به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۲ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 138، 139

-------------------------------------------
آيه
وَ جَوَزْنَا بِبَنِى‏إِسْرَ ءِيلَ الْبَحْرَ فَأَتَوْاْ عَلَى‏ قَوْمٍ يَعْكُفُونَ عَلَى‏ أَصْنَامٍ لَّهُمْ قَالُواْ يَمُوسَى اجْعَل‏لَّنَآ إِلَهاً كَمَا لَهُمْ ءَالِهَةٌ قَالَ إِنَّكُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ‏
إِنَّ هَؤُلَآءِ مُتَبَّرٌ مَّا هُمْ فِيهِ وَبَطِلٌ مَّا كَانُواْ يَعْمَلُونَ‏
--------------------------------------------
ترجمه
و بنى‏اسرائيل را از دريا گذرانديم، تا به قومى برخوردند كه بر پرستش بت‏هاى خويش پايبند بودند، (با ديدن اين صحنه) گفتند: اى موسى! براى ما خدايى قرار بده، همان گونه كه براى اينان معبودها (و بت‏هايى) است. موسى گفت: براستى، شما گروهى نادان (و جهالت پيشه) هستيد.
(موسى گفت:) همانا آنچه اين قوم در آنند (از كفر و شرك)، نابودشدنى است و آنچه انجام مى‏دهند باطل است.




۳ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 140

-------------------------------------------
آيه
قَالَ أَغَيْرَ اللَّهِ أَبْغِيكُمْ إِلَهاً وَهُوَ فَضَّلَكُمْ عَلَى الْعَلَمِينَ‏
------------------------------------------
ترجمه
گفت: آيا معبودى غير خدا براى شما بجويم، در حالى كه او شما را بر مردم اين زمانه برترى داده است؟!
-----------------------------------------
نکته ها
كلمه‏ى «مُتبّر» از «تبار»، به معناى هلاكت است.
آنان كه يك عمر در سحر و جادو بودند، با ديدن يك معجزه چنان مؤمن شدند كه تهديدهاى فرعون آنان را نلرزاند، ولى طرفداران حضرت موسى با ديدن آن همه معجزات و پس از پيروزى بر فرعون، انحراف و بت‏پرستى قومى، آنان را به انحراف كشيد و تازه از موسى عليه السلام نيز تقاضاى بت كردند.
روزى يك يهودى به عنوان اعتراض به مسلمانان گفت: شما هنوز جنازه‏ى پيامبرتان را دفن نكرده بوديد كه با هم اختلاف كرديد! حضرت على عليه السلام در پاسخ او فرمود: اختلاف ما در سخن پيامبر بود، نه در خودش و نه در خدا، امّا شما هنوز پايتان از آب دريا خشك نشده بود كه از موسى تقاضاى بت كرديد. [245]
___________________________
245) نهج البلاغه، حكمت 317
----------------------------------------
پيام ها
1- پرستش (حقّ يا باطل)، در طول تاريخ بشر وجود داشته است. «يعكفون على اصنام لهم» (در زمان موسى عليه السلام نيز افرادى بت مى‏پرستيدند.)
2- محيط جبرآور نيست، ولى تأثيرگذار هست. «فأتوا على قوم ...» پس تا در اعتقاد و ايمان قوى نشده‏ايم، از محيط و فرهنگ فاسد دورى كنيم، زيرا گاهى مشاهده‏ى يك صحنه (از فيلم، عكس، ماهواره و يا اجتماع) چنان در انسان تأثيرگذار است كه تمام زحمات تربيتى رهبران را متزلزل و خراب مى‏كند.
3- گاهى انسان از مهم‏ترين نعمت‏ها غفلت ورزيده و نسبت به آنها ناسپاسى مى‏كند. «جاوزنا... اجعل لنا»
4- گاهى انسان به‏حدّى كج‏انديش مى‏شود كه از رهبران الهى نيز درخواست ناروا مى‏كند. «يا موسى اجعل لنا آلهة»
5 - افراد و ملّت‏ها، هر لحظه در معرض خطر انحرافند. «قالوا يا موسى...»
6- ايمان سطحى، زودگذر است. «وجاوزنا... قالوا... اجعل لنا آلهة»
7- بدتر از دشمنان آگاه خارجى و بيگانه، دوستان نادانِ داخلى‏اند. «جاوزنا... قالوا پيا موسى اجعل...»
8 - تقاضاى مردم، هميشه صحيح نيست و اكثريّت و خواست آنان همه جا يك ارزش نيست. «قالوا... اجعل لنا آلهة»
9- الگوپذيرى، تقليد و مدل‏بردارى، از خصلت‏هاى انسان است. «اجعل لنا آلهاً كما لهم آلهة»
10- جهل، ريشه‏ى بت‏پرستى و بت‏پرستى، عملى به دور از عقل است. «تجهلون» جهل، در فرهنگ قرآن، در برابر عقل قرار دارد نه علم، يعنى به كار غير عاقلانه جهل مى‏گويند.
11- تقاضاى خداى محسوس (همچون بت) از پيامبر بزرگوارى همچون موسى، نشانه‏ى جهل عميق و ريشه‏دار است. «تجهلون»
12- هم انحراف‏هاى فكرى از بين رفتنى است، هم انحراف‏هاى عملى. «متّبر ما هم فيه و باطل ما كانوا يعملون» آرى، پايان باطل، نابودى است، پس ظاهرِ آن ما را فريب ندهد.
13- عبادت بايد بر اساس تعقّل و تشكّر باشد. «أغيراللّه ابغيكم الهاً و هو فضّلكم» خدا يافتنى است، نه بافتنى، «ابغيكم» و پرستش غير خدا، با عقل و روحيّه‏ى سپاسگزارى ناسازگار است.





۳ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 141

-------------------------------------------
آيه
وَإِذْ أَنْجَيْنَكُم مِّنْ ءَالِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذَابِ‏ يُقَتِّلُونَ أَبْنَآءَكُمْ وَيَسْتَحْيُونَ نِسَآءَكُمْ وَفِى ذَ لِكُمْ بَلَا ءٌ مِّن رَّبِّكُمْ عَظِيمٌ‏
-------------------------------------------
ترجمه
و(به ياد آوريد) زمانى كه شما را از چنگال فرعونيان نجات داديم، كه شما را سخت شكنجه مى‏كردند، پسران شما را مى‏كشتند و زنان شما را (براى خدمت‏گزارى و بردگى) زنده نگه مى‏داشتند و در اين ناگوارى‏ها، آزمايش بزرگى از سوى پروردگارتان براى شما بود.
--------------------------------------
نکته ها
«يَسومونكم» از «سوم»، به معناى دنبال چيزى رفتن يا تحميل كردن است.
در آيه‏ى قبل كه سخن از برترى و فضيلت بنى‏اسرائيل بود، آن را فقط به خدا نسبت داد و فرمود: «هو فضّلكم على العالمين» ولى اين آيه مى‏فرمايد: ما آنها را نجات داديم، «انجينا» اين تفاوت در مفرد و جمع، شايد به خاطر آن است كه نجات خداوند، به واسطه‏ى صبر و مقاومت خود مردم و رهبرى حضرت موسى انجام گرفته است و معمولاً در مواردى كه الطاف الهى از طريق واسطه‏ها انجام گيرد، ضمير جمع بكار برده مى‏شود. مثلاً در مورد باران مى‏فرمايد: «أنزلنا» [246] ، زيرا دريا، گرما، ابر، باد و موارد ديگر دست به دست هم داده و باران را به وجود آورده‏اند.
___________________________
246) مؤمنون، 18
-----------------------------------------
پيام ها
1- نجات‏دهنده‏ى واقعى خداوند است، گرچه نجات از طريق رهبرى موسى انجام گرفته باشد. «انجيناكم»
2- ياد نعمت‏هاى الهى، سبب پايدارى و پرهيز از شرك است. «أغيراللّه ابغيكم... و اذ انجيناكم»
3- رهبران بايد پيوسته نعمت‏هاى الهى را يادآورى كنند تا مردم دچار غفلت نشوند. «واذ أنجيناكم»
4- طاغوت‏ها بدون ياران و اطرافيان، زورى ندارند. «آل فرعون»
5 - طاغوت‏ها براى حفظ حكومتشان، بى‏گناهان را مى‏كشند. «يقتّلون أبناءكم»
6- زنان و جوانان، اهداف نقشه‏هاى طاغوت هستند. «يقتّلون... يستحيون...»
7- زنده نگاهداشتن مادرانى كه فرزندانشان را جلو چشمشان كشته‏اند، بدترين عذاب است. «سوء العذاب يقتّلون ابنائكم و يستحيون نسائكم»
8 - گاهى حوادث تلخ وناگوار، وسيله آزمايش الهى‏اند. «بلاءُ من ربّكم»
9- سختى‏ها و گرفتارى‏ها را هر چند بزرگ باشند، در مسير تربيت انسان و آزمايشى الهى بدانيم. «و فى ذلكم بلاء من ربّكم عظيم»





۳ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 142

-------------------------------------------
آيه
وَوَعَدْنَا مُوسَى‏ ثَلَثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَقَالَ مُوسَى‏ لِأَخِيهِ هَرُونَ اخْلُفْنِى فِى قَوْمِى وَ أَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ‏
------------------------------------------
ترجمه
وما با موسى، سى شب (در كوه طور، براى نزول تورات وآيات الهى) وعده گذاشتيم و آن را با (افزودن) ده شب كامل كرديم، پس ميعاد پروردگارش چهل شب كامل شد و موسى (پيش از رفتن به اين وعده‏گاه) به برادرش هارون گفت: در ميان امّت من جانشين من باش (و كار مردم را) اصلاح كن و از راه وروش مفسدان پيروى مكن!
----------------------------------------
نکته ها
در آيه 51 سوره‏ى بقره، سخن از وعده‏ى چهل شب با موسى است، «واذ واعدنا موسى أربعين ليلة»، ولى در اينجا سى شب به اضافه‏ى ده شب، كه به فرموده‏ى امام باقر عليه السلام فلسفه‏ى اين كار، آزمايش بنى‏اسرائيل بوده است. در روايات مى‏خوانيم: سى شب آن در ماه ذى‏القعده و ده شب آن در اوّل ماه ذى‏الحجّه بوده است. [247]
با آن كه حضرت موسى چهل شبانه روز را به طور كامل در كوه طور بوره است، (چنانكه در تورات سِفر خروج نيز آمده است،) ولى تعبير به چهل شب، ممكن است به اين دليل باشد كه مناجات‏ها اغلب در شب صورت مى‏گيرد و يا آنكه در قديم تقويم براساس ماه بوده و ماه در شب نمايان است، لذا براى شمارش ايّام نيز از شب استفاده مى‏شده است.
تغيير برنامه بر اساس حكمت، مانند تغيير نسخه‏ى پزشك در شرايط ويژه‏ى بيمار، اشكال ندارد. لذا سى شب با اضافه شدن ده شب به چهل شب تغيير نمود.
چنانكه «بداء» در مورد خداوند، به معناى تغيير برنامه براساس تغيير شرايط است، البتّه تمام اين تغييرات را خداوند از قبل مى‏داند، همان گونه كه گاهى پزشك از قبل مى‏داند پس از دو روز عمل به اين نسخه، وضع بيمار تغيير كرده و نياز به دارو و نسخه‏اى ديگر دارد. و درباره‏ى خداوند هرگز به معناى پشيمان شدن يا تغيير هدف و يا كشف نكته‏اى تازه و تغيير موضع نيست، زيرا اين معانى از جهل و محدوديّت سرچشمه مى‏گيرد كه مربوط به انسان است، امّا خداوند در مسير امتحان و تربيت انسان اين تغييرات را انجام مى‏دهد.
در «اربعين» و عدد چهل، اسرارى نهفته است، اين عدد، در فرهنگ اديان و در روايات اسلامى جايگاه خاصّى دارد، چنانكه مى‏خوانيم:
در زمان حضرت نوح عليه السلام، براى عذاب كفّار، چهل روز باران باريد.
چهل سال قوم حضرت موسى در بيابان سرگردان بودند.
پيامبر صلى الله عليه وآله چهل روز از خديجه جدا شد و اعتكاف كرد تا غذاى آسمانى نازل شد و مقدّمه‏ى تولّد حضرت زهرا عليها السلام فراهم گرديد.
رسول خدا صلى الله عليه وآله در چهل سالگى مبعوث شد.
انسان تا چهل سالگى زمينه‏ى كمال روحى ومعنوى دارد، امّا پس از آن دشوار مى‏شود.
چهل روز اخلاص در عمل، عامل جارى شدن حكمت از قلب به زبان است.
چهل بار خواندن بعضى سوره‏ها و دعاها براى فرج و رفع مشكلات سفارش شده است.
چهل روز پذيرفته نشدن اعمال از جمله نماز، پيامد بعضى گناهان است.
چهل مؤمن اگر به خوب بودن مرده‏اى شهادت دهند، خداوند او را مى‏آمرزد... [248] بعضى كتاب‏ها نيز با محوريّت عدد چهل، مانند چهل حديث نوشته شده است. [249]
چگونه مى‏توان پذيرفت كه حضرت موسى براى غيبت موقّت خود جانشين تعيين كند، امّا خاتم پيامبران صلى الله عليه وآله براى غيبت ابدى خود، جانشينى تعيين نكرده باشد؟! با آنكه حديث منزلت كه پيامبر خطاب به على عليه السلام فرمود: «أنت منّى بمنزلة هارون من موسى» تو براى من مثل هارون براى موسى مى‏باشى، به صورت متواتر در منابع اهل سنّت آمده است. [250] و آيا مردم در زمان غيبت امام زمان عليه السلام رها شده‏اند؟!
دو آزمايش براى قوم موسى رخ داد: يكى ده روز زيادتر ماندن موسى در وعده‏گاه و ديگرى گوساله‏ى سامرى. چنانكه خداوند مى‏فرمايد: «فانّا قد فتّنا قومك من بعدك و اضلّهم السامرىّ» [251] ، هنگامى كه موسى عليه السلام فرمود: من براى دريافت دستورات الهى، سى شب به وعده‏گاه مى‏روم، چون از سى شبانه‏روز گذشت و موسى نيامد، مردم گفتند: موسى خلف وعده كرده است، لذا از او بريده و بدنبال برنامه‏هاى انحرافى رفتند. در حالى كه بار رفتن موسى به كوه طور، خداى او كه از ميان نرفته بود تا مردم به سراغ بت‏پرستى بروند.
مراد از اصلاح در آيه، اصلاح در مسائل اجتماعى و جامعه است، نه اصلاح در رفتار فردى و شخصى. (كلمه‏ى «اَصلِح»، پس از «اُخلُفنى» آمده است.)
در زمان حضرت موسى، مفسدانِ توطئه‏گرى بودند كه موسى نگران آنها بود و به هارون سفارش مى‏كرد: نگذار زمام امور را به دست گيرند وخواسته يا ناخواسته دنباله‏رو آنان شوى. «ولا تَتّبع سبيل المفسدين»
_____________________________
247) تفسير نورالثقلين‏
248) سفينةالبحار، ج‏1، ص 504 تا 505
249) تفسير فرقان و اربعين در فرهنگ اسلامى، سيد رضا تقوى‏
250) صحيح بخارى، ج‏6، ص‏3 ؛ صحيح مسلم، ج‏4، ص‏187 ؛ سنن‏ابن‏ماجه، ج‏1، ص‏42 و مسند احمدبن حنبل، ج‏1 ص‏173، 175، 177، 179 و 182
251) طه، 85
------------------------------------------
پيام ها
1- بى‏مقدّمه و بدون خودسازى، بر پيامبران كتاب آسمانى نازل نمى‏شود، بلكه لياقت به همراه عبادت و مناجات‏هاى شبانه و عارفانه لازم است. «و واعدنا موسى ثلاثين ليلة...»
2- مسئوليّت‏ها حتّى در سطح رهبرى، نبايد مانع عبادت و اعتكاف و خلوت با خدا باشد. «و واعدنا موسى...»
3- قانون الهى چنان مقدّس است كه دريافتش نياز به آمادگى كاملِ روحى دارد. «و واعدنا...»
4- وعده‏گاه خداوند با انبيا، مكان نهايى همچون كوه طور و غار حراست و ضيافت الهى از بندگان صالح خود، دعا و مناجات است. «واعدنا...»
5 - شب، بهترين فرصت براى مناجات است. «ليلة»
6- عبادت در چهل شب تمام، آثار خاصّى بدنبال دارد. «اتممناها... فتمّ»
7- در كارها بايد مدّت و اجل تعيين شود. «أربعين»
8 - رهبرى جديد بايد در فراز و نشيب‏هاى نهضت، در كنار رهبرى قديم تجربه ديده باشد. «قال موسى لاخيه هارون اخلفنى فى قومى...»
9- جامعه هرگز نبايد بى‏رهبر باشد. «اُخلُفنى»
10- انبيا به اذن الهى، حقّ تعيين جانشين دارند. «اُخلُفنى»
11- امامت و رهبرى مردم بايد به سفارش پيامبر، «اُخلُفنى فى قومى» در مسير اصلاح جامعه، «اصلح» و به دور از انحراف «ولاتتّبع سبيل المفسدين» باشد.
12- در يك زمان، دو رهبر نمى‏شود. هارون عليه السلام همچون حضرت موسى پيامبر بود، ولى رهبرى با موسى عليه السلام بود. «اُخلُفنى» (آرى، امامت و رهبرى غير از نبوّت است، لذا موسى براى دوران غيبت، هارون را جانشين خود و رهبر مردم قرار داد)
13- انبيا آنقدر دلسوز امّتند و خود را مسئول مى‏دانند كه حتّى براى چند روز، مردم را بى‏سرپرست نمى‏گذارند. «اُخلُفنى»
14- وظيفه‏ى كلّى رهبر، اصلاح امّت است. «اَصلِح»
15- اگر مردم به فساد كشيده شدند و يا خواستار فساد بودند، رهبرى نبايد از موضع اصلاح‏گرى دست بردارد. «و لا تتّبع سبيل المفسدين»
16- تذكّر و يادآورى، نشانه‏ى ناتوانى و ضعف نيست. با آنكه هارون عليه السلام پيامبر و معصوم بود، امّا باز هم حضرت موسى او را به دو وظيفه عمده‏ى اصلاح و دورى از فساد توجّه داد. «اَصلِح و لا تَتّبع...»
17- اصلاح جامعه، با عوامل فاسد و پيروى از مفسدان، امكان‏پذير نيست. «اَصلِح و لاتَتّبع سبيل المفسدين»
18- جامعه نياز به رهبرى اصلاح‏گر دارد، «اَصلِح» رهبرى كه هرگز تسليم نظرات و توطئه‏هاى مفسدان نشود. «ولا تَتَّبع سبيل المفسدين»






۳ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 143

-------------------------------------------
آيه
وَلَمَّا جَآءَ مُوسَى‏ لِمِيقَتِنَا وَكَلَّمَهُ رَبُّهُ قَالَ رَبِ‏ّ أَرِنِى أَنظُرْ إِلَيْكَ قَالَ لَن تَرَينِى وَلَكِنِ انظُرْ إِلَى الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرَّ مَكَانَهُ فَسَوْفَ تَرَينِى فَلَمَّا تَجَلَّى‏ رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكّاً وَخَرَّ مُوسَى‏ صَعِقاً فَلَمَّآ أَفَاقَ قَالَ سُبْحَنَكَ تُبْتُ إِلَيْكَ وَأَنَاْ أَوَّلُ الْمُؤْمِنِينَ
--------------------------------------------
ترجمه
و چون موسى به ميقات و وعده‏گاه ما آمد و پروردگارش با او سخن گفت، (موسى) گفت: پروردگارا! خودت را به من نشان ده تا به تو بنگرم! (خداوند) فرمود: هرگز مرا نخواهى ديد، ولى به اين كوه بنگر، اگر در جاى خود برقرار ماند، پس به زودى مرا خواهى ديد. پس چون پروردگار موسى بر كوه تجلّى وجلوه نمود (و پرتوى از عظمت خود را بر كوه افكند)، كوه را متلاشى كرد و موسى مدهوش بر زمين افتاد. پس چون به هوش آمد گفت: (خداوندا!) تو منزّهى (كه ديده شوى)، من به سوى تو بازگشتم و من نخستين مؤمن هستم.
---------------------------------------------
نکته ها
«دَكّ»، به معناى زمين صاف و«جعله دكّا»، يعنى كوه متلاشى و ذرّه ذرّه شد تا به زمين هموارى تبديل گشت.
«خَرَّ»، به معناى ساقط شدن و افتادن است و «صَعِقَ»، به معناى بيهوشى بر اثر صداى مهيب است.
آن نيروى الهى كه بر كوه وارد آمد، آيا نيروى عظيم اتم بود، يا قدرت امواج صوتى و يا نيروى مرموز ديگر، هر چه بود كوه را متلاشى ساخت و موسى در اثر صداى غرّش انهدام كوه (يا از اين مكاشفه و جذبه‏ى باطنى)، بيهوش بر زمين افتاد. [252]
ديدن خداوند، تقاضاى جاهلانه‏ى بنى‏اسرائيل بود كه از موسى مى‏خواستند خدا را با چشم سر به آنان بنماياند (كه در آيه 155 مى‏خوانيم)، و آن كافران غافل از بودند كه هرگز چشم توان ديدن خداوند را ندارد، «لاتدركه الابصار» [253] ، بلكه بايد خدا را با چشم دل ديد و به او ايمان آورد. چنانكه حضرت على عليه السلام فرمود: «رأته القلوب بحقايق الايمان» [254]
چشم دل باز كن كه جان بينى‏ آنچه ناديدنى است آن بينى
امام صادق عليه السلام در مورد «انا اوّل المؤمنين» فرمودند: «انا اوّل مَن آمن و صَدّق بانّك لاتُرى» [255] ، من اوّلين ايمان آورندگان باشم به اين كه ذات الهى قابل ديدن نيست.
در جلسه‏اى مأمون به امام رضا عليه السلام گفت: مگر شما نمى‏گوييد انبيا معصومند، پس چرا موسى رؤيت الهى را از خداوند درخواست كرد؟ «أرنى أنظر اليك»، آيا موسى نمى‏دانست كه خداوند قابل ديدن نيست؟
امام عليه السلام در جواب او فرمودند: حضرت موسى عليه السلام مى‏دانست كه خداوند قابل ديدن با چشم نيست، امّا هنگامى كه خدا با موسى سخن گفت و آن حضرت به مردم اعلام نمود، مردم گفتند: ما به تو ايمان نمى‏آوريم مگر اينكه كلام الهى را بشنويم.
هفتادنفر از بنى‏اسرائيل برگزيده شدند و به ميعادگاه كوه طور آمدند. حضرت موسى عليه السلام سؤال آنان را از خدا درخواست نمود، در اين هنگام آنان كلام الهى را از تمام جهات شنيدند، ولى گفتند ايمان نمى‏آوريم مگر اينكه سخن گفتن خدا را خود ببينيم، صاعقه‏اى از آسمان آمد و همه‏ى آنان هلاك شدند. حضرت موسى گفت: اگر با چنين وضعى برگردم، مردم خواهند گفت تو در ادّعايت راستگو نيستى كه ديگران را به قتل رساندى. به اذن الهى دوباره همه زنده شدند، اين بار گفتند: اگر تنها خودت نيز خدا را ببينى، ما به تو ايمان مى‏آوريم. موسى گفت: «انّ اللّه لايُرى بالابصار و لا كيفيّة له و انّما يعرف بآياته و يكلّم باعلامه»، خدا را تنها با نشانه‏ها و آياتش مى‏توان درك كرد. امّا آنان لجاجت كردند، خطاب آمد موسى بپرس آنچه مى‏پرسند و تورا به خاطر جهالت آنان مؤاخذه نمى‏كنم. حضرت موسى عليه السلام گفت: «ربّ ارنى انظر اليك»، خطاب آمد: «لن ترانى» هرگز، امّا نگاه كن به كوه، اگر پايدار ماند تو نيز خواهى توانست مرا ببينى.
با اشاره‏ى الهى كوه متلاشى و به زمينى صاف تبديل شد وموسى پس از به هوش آمدن گفت: «سبحانك تبتُ اليك»، خدايا! از جهل و غفلت مردم، به شناخت ومعرفتى كه داشتم بازگشتم ومن اوّلين كسى هستم كه اعتراف مى‏كنم خدا را نمى‏توان با چشم‏سر ديد. مأمون با اين پاسخ شرمنده شد. [256]
در واقع حضرت موسى عليه السلام با بيان جمله‏ى «ارنى» و پاسخ «لن ترانى» خواست به مردم بفهماند كه خداوند براى من قابل رؤيت با چشم نيست، تا چه رسد به شما.
از امام صادق عليه السلام پرسيدند: اگر خدا قابل رؤيت نيست، پس در مورد رواياتى كه مى‏گويند: پيامبر صلى الله عليه وآله، خدا را ديد، يا در قيامت مؤمنان خدا را در بهشت مى‏بينند، شما چه مى‏فرماييد؟
حضرت تبسّمى كردند و فرمودند: بسيار زشت است كه شخصى 70 - 80 سال در زمين خدا زندگى كند و از رزق و روزى او استفاده كند، امّا او را چنانچه بايد نشناسد. پيامبر، خدا را باچشم نديده است و اگر كسى چنين ادّعايى داشته باشد، دروغگو و كافر است، چنانكه آن حضرت فرمودند: «مَن شبّه اللّه بخلقه فقد كفر» كسى كه خدا را به صفات مخلوقات تشبيه كند، كافر است. حضرت على عليه السلام در پاسخ به اين سؤال كه اى برادر پيامبر صلى الله عليه وآله! آيا تو خدا را ديده‏اى؟ فرمود: «لم أعبد ربّاً لم أره و لم تره العيون بمشاهدة الاعيان ولكن تراه القلوب بحقايق الايمان»، [257] خدايى را كه نديده باشم عبادت نمى‏كنم، امّا نه با چشم سر، كه با چشم دل. در جاى ديگر فرمود: «ما رأيتُ شيئاً الاّ و قد رأيتُ اللّه قبله و بعده و معه و فيه» [258] چيزى را نديدم، مگر آنكه خداوند را قبل و بعد و همراه با آن ديدم.
آرى، چشم توان ديدن او را ندارد، «لاتدركه الابصار و هو يدرك الابصار» [259] ، امّا با چشم دل مى‏توان خدا را ديد، چنانكه قرآن مى‏فرمايد: «لقد رآه نَزلَة اُخرى عند سِدرة المنتهى» [260] پيامبر، در معراج، ايات عظمت الهى را ديد. البتّه آنچه در تورات در مورد ماجراى حضرت موسى در كوه طور آمده، از تحريفات تورات است. [261]
______________________________
252) تفسير نمونه‏
253) انعام، 103
254) تفسير صافى‏
255) تفسير اثنى عشرى‏
256) تفاسير نورالثقلين و فرقان‏
257) تفسير فرقان، معانى الاخبار
258) تفسير فرقان‏
259) انعام، 103
260) نجم، 13 تا 14
261) تورات، سِفرخروج، باب 23، آيه 9
------------------------------------------
پيام ها
1- سخن گفتن خداوند با موسى، در جهت رشد و تربيت او بود. «كلّمه ربّه»
2- آمدن به ميقات و شنيدن سخن خداوند، شوق ديدار را نيز در موسى زنده كرد. «لمّا جاء... قال ارنى انظر اليك»
3- خداوند، با چشم ظاهر ديدنى نيست، نه در دنيا و نه در آخرت. «لن ترانى»
4- تجلّى خداوند بر موجودات طبيعى، امكان دارد. «تجلّى ربّه للجبل»
5 - خداوند را بايد از راه آثارش شناخت و به جلوه‏هاى او نگريست. (حقيقت تجلّى هم روشن نيست، بلكه آثار آن مشهود است). «تجلّى... جعله دكّاً»
6- خدا ديدنى نيست، و گرنه موسى شايستگى و لياقت دارد. «سبحانك»
7- ديده شدن خداوند با چشم، نشانه‏ى جسم بودن اوست كه بايد خداوند را از آن منزّه دانست. «سبحانك»
8 - فكر و تقاضاى ناروا نيز توبه دارد، هرگاه درباره خداوند توهّم باطلى تصوّر شد، بايد سريعاً او را تنزيه كرد. «سبحانك»
9- پس از روشن شدن حقيقت، بايد آن را پذيرفت و به آن اعتراف كرد. «قال... انا اوّل المؤمنين»
10- انبيا، پيشگامان راه مكتب‏اند. «أوّل المؤمنين»






۳ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 144

---------------------------------------------
آيه
قَالَ يَمُوسَى‏ إِنِّى اصْطَفَيْتُكَ عَلَى النَّاسِ بِرِسَلَتِى وَبِكَلَمِى فَخُذْ مَآ ءَاتَيْتُكَ وَكُن مِّنَ الشَّكِرِينَ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
(خداوند) فرمود: اى موسى! من تو را بر مردم با پيام‏هايم و سخنم برگزيده‏ام، پس آنچه (از الواح و تورات) به تو دادم بگير و از سپاسگزاران باش.
----------------------------------------------
نکته ها
امام صادق عليه السلام مى‏فرمايد: خداوند به موسى عليه السلام فرمود: آيا مى‏دانى چرا تورا برگزيدم؟ زيرا خضوع و خشوع تو به درگاه من بى‏نظير بود؛ هرگاه به نماز مى‏ايستادى، گونه‏هاى خود را بر خاك مى‏نهادى. [262]
در حديث ديگرى آمده است كه خداوند فرمود: چون در ميان بندگانم خود را نسبت به من ذليل‏تر مى‏دانستى. [263]
_____________________________
262) تفسير صافى‏
263) تفسير نورالثقلين‏
--------------------------------------------
پيام ها
1- حضرت موسى، بنده‏ى مخلص خدا بود. «اصطفيتك» («اصطفاء» به معناى انتخاب گوهر خالص است)
2- نبوّت و رسالت مقامى انتصابى است، نه انتخابى. «انّى اصطفيتك»
3- بيانِ درخواست نابجاى مردم، مانع برگزيدگى ونبوّت موسى نيست. «اصطفيتك»
4- چهل شب عبادت در ميعادگاه، مقدّمه‏اى براى گرفتن تورات و بكار بستن آن شد. «جاء موسى لميقاتنا - فخذ ما آتيتك»
5 - پس از براندازى طاغوت و تشكيل حكومت دينى، بايد قانون و احكام الهى اجرا شود. «فخذ ما آتيتك»
6- شكر، فرمان اكيد خدا و امرى واجب است، نه مستحب و يك سفارش اخلاقى. پس شكرگزارى از نعمت‏هاى الهى لازم است. «و كن من الشاكرين»
7- مسئوليّت‏هاى دينى و ارشادى، نعمت الهى است كه بايد سپاسگزارى شود. «و كن من الشاكرين» (شكرگزارى، علاوه بر زبان بايد با بكار بستن دستورات الهى باشد)





۳ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 145

-------------------------------------------
آيه
وَكَتَبْنَا لَهُ فِى الْأَلْوَاحِ مِن كُلِ‏ّ شَىْ‏ءٍ مَّوْعِظَةً وَتَفْصِيلاً لِّكُلِ‏ّ شَىْ‏ءٍ فَخُذْهَا بِقُوَّةٍ وَأْمُرْ قَوْمَكَ يَأْخُذُواْ بِأَحْسَنِهَا سَأُوْرِيكُمْ دَارَ الْفَسِقِينَ‏
--------------------------------------------
ترجمه
و در الواح (تورات) براى موسى، در هر موردى پندى و براى هر چيز تفصيلى نوشتيم. (اى موسى!) آنها را با قوّت بگير و به قوم خود فرمان بده كه بهترين آنها (مثلاً از ميان عفو و قصاص، عفو) را بگيرند. به زودى جايگاه فاسقان را به شما نشان مى‏دهم.
------------------------------------------
نکته ها
مراد از «الواح»، همان سنگ‏نبشته‏هاى تورات است كه در آيه‏ى قبل به آن اشاره شد.
در اينكه مراد از احسن در «و امُر قومك يأخذوا باحسنها» چيست، اقوال مختلفى بيان شده است، از جمله: مراد با بهترين قدرت گرفتن، يا بهترين گرفتن از حيث علم و عمل، يا در دَوَرانِ امر بين اهمّ و مهمّ، بهترين عمل را انجام دادن است و يا مراد اين است كه دستورات تورات، احسن تمام قوانين و دستوراتِ آن زمان است. امّا احسن مطلق، قرآن است، چنانكه خداوند مى‏فرمايد: «و اتّبعوا احسن ما انزل اليكم من ربّكم من قبل أن يأتيكم العذاب بغتة و انتم لاتشعرون» [264]
ممكن است مراد از آيه اين باشد كه اگر با قدرت به تورات عمل كنيد، بر دشمنان غالب خواهيد شد و خانه‏هاى آنها را به دست مى‏آوريد.
امام باقر عليه السلام فرمود: عبارت «من كلّ شى‏ء»، بيانگر آن است كه خداوند تمام امور را براى موسى عليه السلام بيان نكرده است. [265] گرچه در همان بخشى كه مطرح شده، تمام نيازهاى مردم آن عصر به تفصيل بيان شده است. «تفصيلاً لكلّ شى‏ء»
مراد از «دارالفاسقين» يا كاخ ودربار فرعونيان است يا خانه‏هاى ساكنان بيت‏المقدّس قبل‏از ورود قوم موسى، وممكن است مراد جايگاه متخلّفين از دستورات موسى در قيامت باشد. [266]
___________________________
264) زمر، 55
265) تفسير نورالثقلين‏
266) تفسير راهنما
------------------------------------------
پيام ها
1- تورات، به صورت نوشته نازل شده است. «كتبنا»
2- بكار بستن قانون و رهبرى امّت، نياز به قوّت، اراده و جدّيت دارد. «فخذها بقوّة و امُر قومك»
3- در ميان چند راه و برنامه، بايد بهترين روش را انتخاب و با بهترين توان انجام داد. «بأحسنها»
4- مخالفت با قانون آسمانى، فسق است و مجازات دارد. «ساوريكم دار الفاسقين»
5 - رهبر بايد در عمل پيشگام باشد. (خداوند، ابتدا به خود موسى عليه السلام دستور مى‏دهد، سپس به مردم) «خذ... يأخذوا»





۳ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 146

-------------------------------------------
آيه
سَأَصْرِفُ عَنْ ءَايَتِىَ الَّذِينَ يَتَكَبَّرُونَ فِى الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِ‏ّ وَ إِن يَرَوْاْ كُلَّ ءَايَةٍ لَّا يُؤْمِنُواْ بِهَا وَإِن يَرَوْاْ سَبِيلَ الرُّشْدِ لَايَتَّخِذُوهُ سَبِيلاً وَإِن يَرَوْاْ سَبِيلَ الْغَىِ‏ّ يَتَّخِذُوهُ سَبِيلاً ذَ لِكَ بِأَنَّهُمْ كَذَّبُواْ بَِايَتِنَا وَكَانُواْ عَنْهَا غَفِلِينَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
به زودى كسانى را كه بناحقّ در زمين تكبّر مى‏ورزند، از (ايمان به) آيات خود منصرف مى‏سازم، (به گونه‏اى كه) اگر هر نشانه‏اى (از قدرت ما را) ببينند، ايمان نمى‏آورند و اگر راه رشد را ببينند، آن را برنمى‏گزينند و اگر راه انحراف را ببينند، آن را راه خود گيرند. اين بدان جهت است كه آنان آيات ما را تكذيب كردند و همواره از آنها غافل بودند.
-------------------------------------------
نکته ها
پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند: هنگامى كه دنيا در نظر مسلمانان جلوه كند، هيبت اسلام از آنان جدا مى‏شود و زمانى كه امر به معروف و نهى از منكر را ترك نمايند، از بركت وحى محروم مى‏شوند. «و اذا تركوا الامر بالمعروف و النهى عن المنكر حرّمت بركة الوحى» [267]
______________________________
267) تفسير صافى‏
---------------------------------------------
پيام ها
1- متكبّران، بدانند كه از هدايت و ايمان به آيات الهى محروم مى‏شوند. «سأصرف عن آياتى الّذين يتكبّرون»
2- خداوند، بى‏جهت لطف خود را از كسى برنمى‏گرداند، بلكه اين نتيجه‏ى عملكرد خود انسان است. «سأصرف... يتكبّرون»
3- تكبّر انسان، برخاسته از تصوّرات موهوم اوست. «يتكبّرون... بغير الحقّ»
4- تكبّر، هرگز براى موجود ضعيف و محتاجى همچون انسان، زيبنده نيست. «يتكبّرون... بغير الحقّ»
5 - با استمرار تكبّر، آيات متعدّد نيز انسان را هدايت نمى‏كند. «يتكبّرون... كلّ آية»
6- انسان در انتخاب يكى از دو راه هدايت وگمراهى آزاد است. «لا يتّخذوه سبيلاً... يتّخذوه سبيلاً»
7- استمرار غفلت وتكذيب آيات الهى، موجب تكبّر و انحراف در ديدگاه و انتخاب است. «ذلك بانّهم كذّبوا بآياتنا و كانوا عنها غافلين»





۳ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 147

-------------------------------------------
آيه
وَالَّذِينَ كَذَّبُواْ بَِايَتِنَا وَلِقَآءِ الْأَخِرَةِ حَبِطَتْ أَعْمَلُهُمْ هَلْ يُجْزَوْنَ إِلَّا مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
و كسانى كه آيات ما و ديدار قيامت را تكذيب كردند، اعمالشان نابود است، آيا جز آنچه عمل مى‏كردند، مجازات خواهند شد؟
-------------------------------------------
نکته ها
«حَبط»، به معناى نابودى عمل است. «حبطت الناقة»، يعنى شترى كه سَمّ خورده و شكمش باد كرده و سوراخ شده است. برخى از كارهاى انسان هم مانند سمّ، عملكرد يك عمر انسان را بر باد مى‏دهد و تباه مى‏سازد. [268]
حبط عمل، بر خلاف عدل الهى نيست، بلكه امرى قهرى و تكوينى و نتيجه‏ى عملكرد خود انسان است. «هل يجزون الاّ ما كانوا يعملون»
___________________________
268) تفسير فى‏ظلال‏القرآن‏
----------------------------------------
پيام ها
1- كفر و تكذيب، سبب حبط اعمال گذشته است. «كذّبوا... حبطت»
2- پاداشها و كيفرهاى قيامت، تجسّم اعمال ماست. «هل يجزون الاّ ما كانوا يعملون»
3- آنچه بدتر از گناه است، اصرار بر آن است. «كانوا يعملون»






۳ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 148

-------------------------------------------
آيه
وَاتَّخَذَ قَوْمُ مُوسَى‏ مِن بَعْدِهِ مِنْ حُلِيِّهِمْ عِجْلاً جَسَداً لَّهُ خُوَارٌ أَلَمْ‏يَرَوْاْ أَنَّهُ لَايُكَلِّمُهُمْ وَلَا يَهْدِيهِمْ سَبِيلًا اتَّخَذُوهُ وَكَانُواْ ظَلِمِينَ‏
------------------------------------------
ترجمه
و قوم موسى پس از (رفتن) او (به كوه طور) از زيورهاى خود مجسّمه‏ى گوساله‏اى (ساختند و به پرستش) گرفتند كه صداى گاو داشت، آيا نديدند كه آن (گوساله) با آنان سخن نمى‏گويد و به راهى هدايتشان نمى‏كند؟ آن را (به پرستش) گرفتند در حالى كه ستمكار بودند.
------------------------------------------
نکته ها
«عِجل»، به گوساله‏ى نر گفته مى‏شود و كلمه‏ى «حُلّى»، به معناى زيورآلات است و «خُوار» صداى مخصوص گاو است.
امام باقر عليه السلام فرمود: حضرت موسى عليه السلام به خدا گفت: سامرى، گوساله‏اى از طلا براى مردم ساخته است، امّا صداى آن از چيست؟ وحى آمد كه اين وسيله‏ى آزمايش مردم است، «ياموسى انّ تلك فتنة فلاتفحص عنها»، [269] قرآن نيز مى‏فرمايد: «اِن هى الاّ فتنتك تضلّ بها من تشاء و تهدى من تشاء» [270]
قرآن، به مسأله‏ى گوساله‏پرستى بنى‏اسرائيل، در چهار سوره اشاره نموده است. البتّه گوساله‏پرستى بنى‏اسرائيل زمينه‏هاى فرهنگى، اجتماعى داشت، زيرا؛ اوّلاً آنان ساليان دراز در مصر، بت‏هايى به شكل گاو ديده بودند، ثانياً همان گونه كه در آيه 138 خوانديم، پس از عبور از رود نيل چشمشان به قومى بت‏پرست افتاد و تحت تأثير قرار گرفته و در عمق روحشان باقى ماند. ثالثاً تمديد مدّت سى شب به چهل شب، شايعه‏ى مرگ موسى را به دست مخالفان پديد آورد و زمينه را براى انحراف آماده كرد و در نهايت، جهل مردم و هنر سامرى باعث شد تا قوم موسى از خداپرستى به گوساله‏پرستى گرويدند. [271]
بنابراين عوامل انحراف چند چيز است:
1- نبود رهبرى يا غيبت او.
2- جهل و ناآگاهى مردم.
3- عالمان و هنرمندان منحرف و سوء استفاده از علم و هنر.
4- زيبايى و زرق و برق ظاهرى.
5 - سر و صدا و تبليغات كاذب.
در آيه 87 سوره‏ى طه، ساختن گوساله به سامرى نسبت داده شده است، امّا شگفت آنكه در تورات، به هارون نسبت داده شده است؟! [272] البتّه در اين آيه به قوم موسى نسبت داده شده است، زيرا بسيارى از كار او راضى بودند و او را يارى نمودند. [273]
حضرت موسى براى هدايت مردم و رهايى از انحراف و دام سامرى، از دلائل ملموس استفاده كرد. مثلاً براى نفى الوهيّت گوساله با بيان اينكه مصنوع است نه صانع، محتاج مكان است و داراى وزن و حجم و شكل است و هيچ گونه هدايت و راهنمايى براى كسى ندارد، آنان را ارشاد نمود. [274]
______________________________
269) تفسير فرقان‏
270) اعراف، 155
271) تفسير نمونه‏
272) تورات، سِفر خروج، باب 32
273) تفسير نمونه‏
274) تفسير الميزان‏
-------------------------------------------
پيام ها
1- گاهى انسان به چيزى كه واقعيّتى ندارد، ارزش مى‏دهد و تا حدّ پرستش او پيش مى‏رود. «و اتّخَذَ»
2- دعوت به گوساله‏پرستى، پس از نافرمانى از رهبر و در غياب رهبرى حقّ صورت مى‏گيرد. «من بعده» (زمانى كه حضرت موسى به ميعادگاه رفته بود)
3- دشمن براى انحراف مردم، از هنر و تمايلات نفسانى استفاده مى‏كند. (مجسّمه‏ى طلا) «حُلِيّهم عجلاً»
4- ارتدادِ اقوام، سابقه‏ى طولانى دارد. «واتّخذ... عجلاً...»
5 - گوساله‏ى سامرى، مجسمّه‏اى بيش نبود. «جسداً»
6- در انحراف انسان، زرق و برق و سروصدا نقش عمده‏اى دارد. «حليّهم... خوار» بنابراين در پى هر صدا و هر زرق و برق و زيبايى نبايد رفت.
7- معبود انسان بايد هادى انسان باشد. «لا يهديهم»
8 - شرك، ظلم است و كسى كه بدون دليل و تنها بر اساس لجاجت، حقّ را رها كند و اسير ساخته‏هاى دست خود شود، ظالم است. «كانوا ظالمين»





۳ شهریور ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۴
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۷
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۲۲,۲۴۸ بازدید
۲ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۵۰۴ بازدید
۳ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۳,۵۵۳ بازدید
۴ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۵,۷۰۲ بازدید
۴ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۹۳ بازدید
۴ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۹۰ بازدید
۵ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۲۴۸ بازدید
۶ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۲۳۲ بازدید
۱۳ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۶۸۳ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۱,۴۶۹ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۵۰۶ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۹۷ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۳۱۸ کاربر آنلاین است. (۱۸۷ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۳۱۸

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!