به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۲ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 52

-----------------------------------------------
آيه
وَلَقَدْ جِئْنَهُم بِكِتَبٍ فَصَّلْنَهُ عَلَى‏ عِلْمٍ هُدىً وَرَحْمَةً لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
و حال آنكه در حقيقت ما برايشان كتابى آورديم كه آن را بر اساس علم (آگاهانه)، تفصيل داديم تا هدايت و رحمتى براى اهل ايمان باشد.
----------------------------------------------
نکته ها
حضرت على عليه السلام مى‏فرمايد: «انّ اللّه سبحانه لم يعظ احداً بمثل هذا القرآن...» خداوند هيچ كس را به مانند قرآن موعظه نكرده است، زيرا قرآن، ريسمان محكم و أمن الهى است، بهار قلب‏ها و چشمه‏سار علم مى‏باشد و براى قلب و دل انسان، جلايى به جز قرآن نيست، با وجود اينكه ياددارندگان رفتند و مشتى فراموش‏كنندگان ماندند. [135]
_______________________________
135) نهج البلاغه، خطبه 176
------------------------------------------------
پيام ها
1- خداوند به وسيله كتاب، اتمام حجّت كرده و انسان را از مغرور شدن به دنيا و فراموشى آخرت وانكار آيات، (در آيه قبل) نجات مى‏دهد. «لقدجئناهم‏بكتاب»
صدها چراغ دارد و بيراهه مى‏رود بگذار تا بيفتد و بيند سزاى خويش
2- آوردن كتاب هدايت و رحمت، كار خداوند است كه آن را بخش بخش و به تدريج نازل كرده است. «لقد جئناهم بكتاب فصّلناه»
3- وحى خداوند، بر اساس علم الهى به نيازهاى انسان و جهان است. «بكتاب فصّلناه على علم»
4- كتاب و علم الهى، بسيار با عظمت است. «كتابٍ... علمٍ» هر دو نكره است.
5 - هدايت با قرآن، از بزرگ‏ترين رحمت و لطف‏هاى خداوند به مؤمنان است. «هدىً و رحمةً لقوم يؤمنون»
6- قرآن، هدايت‏گر اهل باور است، نه انسان‏هاى لجوج و بهانه‏گير. «لقوم يؤمنون»




۲۹ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 53

-----------------------------------------------
آيه
هَلْ يَنْظُرُونَ إِلَّا تَأْوِيلَهُ يَوْمَ يَأْتِى تَأْوِيلُهُ يَقُولُ الَّذِينَ نَسُوهُ مِن قَبْلُ قَدْ جَآءَتْ رُسُلُ رَبِّنَا بِالْحَقِ‏ّ فَهَل لَّنَا مِن شُفَعَآءَ فَيَشْفَعُواْ لَنَآ أَوْ نُرَدُّ فَنَعْمَلَ غَيْرَ الَّذِى كُنَّا نَعْمَلُ قَدْ خَسِرُواْ أَنفُسَهُمْ وَضَلَّ عَنْهُم مَّا كَانُوا يَفْتَرُونَ‏
--------------------------------------------
ترجمه
آيا (كافران،) جز تأويل كتاب (تحقّق تهديدهاى قرآن)، انتظار ديگرى دارند؟ روزى كه تأويل كتاب (در قيامت و نشانه‏هاى حساب و كتاب) فرارسد، كسانى كه آن روز را از پيش (در دنيا) فراموش كرده بودند، خواهند گفت: همانا رسولان پروردگارمان براى ما حقّ را آوردند، (ولى ما نپذيرفتيم) آيا براى ما شفعانى هست تا شفاعتمان كنند يا (ممكن است) ما به دنيا بازگردانده شويم تا كارى جز آنچه مى‏كرديم انجام دهيم؟ (اين حسرت‏ها بى‏فايده است،) قطعاً آنان سرمايه خود را باخته و آنچه به دروغ مى‏ساختند (و بت‏ها را شفيعان خود مى‏پنداشتند)، از كف دادند.
-------------------------------------------
نکته ها
مراد از تأويل در اين آيه، به قرينه‏ى جملات بعد، تحقّق تهديدها و وعده‏هاى الهى در مورد كيفر و پاداش در قيامت است.
در آيه‏ى 43 اين سوره، بهشتيان مى‏گفتند: «لقد جاءت رسل ربّنا بالحقّ»، اينجا نيز اهل دوزخ همين اقرار را دارند.
چون آيه‏ى قبل مربوط به نزول «كتاب» است، بعضى مفسّران گفته‏اند: مراد از «نسوه» فراموش كردن كتاب آسمانى است.
-------------------------------------------
پيام ها
1- خداوند در قرآن، منكران را توبيخ مى‏كند كه تا تحقّق تهديدهاى او را نبينند، ايمان نخواهند آورد. «هل ينظرون...»
2- ناله‏ها، اعتراف‏ها و آرزوها در قيامت، به جايى نمى‏رسد. پس بايد در دنيا هشدارهاى قرآن را جدّى بگيريم. «يوم يأتى تأويله يقول...»
3- خسارت بزرگ، فراموش كردن قرآن و قيامت است. «نسوه»
4- قيامت، روز آگاهى و بيدارى است. «قد جاءت رسل ربّنا بالحقّ»
5 - رسالت پيامبران در مسير تربيت انسان و از شئون ربوبيّت خداوند است. «قد جاءت رسل ربّنا بالحقّ»
6- كافران، دين و آخرت را جدّى نمى‏گيرند، روز قيامت كه متوجّه خطاى خود مى‏شوند، آرزوى برگشت مى‏كنند، ولى اين آرزو، بيهوده است. «او نردّ فنعمل» در جاى ديگر مى‏فرمايد: آنان اگر هم بازگردند، همان كارها را ادامه مى‏دهند. «ولو ردّوا لعادوا لما نُهوا عنه» [136]
7- شفاعت براى همه نيست. «فهل لنا من شفعاء»
8 - در قيامت، خبرى از جلوه و تأثير طاغوت‏ها، بت‏ها، ثروت‏ها و قدرت‏ها نيست. «ضلّ عنهم...»
_________________________________
136) انعام، 28





۲۹ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 54

-----------------------------------------------
آيه
إِنَّ رَبَّكُمُ اللَّهُ الَّذِى خَلَقَ السَّمَوَ تِ وَالْأَرْضَ فِى سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى‏ عَلَى الْعَرْشِ يُغْشِى الَّيْلَ النَّهَارَ يَطْلُبُهُ حَثِيثاً وَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ وَالنُّجُومَ مُسَخَّرَتٍ بِأَمْرِهِ أَلَا لَهُ الْخَلْقُ وَالْأَمْرُ تَبَارَكَ اللَّهُ رَبُّ الْعَلَمِينَ‏
--------------------------------------------
ترجمه
همانا پروردگار شما خداوندى است كه در شش روز (و دوران) آسمان‏ها و زمين را آفريد و سپس بر عرش (جايگاه قدرت و تدبير جهان) مستولى شد. او روز را به وسيله‏ى شب كه به سرعت آن‏را دنبال مى‏كند مى‏پوشاند و خورشيد و ماه وستارگان را (آفريد) كه تسليم فرمان اويند. آگاه باشيد كه آفرينش و تدبير تنها از آنِ اوست! خجسته و مبارك است خداوندى كه پروردگار جهانيان است.
-------------------------------------------
نکته ها
در آيه‏ى قبل، سخن از محو شدن هر چيز و هر كس در قيامت بود، جز خداوند، «ضلّ عنهم...» در اينجا معرّفى پروردگار واقعى است.
«يوم»، غير از «نهار» است. «نهار»، روزِ در برابر شب است، ولى «يوم»، گاهى به معناى روز است و گاهى به معناى شبانه روز و گاهى هم به روزگار و دوره، يوم گفته شده است و در اين آيه، معناى اخير مراد است.
«تبارك» از «بركت»، به معناى بقا و ماندگارى است. «بَرَك»، سينه‏ى شتر است، وقتى كه شتر سينه‏اش را بر زمين مى‏گذارد، نشانه‏ى استقرار و ماندن اوست. آنگاه به هر صفتى كه پايدار و بادوام باشد و هر موجودى كه داراى عمر طولانى يا آثار مستمرّى باشد، بركت گفته شده است. «بِركه»، نيز جايى است كه مدّتى طولانى آب در آن مى‏ماند و ذخيره مى‏شود.
با توجّه به قرائن موجود در اين آيه و آيات ديگر قرآن، منظور از «خلق»، آفرينش نخستين و منظور از «امر»، جعل و وضع قوانين حاكم بر هستى است كه آفريده‏ها را در مسير خود هدايت مى‏كند. [137]
«استوى على العرش»، كنايه از قدرت، سلطه، تدبير، هدايت و اداره كامل جهان است. در زبان فارسى هم، بر تخت نشاندن يا از تخت نشستن، يعنى بر اوضاع مسلّط شدن و قدرت و حكومت را به دست گرفتن. البتّه ممكن است «عرش»، كنايه از جهان ماوراى ماده و «كرسىّ» كنايه از جهان مادّه باشد، چنانكه در آيةالكرسى مى‏خوانيم: «وسع كرسيّه السموات و الارض». [138]
همان گونه كه خداوند خورشيد و ماه و ستارگان را براى هدايت و استفاده‏ى مخلوقات مسخّر آنان قرار داد، رسالت وامامت واهل‏بيت عليهم السلام را نيز در مسير استفاده و هدايت آنان قرار داد، چنانكه به نقل شيعه و سنّى پيامبر صلى الله عليه وآله فرمودند: «النّجوم أمان لاهل الارض و اهل‏بيتى أمان لامّتى» [139]
خداوند گرچه قدرت دارد كه همه‏ى هستى را در يك لحظه خلق كند، ولى تأنّى و تدريج، سنّت اوست، لذا هستى را در شش دوره آفريده است. چنانكه عجله و شتاب بى‏دليل، امرى شيطانى و راه نفوذ و تسلّط اوست. پيامبر صلى الله عليه وآله فرمودند: «التّأنّى من الرّحمن و العجلة من الشيطان». حضرت على عليه السلام نيز فرمود: اگر خدا مى‏خواست آسمان و زمين را در كمتر از يك چشم بهم زدن مى‏آفريد، ولى ترتيب و مرور را مثالى براى اُمناى خود و حجّتى بر خلقش قرار داد. [140] مولوى مى‏گويد:
مكر شيطان است تعجيل و شتاب‏ خوى رحمن است صبر و احتساب
با تأنّى گشت موجود از خدا تا به شش روز اين زمين و چرخ‏ها
ورنه قادر بود كز كُن فَيكون‏ صد زمين و چرخ آوردى برون
آدمى را اندك اندك آن همام‏ تا چهل سالش كند مردى تمام
اين تأنّى از پى تعليم توست‏ صبر كن در كار، دير آى و درست
_________________________________
137) تفسير نمونه‏
138) تفسير نمونه‏
139) تفسير فرقان‏
140) تفسير اثنى عشرى‏
-------------------------------------------------
پيام ها
1- آفريدگار هستى، لايق تدبير و مديريّت آن است. «ربّكم اللّه الّذى خلق...»
2- عرش، مركز مديريّت و تصميم‏گيرى خداوند است. «استوى على العرش»
3- تعقيب دائمى شب و روز، تنها با كروى بودن و حركت داشتن زمين ممكن است. «يطلبه حثيثاً»
4- هستى، هم نظام دارد و هم تسليم اراده‏ى خداست. «مسخرات بأمره»
5 - هم آفرينش به دست خداست، هم اداره و تدبير آفريده‏ها. «له الخلق والامر»
6- خداوند سرچشمه‏ى بركات است. «تبارك اللّه»
7- نزول بركات، از ربوبيّت خداوند است. «تبارك اللّه ربّ العالمين»
8 - تمام هستى در حال تكامل و تحت تربيت الهى است. «ربّ العالمين»




۲۹ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 55

-----------------------------------------------
آيه
اُدْعُواْ رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَخُفْيَةً إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ‏
--------------------------------------------------
ترجمه
پروردگارتان را با تضرّع و پنهانى بخوانيد، قطعاً او تجاوزگران را دوست ندارد.
------------------------------------------------
نکته ها
پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله در سفرى بعضى اصحاب را ديدند كه با فرياد دعا مى‏كنند، حضرت فرمودند: آرام دعا كنيد. [141] حضرت زكريّا نيز خداوند را در پنهانى و با اخلاص ندا مى‏كرد. «نادى ربّه نداءً خفيّاً» [142] زيرا نشانه‏ى ادب است چنانكه خداوند به مؤمنان مى‏فرمايد: بلندتر از صداى پيامبربا او سخن نگوييد. «لاترفعوا اصواتكم فوق صوت النبىّ كجهر بعضكم لبعض» [143] وممكن است صداى بلند در عبادت ونيايش، زمينه‏ساز تظاهر وريا باشد.
تضرّع و ناله در دعا، نشانه‏ى توجّه انسان به كمبودها و نيازهاى خود و عامل شكستن غرور و خودخواهى است. زيرا آنكه خود را قوى و غنى بداند، در برابر هيچ كس ناله و درخواستى ندارد.
امام صادق عليه السلام فرمود: تضرّع در دعا، دستان را به طرف آسمان بلند كردن و دعا نمودن است، [144] پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله نيز چنين دعا مى‏كرد و سلمان فارسى از آن حضرت نقل كرده كه فرمود: خداوند حيا مى‏كند دستى را كه به دعا بلند شود محروم برگرداند. [145]
_________________________________
141) تفاسير مجمع البيان و كبير فخررازى‏
142) مريم، 3
143) حجرات، 2
144) كافى، ج‏2، ص‏481
145) تفسير قرطبى‏
--------------------------------------------------
پيام ها
1- پس از خداشناسى، خداپرستى لازم است. «اُدعوا ربّكم» در آيه‏ى قبل، خداشناسى مطرح شد، در اين آيه خداپرستى.
2- بهتر است دعا با استمداد از كلمه‏ى «ربّ» و همراه تضرّع و زارى و پنهانى باشد. «اُدعوا ربّكم تضرّعاً و خفية» دعاى پنهانى از ريا دور و به اخلاص نزديك‏تر است.
3- دعا وقتى مؤثّر است كه خالصانه و همراه با تضرّع باشد. «تضرّعاً و خفية»
4- با تمام وجود و با كمال خضوع خدا را بخوانيم وزبانمان نماينده همه‏ى وجود ما باشد. «اُدعوا... تضرّعاً»
5 - گردنكشان و تجاوزكاران، از لطف و محبّت الهى محروم مى‏باشند. «انّه لا يحبّ المعتدين»
6- دعا نكردن، دعاى بى‏تضرّع و دعاى ريائى، از نمونه‏هاى سركشى و تجاوز است. «المعتدين»





۲۹ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 56

-----------------------------------------------
آيه
وَلَا تُفْسِدُواْ فِى الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَحِهَا وَادْعُوهُ خَوْفاً وَطَمَعاً إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِيبٌ مِّنَ الْمُحْسِنِينَ
------------------------------------------------
ترجمه
پس از اصلاح زمين، در آن دست به فساد نزنيد و خداوند را با بيم و اميد بخوانيد، قطعاً رحمت خداوند به نيكوكاران نزديك است.
------------------------------------------------
نکته ها
آيه‏ى قبل، رابطه‏ى انسان با خدا را مطرح كرد، اين آيه رابطه‏ى انسان با مردم را.
امام باقر عليه السلام فرمود: خداوند به واسطه‏ى پيامبر و قرآن، زمين را اصلاح كرد و فرمود: بعد از اصلاح فساد نكنيد. [146] آرى، آمدن هريك از انبيا، يك اصلاح بزرگ اجتماعى را بدنبال دارد و انحراف از آيين و دستورات آنان، عامل فساد و تباهى در جامعه است.
بين دو فرمان «اُدعوا» در آيه‏ى قبل و اين آيه، جمله‏ى «لا تفسدوا فى الارض» آمده تا اشاره كند كه دعاى زبانى بايد همراه با تلاش اصلاح طلبانه‏ى اجتماعى باشد، نه با زبان دعا كردن و در عمل فساد نمودن.
اين آيه و آيه‏ى قبل، شرايط كمال دعا و آداب آن و زمينه‏هاى استجابت را مطرح كرده است، كه عبارتند از:
الف: دعا همراه با تضرّع. «تضرّعا»
ب: دعا پنهانى و دور از ريا. «تضرّعا و خفية»
ج: دعا بدون تجاوز از مرز حقّ.«انّه لا يحبّ المعتدين»
د: دعا همراه بيم و اميد. «خوفاً و طمعا»
ه: دعا بدون تبهكارى. «لا تفسدوا»
و: دعا همراه با نيكوكارى. «المحسنين»
لقمان حكيم به فرزندش فرمود: فرزندم! اگر دل مؤمن را بشكافند در آن دو نور خواهند يافت؛ يكى نور ترس الهى و ديگرى نور اميد و رحمت كه هر دو با هم يكسانند. [147]
_________________________________
146) كافى، ج‏8، ص‏58
147) تفسير اثنى عشرى‏
-------------------------------------------------
پيام ها
1- جامعه‏ى اصلاح شده نيز در معرض خطر است. «ولاتفسدوا... بعد اصلاحها»
2- انقلابيون اصلاحگر، بى‏نياز از دعا و مناجات نيستند. «وادعوه خوفاً...»
3- آبادى‏هاى زمين را تخريب نكنيد. «ولاتفسدوا فى الارض بعد اصلاحها»
4- انسان بايد ميان خوف و رجا باشد. اين اعتدال را خداوند، «احسان» ناميده است. «قريب من المحسنين»
5 - سيره و روش نيكوكاران، دورى از فساد است. «لاتفسدوا... قريب من المحسنين»
6- احسان، زمينه‏ى دريافت رحمت الهى است و بدون آن، انتظار رحمت بى‏جاست. «قريب من‏المحسنين» آرى، دعاى مستجاب همراه بانيكوكارى است.
7- دست نياز به جانب حقّ دراز كردن و دورى از فساد، احسان است. «و لاتفسدوا... و ادعوه... قريب من المحسنين»





۲۹ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 57

-----------------------------------------------
آيه
وَهُوَ الَّذِى يُرْسِلُ الرِّيحَ بُشْراً بَيْنَ يَدَىْ رَحْمَتِهِ حَتَّى‏ إِذَا أَقَلَّتْ سَحَاباً ثِقَالاً سُقْنَهُ لِبَلَدٍ مَّيِّتٍ فَأَنزَلنَا بِهِ الْمَآءَ فَأَخْرَجْنَا بِهِ مِن كُلِ‏ّ الثَّمَرَ تِ كَذَ لِكَ نُخْرِجُ الْمَوْتَى‏ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
و اوست كه بادها را پيشاپيشِ (باران) رحمتش به بشارت مى‏فرستد، تا آنكه (باد) ابرهاى سنگين (پر آب) را به آسانى حمل كند (و آن را) به سوى سرزمين مرده روانه كنيم، پس به اين وسيله آب (باران) نازل كرديم و به واسطه‏ى آن هرگونه ميوه‏اى را (از زمين) رويانديم و برآورديم. مردگان را نيز اين گونه (از زمين) بيرون خواهيم آورد، باشد كه شما (با ديدن حيات زمين پس از مرگ) متذكّر شويد.
--------------------------------------------
نکته ها
در آيات قبل، خداشناسى و خداپرستى مطرح بود، اينجا معاد، و براى هر يك از مبدأ و معاد، به مسائل طبيعى و نظام آفرينش استدلال شده است.
كلمه‏ى «اَقلَّت» يعنى به آسانى حمل كردن، و اين نشان‏دهنده‏ى آن است كه بادها به قدرى قوى هستند كه ابرهاى پر آب و سنگين را به آسانى جا به جا مى‏كنند.
---------------------------------------------
پيام ها
1- قوانين طبيعى با همه پيچيدگى و نظمى كه دارند، تحت اراده پروردگار است و نبايد انسان را از مبدأ هستى غافل كند. «هو الّذى يرسل الرياح» (در فرمول‏هاى علمى و قوانين مادّى غرق نشويد، هدايت و حركت بادها و نزول باران و رويش گياهان، با تدبير خداوند است)
2- منكران معاد، برهانى ندارند و تنها استبعاد مى‏كنند. بيان نمونه‏هاى حيات در طبيعت و جمع شدن مواد تشكيل دهنده‏ى گلابى، سيب و انار كه در خاك پخش هستند، نظير جمع شدن ذرّات مردگان است و اين نمونه‏ها براى رفع آن استبعاد كافى است. «كذلك نخرج الموتى»
3- مرگ، به معناى فنا و نيستى نيست، بلكه تغيير حالت است، همان گونه كه زمين مرده، به معناى زمين معدوم و نابود نيست. «سقناه لبلد ميّت... فاخرجنا... كذلك نخرج الموتى»





۲۹ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 58

-----------------------------------------------
آيه
وَالْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَالَّذِى خَبُثَ لَا يَخْرُجُ إِلَّا نَكِداً كَذَ لِكَ نُصَرِّفُ الْأَيَتِ لِقَوْمٍ يَشْكُرُونَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
و سرزمين پاك (و آماده)، گياهش به اذن پروردگارش بيرون مى‏آيد. امّازمينى كه خبيث (و شوره‏زار) است، جز محصولى اندك و بى‏فايده بيرون نمى‏دهد. ما اين چنين آيات خويش را براى گروه شكرگزار، گونه‏گون بيان مى‏كنيم.
------------------------------------------
نکته ها
كلمه‏ى «نَكد»، به معناى چيزى است كه در آن خيرى نباشد، «نبات نَكد»، به معناى گياه كم و بى‏فايده مى‏باشد.
زمين شوره سنبل بر نيارد در او تخم و عمل ضايع مگردان
اگر با ديد وسيع به اين آيه بنگريم، شايد بتوان يكى از مصاديق سرزمين پاك را كه محصول پاك مى‏دهد، خانواده‏ى پاك بدانيم.
گوهر پاك ببايد كه شود قابل فيض‏ ورنه هر سنگ و گلى لؤلؤ و مرجان نشود
آيات قرآن، مثل بارانِ رحمت است، هنگامى كه بر افراد آماده تلاوت شود، شناخت و عشق و ايمان و تلاش در پى دارد، ولى نااهلان را جز لجاجت و دشمنى نمى‏افزايد: «و ننزّل من القرآن ما هو شفاء و رحمة للمؤمنين و لايزيد الظالمين الاّ خساراً» [148]
باران كه در لطافت طبعش خلاف نيست‏ در باغ لاله رويد و در شوره زار، خس
پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند: «مثل ما بعثنى اللّه من الهدى و العلم كمثل الغيث الكثير اصاب ارضاً...» مبعوث شدن من با علم و هدايت بر مردم، همانند باريدن باران بسيار زيادى است كه بعضى زمين‏ها آن را مى‏گيرند و بعضى نمى‏گيرند. چنانكه بعضى دستورات مرا مى‏گيرند و عالم و فقيه مى‏شوند و بعضى سربلند نكرده و هدايت را قبول نمى‏كنند. [149] پس قلب طيّب همانند سرزمين طيّب و قلب خبيث مانند سرزمين خبيث و غير بارور است.
_______________________________
148) اسراء، 82
149) تفسير منهج‏الصادقين‏
-----------------------------------------------
پيام ها
1- تنها نزول رحمت براى سعادت كافى نيست، قابليّت و ظرفيّت محل هم لازم است. «والبلد الطيّب»
2- گرچه نظام طبيعت، بر قوانين خاص خود استوار است، اما همه چيز زير نظر و با اراده و اذن پروردگار صورت مى‏پذيرد. «باذن ربّه»
3- اصل بر پاكى و پاك بودن است و ناپاكى، يك مسئله‏ى عارضى است. «البلد الطيّب... و الّذى خَبُثَ»
4- نه يك تذكّر كافى است و نه تذكّرات يكنواخت كارساز است، بلكه ارشاد و تبليغ بايد متعدّد و متنوّع باشد تا به نتيجه نزديك شويم. «نصرّف الآيات»
5 - گرچه قرآن براى همه مايه‏ى هدايت است، امّا تنها شاكرين بهره مى‏گيرند. «نصرّف الآيات لقوم يشكرون»






۲۹ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 59، 60

-----------------------------------------------
آيه
لَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحاً إِلَى‏ قَوْمِهِ فَقَالَ يَقَوْمِ اعْبُدُواْ اللَّهَ مَا لَكُم مِّنْ إِلَهٍ غَيْرُهُ إِنِّى أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ
قَالَ الْمَلَأُ مِن قَوْمِهِ إِنَّا لَنَرَيكَ فِى ضَلَلٍ مُّبِينٍ‏
---------------------------------------------
ترجمه
همانا نوح را به سوى قومش فرستاديم. پس به مردم گفت: اى قوم من! خدا را بپرستيد كه جز او براى شما خدا و معبودى نيست. همانا من بر شما از عذاب روزى بزرگ بيمناكم.
سران قوم او گفتند: همانا ما تو را در گمراهى آشكارى مى‏بينيم.
-----------------------------------------------
نکته ها
نمونه‏ى «بلد خبيث» كه در آيه‏ى قبل مطرح بود، قوم نوح بودند كه هر چه حضرت نوح فرياد زد، به جايى نرسيد. داستان حضرت نوح عليه السلام در سوره‏هاى نوح، صافّات، اسراء، احزاب، يونس، مؤمنون و قمر آمده است.
«خوف»، جنبه مثبت نيز دارد، ولى «جُبن»، فقط ترسِ منفى و ناپسند است. «جبن»، ناشى از خودكم‏بينى است و «خوف»، گاهى مولود واقع‏بينى و هوشيارى نسبت به خطرهاست.
پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمود: نوح عليه السلام اوّلين پيامبر اولوا العزمى است كه از طرف خداوند به رسالت عامّه مبعوث شد. [150] دعوت حضرت نوح جهانى بود، چون قوم او همه‏ى مردم آن روز زمين بودند و حضرت در نفرين خود همه‏ى كافران روى زمين را نفرين كرد، «و قال نوح ربّ لا تذر على الارض من الكافرين ديّاراً» [151] و همه‏ى جهانيان غرق شدند.
حضرت نوح عليه السلام 950 سال مردم را دعوت به توحيد نمود،«مائة الف الاّ خمسين عاما» [152] آنها نه تنها ايمان نياوردند، بلكه از آن حضرت دورى كرده، «فلم يزدهم دعائى الاّ فرارا» [153] و او را مورد آزار و شكنجه قرار مى‏دادند. به قدرى مى‏زدند كه بيهوش بر زمين مى‏افتاد، امّا هنگامى كه به هوش مى‏آمد مى‏گفت: «الّلهم اِهدِ قومى فانّهم لايعلمون» خدايا! قوم مرا هدايت كن كه آنان ناآگاهند.
_______________________________
150) تفسير درّالمنثور
151) نوح، 26
152) عنكبوت، 14
153) نوح، 6
-----------------------------------------------
پيام ها
1- با اينكه رسالت نوح عليه السلام جهانى بود، ابتدا از قوم خود شروع كرد. «يا قوم»
2- دعوت به توحيد و خداپرستى، سرآغاز دعوت انبيا و از مشتركات همه‏ى اديان الهى است. «اُعبدوا اللّه»
3- دليل يكتاپرستى، يكتايى وبى‏شريك بودن خداوند است. «اعبدوا اللّه... ما لكم من اله غيره»
4- خداشناسى و ايمان به خدا، از همان ابتدا و در طول تاريخ بوده است. (حضرت نوح كه قبل از حضرت ابراهيم، موسى وعيسى عليهم السلام بود، به مردم گفت: خدا را عبادت كنيد، كه اين بيانگر شناخت آنان نسبت به خداوند است) «يا قوم اعبدوا اللّه»
5 - انبيا، دلسوزان واقعى بشرند. «يا قوم... انّى أخاف عليكم»
6- هميشه مخالف انبيا، گروهى از اشراف و سردمداران بوده‏اند كه زرق و برق ثروت و قدرت آنان، چشم مردم را پر مى‏كرده است. «الملأ من قومه»
7- بدتر از ايمان نياوردن، گمراه دانستن انبياست. «انّا لنراك فى ضلال مبين» آرى، وقتى فطرت مسخ شود، راهنماى واقعى را گمراه مى‏پندارد. امروز نيز گروهى كه خود را روشنفكر مى‏دانند، رهروان پيامبر را مرتجع و ساده‏لوح مى‏پندارند.
8 - كسى كه در پى پديد آوردن نظام توحيدى و براندازى نظام شرك است، بايد انتظار هرگونه تهمت و توهين را داشته باشد. «لنراك فى ضلال مبين»
9- مخالفان، در تهمت‏زدن سخت و جدّى هستند. «انّا لنراك فى ضلال مبين»





۲۹ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 61، 62

-----------------------------------------------
آيه
قَالَ يَقَوْمِ لَيْسَ بِى ضَلَلَةٌ وَلَكِنِّى رَسُولٌ مِّن رَّبِ‏ّ الْعَلَمِينَ‏
أُبَلِّغُكُمْ رِسَلَتِ رَبِّى وَأَنصَحُ لَكُمْ وَأَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ‏
--------------------------------------------
ترجمه
(نوح) گفت: اى قوم من! در من هيچ گونه انحراف و گمراهى نيست، بلكه من فرستاده‏اى از سوى پروردگار جهانيانم.
پيام‏هاى پروردگارم را به شما مى‏رسانم و خيرخواه و دلسوز شمايم و از (جانب) خدا چيزهايى مى‏دانم كه شما نمى‏دانيد.
----------------------------------------------
نکته ها
كلمه‏ى «نُصح»، به معناى خالص و بى‏غلّ و غش بودن است. به سخنانى كه از روى خلوص نيّت و خيرخواهى گفته شود، «نُصح» گويند و به عسل خالص هم «ناصح العسل» گفته مى‏شود.
--------------------------------------------
پيام ها
1- در مقابل توهين‏هاى جاهلان، صبور باشيم. «ليس بى ضلالة» اوّلين پيامبر اولواالعزم، در برابر اتهام گمراهى، با نرم‏ترين شيوه سخن گفت.
2- رسالت پيامبران، در راستاى تربيت جهانيان و از شئون ربوبيّت خداوند است. «لكنّى رسول من ربّ العالمين»
3- بر خلاف عقايد انحرافى كه براى هرچيز يك ربّى مى‏پنداشتند، قرآن مى‏فرمايد: همه‏ى هستى، يك ربّ و پروردگار دارد. «ربّ العالمين»
4- پيامبران الهى، معصوم‏اند. «ليس بى ضلالة و لكنّى رسول»
5 - مربّى و مبلغ، هم بايد خيرخواه و دلسوز باشد و هم برخوردار از علم و آگاهى كافى. «انصح، أعلم»
6- دلسوزى و خيرخواهى پيامبر، در جهت منافع مردم بود، نه منافع شخصى. «انصح لكم»
7- انبيا، سرچشمه‏ى تمام علوم و آگاهى‏هاى خود را خداوند مى‏دانند. «و اعلم من‏اللّه»
8 - انبيا از جانب خدا، از علوم و آگاهى‏هايى برخوردارند كه دست بشر به آنها نمى‏رسد. «اعلم من اللّه ما لا تعلمون»






۲۹ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 63

-----------------------------------------------
آيه
أَوَ عَجِبْتُمْ أَن جَآءَكُمْ ذِكْرٌ مِّن رَّبِّكُمْ عَلَى‏ رَجُلٍ مِّنكُمْ لِيُنْذِرَكُمْ وَ لِتَتَّقُواْ وَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
آيا تعجّب كرديد كه از سوى پروردگارتان مايه‏ى تذكّرى بر مردى از شما بيايد تا شما را بيم دهد و تا شما تقوا پيشه كنيد و شايد كه مورد رحمت قرار گيريد؟
---------------------------------------------
پيام ها
1- گاهى حجاب معاصرت و هم‏دوره بودن، مانع پذيرش حقّ و منطق صحيح اوست. «أو عجبتم» قوم نوح مى‏گفتند: چرا او پيامبر باشد و به او وحى برسد و به ما نرسد؟ او كه همانند ماست و با ما تفاوتى ندارد!
2- هدف از وحى، تربيت بشر است. «جائكم ذكر من ربّكم»
3- معارف الهى را بايد همواره به خاطر داشت. «ذكر من ربّكم»
4- پيامبران، برخاسته از مردم و در مردمند. «رجل منكم»
5 - فلسفه‏ى بعثت ونبوّت و مراحل آن را مى‏توان چنين بيان كرد:
الف: هشدار و توجّه دادن. «لينذركم»
ب: ايجاد مصونيّت و تقوا. «لتتّقوا»
ج: دريافت الطاف و رحمت الهى. «لعلّكم ترحمون»
6- تقوا، زمينه‏ساز نزول رحمت الهى است. «لتتّقوا و لعلّكم ترحمون»




۲۹ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۳
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۶
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۲۱,۸۲۹ بازدید
۲ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۴۹۷ بازدید
۲ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۳,۲۷۱ بازدید
۴ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۵,۶۲۲ بازدید
۴ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۹۳ بازدید
۴ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۹۰ بازدید
۵ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۲۳۳ بازدید
۶ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۲۲۱ بازدید
۱۳ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۶۷۱ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۱,۴۳۸ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۵۰۴ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۹۰ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۲۳۴ کاربر آنلاین است. (۱۴۶ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۲۳۴

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!