به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۳ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 87

--------------------------------------------
آيه
وإن كَانَ طَآئِفَةٌ مِّنكُمْ ءَامَنُواْ بِالَّذِى أُرْسِلْتُ بِهِ وَطَآئِفَةٌ لَّمْ‏يُؤْمِنُواْ فَاصْبِرُواْ حَتَّى‏ يَحْكُمَ اللَّهُ بَيْنَنَا وَهُوَ خَيْرُ الْحَكِمِينَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
و اگر گروهى از شما به آنچه من براى آن فرستاده شده‏ام ايمان آورده و گروهى ايمان نياورده‏اند، پس (عجله نكنيد كه لطف و قهر خدا چه شد؟) صبر كنيد تا خداوند ميان ما داورى كند و او بهترين داوران است.
--------------------------------------------
نکته ها
مخالفان حضرت شعيب، با جسارت مى‏گفتند: پس قهر خدا چه شد؟ مؤمنان و طرفداران آن حضرت هم منتظر امدادهاى الهى بودند. اين آيه در پاسخ هر دو گروه است، تا نه كفّار مغرور شوند و نه مؤمنان دلسرد و مأيوس گردند.
--------------------------------------------
پيام ها
1- وظيفه‏ى پيامبر،ابلاغ دين و دستورات الهى است، «اُرسلتُ» مردم نيز در قبول و ردّ آن آزاد و داراى اختيار مى‏باشند. «طائفة منكم آمنوا... و طائفة لم يؤمنوا»
2- در مكتب انبيا، ايمان به هدف و راه آنان لازم است. «اُرسلتُ» يعنى ايمان به آنچه براى آن آمده‏ام.
3- تاريخ طرفداران حقّ و باطل را با توجّه به پايان و سرانجام كارشان بايد مطالعه كرد. «فاصبروا»
4- گرايش گروهى از مردم به كفر، ما را متزلزل نكند كه خداوند حاكم است. «فاصبروا حتّى يحكم اللّه بيننا»
5 - كسى كه بداند خداوند بهترين و برترين داور است، صبور است و در كيفر و پاداش عجله نمى‏كند. «فاصبروا... و هو خير الحاكمين» چنانكه باكى از حكم ديگران نيز ندارد.






۳۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 88

--------------------------------------------
آيه
قَالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُواْ مِن قَوْمِهِ لَنُخْرِجَنَّكَ يَشُعَيْبُ وَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ مَعَكَ مِن قَرْيَتِنَآ أَوْ لَتَعُودُنَّ فِى مِلَّتِنَا قَالَ أَوَلَوْ كُنَّا كَرِهِينَ‏
--------------------------------------------
ترجمه
سران مستكبر قوم شعيب گفتند: اى شعيب! حتماً تو و كسانى را كه با تو ايمان آورده‏اند، از آبادى‏مان بيرون خواهيم كرد، مگر آنكه به آئين ما برگرديد. (شعيب) گفت: گرچه بى‏رغبت باشيم؟
----------------------------------------------
نکته ها
زورگويى و تهديد به اخراج و تبعيد، به نوعى در مورد همه‏ى انبيا بوده است، چنانكه در جاى ديگر مى‏خوانيم: كافران نسبت به پيامبران خود چنين تهديدهايى داشته‏اند. «قال الّذين كفروا لرسلهم لنخرجنّكم من أرضنا أو لتعودنّ فى ملّتنا» [178]
هيچ يك از انبيا پيش از رسالت، مشرك و بت‏پرست نبوده‏اند، ولى برخورد آنان با مشركان آرام بوده است. امّا پس از رسالت با عزم و اراده‏اى قوى‏تر مردم را هدايت كرده و با مشركان مقابله مى‏كردند، لذا خطاب «لتعودنّ»، به پيروان انبيا است، نه خود آنان. [179]
_____________________________
178) ابراهيم، 13
179) تفسير نمونه‏
--------------------------------------------
پيام ها
1- اَشراف مستكبر، دشمن انبيا بوده‏اند. «قال الملأ الّذين استكبروا... لنخرجنّك»
2- استدلال و منطق، شيوه‏ى انبياست، «جاءتكم بيّنة» [180] ولى روش كفّار، تهديد و زورگويى است. «لنخرجنّك»
3- مبلّغان نبايد از تهديدهاى مخالفان بترسند، چون در اين راه، تهديد به قتل و تبعيد هميشه بوده است. «لنخرجنّك»
4- تحميل عقائد، شيوه‏ى كفّار است و دين تحميلى سودى ندارد. «لتعودنّ فى ملّتنا... كارهين»
5 - در برخورد با جهالت كافران، از ادب و گفتار نرم و حكميانه استفاده كنيم. «أوَ لو كنّا كارهين»
_______________________________
180) اعراف، 85





۳۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 89

--------------------------------------------
آيه
قَدِ افْتَرَيْنَا عَلَى اللَّهِ كَذِباً إِنْ عُدْنَا فِى مِلَّتِكُم بَعْدَ إِذْ نَجَّنَا اللَّهُ مِنْهَا وَ مَا يَكُونُ لَنَآ أَن نَّعُودَ فِيهَآ إِلَّآ أَن يَشَآءَ اللَّهُ رَبُّنَا وَسِعَ رَبُّنَا كُلَّ شَىْ‏ءٍ عِلْماً عَلَى اللَّهِ تَوَكَّلْنَا رَبَّنَا افْتَحْ بَيْنَنَا وَبَيْنَ قَوْمِنَا بِالْحَقِ‏ّ وَ أَنتَ خَيْرُ الْفَتِحِينَ‏
--------------------------------------------
ترجمه
(شعيب به مخالفان گفت:) اگر پس از آنكه خداوند مارا از آيين شما نجات داد، دوباره به آن برگرديم بى‏گمان بر خدا دروغ بسته‏ايم، ما را نسزد كه به آيين شما برگرديم، مگر آنكه خدا بخواهد كه او پروردگار ماست (خدا هم هرگز چنين نخواهد خواست). پروردگارِ ما بر هر چيز احاطه‏ى علمى دارد، ما بر خداوند توكّل كرده‏ايم. پروردگارا! ميان ما و قوم ما به حقّ داورى و راهگشايى كن كه تو بهترين داوران و راهگشايانى.
----------------------------------------
نکته ها
«ملّت»، به معناى كيش و آيين است، چنانكه در جاى ديگر مى‏خوانيم: «ملّة ابيكم ابراهيم». [181]
«فتح» در اين گونه موارد، به معناى قضاوت و داورى براى راهگشايى است، يعنى سخن آخر را خداوند مى‏گويد تا از بن‏بست خلاص شده و راه باز شود.
چون ياران شعيب عليه السلام، دين را بر اساس بيّنه و استدلال پذيرفته‏اند، نه هوا و هوس؛ پس آن را رها نخواهند كرد. مگر آنكه خداوند دستور دهد و خداوند هم هرگز دستور بازگشت به شرك و كفر را نمى‏دهد، چون معمولاً كسى از دستورش بر مى‏گردد كه از كردارش پشيمان شود و خداوند هرگز چنين نيست.
_____________________________
181) حج، 78
--------------------------------------------
پيام ها
1- ارتداد وبرگشت از آرمان‏ها و عقائد حقّ و پذيرفتن شريك براى خداوند، نوعى افترا بر خدا و پيمان‏شكنى است. «قد افترينا... ما يكون لنا أن نعود»
2- شرك، اسارت و يكتاپرستى، نجات است. «بعد اذ نجّانا اللّه»
3- مؤمن، هرگز از حقّ عدول نمى‏كند و اهل سازش بر سر عقائدش نيست. «ما يكون لنا...» (عقب‏گرد و ارتجاع، ممنوع است و تساهل و تسامح همه جا ارزش نيست.)
4- هدايت و ضلالت در دائره‏ى اراده خداوند است. «الاّ أن يشاء اللّه»
5 - بايد در هر حال تسليم خدا بود و امر او را اطاعت كرد. «الاّ أن‏يشاء اللّه»
6- دليل تسليم شدن و پذيرفتن ربوبيّت خداوند، علم بى‏پايان اوست. «الاّ ان يشاء اللّه... وسع ربّنا كلّ شى‏ء علماً»
7- دليل توكّل ما بر خداوند نيز علم مطلق او بر همه چيز است. «وسع ربّنا كلّ شى‏ء علماً على اللّه توكّلنا»
8 - براى پايدارى در ايمان، از خداوند استمداد و به او توكّل كنيم. «مايكون لنا ان نعود... على اللّه توكّلنا»
9- در برابر پيشنهادهاى شوم دشمنان، بايد با توكّل بر خدا، قاطعانه ايستاد. «ما يكون لنا... توكّلنا»
10- واگذارى داورى به خداوند، نمونه ومصداق توكّل و تسليم است. «على اللّه توكّنا ربّنا افتح...»
11- در دعا، تناسب بين خواسته و اسماى الهى را بايد در نظر گرفت. آنجا كه نياز به فتح داريم، خدا را با خيرالفاتحين صدا مى‏زنيم. «افتح... خير الفاتحين»
12- لازمه‏ى داورى صحيح، علم وآگاهى همه‏جانبه است. داورى، حقّ كسى است كه همه چيز را مى‏داند. «وسع ربّنا كلّ شى‏ء علما... ربّنا افتح...»
13- داورى، از شئون ربوبيّت خداوند است. «ربّنا افتح»
14- هدف انبيا تثبيت و بر كرسى نشاندن حرف حقّ است، نه سخن خويشتن. «افتح بيننا و بين قومنا بالحقّ»





۳۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 90، 91

--------------------------------------------
آيه
وَ قَالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن قَوْمِهِ لَئِنِ اتَّبَعْتُمْ شُعَيْباً إِنَّكُمْ إِذاً لَّخَسِرُونَ‏
فَأَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ فَأَصْبَحُواْ فِى دَارِهِمْ جَثِمِينَ‏
-----------------------------------------
ترجمه
سران و اشراف قوم شعيب كه كفر ورزيدند، گفتند: اگر از شعيب پيروى كنيد، قطعاً زيانكار خواهيد بود.
پس (به كيفر عنادشان) زمين‏لرزه شديدى آنان را فراگرفت، پس شب را به صبح آوردند، در حالى كه در خانه‏هاى خود به زانو در افتادند (و مردند).
------------------------------------------
نکته ها
شايد از اينكه در اين آيه كلمه‏ى «رَجفة»، در آيه‏ى 94 سوره‏ى هود كلمه‏ى «صيحة» و در آيه‏ى 189 سوره شعراء، عبارت «عذاب يوم الظُلّة» بكار رفته، استفاده شود كه زلزله همراه با صيحه و ابر تيره بوده است. [182] ممكن است مراد از «رجفه» همان اضطراب و لرزش اندام باشد كه از ترس حاصل مى‏شود، نه زمين لرزه.
چنانكه در آيه 78 گذشت، «جاثم» به كسى گفته مى‏شود كه به‏رو بر زمين افتاده و يا به زانو افتاده و توان برخاستن نداشته باشد.
____________________________
182) تفسير نمونه‏
پيام ها
1- طبقه‏ى اشراف، غالباً مخالف پيامبران بوده‏اند. «و قال الملأ»
2- يكى از شيوه‏هاى كفّار براى بازداشتن مردم از پيروى انبيا، (هنگامى كه ببينند آنان از ايمانشان دست برنمى‏دارند،) تهديد مادّى و اقتصادى است. «انّكم اذاً لخاسرون» آرى، محروميّت از درآمدهايى كه از طريق كم‏فروشى به دست مى‏آيد، از ديد كافران خسارت است.
3- كيفرهاى الهى، اغلب در شب نازل مى‏شود. [183] «فأصبحوا» شب داراى راز و رمزى است، الطاف الهى و وحى نيز در شب نازل شده است.
____________________________
183) تفسير الميزان‏





۳۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 92

--------------------------------------------
آيه
أَلَّذِينَ كَذَّبُواْ شُعَيْباً كَأَن لَّمْ يَغْنَوْاْ فِيهَا الَّذِينَ كَذَّبُوا شُعَيْباً كَانُواْ هُمُ الْخَسِرِينَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
كسانى كه شعيب را تكذيب كردند، (چنان هلاك شدند كه) گويا در آن خانه‏ها سكونتى نداشته‏اند. آنان كه شعيب را تكذيب كردند، همانها زيانكاران هستند.
--------------------------------------------
نکته ها
«يَغنَوا» از «غنى»، به معناى اقامت در مكان است، و با توجّه به معناى اصلى غنا (بى‏نيازى)، گويا كسى كه محل اقامت و منزل آماده دارد، بى‏نياز است.
خسارت بزرگ از آنِ مشركان است كه به جاى ايمان به خداى يكتا، شرك مى‏ورزند و به جاى رهبرى معصوم، سراغ ديگران مى‏روند. لذا به جاى زندگى أمن، خانه خراب مى‏شوند، به جاى بهشت به دوزخ مى‏روند وبه جاى رضوان، گرفتار خشم الهى مى‏شوند.
------------------------------------------
پيام ها
1- توجّه به عاقبت شوم كفّار، درس عبرت است. «الّذين كذّبوا شعيباً»
2- نيرنگ‏هاى اهل باطل، نقش بر آب مى‏شود. «كأن لم‏يغنوا فيها» (كفّار در پى اخراج حضرت شعيب بودند، امّا خودشان در خانه‏هايشان هلاك شدند).
3- هنگام فرا رسيدن قهر خدا، زيانكاران واقعى مشخّص مى‏شوند. «هم‏الخاسرين» (در آيه‏ى قبل، كافران طرفدارى از حضرت شعيب را خسارت دانستند، اينجا خداوند مى‏فرمايد: خودشان زيانكارند.)






۳۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 93

--------------------------------------------
آيه
فَتَوَلَّى‏ عَنْهُمْ وَقَالَ يَقَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ رِسَلَتِ رَبِّى وَنَصَحْتُ لَكُم فَكَيْفَ ءَاسَى‏ عَلَى‏ قَوْمٍ كَفِرِينَ
----------------------------------------------
ترجمه
پس شعيب از آنان روى گرداند و گفت: اى قوم من! پيام‏هاى پروردگارم را به شما رساندم و برايتان خيرخواهى كردم، پس چگونه بر (سرنوشت) قوم كافر تأسّف بخورم؟
-----------------------------------------------
پيام ها
1- قهر الهى، بعد از اتمام حجّت است. «فاخذتهم الرجفة... اَبلَغتُكم رسالات ربّى»
2- موعظه، مدارا و توجّه به مردم حدّى دارد، گاهى هم بايد از آنان اعراض نمود. «فتولّى عنهم»
3- تبليغ، بايد همراه با مهربانى و سوز باشد. «اَبلَغتُكم... نَصحتُ»
4- نصايح و خيرخواهى را با منافع شخصى آميخته نكنيم. «نصَحتُ لكم»
5 - وقتى به وظيفه‏ى خود عمل كرديم، نگران نباشيم كه چه خواهد شد. «اَبلَغتُكم...كيف آسى‏»
6- تأسّف نابجا و عاطفه‏ى بى‏مورد، ممنوع است. «فكيف آسى‏»
(در موارد ديگرى هم به پيامبراكرم صلى الله عليه وآله خطاب شده كه «لاتحزن عليهم» [184] ، غصّه‏ى آنان را نخور.)
7- آنجا كه روحيّه‏ى كفر، لجاجت و عناد حاكم باشد، موعظه‏ى پيامبران هم اثر نمى‏كند. «فكيف آسى‏ على قوم كافرين»
_____________________________
184) حجر، 88 ؛ نحل، 127 و نمل، 70





۳۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 94

--------------------------------------------
آيه
وَمَآ أَرْسَلْنَا فِى قَرْيَةٍ مِّن نَّبِىٍّ إِلَّآ أَخَذْنَآ أَهْلَهَا بِالْبَأْسَآءِ وَ الضَّرَّآءِ لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ‏
-------------------------------------------------
ترجمه
و هيچ پيامبرى را در هيچ آبادى نفرستاديم، مگر آنكه مردم آنجا را گرفتار سختى‏ها و بلاها ساختيم، تا شايد به زارى (وتوبه) درآيند.
---------------------------------------------------
نکته ها
«بأساء»، به حوادث و ضربه‏هاى جسمى مثل بيمارى ومرگ و «ضرّاء»، به ضربه‏ها و زيان‏هاى مالى گفته مى‏شود.
----------------------------------------------
پيام ها
1- تلخى‏ها و ناملايمات، به عنوان يك سنّت الهى براى همه‏ى اقوام وجود دارد. «ما ارسلنا فى قرية من نبىّ الاّ اخذنا...»
2- سختى‏ها و مشكلات، عامل سازندگى، غفلت‏زدايى و توجّه به خداوند است. «لعلّهم يضّرّعون»
3- ناگوارى‏ها هميشه قهر الهى نيست، گاهى لطفى است كه به شكل بلا جلوه مى‏كند. «لعلّهم يضّرّعون» (همان‏گونه كه گداختن آهن در كوره آتش، سبب نرم شدن و شكل‏پذيرى آن است، حوادث و شدايد نيز انسان‏ها را نرم و به حالت تضرّع و نيازخواهى وامى‏دارد.)





۳۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 95

--------------------------------------------
آيه
ثُمَّ بَدَّلْنَا مَكَانَ السَّيِّئَةِ الْحَسَنَةَ حَتَّى‏ عَفَواْ وَقَالُواْ قَدْ مَسَّ ءَابَآءَنَا الضَّرَّآءُ وَالسَّرَّآءُ فَأَخَذْنَهُم بَغْتَةً وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ
-----------------------------------------
ترجمه
سپس به جاى ناخوشى، خوشى قرار داديم تا آنكه فزونى يافته و انبوه شدند و گفتند: به پدران ما نيز (به طور طبيعى) رنجها و خوشى‏ها رسيده بود (و اين حوادث تلخ و شيرين، نشانه‏ى قهر يا لطف خدا نيست). پس آنان را ناگهانى (با قهر خود) گرفتيم، در حالى كه درك نمى‏كردند.
--------------------------------------
نکته ها
«عَفَوا»، به معناى كثرت مال و فرزندان، يا ترك كردن و اعراض نمودن است. لطف خدا درباره آنان به حدّ وفور رسيد، ولى آنان به هوش نيامدند و عبرت نگرفتند. نظير اين آيه در سوره‏ى انعام آيه 44 آمده است: «فلمّا نسوا ما ذكّروا به فتحنا عليهم أبواب كلّ شى‏ء حتّى اذا فرحوا بما أوتوا أخذناهم بغتة» چون تذكّرات ما را فراموش كردند، درهاى نعمت‏ها را به رويشان گشوديم و پس از كاميابى‏ها، ناگهان گرفتار قهر خويش كرديم. مثل بيمارى كه پزشك از بهبود او مأيوس شده و مى‏گويد: هر چه ميل دارد به او بدهيد، كارش تمام است.
ممكن است براى آيه معناى ديگرى نيز باشد از جمله: بعد از رفع بلا، نسل بعد مى‏گفتند: حوادث تلخ مخصوص پدران ما بوده و ما در امان هستيم. [185] غافل از آنكه سنّت خداوند بر مبتلا ساختن همه‏ى نسل‏هاست و اين‏گونه غفلت‏ها، زمينه‏ى قهر الهى است.
___________________________
185) ترجمه الهى‏قمشه‏اى‏
---------------------------------------
پيام ها
1- گاهى رفاه، بينش و تحليل‏هاى نادرست، عامل نسيان و طغيان مى‏شود. «قد مسّ آباءنا الضرّاء»
2- هر نوع خوشى و رفاهى نشانه‏ى لطف نيست، گاهى زمينه‏ساز قهر الهى است. «حتّى عفواْ... فاخذناهم بغتة»
3- بيشتر مردودين در آزمايش‏هاى‏الهى، مرفّهانند نه محرومان.«حتّى‏عفوا وقالوا...»
4- قهر الهى، خبر نمى‏كند و ناگهان مى‏رسد. «بغتة»
5 - از كنار حوادث تلخ و شيرين بى‏تفاوت گذشتن و عبرت نگرفتن، نشانه بى‏شعورى است. «لا يشعرون»
6- غوطه‏ور شدن در دنيا و غفلت از ياد خدا، انسان را به عذابى ناگهانى و غافلگيرانه دچار مى‏كند. «فاخذناهم بغتة و هم لايشعرون»





۳۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 96

--------------------------------------------
آيه
وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى‏ ءَامَنُواْ وَاتَّقَوْاْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَتٍ مِّنَ السَّمَآءِ وَالْأَرْضِ وَلَكِن كَذَّبُواْ فَأَخَذْنَهُم بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
و اگر مردم شهرها و آبادى‏ها ايمان آورده و تقوا پيشه كرده بودند، قطعاً (درهاى) بركات آسمان وزمين را برآنان مى‏گشوديم، ولى آنان (آيات ما را) تكذيب كردند، پس ما هم به خاطر عملكردشان آنان را (با قهر خود) گرفتيم.
-----------------------------------------------
نکته ها
«بركات» جمع «بركت»، به موهبت‏هاى ثابت و پايدار گفته مى‏شود، در مقابل چيزهاى گذرا. در معناى «بركت»، كثرت، خير و افزايش وجود دارد. بركات، شامل بركت‏هاى مادّى و معنوى مى‏شود، مثل بركت در عمر، دارايى، علم، كتاب و امثال آن.
سؤال: اگر ايمان و تقوا سبب نزول بركات است، پس چرا كشورهاى كافر، وضع بهترى دارند و كشورهاى اسلامى با مشكلات فراوانى روبرو هستند؟
پاسخ: اوّلاً آن كشورها از نظر علم و صنعت جلو هستند، ولى از نظر روحى و روانى آرامش ندارند. از اين نظر آنان نيز مشكلات فراوانى دارند.
ثانياً: اغلب كشورهاى اسلامى، تنها نام اسلام را با خود دارند و قوانين و رهنمودهاى دين اسلام در آنجا حاكم نمى‏باشد.
به علاوه گاهى رفاه مادّى، نوعى قهر الهى است. چنانكه قرآن مى‏فرمايد: «فلمّا نسوا ما ذكّروا به فتحنا عليهم أبواب كلّ شى‏ء» [186] چون تذكّرات الهى را فراموش كردند، درهاى همه چيز را به رويشان گشوديم تا سرمست شوند.
در قرآن، دو نوع گشايش براى دو گروه مطرح است: الف: رفاه و گشايش براى خوبان كه همراه بركات است، «فَتَحنا عليهم بركات». ب: رفاه و گشايش براى كفّار و نااهلان كه ديگر همراه بركت نيست، «فَتَحنا عليهم ابواب كلّ شى‏ء»، زيرا چه بسا نعمت‏ها، ناپايدار و سبب غفلت و غرور و طغيان باشد. خداوند، اين رفاه و گشايش كفّار را وسيله‏ى مهلت و پرشدن پيمانه‏ى آنان قرار داده است. بنابراين به هر نعمت ظاهرى نبايد دل خوش كرد، زيرا اگر اين نعمت‏ها براى مؤمنين باشد، مايه‏ى بركت است، و اگر براى كفّار باشد، ناپايدار و وسيله‏ى قهر الهى است.
امام صادق عليه السلام فرمودند: گاهى بنده‏اى از خداوند حاجت و تقاضايى دارد و خداوند دعايش را مستجاب مى‏كند و مقرّر مى‏شود تا مدّتى ديگر برآورده شود. امّا پس از آن، بنده گناهى را انجام مى‏دهد كه موجب برآورده نشدن حاجتش مى‏شود. [187]
از مصاديق بارز اين آيه، دوران ظهور حضرت مهدى (عجّل‏اللّه‏تعالى‏فرجه) است كه به گفته‏ى روايات، در آن زمان بركات از آسمان و زمين سرازير مى‏شود. [188]
_____________________________
186) انعام، 44
187) تفسير اثنى عشرى‏
188) تفسير نورالثقلين‏
-------------------------------------------
پيام ها
1- ايمان آوردن و متّقى شدن جامعه، كار بسيار سختى است. «لو... آمنوا واتّقوا» («لَو»، نشانه‏ى كار بسيار سخت و نشدنى است)
2- براى دريافت الطاف و بركات اجتماعى خداوند، ايمان و تقواى فردى كافى نيست، بايد اكثريّت جامعه اهل ايمان و تقوا باشند. [189] «أهل القرى آمنوا واتّقوا»
3- ايمان به تنهايى كافى نيست، بلكه تقوا لازم است. «آمنوا واتّقوا»
4- سرمايه‏گذارى روى فرهنگ ومعنويّت جامعه، بازده اقتصادى هم دارد. «آمنوا و اتّقوا لفتحنا عليهم بركات»
5 - وعده‏هاى الهى را جدّى بگيريم. با ايمان و تقوا، نزول بركات حتمى است. (حرف لام در «لفتحنا»)
6- بستن و گشايش، در اختيار خداست، «لفتحنا» امّا بازتابى از عملكرد ماست.
7- اديان آسمانى، خواستار بهبود وضع اقتصادى مردمند. «لفتحنا عليهم»
8 - انسان به‏طور غريزى به‏دريافت بركات وخيرات علاقمند است وانبيا از همين تمايلات طبيعى براى اهداف خود استفاده مى‏كردند. «لفتحنا عليهم بركات»
9- آنچه از بركات دريافت مى‏كنيم، گوشه‏اى از بركات الهى است. «بركات» (كلمه‏ى «بركات» بدون الف و لام است، لذا شامل تمام بركت‏ها نمى‏شود)
10- زمين و آسمان، سرچشمه‏ى بركات‏اند. «بركات من السماء و الارض»
11- نقش آسمان در بركت‏رسانى، بر نقش زمين مقدّم است. «بركات من السماء و الارض» (تقدّم آسمان بر زمين)
12- ايمان و تقوا سبب نزول بركات مى‏شود، ولى هر نعمت و رفاهى معلول ايمان و تقوا نيست. «آمنوا واتّقوا... بركات»
13- عامل محروميّت‏ها و مشكلات، عملكرد خود ماست. «بما كانوا يكسبون»
14- لجاجت و پافشارى بر گناه، سبب قهر و عذاب الهى است. «فاخذناهم بما كانوا يكسبون»
______________________________
189) تفسير فرقان‏




۳۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 97، 98

--------------------------------------------
آيه
أَفَأَمِنَ أَهْلُ الْقُرَى‏ أَن يَأْتِيَهُم بَأْسُنَا بَيَتاً وَهُمْ نَآئِمُونَ‏
أَوَ أَمِنَ أَهْلُ الْقُرَى‏ أَن يَأْتِيَهُم بَأْسُنَا ضُحىً وَهُمْ يَلْعَبُونَ‏
-------------------------------------------------
ترجمه
آيا اهل آبادى‏ها (خود را در امان مى‏بينند و) ايمن هستند از اينكه قهر و عذاب ما شامگاهان در حالى كه خفته‏اند به آنان برسد؟
يا آنكه اهل آبادى‏ها در امان هستند از اينكه قهر و عذاب ما در روز، در حالى كه سرگرم بازى‏اند به آنان وارد شود؟




۳۰ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۴
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۷
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۲۲,۳۴۲ بازدید
۲ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۵۱۰ بازدید
۳ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۳,۶۵۰ بازدید
۴ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۵,۷۱۶ بازدید
۴ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۹۳ بازدید
۴ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۹۰ بازدید
۵ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۲۵۳ بازدید
۶ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۲۳۵ بازدید
۱۳ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۶۸۴ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۱,۴۸۵ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۵۰۶ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۹۷ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۱۴۴ کاربر آنلاین است. (۷۸ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۱۴۴

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!