به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۵ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 42

----------------------------------------------
آيه
وَالَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّلِحَتِ لَا نُكَلِّفُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَهَآ أُوْلَئِكَ أَصْحَبُ الْجَنَّةِ هُمْ فِيهَا خَلِدُونَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
و كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده‏اند، (هر اندازه عمل كرده‏اند مى‏پذيريم، زيرا) هيچ كس را جز به مقدار توانش تكليف نمى‏كنيم. آنان همدم بهشتند، همانان در آن جاودانند.
-------------------------------------------
پيام ها
1- بهشت جاودان، پاداش پيوند ايمان و اعمال صالح است. «والّذين آمنوا وعملوا الصالحات... اولئك اصحاب الجنّة»
2- گرچه مطلوب، انجام همه‏ى كارهاى شايسته است، «و عملوا الصالحات» امّا در عمل، هر كس به اندازه‏ى توانش مسئول است. «لا نكلّف نفساً الاّ وسعها»
3- در اسلام، تكليف، طاقت‏فرسا نيست. «وسعها» چنانكه در جاى ديگر مى‏خوانيم: «وما جعل عليكم فى الدّين من حرج» [109] و «يريد اللّه بكم اليُسر و لا يريد بكم العُسر» [110]
____________________________
109) حج، 77
110) بقره، 185




۲۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 43

----------------------------------------------
آيه
وَ نَزَعْنَا مَا فِى صُدُورِهِم مِّنْ غِلٍّ تَجْرِى مِن تَحْتِهِمُ الْأَنْهَرُ وَ قَالُواْ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِى هَدَينَا لِهَذَا وَمَا كُنَّا لِنَهْتَدِىَ لَوْلَآ أَنْ هَدَينَا اللَّهُ لَقَدْ جَآءَتْ رُسُلُ رِبِّنَا بِالْحَقِ‏ّ وَنُودُواْ أَن تِلْكُمُ الْجَنَّةُ أُورِثْتُمُوهَا بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
و هرگونه كينه‏اى را كه در سينه‏هاى آنان بود بركنده و زدوديم (تا در صفا و صميميّت با هم زندگى كنند)، از زير(قصرهاى)شان نهرها جارى است و مى‏گويند: خدا را شكر كه ما را به اين (راه) هدايت كرد و اگر خداوند هدايتمان نمى‏كرد، ما (به خودى خود) هدايت نمى‏شديم. بى‏شك فرستادگان پروردگارمان به راستى و درستى به سراغ ما آمدند و به آنان (هدايت يافتگان) خطاب مى‏شود: اين همان بهشتى است كه به خاطر عملكردتان وارث آن شده‏ايد.
---------------------------------------
نکته ها
«غِلّ»، به معناى نفوذ مخفيانه است، به كينه و حسدى كه مرموزانه در جان انسان نفوذ مى‏كند نيز غِل گويند.
در آيات قبل خوانديم كه دوزخيان همديگر را لعن و نفرين مى‏كنند، اينجا مى‏فرمايد: بهشتيان هيچ كينه‏اى از يكديگر در دل ندارند و ميان همه‏ى آنها صلح، صفا و محبّت است و با اينكه در بهشت تفاوت درجات هست، امّا هيچ يك نسبت به ديگرى كينه و كدورت و حسدى نمى‏ورزد.
نهرهاى بهشتى پر آب است، زيرا خداوند به جاى جريان آب فرمود: نهرها جارى است و پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند: نهرهاى بهشتى از زير مسكن بهشتيان جارى است. [111]
طبق احاديث، هر مؤمن و كافرى در بهشت و دوزخ مكانى دارد، ولى مؤمن، جايگاه بهشتى كافر را به ارث مى‏برد و كافر جايگاه دوزخى مؤمن را. [112]
از اين حديث استفاده مى‏شود كه درهاى سعادت و شقاوت به روى همه باز است و هيچ كس از ابتدا براى بهشت يا دوزخ خلق نشده است، بلكه انتخاب و عمل او مسير و سرنوشتش را معيّن مى‏كند. [113]
پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله در غدير خم به مردم فرمودند: «معاشر النّاس سلّموا على علىّ بامرة المؤمنين» اى مردم! به علىّ به عنوان اميرالمؤمنين سلام كنيد و بگوييد: «الحمدللّه الّذى هدنا لهذا...». [114]
امام هادى عليه السلام فرمود: در روز قيامت، پيامبر و حضرت على و تمام ائمّه عليهم السلام در برابر مردم قرار مى‏گيرند و در اين هنگام شيعيان مى‏گويند: «الحمدللّه الّذى هدانا لهذا...». [115]
_____________________________
111) بحار، ج‏8، ص‏160
112) تفسير نورالثقلين‏
113) تفسير نمونه‏
114) تفسير نورالثقلين‏
115) تفسير اثنى عشرى؛ كافى، ج‏1، ص‏418
------------------------------------------
پيام ها
1- كينه‏زدايى و ايجاد صميميّت، به آسانى و بى‏زحمت نيست. «نزعنا» («نزع»، به معناى كندن با زحمت و تلاش است)
2- زندگى كه در آن كينه نباشد، زندگى بهشتى است. «من غلّ»
3- در بهشت، صفاى باطن و ظاهر يك جا جمع است. «نزعنا ما فى صدورهم من غلّ تجرى من تحتهم الانهار»
4- اهل بهشت، به ذكر و ستايش خدا مشغولند. «قالوا الحمدللّه»
5 - بهشتيان، از لطف خدا شاكرند واز هدايت شدنشان مغرور نيستند. «الحمدللّه الّذى هدانا»
6- بهشتيان به اعمال و كارهاى خود متّكى نيستند. «هدانا اللّه»
7- عقل و علم و تلاش به تنهايى كافى نيست، عنايت و امداد الهى نيز براى هدايت لازم است. «لولا ان هدانا اللّه»
8 - انبيا، وسيله‏ى هدايتند و هدايتشان همراه با حقّ است. خودشان، حرفشان، عملشان، شيوه‏ها و وعده‏هايشان همه حقّ است. «لقد جاءت رسل ربّنا بالحقّ»
9- بهشت در برابر عمل است، نه اميد و آرزو. «اورثتموها بما كنتم تعملون» حضرت على عليه السلام مى‏فرمايد: از كسانى مباش كه آخرت را بدون عمل آرزو مى‏كنند. «لاتكن ممن يرجو الاخرة بغير العمل» [116]
_____________________________
116) نهج البلاغه، حكمت 135





۲۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 44

----------------------------------------------
آيه
وَنَادَى‏ أَصْحَبُ الْجَنَّةِ أَصْحَبَ النَّارِ أَن قَدْ وَجَدْنَا مَا وَعَدَنَا رَبُّنَا حَقّاً فَهَلْ وَجَدتُّم مَّا وَعَدَ رَبُّكُمْ حَقّاً قَالُواْ نَعَمْ فَأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَيْنَهُمْ أَن لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّلِمِينَ‏
--------------------------------------------
ترجمه
و اهل بهشت، دوزخيان را صدا زنند كه ما آنچه را پروردگارمان وعده داده بود، حقّ و راست يافتيم (و به آن رسيديم)، آيا شما وعده‏هاى پروردگارتان را حقّ يافتيد؟ (ما در لذّت و نعمتيم، آيا شما هم در رنج و عذابيد؟) گويند: آرى. پس منادى ميان آنان اعلام كند كه لعنت خدا بر ستمكاران باد.
--------------------------------------------
نکته ها
در اينكه مؤذّنِ قيامت چه كسى مى‏باشد اقوالى بيان شده است، از جمله: خداوند، اسرافيل، جبرئيل، مأموران جهنّم و مأموران بهشت، امّا در روايات شيعه [117] و برخى احاديث اهل‏سنّت (مانند روايات حاكم حَسكانى) مى‏خوانيم كه آن مؤذّن، حضرت على عليه السلام است، همان گونه كه سوره برائت را كه شامل اعلام برائت از مشركين در دنيا بود در مكّه خواند، قرائت قطعنامه‏هاى برائت و لعنت الهى نسبت به مشركان، در آخرت نيز از زبان على عليه السلام خواهد بود. [118] همچنان كه به بهشتيان نيز آن حضرت سلام خواهند داد. [119]
پيامبر صلى الله عليه وآله پس از جنگ بدر، خطاب به كشته مشركان فرمود: «انّا وجدنا ما وعد ربّنا حقّاً فهل وجدتم ما وعد ربّكم حقّاً»، اصحاب سؤال كردند: چگونه با اجسادى كه مرده‏اند تكلّم مى‏كنيد؟ حضرت فرمودند: به خدا سوگند! همه‏ى آنان كلام مرا بهتر از شما شنيدند. چنانكه حضرت على عليه السلام نيز كشته‏هاى خوارج را با همين آيه مورد خطاب قرار دادند. [120]
______________________________
117) تفسير نورالثقلين‏
118) تفسير نمونه‏
119) تفسير اثنى عشرى‏
120) تفسير اثنى عشرى‏
-------------------------------------------
پيام ها
1- در قيامت، بهشتيان و دوزخيان با يكديگر گفتگو دارند. «نادى...» بهشت و جهنّم به گونه‏اى است كه بهشتيان پس از استقرار، مى‏توانند از دوزخيان خبر بگيرند.
2- در قيامت مؤمنان و كافران، وعده‏هاى الهى را حقّ و عملى مى‏يابند. «قد وجدنا ما وعدَنا ربُّنا حقّاً»
3- خداوند توسط اهل بهشت، از دوزخيان اعتراف مى‏گيرد، تا شرمندگى و فشار بيشترى بر آنان وارد شود. [121] «قالوا نعم»
4- دادگاه قيامت، با شعار، مرگ بر ستمگران پايان مى‏يابد. «لعنة اللّه على الظالمين»
_____________________________
121) تفسير الميزان‏





۲۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 45

----------------------------------------------
آيه
أَلَّذِينَ يَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ وَيَبْغُونَهَا عِوَجاً وَهُم بِالْأَخِرَةِ كَفِرُونَ
----------------------------------------------
ترجمه
(ستمگران) آنان‏اند كه (مردم را) از راه خدا باز مى‏دارند و (با القاى شبهات) مى‏خواهند آن را كج و منحرف نشان دهند و همانان به آخرت، كافرند.
-------------------------------------------------
نکته ها
راه خدا، راه توحيد، تسليم، ايمان، هجرت وجهاد است. ستمگران، با ايجاد شبهه ووسوسه، با تبليغ وتضعيف، با ايجاد بدعت‏ها وخرافات و نيز مقابله با رهبران حقّ و يأس‏آفرينى‏ها و كارشكنى‏هاى ديگر، مى‏خواهند راه خدا را ببندند يا در آن تغيير و انحراف به وجود آورند.
-----------------------------------------
پيام ها
1- هر گونه جلوگيرى از راه خدا وايجاد انحراف در آن، ظلم است، «لعنة اللّه على الظالمين الّذين يصدّون...» و ظلم فرهنگى از بزرگ‏ترين ظلم‏هاست. «و من اظلم‏ممن افترى على اللّه»
2- دشمن اگر بتواند، آشكارا مى‏جنگد و به كلى راه حقّ را مى‏بندد، «يصدّون» و با طرح‏هاى مختلف راه حقّ را كج جلوه مى‏دهد و در مسير آن، انحراف ايجاد مى‏كند. «يبغونها عوجاً»
3- ستمگران، منع كنندگان از راه حقّ، مخرّبان دين و منكران قيامت، همه اهل جهنّم مى‏باشند. (اين آيه و آيه قبل)





۲۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 46

----------------------------------------------
آيه
وَ بَيْنَهُمَا حِجَابٌ وَ عَلَى الْأَعْرَافِ رِجَالٌ يَعْرِفُونَ كُلاًّ بِسِيمَهُمْ وَ نَادَوْا أَصْحَبَ الْجَنَّةِ أَن سَلَمٌ عَلَيْكُمْ لَمْ يَدْخُلُوهَا وَ هُمْ يَطْمَعُونَ
---------------------------------------------
ترجمه
و ميان آن دو (بهشتيان و دوزخيان) حجابى است و بر اعراف، (بلندى ميان دوزخ و بهشت) مردانى هستند (از اولياى خدا) كه همه (اهل‏بهشت و جهنّم) را از سيمايشان مى‏شناسند و بهشتيان را كه هنوز به بهشت وارد نشده‏اند، ولى اميدوارند، ندا مى‏دهند كه سلام بر شما باد.
---------------------------------------------
نکته ها
مراد از «حجاب» در اين آيه، شايد همان ديوارى باشد كه در آيه 13 سوره‏ى حديد مى‏خوانيم كه ميان بهشتيان و دوزخيان ديوارى زده مى‏شود كه سمت بيرونى آن، عذاب و قسمت درونى‏اش رحمت است. «فضرب بينهم بسور له باب باطنه فيه الرّحمة و ظاهره من قبله العذاب» [122]
«اعراف» جمع «عُرف»، به معناى مكان بلند است. اين سوره نيز به خاطر همين آيه اعراف ناميده شده است و در قرآن تنها در همين مورد از اعراف و اهل آن سخن به ميان آمده است.
در روايات وتفاسير، نظرات مختلفى درباره‏ى اهل اعراف به چشم مى‏خورد. برخى آنان را اولياى خدا دانسته‏اند كه بر بلندى ميان بهشت و جهنّم قرار مى‏گيرند و از سيماى مردم، همه‏ى آنها را مى‏شناسند، بهشتيان را سلام و تبريك مى‏گويند و از سرنوشت دوزخيان نگرانند. امّا برخى آنان را افراد ضعيفى معرّفى مى‏كنند كه گناهان و عباداتى دارند و منتظر لطف خدايند (آنگونه كه از آيه 106 سوره‏ى توبه استفاده مى‏شود).
شايد بتوان گفت كه صاحب و محور اصلى اعراف، اولياى خدايند و افراد ضعيف، در حاشيه قرار دارند. نيكوكاران به بهشت مى‏روند ومجرمين به دوزخ، افراد متوسّط وضعيف در اعراف گرفتار و منتظر سرنوشت مى‏مانند، ولى اولياى خدا كه بر اعراف قرار دارند، به كمك آنان برخاسته و شفاعت مى‏كنند. اين بيان از جمع نظريات مفسّران و روايات استفاده مى‏شود.
در روايات مى‏خوانيم كه اصحاب اعراف شهدايى هستند كه نواقصى در پرونده آنان است، [123] يا افرادى هستند كه خوبى‏ها و بدى‏هاى آنان يكسان است، اگر خداوند آنان را به دوزخ ببرد به خاطر گناهانشان است و اگر به بهشت ببرد از رحمت اوست. [124]
______________________________
122) تفسير الميزان‏
123) تفسير درّالمنثور
124) تفسير نورالثقلين ؛ كافى، ج‏2، ص‏381
-----------------------------------------------
پيام ها
1- رفتار و خصلت‏هاى دنيوى، سيماى انسان را به گونه‏اى مى‏كند كه در قيامت ديگران با نگاه او را مى‏شناسند. «يعرفون كلاًّ بسيماهم»
البتّه شناسايى به اين شكل، در دنيا نيز ممكن است، چنانكه خداوند در مورد منافقان به پيامبر صلى الله عليه وآله مى‏فرمايد: «و لو نشاء لاريناكهم فلعرفتهم بسيماهم و لتعرفنّهم فى لحن القول» [125]
2- براى ورود به بهشت وبهشتى شدن، لطف و عنايت الهى لازم است. «اصحاب الجنّة... هم يطمعون»
_____________________________
125) محمّد، 30





۲۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 47

----------------------------------------------
آيه
وَ إِذَا صُرِفَتْ أَبْصَرُهُمْ تِلْقَآءَ أَصْحَبِ النَّارِ قَالُواْ رَبَّنَا لَاتَجْعَلْنَا مَعَ الْقَوْمِ الظَّلِمِينَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
و هرگاه چشمان آنان (اهل اعراف كه هنوز به بهشت نرفته‏اند) ناخواسته به سوى دوزخيان گردانده شود گويند: پروردگارا! ما را همراه ظالمان قرار مده.
-----------------------------------------------
نکته ها
اعرافيان به اهل بهشت نگاه مى‏كنند و آنان را مى‏شناسند و سلام مى‏كنند، امّا به اهل دوزخ نگاه نمى‏كنند، بلكه چشمشان ناخواسته به آنان مى‏افتد. «صُرِفَت ابصارهم»
اصحاب اعراف، در دعايشان نمى‏گويند ما را اهل آتش قرار مده، بلكه مى‏گويند: ما را همنشين ظالمان مگردان. گويا مجالست با ستمگر، بدتر از آتش دوزخ است. [126]
_____________________________
126) تفسير روح‏المعانى‏




۲۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 48

----------------------------------------------
آيه
وَنَادَى‏ أَصْحَبُ الْأَعْرَافِ رِجَالاً يَعْرِفُونَهُم بِسِيمَهُمْ قَالُواْ مَآ أَغْنَى‏ عَنكُمْ جَمْعُكُمْ وَمَا كُنتُمْ تَسْتَكْبِرُونَ‏
--------------------------------------------
ترجمه
و اصحاب اعراف، (اولياى خدا كه ميان بهشت و جهنّم بر جايگاه بلندى مستقرّند) مردانى (از اهل دوزخ) را كه به سيمايشان مى‏شناسند، ندا مى‏دهند و مى‏گويند: جمعيّت و جمع‏آورى شما (از مال، مقام، همسر و فرزند) و آنچه همواره بدان تكبّر مى‏كرديد، به حال شما سودى نداشت.
-------------------------------------------
نکته ها
سلمان فارسى مى‏گويد: بيش از ده مرتبه از رسول خدا صلى الله عليه وآله شنيدم كه فرمود: «يا علىّ انّك و الاوصياء من بعدك اعراف بين الجنّة و النار»، [127] يا على! تو و امامان پس از تو، اصحاب اعراف ميان بهشت و جهنّم هستيد و هركس به شما معرفت داشته وارد بهشت مى‏شود و هركس منكر ولايت شما باشد، وارد جهنّم مى‏شود. [128]
______________________________
127) بحار، ج 8، ص‏337
128) تفسير اثنى عشرى‏
-------------------------------------------
پيام ها
1- در قيامت علاوه بر عذاب الهى، سرزنش‏هايى هم از انسان‏ها نصيب دوزخيان مى‏شود. «قالوا ما اغنى عنكم...»
2- مال، قدرت، دوستان و طرفداران، عامل نجات نيستند. «ما أغنى عنكم جمعكم» خود انسان نيز در قيامت به اين حقيقت اعتراف مى‏كند. «ما أغنى‏ عنّى ماليه» [129]
____________________________
129) حاقّه، 28





۲۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 49

----------------------------------------------
آيه
أَهَؤُلَآءِ الَّذِينَ أَقْسَمْتُمْ لَا يَنَالُهُمُ اللَّهُ بِرَحْمَةٍ ادْخُلُواْ الْجَنَّةَ لَاخَوْفٌ عَلَيْكُمْ وَلَآ أَنتُمْ تَحْزَنُونَ‏
---------------------------------------------------
ترجمه
(به مستكبران خطاب مى‏شود:) آيا اينان (بهشتيان)، همان كسانند كه (شما در دنيا) سوگند ياد كرديد رحمت الهى شامل حالشان نمى‏شود؟ (اكنون ببينيد كه به آنان گفته مى‏شود:) وارد بهشت شويد، بى‏آنكه خوفى بر شما باشد يا اندوهگين شويد.
----------------------------------------------
نکته ها
در دنيا كافران مغرور، مؤمنان را تحقير مى‏كنند و مى‏گويند كه رحمت خدا شامل اينان نمى‏شود. غافل از آنكه ايمان و اعمال صالح، آنان را مشمول رحمت الهى قرار مى‏دهد و خطابِ «اُدخلوا الجنّة» را دريافت مى‏كنند.
دريافت رحمت الهى، ايمان و عمل صالح لازم دارد، نه مال و مقام. علاوه بر آنكه رحمت خدا به دست مستكبران نيست تا ميان هر كس كه بخواهند تقسيم كنند. «أهم يقسمون رحمة ربّك» [130]
____________________________
130) زخرف، 32
------------------------------------------
پيام ها
1- فقر و گمنامى مؤمنان در دنيا، نشانه‏ى محروميّت آنان در قيامت نيست. «أهؤلاء الّذين...»
2- نسبت به اينكه چه كسانى شايسته‏ى دريافت رحمت الهى هستند يا نيستند، زود قضاوت نكنيم. «أقسمتم لا ينالهم اللّه برحمة»
3- در بهشت، حزن و اندوه راهى ندارد. «و لا أنتم تحزنون»






۲۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 50

----------------------------------------------
آيه
وَنَادَى‏ أَصْحَبُ النَّارِ أَصْحَبَ الْجَنَّةِ أَنْ أَفِيضُواْ عَلَيْنَا مِنَ الْمَآءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ قَالُواْ إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَهُمَا عَلَى الْكَفِرِينَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
و دوزخيان اهل بهشت را ندا دهند و گويند: كمى از آب يا از آنچه خداوند روزى شما كرده است بر ما فرو ريزيد! (بهشتيان) گويند: خداوند اين آب ونعمت‏ها را بر كافران حرام كرده است.
---------------------------------------------
نکته ها
يكى از نام‏هاى قيامت، «يوم التّناد» [131] است. يعنى روزى كه نداها بلند و استمداد و فرياد در كار است و بهشتيان و دوزخيان همديگر را صدا مى‏زنند.
________________________________
131) غافر، 32
-----------------------------------------------
پيام ها
1- بهشتيان و دوزخيان با يكديگر گفتگو دارند و صداى يكديگر را مى‏شنوند. «و نادى‏...»
2- اوّلين درخواستِ دوزخيان، آب است. «من الماء...»
3- آنان كه در دنيا توشه‏اى براى آخرت برندارند، در قيامت دست گدايى و نيازشان پيش همه دراز است. «افيضوا علينا من الماء...»
4- ناله مجرمان در قيامت، بى‏فايده است. «انّ اللّه حرّمهما»
5 - نعمت‏هاى آخرت، مخصوص مؤمنان است. «حرّمهما على الكافرين»
6- خداوند و بهشتيان بخيل نيستند، ولى كيفر كافرانى كه در دنيا مؤمنان فقير را اذيّت مى‏كردند، تحريم نعمت‏ها در قيامت است. «حرّمهما على الكافرين»





۲۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 51

-----------------------------------------------
آيه
أَلَّذِينَ اتَّخَذُواْ دِينَهُمْ لَهْواً وَلَعِباً وَغَرَّتْهُمُ الْحَيَوةُ الدُّنْيَا فَالْيَوْمَ نَنسَهُمْ كَمَا نَسُواْ لِقَآءَ يَوْمِهِمْ هَذَا وَمَا كَانُواْ بَِايَتِنَا يَجْحَدُونَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
كسانى كه (در دنيا) دين خويش را به بازى و سرگرمى گرفتند و زندگى دنيوى مغرورشان ساخت، پس همان گونه كه آنان ديدار اين روزشان را فراموش كرده و آيات ما را انكار مى‏كردند، (ما نيز) امروز آنان را به فراموشى مى‏سپاريم.
-------------------------------------------
نکته ها
«لَهو»، به معناى غفلت انسان از كارهاى اساسى است و «لَعِب» آن است كه انسان هدفى خيالى و غير واقعى داشته باشد. [132]
امام رضا عليه السلام فرمود: «ننساهم» يعنى آنان را ترك مى‏كنيم، چون آنان قيامت و آمادگى براى آن روز را رها كرده بودند، ما نيز در آن روز آنان را به حال خود رها مى‏كنيم. [133]
_____________________________
132) تفسير الميزان‏
133) تفسير نورالثقلين‏
--------------------------------------------
پيام ها
1- مسخره كردن دين، مغرور شدن به دنيا، فراموشى آخرت و انكار آيات الهى، همه از نشانه‏هاى كافران است. «الكافرين الّذين اتّخذوا»
2- كفّار، احكام دين را كه جدّى است به بازى مى‏گيرند. «دينهم لهواً» و در عوض دنيا كه بازيچه‏اى بيش نيست را جدّى گرفتند.
3- تحقير دين، ذلّت آخرت را به همراه دارد. كسانى كه دين را به بازى مى‏گيرند، در قيامت التماس مى‏كنند. «أفيضوا علينا - دينهم لهواً»
4- زندگى دنيوى فريبنده است. «غرّتهم الحياة الدنيا»
5 - فريفتگى به دنيا، زمينه‏ى بازى گرفتن دين است. «لهواً و لعباً و غرّتهم...»
6- كيفر الهى با اعمال ما تناسب دارد. «ننساهم كما نسوا»
7- انكار مستمرّ آيات الهى، موجب محروميّت از بهشت و مواهب آن است. «ما كانوا بآياتنايجحدون»
8 - فراموش كردن خداوند در دنيا، سبب فراموش شدن انسان در قيامت مى‏شود. «ننساهم كما نسوا» چنانكه در جاى ديگر ياد خداوند را مايه‏ى ياد او از انسان مى‏داند. «فاذكرونى أذكركم» [134]
9- انكارمستمرّ وبدون توبه، رمز بدبختى وهلاكت انسان است. «كانوا... يجحدون»
______________________________
134) بقره، 152





۲۹ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۳
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۶
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۲۱,۳۵۶ بازدید
۲ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۴۷۴ بازدید
۲ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۲,۹۱۶ بازدید
۳ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۵,۵۴۸ بازدید
۴ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۹۰ بازدید
۴ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۹۰ بازدید
۵ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۲۱۲ بازدید
۶ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۱۹۵ بازدید
۱۲ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۶۵۳ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۱,۳۶۴ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۴۹۸ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۸۵ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۱۶۹ کاربر آنلاین است. (۱۲۳ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۱۶۹

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!