به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۲ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 127

-----------------------------------------------
آيه
وَقَالَ الْمَلَأُ مِن قَوْمِ فِرْعَوْنَ أَتَذَرُ مُوسَى‏ وَقَوْمَهُ لِيُفْسِدُواْ فِى الْأَرْضِ وَيَذَرَكَ وَءَالِهَتَكَ قَالَ سَنُقَتِّلُ أَبْنَآءَهُمْ وَنَسْتَحْىِ نِسَآءَهُمْ وَإِنَّا فَوْقَهُمْ قَهِرُونَ‏
-------------------------------------------------
ترجمه
و اشراف قوم فرعون (به او) گفتند: آيا موسى و قومش را رها مى‏كنى تا در اين زمين فساد نمايند و موسى، تو و خدايانت را رها كند؟! (فرعون) گفت: به زودى پسرانشان را مى‏كشيم و زنانشان را (براى كنيزى) زنده نگاه مى‏داريم و ما بر آنان تسلّط كامل داريم.
-------------------------------------------------
نکته ها
فرعون پس از شكست در برابر موسى، از آن حضرت وبنى‏اسرائيل دست برداشت. در اين مدّت تبليغات پيروان موسى زياد شد تا آنجا كه اشراف قوم فرعون از سكوت او احساس خطر كرده و خواستار جلوگيرى و برخورد با آنان شدند.
فرعون خود را خالق نمى‏دانست، بلكه «ربّ» مى‏پنداشت: «انا ربّكم الاعلى» [226] و مى‏گفت: براى شما معبودى جز خود سراغ ندارم، «ما عَلمتُ لكم من اله غيرى» [227] ولى او و مردمش معبودهايى داشتند و آنها را به عنوان مظاهرى از خالق مى‏پرستيدند. «آلهتك»
________________________________
226) نازعات، 24
227) قصص، 38
-------------------------------------------------
پيام ها
1- بخشى از مفاسد طاغوت‏ها، به خاطر فساد اطرافيان است. «وقال الملأ»
2- رژيم‏هاى باطل طاغوتى، در مواجه با حقّ و مردان حقّ، دچار تصميم‏هاى متضادّ و سردرگم مى‏شوند. لذا فرعون گاهى تصميم به قتل موسى مى‏گيرد، «ذرونى اَقتُل موسى» [228] و گاهى او را آزاد مى‏گذارد تا آنجا كه مورد اعتراض اطرافيان قرار مى‏گيرد. «أتذر موسى و قومه»
3- حركت اصلاحى پيامبران از ديد طاغوت‏ها، فساد، فتنه، اغتشاش و خلاف مصالح عمومى است. «ليفسدوا فى الارض»
4- حذف پسران و حفظ زنان، يك سياست فرعونى است تا جوانمردى و غيرت از مردان رخت بربندد و زنان، ابزار برنامه‏ها و سياست‏هاى آنان شوند. مثل سياست استعمارى امروز. «سنقتّل ابناءهم و نستحيى نساءهم»
5 - مخالفان انبيا، براى دو قشر جوان دختر و پسر برنامه‏ها دارند. «سنقتّل ابناءهم و نستحيى نساءهم»
6- سردادن شعارهاى تو خالى براى حفظ خود، سياست فرعونى است. «انّا فوقهم قاهرون» (اين جمله كنايه از تسلّط كامل است)
_______________________________
228) غافر، 26





۱ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 128

-----------------------------------------------
آيه
قَالَ مُوسَى‏ لِقَوْمِهِ اسْتَعِينُواْ بِاللَّهِ وَاصْبِرُواْ إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ يُورِثُهَا مَن يَشَآءُ مِنْ عِبَادِهِ وَالْعَقِبَةُ لِلْمُتِّقِينَ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
موسى به قوم خود گفت: از خداوند يارى بجوييد و صبر و مقاومت كنيد، زيرا زمين از آنِ خداوند است كه آن را به هر يك از بندگانش كه بخواهد به ارث مى‏گذارد و فرجام (نيك) از آنِ پرهيزكاران است.
-------------------------------------------
نکته ها
در اين آيه دو فرمان همراه با دو بشارت مطرح است: فرمان به استعانت و صبر، بشارت به وراثت زمين و پايان نيك براى متّقين.
امام باقر عليه السلام از حضرت على عليه السلام نقل مى‏كند كه فرمودند: من و اهل‏بيتم مصداق اين آيه هستيم. و امام صادق عليه السلام در تفسير اين آيه فرمودند: «فما كان للّه فهو لرسوله و ما كان لرسول اللّه فهو للامام بعد رسول اللّه» [229] بنابراين اگر آيه مى‏فرمايد: زمين براى خداوند است، يعنى رسول خدا صلى الله عليه وآله و امامان عليهم السلام وارثان زمين از سوى خدا هستند.
____________________________
229) تفسير نورالثقلين‏
------------------------------------------
پيام ها
1- رهبر، در مواقع حسّاس، امّت را دلدارى مى‏دهد. «قال موسى لقومه...» حضرت موسى نابودى فرعونيان و تسلّط مؤمنان بر آنان را به يارانش مژده داد.
2- از عوامل پيروزى و بيمه شدن در برابر تهديدها، استمداد، توكّل، مقاومت و تقواست. «استعينوا باللّه واصبروا» (هم از او كمك بگيريم و هم خود صبر كنيم.)
3- نابودى حكومت‏هاى ستمگر و جانشينى مؤمنانِ صابر، با اراده و مشيّت خداوند حتمى است. «يورثها من يشاء»
4- شرط رسيدن به حاكميّت، صبر و مقاومت و استعانت از خداوند است. «استعينوا باللّه و اصبروا انّ الارض للّه يورثها من يشاء»
5 - استعانت از خداوند و صبورى، نمودى از تقوا و پرهيزكارى است. «استعينوا باللّه و اصبروا... و العاقبة للمتّقين»
6- اهل تقوا، هم در دنيا پايان نيك دارند، «يورثها من يشاء» و هم در آخرت، برندگان اصلى‏اند. «والعاقبة للمتّقين»
7- اميد به آينده‏ى روشن، وعده‏ى اديان الهى از جمله اسلام است. «و العاقبة للمتّقين»






۱ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 129

-----------------------------------------------
آيه
قَالُواْ أُوذِينَا مِن قَبْلِ أَن تَأْتِيَنَا وَمِن بَعْدِ مَا جِئْتَنَا قَالَ عَسَى‏ رَبُّكُمْ أَن يُهْلِكَ عَدُوَّكُمْ وَ يَسْتَخْلِفَكُمْ فِى الْأَرْضِ فَيَنظُرَ كَيْفَ تَعْمَلُونَ‏
--------------------------------------------
ترجمه
(قوم موسى) گفتند: هم پيش از آنكه نزد ما بيايى آزار مى‏شديم و هم پس از آنكه آمدى! (پس چه بايد كرد؟) موسى گفت: اميد است پروردگارتان دشمن شما را نابود كند و شما را در اين زمين، جانشين آنان سازد تا ببيند شما چگونه عمل مى‏كنيد.
---------------------------------------------
نکته ها
بنى‏اسرائيل توقّع داشتند پس از قيام موسى عليه السلام كارها يك شبه درست شود و كشور مصر، با همه‏ى امكانات در اختيار آنان قرار گيرد و فرعونيان نابود شوند. از اين رو مدّعى بودند كه قيام حضرت موسى برايشان رفاه نياورده است، امّا در پاسخ آنان مى‏فرمايد: پيروزى، نياز به شرايطى همچون صبر، تلاش وتوكّل دارد كه با فراهم شدن آنها، يارى الهى فرامى‏رسد.
--------------------------------------------
پيام ها
1- رفاه و امنيّت، اوّلين خواسته‏هاى مردم از حكومت‏هاست. «قالوا اُوذينا...»
2- مردم ضعيف الايمان، در هر شرايطى از انبياتوقّع رفاه دارند و در غير اين صورت از آنان نيز انتقاد مى‏كنند. «قالوا اُوذينا من قبل...»
3- گاهى رهبران آسمانى، مورد انتقاد پيروان كم‏ظرفيّت و كم‏تحمّل خود نيز قرار مى‏گرفتند. «قالوا اُوذينا من قبل أن تأتينا و من بعد ما جئتنا»
4- اغلب مردم، سعادت و خوشى را در راحتى و آسايش مى‏پندارند و نبود آن را ناكامى مى‏دانند، غافل از آنكه اديان آسمانى براى تنظيم و جهت صحيح دادن به زندگى آمده‏اند، نه برطرف كردن تمام مشكلات دنيوى مردم. «من قبل أن تأتينا و من بعد ما...»
5 - مشكلات طبيعى و اجتماعى را بايد از راه طبيعى و با تدبير حل كرد، نه با اعجاز. (با توجه به آيه قبل «اصبروا»، و جمله: «بعد ما جئتنا»
6- رهبر بايد انتقادها را بشنود و پيام اميدبخش بدهد. «عسى ربّكم»
7- ايمان به نظارت خداوند، مايه‏ى دقّت و پرهيزكارى است. «يستخلفكم فى الارض فينظر»
8 - حكومت بر مردم، وسيله‏ى آزمايش است، نه لذّت‏جويى. «فينظر كيف»
9- مردم در قبال حكومت مسئولند و با آن آزمايش مى‏شوند. «كيف تعملون» و نفرمود: «كيف أعمل»





۱ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 130

-----------------------------------------------
آيه
وَ لَقَدْ أَخَذْنَآ ءَالَ فِرْعَوْنَ بِالسِّنِينَ وَنَقْصٍ مِّنَ الثَّمَرَتِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
و همانا ما طرفداران فرعون را به قحطى و خشكسالى و كمبود محصولات گرفتار كرديم، باشد كه متذكّر شوند (و از راه انحرافى خود دست بردارند).
--------------------------------------------
نکته ها
«سنين» جمع «سنة»، به معناى سال است، امّا وقتى با كلمه «أخذ» به كار مى‏رود، اغلب به معناى قحطى وخشكسالى است. لذا ذكر «نقص من الثمرات»، شايد براى بيان مصداق بارز قحطى باشد.
گاهى بلاها و سختى‏ها، در مسير بيدارى و امتحان انسان و زمينه‏ى هلاكت اوست. «و لنبلونّكم بشى‏ء من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات» [230]
حضرت على عليه السلام مى‏فرمايد: خداوند با كم شدن محصولات و بازداشتن بركات و بستن درِ خزانه‏هاى خيرات، گناهكاران را مى‏آزمايد تا آنان متنبّه و متذكّر شده و توبه كنند و گناهان را ترك نمايند. [231]
_____________________________
230) بقره، 155
231) نهج البلاغه، خطبه‏143
-------------------------------------------
پيام ها
1- در تربيت، گاهى بايد از اهرم سختى و تنگنا نيز استفاده كرد. «و لقد أخذنا»
2- اراده‏ى خداوند، بر عوامل طبيعى حاكم است. «أخذنا... بالسنين»
3- قحطى و خشكسالى، يا كيفر الهى است و يا هشدار و زنگ بيدارباش. «بالسنين و نقص من الثمرات لعلّهم يذّكّرون» آرى، تحوّلات هستى هدفدار است.
4- زمينه‏هاى هدايت و سعادت، در خاندان مستكبرترين افراد نيز وجود دارد. «آل فرعون... لعلّهم يذّكّرون»
5 - ممكن است على‏رغم تلاش براى ارشاد مردم، هيچ وسيله وطرحى در بعضى كارساز نباشد، چون انسان در پذيرش آزاد است نه مجبور. «أخذنا... لعلّهم»





۱ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 131

------------------------------------------------
آيه
فَإِذَا جَآءَتْهُمُ الْحَسَنَةُ قَالُواْ لَنَا هَذِهِ وَإِن تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَطَّيَّرُواْ بِمُوسَى‏ وَمَن مَّعَهُ أَلَا إِنَّمَا طَئِرُهُمْ عِندَ اللَّهِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ
-----------------------------------------------
ترجمه
پس هرگاه خوبى و خوشى به سراغشان مى‏آمد، مى‏گفتند: اين حقّ (ما و به خاطر لياقت) ماست، ولى اگر تلخى و بدى به آنان مى‏رسيد، به موسى و پيروانش فال بد مى‏زدند، بدانيد كه سرچشمه‏ى شومى‏هايشان نزد خداست (و اوست كه آنان را به خاطر رفتار بدشان كيفر مى‏دهد)، ولى اكثرشان نمى‏دانند.
-----------------------------------------
نکته ها
«يَطيّروا» از «تَطَيُّر»، به معناى فال بد زدن است. چون عرب‏ها اغلب فال بد را از طريق پرواز پرنده يا صداى آن مى‏دانستند، به هر گونه فال بد «طَيَره» مى‏گويند. [232]
در آيات ديگر قرآن نيز فال بد در مورد پيامبران حتّى رسول‏خدا صلى الله عليه وآله مطرح شده است. [233]
فال بد، در پيدايش حوادث و پيش آمدها، هيچ اثر طبيعى و منطقى ندارد، امّا آثار روانى بسيارى دارد. در روايات مى‏خوانيم: فال بد، نوعى شرك به خداست و هرگاه فال بد زديد، به كار خود ادامه دهيد و به آن اعتنا نكنيد. امام صادق عليه السلام فرمودند: فال بد، اثرش به همان اندازه است كه آن را مى‏پذيرى؛ اگر آن را سبك بگيرى، كم اثر خواهد بود و اگر آن را محكم بگيرى، پر اثر و اگر به آن اعتنا نكنى، هيچ اثرى نخواهد داشت. [234]
فال بد، در ميان تمام اقوام و ملل گذشته و حال وجود داشته و دارد و موجب بدبينى و ركود كارها مى‏شود، لذا از آن نهى شده است، امّا فالِ نيك چون سبب حركت و عشق و اميد است، اشكالى ندارد. [235]
_______________________________
232) تفسير نمونه‏
233) نساء، 78، نحل، 47 و يس، 18
234) تفاسير نمونه و الميزان‏
235) تفسير نمونه‏
----------------------------------------------
پيام ها
1- فرعونيان، تنها خود را شايسته و حقّ كاميابى را مخصوص خود مى‏دانستند. «قالوا لنا هذه»
2- رفاه و كاميابى براى فرعونيان امرى شناخته شده و عادّى بود، امّا تلخى‏ها براى آنان ناشناخته و ناباور بود. (كلمه‏ى «الحسنة» همراه الف و لام و حرف «اذا» نشانه‏ى شناخته شدن و كلمه‏ى «سيّئة» بدون الف و لام در كنار «اِن»، نشانه‏ى ناشناخته و ناباور بودن است.)
3- اكثر فرعونيان به جاى آنكه از قحطى و هشدارهاى الهى بيدار شوند، به تحليل غلط پرداختند و آن را به موسى نسبت دادند. «يطّيّروا بموسى»
4- نسبت دادن خوبى‏ها به خود و بدى و بدبختى‏ها به انبيا و دين، نشانه‏ى خودبينى و جهالت است. «فاذا جائتهم الحسنة قالوا لنا هذه و ان تصبهم سيئة يطيّروا بموسى... اكثرهم لايعلمون»
5 - ريشه‏ى خرافات و فال بد، جهل است. «يطيّروا... لكن اكثرهم لا يعلمون»






۳ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 132

------------------------------------------------
آيه
وَقَالُواْ مَهْمَا تَأْتِنَا بِهِ مِنْ ءَايَةٍ لِّتَسْحَرَنَا بِهَا فَمَا نَحْنُ لَكَ بِمُؤْمِنِينَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
و (فرعونيان به موسى) گفتند: هرگونه آيه و معجزه‏اى بياورى، تا با آن ما را جادو كنى، ما به تو ايمان نمى‏آوريم.
---------------------------------------------
نکته ها
از اينكه به حضرت موسى مى‏گفتند: هرگونه آيه‏اى بياورى، معلوم مى‏شود كه دشمن نيز مى‏دانست كه كار موسى جادو نيست، بلكه معجزه‏اى الهى است، ولى از روى لجاجت و تكبّر ايمان نمى‏آوردند، فقط ساحران هنگامى كه فهميدند كار موسى سحر نيست، بدون لجاجت ايمان آوردند. البتّه شايد آيه ناميدن كار حضرت موسى از سوى فرعونيان، از روى استهزا و مسخره بوده است.
-------------------------------------------
پيام ها
1- گاهى انسان چنان سقوط مى‏كند كه با پيامبران و راهنمايان الهى برخورد كرده و نشانه‏هاى روشن هدايت را نيز واژگون و تيره و تار مى‏بيند. «و قالوا مهما تأتنا به من آية لتسحرنا»
2- تهمت سحر نسبت به معجزات انبيا، از رايج‏ترين تهمت‏ها بوده است. «لتسحرنا» در جاى ديگر مى‏خوانيم: «كذلك ما أتى الّذين من قبلهم من رسول الاّ قالوا ساحر او مجنون» [236]
3- انسان در انتخاب عقيده آزاد است و انبيا مردم را مجبور به ايمان نمى‏كردند، لذا برخى مردم در برابر معجزات آنان لجاجت كرده و ايمان نمى‏آوردند. «فما نحن لك بمؤمنين»
______________________________
236) ذاريات، 52




۳ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 133

----------------------------------------------
آيه
فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمُ الطُّوفَانَ وَالْجَرَادَ وَالْقُمَّلَ وَالضَّفَادِعَ وَالدَّمَ ءَايَتٍ مُّفَصَّلَتٍ فَاسْتَكْبَرُواْ وَكَانُواْ قَوْماً مُّجْرِمِينَ‏
------------------------------------------------
ترجمه
پس ما بر آنان طوفان و (هجوم) ملخ و حيوانات كوچك و قورباغه‏ها و (جريان) خون را به صورت نشانه‏هاى جدا جدا، فرستاديم، امّا باز هم تكبّر ورزيدند وآنان گروهى بدكار بودند.
-----------------------------------------------
نکته ها
«طوفان»، در فارسى به معناى تندباد است، امّا عرب آن را به معناى سيل كوبنده به كار مى‏برد. البتّه بعضى به هر حادثه‏ى عمومى و وحشتناك، طوفان گفته‏اند. «قُمَّل»، به حيوانات كوچك از قبيل شپش، مورچه و آفات حبوبات و نوعى حشرات گفته مى‏شود. [237]
خون، يكى از نشانه‏هاى خداوند بر قوم بنى‏اسرائيل بود و مراد، خون شدن آبها يا خون دماغ شدن عموم مردم است كه نوعى عذاب الهى بود.
عذاب‏هاى طوفان، خون و هجوم ملخ، تنها نسبت به فرعونيان بود و بنى‏اسرائيل از آن درامان بودند. داستان اين عذاب‏ها در تورات نيز آمده است. [238] هر بار كه بلايى به آنها مى‏رسيد، دست به دامن موسى مى‏شدند و قول مى‏دادند كه اگر خدا رفع بلا كند ايمان بياورند، آن حضرت مى‏پذيرفت و از خدا درخواست نموده و بلا برطرف مى‏شد، امّا آنان باز دست از كفر و لجاجت خود بر نمى‏داشتند. چنانكه در آيات بعد نيز بيان مى‏شود.
_____________________________
237) مفردات راغب‏
238) درتورات، خون شدن آبها در سِفر خروج، باب 7 آيه‏ى 20، هجوم پشه، در باب 8 آيه‏ى 7، بارش تگرگ، در باب 9 آيه‏ى 25 و هجوم ملخ‏ها، در باب 10 آيه‏ى 14 آمده است‏
--------------------------------------------
پيام ها
1- پس از هشدار و اتمام حجّت خداوند و لجاجت و بى‏توجّهى مردم، نوبت به كيفرهاى سخت مى‏رسد. بدنبال آيات قبل فرمود: «فأرسلنا عليهم...»
2- آنچه مايه‏ى رحمت است، به اراده‏ى الهى است. اگر او بخواهد، آب وسيله‏ى رحمت مى‏گردد، و اگر بخواهد، وسيله‏ى عذاب خواهد بود. «فارسلنا عليهم الطوفان»
3- حيوانات، مأموران الهى‏اند، گاهى مأمور رحمتند، مثل تار عنكبوت بر در غار، براى حفاظت پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله و گاهى مأمور عذاب مى‏باشند، مثل أبابيل، قورباغه، ملخ و... «فارسلنا عليهم... الجراد و القمّل و الضفادع» و در واقع هستى فرمان‏بردار خداوند است. «و للّه جنود السموات و الارض» [239]
4- بلاها اغلب جنبه تربيتى دارد و گاهى پس از هر كيفرى، مهلتى براى فكر و توبه و بازگشت است. «مفصّلات»
5 - گناه، زمينه‏ساز تكبّر و تكبّر، زمينه‏ى انكار است. «فاستكبروا و كانوا قوماً مجرمين»
_____________________________
239) فتح، 4 و 7





۳ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 134، 135

-------------------------------------------
آيه
وَلَمَّا وَقَعَ عَلَيْهِمُ الرِّجْزُ قَالُواْ يَمُوسَى ادْعُ لَنَا رَبَّكَ بِمَا عَهِدَ عِندَكَ لَئِن كَشَفْتَ عَنَّا الرِّجْزَ لَنُؤْمِنَنَّ لَكَ وَلَنُرْسِلَنَّ مَعَكَ بَنِى إِسْرَءِيلَ‏
فَلَمَّا كَشَفْنَا عَنْهُمُ الرِّجْزَ إِلَى‏ أَجَلٍ هُم بَلِغُوهُ إِذَا هُمْ يَنكُثُونَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
و چون بلا و بدبختى بر آنان واقع شد، (نزد موسى آمده) گفتند: اى موسى! براى ما نزد پروردگارت به خاطر عهدى كه نزد تو دارد (و دعاى تو را مستجاب مى‏كند)، دعا كن كه اگر اين بلا را از ما برگردانى، قطعاً به تو ايمان مى‏آوريم و حتماً بنى‏اسرائيل را (آزاد كرده و) با تو روانه مى‏كنيم.
پس همين كه نكبت و بدبختى را (به خاطر دعاى موسى) از آنان تا مدّتى كه بايد به آن مى‏رسيدند برداشتيم، باز هم پيمان خود را مى‏شكستند.
----------------------------------------------
نکته ها
«نَكث»، در اصل به معناى باز كردن ريسمان تابيده شده است، سپس در مورد پيمان‏شكنى به كار رفته است.
«أجَل» در اين آيه، ممكن است مراد مدّتى باشد كه حضرت موسى عليه السلام براى رفع بلا تعيين مى‏كرد كه مثلاً فلان روز يا فلان ساعت بر طرف خواهد شد، تا بفهمند كه اين كيفر الهى است نه تصادفى.
و يا مراد اين باشد كه آن قوم لجوج، سرانجام گرفتار قهر حتمى خواهند شد، ولى تا رسيدن آن اجل حتمى و غرق شدن در دريا، موقّتاً عذاب برداشته مى‏شود.
مراد از عهد، يا استجابت دعاى موسى مى‏باشد و يا منظور مقام نبوّت و رسالت اوست. [240]
_______________________________
240) تفسير نمونه‏
-----------------------------------------------
پيام ها
1- نياز و گرفتارى، غرور انسان را مى‏شكند. «لمّا وقع عليهم الرجز قالوا...»
آنچه شيران را كند روبه مزاج‏ احتياج است، احتياج است، احتياج
2- كافران نيز از طريق توسّل به اولياى خدا، نتيجه مى‏گرفتند. «يا موسى ادع لنا»
3- فرعونيان نيز به وجود خدايى كارساز براى حضرت موسى، ايمان داشتند. «يا موسى ادع لنا ربّك»
4- دعا، در جلب رحمت خدا و دفع سختى‏ها وبلاها مؤثّر است. «اُدع لنا ربّك»
5 - آزادسازى انسان‏ها، از رسالت‏هاى انبياست. «لنرسلنّ معك بنى‏اسرائيل»
6- برطرف كردن عذاب و قهر الهى، تنها به دست خود اوست. «فلمّا كشفنا»
7- به وعده‏هاى ديگران، به هنگام اضطرار و ناچارى، چندان تكيه نكنيم. «فلمّا كشفنا... ينكثون»
8 - تجاوزگرى انسان، اغلب در هنگام رفاه و احساس بى‏نيازى است. «كشفنا... ينكثون» چنانكه در جاى ديگر مى‏خوانيم: «انّ الانسان ليطغى ان رآه استغنى» [241]
9- حوادث تلخ و شيرين در نظام هستى، زمان‏بندى دارد. «الى اجل»
_______________________________
241) علق، 6 تا 7




۳ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 136

-------------------------------------------
آيه
فَانتَقَمْنَا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْنَهُمْ فِى الْيَمِ‏ّ بِأَنَّهُمْ كَذَّبُواْ بَِايَتِنَا وَ كَانُواْ عَنْهَا غَفِلِينَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
سرانجام از آنان انتقام گرفته و در دريا غرقشان ساختيم، زيرا آيات ما را تكذيب كردند و از آنها غافل بودند.
---------------------------------------------
نکته ها
«انتقام»، در اينجا به معناى مجازات و كيفر است، نه كينه‏توزى.
«يَمّ»، در مصر قديم به دريا و رودخانه مى‏گفتند و چون داستان موسى و غرق فرعون و فرعونيان مربوط به مصر است، در قرآن همان لغت كهن به كار رفته است. [242]
آن گذشت از نيل، با ياران چو برق‏ وين به خوارى گشت در رودابه غرق
ناظران بينند با چشم شهود كان كجا رفت، اين كجا ماند از جحود
______________________________
242) تفسير نمونه‏
----------------------------------------------
پيام ها
1- توجّه به انتقام‏گيرى خداوند، زمينه‏ى تذكّر و ترك گناه است. «فانتقمنا» خداوند هم ارحم الراحمين و بسيار مهربان است و هم انتقام‏گيرنده.
2- سرنوشت ما و ريشه‏ى ناگوارى‏ها و بلاها، در دست خودماست. «فاغرقناهم... بانّهم كذّبوا»
3- غفلت از آيات الهى، تاوان سنگينى دارد. «فاغرقناهم... كانوا عنها غافلين»





۳ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 137

-------------------------------------------
آيه
وَأَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِينَ كَانُواْ يُسْتَضْعَفُونَ مَشَرِقَ الْأَرْضِ وَ مَغَرِبَهَا الَّتِى بَرَكْنَا فِيهَا وَتَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ الْحُسْنَى‏ عَلَى‏ بَنِى‏إِسْرَءِيلَ بِمَا صَبَرُواْ وَدَمَّرْنَا مَا كَانَ يَصْنَعُ فِرْعَوْنُ وَقَوْمُهُ وَ مَا كَانُواْ يَعْرِشُونَ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
و بخش‏هاى شرقى و غربى سرزمين (فلسطين) را كه در آن بركت قرار داده بوديم به قومى كه پيوسته تضعيف مى‏شدند به ميراث داديم و وعده‏ى نيكوى پروردگارت درباره‏ى (پيروزى) بنى‏اسرائيل، به خاطر صبرشان تحقّق يافت و آنچه را فرعون وقومش (از كاخ) ساخته و آنچه را افراشته بودند ويران كرديم.
-------------------------------------------------
نکته ها
«ارث»، به دارايى و مالى گفته مى‏شود كه انسان بدون كسب و كار و معامله‏اى به آن برسد، خواه از مردگان باشد يا از زندگان. [243]
داستان عبور حضرت موسى و پيروانش از دريا و غرق شدن و عذاب فرعونيان در آن، ترسيمى از قيامت است كه همه وارد جهنّم مى‏شوند و سپس متّقين نجات پيدا مى‏كنند. «و ان منكم الاّ واردها... ثمّ ننجّى الّذين اتّقوا و نَذر الظالمين فيها جثيّاً» [244]
سرزمين‏هايى كه در اختيار فرعونيان بود، آنچنان وسيع بود كه افق‏هاى متعدّد و طلوع و غروب‏هاى متفاوت داشت. «مشارق الارض و مغاربها» و همچنين داراى محصولات و بركات مادّى ومعنوى بسيارى بود، زيرا محلّ بعثت انبياى الهى و مدفن بسيارى از آنان بود.
پيش از اكتشافات بشر، قرآن، زمين را كروى معرّفى كرده است. زيرا لازمه‏ى تعدّد مشرق «مشارق» و مغرب «مغارب»، كروى و در حركت بودن زمين است.
خداوند در اين آيه به پيامبر اسلام نيز نويد پيروزى مى‏دهد. به كار بردن لفظ «ربّك» در جمله‏ى «و تمّت كلمة ربّك»، به معناى آن است كه تو نيز مشمول حمايت ما هستى.
_____________________________
243) تفسير نمونه‏
244) مريم، 71 تا 72
---------------------------------------------
پيام ها
1- حمايت خداوند از مستضعفان، مخصوص بنى‏اسرائيل نيست، بلكه‏يك سنّت دائمى است. «اورثنا القوم الّذين كانوا يستضعفون» و نفرمود: «اورثنا بنى‏اسرائيل»
2- بنى‏اسرائيل، در مدّت طولانى به دست فرعونيان به ضعف كشيده شده بودند. «و كانوا يستضعفون»
3- حكومت انبيا، حكومت مستضعفان است. «يستضعفون»
4- شرط پيروزى، صبر و مقاومت است. مستضعفان و ملّتى كه صابر و مقاوم باشند، وارث زمين مى‏شوند. «أورثنا... بما صبروا»
5 - خداوند، بى‏كم وكاست به وعده‏هايش عمل مى‏كند. «وتمّت كلمة ربّك»
6- هلاكت فرعونيان و به حكومت رسيدن بنى‏اسرائيل، از سخنان و وعده‏هاى زيباى پروردگار است. «كلمة ربّك الحسنى»
7- تحوّلات اجتماعى و تاريخى، به دست خداوند است. «اورثنا... دمّرنا»
8 - همه‏ى مظاهر قدرت طاغوت بايد از جامعه الهى حذف شود. «دمّرنا»
9- قوم فرعون از نظر صنعت و ساخت بنا، پيشرفته بودند. «يصنع... يعرشون» ولى رشد و توسعه‏اى كه جدا از دين و ايمان باشد، سرانجام خوبى ندارد.






۳ شهریور ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۳
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۶
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۲۱,۶۷۵ بازدید
۲ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۴۹۰ بازدید
۲ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۳,۱۹۱ بازدید
۴ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۵,۶۱۰ بازدید
۴ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۹۳ بازدید
۴ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۹۰ بازدید
۵ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۲۲۹ بازدید
۶ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۲۱۸ بازدید
۱۲ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۶۶۱ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۱,۴۱۹ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۵۰۴ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۹۰ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۲۳۰ کاربر آنلاین است. (۱۷۶ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۲۳۰

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!