به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۳ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 40

--------------------------------------------
آيه
قُلْ أَرَءَيْتَكُمْ إِنْ أَتَكُمْ عَذَابُ اللَّهِ أَو أَتَتْكُمُ السَّاعَةُ أَغَيْرَ اللَّهِ تَدْعُونَ إِنْ كُنْتُمْ صَدِقِينَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
بگو: اگر راست مى‏گوييد چه خواهيد كرد آنگاه كه عذاب خدا در دنيا بيايد يا قيامت فرا رسد، آيا غير خدا را مى‏خوانيد؟
------------------------------------------------
نکته ها
انسان در حال رفاه و زندگى عادّى معمولاً غافل است، ولى هنگام برخورد با سختى‏ها پرده‏ى غفلت كنار رفته و فطرت خداجويى و يكتاپرستى انسان ظاهر مى‏شود.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- يكى از شيوه‏هاى تبليغ و تربيت، پرسش از مخاطب است. «قل أرايتكم...»
2- تجربه نشان مى‏دهد كه در همه‏ى انسان‏ها (گرچه به ظاهر كفر ورزند،) فطرت خداجويى هست و به هنگام حوادث در انسان جلوه مى‏كند و پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله مأمور است مردم را به اين فطرت خفته توجّه دهد. «قل أرايتكم...»
3- هنگام حوادث وسختى‏ها، پرده‏ها كنار رفته وانسان فقط به خدا توجّه مى‏كند و توجّه نكردن به معبودهاى ديگر، نشانه‏ى پوچى آنهاست. «أغير اللَّه تدعون»




۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 41

--------------------------------------------
آيه
بَلْ إِيَّاهُ تَدْعُونَ فَيَكْشِفُ مَا تَدْعُونَ إِلَيْهِ إِنْ شَآءَ وَتَنْسَوْنَ مَا تُشْرِكُونَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
بلكه (در هنگامه‏هاى خطر) فقط او را مى‏خوانيد، پس اگر بخواهد آن رنجى كه خدا را به خاطر آن مى‏خوانيد بر طرف مى‏كند، و آنچه را براى خداوند شريك مى‏پنداشتيد (در روز قيامت) فراموش مى‏كنيد.
------------------------------------------
نکته ها
برداشتن عذاب، يا براى اتمام حجّت است، يا به خاطر تغيير حالات قوم. چنانكه در آيه 98 سوره‏ى يونس مى‏فرمايد: «لمّا آمنوا كشفنا عنهم عذاب الخزى» چون ايمان آوردند، عذاب خوارى و ذلّت را از آنان برداشتيم.
------------------------------------------
پيام ها
1- همه معبودهاى خيالى به هنگام برخورد انسان با حوادث فراموش مى‏شوند. «بل ايّاه تدعون... و تنسون ما تشركون» آنان نه تنها فراموش، بلكه انكار مى‏شوند. چنانكه در آيه‏ى ديگر مى‏خوانيم: «واللَّه ربّنا ما كنّا مشركين» [329] مشركان در قيامت با سوگند شرك خود را انكار مى‏كنند.
2- دعاى خالصانه، همراه استجابت است. «بل ايّاه تدعون فيكشف»
3- يأس از غير خدا، سبب سرعت در استجابت دعاست. (حرف «فاء» در كلمه‏ى «فيكشف»)
4- استجابت دعا، در اراده و مشيّت حكيمانه‏ى خداوند است. «فكيشف....ان شاء»
_____________________________
329) انعام، 23.





۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 42

--------------------------------------------
آيه
وَلَقَدْ أَرْسَلْنَآ إِلَى‏ أُمَمٍ مِّنْ قَبْلِكَ فَأَخَذْنَهُمْ بِالْبَأْسَآءِ وَ الضَّرَّآءِ لَعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُونَ‏
--------------------------------------------
ترجمه
و همانا به سوى امّت‏هاى پيش از تو (نيز پيامبرانى) فرستاديم، (و چون سرپيچى كردند) آنان را به تنگدستى وبيمارى گرفتار كرديم. باشد كه تضرّع كنند.
--------------------------------------------
نکته ها
«بأساء» به معناى جنگ، فقر، قحطى، سيل، زلزله وامراض مُسرى و «ضرّاء» به معناى غم، غصّه، آبروريزى، جهل و ورشكستگى است.
حضرت على عليه السلام فرمود: اگر هنگام ناگوارى‏ها مردم صادقانه به درگاه خدا ناله كنند، مورد لطف خدا قرار مى‏گيرند. [330] مولوى در ترسيم اين حقيقت مى‏گويد:
پيش حقّ يك ناله از روى نياز به كه عمرى در سجود و در نماز
زور را بگذار و زارى را بگير رحم سوى زارى آيد اى فقير
_____________________________
330) تفاسير صافى و نورالثقلين.
---------------------------------------------
پيام ها
1- بعثت انبيا در ميان مردم، يكى از سنّت‏هاى الهى در طول تاريخ بوده است. «لقد ارسلنا الى اُمَم من قبلك»
2- تاريخ گذشتگان، عبرت آيندگان است. «قبلك»
3- در تربيت و ارشاد، گاهى فشار وسخت‏گيرى هم لازم است. «اخذناهم بالبأساء و الضرّاء»
4- مشكلات، راهى براى بيدارى فطرت وتوجّه به خداوند است. «يتضرّعون»
5 - هر رفاهى لطف نيست و هر رنجى قهر نيست. «لعلّهم يتضرّعون»
6- همه‏ى افراد لجوج، با فشار و در تنگا و سختى قرار گرفتن هم رام نمى‏شوند. «لعلّهم يتضرّعون»





۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 43

--------------------------------------------
آيه
فَلَوْلَا إِذْ جَآءَهُم بَأْسُنَا تَضَرَّعُواْ وَلَكِن قَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَنُ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ‏
--------------------------------------------
ترجمه
پس چرا هنگامى كه ناگوارى‏هاى ما به آنان رسيد، توبه و زارى نكردند؟ آرى (حقيقت آن است كه) دل‏هاى آنان سنگ و سخت شده و شيطان كارهايى را كه مى‏كردند، برايشان زيبا جلوه داده است.
------------------------------------------
پيام ها
1- تضرّع به درگاه خداوند، سبب رشد و قرب به او و ترك آن نشانه‏ى سنگدلى و فريفتگى است. «فلولا... تضرّعوا»
2- انسان فطرتاً زيبايى را دوست دارد تا آنجا كه شيطان نيز از همين غريزه، او را اغفال مى‏كند. «زيّن لهم الشيطان»
3- براى لجوجان، نه تبليغ مؤثّر است، نه تنبيه. «قست قلوبهم»
4- ريشه‏ى غرور و ترك تضرّع، مفتون شدن به تزيينات شيطانى است. «فلولا... تضرّعوا... زيّن لهم الشيطان»





۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 44

--------------------------------------------
آيه
فَلَمَّا نَسُواْ مَا ذُكِّرُواْ بِهِ فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ أَبْوَبَ كُلِّ شَىْ‏ءٍ حَتَّى‏ إِذَا فَرِحُواْ بِمَآ أُوتُواْ أَخَذْنَهُمْ بَغْتَةً فَإِذَا هُم مُّبْلِسُونَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
پس چون اندرزهايى را كه به آنان داده شده بود فراموش كردند، درهاى هرگونه نعمت را به رويشان گشوديم (و در رفاه و ماديات غرق شدند) تا آنگاه كه به آنچه داده شدند دلخوش كردند، ناگهان آنان را (به عقوبت) گرفتيم پس يكباره محزون و نوميد گرديدند.
------------------------------------------
نکته ها
«مبلسون» از «ابلاس»، به معناى حزن و اندوه همراه با يأس است. حالتى كه مجرمان، هنگام پاسخ نيافتن در دادگاه پيدا مى‏كنند. [331]
در دو آيه‏ى قبل فرمود: ما افرادى را گرفتار مى‏كنيم تا تضرّع كنند، در اين آيه مى‏فرمايد: برخى در لحظه‏هاى گرفتارى هم خدا را فراموش مى‏كنند. «نَسوا ما ذُكّروا...»
در قرآن مى‏خوانيم: «و عسى اَن تحبّوا شياً وهو شرّ لكم» [332] ، چه بسا چيزى را دوست داريد، در حالى كه براى شما شرّ است و حضرت على عليه السلام مى‏فرمايد: «اذا رأيت سبحانه يتابع عليك نعمه و أنت تعصيه فاحذره» [333] اگر ديدى خداوند نعمت‏هايش را بر تو مدام مى‏دهد، ولى تو گناه مى‏كنى، پس به هوش باش، چه بسا اين لطفها عاقبت خوشى ندارد.
دنيا وبهره‏هايش، هم مى‏تواند براى انسان نعمت باشد، هم نقمت. در آيه مورد بحث، دنيا نقمت به حساب آمده است. امّا ايمان وتقوى، بركات آسمان وزمين را براى اهلش به دنبال دارد، چنانكه در آيه 96 سوره اعراف آمده است: «ولو أنّ أهل القُرى آمنوا واتّقوا لفتحنا عليهم بركات من السماء والارض»، بنابراين غفلت، درهاى خير را بر روى انسان مى‏بندد.
پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله فرمودند: »اذا رأيت اللّه يعطى على المعاصى فان ذلك استدراج منه«، اگر مشاهده كردى كه دنيا به كام گنهكاران است خوشحال مباش، زيرا اين استدراج الهى و به تدريج هلاكت كردن اوست. [334] و آنگاه حضرت اين آيه را تلاوت فرمودند.
امام باقرعليه السلام در تأويل آيه فرمودند: چون مردم ولايت على‏بن ابى‏طالب‏عليهما السلام را ترك كردند و حال آنكه به آن امر شده بودند، «فلمّا نسوا...»، دولت آنان را در دنيا بسط داديم، «فتحنا عليهم...» تا حضرت قائم‏عليه السلام قيام كند، «حتّى... أخذناهم بغتة». [335]
_______________________________
331) تفسير الميزان.
332) بقره، 216.
333) نهج‏البلاغه، حكمت 25.
334) تفسير مجمع‏البيان.
335) تفسير عيّاشى.
---------------------------------------------
پيام ها
1- هميشه رفاه زندگى، علامت رحمت نيست، گاهى زمينه‏ى عقوبت است. «نسوا - فتحنا»
2- مهلت دادن به مجرمان و سرگرم شدن خلافكاران، يكى از سنّت‏هاى الهى است. «فلمّا نَسُوا...فتحنا»
3- قهر خداوند بعد از اتمام حجّت است. «نَسوا ما ذكّروا...اخذناهم»
4- تنگناها و گشايش‏ها به دست خداست. «اخذنا... فتحنا»
5 - مرگ و قهر الهى، ناگهانى مى‏آيد، پس بايد هميشه آماده بود. «بغتة»
6- شادى عيّاشان، ناگهان به ناله‏ى مأيوسانه تبديل خواهد شد. «فرحوا - مبلسون»




۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 45

--------------------------------------------
آيه
فَقُطِعَ دَابِرُ الْقَوْمِ الَّذِينَ ظَلَمُواْ وَالْحَمْدُ للَّهِ رَبِّ الْعَلَمِينَ‏
------------------------------------------
ترجمه
پس ريشه‏ى گروه ستمكاران بريده شد و سپاس، مخصوص خداوندى است كه پروردگار جهانيان است.
-----------------------------------------
نکته ها
امام صادق‏عليه السلام فرمود: كسى كه دوست داشته باشد ظالم باقى باشد، در واقع دوست دارد كه خداوند معصيت و نافرمانى شود، همانا خداوند خويشتن را به جهت هلاك كردن ظالمان ستوده است. «فقطع... و الحمدللّه» [336]
___________________________
336) معانى‏الاخبار، ص‏252.
-----------------------------------------
پيام ها
1- ستم، ماندنى نيست. «قطع»
2- ظلم، در نسل هم مؤثر است. «دابر»
3- انقراض ونابودى ستمگران، حتمى است. (ظلم تمدّن‏ها را ريشه‏كن مى‏كند) «فقطع دابر» چنانكه در جاى ديگر مى‏فرمايد: «فهل ترى لهم من باقية» [337]
4- بى توجّهى به هشدار انبيا ظلم است. «نسوا ما ذكروا... الّذين ظلموا»
5 - گاهى رفاه فراوان، زمينه‏ى ظلم است. «فتحنا عليهم ابواب كلّ شى‏ء... الّذين ظلموا»
6- در تاريخ اقوامى بوده‏اند كه هيچ اثرى از آنان نيست. «فقطع دابر»
7- نابود كردن ستمكار، كارى پسنديده است. «والحمدللَّه»
8 - هنگام نابودى ستمگران، بايد خدا را شكر كرد. «فقطع ... والحمدللَّه»
9- هلاكت ظالمان، عامل تربيت ديگران است. «ربّ العالمين»
__________________________
337) حاقّه، 8 .





۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 46

--------------------------------------------
آيه
قُلْ أَرَءَيْتُمْ إِنْ أَخَذَ اللَّهُ سَمْعَكُمْ وَ أَبْصَرَكُمْ وَ خَتَمَ عَلَى‏ قُلُوبِكُم مَّنْ إِلهٌ غَيْرُ اللَّهِ يَأْتِيكُم بِهِ انظُرْ كَيْفَ نُصَرِّفُ الْأَيَتِ ثُمَّ هُمْ يَصْدِفُونَ‏
------------------------------------------
ترجمه
بگو: چه فكر مى‏كنيد، اگر خداوند، شنوايى و بينايى شما را بگيرد و بر دل‏هاى شما مهر بزند، جز خداوند، كدام معبودى است كه آنها را به شما باز دهد؟ ببين كه ما چگونه آيات را به گونه‏هاى مختلف بيان مى‏كنيم، امّا آنان (به جاى ايمان و تسليم) روى بر مى‏گردانند.
-----------------------------------------
نکته ها
از ابتداى سوره تا اينجا حدود ده‏بار خداوند با طرح سؤال، مخالفان را دعوت به تفكّر كرده است. زيرا تفكّر در نعمت‏ها و تصوّر وفرضِ تغيير و تحوّل آنها، زمينه‏ى خداشناسى است.
اگر درختان سبز نشوند، «لو نشاء لجعلناه حطاماً» [338]
اگر آبها تلخ و شور شوند، «لو نشاء جعلناه اُجاجاً» [339]
اگر آبها به زمين فرو روند، «إن أصبح ماءكم غوراً» [340]
اگر شب يا روز، هميشگى باشد، «إن جعل اللَّه عليكم الليل سرمداً... ان جعل اللَّه عليكم النّهار سرمداً» [341]
و اگر چشم و گوش و عقل انسان از كار بيفتد، «إن اخذ اللَّه سمعكم و ابصاركم و...» [342]
امام باقر عليه السلام فرمود: اگر خداوند هدايت شما را بگيرد، كيست كه دوباره شما را هدايت كند؟ و سپس اين آيه را تلاوت فرمود. [343]
__________________________
338) واقعه، 65.
339) واقعه، 70.
340) ملك، 30.
341) قصص، 71 تا 72.
342) انعام، 46.
343) تفسير نورالثقلين.
----------------------------------------
پيام ها
1- يكى از روشهاى تبليغى و تربيتى قرآن، سؤال از وجدان‏هاست. «أرأيتم ان اخذ اللَّه... مَن اله»
2- براى خداوند، پس گرفتن نعمت‏هايى كه داده آسان است، پس بهوش باشيم. «أخذ اللَّه سمعكم...»
3- هم آفرينش از آنِ خداوند است، هم كارآيى لحظه به لحظه‏ى آنها نعمت پروردگار است. «أخذ اللَّه سمعكم»
4- گوش وچشم و عقل، ابزار شناخت انسان و از مهم‏ترين نعمت‏هاى الهى است. «سمعكم و ابصاركم... قلوبكم»
5 - معبودهاى خيالى، نه توان آفريدن و نه توان برگرداندن نعمت‏هاى از دست رفته را دارند «من اله غير اللَّه يأتيكم» (آرى، كسى لايق پرسش است كه هم بتواند نعمتى را بدهد و هم بتواند بازستاند)
6- با آن همه تنوّع در استدلال، توجّه مشركان به غير خداوند، شگفت‏آور است. «اُنظر كيف...»
7- براى انسان‏هاى لجوج، هرنوع بيانى بى‏اثر است. «نُصرّف الآيات ثمّ هم‏يصدفون»





۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 47

--------------------------------------------
آيه
قُلْ أَرَءَيْتَكُمْ إِنْ أَتَكُمْ عَذَابُ اللَّهِ بَغْتَةً أَوْ جَهْرَةً هَلْ يُهْلَكُ إِلَّا الْقَوْمُ الظَّلِمُونَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
بگو: چه خواهيد كرد اگر عذاب خداوند، به طور پنهان و ناگهانى يا آشكارا به سراغ شما آيد، آيا جز گروه ستمگران هلاك خواهند شد؟
----------------------------------------------
نکته ها
شايد مراد از «بغتة» به هنگام خواب در شب و مراد از «جهرة» به هنگام كار در روز باشد. مثل آيه‏ى «أتاها أمرنا ليلاً أونهاراً» [344] ، شايد مراد از «بغتة»، عذاب‏هاى بى‏مقدّمه باشد و مقصوداز «جهرة»، عذاب‏هايى كه آثارش از روز اوّل آشكار شود، مثل ابرهاى خطرناك كه بر سر قوم عاد فرود آمد. چنانكه در جاى ديگر مى‏خوانيم: «قالوا هذا عارض ممطرنا بل هو ما استعجلتم به ريح فيها عذاب أليم» [345]
سؤال: اين آيه مى‏گويد: تنها ظالمين از عذاب الهى هلاك مى‏شوند، در آيه‏اى ديگر «و اتّقوا فتنة لا تصيبنّ الّذين ظلموا منكم خاصّة» [346] فراگيرى فتنه و شعله‏هاى عذاب نسبت به همه بيان شده و هشدار داده شده است، چگونه مفهوم اين دو آيه قابل جمع است؟
پاسخ: در تفسير كبير فخررازى و مجمع‏البيان آمده است: هر فتنه‏اى هلاك نيست. در حوادث تلخ، آنچه به ظالمان مى‏رسد هلاكت و قهر است، و آنچه به مؤمنان مى‏رسد، آزمايش و رشد است.
_____________________________
344) يونس، 24 ؛ تفسير روح‏المعانى.
345) احقاف، 24 ؛ تفسير اطيب‏البيان.
346) انفال، 25.
---------------------------------------------
پيام ها
1- پيامبر براى بيدارى وجدان‏ها، مأمور به سؤال وپرسش از آنان است. «قل أرايتكم»
2- از سركشى خود و مهلت الهى مغرور نشويد، شايد عذاب خدا ناگهانى فرارسد. «بغتة»
3- وقتى عذاب خدا آيد، هلاكت قطعى است، نه خودشان و نه ديگران قدرت دفاع ندارند. «عذاب اللَّه - يهلك»
4- كيفرهاى الهى، به خاطر ظلم مردم و عادلانه است. «يهلك... الظالمون»
5 - اعراض از دعوت انبيا، ظلم است. «هم يصدفون - الظالمون»





۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 48، 49

--------------------------------------------
آيه
وَمَا نُرْسِلُ الْمُرْسَلِينَ إِلَّا مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ فَمَنْ ءَامَنَ وَ أَصْلَحَ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ‏
وَالَّذِينَ كَذَّبُواْ بَِايَتِنَا يَمَسُّهُمُ الْعَذَابُ بِمَا كَانُواْ يَفْسُقُونَ‏
-----------------------------------------
ترجمه
و ما پيامبران را جز به عنوان بشارت دهنده و بيم دهنده نمى‏فرستيم، پس كسانى كه ايمان آورند و (كار خود را) اصلاح كنند، پس بيمى بر آنان نيست و اندوهگين نمى‏شوند.
و كسانى كه آيات ما را تكذيب كردند، عذاب الهى به خاطر فسق و گناهشان، دامنگير آنان مى‏شود.
-----------------------------------------
نکته ها
سؤال: با اينكه در آيات متعددى نسبت به اولياى الهى آمده است كه ترسى بر آنان نيست، «لا خوف عليهم» پس چرا از ويژگى‏هاى اولياى الهى، بيم از خدا مطرح شده است، «انّا نخاف من ربّنا...»؟
پاسخ: اوّلاً گاهى بيمار، از عمل جراحى و مداوا مى‏ترسد، ولى پزشك به او اطمينان مى‏دهد كه جاى نگرانى و ترس نيست. جاى نگرانى نبودن، منافاتى با دلهره‏ى خود بيمار ندارد.
ثانياً: معناى «لاخوف عليهم» آن است كه ترس بر آنان حاكم نمى‏شود. (حرف «عَلى‏» به معناى استعلا و غلبه است) نه اينكه اصلاً ترسى ندارند و «يحزنون» يعنى اندوه دائم ندارند (فعل مضارع رمز تداوم است) نه اينكه‏براى لحظه‏اى هم نگران نيستند.
-------------------------------------------
پيام ها
1- محدوده‏ى كار انبيا را تنها خدا تعيين مى‏كند. «و ما نرسل...الاّ مبشّرين...»
2- مسئوليّت انبيا، بشارت و هشدار است، نه اجبار مردم. «الاّ مبشرين و منذرين»
3- شيوه‏ى كلّى كار انبيا، يكسان بوده است. «مبشّرين و منذرين»
4- ارشاد و تربيت، بر دو پايه‏ى بيم و اميد و كيفر و پاداش استوار است. «مبشّرين و منذرين»
5 - ايمان و عمل صالح، جداى از هم نيستند و عمل منهاى ايمان هم كارساز نيست. «آمن و اصلح»
6- كارهاى مؤمن، هميشه بايد در جهت اصلاح باشد. «آمن و اصلح»
7- صالح بودن كافى نيست، مصلح بودن لازم است. «أصلح»
8 - ايمان وعمل، انسان را از بيمارى‏هاى روحى چون ترس و اندوه بيمه مى‏كند. «آمن و اصلح فلاخوف عليهم ولاهم يحزنون» (بهداشت روان، در سايه‏ى ايمان و عمل صالح است)
9- دستاورد جامعه‏ى نبوى، نظامى متعادل و آرام و با امنيّت است. «فمن آمن و اصلح فلاخوف...»
10- انسان فطرتاً خواهان آرامش و امنيّت است. «فلا خوف عليهم و لا هم يحزنون»
11- مداومت بر فسق، زمينه‏ساز عذاب الهى است. «يمسّهم العذاب بما كانوا يفسقون»




۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 50

--------------------------------------------
آيه
قُل لَّآ أَقُولُ لَكُمْ عِنْدِى خَزَآئِنُ اللَّهِ وَلَا أَعْلَمُ الْغَيْبَ وَلَا أَقُولُ لَكُمْ إِنِّى مَلَكٌ إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا مَا يُوحَى‏ إِلَىَّ قُلْ هَلْ يَسْتَوِى الْأَعْمَى‏ وَ الْبَصِيرُ أَفَلَا تَتَفَكَّرُونَ‏
----------------------------------------
ترجمه
(اى پيامبر! به مردم) بگو: من ادّعا نمى‏كنم كه گنجينه‏هاى خداوند نزد من است و من غيب هم نمى‏دانم و ادّعا نمى‏كنم كه من فرشته‏ام، من جز آنچه را به من وحى مى‏شود پيروى نمى‏كنم. بگو: آيا نابينا و بينا برابرند؟ آيا نمى‏انديشيد؟
------------------------------------------
نکته ها
گويا مردم بى ايمان خيال مى‏كردند كسى مى‏تواند پيامبر باشد كه خزائن الهى در اختيارش باشد، يا انتظار داشتند تمام كارهاى خود را از مسير علم غيب حل كند، پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله در اين آيه مأمور مى‏شود با صراحت جلوى توقّعات نابجا و پندارهاى غلط آنان را بگيرد و محدوده‏ى وظائف خود را بيان كند و بگويد: معجزات من نيز در چهارچوب وحى الهى است، نه تمايلات شما و بدانيد كه هر كجا به من وحى شد معجزه ارائه خواهم داد، نه هر كجا و هرچه شما هوس كنيد.
در اين آيه، غيب دانستن پيامبر به صورت مستقل نفى شده، ولى گاهى آگاهى‏هايى از غيب به پيامبر عطا شده است. خداوند بارها درباره‏ى تاريخ حضرت يوسف و مريم و نوح و... به پيامبر اسلام‏صلى الله عليه وآله فرموده است: «ذلك من انباءالغيب نوحيه اليك» اين قصه‏ها، اطلاعات غيبى است كه به تو مى‏دهيم. در آخر سوره‏ى جنّ هم فرموده است: خداوند علم غيب دارد و آن را جز به اولياى خويش عطا نمى‏كند. پس علم غيب مخصوص خداست و اگر بخواهد گوشه‏اى از آن را در اختيار اولياى خود قرار مى‏دهد.
برخورد همه‏ى انبيا با مردم يكسان بوده است. همين سخنان را حضرت نوح هم به مردم خود مى‏گفت. [347]
_____________________________
347) هود، 31.
--------------------------------------------
پيام ها
1- صداقت انبيا، تا آنجاست كه اگر فاقد قدرتى باشند، به مردم اعلام مى‏كنند. «قل لا أقول»
2- از كارهاى انبيا، مبارزه با خرافه‏گرايى و شخصيّت‏سازى كاذب است. «لااقول... لا اعلم»
3- از پيامبران، توقعات بيجا نداشته باشيد. «لا اقول لكم عندى خزائن اللَّه»
4- زندگى، اهداف و شيوه‏ى كار رهبر بايد صريح و روشن براى مردم بيان شود. «قل لا اقول...»
5 - نگذاريد مردم، شمارا بيش از آنچه هستيد بپندارند. (شخصيّت‏ها اگر القاب كاذب را از خود نفى كنند، جلوى غلوها و انحرافات گرفته مى‏شود). «لا اقول لكم عندى خزائن اللَّه...»
6- انبيا، با پول و تهديد و تطميع كار نمى‏كردند، تا ديگران از روى ترس و طمع، دور آنان جمع نشوند و خيال نكنند كه اگر با پيامبر باشند، از علم غيب يا خزانه‏ى الهى مشكلاتشان حل خواهد شد. «قل لا اقول...»
7- پيامبر براى زندگى شخصى يا اداره‏ى حكومت، همچون ديگران از مسير عادّى اقدام مى‏كند و از علم غيب و خزانه‏ى الهى استفاده شخصى نمى‏كند، گرچه براى اثبات نبوّت لازم است استفاده كند. «لا اعلم الغيب»
8 - گرچه پيامبر خزائن الهى و علم غيب ندارد، ولى چون به او «وحى» مى‏شود بايد از او پيروى كرد. «يوحى‏ الىّ»
9- كار پيامبر، نه بر اساس خيال و سليقه است، نه بر اساس تمايلات اجتماعى يا محيط زدگى، بلكه تنها براساس پيروى از وحى است. «ان اتّبع الاّ مايوحى الى»
10- رفتار و گفتار پيامبران، براى ما حجّت است، چون بر مبناى وحى است. «ان اتّبع الا ما يوحى الى»
11- پيروى از انبيا، بصيرت واعراض از آنان، نابينايى است. «قل هل يستوى الاعمى و البصير»
12- فكر صحيح، انسان را به پيروى از انبيا وامى‏دارد و بهانه‏ها و توقعات را كنار مى‏گذارد. «أفلا تتفكّرون»






۲۵ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۳
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۶
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۱۸,۳۹۷ بازدید
۱ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۳۲۶ بازدید
۱ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۷۹,۶۶۶ بازدید
۲ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۴,۶۷۲ بازدید
۳ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۷۱ بازدید
۳ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۸۸ بازدید
۴ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۰۲۹ بازدید
۵ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۱۰۴ بازدید
۱۱ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۵۱۶ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۰,۹۴۷ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۴۶۰ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۱۹ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۲۲۱ کاربر آنلاین است. (۱۴۸ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۲۲۱

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!