفعتى بدست آورى و آنچه به زيان شماست، كنار بگذارى، كه آيات فوق نازل شد. [387]
________________________________
385) هود، 49
386) آل‏عمران، 49
387) تفاسير مجمع البيان و نمونه‏
----------------------------------------------
پيام ها
1- هر كه ايمانش بيشتر باشد، نسبت به تكليف وخواست الهى تسليم‏تر است و خود بيشتر احساس عجز مى‏كند. «لا أملك لنفسى ...»
2- همه‏ى سود و زيان‏ها را به اراده و خواست خدا بدانيم. «الاّ ما شاء اللّه»
3- پيامبر از پيش خود و براى زندگى شخصى خويش، غيب نمى‏داند. اخبار غيبى به عنوان پيامبر بودن به او داده شده، آن هم از سوى خدا. «لو كنت ...»
4- زمان برپايى قيامت، از امور غيبى است. «يسئلونك عن الساعة... و لو كنت اعلم الغيب»
5 - شناخت آينده، زمينه‏ساز رفاه و آسايش، و جهل به آن، زمينه‏ساز زيان و مشكلات است. «لو كنت اعلم الغيب لاستكثرت...»
6- زندگانى پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله مانند مردم ديگر، آميخته با رنج و سختى بود. «و ما مسّنى السوء»
7- پيامبر صلى الله عليه وآله مژده‏رسان و بيم دهنده‏ى همه‏ى بشر است، امّا تنها مؤمنان كه تحت تأثير قرار مى‏گيرند. «نذير و بشير لقوم يؤمنون»





۴ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 189

-------------------------------------------------
آيه
هُوَ الَّذِى خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَ حِدَةٍ وَجَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا لِيَسْكُنَ إِلَيْهَا فَلَمَّا تَغَشَّهَا حَمَلَتْ حَمْلاً خَفِيفاً فَمَرَّتْ بِهِ فَلَمَّآ أَثْقَلَت دَّعَوَا اللَّهَ رَبَّهُمَا لَئِنْ ءَاتَيْتَنَا صَلِحاً لَّنَكُونَنَّ مِنَ الشَّكِرِينَ
---------------------------------------------------
ترجمه
او خدايى است كه شما را از يك نفس (جان) آفريد و همسرش را از (نوع) او قرار داد تا بدان آرام گيرد. پس چون با او بياميخت، بارى سبك بر گرفت (و باردار شد) و (مدّتى) با آن سر كرد، چون زن سنگين شد، آن دو(زن و شوهر) از خداوند، پروردگارشان، درخواست كرده (و گفتند:) كه اگر فرزند شايسته‏اى به ما بدهى، قطعاً از سپاسگزاران خواهيم بود.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- گوهر وجودى زن و مرد يكى است. «وجعل منها زوجها»
2- ازدواج و همسر، عامل آرامش روح و زندگى است وناآرامى‏هاى روانى را برطرف مى‏كند. «ليسكن اليها»
3- اساس زندگى بر انس و الفت است، نه اختلاف و شقاق. «ليسكن اليها»
4- مسائل جنسى را با كنايه بيان كنيم. «تغشّاها»
5 - آميزش زن و شوهر بايد در پنهانى باشد. «تغشّاها»
6- رشد جنين، تدريجى است، تا زن آمادگى داشته باشد. «خفيفاً، أثقلت»
7- تا بار انسان سنگين نشود، متوجّه مسئوليّت خود نمى‏شود. «فلما أثقلت دعوا»
مشكلات، وسيله‏ى توجّه به خدا و پيدايش حالت روحى و معنوى و آماده نمودن دل و وجدان انسان است. مانند زنان باردار كه چون از تقدير الهى بى‏خبرند دائم در اضطراب به سر مى‏برند و پذيراى هرگونه موعظه و راهنمايى مى‏باشند. 8 - پدر و مادر در سرنوشت فرزند، احساس مسئوليّت مى‏كنند. «دَعَوا»
9- انسان فطرتاً ميل به بقاى نسل و فرزند دارد. «آتيتنا»
10- فرزند را از خدا بدانيم، نه از وسائل ديگر يا خودمان. «آتيتنا»
11- آميزش جنسى تنها براى لذّت و شهوت نيست، بلكه براى بقا و دوام نسل صالح است. «صالحاً»
12- انسان فطرتاً به دنبال صلاح و اصلاح است، نه بى‏تفاوتى وفساد. «آتينا صالحاً» و نفرمود: «آتيتنا ولداً».
13- براى صلاح و تربيت صحيح فرزند، بايد پيش از تولّد او اقدام كرد و از خدا استمداد نمود. «فلمّا اثقلت دعوا اللّه ربّهما لئن آتيتنا صالحا»




۴ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 190، 191

-------------------------------------------------
آيه
فَلَمَّآ ءَاتَهُمَا صَلِحاً جَعَلاَ لَهُ شُرَكَآءَ فِيمَآ ءَاتَهُمَا فَتَعَلَى اللَّهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ‏
أَيُشْرِكُونَ مَا لَا يَخْلُقُ شَيْئاً وَهُمْ يُخْلَقُونَ‏
-------------------------------------------------
ترجمه
پس چون (خداوند) به آن دو، فرزندى صالح داد، آنان در آنچه به ايشان عطا نمود، براى خدا شريكانى قرار دادند، ولى خداوند از آنچه كه آنان شريك او قرار مى‏دهند، برتر است.
آيا چيزهايى را شريك خدا قرار مى‏دهند كه چيزى نمى‏آفرينند و خودشان نيز مخلوقند؟!
------------------------------------------------
پيام ها
1- فرزند، مربوط به پدر و مادر، هر دو است. «آتاهما»
2- خداوند، فرزندِ شايسته و صالح مى‏دهد، اين ماييم كه سبب انحراف فرزندان مى‏شويم. «آتاهما صالحاً»
3- انسان‏ها در تنگناها متعهّد مى‏شوند، «لنكوننّ من الشاكرين»، امّا در حال گشايش، بى‏وفايند. «جعلا له شركاء»
4- فرزند، موهبتى الهى است، پدر و مادر نبايد براى خود، يا دكتر و يا ديگران، نقش استقلالى در شكل و قيافه و يا سلامت فرزند قائل شوند كه آن نوعى شرك است. «جعلا له شركاء»
5 - اوّلين شرط معبود، قدرت او بر آفرينش است. در دنياى علم و صنعت، هنوز ميليون‏ها نفر بت‏پرستند. «أيشركون ما لا يخلق»




۴ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 192، 193

-------------------------------------------------
آيه
وَلَا يَسْتَطِيعُونَ لَهُمْ نَصْراً وَلَا أَنفُسَهُمْ يَنصُرُونَ‏
وَإِن تَدْعُوهُمْ إِلَى الْهُدَى‏ لَا يَتَّبِعُوكُمْ سَوَآءٌ عَلَيْكُمْ أَدَعَوْتُمُوهُمْ أَمْ أَنتُمْ صَمِتُونَ
--------------------------------------------------
ترجمه
و (اين معبودها) قدرت يارى آنان را ندارند و حتّى خودشان را هم نمى‏توانند حمايت كنند.
و اگر معبودها را به هدايت فرا خوانيد، از شما پيروى نمى‏كنند، بر شما يكسان است كه آنها را دعوت كنيد يا ساكت باشيد!
-----------------------------------------------
نکته ها
ممكن است معناى «تدعوهم الى الهدى» اين باشد كه اگر از آنان بخواهيد شما را راهنمايى كنند، اجابت نمى‏كنند. به هرحال گرچه سخن در مورد بت‏هاى بى‏عقل و جان مى‏باشد، امّا در آيه جمع ذوى‏العقول بيان شده تا پرده از اين پندار باطل مشركان بردارد كه آنها را عاقل، بلكه فوق عقل دانسته و مى‏پرستيدند و از آنها استمداد مى‏كردند.
قرآن، بارها با تعبيرات گوناگون همچون: «لايستطيعون لهم نصراً» و «لايملكون لانفسهم نفعاً»، [388] ما را از توجّه استقلالى به توان و قدرتِ اشيا يا افراد، نهى كرده است.
__________________________________
388) رعد، 16
---------------------------------------------------
پيام ها
1- چيزهايى كه نه توان يارى‏رسانى دارند و نه مى‏توانند از خود دفاع كنند، شايسته‏ى پرستش نيستند. «و لا يستطيعون ...»
2- حتّى پرستش انسان‏هاى ديگر، توجيه ندارد، چه رسد به پرستش اشيا و موجوداتِ كمتر از انسان، كه توان هيچ راهنمايى و حمايتى ندارند. «اِن تدعوهم الى الهُدى لايتّبعوكم»





۴ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 194

-------------------------------------------------
آيه
إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ عِبَادٌ أَمْثَالُكُمْ فَادْعُوهُمْ فَلْيَسْتَجِيبُواْ لَكُمْ إِن كُنتُمْ صَدِقِينَ‏
-------------------------------------------------
ترجمه
همانا كسانى را كه به جاى خدا مى‏خوانيد (و مى‏پرستيد)، بندگانى (آفريده‏هايى) همچون خود شمايند. پس اگر راست مى‏گوييد، آنان را بخوانيد، تا آنان جوابتان را بدهند.
---------------------------------------------
نکته ها
ممكن است مراد از «عباد»، انسان‏هايى باشند كه به عنوان خدا مطرح شده بودند، مثل حضرت عيسى عليه السلام، يا فرشتگان و ممكن است مراد، همان بت‏هايى باشند كه بت‏پرستان آنها را «اله» مى‏پندارند. و اگر به معناى مخلوقات بدانيم، شامل هرچيزى مى‏شود كه به جاى خدا پرستش مى‏شود.
----------------------------------------------
پيام ها
1- پرستش، دليل مى‏خواهد و معبود بايد برتر و بالاتر از عابد باشد، پرستيدن مخلوقات يا انسان‏هايى مثل خودمان، نه دليل دارد، نه امتيازى. «عباد أمثالكم» اقبال لاهورى در اين زمينه مى‏گويد:
آدم از بى‏بصرى بندگى آدم كرد گوهرى داشت ولى نذر قباد و جم كرد
يعنى از خوى غلامى زسگان پست‏تر است‏ من نديدم كه سگى پيش سگى سر خم كرد
2- معبودى شايسته‏ى پرستش است كه عبد خود را اجابت كند و نيازهاى او را برطرف كرده و او را رشد دهد، و بين او و معبود روابط دو طرفه باشد. «فليَستَجيبوا لكم»
3- عدم پاسخگويى معبودها به حوائج شما، نشانه‏ى عجز و بى‏عرضگى و دروغين بودن آنهاست. «فليَستَجيبوا لكم ان كنتم صادقين»





۴ شهریور ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۴
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۷
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۲۲,۲۸۱ بازدید
۲ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۵۰۵ بازدید
۳ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۳,۵۹۰ بازدید
۴ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۵,۷۰۳ بازدید
۴ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۹۳ بازدید
۴ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۹۰ بازدید
۵ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۲۵۱ بازدید
۶ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۲۳۲ بازدید
۱۳ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۶۸۴ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۱,۴۷۰ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۵۰۶ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۹۷ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۲۸۹ کاربر آنلاین است. (۱۷۴ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۲۸۹

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!