به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۲ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 159

-------------------------------------------
آيه
وَمِن قَوْمِ مُوسَى‏ أُمَّةٌ يَهْدُونَ بِالْحَقِ‏ّ وَبِهِ يَعْدِلُونَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
و از قوم موسى، گروهى مردم را به حقّ راهنمايى مى‏كنند و به حقّ، دادگرى مى‏كنند.
----------------------------------------
نکته ها
هدايت به حقّ، نشان دورى از تعصّب و شناخت حقّ و پيروى از آن است و اين گروه هدايت يافته‏ى يهود، كارى به ساير لجوجان بهانه‏گير نداشتند.
شايد مراد از اين گروه، يهوديانى باشند كه دعوت پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله را لبيك گفتند، البتّه در جاى ديگر مطلق آمده و اختصاصى به قوم يهود ندارد. «و ممّن خلقنا امّة يهدون بالحقّ و به يعدلون» [299] در روايات متعدّد، آمده است كه اينان گروهى هستند كه به نبوّت پيامبر صلى الله عليه وآله اقرار كرده و همراه حضرت حجّت عليه السلام ظهور مى‏كنند. [300]
پيامبر صلى الله عليه وآله فرمودند: اى مردم! صراط مستقيمى كه پيروى از آن لازم است، من هستم پس از من، علىّ عليه السلام و آنگاه فرزندان من از نسل او، «ائمّة يهدون بالحقّ و به يعدلون» امامانى كه مردم را به حقّ هدايت كرده و به حقّ دادگرى مى‏كنند. [301]
حضرت على عليه السلام فرمود: بنى‏اسرائيل پس از موسى عليه السلام هفتاد و يك فرقه شدند كه همه در آتشند، جز يك فرقه از آنها و آنگاه اين آيه را تلاوت فرمودند. [302]
____________________________
299) اعراف، 181
300) تفسير اثنى عشرى‏
301) تفسير نورالثقلين‏
302) تفاسير نورالثقلين و عيّاشى‏
------------------------------------------
پيام ها
1- در برخورد با مخالفان نيز بايد انصاف داشت و خدمات و كمالاتشان را ناديده نگرفت. «و من قوم موسى اُمّة يهدون بالحقّ»
2- هدايت كنندگان، خود بايد ملازم و معتقد و پيرو حقّ باشند. «يهدون بالحقّ و به يعدلون»






۳ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 160

-------------------------------------------
آيه
وَقَطَّعْنَهُمُ اثْنَتَىْ عَشْرَةَ أَسْبَاطاً أُمَماً وَأَوْحَيْنَآ إِلَى‏ مُوسَى‏ إِذِ اسْتَسْقَهُ قَوْمُهُ أَنِ اضْرِبْ بِّعَصَاكَ الْحَجَرَ فَانبَجَسَتْ مِنْهُ اثْنَتَا عَشْرَةَ عَيْناً قَدْ عَلِمَ كُلُّ أُنَاسٍ مَّشْرَبَهُمْ وَظَلَّلْنَا عَلَيْهِمُ الْغَمَمَ وَ أَنزَلَنا عَلَيْهِمُ الْمَنَّ وَالسَّلْوَى‏ كُلُواْ مِن طَيِّبَتِ مَا رَزَقْنَكُمْ وَمَا ظَلَمُونَا وَلَكِن كَانُواْ أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
و آنان (قوم موسى) را به دوازده گروه تقسيم كرديم كه هر يك شاخه‏اى از دودمان بنى‏اسرائيل و اُمّتى بودند، و به موسى آنگاه كه قومش از او آب طلبيدند، وحى كرديم كه عصاى خود را بر آن سنگ بزن، پس از آن سنگ، دوازده چشمه جوشيد (و به اطراف سرازير شد، آن گونه كه) هر گروه آبشخور (سهم آب) خود را به خوبى شناختند. و ابر را بر فراز آنان سايه‏بان ساختيم و «مَنّ» و «سَلوى‏» (دو نوع خوراكى) بر آنان نازل كرديم (و به آنان گفتيم:) از پاكيزه‏هايى كه روزى شما كرده‏ايم، بخوريد. آنان (با ناسپاسى خود) بر ما ستم نكردند، بلكه بر خويشتن ستم كردند.
------------------------------------------
نکته ها
«اَسباط» جمع «سِبط»، به فرزندان و نوه‏ها و شاخه‏هاى يك فاميل گفته مى‏شود. هر يك از تيره‏هاى بنى‏اسرائيل، از يكى از فرزندان يعقوب منشعب شده بودند. «انبجاس» به معناى جوشيدن و فوران كم و مختصر است.
«مَنّ»، غذايى همچون عسل و شيره‏ى گياهى (نظير گزانگبين)، و «سَلوى‏» پرنده‏اى حلال گوشت، شبيه كبوتر (و بلدرچين) است.
عدد «دوازده»، عدد ماه‏هاى سال، عدد نقباى بنى‏اسرائيل، عدد چشمه‏هاى آبى كه با اعجاز حضرت موسى صورت گرفت و عدد امامان معصوم عليهم السلام است. مخالفان اهل‏بيت، بسيار كوشيده‏اند تا اين حديث پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله را (كه شيعه و سنّى با دهها سند آن را نقل كرده‏اند) كه خلفاىِ پس از من دوازده نفر و همه از قريشند، [303] بر حاكمان بنى‏اميّه و بنى عباس تطبيق دهند، امّا نتوانسته‏اند.
با زدن عصا به سنگ، دو معجزه اتّفاق افتاد: جوشيدن آب بسيار، پديدار شدن چشمه‏ها به تعداد قبيله‏ها. در روايات مى‏خوانيم كه حضرت موسى عليه السلام با توسّل به اهل‏بيت پيامبر عليهم السلام دست به اعجاز زد. [304]
حضرت شعيب عليه السلام به ديدن داماد خود موسى عليه السلام آمد، صف طولانى منتظران ملاقات با موسى عليه السلام را ديد. به موسى پيشنهاد كرد كه مردم را گروه گروه كند و براى هر دسته، مسئولى معيّن كند تا بخشى از مشكلات را آنها حلّ كنند و مسائل مهم‏تر را به موسى عليه السلام ارجاع دهند. [305]
بعضى از مطالب و جريان‏ها در آيات متعدّدى از قرآن، به ظاهر تكرار شده است، از جمله اين داستان كه در آيه 57 به بعد سوره‏ى بقره نيز آمده و اين بيانگر آن است كه تكرار يك موضوع، با انگيزه‏ى تربيتى مانعى ندارد.
_______________________________
303) الغدير و اثبات الهداه، ج‏1، ص‏433
304) تفسير اثنى عشرى‏
305) تفسير كاشف‏
------------------------------------------------
پيام ها
1- در اداره‏ى امور، وجود تشكيلات، تقسيم كار و طبقه‏بندى، نقش مهمى دارد. «و قطّعناهم»
2- دوازده گروه بنى‏اسرائيل، همه از يك ريشه بودند. «قطّعناهم» به جاى «جعلنا»
3- گروه گروه شدن، با حفظ وحدت در هدف، ضررى ندارد. «قطّعناهم»
4- عرضه بعد از تقاضا، اهميّت بيشترى دارد. «استسقاه... اضرب بعصاك»
5 - وسيله مهم نيست، اراده‏ى الهى مهم است كه گاهى يك عصاى چوبى را كارگشا در همه جا قرار مى‏دهد. «بعصاك» (عصا، در جايى مار و اژدها و در جاى ديگر وسيله‏اى براى ايجاد چشمه‏هاى آب مى‏شود)
6- توسّل به پيامبران براى رهايى از مشكلات جايز، بلكه به اجابت نزديك است. مردم، نيازهاى اقتصادى و مادّى خود را نيز با انبيا در ميان مى‏گذاشتند و به آنان متوسّل مى‏شدند. «استسقاه... فانبجست»
7- اگر هر گروه بداند كه به كجا بايد رجوع كند، بسيارى از مشكلات اجتماعى حل مى‏شود. «قد علم كلّ اُناس مشربهم»
8 - به مردم آگاهى دهيم، خودشان عمل مى‏كنند. «قد علم كلّ اُناس مشربهم» و نفرمود: «قد شرب»
9- خداوند، هم آب مورد نياز بنى‏اسرائيل را تأمين نمود، هم غذاى آنان را. «اثنتا عشرة عينا... المنّ و السلوى‏»
10- پيدايش و حركت ابرها و عملكرد آنها، همه تحت تدبير و اراده‏ى الهى است. «وظلّلنا عليهم الغمام»
11- منّ و سلوى، از غذاهاى طيّب است. (جمله «كلوا من الطيّبات»، پس از «المنّ و السلوى‏» آمده است)
12- خداوند، روزى‏رسانِ مردم، «رزقناكم» و خواهان بهره‏گيرى طيّب از نعمت‏هاى پاك و پاكيزه است. «كلوا من طيّبات»
13- با يك ضربه عصاى موسى، چشمه‏ها از دل سنگ جوشيد، ولى با آن همه معجزه، دلهاى نا اهلان تكان نخورد. «و ما ظلمونا و لكن كانوا انفسهم يظلمون»
14- كفران نعمت، سبب محروميّت از آن مى‏شود و زيانش به ناسپاسان مى‏رسد. «ولكن كانوا انفسهم يظلمون»
15- آنان كه از نعمت‏هاى مادّى در راه رشد و معنويّت خود بهره نگيرند، به خود ستم كرده‏اند. «كانوا أنفسهم يظلمون»





۳ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 161

-------------------------------------------
آيه
وَإِذْ قِيلَ لَهُمُ اسْكُنُواْ هَذِهِ الْقَرْيَةَ وَكُلُواْ مِنْهَا حَيْثُ شِئْتُمْ وَ قُولُواْ حِطَّةٌ وَادْخُلُواْ الْبَابَ سُجَّداً نَّغْفِرْ لَكُمْ خَطِيئَتِكُمْ سَنَزِيدُ الْمُحْسِنِينَ‏
------------------------------------------
ترجمه
و (به ياد آوريد) آن هنگام كه به آنان (بنى‏اسرائيل) گفته شد در اين آبادى (بيت‏المقدّس) ساكن شويد و از (نعمت‏هاى) آن در هر نقطه و هرگونه كه مى‏خواهيد بخوريد (و به عنوان استغفار از آن همه بهانه‏جويى و آزار موسى) بگوييد: «حطّة» (خدايا! گناهان ما را فرو گذار) و سجده‏كنان از درب (بيت‏المقدّس) وارد شويد تا خطاهاى شما را ببخشاييم، ما به زودى (پاداشِ) نيكوكاران را مى‏افزاييم.
-----------------------------------------
نکته ها
كلمه‏ى «حطّة»، به معناى نزول چيزى از بالاست، (انحطاط هم از اين ريشه است) و به مفهوم تقاضاى نزول رحمت و عفو الهى است.
فرمان اين بود كه بنى‏اسرائيل هنگام ورود به سرزمين مقدّس، با اين كلمه از خداوند آمرزش بطلبند، ولى آنان از روى استهزا، كلمه را عوض كردند و گفتند: «حنطة». [306]
مشابه اين آيه، با تفاوتى اندك در سوره‏ى بقره (آيات 58 و 59) نيز آمده است.
در روايات متعدّد، امامان معصوم عليهم السلام فرمودند: «نحن باب حطّتكم» باب حطّه‏ى شما ماييم. يعنى اگر در مدار حكومت و ولايت ما وارد شويد، مورد لطف قرار مى‏گيريد. [307]
بسيارى از مفسّران مراد از قريه را بيت‏المقدّس دانسته‏اند.
سير طبيعى آن است كه ابتدا با آدابى كه سفارش شده داخل شهر شده، سپس آن را مسكن قرار داده و آنگاه از غذاهاى آنجا بخورند، ولى در اين آيه اوّل مسكن و غذا آمده، بعد توبه و مغفرت و ورود به شهر، شايد به خاطر آن كه تأمين مسكن و غذا، زمينه و بسترى است كه دستورات اخلاقى را بپذيرند.
__________________________
306) تفسير نمونه‏
307) تفسير كنزالدقائق‏
----------------------------------------
پيام ها
1- داستان ورود بنى‏اسرائيل به بيت‏المقدّس، همراه با عذرخواهى از خداوند در برابر لجاجت‏ها و تغيير كلمات سفارش شده، داستانى عبرت‏آموز و قابل دقّت است. «و اذ»
2- براى آوارگان، مسكن مهم‏ترين مسئله است. (ابتدا از مسكن سخن به ميان آمده است) «اُسكنوا هذه القرية»
3- بيت‏المقدّس، سرزمينى پر نعمت است. «كلوا منها حيث شئتم»
4- خداوند، همه‏ى نيازهاى مادّى ومعنوى، دنيوى و اخروى بشر را تأمين مى‏كند و براى برخوردارى از نعمت‏هايى چون مسكن، غذا، عفو ولطف، دستور مى‏دهد كه دعا و استغفار كنند و سجده نمايند. «اسكنوا... كلوا... قولوا حطّة»
5 - خداوند، با يك عذرخواهى و توبه‏ى خالصانه، «قولوا حطّة» گناهان بسيارى را مى‏بخشد. «نغفر لكم خطيئاتكم» چنانكه در دعا مى‏خوانيم: «يا مَن يقبل اليَسير و يَعفو عن الكثير» اى خدايى كه كم را مى‏پذيرى و گناه زياد را مى‏بخشايى.
6- براى دريافت لطف و آمرزش الهى، هم استغفار و دعا لازم است، هم عمل. «قولوا حطّة و ادخلوا الباب»
7- ورود به مكان‏هاى مقدّس، ادب وآداب ويژه‏اى دارد.«وادخلوا الباب سجّداً»
8 - بايد ميان نيكوكار و گنهكار، تفاوت باشد. وقتى خطاكاران بخشوده مى‏شوند، نيكوكاران هم از درجه و لطف بيشترى برخوردار مى‏گردند. «سنزيد المحسنين»
9- در نظام مديريّت و تشويق ديگران، بايد همواره نيكوكاران را امتياز داد. «سنزيد المحسنين»





۳ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 162

-------------------------------------------
آيه
فَبَدَّلَ الَّذِينَ ظَلَمُواْ مِنْهُمْ قَوْلاً غَيْرَ الَّذِى قِيلَ لَهُمْ فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِجْزاً مِّنَ السَّمَآءِ بِمَا كَانُواْ يَظْلِمُونَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
پس ستمكاران آنان (بنى‏اسرائيل)، آنچه را به آنان گفته شده بود، بر سخنى ديگر تغيير دادند، ما هم به خاطر ستم‏پيشگى آنان، عذابى آسمانى بر آنان فرستاديم.
------------------------------------------
نکته ها
تحريف و تغيير، گاهى آشكار است، مثل تغيير لفظِ «حِطّة» به «حِنطة»، و گاهى با حفظ قالب لفظ، محتوا و روح يك موضوع را عوض مى‏كنند، نظير حيله‏ى بنى‏اسرائيل براى گرفتن ماهى در روز شنبه كه در آيه‏ى بعد شده مطرح است.
پيامبر صلى الله عليه وآله فرمودند: «لاتركبوا ما ارتكب اليهود فتستحلّوا محارم اللّه بادنى الحيل»، آنچه يهوديان مرتكب آن شدند كه با كوچك‏ترين حيله و كلاه شرعى، حرام‏هاى خدا را حلال مى‏كردند، شما انجام ندهيد. [308]
قرآن، سه نوع تحريف را در قانون الهى مطرح مى‏كند:
1- تغيير واژه‏ها، مثل بنى‏اسرائيل كه به جاى گفتن كلمه‏ى «حطّة» يعنى طلب آمرزش و عفو، گفتند: «حِنطة» يعنى گندم.
2- تغيير زمان، مثل آنكه بنى‏اسرائيل حوضچه‏هايى را در ساحل دريا ساختند و شنبه‏ها كه صيد حرام بود، ماهى در آنها جمع مى‏شد و روز يكشنبه كه صيد اشكالى نداشت، آنها را صيد مى‏كردند و مى‏گفتند: ما روز شنبه و تعطيل صيدى نكرده‏ايم. «و لقد علمنا الّذين اعتدوا منكم فى السَبت» [309]
3- تغيير روشنفكرانه و دست‏كارى در تقويم طبيعى، مثل تأخيرانداختن ماه‏هاى حرام در جاهليّت براى ادامه‏ى جنگ. چون مايل نبودند جنگ را به خاطر فرا رسيدن چهار ماه حرام قطع كنند، ماه‏ها را به تأخير مى‏انداختند كه آيه نازل شد. «انّما النسى‏ء زيادة فى‏الكفر» [310]
_______________________________
308) تفاسير فرقان و درّالمنثور
309) بقره، 65
310) توبه، 37
----------------------------------------------
پيام ها
1- كيفر تحريف وتغيير دستورهاى خدا، قهر وعذاب است. «فبدّل... فارسلنا»
2- تغييرات لجوجانه و بر اساس استهزا، قابل بخشش نيست. «رجزاً من السماء»
3- همه‏ى كيفرها مربوط به قيامت نيست، بلكه گاهى در دنيا نيز كيفر داده مى‏شود. «رجزاً من السماء»
4- سرنوشت انسان به دست خودش است و عذاب، نتيجه‏ى ستم خود اوست. «بما كانوا يظلمون»






۳ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 163

-------------------------------------------
آيه
وَسْئَلْهُمْ عَنِ الْقَرْيَةِ الَّتِى كَانَتْ حَاضِرَةَ الْبَحْرِ إِذْ يَعْدُونَ فِى السَّبْتِ إِذْ تَأْتِيهِمْ حِيتَانُهُمْ يَوْمَ سَبْتِهِمْ شُرَّعاً وَيَوْمَ لَا يَسْبِتُونَ لَا تَأْتِيهِمْ كَذَ لِكَ نَبْلُوهُم بِمَا كَانُواْ يَفْسُقُونَ‏
------------------------------------------
ترجمه
و (اى پيامبر!) از آنان درباره‏ى (مردم) آن آبادى كه كنار دريا بود سؤال كن! آنگاه كه (به قانون،) در روز شنبه تجاوز مى‏كردند، هنگامى كه روز تعطيلى (شنبه)، ماهى‏ها (به روى آب در) كناره‏هاى دريا به نزد آنان مى‏آمدند، و(لى) روزى كه تعطيل نبودند، ماهيان آشكار نمى‏شدند. ما اين گونه آنان را به خاطر تجاوز و فسقشان آزمايش مى‏كرديم.
------------------------------------------
نکته ها
كلمه‏ى «سَبت»، به معناى قطع و تعطيل كار براى استراحت و آرامش است كه از آن تعبير به تعطيلى مى‏شود. بنابراين «يوم السَبت» يعنى روز تعطيل كه براى يهود، روز شنبه بود و «يوم لايسبتون» يعنى روزى كه تعطيل نمى‏كردند.
«شُرّعاً» جمع «شارع»، به معناى ساحل و كنار آب است، روز شنبه كه صيد تعطيل بود، ماهيان خود را از عمق آب به ساحل مى‏رساندند. بعضى نيز گفته‏اند مراد از «شُرّعاً» ماهيانى هستند كه سر از آب بيرون آورده و خود را نشان مى‏دهند. [311]
گروهى از بنى‏اسرائيل (مردم ايله) كه در ساحل دريا زندگى مى‏كردند، به فرمان خدا در روزهاى شنبه صيد ماهى براى آنها ممنوع بود، امّا در همان روز، ماهى‏هاى دلخواه آنان، «حيتانهم» جلوه‏گرى بيشترى مى‏كردند، «شرّعاً» و مردم را بيشتر وسوسه مى‏كردند! كه اين خود آزمايش الهى بود. اين قوم، قانون الهى را مزوّرانه شكستند و با ساختن حوضچه‏هاى ساحلى و بستن راه فرار و خروج ماهى‏هايى كه روزهاى شنبه به آن وارد مى‏شدند، روز يكشنبه به راحتى آنها را صيد مى‏كردند و ادّعا مى‏كردند كه از فرمان الهى تخلّف نكرده و روز شنبه صيد نكرده‏اند.
خداوند، گرچه ماهى را براى استفاده‏ى مردم آفريده است، ولى يك روز از هفته صيد ماهى را به عنوان امتحان، منع فرمود، بنابراين هر تحريمى، الزاماً جنبه‏ى بهداشتى ندارد، ماهى شنبه با روزهاى ديگر از نظر مواد پروتئينى فرقى ندارد.
حضرت على عليه السلام به شدّت از توجيه گناه و حلال نمودن حرام با توجيه خمر به نبيذ، رشوه به هديه و ربا به معامله، انتقاد مى‏كردند. [312]
گاهى آزمايش الهى، در صحنه‏هايى است كه تمايلات انسان به اوج مى‏رسد، چنانكه در اين آيه منع از صيد و آزمايش در حالى است كه ماهيان بيشتر خود را نشان مى‏دهند، «تأتيهم حيتانهم» يا در آيه 94 سوره‏ى مائده كه سخن از تحريم شكار در حالت احرام است، مى‏خوانيم: «ليبلونّكم اللّه بشى‏ء من‏الصّيد تناله أيديكم و رماحكم» آنجا كه شكار، در دسترس و در تيررس است، منع صيد در آن حالت، يك آزمايش الهى است.
_____________________________
311) تفسير راهنما
312) نهج البلاغه، خطبه 156
--------------------------------------------
پيام ها
1- قانون‏شكنى نياكان، نسل‏هاى بعدى را نيز شرمنده مى‏كند. «وَسْئَلهم...»
2- نقل خصلت‏هاى زشت نياكان كه به خاطر آنها تنبيه شده‏اند، براى عبرت ديگران مانعى ندارد. «عن القرية الّتى»
3- ساحل‏نشينى و گذران زندگى از طريق ماهى‏گيرى، در طول تاريخ بوده است. «كانت حاضرة البحر...»
4- چهره‏ى واقعى گناه، با كلاه شرعى و حيله، عوض نمى‏شود. (ساختن حوضچه‏هاى كنار دريا براى صيد روز بعد) «يعدون فى السّبت»
5 - ماهيان دريا، به اراده‏ى الهى قدرت تشخيص روزهاى هفته و افراد صيّاد را پيدا مى‏كنند. «تأتيهم... لاتأتيهم»
6- جلوه‏هاى دنيايى و مادّى، يكى از آزمايش‏هاى الهى است. «كذلك نبلوهم»





۳ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 164

-------------------------------------------
آيه
وَإِذْ قَالَتْ أُمَّةٌ مِّنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْماً اللَّهُ مُهْلِكُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذَاباً شَدِيداً قَالُواْ مَعْذِرَةً إِلَى‏ رَبِّكُمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
و (به ياد آور) زمانى كه گروهى از آنان (بنى‏اسرائيل، به گروه ديگر كه نهى از منكر مى‏كردند) گفتند: چرا شما قومى را موعظه مى‏كنيد كه خدا هلاك كننده‏ى ايشان است، يا عذاب كننده‏ى آنان بر عذابى سخت است؟ گفتند: براى آنكه عذرى باشد نزد پروردگارتان و شايد آنها نيز تقوا پيشه كنند.
----------------------------------------------
نکته ها
بنى‏اسرائيل سه گروه بودند: يكدسته قانون‏شكن، دسته‏ى ديگر دلسوزان نصيحت‏گر و دسته‏ى سوّم گروه بى‏تفاوت. بى‏تفاوت‏ها به نصيحت‏گران مى‏گفتند: خود را خسته نكنيد، چون حرف‏هايتان در فاسقان اثر ندارد و آنها به هر حال جهنّمى هستند. ولى ناهيان از منكر مى‏گفتند: كار ما بى‏اثر نيست، حداقل آنكه ما نزد خدا معذوريم. و چه بسا آنها به واسطه‏ى سخن ما دست بردارند و تقوا پيشه كنند.
در آيه 5 و6 سوره‏ى مرسلات، خداوند به كسانى سوگند ياد مى‏كندكه ذكر خدا را به ديگران القا مى‏كنند، چه براى اتمام حجّت، چه براى تأثير و هشدار. «فالملقيات ذكراً عُذراً أو نُذراً»
در كتاب امر به معروف و نهى از منكر، بيش از ده فايده براى امر و نهى،ر حتّى در صورتى كه اثر نكند، ذكر كرده‏ام كه خلاصه‏اش را در اينجا بيان مى‏كنم، [313] تا شايد سكوت و ترس و بى‏تفاوتى در مقابل ترك معروف و عمل به منكر از بين برود:
1- گاهى امر و نهى ما امرور اثر نمى‏كند، ولى در تاريخ، فطرت و قضاوت ديگران اثر دارد. چنانكه امام حسين عليه السلام در راه امر به معروف و نهى از منكر شهيد شد، تا وجدان مردم در طول تاريخ بيدار شود.
2- گاهى امر و نهى، فضا را براى ديگران حفظ مى‏كند. چنانكه فرياد اذان مستحبّ است، گرچه شنونده‏اى نباشد، ايستادن به هنگام قرمز شدن چراغ راهنمايى لازم است، گرچه ماشينى نباشد. زيرا حفظ قانون و فضاى احترام به قانون، لازم است.
3- گاهى امر و نهى ما، گناهكاران را از گناه باز نمى‏دارد، ولى گفتن‏هاى پى در پى، لذّت گناه را در كام او تلخ مى‏كند و لااقل با خيال راحت گناه نمى‏كند.
4- براى حفظ آزادى بايد امر و نهى كرد، زيرا نگفتن، جامعه را به محيط خفقان و ترس و سكوت تبديل مى‏كند.
5 - امر ونهى براى خود انسان مقام‏آفرين است، گرچه ديگران گوش ندهند. قرآن مى‏فرمايد: «و من احسن قولاً ممّن دعا الى اللّه» [314]
6- امر به معروف و نهى از منكر، اگر در ديگران اثر نكند، لااقل براى خود ما يك نوع قرب به خداوند، تلقين و تمرين شجاعت و جلوه‏ى سوز و تعهّد است.
7- گاهى امر و نهى ما امروز اثر نمى‏كند، امّا روزى كه خلافكار در بن‏بست قرار گرفت و وجدانش بيدار شد، مى‏فهمد كه شما حقّ گفته‏ايد. بنابراين اگر امروز اثر نكند، روزگارى اثر خواهد كرد.
8 - امر و نهى، وجدان انسان را آرام مى‏كند، انسان با خود مى‏گويد كه من به وظيفه‏ام، عمل كردم، اين آرامش وجدان با ارزش است، گرچه ديگران گوش ندهند.
9- امر به معروف ونهى از منكر، سيره‏ى انبياست، گرچه ديگران گوش ندهند. قرآن مى‏فرمايد: «و اذا ذكّروا لايذكرون» [315] و يا بارها مى‏فرمايد: مردم سخنان و ارشادهاى پيامبران را گوش نمى‏دادند و از آنها روى مى‏گرداندند. بنابراين ما نبايد توقّع داشته باشيم كه همه به سخنان ما گوش بدهند.
10- امر به معروف، يك اتمام حجّت براى خلافكار است تا در قيامت نگويد كسى به من نگفت، علاوه بر آنكه عذرى هم براى گوينده است تا به او نگويند چرا نگفتى؟
11- هنگام قهر الهى، آمرين به معروف نجات خواهند يافت. (آيه‏ى بعد به آن اشاره مى‏كند)
به هرحال، انبيا و اوصيا در راه امر به معروف و نهى از منكر شهيد شدند تا حقّ گم نشود واز ميان نرود، چنانكه قرآن در آياتى مى‏فرمايد: «يقتلون الانبياء» [316] ، «يقتلون النبيّين» [317] و «يقتلون الّذين يأمرون بالقسط» [318] كه از اين آيات استفاده مى‏شود، گاهى در امر به معروف بايد تا مرز شهادت پيش رفت.
حضرت على عليه السلام در نامه‏اى به نماينده‏ى خود، به خاطر حضورش در سر سفره‏ى اشراف او را توبيخ نمود. [319] يعنى آن حضرت براى آنكه منش زهد به اشرافى‏گرى كشيده نشود، فردى را فداى مكتب نمود.
_____________________________
313) جالب اينكه اين سطرها را در هفته امر به معروف ودهه‏ى عاشورا مى‏نويسم كه امام حسين عليه السلام فلسفه‏ى قيام خود را عمل نكردن جامعه به حقّ و نهى از منكر نكردن مى‏داند
314) فصّلت، 33
315) صافّات، 13
316) آل‏عمران، 112
317) بقره، 61
318) آل‏عمران، 21
319) نهج البلاغه، نامه 45
--------------------------------------------
پيام ها
1- عدّه‏اى، نه خود موعظه مى‏كنند ونه تحمّل موعظه كردن ديگران را دارند. «و اذ قالت اُمّة منهم لِمَ‏تعظون...»
2- گناه بى‏تفاوتى خود را نبايد با «خواستهِ الهى» توجيه كرد. «لِمَ‏تعظون قوماً اللّه مهلكهم»
3- بى‏تفاوت‏ها، به جاى اعتراض به اهل گناه، به آمرين به معروف اعتراض مى‏كنند. «لم تعظون»
4- در مقابل آنان كه موعظه و تلاش تربيتى را بى‏اثر مى‏دانند بايد مقاومت كرد. «لِمَ تَعِظون... قالوا معذرةً» زيرا بازنداشتن مردم از گناه، مسئوليّت دارد و بايد پاسخگو باشيم.
5 - قضاوتِ عجولانه، ممنوع است. نمى‏توان گفت: خداوند اين گروه را عذاب يا هلاك خواهد كرد، شايد پرهيزكار شوند. «مهلِكُهم أو معذّبهم... لعلّهم يتّقون»
6- نهى از منكر واجب است، يا براى اينكه افراد فاسق با ايمان شوند، «لعلّهم يتّقون» يا براى عذر داشتن خود انسان نزد خداوند. «معذرةً» (پس لازم نيست حتماً اثر كند، تا بر ما واجب شود، زيرا ما مأمور به وظيفه‏ايم، نه ضامن نتيجه)
7- مردان خدا، از اصلاح جامعه نا اميد نمى‏شوند و امر به معروف و نهى از منكر را ترك نمى‏كنند. «و لعلّهم يتقون»




۳ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 165، 166

-------------------------------------------
آيه
فَلَمَّا نَسُواْ مَا ذُكِّرُواْ بِهِ أَنجَيْنَا الَّذِينَ يَنْهَوْنَ عَنِ السُّوءِ وَأَخَذْنَا الَّذِينَ ظَلَمُواْ بِعَذَابٍ بَئِيسٍ بِمَا كَانُواْ يَفْسُقُونَ‏
فَلَمَّا عَتَوْاْ عَن مَّا نُهُواْ عَنْهُ قُلْنَا لَهُمْ كُونُواْ قِرَدَةً خَسِئِينَ‏
---------------------------------------
ترجمه
پس چون تذكّرى را كه به آنان داده شده بود فراموش كردند، كسانى را كه نهى از منكر مى‏كردند نجات داديم و ستمگران را به سزاى نافرمانى كه همواره انجام مى‏دادند، به عذابى سخت گرفتيم.
پس چون از آنچه نهى شده بودند تجاوز كردند، به آنان گفتيم: به شكل ميمون‏هاى طرد شده در آييد.
--------------------------------------
نکته ها
كلمه‏ى «بئيس» از «بأس»، به معناى شديد و «عَتوا»، به معناى عصيان و سركشى است.
طبق روايات، چون موعظه كنندگان بنى اسرائيل ديدند پندشان در قوم خود بى‏اثر است، از مردم جدا شدند و همان شب، قهر و عذاب الهى نازل شد و گنهكاران و سكوت‏كنندگان را در برگرفت. [320] و اين تبديل و تحوّل، از تصرّفات تكوينى الهى است.
در آيه 60 سوره مائده آمده كه گروهى به‏خاطر نافرمانى، به صورت خوك وميمون درآمدند و اينجا فقط ميمون ذكر شده است. ابن عباس مى‏گويد: هر دو آيه درباره‏ى يك گروه است.
از ظاهر آيه استفاده مى‏شود كه نه تنها خصلت آنان، بلكه شكل ظاهرى آنان نيز تبديل به ميمون شد. آرى، خدايى كه با يك فرمان، آتش را بر حضرت ابراهيم گلستان مى‏كند، مى‏تواند موجودى را به موجود ديگر و انسانى را نيز ميمون كند. البتّه مسخ‏شدگان توالد و تناسلى نداشتند و به فرموده‏ى پيامبر صلى الله عليه وآله چندروزى بيشتر زنده نبودند. [321]
____________________________
320) تفسير نمونه‏
321) تفسير مجمع البيان‏
-------------------------------------------
پيام ها
1- نهى از منكر، اگر سبب هدايت ديگران نشود، سبب نجات خود ناهيان مى‏شود. «أنجينا الّذين ينهون»
2- فراموشى، اگر در اثر بى توجّهى و بى‏اعتنايى باشد كيفر دارد. «فلما نسوا ...»
3- هر كه راه موعظه را بر روى خود ببندد، راه قهر الهى را به روى خويش باز كرده است. «نسوا - أخذنا»
4- نهى از منكر، يك وظيفه دائمى است. «ينهون» (فعل مضارع نشان استمرار است)
5 - بى‏تفاوتان، ظالمند. «الّذين ظلموا» (در آيه‏ى قبل، بنى‏اسرائيل به سه دسته تقسيم شدند: متجاوزان، واعظان و سكوت‏كنندگانِ بى‏تفاوت. در اين آيه سكوت‏كنندگان هم جزو ظالمانِ هلاك شده به حساب آمده‏اند، زيرا تنها ناهيان از منكر نجات يافتند، «انجينا الّذين ينهون» پس سكوت، هم ظلم و هم زمينه‏ى هلاكت است.)
6- از بزرگ‏ترين و شديدترين عذاب‏ها، سقوط از مرحله‏ى انسانيّت است. «عذاب بئيس، كونوا قردةً خاسئين»
7- متجاوز، استحقاق از دست دادن انسانيّت و مسخ شدن را دارد و كيفر مستكبر، طرد و تحقير است. «عتوا، قردةً خاسئين» آرى، ملّتى كه در برابر قانون الهى گردنكشى كند، ميمون‏وار از ديگران تقليد خواهد كرد.
8 - آنان كه حكم خدا را با حيله، مسخ و دگرگون كنند، چهره‏شان مسخ مى‏شود. بازيگرِ با دين، به صورت حيوان بازيگر (ميمون) در مى‏آيد. «كونوا قردة»




۳ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 167

-------------------------------------------
آيه
وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكَ لَيَبْعَثَنَّ عَلَيْهِمْ إِلَى‏ يَوْمِ الْقِيَمَةِ مَن يَسُومُهُمْ سُوءَ الْعَذَابِ إِنَّ رَبَّكَ لَسَرِيعُ الْعِقَابِ وَإِنَّهُ لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ
------------------------------------------
ترجمه
و (به ياد آور) آنگاه كه پروردگارت اعلام كرد: همانا تا روز قيامت، كسى را بر آنان (بنى‏اسرائيل) مسلّط خواهد كرد كه آنان را پيوسته عذاب سخت دهد. همانا پروردگارت زود عقوبت مى‏كند و شكّى نيست كه او (در برابر توبه‏كنندگان) بخشاينده و مهربان است.
-----------------------------------------
نکته ها
«تَأذَّن»، يعنى سوگند ياد كرد و اعلام نمود. «يَسُوم» از «سَوم»، يعنى تحميل كردن.
بارها على عليه السلام خطاب به بى‏وفايان عصر خويش مى‏فرمود: خداوند مرا از شما بگيرد و ديگران را بر شما مسلّط سازد. [322]
___________________________
322) نهج البلاغه، خطبه 25 و 70
-----------------------------------------
پيام ها
1- كيفر الهى در مورد يهود و سرنوشت آنان، قابل توجّه است. «واذ...»
2- گرچه سنّت الهى، مهلت دادن به منحرفان است، امّا مهلت در همه جا و براى هميشه نيست. «ليبعثنّ عليهم»
3- تسلّط مردم تبهكار بر بنى‏اسرائيل، عقوبت الهى به سبب اعمال خود آنان است. «ليبعثنّ عليهم»
4- ملّت‏ها، تاريخى بهم پيوسته دارند و گناهِ نسلى در نسل‏هاى آينده و در طول تاريخ حتّى تا قيامت ادامه مى‏يابد. «الى يوم القيامة»
5 - آنان كه در برابر اولياى الهى دهن كجى كنند، ذليل مى‏شوند. «يسومهم...»
6- قوم ستمگر يهود، هميشه ذليل و خوار خواهند بود. «الى يوم القيامة»
7- ترس از عقوبت، همراه با اميد به مغفرت و رحمت الهى، مايه‏ى تربيت و رشد انسان است. «انّ ربّك لسريع الحساب و انّه لغفور رحيم»
8 - راه توبه و دريافت مغفرت الهى براى همه باز است. «انّه لغفور رحيم»





۳ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 168

-------------------------------------------
آيه
وَقَطَّعْنَهُمْ فِى الْأَرْضِ أُمَماً مِّنْهُمُ الصَّلِحُونَ وَمِنْهُمْ دُونَ ذَ لِكَ وَ بَلَوْنَهُم بِالْحَسَنَتِ وَالسَّيِّئَاتِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ
---------------------------------------------
ترجمه
و ما آنان (بنى‏اسرائيل) را در زمين به صورت اُمّت‏ها و گروه‏هايى پراكنده ساختيم، بعضى از آنان صالحند وبرخى (لجوج و حيله‏گر و) غيرصالح، و آنان را با نيكى‏ها و بدى‏ها آزموديم، شايد كه برگردند.
---------------------------------------------
نکته ها
بنى‏اسرائيل، گاهى به عزّت و قدرت رسيدند، تا شايد شكرگزار شوند و گاهى به سختى‏ها گرفتار شدند تا حسّ توبه و انابه در آنان زنده شود.
البتّه در اين ميان، بعضى صالح و نيكوكار بودند و به حقانيّت اسلام ايمان آوردند و برخى هم در پى دنياپرستى و لجاجت خويش بودند.
----------------------------------------------
پيام ها
1- انسان، در انتخاب راه و روش آزاد است. «منهم الصالحون و منهم دون ذلك»
2- هنگام انتقاد از يك گروه، بايد حقّ خوبانشان ضايع نشود. «منهم الصالحون»
3- حوادث تلخ و شيرين، ابزار آزمايش الهى است. «بلوناهم بالحسنات و السيئات»
4- تشويق و تنبيه، مهر و قهر، هر دو سازنده و تربيت كننده است. «بالحسنات و السيئات لعلّهم يرجعون»
5 - تحوّل روحى انسان‏ها و بازگشت به سوى حقّ، از حكمت‏هاى آزمايش و امتحان الهى است. «لعلّهم يرجعون»






۳ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 169

-------------------------------------------
آيه
فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ وَرِثُوا الْكِتَبَ يَأْخُذُونَ عَرَضَ هَذَا الْأَدْنَى‏ وَ يَقُولُونَ سَيُغْفَرُلَنَا وَ إِن يَأتِهِمْ عَرَضٌ مِّثْلُهُ يَأْخُذُوهُ أَلَمْ يُؤْخَذْ عَلَيْهِم مِّيثَقُ الْكِتَبِ أَن لّاَ يَقُولُواْ عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ وَ دَرَسُواْ مَا فِيهِ وَ الدَّارُ الْأَخِرَةُ خَيْرٌ لِّلَّذِينَ يَتَّقُونَ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
پس از آنان، فرزندانى (ناصالح) جانشينان آنها شدند كه كتاب آسمانى (تورات) را به ارث بردند (ولى قدر آن را ندانستند)، متاع ناپايدار اين دنيا را مى‏گرفتند (و با رها كردن قانون خدا) مى‏گفتند: به زودى ما بخشوده خواهيم شد. و اگر بار ديگر همان منافع مادّى پيش آيد، باز هم آن‏را مى‏گيرند (و قانون خدا را رها مى‏كنند). آيا از آنان در كتاب آسمانى، پيمان گرفته نشده كه جز حقّ، نسبتى به خدا ندهند؟ با اينكه مطالب آن كتاب وپيمان را بارها (به صورت درس) خوانده‏اند، (ولى در عمل، دنيا پرستند) در حالى كه خانه آخرت براى اهل تقوا بهتر است. آيا تعقّل نمى‏كنيد؟
--------------------------------------------
نکته ها
«خَلْف»، اغلب به فرزند ناصالح گفته مى‏شود و «خَلَف» به فرزند صالح. [323]
«عَرَض»، به معناى هرگونه سرمايه است، ولى «عَرْض»، تنها پول نقد مى‏باشد، همچنين به موجود عارضى و كم دوام وناپايدار «عَرَض» مى‏گويند، لذا چون دنيا ناپايدار است، به آن عرض گفته مى‏شود. فيض كاشانى مى‏گويد: مراد از «عَرَض» در آيه، رشوه است.
«درس»، به معناى تكرار است و از آنجا كه به هنگام مطالعه و فراگرفتن چيزى از استاد، مطالب تكرار مى‏شود به آن درس گفته شده و به چيزهايى كه مكرّر استفاده شده و كهنه شده‏اند نيز مندرس مى‏گويند. [324]
امام صادق عليه السلام فرمود: خداوند سفارش نموده است مردم چيزى را كه نمى‏دانند نگويند، سپس آن حضرت اين آيه را تلاوت فرمودند: «ألم يؤخذ عليهم ميثاق الكتاب ان لايقولوا على اللّه الا الحقّ» [325]
امام حسن عليه السلام فرمود: «عجب لمن يتفكّر فى مأكوله كيف لا يتفكّر فى معقوله فيجنب بطنه ما يوذيه و يودع صدره ما يرويه»، تعجّب از كسى است كه در غذا و خوراك جسمى خود تفكّر و تأمّل مى‏كند، امّا در انتخاب غذاى فكرى خود هيچ انديشه‏اى ندارد و هرچيزى را در دل و عقيده‏ى خود جاى مى‏دهد. [326]
____________________________
323) تفسير نمونه‏
324) تفسير نمونه‏
325) تفسير نورالثقلين و كافى، ج‏1، ص‏43
326) تفسير فرقان؛ بحار، ج‏1، ص‏218
------------------------------------------
پيام ها
1- تاريخ، شاهد نسل‏هايى دنياگرا و گناهكار از يهود بوده است. «فخلف من بعدهم خلف...»
2- دنياگرايى، از آفات دين است. «من بعدهم خلف... يأخذوا عرَض هذا الاَدنى»
3- يهوديان هم دسترسى به تورات داشتند، هم آگاهى كامل به آن. «ورثوا الكتاب»
4- كسى كه از تعاليمِ كتاب آسمانى آگاه شد، شايسته نيست دنياگرايى و حرام‏خوارى را پيشه خود كند. «ورثوا الكتاب يأخذون...»
5 - رشوه و حرام‏خوارى در اديان ديگر نيز مورد انتقاد و توبيخ بوده است. «يأخذون عرض هذا الادنى»
6- يهوديان به گناه خود اعتراف داشتند، ولى مى‏گفتند بخشيده خواهيم شد. «سيغفر لنا»
7- يهوديان چنان خودخواه بودند كه خيال مى‏كردند بدون توبه بخشيده مى‏شوند. «سيغفر لنا» آرى، كسى كه مغفرت را براى خود تضمين شده مى‏داند، قابل توبيخ است.
8 - اميد بى‏جا، مثل خوف نابجا مخرّب است. «سيغفرلنا» اميد به رحمت الهى على رغم اصرار برگناه نابجاست.
9- حرام‏خواران يهود به گناه خود اصرار داشتند. «و ان يأتهم عرض مثله يأخذوه»
10- نشان توبه‏ى واقعى آن است كه اگر صحنه‏ى خلاف دوباره پيش آيد، مرتكب آن نشود. «اِن يأتهم عرض مثله يأخذوه»
11- هركس با وجود گناه، مغفرت الهى را براى خود حتمى بپندارد، نسبت ناحقّ به خدا داده است. «أن لا يقولوا على اللّه الاّ الحقّ»
12- دانستن تعاليم كتاب آسمانى و مطالعه‏ى آن به طور مكرّر كافى نيست، عمل لازم است. «ورثو الكتاب... درسوا»
13- جهان آخرت، جهانى برتر و داراى نعمت‏هايى جاودانه و پايدار است. «و الدّار الآخرة خير»
14- دورى از حرام‏خوارى، نشانه‏ى تقواست. (جمله «يتّقون»، در برابر جمله «يأخذون عرض» قرار گرفته است.)
15- بهره‏گيرى از حيات سراسر خير اخروى، در گرو تقوا و پرهيزگارى است. «و الدّار الآخرة خير للّذين يتّقون»
16- هركس دنبال دنيا رفته و آخرت را رها كند، خردمند نيست. «أفلا تعقلون»
17- از روشهاى تبليغى و تربيتى، سؤال و پرسش از مخاطبان است كه وجدان‏ها را بيدار مى‏كند. «أفلا تعقلون»






۳ شهریور ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۳
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۶
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۲۱,۳۴۰ بازدید
۲ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۴۷۳ بازدید
۲ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۲,۹۰۲ بازدید
۳ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۵,۵۴۱ بازدید
۴ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۹۰ بازدید
۴ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۹۰ بازدید
۵ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۲۱۱ بازدید
۶ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۱۹۴ بازدید
۱۲ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۶۵۳ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۱,۳۶۱ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۴۹۷ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۸۵ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۱۷۹ کاربر آنلاین است. (۱۱۵ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۱۷۹

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!