به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۴ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 195

-------------------------------------------------
آيه
أَلَهُمْ أَرْجُلٌ يَمْشُونَ بِهَآ أَمْ لَهُمْ أَيْدٍ يَبْطِشُونَ بِهَآ أَمْ لَهُمْ أَعْيُنٌ يُبْصِرُونَ بِهَآ أَمْ لَهُمْ ءَاذَانٌ يَسْمَعُونَ بِهَا قُلِ ادْعُواْ شُرَكَآءَكُمْ ثُمَّ كِيدُونِ فَلَا تُنظِرُونِ‏
------------------------------------------------
ترجمه
آيا آنان (معبودها)، پاهايى دارند كه با آن راه بروند، يا دست‏هايى دارند كه با آن قدرت‏نمايى كنند، يا چشم‏هايى دارند كه با آنها ببينند، يا گوشهايى دارند كه با آنها بشنوند؟ (اى پيامبر!) بگو: شريك‏هاى (خيالى) خودتان را بخوانيد و عليه من نقشه بكشيد و هيچ مهلت هم به من ندهيد! (تا بدانيد كارى از آنها ساخته نيست).
------------------------------------------------
نکته ها
«يَبطِشون» از «بَطش»، به معناى گرفتنِ با قدرت و صولت است.
اين آيه توبيخ كسانى است كه براى خدا شريكانى قرار مى‏دهند كه از خودشان عاجزترند، چون خودشان قدرت راه رفتن، ديدن، شنيدن و عمل كردن دارند، ولى آن مجسّمه‏هاى بى‏روح، حتّى اين قدرت را هم ندارند و اگر از آن معبودها نيز خواسته شود دست به كارى بزنند، هيچ قدرتى ندارند وناتوانند، پس چرا همچنان آنان را مى‏پرستند؟
--------------------------------------------
پيام ها
1- رهبر الهى بايد قدرت و جرأت تحدّى و دعوت به مباهله را داشته باشد و ادّعا كند كه قدرت‏هاى باطل، هر طرح خطرناكى هم دارند، اعمال كنند، تا عجز آنها ثابت شود. «قل ادعوا ...»
2- دست و پا دارها، قدرت بر يارى مشركان ندارند، تا چه رسد به شريك‏هاى بى‏دست و پايى كه در حدّ و اندازه خودتان هم نيستند. «ألهم ارجل يمشون بها...»
3- مشركان زير بار اطاعت از پيامبر نمى‏روند، چون مى‏گويند: بشرى مثل ماست. ولى زير بار پرستش بت‏هايى مى‏روند كه حتّى مثل خودشان هم نيستند و كمترند. «قل ادعوا شركائكم...»
4- شيوه‏ى احتجاج و طرح سؤال همراه با انتقاد، توبيخ، تحدّى و مبارزه‏خواهى، از بهترين شيوه‏هاى تبليغى و تربيتى است. (با توجّه به اين آيه و آيات قبل)





۴ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 196

-------------------------------------------------
آيه
إِنَّ وَلِىَّ اللَّهُ الَّذِى نَزَّلَ الْكِتَبَ وَهُوَ يَتَوَّلَى الصَّلِحِينَ‏
---------------------------------------------------
ترجمه
همانا ولىّ و سرپرست من، خدايى است كه اين كتاب آسمانى را نازل كرده است و او همه‏ى صالحان را سرپرستى (و هدايت) مى‏كند.
----------------------------------------------------
نکته ها
در آيات قبل، ناتوانى معبودهاى باطل بيان شد. اين آيه به معرّفى خداوند مى‏پردازد.
صالح بودن، از جايگاه والايى نزد خداوند برخوردار است، تمام انبيا از صالحين بوده‏اند، «كلّ من الصالحين» [389] و آرزوى ملحق شدن به آنان را داشته‏اند، چنانكه حضرت يوسف فرمود: «توفّنى مسلماً و الحقنى بالصالحين» [390] و ما نيز در پايان هر نماز، به آنان سلام مى‏دهيم. «السلام علينا و على عباداللّه الصالحين»
________________________________
389) انعام، 85
390) يوسف، 101
----------------------------------------------
پيام ها
1- خداوند به واسطه‏ى قرآن، پيامبر را يارى و بيمه كرد. «انّ ولىّ اللّه الّذى نزّل الكتاب»
2- توجّه صالحان به سرپرستى خداوند، سبب مقاومت و نهراسيدن آنان است. «ثمّ كيدون فلاتنظرون انّ ولىّ اللّه...»
3- رابطه‏ى خداوند با انسان مؤمن، بسيار نزديك است. «ولىّ» (كلمه‏ى «ولىّ»، در اصل به معناى دنباله‏ى هم و پشتِ سر هم بودن است.)
4- نزول كتاب آسمانى، پرتوى از ولايت الهى است. «ولىّ... نزّل»
5 - معبود واقعى كسى است كه هم برنامه مشخّصى مى‏دهد، «نزّل الكتاب» هم در اجرا، رهروان را سرپرستى مى‏كند. «يتولّى الصالحين» (صدور قانون بايد همراه با حمايت از مجريان صالح و شايسته باشد)
6- از تنهايى نترسيد كه خداوند ولىّ صالحان است و وعده‏ى يارى داده است. «انّ ولىّ اللّه... يتولّى الصالحين»
7- مشكلات انسان، يا از نداشتن برنامه است و يا از نداشتن سرپرست، و مؤمن هيچ يك از اين دو مشكل را ندارد. «نزّل الكتاب... يتولّى الصالحين»
8 - ولايت الهى نسبت به اولياى صالح خود هميشگى و عمومى است. «يتولّى الصالحين» و كافر، از مدار حمايت‏ها و امدادهاى الهى بيرون است. «و انّ الكافرين لا مولى لهم» [391]
9- مؤمنان صالح ونيكوكار، در بن‏بست قرار نمى‏گيرند. «يتولّى الصالحين»در آيه‏ى ديگر نيز آمده است: «اللّه ولىّ الّذين آمنوا يخرجهم من الظلمات الى النّور» [392] خداوند سرپرست مؤمنان است و آنان را از تاريكى‏ها نجات مى‏دهد.
10- شايسته سالارى، شيوه‏ى مورد تأييد قرآن است. «يتولّى الصالحين»
_____________________________
391) محمّد، 11
392) بقره، 257





۴ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 197، 198

-------------------------------------------------
آيه
وَالَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِهِ لَا يَسْتَطِيعُونَ نَصْرَكُمْ وَلَآ أَنفُسَهُمْ يَنصُرُونَ‏
وَإِن تَدْعُوهُمْ إِلَى الْهُدَى‏ لَا يَسْمَعُواْ وَتَرَيهُمْ يَنظُرُونَ إِلَيْكَ وَ هُمْ لَا يُبْصِرُونَ‏
----------------------------------------------------
ترجمه
(بت‏ها) و كسانى كه به جاى خدا مى‏خوانيد (و مى‏پرستيد)، نه مى‏توانند شما را يارى نمايند و نه خود را يارى مى‏كنند.
و اگر آنان (بت‏پرستان يا بت‏ها) را به هدايت فراخوانى، نمى‏شنوند و مى‏بينى كه آنان به تو نگاه مى‏كنند، و حال آنكه نمى‏بينند (گويا به تو مى‏نگرند، ولى نگاهشان خالى از هرگونه شعور و دقّت است).
--------------------------------------------------
نکته ها
از مجموع آيات گذشته بر مى‏آيد كه معبود و ربّ، بايد:
الف: خالق و مالك باشد. «أيشركون ما لا يخلق شيئاً و هم يخلقون»
ب: ناصر و ياور باشد. «لا يستطيعون نصركم»
ج: به خواسته‏ها و دعاها ترتيب اثر دهد. «سواء عليكم أدعوتموهم أم ...»
د: توانگر و قدرتمند باشد. «أم لهم أيد يبطشون بها ...»
ه: شنوا و بينا باشد. «أم لهم آذان يسمعون بها، أم لهم أعين يبصرون بها»
و: قدرت خنثى كردن مكر دشمن را داشته باشد. «ادعوا شركاءكم ثمّ كيدون»
ز: كتاب و قانون عرضه كند. «نزل الكتاب»
ح: خوبان و شايستگان را حمايت كند. «يتولّى الصالحين»
---------------------------------------------
پيام ها
1- هدف بت‏پرستان، يارى جستن از بت‏ها است كه قرآن آن را رد مى‏كند. «و الّذين تدعون من دونه لايستطيعون نصركم»
2- بت‏ها و معبودهاى غير الهى حدّاقل بايد از حوادث مصون باشند كه نيستند. «و لا انفسهم ينصرون»
3- معبودهاى فاقد شعور واراده وقدرت، شايسته‏ى پرستش نيستند. «لايستطيعون، لا يسمعوا، لا يبصرون»






۴ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 199

-------------------------------------------------
آيه
خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَهِلِينَ
------------------------------------------------
ترجمه
عفو و ميانه‏روى را پيشه كن (عذر مردم را بپذير و بر آنان آسان بگير)، و به كارهاى عقل پسند و نيكو فرمان بده، و از جاهلان اعراض كن.
-----------------------------------------------
نکته ها
با آنكه براى كلمه‏ى «عفو»، چند معنا بيان شده است: حدّ وسط و ميانه، قبول عذر خطاكار و بخشودن او، آسان گرفتن كارها، ولى ظاهراً در اين آيه، معناى اوّل مراد است.
«خُذ العفو»، به معناى عفو را تحت اختيار و كنترل خود داشتن و به جا استفاده نمودن است، لذا در بعضى موارد بايد قاطعانه برخورد كرد، «و لاتأخذكم بهما رأفة فى دين اللّه» [393] چنانكه «اعرض عن الجاهلين» به معناى آزاد و رها نمودن جاهلان و دشمنان نيست، بلكه مراد با آنان نبودن و ميل به آنان نداشتن است، امّا گاهى موعظه، تذكّر و يا برخورد با آنان لازم است. «فاعرض عنهم و عظهم» [394]
اين آيه با تمام سادگى و فشردگى، همه‏ى اصول اخلاقى را در بر دارد. هم اخلاق فردى «عفو»، هم اخلاق اجتماعى «وأمر بالعُرف»، هم با دوست «عفو»، هم با دشمن «أعرض»، هم زبانى «وأمر»، هم عملى «أعرض»، هم مثبت «خُذ»، هم منفى «أعرض»، هم براى رهبر، هم براى امّت، هم براى آن زمان و هم براى اين زمان. چنانكه امام صادق عليه السلام فرمودند: در قرآن آيه‏اى جامع‏تر از اين آيه در مكارم الاخلاق نيست. [395]
البتّه شكّى نيست كه عفو، در مسائل شخصى است، نه در حقّ النّاس و بيت‏المال.
وقتى اين آيه نازل شد، پيامبر صلى الله عليه وآله از جبرئيل توضيح و شيوه‏ى عمل به اين آيه را درخواست كرد. جبرئيل پيام آورد كه «تَعفُو عمّن ظلمك، تُعطى مَن حَرمك، تَصِل مَن قطعك»، [396] از كسى كه به تو ظلم كرده در گذر، به كسى كه تو را محروم كرده عطا كن و با كسى كه با تو قطع رابطه كرده است، ارتباط برقرار كن.
سراسر اين سوره، دعوت به اعتدال است، با تعبيرهاى گوناگون. اعتدال در حقوق (آيه 29)، در مصرف (آيه 31)، در زينت (آيه 32)، در عبادت (آيه 56)، در خانه‏سازى (آيه 74)، در اقتصاد (آيه 85) و نسبت به شيوه‏ى اجراى حقّ وعدالت در امّت حضرت موسى عليه السلام و امّت حضرت محمّد صلى الله عليه وآله در آيات 157 و181 نكات ارزشمندى آمده است.
_______________________________
393) نور، 2
394) نساء، 63
395) تفسير فرقان‏
396) تفسير مجمع البيان ؛ بحار، ج 75، ص‏114
----------------------------------------------
پيام ها
1- همواره بايد راه ميانه واعتدال را پيشه كرد. «خذ العفو»
2- تكليف بايد به اندازه‏ى طاقت باشد، نه بيشتر. «خذ العفو» (اگر «عفو» به معناى حدّ وسط باشد)
3- تنها خوب بودن كافى نيست، بايد در جامعه خوبى‏ها را ترويج كرد و سفارش نمود. «وأمر بالعرف»
4- مخاطب آيه تنها پيامبر نيست، هر مسلمان و هر مبلّغ ومصلح اجتماعى بايد با لجوجان و جاهلان ياوه‏گو، برخوردى اعراض آميز داشته و در برابر توهين و تهمت‏ها چشم‏پوشى و صبر كند، نه آنكه درگير و گلاويز شود. «و اعرض...»
5 - هم بايد به معروف امر كرد و هم شيوه‏ى امر كردن، بايد معروف و پسنديده باشد. «و أمر بالعُرف»
6- مراد از جاهلان، نابخردان است، نه بى‏سوادان. «واعرض عن الجاهلين» در فرهنگ قرآن و و روايات، معمولاً جهل در برابر عقل است، چنانكه در روايات عنوان «العقل و الجهل» داريم.
7- در شيوه‏ى اعراض و عفو و گذشت، نبايد به خواسته و گفته‏ى جاهلان كه بر خلاف مصلحت است توجّه كنيم، بلكه بايد محكم و استوار ايستاد. «اعرض عن الجاهلين»




۴ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 200

-------------------------------------------------
آيه
وَإِمَّا يَنزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَنِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ‏
--------------------------------------------------
ترجمه
و اگر از طرف شيطان (و شيطان صفتان) كمترين وسوسه و تحريك و سوءنيّتى به تو رسيد، پس به خداوند پناه آور، كه قطعاً او شنوا و داناست.
---------------------------------------------------
نکته ها
«نَزغ»، به معناى ورود در كارى به قصد افساد و تحريك است.
در اين سوره، از آيه 16 تا 27 داستان وسوسه‏ى شيطان نسبت به حضرت آدم آمده است، در اواخر سوره هم نسبت به وسوسه‏هاى شيطان هشدار مى‏دهد.
در آيه‏ى قبل، دعوت به اعراض از جاهلان بود. پيامبر صلى الله عليه وآله از جبرئيل پرسيد: با وجود خشم، چگونه مى‏توان تحمّل كرد؟ اين آيه نازل شد. [397] البتّه پناه بردن، تنها با گفتن كلمه‏ى «اعوذ باللّه» نيست، بلكه يك پيوند و ارتباط روحى برقرار كردن و توكّل نمودن و خود را به خدا سپردن است.
گرچه همه‏ى انبيا معصومند، ولى شياطين از دست‏اندازى و وسوسه حتّى نسبت به آنان هم در نمى‏گذرند. چنانكه اين آيه مى‏فرمايد: «و امّا ينزغنّك من الشيطان نزغ» ياآيه‏ى «وكذلك جعلنا لكلّ نبىّ عَدواً شياطين الانس والجن» [398] كه نشان دهنده‏ى مخالفين انبيا از جنّ و انس است. امّا ارزش كار انبيا در همين است كه با وجود غرائز بشرى و وسوسه‏هاى شيطانى، انسان‏هاى صالح و با تقوا و دور از گناهند.
در حقيقت شيطان، با وسوسه‏هاى خود قصد گمراه كردن تمام انسان‏ها را دارد، ولى در برابر مخلصين شكست مى‏خورد. «قال فبعزّتك لاغوينّهم اجمعين الاّ عبادك منهم المخلصين» [399]
________________________________
397) تفاسير نمونه و المنار
398) انعام، 112
399) ص ، 82 تا 83
-----------------------------------------------
پيام ها
1- فرض گناه و وسوسه، دلالت بر وقوع آن ندارد، تنها هشدار است. («اِمّا»، در قالب شرط است، نه تحقّق. نظير آيه‏ى «لئن اشركت ليحبطنّ عملك» [400] اگر شرك ورزى، عملت تباه مى‏شود و شرط، دليل بر وقوع نيست.)
2- وسوسه‏ى شيطان، حتمى است. «ينزغنّك» (با نون تأكيد آمده است)
3- وسوسه‏ى شيطان، دائمى است. «ينزغنّك» (فعل مضارع، نشان استمرار است)
4- حتّى از كوچك‏ترين وسوسه‏ى شيطان نيز نبايد غافل شد و بايد به خدا پناه برد و خود را تحت پوشش او قرار داد. «نزغٌ»
5 - پيامبران معصومند و يكى از راه‏هاى عصمتشان، استمداد و توجّه و پناه بردن به خداست. «فاستعذ»
6- استعاذه واستمداد از خدا، بهترين درمان وسوسه‏هاى شيطانى است. «فاستعذ»
7- انبيا هم نياز به استعاذه و پناه‏جويى به خدا دارند. «فاستعذ»
8 - هنگام خطر، توجّه و هوشيارى ويژه لازم است. «فاستعذ»
9- چون وسوسه‏هاى شيطانى متفاوت است، استعاذه هم بايد به «اللّه» باشد كه جامع همه‏ى صفات نيك و كمالات است. (فرمود: «باللّه»، و نفرمود: «بالغنى»، يا «بالعليم»، يا صفت ديگر خدا).
10- بايد به خدايى پناه برد كه شنوا و داناست و به هر راز و رمزى آگاه است، نه به بت‏ها و خرافات و... «انه سميع عليم»
__________________________________
400) زمر، 65




۴ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 201، 202

-------------------------------------------------
آيه
إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْاْ إِذَا مَسَّهُمْ طَئِفٌ مِّنَ الشَّيْطَنِ تَذَكَّرُواْ فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ‏
وَإِخْوَنُهُمْ يَمُدُّونَهُمْ فِى الْغَىِ‏ّ ثُمَّ لَا يُقْصِرُونَ‏
-------------------------------------------------
ترجمه
همانا كسانى كه تقوا پيشه كرده‏اند، هرگاه وسوسه‏هاى) شيطانى به آنان نزديك شود، متوجّه مى‏شوند (وخدا را ياد مى‏كنند)، آنگاه بينا مى‏گردند.
و برادرانشان، (شيطان صفتان گمراه،) آنان را در انحراف مى‏كشند و نگه مى‏دارند و هيچ كوتاهى نمى‏كنند.
---------------------------------------------
نکته ها
كلمه‏ى «مس»، به معناى اصابت و برخورد كردن همراه با لمس نمودن مى‏باشد. «طائف»، به معنى طواف كننده است، گويا وسوسه‏هاى شيطانى همچون طواف كننده‏اى پيرامون فكر و روح انسان پيوسته گردش مى‏كند تا راهى براى نفوذ بيابد. [401]
شايد مراد از توجّه در اين آيه، تذكّر به شنوايى و بينايى خداوند است كه در پايان آيه‏ى قبل آمده بود، يعنى توجّه مى‏كنند كه خدا كار آنها را مى‏بيند و حرفشان را مى‏شنود و اين توجّه به حضور خداوند، سبب ترك گناه مى‏شود. چنانكه امام صادق عليه السلام درباره‏ى اين آيه فرمود: وسوسه گناه به سراغ بنده مى‏آيد، او به ياد خداوند مى‏افتد، متذكّر شده و انجام نمى‏دهد. [402]
در برخى روايات، ذكر «لااله الاّ اللّه» براى دفع وسوسه‏هاى شيطان توصيه شده است. [403]
وسوسه‏ى شيطان، گاهى از دور است، «فوسوس اليه» [404] ، گاهى از طريق نفوذ در روح و جان، «فى صدور النّاس» [405] ، گاهى با همنشينى، «فهو له قرين» [406] ، گاهى هم از طريق رابطه و تماس. «مسّهم»
________________________________
401) تفسير نمونه‏
402) تفسير نورالثقلين‏
403) تفسير اثنى عشرى‏
404) طه، 120
405) ناس، 5
406) زخرف، 36
------------------------------------------------
پيام ها
1- شيطان، سراغ انسان‏هاى با تقوا و مؤمن هم مى‏رود. «انّ الّذين اتّقوا اذا مسّهم»
2- شيطان‏ها براى انحراف، پيوسته در حال گشت و طوافند. «طائف»
(وسوسه‏هاى نفسانى و شيطانى، مثل ميكرب همه جا وجود دارند و دنبال ايمان‏هاى ضعيفند تا در آنها نفوذ كنند.)
3- گاهى ممكن است علما، مربّيان و مصلحان، مورد تماس‏هاى مشكوك براى القاى خط انحرافى قرار گيرند كه بايد هشيار باشند و در مسير خواسته‏هاى دشمن قرار نگيرند و به خدا پناه ببرند. «اذا مسّهم... تذكّروا»
4- ياد خدا، به انسان بصيرت مى‏دهد و او را از وسوسه‏ها نگاه مى‏دارد. «تذكّروا، مبصرون»
5 - متّقى، به خدا توجّه كرده و شيطان‏شناس و آگاه است. «اتّقوا... تذكّروا»
6- گناهكاران و گرفتاران شيطان، كورند و نجات يافتگان از دام‏هاى ابليس، بينايند. «مبصرون»
7- اگر جامعه از نظر اخلاقى، سياسى، اقتصادى و نظامى، پاك و متّقى باشد، رفت و آمدها وتماس‏ها با شيطان صفتان در آنها كارساز نخواهد بود. «تذكّروا، مبصرون»
8 - اگر تقوا و تذكّر نباشد، شيطان‏ها با انسان برادر مى‏شوند و تماس آنها، آسان و مؤثّر مى‏گردد و انسان را به عمق گمراهى مى‏كشانند. «اخوانهم يمدّونهف فى الغىّ»
9- راه انحراف، نهايت و حدّ ندارد. «يمدّونهم فى الغىّ»
10- خداوند، صالحان متّقى را تحت ولايت قرار مى‏دهد، چنانكه در آيات قبل خوانديم، «انّ ولىّ اللّه... و هو يتولّى الصالحين» ولى بى‏تقوايان، گرفتار اُخوّت شيطانى مى‏شوند. «اخوانهم يمدّونهم فى الغىّ»
11- شيطان‏ها، پس از به گمراهى كشاندن انسان‏هايى كه برادر آنها شده‏اند، دست‏بردار نيستند و همچنان آنان را در منجلاب گمراهى فرو مى‏برند. «فى الغىّ لايقصرون»
12- شيطان صفتان، در مسير انحراف به كسى رحم نمى‏كنند و از هيچ كس دست برنمى‏دارند. «لا يقصرون»





۴ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 203

-------------------------------------------------
آيه
وَإِذَا لَمْ تَأْتِهِم بَِايَةٍ قَالُواْ لَوْلَا اجْتَبَيْتَهَا قُلْ إِنَّمَآ أَتَّبِعُ مَا يُوحَى‏ إِلَىَّ مِن رَّبِّى هَذَا بَصَائِرُ مِن رَّبِّكُمْ وَهُدَىً وَرَحْمَةٌ لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ‏
-----------------------------------------------------
ترجمه
و هرگاه آيه‏اى براى آنان نياورى (و چند روزى تلاوت وحى قطع شود)، مى‏گويند: چرا آيه‏اى برنگزيدى؟ بگو: من فقط چيزى را پيروى مى‏كنم كه از سوى پروردگارم بر من وحى مى‏شود. اين (قرآن) بصيرت‏هايى از سوى پروردگارتان است و براى كسانى كه ايمان آورند، مايه‏ى هدايت و رحمت است.
------------------------------------------------------
نکته ها
«اجتباء» از «جبايت»، به معناى جمع كردن آب در حوض است. به حوض نيز «جابيه» مى‏گويند. جمع‏آورى خراج و ماليات را هم «جبايت» مى‏گويند، سپس به جمع‏آورى چيزهاى گزيده شده، «اجتباء» گفته شده است.
و شايد معناى آيه اين باشد كه چرا معجزه‏اى را كه از تو درخواست كرديم، برنگزيدى و معجزه‏ى ديگرى آوردى و طبق سليقه‏ى ما عمل نكردى؟
پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند: «اذا أردتُم عيش السعداء و موت الشهداء و النّجاة يوم الحشر و الظلّ يوم الحرور و الهدى يوم الضّلالة فادرسوا القرآن فانّه كلام الرّحمن و حرز من الشيطان و رجحان فى الميزان»، [407] اگر خواهان زندگى سعادتمند و مرگ شهادت‏گونه و نجات و رهايى در روز گرم و سوزان قيامت مى‏باشيد، قرآن بياموزيد، زيرا كلام خداوند رحمن و مايه‏ى ايمنى از شيطان و سنگينى ميزان در قيامت مى‏باشد. در روايت ديگرى فرمودند: قرآن، كمال دين شماست، هركس از قرآن رويگردان شود، جايگاهش آتش است. «فيه كمال دينكم ما عَدل احدٌ عن القرآن الاّ الى النّار». [408]
_________________________________
407) بحار، ج‏89، ص‏17
408) كافى، ج‏2، ص‏600
---------------------------------------------------
پيام ها
1- آيات قرآن، معجزه و نشانه‏ى حقّانيّت رسالت پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله است. «لم تأتهم بآية»
2- آيات قرآن، گاهى با فاصله زمانى طولانى نازل مى‏شد. «و اذا لم تأتهم بآية»
3- لازم نيست مُبلّغ، هر روز سخن جديدى ارائه كند، شايد گاهى سكوت لازم باشد. «لم تأتهم بآية»
4- كفّار، آيات قرآن را مطالبى برگزيده‏ى پيامبر مى‏پنداشتند كه از اين سو و آن سو جمع‏آورى كرده وبه مردم ارائه مى‏دهد، نه آنكه وحى‏الهى باشد. «لولااجتبيتها»
5 - كفّار بهانه‏جو، پيامبر را به خاطر فاصله افتادن در نزول وحى شماتت مى‏كردند. «قالوا لولا اجتبيتها»
6- رهبر آسمانى نبايد تحت تأثير بهانه‏گيرى‏ها و تقاضاهاى نابجا قرار گيرد، بلكه بايد پاسخ بهانه‏ها را صريح و قاطع بيان كند. «قل انّما اتّبع...»
7- پيامبر، تنها از سرچشمه‏ى وحى فرمان مى‏گيرد، نه آنكه مطالبى را از پيش خود برگزيده و ارائه دهد. «انّما اتّبع ما يوحى الىّ»
8 - وحى، وسيله‏ى تربيت پيامبر وامّت و لازمه‏ى ربوبيّت خداست. «ربىّ، ربّكم»
9- هدايت‏هاى قرآن، ناب است و ذرّه‏اى با انحراف مخلوط نيست. (بكار بردن كلمه‏ى «هُدى» به جاى «هاد»، نشانه‏ى آن است كه قرآن يكپارچه هدايت است)
10- ارشاد و هدايت بايد براساس بصيرت باشد. «بصائر، هُدىً»
11- قرآن، هم كتاب شناخت و بصيرت فكرى است، «بصائر» هم راهنماى ارشاد و حركت عملى. «هُدى» و نتيجه‏ى پيروى از آن، رحمت و بركت در دو جهان است. «و رحمةٌ»
12- گرچه قرآن كتاب هدايت براى عموم است، امّا تنها صاحبان ايمان از اين هدايت بهره مى‏برند و كوردلان كه از بصيرت و هدايت الهى دورند، خود را از اين رحمت محروم مى‏كنند. «هدى و رحمةٌ لقومٍ يؤمنون»





۴ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 204

-------------------------------------------------
آيه
وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْءَانُ فَاسْتَمِعُواْ لَهُ وَأَنْصِتُواْ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ
-------------------------------------------------------
ترجمه
و هرگاه قرآن خوانده شود، به آن گوش دهيد و ساكت شويد (تا بشنويد)، باشد كه مورد رحمت قرار گيريد.
--------------------------------------------------
نکته ها
كلمه‏ى «اِنصات»، به معناى ساكت شدن براى گوش سپردن است.
اين آيه مى‏گويد: هنگام تلاوت قرآن، از روى ادب سكوت كرده و آيات آن را گوش دهيد. البتّه سكوتِ واجب، تنها در زمانى است كه امام‏جماعت مشغول خواندن حمد و سوره نماز باشد كه بايد مأمومين ساكت باشند و در باقى موارد مستحب و نشانه‏ى ادب است. اگر فرمان سكوت هم نبود، خرد و ادب اقتضا مى‏كرد كه در برابر كلام خالق، سكوت كنيم.
حضرت على عليه السلام در نماز بود كه فرد منافقى چندين بار بلند قرآن خواند، در هر بار حضرت سكوت مى‏كردند و سپس نماز را ادامه مى‏دادند. [409]
امام باقر عليه السلام فرمودند: قاريان قرآن سه گروه مى‏باشند: گروهى قرآن را وسيله‏ى كسب و كار و معاش خود دانسته و بر مردم تحميل مى‏شوند، گروهى كه تنها قرآن را به زبان دارند و در عمل، احكامش را رعايت نمى‏كنند و گروهى كه قرآن را تلاوت كرده و دواى درد خود مى‏دانند و همواره با قرآن مأنوسند، خداوند به واسطه‏ى اين افراد عذاب را دفع كرده و به خاطر آنان باران نازل مى‏كند و اينان افرادى نادر هستند. «اعزّ من الكبريت الاحمر». [410]
_________________________________
409) تفسير نمونه‏
410) كافى، ج‏2، ص‏627
-------------------------------------------------
پيام ها
1- در برابر تلاوت قرآن از سوى هركس كه باشد، بايد سكوت كرده و گوش بسپاريم. «و اذا قُرء القرآن فاستمعوا له» («قُرِء» مجهول آمده است)
2- سكوت و گوش سپردن به قرآن، زمينه‏ى برخوردارى از رحمت الهى است. «لعلّكم تُرحمون»





۴ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 205

-------------------------------------------------
آيه
وَاذْكُر رَّبَّكَ فِى نَفْسِكَ تَضَرُّعاً وَخِيفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَالْأَصَالِ وَلَا تَكُن مِّنَ الْغَفِلِينَ
---------------------------------------------------
ترجمه
و پروردگارت را از روى خوف وتضرّع، آهسته و آرام در دل خود و در هر صبح و شام ياد كن و از غافلان مباش.
----------------------------------------------------
نکته ها
در آيه‏ى قبل، آداب تلاوت قرآن بيان شد و اين آيه آداب ذكر و دعا مى‏باشد كه بايد با تضرّع و خشوع و بيم و اميد همراه باشد.
كلمه‏ى «آصال» جمع «اصيل»، به معناى نزديك غروب و شامگاهان و كلمه‏ى «غُدوّ» جمع «غدوة»، به طلوع فجر تا طلوع خورشيد گفته مى‏شود.
بعضى گفته‏اند مراد از «ذكر» در اين آيه، نمازهاى واجب در شبانه روز است. و از ابن‏عباس نقل شده كه بر اساس اين آيه، امام جماعت بايد در نماز صبح و شب قرائتش با صداى بلند باشد به مقدارى كه مأمومين بشنوند، نه زيادتر از آن.
-------------------------------------------------
پيام ها
1- پيامبران نيز بايد پيوسته به ياد خدا باشند، تا چه رسد به ديگران. «واذكر ربّك»
2- قرآن، علاوه بر ذكر زبانى، ذكر قلبى و ياد درونى را هم مى‏ستايد. «فى نفسك»
3- ياد خدا وقتى غفلت‏زدايى مى‏كند كه بدون تظاهر و سر وصدا باشد، وگرنه خودش نوعى سرگرمى و غفلت مى‏شود. «تضرّعاً و خيفةً و دون‏الجهر»
4- ربوبيّت خداوند دائمى است، پس سزاوار است كه ياد او هم پيوسته باشد. «واذكر ربّك... بالغدوّ و الاصال»
5 - آن ذكر و يادى بيمه كننده‏ى انسان است كه عاشقانه و سوزناك و پيوسته و در هر صبح و شام باشد. «تضرّعاً... بالغدوّ و الاصال»
6- در آغاز هر روز و هنگام شروع به كار و تصميم‏گيرى و در پايان هر روز و هنگام جمع‏بندى و نتيجه‏گيرى بايد به ياد خدا بود. «بالغدوّ و الاصال»
7- آنان كه هر صبح و شام، خدا را ياد نمى‏كنند، از غافلانند. « واذكر... ولاتكن من الغافلين»





۴ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 206

-------------------------------------------------
آيه
إِنَّ الَّذِينَ عِندَ رَبِّكَ لَا يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِهِ وَيُسَبِّحُونَهُ وَلَهُ يَسْجُدُونَ-
---------------------------------------------------
ترجمه
همانا كسانى كه مقرّبان درگاه پروردگارت هستند، از پرستش او سر باز نمى‏زنند، او را تسبيح مى‏گويند و براى او سجده مى‏كنند.
-------------------------------------------------
نکته ها
«الّذين عند ربّك»، يعنى مقرّبان درگاه خداوند، هم شامل فرشتگان مى‏شود، هم بندگان‏وارسته‏اى كه خود را در محضر خدا مى‏بينند.
سجده كردن هنگام تلاوت و شنيدن آيه‏ى فوق، مستحبّ است. [411] در مورد پانزده آيه‏ى قرآن سجده وارد شده است كه چهار مورد آن واجب است، آيات 15 سجده، 37 فصّلت، 62 نجم و 19 علق و در يازده آيه سجده مستحب است، آيات 206 اعراف، 15 رعد، 48نحل، 107 اسراء، 58 مريم، 18 و 77 حج، 60 فرقان، 25 نمل، 24 ص و 21 انشقاق.
_________________________________
411) تفسير نمونه‏
----------------------------------------------------
پيام ها
1- با عبادت، خود را همرنگ و هماهنگ فرشتگان سازيم. «واذكر ربّك...انّ الّذين عند ربّك...»
2- مستكبر، به مقام قرب الهى نمى‏رسد، «الّذين عند ربّك لايستكبرون» و مقرّبان الهى، متواضع و فروتن بوده و تكبّر نمى‏ورزند.
3- ذكر خدا، نمونه‏ى روشن عبادت است. «واذكر ربّك... لايستكبرون عن عبادته»
4- غفلت از خداوند، بر اثر خودبزرگ‏بينى و استكبار است. «لا تكن من الغافلين انّ الّذين عند ربّك لا يستكبرون»
5 - راه قرب به خداوند، فروتنى، عبادت و سجده‏ى خالصانه است. «عند ربّك لايستكبرون... و له يسجدون»
6- سجده، مخصوص خداوند است و مقرّبان اين را باور دارند. «له يسجدون» (مقدّم شدن «له» بر «يسجدون»، نشانه‏ى اختصاص است)
7- به عبادت خود مغرور نشويم، چون خداوند فرشتگانى دارد كه پيوسته در حال عبادت‏اند. «انّ الّذين عند ربّك.... يسبّحونه و له يسجدون»
8 - ابتدا بايد روحيّه‏ى استكبار را كنار گذاشت، سپس خدا را تسبيح گفت و در مرحله‏ى سوّم به سجده افتاد. «لايستكبرون، يسبّحونه، يسجدون»
«الحمدلِلّه رَبِ‏ّ العالمين» سيماى سوره‏ى انفال
اين سوره هفتاد وپنج آيه دارد و در مدينه نازل شده است.
اين سوره به دليل كلمه‏ى «انفال» كه در آغاز آن آمده و همچنين بيان احكام انفال و ثروت‏هاى عمومى، به «انفال» نامگذارى شده است.
نام ديگر اين سوره، «بدر» است، زيرا بيشتر آياتش پيرامون جنگ بدر است كه اوّلين نبرد مسلمانان با مشركين مى‏باشد و مسلمانان از امدادهاى الهى و نصرت خدا برخوردار شدند.
در اين سوره، در كنار مطرح شدن جنگ بدر، به طور ظريفى ويژگى‏هاى سپاه حقّ در مقابل سپاه باطل نيز بيان شده است. همچنين درسهايى از تاريخ پيامبر اسلام وچگونگى رفتار آن حضرت با مسلمانان و مسائلى همچون انفال، بيت‏المال، احكام جهاد، غنائم، اسيران و خمس و چگونگى تقسيم آن، ماجراى هجرت و ليلةالمبيت، صفات مؤمنان واقعى، جلوگيرى از اختلاف و تفرقه و... بيان شده است.






۴ شهریور ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۳
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۶
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۲۱,۶۴۵ بازدید
۲ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۴۸۹ بازدید
۲ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۳,۱۴۳ بازدید
۴ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۵,۶۰۶ بازدید
۴ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۹۳ بازدید
۴ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۹۰ بازدید
۵ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۲۲۷ بازدید
۶ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۲۱۷ بازدید
۱۲ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۶۵۹ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۱,۴۱۳ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۵۰۴ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۸۹ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۱۴۵ کاربر آنلاین است. (۹۸ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۱۴۵

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!