به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۴ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 149

-------------------------------------------
آيه
وَلَمَّا سُقِطَ فِى أَيْدِيهِمْ وَرَأَوْاْ أَنَّهُمْ قَدْ ضَلُّواْ قَالُواْ لَئِن لَّمْ يَرْحَمْنَا رَبُّنَا وَيَغْفِرْ لَنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَسِرِينَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
و چون (ارزش گوساله‏پرستى) در نزدشان سقوط كرد (و پشيمان شدند) و ديدند كه قطعاً گمراه شده‏اند، گفتند: البتّه اگر پروردگارمان به ما رحم نكند و ما را نبخشايد، ما از زيانكاران خواهيم بود.
-----------------------------------------------
نکته ها
چون معمولا انسان به هنگام ندامت و پشيمانى، چانه‏ى خود را بر دستانش قرار مى‏دهد و فكر مى‏كند، چنانكه گويا در دست خود فرو افتاده است، لذا قرآن مى‏فرمايد: «سُقط فى ايديهم» [275] وشايد كنايه از اين باشد كه گوساله در جلو آنان ساقط شد واز بين رفت، چنانكه مى‏خوانيم: «و انظُر اِلهك الّذى ظَلتَ عليه عاكفاً لَنُحرِّقَنّه ثمّ لَننسِفَنّه فى اليَمّ نَسفاً» [276]
_____________________________
275) تفسير راهنما
276) طه، 97
--------------------------------------------
پيام ها
1- برخى انسان‏ها تا نتيجه‏ى عملكرد خود را نبينند، متوجّه خطاى خود نمى‏شوند. «لمّا سُقِط...»
2- حتّى با سابقه گوساله‏پرستى، از رحمت خدا مأيوس نباشيم. «لئن لم‏يرحمنا ربّنا»
3- انسان، بدون رحمت و مغفرت الهى در زيان است. «الخاسرين»





۳ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 150

-------------------------------------------
آيه
وَلَمَّا رَجَعَ مُوسَى‏ إِلَى‏ قَوْمِهِ غَضْبَنَ أَسِفاً قَالَ بِئْسَمَا خَلَفْتُمُونِى مِن بَعْدِى أَعَجِلْتُمْ أَمْرَ رَبِّكُمْ وَأَلْقَى الْأَلْوَاحَ وَأَخَذَ بِرَأْسِ أَخِيهِ يَجُرُّهُ إِلَيْهِ قَالَ ابْنَ أُمَّ إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِى وَ كَادُواْ يَقْتُلُونَنِى فَلَا تُشْمِتْ بِىَ الْأَعْدَآءَ وَلَا تَجْعَلْنِى مَعَ الْقَوْمِ الظَّلِمِينَ‏
-----------------------------------------
ترجمه
و همين كه موسى (از كوه طور) به سوى قوم خود برگشت (و گوساله‏پرستى آنان را ديد)، به حال خشم و تأسّف گفت: پس از من بد جانشينانى برايم بوديد، آيا بر فرمان پروردگارتان (كه ده شب ماندن مرا تمديد كرد)، پيشى گرفتيد؟ (و صبر نكرديد تا از كوه طور برگردم.) آنگاه الواح (تورات) را (به كنارى) افكند و (از شدّت غضب، موى) سر برادرش را گرفت و به سوى خود كشيد. (هارون) گفت: اى فرزند مادرم! حقيقت اين است كه اين گروه مرا در ضعف قرار داده (به حرفم گوش ندادند) ونزديك بود مرا بكشند. پس (من بى‏گناهم و) كارى نكن كه دشمنان را به شماتتم برخيزاند (و شاد شوند) و مرا با ستمگران قرار مده.
---------------------------------------
نکته ها
پس از مخالفت‏هايى كه با حضرت على عليه السلام صورت گرفت، روزى آن حضرت خطاب به مردم فرمود: سيره و الگوى من انبيا هستند... امّا الگوى من از برادرم هارون اين است كه هارون به برادرش فرمود: «يابن امّ انّ القوم استضعفونى و كادوا يقتلوننى»، حال اگر بگوييد او را به استضعاف نكشيدند و خوار نكردند و براى قتل او هيچ اقدامى نكردند، منكر قرآن شده‏ايد و اگر همان باشد و شما آن را پذيرفتيد، پس هارون معذور بوده و سكوتش لازم بوده است. [277] چنانكه پيامبر صلى الله عليه وآله نيز به آن حضرت فرمودند: «يا على... فانّك منّى بمنزلة هارون من موسى و لك بهارون اسوة اذ استضعفه قومه و كادوا يقتلونه» پس تو نيز در برابر دشمنى قريش صبر پيشه كن. [278]
پيامبر صلى الله عليه وآله فرمودند: حضرت موسى براى نشان دادن نهايت ناراحتى خود، هنگامى كه به ميان مردم رسيد، آن رفتار توبيخ آميز را با هارون نمود وگرنه خداوند به موسى در كوه طور گوساله‏پرستى قومش را خبر داده بود. [279]
امام صادق عليه السلام فرمود: هارون با آن همه اذيّت و آزارى كه از قومش ديد، باز در ميان آنان ماند، زيرا اگر آنان را ترك مى‏كرد و به سوى موسى مى‏رفت، قطعاً عذاب الهى بر آنان نازل مى‏شد. «اذا فارقهم ينزّل بهم العذاب». [280]
_____________________________
277) تفسير نورالثقلين‏
278) تفسير فرقان‏
279) تفسير فرقان‏
280) تفاسير نورالثقلين، فرقان و اثنى عشرى‏
-------------------------------------------
پيام ها
1- در برابر انحراف‏هاى فكرى، بايد غيرت دينى نشان داد. «غضبان أسفاً» (مانند برخورد امام خمينى (ره) با توطئه‏ى آيات شيطانى سلمان رشدى مرتد)
2- حتّى غضب اولياى خدا، از روى تأسّف بر حال مردم است. «غضبان أسفاً»
3- از آفات هر انقلاب و حركت اصلاحى، ارتداد و ارتجاع مى‏باشد. «بئسما خلفتمونى» (پس رهبر بايد آن را پيش‏بينى كرده و پيشگيرى كند.)
4- در جامعه‏ى‏فاسد و منحرف، گاهى تلاش انبيا هم بى‏نتيجه مى‏ماند. «بئسما خلفتمونى»
5 - نبايد بر امر و فرمان الهى پيشى گرفت. «أعجلتم أمر ربّكم»
6- تأخير موسى و تمديد مدّت حضور در كوه طور، فرمان الهى بود، نه خواستِ موسى و البتّه جنبه‏ى تربيتى داشت. «أمر ربّكم»
7- هرگاه اصول در خطر افتد، فروع را بايد رها كرد. «القى الالواح» هنگامى كه موسى ديد مردم مشرك شده ودست از اصل خداپرستى برداشته‏اند، الواح تورات را كه يك سرى دستورات و قوانين الهى بود، به كنارى گذارد و پيگير اصل مهم‏تر شد.
8 - براى ايجاد شوك در جامعه منحرف، بايد حركت توبيخى چشمگير و به ياد ماندنى كرد. «القى الالواح و أخذ برأس أخيه يجرّه» چنانكه در نهج‏البلاغه مى‏خوانيم: حضرت على عليه السلام براى ايجاد تحرّك در شنوندگان بى‏تفاوت، گاهى سيلى به صورت مبارك خود مى‏زد. «ثمّ ضرب على لحيته الكريمة» [281]
9- موى بلند، براى مرد مانعى ندارد. «اخذ برأس اخيه يجرّه»
10- به خاطر مقام و موقعيّت و خويشاوندى، از لغزش ديگران چشم‏پوشى نكنيم. «اخذ برأس اخيه» گاهى توبيخ به موقع نزديكان و در ميان جمع، براى نشان دادن اهميّت مطلب و هشدار و زهر چشم گرفتن از بيگانگان است. «اخذ برأس اخيه» چنانكه خداوند پيامبرش را چنين مورد خطاب قرار داده است. «لئن اشركت ليحبطنّ عملك و لتكوننّ من الخاسرين» [282] در حالى كه هدف، هشدار به ديگران است.
11- در برابر فرد عصبانى بايد برخوردى عاطفى داشت. «ياابن اُمّ» با اينكه موسى و هارون عليهما السلام از يك پدر ومادر بودند، امّا هارون، موسى را فرزند مادر خطاب كرد.
12- مستضعفان ديروز كه به دست موسى از فرعون نجات يافتند، امروز عاملِ استضعاف رهبران خود شده‏اند. «استضعفونى»
13- سقوط اخلاقى انسان تا آنجاست كه به خاطر هوا و هوس و گوساله پرستى، ولى‏نعمت خود را تهديد به قتل مى‏كند. «و كادوا يقتلوننى»
14- همه‏ى اصحاب انبيا عادل نبوده‏اند، گاهى بعضى از آنها مرتد هم شده‏اند. «و كادوا يقتلوننى » چنانكه بعضى گوساله‏پرست شدند.
15- هنگام توبيخ دوستان، بايد مواظب بود كه دشمن از آن سوء استفاده نكند. «فلاتشمت بى الاعداء»
16- سكوت و بى‏تفاوتى نسبت به ظلم و انحراف، انسان را هم‏سنگ ظالم قرار مى‏دهد. «لاتجعلنى مع القوم الظالمين» هارون سكوت را ظلم مى‏دانست، لذا فرمود: من سكوت نكردم، بلكه آنان مرا بايكوت و تهديد به قتل نمودند.
_____________________________
281) نهج البلاغه، خطبه 182
282) زمر، 61





۳ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 151

-------------------------------------------
آيه
قَالَ رَبِ‏ّ اغْفِرْلِى وَلِأَخِى وَأَدْخِلْنَا فِى رَحْمَتِكَ وَأَنْتَ أَرْحَمُ الرَّ حِمِينَ‏
--------------------------------------------
ترجمه
(چون خشم موسى فرو نشست) گفت: پروردگارا! من و برادرم را بيامرز و ما را در رحمت خويش وارد كن و تو مهربان‏ترين مهربانانى.
----------------------------------------
نکته ها
آمرزش‏خواهى حضرت موسى عليه السلام يا براى درس دادن به ديگران است، يا به خاطر آنكه در ميان مردم به هارون پرخاش كرده است. «ربّ اغفر لى و لاخى» البتّه حضرت موسى با بيان اين جمله، برخورد عاطفى هارون را كه گفت: «يابن امّ» پاسخ بهترى داد.
----------------------------------------
پيام ها
1- به برادران وهمكاران خود نيز دعا كنيم. «ربّ اغفر لى و لاخى»
2- در طوفان انحراف‏هاى جامعه، رهبران به دعا و لطف الهى بيش از ديگران نيازمندند. «وأدخلنا فى رحمتك»
3- بخشودگى، مقدّمه‏ى ورود در رحمت الهى است. «اغفر... أدخلنا»
4- در دعا، از الطاف و صفات خدا ياد كنيم. «أرحم الرّاحمين»






۳ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 152

-------------------------------------------
آيه
إِنَّ الَّذِينَ اتَّخَذُواْ الْعِجْلَ سَيَنَالُهُمْ غَضَبٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَذِلَّةٌ فِى الْحَيَو ةِ الدُّنْيَا وَكَذَلِكَ نَجْزِى الْمُفْتَرِينَ‏
------------------------------------------
ترجمه
قطعاً كسانى كه گوساله را (به پرستش) گرفتند، به زودى خشمى از سوى پروردگارشان و ذلّتى در زندگى دنيا به آنان خواهد رسيد و اين گونه دروغ‏پردازان را كيفر مى‏دهيم.
-----------------------------------------
نکته ها
از آيه 149 بر مى‏آمد كه بنى‏اسرائيل از كرده‏ى خود پشيمان شدند. اين آيه نشان مى‏دهد كه توبه‏ى آنان پذيرفته نشد، مگر به نحوى كه در آيه 54 سوره بقره بيان شده كه براى توبه بايد يكديگر را بكشند. «انّكم ظلمتم أنفسكم باتّخاذكم العجل فتوبوا الى بارئكم فاقتلوا أنفسكم» آرى، توبه‏ى ارتداد و گوساله‏پرستى پس از حقّ‏پرستى، گفتن «أستغفر اللّه» نيست، بلكه بايد همديگر را با دست خود اعدام كنند تا اين حركت در روش مبارزه با شرك فرهنگ شده و در نسل‏ها بماند.
امام باقر عليه السلام ذيل اين آيه فرمودند: هر كس در دين الهى بدعت گذارد، در همين دنيا ذليل و خوار مى‏شود. [283]
___________________________
283) تفسير نورالثقلين‏
-----------------------------------------
پيام ها
1- انسان در انتخاب دين آزاد است، گرچه گاهى به چيزى گرايش پيدا مى‏كند كه باعث سقوط او مى‏شود. «انّ الّذين اتّخذوا العجل سينالهم غضب من ربّهم»
2- افراد مرتد، مغضوب خدا هستند. «انّ الّذين اتّخذوا العجل سينالهم غضب من ربّهم»
3- غضب اولياى خدا، غضب خداست. «غضبان أسفاً - غضب من ربّهم»
4- آنان كه به جاى ايمان، سراغ بت‏هاى پر زرق و برق و پر سرو صدا بروند، در همين دنيا هم خوار خواهند شد. «ذلّة فى الحياة الدنيا»
5 - غضب الهى، مخصوص بنى‏اسرائيل نيست، بلكه سنّت الهى است و نسبت به اقوامِ مرتدّ ديگر هم بوده و خواهد بود. «كذلك نجزى المفترين»





۳ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 153

-------------------------------------------
آيه
وَالَّذِينَ عَمِلُواْ السَّيِّئَاتِ ثُمَّ تَابُواْ مِن بَعْدِهَا وَءَامَنُواْ إِنَّ رَبَّكَ مِن بَعْدِهَا لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ‏
---------------------------------------------
ترجمه
و كسانى كه مرتكب بدى‏ها وگناهان شده وپس از آن توبه كرده و ايمان آورند، پس از آن توبه، بى‏گمان پروردگارت آمرزنده و مهربان است.
--------------------------------------------
نکته ها
با اينكه تا ايمان نباشد توبه پذيرفته نمى‏شود، امّا در اين آيه ابتدا توبه آمده و پس از آن ايمان، شايد به اين دليل كه گناه، ايمان انسان را متزلزل كرده و فروغ ايمان را بى‏اثر مى‏كند و با توبه بار ديگر ايمان تجديد مى‏شود. [284]
_____________________________
284) تفسير نمونه‏
---------------------------------------------
پيام ها
1- راه توبه هميشه باز است، گرچه پس از مدّت‏ها باشد. «ثمّ تابوا» («ثمّ» براى گذشت زمان طولانى است)
2- از رحمت خدا مأيوس نشويم، گرچه قصد كشتن انبيا را كرده باشيم. «كادوا يقتلوننى - ثمّ تابوا من بعدها»
3- توبه‏ى هر خلافى، جبران همان است، توبه‏ى گوساله‏پرستى، بازگشت به ايمان واقعى به خداست. «آمنوا»
4- براى دعوت به توبه بايد زمينه‏اى را فراهم آورد. «انّ ربّك من بعدها لغفور رحيم»
5 - خداوند نسبت به توبه‏كنندگان واقعى علاوه بر بخشش، رحمت خود را هم شامل آنان مى‏سازد. «لَغفور رحيم» آرى، اسما و صفات الهى، جلوه‏هاى حكيمانه دارند.





۳ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 154

-------------------------------------------
آيه
وَلَمَّا سَكَتَ عَن مُّوسَى الْغَضَبُ أَخَذَ الْأَلْوَاحَ وَفِى نُسْخَتِهَا هُدىً وَ رَحْمَةٌ لِّلَّذِينَ هُمْ لِرَبِّهِمْ يَرْهَبُونَ
------------------------------------------
ترجمه
و چون خشم موسى فرو نشست، الواح را (از زمين) برگرفت و در نوشته‏هاى آن براى كسانى كه از پروردگارشان بيم دارند، هدايت و رحمتى است.
------------------------------------------
پيام ها
1- قانون آسمانى، رحمت الهى است و هدايت همراه رحمت، شامل انسان‏هاى خداترس مى‏شود. «هدىً و رحمة للّذين... يرهبون»
2- نه تنها قرآن، مايه‏ى هدايت متّقين است، «هدىً للمتّقين» كه تورات تحريف نشده هم وسيله‏ى هدايتِ پرواپيشه‏گان است. «هدىً... يرهبون»
3- خوف از خداوند، درهاى رحمت را به روى انسان مى‏گشايد.«رحمة للّذين... يرهبون»
4- هيچ مقامى جز خداوند شايسته نيست كه آدمى در برابرش خائف و خاضع باشد. «لربّهم يرهبون»






۳ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 155

-------------------------------------------
آيه
وَاخْتَارَ مُوسَى‏ قَوْمَهُ سَبْعِينَ رَجُلًا لِّمِيقَتِنَا فَلَمَّآ أَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ قَالَ رَبِ‏ّ لَوْ شِئْتَ أَهْلَكْتَهُم مِّن قَبْلُ وَإِيَّىَ أَتُهْلِكُنَا بِمَا فَعَلَ السُّفَهَآءُ مِنَّآ إِنْ هِىَ إِلَّا فِتْنَتُكَ تُضِلُّ بِهَا مَن تَشَآءُ وَتَهْدِى مَن تَشَآءُ أَنتَ وَلِيُّنَا فَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا وَأَنتَ خَيْرُ الْغَفِرِينَ‏
-----------------------------------------
ترجمه
و موسى براى (آمدن به) ميعادگاه ما، از قوم خود هفتاد مرد را برگزيد. پس همين كه (در پى درخواست ديدن خدا) زمين لرزه آنان را فرا گرفت گفت: پروردگارا! اگر مى‏خواستى، مى‏توانستى آنها و مرا پيش از اين (آمدن به طور) بميرانى، آيا مارا به خاطر كارهاى بى‏خردان ما هلاك مى‏كنى؟ اين صحنه جز آزمايشى از جانب تو نيست كه با آن، هر كه را (سزاوار بدانى و) بخواهى گمراه مى‏كنى و هر كه را بخواهى (و لايق بدانى) هدايت مى‏كنى، تو ولىّ و سرپرست مايى، پس ما را ببخشاى و بر ما رحم كن، كه تو بهترين آمرزندگانى.
-------------------------------------------
نکته ها
در اين كه حضرت موسى عليه السلام يك ميقات يا چند ميقات داشته و مرگ و هلاكت در ميقات، به خاطر تقاضاى ديدار خدا بوده يا گوساله‏پرستى مردم، گفتگوهايى است كه در فهم آيه نقشى ندارد و از آن چشم مى‏پوشيم.
ياران موسى عليه السلام با ديدن آن همه معجزات، باز هم تقاضاى ديدن خدا يا شنيدن صداى خدا را داشتند، درحالى كه آن هفتاد نفر، برگزيده‏ى حضرت موسى از ميان هفتصد نفر بودند كه به كوه طور رفته و گرفتار قهر الهى شدند، زيرا كسى كه معجزه‏اى ديد، نبايد بهانه بياورد.
در عدد «هفتاد» نيز مانند عدد «چهل»، راز و رمزى نهفته است.
وقتى برگزيدگان پيامبرى همچون موسى عليه السلام چنين از كار درآيند، چگونه مى‏توان گفت: مردم عادّى، امام را برگزينند؟! حضرت مهدى عليه السلام در پاسخ كسى كه پرسيد چرا مردم حقّ انتخاب امام را ندارند؟ فرمودند: حضرت موسى كه هفتاد نفر را انتخاب كرد معلوم شد لايق نبودند، پس وقتى انتخاب شدگان پيامبرى مثل موسى منحرف شدند، انتخاب‏شدگان مردم چه وضعى خواهند داشت. [285]
_____________________________
285) تفسير نورالثقلين‏
--------------------------------------------
پيام ها
1- براى حضور در مراكز مهم و مسائل حسّاس، بايد گزينش انجام شود و افرادى انتخاب شوند، نه هر كس و در هر سطحى حاضر شود. «واختار موسى»
2- مردن، از تحمّل فشار حرف مردم آسانتر است. «لو شئت أهلكتهم من قبل و ايّاى» (يعنى اى كاش قبل از آمدن مردم همراه من به كوه طور، جان ما را مى‏گرفتى كه تحمّل اينكه بگويند: تو بهترين‏ها را برگزيدى و به قتلگاه بردى و آنان را نابود كردى و... سخت‏تر است.)
3- پيامبران در حركات خود، به ظاهر عمل مى‏كنند نه به علم غيب. از اين رو گاهى برگزيدگان انبيا نيز نالايق در مى‏آيند. «بما فعل السفهاء منّا»
4- گاهى آتش قهر الهى چنان فراگير است كه خشك و تر را با هم مى‏سوزاند. «أتهلكنا بما فعل السفهاء» (خوبان را به خاطر سكوت و بى‏تفاوتى)
5 - بهانه‏گيرى، نشانه‏ى سفاهت است. «السفهاء»
6- بلاها و حوادث، گاهى آزمايش الهى است، «اِن هِىَ الاّ فتنتك...» كه در آن افراد شناخته شده و صف‏ها از هم جدا مى‏شود. «تضلّ... تهدى»
7- ستايش خداوند پيش از دعا، از آداب دعاست. «أنت وليّنا فاغفرلنا»
8 - تا صفحه‏ى روح از آلودگى گناه پاك نشود، رحمت الهى را جذب نمى‏كند. «اغفر لنا و ارحمنا»
9- آمرزش و عفو الهى، (بر خلاف بخشش مردم كه يا با تأخير است، يا همراه با منّت و تحقير،) بهترين بخشايش‏هاست. «خير الغافرين»





۳ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 156

-------------------------------------------
آيه
وَ اكْتُبْ لَنَا فِى هَذِهِ الدُّنْيَا حَسَنَةً وَ فِى الْأَخِرَةِ إِنَّا هُدْنَآ إِلَيْكَ قَالَ عَذَابِى أُصِيبُ بِهِ مَنْ أَشَآءُ وَرَحْمَتِى وَسِعَتْ كُلَّ شَىْ‏ءٍ فَسَأَكْتُبُهَا لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَوةَ وَالَّذِينَ هُم بَِايَتِنَا يُؤْمِنُونَ‏
----------------------------------------
ترجمه
(خداوندا!) براى ما در اين دنيا و در آخرت، خير و نيكى مقرّر كن كه ما به سوى تو رهنمون و بازگشت كرده‏ايم. (خداوند) فرمود: عذابم را به هر كس كه بخواهم (و مستحقّ باشد) مى‏رسانم، و(لى) رحمتم همه چيز را فرا گرفته است، پس به‏زودى آن (رحمتم) را براى كسانى كه تقوى دارند و زكات مى‏دهند و آنان كه به آيات ما ايمان مى‏آورند، مقرّر مى‏دارم.
-----------------------------------------
نکته ها
اين آيه، بيان دعاى ديگر حضرت موسى عليه السلام در پى خواسته‏ى قبلى است.
«هُدنا» اشاره دارد به توجّه آنان به سوى خدا وتوبه كردن از راه منحرفان و راه كسانى كه تقاضاى نابجاى ديدار خدا را داشتند.
به نقل ابن عبّاس، هنگامى كه آيه‏ى «و رحمتى وَسِعَت كلّ شى‏ء» نازل شد، شيطان نيز در رحمت الهى طمع كرد و گفت: عبارت «كلّ شى‏ء»، شامل من هم مى‏شود. خداوند براى رفع اين توهّم فرمود: «سأكتبها للّذين يتّقون...»
آرى، سفره‏ى رحمت الهى گسترده است و به همه كس مى‏رسد، امّا شمول رحمت براى غير مؤمنان، به تفضّل الهى و به بركت مؤمنان و به طفيل آنان است. [286]
در روايت آمده است كه شخصى در نماز مى‏گفت: «اللهمّ ارحمنى و محمّداً و لاترحم معنا احداً»، خدايا! تنها من و محمّد صلى الله عليه وآله را مشمول رحمت خود قرار بده، نه هيچ كس ديگرى را. پيامبر صلى الله عليه وآله پس از نماز در انتقاد به او فرمود: رحمت نامنتهاى الهى و موضع وسيع و نامحدود را محدود ساختى! [287]
____________________________
286) تفسير اثنى عشرى‏
287) تفاسير مجمع البيان و نمونه‏
------------------------------------------
پيام ها
1- بهترين گام‏ها و كارها، با ثبات‏ترين آنهاست. «واكتب لنا»
2- انبيا در فكر تأمين سعادت دنيا و آخرت مردمند. «واكتب لنا فى هذه الدنيا حسنة و فى الآخرة»
3- از بهترين دعاها، جامع‏ترين آنهاست. «فى هذه الدّنيا حسنة و فى الآخرة»
4- بازگشت خالصانه به سوى خدا، راه دريافت الطاف الهى است. «هُدنا»
5 - رحمت الهى نامحدود است، اگر كسى به آن نرسيد، تقصير از خود اوست. «رحمتى وسعت كلّ شى‏ء» نقصى در فاعليّت رحمت الهى نيست، بلكه نقص در قابليّت و استقبال ماست.
6- رحمت خداوند فراگير است، ولى عذاب الهى چنين نيست. «رحمتى وسعت... عذابى اُصيب به مَن اشاء»
7- اصل، رحمت الهى است و عذاب او عارضى است. (براى رحمت، فعل ماضى «وَسعت»، ولى براى عذاب فعل مضارع «اُصيب» آمده است)
8 - دعاى انبيا نيز در چهارچوب حكمت و قانون الهى مستجاب مى‏شود. «اكتب لنا... سأكتبها للّذين...»
9- با وجود تقوا و عمل به تكاليف، شمول رحمت الهى حتمى است، «سأكتبها للّذين...» ولى با وجود گناه و معصيت، عذاب حتمى نيست، زيرا با توبه و استغفار، امكان مغفرت وجود دارد. «عذابى اصيب به من اشاء»
10- رحمت الهى بى‏نهايت است، امّا شرط بهره‏ورى از آن، تقوا، پرداخت زكات و ايمان است. «يتّقون... الزّكاة... يؤمنون» بنابراين كسى كه زكات نمى‏دهد و يا بى‏تقوا مى‏باشد، از رحمت الهى محروم و در معرض عذاب الهى است.
11- زكات، در شريعت يهود نيز بوده است. «يؤتون الزكاة»
12- آنچه سبب دريافت الطاف الهى است، ايمان به تمام آيات است، نه بعض آنها. «بآياتنا يؤمنون»






۳ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 157

-------------------------------------------
آيه
أَلَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِىَّ الْأُمِّىَّ الَّذِى يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِندَهُمْ فِى التَّوْرَيةِ وَالْإِنجِيلِ يَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَهُمْ عَنِ الْمُنكَرِ وَ يُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَتِ وَ يُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَئِثَ وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلَلَ الَّتِى كَانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذِينَ ءَامَنُواْ بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُواْ النُّورَ الَّذِى أُنزِلَ مَعَهُ أُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ‏
--------------------------------------------
ترجمه
(رحمت الهى، شامل كسانى است كه علاوه بر ايمان، زكات وتقوا،) از رسول و پيامبر درس نخوانده‏اى پيروى مى‏كنند كه (نام و نشانه‏هاى او را) نزد خويش در تورات و انجيل نوشته مى‏يابند. (پيامبرى كه) آنان را به نيكى فرمان مى‏دهد و از زشتى باز مى‏دارد و آنچه را پاكيزه و پسنديده است برايشان حلال مى‏كند و پليدى‏ها را بر ايشان حرام مى‏كند و از آنان بار گران (تكاليف سخت) و بندهايى را كه بر آنان بوده برمى‏دارد (وآزادشان مى‏كند). پس آنان كه به او ايمان آورده و او را گرامى داشته و يارى كنند و از (قرآن) نورى كه همراه او نازل شده است پيروى كنند، آنان همان رستگارانند.
-------------------------------------------
نکته ها
كلمه‏ى «اُمّى»، منسوب به «اُمّ»، به معناى مادر، به كسى گفته مى‏شود كه درس نخوانده باشد، مثل كسى كه از مادر متولّد شده است. بعضى گفته‏اند: اُمّى، يعنى برخاسته از امّت و توده‏ى مردم، نه اَشراف. برخى هم آن را منسوب به «اُمّ القُرى» دانسته‏اند كه نام مكّه است، پس اُمّى يعنى مكّى.
پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله امّى و درس نخوانده بود، «الرّسول النّبىّ الاُمّى» چنانكه در آيه 48 سوره‏ى عنكبوت نيز مى‏خوانيم: «و ما كنت تتلوا من قبله من كتاب و لاتخطّه بيمينك» تو هرگز پيش از اين كتابى نمى‏خواندى و با دست خود نمى‏نوشتى. البتّه آن حضرت توانايى نوشتن و خواندن هر دو را داشت. [288]
در تمام مكّه در عصر بعثت، 17 مرد و يك زن با سواد بيشتر وجود نداشت و اگر پيامبر صلى الله عليه وآله حتّى كلمه‏اى از يك نفر آموخته بود، نمى‏توانست خود را در ميان مردم، امّى بنامد. [289]
كلمه‏ى «اِصر»، در اصل به معناى نگهدارى و محبوس كردن است و به هر كار و تكليف سخت و دشوار كه انسان را از فعّاليّت باز دارد گفته مى‏شود، چنانكه به عهد و پيمان و كيفر نيز گفته شده است. «اَغلال»، جمع «غُلّ»، به معناى زنجير، شامل عقائد باطل، خرافات، بت‏پرستى، بدعت و سنّت‏هاى دست و پاگير جاهلى مى‏شود.
گرچه به دلايلى، تورات و انجيل را تحريف شده مى‏دانيم، امّا در همين تورات و انجيل موجود نيز اشارات و بشاراتى نسبت به پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله به چشم مى‏خورد و سبب مى‏شود كه اهل كتاب، پيامبر خدا را بشناسند، آنگونه كه پدر فرزند خود را مى‏شناسد. [290] اگر نام و نشان پيامبر اسلام در تورات و انجيل نبود، مخالفان، آن دو كتاب را آورده و مى‏گفتند: نيافتيم و از اين راه وارد خصومت مى‏شدند، نه از راه لشكركشى و پرداخت هزينه‏هاى آن چنانى و جزيه دادن.
در احاديث متعدّدى از شيعه و سنّى مى‏خوانيم كه پيامبر صلى الله عليه وآله فرمودند: هر آيه‏اى در قرآن كه درباره‏ى مؤمنان و صفات نيك آنان آمده، علىّ در رأس آن و رهبر آنان است. «ما انزل اللّه آية فيها «يا ايّها الّذين آمنوا» الاّ و علىٌّ رأسها و اميرها». [291]
پيامبر صلى الله عليه وآله به اصحاب خود فرمودند: پس از شما قومى مى‏آيند كه پيامبرى را ديده‏اند و تنها به وسيله‏ى كتاب و مكتوبى ايمان مى‏آورند و آنگاه اين آيه را تلاوت فرمودند. [292]
_____________________________
288) تفسير نمونه‏
289) تفسير نمونه، نقل از فتوح‏البلدان بلاذرى، ص 459
290) از جمله: تورات، سِفر تكوين، فصل 17، آيه 18 ؛سِفر پيدايش، باب 49، آيه 10 و انجيل‏يوحنّا، باب 14، آيه 15 و باب 15، آيه 26
291) تفسير فرقان‏
292) تفسير مجمع البيان‏
------------------------------------------
پيام ها
1- تقوا، زكات و ايمان ارزش دارد، امّا مهم، تبعيّت از پيامبر است. «للّذين يتّقون و يؤتون الزكاة و... يؤمنون الّذين يتّبعون»
2- پيروان پيامبر اسلام، از رحمت خاصّ الهى برخوردارند. «ساكتبها... الّذين يتّبعون الرّسول»
3- پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله، مجراى رحمت واسعه‏ى الهى است. «و رحمتى وَسِعت كلّ شى‏ء فساكتبها... الّذين يتّبعون الرّسول الاُمّى»
4- پيامبر اسلام هم مقام نبوّت داشت، هم مقام رسالت. «الرّسول النبىّ» «نبىّ» به كسى مى‏گويند كه از وحى الهى آگاهى دارد و خبر مى‏دهد، ولى «رسول» مسئول ابلاغ، اجرا و نظارت هم مى‏باشد.
5 - نشانه‏ها و صفات ذكر شده از پيامبر در تورات و انجيل، به گونه‏اى با آن حضرت تطبيق داشت كه گويا خود او را در آن دو كتاب مى‏يافتند. «يجدونه» ونفرمود: «يجدون علائمه»
6- براى نفوذ سخن و اثبات حقّ، مدرك رسمى و سند كتبى لازم است. «مكتوباً»
7- پيامبران پيشين، به آمدن پيامبر اسلام بشارت داده‏اند. «مكتوباً عندهم فى التوراة و الانجيل...»
8 - امر به معروف و نهى از منكر، در رأس برنامه‏هاى بعثت پيامبران است. «يأمرهم بالمعروف ...»
9- موضوع مصرف و تغذيه، مورد عنايت اسلام است. «يحلّ... يحرّم» (قبل از نزول قرآن، يهود ونصارا در دام خرافات وبرنامه‏هاى طاقت‏فرسا و تحريم حلال‏ها و بدعت‏گذارى‏ها بودند كه با ظهور اسلام، تمام آنها برداشته شد.)
10- براى اصلاح جامعه، ابتدا بايد امكانات حلال را فراهم كرد، سپس براى امور حرام، محدوديّت ايجاد نمود. («يحلّ»، قبل از «يحرّم» است).
11- حلال‏ها و حرام‏هاى الهى، بر اساس فطرت است. «يحلّ لهم الطيّبات و يحرّم عليهم الخبائث» («طيّب»، به چيزى گفته مى‏شود كه مطابق طبع انسان باشد)
12- عادات و رسوم غلط، زنجيرى بر افكار مردم است. انسان بدون انبيا، وابسته و اسير است. «يضع عنهم اِصرَهم و الاغلال»
13- احترام و تكريم، بايد همراه امداد و تعاون باشد. «عزّروه و نصروه» («عزّروه» از «تعزير»، به معناى حمايت با شمشير است ومراد كسانى هستند كه پيامبر اسلام را در جبهه‏ها يارى مى‏كردند.)
14- تنها ايمان به پيامبر صلى الله عليه وآله كافى نيست، حمايت هم لازم است.«عزّروه... نصروه»
15- قرآن، نورى است كه دلها و انديشه‏ها را روشن مى‏كند و همواره قرين پيامبر صلى الله عليه وآله بود. «النّور الّذى اُنزل معه» (نبوّت پيامبر همراه قرآن از طرف خدا نازل شده است)
16- عامل رستگارى و فلاح، ايمان و حمايت از پيامبر و پيروى از قرآن است. «فالّذين آمنوا به واتّبعوا... اولئك هم المفلحون»





۳ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 158

-------------------------------------------
آيه
قُلْ يَأَيُّهَا النَّاسُ إِنِّى رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ جَمِيعاً الَّذِى لَهُ مُلْكُ السَّمَوَ تِ وَالْأَرْضِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ يُحْىِ وَيُمِيتُ فََامِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ النَّبِىِ‏ّ الْأُمِّىِ‏ّ الَّذِى يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ كَلِمَتِهِ وَ اتَّبِعُوهُ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
بگو: اى مردم! همانا من فرستاده‏ى خداوند به سوى شما، هستگى هستم، آن (خدايى) كه حكومت آسمان‏ها و زمين از آن اوست، هيچ معبودى جز او نيست، زنده مى‏كند و مى‏ميراند، پس به خداوند و پيامبر او (همان) پيامبر درس ناخوانده‏اى كه به خداوند و گفتار او ايمان دارد، ايمان بياوريد و از او پيروى كنيد، باشد كه هدايت يابيد.
-------------------------------------------
نکته ها
بر خلاف ادّعاى بى‏اساس برخى كه مى‏گويند: پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله ابتدا در فكر ارشاد مردم منطقه‏ى خود بود و چون موفّق شد، به فكر ارشاد جهانيان افتاد! قرآن با جملاتى همچون: «كافّة للناس» [293] ، «لانذركم به و مَن بَلغ» [294] ، «للعالمين نذيراً» [295] و امثال آن، جهانى بودن رسالت پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله را از همان آغاز بيان مى‏كند. [296] البتّه رسالت جهانى آن حضرت نيز مثل هر طرحى، مرحله به مرحله پيش مى‏رود: ابتدا دعوت از اهل و عشيره، سپس مردم مكّه و آنگاه همه‏ى مردم.
امام مجتبى عليه السلام فرمود: جمعى از يهود نزد پيامبر صلى الله عليه وآله آمده، گفتند: آيا تو گمان مى‏كنى مثل موسى، پيامبر هستى؟ حضرت پس از اندكى سكوت فرمودند: آرى، منم خاتم پيامبران و پيشواى پرهيزكاران و فرستاده‏ى پروردگار جهانيان. پرسيدند: بر چه كسانى مبعوث شده‏اى؟ عرب يا عجم يا ما؟ آيه‏ى فوق نازل شد. [297] يعنى من بر همه‏ى جهانيان رسولم.
تكرار كلمه‏ى «اُمّى» در اين آيه و آيه‏ى قبل، نشانه‏ى اهميّت آن در اثبات حقانيّت پيامبر صلى الله عليه وآله و قرآن است.
با توجّه به آيه‏ى قبل كه فرمود: آنان نام و نشان پيامبر اسلام را در تورات و انجيل به خوبى مى‏يابند، مخاطب اين آيه همه‏ى مردم حتّى يهود و نصارا مى‏باشند.
اين آيه، ابتدا بر سه مطلب تأكيد مى‏كند: 1- اثبات خالقيّت خداوند. «له ملك السموات و الارض» 2- توحيد و يگانگى خداوند. «لا اله الاّ هو» 3- قيامت و حشر و نشر. «يحيى و يميت» پايان، آيه مى‏فرمايد: حال كه مبدأ و معاد بدست خداست، پس به او ايمان آوريد: [298] «فآمنوا باللّه و رسوله»
______________________________
293) سبأ، 28
294) انعام، 19
295) فرقان، 1
296) تفسير نمونه‏
297) تفاسير صافى و نمونه‏
298) تفسير اثنى‏عشرى‏
---------------------------------------------
پيام ها
1- رسالت حضرت محمّد صلى الله عليه وآله جهانى است. «يا ايّها النّاس انّى رسول اللّه اليكم جميعاً» و مكتب جهانى، رهبر جهانى لازم دارد.
2- كسى كه حكومت كامل بر همه‏ى هستى دارد، قدرت بر زنده كردن و ميراندن هم دارد. «له ملك السموات و الارض... هو يحيى و يميت»
3- نبوّت، لازمه‏ى توحيد و معاد است. چون خداوند يكتا، مالك هستى است، «له ملك السموات والارض» حيات ومرگ نيز به دست اوست، «هو يحيى و يميت» پس، رهبرى و هدايت انسان‏ها هم بايد از طرف او باشد. «فآمنوا باللّه و رسوله النبىّ الامّى»
4- رهبر بايد به راه خود ايمان كامل داشته باشد. «يؤمن باللّه و كلماته»
5 - ايمان به خدا و رسول و تبعيّت از پيامبر صلى الله عليه وآله، در كنار هم رمز هدايت است. «آمنوا باللّه و رسوله... واتّبعوه لعلّكم تهتدون»
6- پيروى از قرآن و سنّت و سيره‏ى پيامبر، هر دو لازم است. «واتّبعوه» (در آيه‏ى قبل سخن از تبعيّت از نور و قرآن بود و در اينجا تبعيّت از پيامبر صلى الله عليه وآله)
7- حتّى اهل كتاب نيز بايد به پيامبر اسلام ايمان داشته و از او پيروى نمايند. «يا ايّها النّاس... فآمنوا باللّه و رسوله... و اتّبعوه»
8 - تقليد و تبعيتى كه انسان را به هدايت و كمال برساند، ارزشمند است. «و اتّبعوه لعلّكم تهتدون»






۳ شهریور ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۳
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۶
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۲۱,۱۶۳ بازدید
۲ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۴۶۸ بازدید
۲ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۲,۷۵۹ بازدید
۳ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۵,۵۲۰ بازدید
۴ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۹۰ بازدید
۴ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۹۰ بازدید
۵ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۲۰۳ بازدید
۶ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۱۸۹ بازدید
۱۲ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۶۵۰ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۱,۳۴۲ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۴۹۵ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۸۲ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۱۷۵ کاربر آنلاین است. (۱۱۴ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۱۷۵

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!