به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۱ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 161

---------------------------------------
آيه
قُلْ إِنَّنِى هَدَينِى رَبِّى إِلَى‏ صِرَ طٍ مُسْتَقِيمٍ دِيناً قِيَماً مِلَّةَ إِبْرَهِيمَ حَنِيفاً وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ
---------------------------------------
ترجمه
بگو: همانا پروردگارم مرا به راهى راست هدايت كرده، دينى استوار كه همان آيين حقّ گراى ابراهيمى است، و او از مشركان نبود.
----------------------------------------
نکته ها
كلمه‏ى «قِيَم» و «قيّم»، به معناى راستى، استوارى و پايدارى است، آرى، دينى استوار و جاويد مى‏ماند كه به مسائل مادى و معنوى اين جهان و آن جهان مردم توجّه كند.
امام حسين عليه السلام فرمود: هيچ كس جز ما و شيعيان ما، پيرو آيين ابراهيم‏عليه السلام نيست. [528]
__________________________
528) تفسير نورلثقلين.
---------------------------------------
پيام ها
1- سخنان و تعاليم پيامبر، نظر شخصى او نيست، بلكه متن وحى الهى است، كه بايد به مردم اعلام كند. «قل»
2- راه مستقيم، راه پيامبر است. «هدانى ربّى الى صراط مستقيم»
3- هدايت، تنها كار خداست، انبيا هم با هدايت الهى راه مستقيم را پيدا مى‏كنند. «هدانى ربّى»
4- هدايت، از شئون ربوبيّت است. «هدانى ربّى»
5 - راه ابراهيم‏عليه السلام، همان يكتاپرستى است، نه افكار شرك آلود. «حنيفاً و ما كان من المشركين» (مشركان، عقائد انحرافى خود را به ابراهيم‏عليه السلام نسبت مى‏دادند)
6- بت‏شكنى و اعراض از شرك، تنها كار پيامبر اسلام نيست، بلكه او به پيروى از حضرت ابراهيم چنين مى‏كرده است. «ملّة ابراهيم حنيفاً»
7- اساس اديان توحيدى در طول تاريخ، يكى بوده است. اسلام، همان آيين حضرت ابراهيم است و تنفّر از شرك، راه همه‏ى پيامبران مى‏باشد. «قل انّنى... ملّة ابيكم ابراهيم و ما كان من المشركين»




۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 162، 163

---------------------------------------
آيه
قُلْ إِنَّ صَلَاتِى وَنُسُكِى وَمَحْيَاىَ وَمَمَاتِى لِلَّهِ رَبِّ الْعَلَمِينَ
لَا شَرِيكَ لَهُ وَبِذَلِكَ أُمِرْتُ وَأَنَاْ أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ
----------------------------------------
ترجمه
بگو: همانا نماز من و عبادات من و زندگى من و مرگ من براى خداوند، پروردگار جهانيان است.
شريكى براى او نيست و به آن (روح تسليم و خلوص و عبوديّت) مأمور شده‏ام و من نخستين مسلمان و تسليم پرودرگارم.
-----------------------------------------
نکته ها
روايت شده كه رسول اكرم صلى الله عليه وآله در آستانه‏ى نماز اين آيات را مى‏خواند. [529]
مرگ، بر حيات احاطه دارد و حيات بر نُسُك، و نُسُك بر نماز. بنابراين، نماز، هسته‏ى مركزى در درون عبادات است.
اسلام، به معناى تسليم بودن در برابر امر خداوند است و به همه‏ى انبيا نسبت داده شده است. حضرت نوح‏عليه السلام خود را مسلمان دانسته است، «اُمرت اَن اكون من المسلمين» [530] حضرت ابراهيم‏عليه السلام از خداوند مى‏خواهد كه او و ذريّه‏اش را تسليم او قرار دهد. «و اجعلنا مسلمين لك و من ذريّتنا اُمّة مسلمة لك» [531] ، حضرت يوسف‏عليه السلام نيز از خداوند مسلمان مردن را درخواست مى‏كند: «توفّنى مسلماً» [532] و پيامبر اسلام‏صلى الله عليه وآله نيز اوّلين مسلمان است، «و انا اوّل المسلمين» به اين معنا كه يا در زمان خودش، يا در رتبه و مقام تسليم، مقدّم بر همه است.
____________________________
529) تفسير قرطبى.
530) يونس، 72.
531) بقره، 128.
532) يوف، 101.
----------------------------------------
پيام ها
1- راه و روش و هدف خود را در برابر راههاى انحرافى، با صراحت و افتخار اعلام كنيم. «قل»
2- با آنكه نماز، جزو عبادات است، ولى، جدا ذكر شده تا اهميّت آن را نشان دهد. «صلاتى و نُسُكى»
3- انسان‏هاى مخلص، مسير تكوينى (مرگ و حيات) و مسير تشريعى خود (نماز و نُسُك) را فقط براى خداوند عالميان مى‏دانند. «انّ صلاتى و نُسُكى و محياى و مماتى للّه»
4- آنگونه كه در نماز قصد قربت مى‏كنيم، در هر نفس كشيدن و زنده بودن و مردن هم مى‏توان قصد قربت كرد. «محياى و مماتى للّه...»
5 - مرگ و حيات مهم نيست، مهم آن است كه آنها براى خدا و در راه خدا باشد. «محياى و مماتى للّه»
6- آنچه براى خدا باشد، رشد مى‏كند. «للّه ربّ العالمين»
7- مرگ و زندگى دست ما نيست، ولى جهت دادن به آن دست ماست. «للّه»
8 - اخلاص در كارها، فرمان الهى است. «بذلك امرت»
9- پيشواى جامعه، بايد در پيمودن راه و پياده كردن فرمان الهى، پيشگام باشد. «اوّل المسلين»




۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 164

---------------------------------------
آيه
قُلْ أَغَيْرَ اللَّهِ أَبْغِى رَبّاً وَهُوَ رَبُّ كُلِّ شَىْ‏ءٍ وَلَا تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ إِلَّا عَلَيْهَا وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى‏ ثُمَّ إِلَى‏ رَبِّكُم مَرجِعُكُمْ فَيُنَبِّئُكْم بِمَا كُنْتُم فِيهِ تَخْتَلِفُونَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
بگو: آيا جز خداوند يكتا پروردگارى بجويم؟ در حالى كه او پروردگار هر چيز است و هيچ كس (كار بدى) جز به زيان خويش نمى‏كند و هيچ كس بار (گناه) ديگرى را بر دوش نمى‏كشد، بازگشت شما به سوى پروردگارتان است كه شما را به آنچه در آن اختلاف مى‏كرديد، آگاه مى‏كند.
-------------------------------------------
نکته ها
موضوع عدل الهى در كيفر و اينكه هيچ كس گناه ديگرى را به دوش نمى‏كشد، نه تنها در اسلام، بلكه به تصريح قرآن، در صُحُف ابراهيم وموسى‏عليهما السلام نيز آمده است. «ام لم‏يُنبّأ بما فى صُحُف موسى . وابراهيم الّذى وَفّى‏ . ألاّ تَزِرُ وازِرة وِزرَ اُخرى» [533]
سؤال: اگر كسى گناه ديگران را بر دوش نمى‏كشد، پس آنچه در قرآن آمده است كه رهبران گمراه و منحرف، گناهان پيروان را هم به عهده مى‏گيرند چيست؟ «ليحملوا أوزارهم كاملة يوم القيامة و من أوزار الّذين يضلّونهم بغير علم» [534]
پاسخ: اين امر بى‏دليل نيست، زيرا سرانِ گمراهى، سبب انحراف ديگران شده‏اند و در واقع، گناهِ «گمراه كردن» و اضلال را به دوش مى‏گيرند.
زن حامله‏اى كه مرتكب زنا شده بود را براى مجازات نزد عمر آوردند و او دستور سنگسار داد. حضرت على‏عليه السلام فرمود: گناه طفل در رحم مادر چيست؟ سپس اين آيه را تلاوت فرمود: «لاتزر وازرة وزر اُخرى» [535]
____________________________
533) نجم، 37 تا 38.
534) نحل، 25.
535) بحار، ج‏76، ص‏49.
------------------------------------------
پيام ها
1- در برخورد با منكران و مشركان، موضع بر حقّ خود را قاطعانه اعلام كنيم. «قل أغير اللَّه»
2- وجدان بيدار، بهترين پاسخ دهنده به سؤالات درونى است. «أغير اللَّه أبغى»
3- چون خداوند، يگانه پروردگار همه‏ى هستى است، پروردگار من هم هست. «و هو ربّ كلّ شى‏ء»
4- كفر و شرك و نيكى و فساد مردم، ضررى به خدا نمى‏زند، بلكه دامنگير خودشان مى‏شود. «لا تكسب كلّ نفس الاّ عليها»
5 - در پيشگاه خداوند مسئوليّت عمل هر كس، بر عهده‏ى خود اوست. «لا تزر وازرة وزر اُخرى»
6- برپايى قيامت و بازخواست انسان، پرتويى از ربوبيّت خداوند است. «ثمّ الى ربّكم مرجعكم»
7- دنيا نيز پايانى دارد، «ثمّ الى ربّكم مرجعكم» و سرانجام به حقّانيت آنچه لجوجانه با آن مخالفت كرده‏ايم، آگاه خواهيم شد. «فينبّئكم بما كنتم فيه تختلفون»





۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 165

---------------------------------------
آيه
وَهُوَ الَّذِى جَعَلَكُمْ خَلَئِفَ الْأَرْضِ وَرَفَعَ بَعْضَكُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَتٍ لِيَبْلُوَكُمْ فِى مَآءَاتَكُمْ إِنَّ رَبَّكَ سَرِيعُ الْعِقَابِ وَإِنَّهُ لَغَفُورٌ رَحِيمُ
---------------------------------------
ترجمه
و اوست كه شما را جانشينان (يكديگر در) زمين قرار داد و درجات بعضى از شما را بر بعضى ديگر برترى داد تا شما را در آنچه به شما داده، بيازمايد. همانا پروردگارت زود كيفر است والبتّه او حتماً آمرزنده و مهربان است.
-----------------------------------------
نکته ها
سوره‏ى انعام با حمد الهى آغاز شد «الحمد للّه الّذى خلق...»و با رحمت الهى پايان مى‏پذيرد. «انّه لغفور رحيم»
منظور از «خلائف الارض»، يا جانشيان خدا در زمين هستند و يا جانشينى انسان امروز از امّت‏هاى پيشين.
-----------------------------------------
پيام ها
1- انسان، خليفه‏ى خدا و امير زمين است، نه اسير هستى. «و هو الّذى جعلكم خلائف الارض»
2- تفاوت‏هاى مردم و آزمايشات الهى، حكيمانه و در مسير رشد و تربيت انسان است و از ربوبيّت خداوند سرچشمه مى‏گيرد. «و هو ربّ كلّ شى‏ء... رفع بعضكم فوق بعض...»
3- تفاوت و برترى بعضى در داده‏هاى خداوند، ملاك برترى نيست، وسيله‏ى آزمايش است. «ليبلوكم فى ما آتاكم»
4- آنچه را در اختيار داريم، از خدا بدانيم. «فى ما آتاكم»
5 - معيار و مقدار آزمايش هر كس، به ميزان داده‏ها و امكانات اوست. «ليبلوكم فى ما آتاكم»
6- پس از آزمايش، خداوند نسبت به مردودين «سريع العقاب» است و نسبت به قبول شدگان «غفور رحيم».
7- بيم و اميد بايد در كنار هم باشد. «سريع العقاب... لغفور رحيم»
«الحمد للّه ربّ العالمين»
ٍّ





۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
فهرست آیات 1 تا 83 سوره انعام


توضیحات
آيه 1
آيه 2
آيه 3
آيه 4، 5
آيه 6
آيه 7
آيه 8
آيه 9
آيه 10
آيه 11
آيه 12
آيه 13
آيه 14
آيه 15
آيه 16
آيه 17
آيه 18
آيه 19
آيه 20
آيه 21
آيه 22
آيه 23، 24
آيه 25
آيه 26
اآيه 27
آيه 28
آيه 29، 30
آيه 31
اآيه 32
آيه 33
آيه 34
آيه 35
آيه 36
آيه 37
آيه 38
آيه 39
آيه 40
آيه 41
آيه 42
آيه 43
آيه 44
آيه 45
آيه 46
آيه 47
آيه 48، 49
آيه 50
آيه 51
آيه 52
آيه 53
آیه 56
آيه 57
آيه 58
آيه 59
آيه 60
آيه 61
آيه 63، 64
آيه 65، 66
آيه 67
آيه 68
آيه 69
آيه 70
آيه 71، 72
آيه 73
آيه 74
آيه 75
آيه 76
آيه 77
آيه 78
آيه 79
آيه 80
آيه 81
آيه 82، 83





۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
فهرست آیات 84 تا 165 سوره انعام



آيه 84
آيه 85، 86
آيه 87
آيه 88
آيه 89
آيه 90
آیه 91
آیه 92
آیه 93
آیه 94
آیه 95
آیه 96
آیه 97
آیه 98
آیه 99
آیه 100
آیه 101، 102
آیه 103
آیه 104
آیه 105
آیه 106
آیه 107
آیه 108
آیه 109
آیه 110
آیه 111
آیه 112
آیه 113
آیه 114
آیه 115
آیه 116
آیه 117
آیه 118
آیه 119
آیه 120
آیه 121
آیه 122
آیه 123
آیه 124
آیه 125
آیه 126
آیه 127
آیه 128
آیه 129
آیه 130
آیه 131
آیه 132
آیه 133، 134
آیه 135
آیه 136
آیه 137
آیه 138
آیه 139
آیه 140
آیه 141
آیه 142
آیه 143، 144
آیه 145
آیه 146
آیه 147
آیه 148
آیه 149
آیه 150
آیه 151
آیه 152
آیه 153
آیه 154
آیه 155، 156
آیه 157
آیه 158
آیه 159
آیه 160
آیه 161
آیه 162، 163
آیه 164
آیه 165




۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
توضیحات


سيماى سوره اعراف‏
اين سوره دويست و شش آيه دارد و از سوره‏هاى مكّى است. در اين سوره از اصحاب اعراف و داستان اعراف (آيه 46 و 48) سخن به ميان آمده، لذا به «اعراف» نامگذارى شده است.
اين سوره سوّمين سوره‏اى است كه با حروف مقطّعه آغاز مى‏شود و اوّلين سوره از سوره‏هاى سجده‏دار قرآن است و در آيه‏ى آخر آن، سجده مستحبّ وارد شده است.
از ميان يكصد و چهارده سوره‏ى قرآن، هشتاد و شش سوره در مكّه نازل شده است كه معمولاً درباره‏ى اصول عقائد و مبارزه با شرك و توجّه دادن به مقام انسان و امثال آن بحث مى‏كند.
در اين سوره علاوه بر آنها، به ماجراى آدم‏عليه السلام با ابليس، داستان حضرت نوح، هود، صالح، لوط، شعيب و موسى‏عليهم السلام، بيان اصول و مبانى دعوت پيامبر اسلام و شرح احوال قيامت، توبه و اصلاح خويشتن، موضوع عرش، ميزان، عالم ذرّ و پيمان خداوند با انسان و بيان قرآن و عظمت آن و اعراف و اصحاب اعراف اشاره شده است.




۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 1، 2

-------------------------------------------
آيه
المص‏
كِتَبٌ أُنزِلَ إِلَيْكَ فَلَا يَكُن فِى صَدْرِكَ حَرَجٌ مِّنْهُ لِتُنذِرَ بِهِ وَ ذِكْرَى‏ لِلْمُؤْمِنِينَ‏
----------------------------------------
ترجمه
الف، لام، ميم، صاد.
(اين) كتابى است كه به سوى تو نازل شده، پس در سينه‏ات تنگى (و شك وترديدى) از آن نباشد، تا به وسيله‏ى آن (كتاب)، بيم دهى و براى مؤمنان تذكّر و پندى باشد.
---------------------------------------
نکته ها
از مجموع 29 سوره كه با حروف مقطّعه آغاز شده، بعضى با حروف «الم» و بعضى با حرف «ص» شروع شده است، امّا اين سوره با مجموعه «المص» آغاز شده كه شايد بيانگر آن باشد كه آنچه در تمام آن سوره‏ها مى‏باشد، در اين سوره نيز هست. [1]
___________________________
1) تفسير الميزان‏
----------------------------------------
پيام ها
1- قرآن، كتابى بس بزرگ است. («كتاب» نكره آمده است)
2- توجّه به قرآن و مفاهيم آن، سبب سعه‏ى صدر است. «كتاب... فلايكن فى صدرك حرج منه»
3- شرط رسالت و تبليغ، سعه‏ى صدر است. «انزل اليك فلايكن فى صدرك حرج منه لتنذر به»
4- از لجاجت كفّار نگران نباش، وظيفه‏ى تو انذار است، نه اجبار. «لتنذر»
پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله پس از نزول قرآن، نگران نپذيرفتن مردم و مخالفت آنان با قرآن بود كه خداوند با اين آيه پيامبر را تسلّى مى‏دهد.
5 - هشدارهاى انبيا براى عموم است، ولى تنها مؤمنان از آنها بهره‏گرفته و متذكّر مى‏شوند. «لتنذر به وذكرى للمؤمنين»




۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 3

-------------------------------------------
آيه
إِتَّبِعُواْ مَآ أُنزِلَ إِلَيْكُم مِّن رَّبِّكُمْ وَلَا تَتَّبِعُواْ مِن دُونِهِ أَوْلِيَآءَ قَلِيلًا مَّا تَذَكَّرُونَ‏
---------------------------------------
ترجمه
آنچه را از جانب پروردگارتان به سوى شما نازل شده، پيروى كنيد و از سرپرستانى جز او پيروى نكنيد. چه اندك پند مى‏پذيريد!
--------------------------------------
نکته ها
آيه‏ى قبل، وظيفه‏ى پيامبر صلى الله عليه وآله را در انذار و تذكّر بيان كرد و اين آيه وظيفه‏ى امّت را در اطاعت و تبعيّت. آن آيه از پيامبر صلى الله عليه وآله، «سعه صدر» مى‏خواست، اينجا از امّت، «تبعيّت» مى‏طلبد. آيه‏ى قبل، «أنزل اليك» بود، اينجا «اُنزل اليكم» است.
پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمود: «فاذا التَبَست عليكم الفِتَن كقطع الليل المظلِم فعليكم بالقرآن... مَن جعله اَمامه قاده الى الجنّة و مَن جَعَله خلفه ساقه الى النّار» [2] ، هر گاه فتنه‏ها همچون پاره‏هاى شبِ تار شما را فرا گرفت، پس بر شما باد به قرآن، هركس قرآن را امام خود قرار دهد به بهشت مى‏رسد و هر كس به آن پشت كند، به آتش دوزخ رهنمون مى‏شود. چنانكه حضرت على عليه السلام فرمود: «ففى اتّباع ماجائكم من اللّه الفوزالعظيم و فى تركه الخطاء المبين» [3] ، رستگارى بزرگ در پيروى از قرآن است و در ترك آن، خطا و گمراهى آشكار مى‏باشد.
_________________________
2) تفسير اثنى عشرى‏
3) تفسير نورالثقلين‏
--------------------------------------
پيام ها
1- پيروى از آيات الهى، سبب رشد و تربيت بشر است. «اتّبعوا... ربّكم»
2- لازمه‏ى ربوبيّت و تربيت الهى، نزول دستورات و راهنمايى‏ها و تذكّرات است. «ما اُنزل اليكم من ربّكم»
3- نتيجه‏ى پيروى از وحى، قرار گرفتن تحت ولايت الهى است و ترك آن، قرار گرفتن تحت ولايت ديگران است. «ولا تتّبعوا من دونه أولياء»
4- اطاعت و پيروى از ديگران، در حقيقت پذيرش ولايت آنهاست. «ولا تتّبعوا من دونه أولياء» با آنكه مى‏توانست بگويد: «لاتتّبعوا من دونى احدا»
5 - كسى كه ولايتِ خداى يكتا را نپذيرد، «ربّكم» بايد چندين «ولىّ» را از خود راضى كند. «أولياء»
6- پندپذيرى انسان، اندك است. «قليلاً ما تذكّرون»





۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 4، 5

-------------------------------------------
آيه
وَكَم مِّن قَرْيَةٍ أَهْلَكْنَهَا فَجَآءَهَا بَأْسُنَا بَيَتاً أَوْ هُمْ قَآئِلُونَ‏
فَمَا كَانَ دَعْوَيهُمْ إِذْ جَآءَهُم بَأْسُنَآ إِلَّآ أَن قَالُواْ إِنَّا كُنَّا ظَلِمِينَ
----------------------------------------
ترجمه
چه بسيار آبادى‏هايى كه ما اهل آنجا را (به خاطر فساد و كفرشان) نابود كرديم. پس قهر ما به هنگام شب يا روز، هنگامى كه به استراحت پرداخته بودند، به سراغشان آمد.
پس آن هنگام كه قهر ما سراغشان آمد، سخن و اعتراضى نداشتند، جز آنكه گفتند: ما قطعاً ستمكار بوديم.
-----------------------------------------
نکته ها
«قَرية»، به معناى روستا نيست، بلكه مركز اجتماع مردم است، چه شهر، چه روستا.
«بيات»، شب هنگام و شبانه است، و «قائلون» از «قيلولة»، به معناى خواب يا استراحت نيمروز است. «اقاله» به معناى پس گرفتن جنس فروخته شده از همين باب است، چون خريدار، از نگرانى معامله راحت مى‏شود.
هر ستمگرى، روزى در مواجهه با قهر خدا به اشتباه خود اعتراف مى‏كند، «انّا كنّا ظالمين» ولى اين اعترافات ثمرى ندارد. چنانكه در آيه‏ى ديگر مى‏خوانيم: هنگامى كه عذاب ما را ديدند، گفتند: به خداى يگانه ايمان آورديم و به آنچه شرك‏ورزيديم، كافر شديم، امّا ايمان به هنگام عذاب سودى براى آنان نداشت. «فلمّا رأوا بأسنا قالوا آمنّا باللّه و كفرنا بما كنّا مشركين فلم يك ينفعهم ايمانهم لمّا رأوا بأسنا...» [4]
____________________________
4) مؤمن، 84 تا 85
------------------------------------------
پيام ها
1- مناطقى كه با قهر الهى نابود شده، بسيار است. «وكم»
2- از تجربيّات تلخ ديگران، عبرت بگيريم. «وكم من قرية اهلكناها»
3- قرآن با بيان هلاكت قريه‏ها به جاى هلاكت مردم، عظمت عذاب را بيان مى‏كند. «و كم من قرية اهلكناها»
4- كيفرهاى الهى مخصوص قيامت نيست، ممكن است در دنيا هم نمونه‏هايى از آن را ببينيم. «و كم من قرية أهلكناها»
5 - هر كس غير خدا را سرپرست گرفت، منتظر قهر الهى باشد. «ولا تتّبعوا من دونه اولياء... و كم من قرية اهلكناها»
6- از سنّت‏هاى الهى، نابود كردن امّت‏ها به خاطر نافرمانى و تبعيّت از ديگران است. «و لا تتّبعوا من دونه اولياء... وكم من قرية اهلكناها»
7- اراده‏ى خداوند، همه چيز را دگرگون مى‏كند. «اهلكناها»
8 - قهر الهى، گاهى ناگهانى است و روز و ساعت مشخّص و فرصتى براى فكر و چاره‏جويى ندارد. «بياتاً أو هم قائلون»
9- عذاب به هنگام استراحت، غافلگيرانه وتلخ‏تر است. «بياتاً أو هم قائلون»
10- بسيارى از شعارها در زمان رفاه است، هنگام خطر، كسى حرفى براى گفتن ندارد. «فما كان دعواهم...»
11- حوادث و خطرها، غرور را مى‏شكند و پرده‏هاى غفلت را كنار زده و وجدان‏ها را بيدار مى‏سازد. «الاّ أن قالوا انّا كنّا ظالمين»
12- اگر امروز با اختيار خضوع نكرديد، روزى به اجبار كرنش خواهيد كرد. «قالوا انّا كنّا ظالمين»
13- سراغ غير خدا رفتن و عدم پيروى از انبيا (كه در دو آيه‏ى قبل بود)، ظلم است. «كنّا ظالمين»





۲۶ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۳۲
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۲۹۵
پیام‌های جدید
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۴ پاسخ
۵۴۶,۷۱۴ بازدید
۲ روز قبل
یا لثارات الحسن
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۱ پاسخ
۱۱,۶۱۸,۲۷۷ بازدید
۲ روز قبل
یا لثارات الحسن
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۱۹۸ پاسخ
۸,۳۵۴,۸۴۵ بازدید
۲ روز قبل
یا لثارات الحسن
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۴,۹۶۱ بازدید
۲۴ روز قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۰۲,۷۹۵ بازدید
۲۴ روز قبل
رویا
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۸ پاسخ
۴۳۶,۲۰۶ بازدید
۲ ماه قبل
jack jinhal
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۲ پاسخ
۱,۲۳۴,۴۳۴ بازدید
۶ ماه قبل
مهسا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۵,۷۰۰ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۲ پاسخ
۱,۹۳۹ بازدید
۱۰ ماه قبل
phaidyme
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۶,۹۹۸ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۱۹۳ کاربر آنلاین است. (۱۳۱ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۱۹۳

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!