به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۱ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 139

----------------------------------------------
آيه
وَقَالُواْ مَا فِى بُطُونِ هذِهِ الْأَنْعَمِ خَالِصَةً لِذُكُورِنَا وَمُحَرَّمٌ عَلَى‏ أَزْوَجِنَا وَإِن يَكُن مَيْتَةً فَهُمْ فِيهِ شُرَكَاءُ سَيَجْزِيِهمْ وَصْفَهُمْ إِنَّهُ حَكِيمٌ عَلِيمٌ
---------------------------------------------
ترجمه
و (از ديگر عقائد خرافى مشركان، اين بود كه مى)گفتند: آنچه در شكم اين چهارپايان (نذر شده براى بت‏ها) است، (اگر زنده به دنيا آيد) مخصوص مردان ماست و بر زنان ما حرام است و اگر مرده به دنيا آيد، پس همه (زن و مرد) در آن شريكند، خداوند به زودى آنان را به سزاى اين گونه توصيف‏هاى باطل كيفر خواهد داد. همانا او حكيم و داناست.
---------------------------------------------
نکته ها
آشنايى با خرافات دوران جاهليّت، انسان را با زحمات رسول خدا براى هدايت آنان آشنا ساخته، روح قدرشناسى را در انسان، زنده و شكوفا مى‏كند.
--------------------------------------------
پيام ها
1- تبعيض بى‏جا ميان زن و مرد، عملى جاهلى و مطرود است. «خالصة لذكورنا و محرّم على ازواجنا»
2- در جاهليّت، تحقير زن تا آن حد بود كه در برخى موارد از حيوان سالم بهره‏اى نداشت و فقط در گوشت حيوان مرده شريك بود. «شركاء»
3- جزا و كيفر الهى، بر اساس علم و حكمت اوست. «سيجزيهم ... حكيم عليم»





۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 140

---------------------------------------
آيه
قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ قَتَلُواْ أَوْلَدَهُمْ سَفَهاً بِغَيْرِ عِلْمٍ وَحَرَّمُواْ مَا رَزَقَهُمُ اللَّهُ افْتِرَاءً عَلَى اللَّهِ قَدْ ضَلُّواْ وَمَا كَانُواْ مُهْتَدِينَ
------------------------------------
ترجمه
به يقين زيان كردند كسانى كه فرزندان خود را سفيهانه و از روى جهل كشتند، و آنچه را خداوند روزى آنان ساخته بود با افترا بر خدا حرام كردند، آنان گمراه شدند و هدايت يافته نبودند.
------------------------------------
نکته ها
ابن عباس از بزرگان صدر اسلام مى‏گويد: هر كه مى‏خواهد ميزان جهالت اقوام دوران جاهلى را بداند، همين آيات سوره‏ى انعام كه بيانگر خرافات و اعتقادات بى‏اساس مشركان است، را بخواند. [489]
جاهلان عرب، به گمان تقرّب به بت‏ها، يا به جهت حفظ آبرو، دختران خود را گاهى قربانى بت‏ها يا زنده به گور مى‏كردند.
_______________________
489) تفسير نمونه.
-----------------------------------
پيام ها
1- جهالت و سفاهت، عامل خسارت است. (خسارت‏هايى چون: از دست دادن فرزند، از دست دادن عاطفه، فقدان نعمت‏هاى حلال، كسب دوزخ و كيفر الهى). «قد خَسر»
2- خسارت واقعى، فدا شدن انسان در راه باطل است. (چه قربانى بت شدن، چه فداى خيال و غيرت نابجا) «قد خَسر»
3- تحريم نابجاى حلال‏ها، افترا بر خداوند است. «وحرّموا ما رزقهم اللَّه افتراء»
4- انجام هر كارى و تحريم هر چيزى، يا دليل شرعى مى‏خواهد يا عقلى. «بغير علم افتراء على اللَّه»
5 - با خرافات، با شديدترين وجه مقابله وبرخورد كنيم. «قد خسر، سفهاً بغير علم، افتراء، ضلّوا، ما كانوا مهتدين»





۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 141

---------------------------------------
آيه
وَهُوَ الَّذِى أَنْشَأَ جَنَّتٍ مَعْرُوشَتٍ وَغَيْرِ معْرُوشَتٍ وَالنَّخْلَ وَ الزَّرْعَ مُخْتَلِفاً أُكُلُهُ وَالزَّيْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُتَشَبِهاً وغَيْرَ مَتَشَبِهٍ كُلُواْ مِن ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ وَءَاتُواْ حَقَّهُ يَوْمَ حَصَادِهِ وَ لَا تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ‏
----------------------------------------
ترجمه
و اوست كسى كه به وجود آورد باغهايى با داربست و بى‏داربست، و درخت خرما و كشتزار با خوردنى‏هاى گوناگون، و زيتون و انار، (برخى ميوه‏ها) شبيه به همند و برخى شباهتى با هم ندارند. همين كه باغها ثمر داد، از ميوه‏اش بخوريد و روز درو كردن و ميوه چيدن حقّ آن (محرومان) را بدهيد و اسراف نكنيد، چرا كه خداوند، اسراف كاران را دوست ندارد.
---------------------------------------------
نکته ها
«جَنّات»، باغ‏هاى پر درخت و زمين‏هاى پوشيده از زراعت است. «معروش»، درختى است كه نياز به داربست دارد. «اُكُل» به معناى مأكول و خوراكى است.
در آيه 99 همين سوره خوانديم: «اُنظروا الى ثمره اذا أثمر» هنگامى كه درخت بار آورد، با دقّت به آن نگاه كنيد. در اين آيه مى‏خوانيم كه «كلوا من ثمره اذا اثمر»، هنگامى كه بار داد، بخوريد. نتيجه اينكه: خوردن بايد با تأمّل و دقّت باشد، نه غافلانه.
امام باقرعليه السلام پس از تلاوت اين آيه فرمود: شخصى زراعتى داشت كه تمام محصولاتش را صدقه مى‏داد و خود و عيالش بى‏چيز مى‏ماندند. خداوند اين عمل را اسراف خواند. [490]
اين آيه، درس خداشناسى را همراه با اجازه مصرف خواركى‏ها و رسيدگى به طبقات محروم و انفاق به آنان و اعتدال داشتن و زياده‏روى نكردن در مصرف و انفاق را بيان مى‏كند. «انشأ، كلوا، آتو، لا تسرفوا» چنانكه در جاى ديگر نيز مى‏خوانيم: «و الّذين اذا انفقوا لم‏يسرفوا و لم‏يقتروا و كان بين ذلك قواماً» [491]
امام صادق‏عليه السلام ذيل اين آيه فرمودند: حتّى اگر مسلمان يافت نشد، حقِ‏ّ برداشت را به مشرك فقير بپردازيد [492] در روايتى ديگر فرمود: اين حقِ‏ّ برداشت، غير از زكات است. [493]
امام صادق عليه السلام فرمود: ميوه را در شب برداشت نكنيد و شبانه درو نكنيد تا فقيران نيز بتوانند حاضر شوند و چيزى بگيرند. [494]
در سوره «ن والقلم» نيز مى‏خوانيم كه خداوند باغ كسانى را كه تصميم گرفتند شبانه و به دور از چشم فقرا ميوه‏ها را بچينند و به آنها ندهند، سوزاند.
_____________________________
490) تفسير نورالثقلين.
491) فرقان، 67.
492) بحار، ج‏93، ص‏96.
493) برهان، ج‏1، ص‏557.
494) كافى، ج‏3، ص‏565.
--------------------------------------------
پيام ها
1- تنوّع ميوه‏ها و محصولات كشاورزى، آن هم از يك آب وخاك، نشانه قدرت الهى است. «انشأ... مختلفاً اُكله»
2- خداوند براى خود در محصولات، حقّى قرار داده است. «آتوا حقّه»
(آرى، نور و هوا، آب و خاك، توان و نيرو و فكر و استعداد، همه و همه از آنِ خداوند است و او بر همه حقّ دارد.)
3- در انفاق نيز ميانه‏رو باشيم. «و آتوا حقّه يوم حصاده و لاتسرفوا»
4- اسلام، دين اعتدال است، هم تحريم نابجا را ممنوع مى‏كند (در آيه قبل) و هم مصرف بى‏رويّه را. «لاتسرفوا»
5 - شرط مصرف، پرداخت حقّ محرومان است. «كلوا... آتوا حقّه»
6- مقدار مصرف، محدود به عدم اسراف است. «كلوا... لا تسرفوا»
7- هنگام برداشت محصول، به ياد محرومان باشيم. «يوم حصاده»
8 - توليد و محصول را در زمانى برداشت كنيم تا زمينه‏ى بهره‏بردارى ديگران هم باشد. «يوم حصاده»
9- هنگام رسيدن وبرداشت محصول، آمادگى انسان براى انفاق بيشتر است، پس فرصت را از دست ندهيم. «آتوا حقّه يوم حصاده»
10- ميوه‏ى نارس نخوريد وميوه را تازه مصرف كنيد. «كلوا من ثمره اذا اثمر»
11- اسراف‏كار، مبغوض خداوند است. «انّه لايحبّ المسرفين»






۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 142

---------------------------------------
آيه
وَمِنَ الْأَنْعمِ حَمُولَةً وَفَرْشاً كُلُواْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ وَلَا تَتَّبِعُواْ خُطُوَتِ الشَّيْطَنِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ‏
---------------------------------------------
ترجمه
و بعضى از چهارپايان باركش و بعضى غير باركش و مثل فرش (به زمين نزديك)اند (و يا از كرك و پشم آنها براى فرش استفاده مى‏شود) از آنچه خداوند روزى شما ساخته بخوريد و از گام‏هاى (وسوسه‏انگيز) شيطان پيروى نكنيد، چرا كه او دشمن آشكار شماست.
--------------------------------------------
نکته ها
در آيه‏ى قبل به نعمت‏هاى خداوند در محصولات كشاورزى اشاره شده و در اينجا به دامدارى و انواع بهره‏هايى كه انسان از حيوانات مى‏برد.
مراد از كلمه «فَرش»، چهارپايانى مثل گوسفند است كه به خاطر نزديكى بدنشان به زمين، به منزله فرش هستند، يا اينكه از پشم و كرك و موى آنها فرش مى‏بافند.
بيشتر مفسّران، كلمه‏ى «حَمولَة» را به معناى حيوانات باربر دانسته‏اند، و «فَرش» را حيوانات غير باربر معنا كرده‏اند.
---------------------------------------------
پيام ها
1- هستى و آفريده‏هايش، مسخّر انسان است. «حمولة و فرشاً»
2- قانون كلى در حيوانات، حلال بودن مصرف آنهاست، مگر آنكه دليلى بر حرمت باشد. «كلوا ممّا رزقكم اللّه»
3- تحريم حلال‏ها، از گام‏هاى شيطانى است. «كلوا... و لاتتّبعوا خطوات الشيطان»
4- تنها توصيه به خام‏خوارى كه امروز در ميان گروه كثيرى رواج دارد و نهى از مصرف گوشت، ممنوع است. «و من الانعام... كلوا ممّا رزقكم اللَّه»
5 - نسبت به خوردنى‏ها بايد مواظب باشيم. «كلوا... و لاتتّبعوا» چنانكه اوّلين اهرم شيطان براى گمراه كردن حضرت آدم، غذا بود.
6- سر سفره‏ى خداوند، از دشمن او پيروى نكنيم. «كلوا ممّا رزقكم اللَّه و لاتتّبعوا خطوات الشّيطان»
7- سياست شيطان، انحراف تدريجى است، نه دفعى. «خطوات الشّيطان»





۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 143، 144

---------------------------------------
آيه
ثَمَانِيَةَ أَزْوَ جٍ مِنَ الضَّأْنِ اثْنَيْنِ وَمِنَ الْمَعْزِ اثْنَيْنِ قُلْ ءَالذَّكَرَيْنِ حَرَّمَ أَمِ الْأُنْثَيَيْنِ أَمَّا اشْتَمَلَتْ عَلَيْهِ أَرْحَامُ الاُْنْثَيَيْنِ نَبِّئُونِى بِعِلْمٍ إِنْ كُنْتُمْ صَدِقِينَ
وَمِنَ الْإِبِلِ اثْنَيْنِ وَمِنَ الْبَقَرِ اثْنَيْنِ قُلْ ءَآلذَّكَرَيْنِ حَرَّمَ أَمِ الْأُنْثَيَيْنِ أَمَّا اشْتَمَلَتْ عَلَيْهِ أَرْحَامُ الاُْنْثَيَيْنِ أَمْ كُنتُمْ شُهَدَاءَ إِذْ وَصَّكُمُ اللَّهُ بِهَذَا فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى‏ عَلَى‏ اللَّهِ كَذِباً لِيُضِلَّ النَّاسَ بِغَيْرِ عِلْمٍ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِى الْقَوْمَ الظَّلِمِينَ
----------------------------------------
ترجمه
(خداوند براى شما حلال كرده است) هشت زوج از حيوانات را. از گوسفند دو زوج (نر و ماده) و از بز، دو زوج (به كسانى كه از پيش خود، بعضى چهارپايان را تحريم مى‏كنند) بگو: آيا خداوند نرهاى آنها را حرام كرده يا ماده‏هاى آنها را يا آنچه را شكم آنها در برگرفته است؟ اگر راست مى‏گوييد از روى علم و دانش به من خبر دهيد.
و از شتر دو زوج (نر و ماده) و از گاو دو زوج (نر و ماده) را (براى شما حلال كرده است) بگو: آيا خداوند نرهاى اين دو را حرام كرده يا ماده‏ها را يا آنچه را كه شكم آن دو در برگرفته است؟ يا مگر شما شاهد و حاضر بوده‏ايد كه خداوند به حرمت اين گوشت‏ها به شما سفارش كرده است؟! پس كيست ستمكارتر از كسى كه به خداوند، دروغ بندد تا مردم را از روى نادانى گمراه سازد؟ قطعاً خداوند، گروه ستمكار را هدايت نمى‏كند.
--------------------------------------
نکته ها
كلمه‏ى «زوج» هم به مجموع نر و ماده گفته مى‏شود و هم به هر يك از نر و ماده به تنهايى. در اين آيه به هر كدام به تنهايى گفته شده و مراد از هشت جفت، هشت عدد است، چهار نر و چهار ماده كه چهار تا در آيه 143 و چهار تا در آيه 144 بيان شده است. در آيه 45 سوره‏ى نجم نيز كلمه‏ى «زوج» در يك فرد بكار رفته است، نه در دو تا. «خلق الزّوجين الذّكر والانثى»
در آيه 6 سوره‏ى زمر، خلقت هشت نر و ماده‏ى حيوانات در كنار خلقت انسان بيان شده است. «خلقكم من نَفسٍ واحدة، ثُمّ جعل منها زوجها وانزل لكم من الانعام ثَمانيَة اَزواج»
احتمال دارد كه ترتيب نام بردن از حيوانات چهارگانه، اشاره به برترى آنها در مصرف باشد. (گوسفند، بز، شتر و گاو)
در بعضى روايات، «ثمانية ازواج» به 16 فرد تفسير شده كه اين چهار حيوان هر كدام دو نوع يكى نر يكى ماده و هر كدام اهلى و وحشى دارد. امام هادى عليه السلام فرمود: گاوميش از نوع گاو وحشى است. [495]
___________________________
495) تفسير برهان، ج‏1، ص‏558.
----------------------------------------
پيام ها
1- براى خرافه‏زدايى از دين، بايد عقائد حقّ را بسيار باز و روشن مطرح كرد. «ثمانية ازواج...»
2- در فتوا يا عقيده به حلال و حرام چيزى، علم لازم است. «نبّئونى بعلم»
3- حلال بودن نيازى به دليل ندارد زيرا اصل در خوردنى‏ها حِلّيّت است بلكه حرام بودن دليل لازم دارد. «قل الذكرين حرّم ام الاُنثيين... نبئونى بعلم»
4- افترا بر خدا، بزرگ‏ترين ظلم است. «فمن أظلم ممّن افترى على اللّه»
5 - دروغ بستن به خدا، مايه‏ى گمراه ساختن مردم است. «ليضلّ النّاس»
6- افترا، انسان را از هدايت‏پذيرى خارج مى‏كند. «لايهدى»
7- باورها و عقائد يا بايد بر اساس علم و عقل باشد كه در آيه قبل خوانديم، «نبّئونى بعلم» و يا بر اساس شرع. «ام كنتم شهداء اذ وصّاكم اللَّه»





۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 145

---------------------------------------
آيه
قُل لَا أَجِدُ فِى مَا أُوحِىَ إِلَىَّ مُحَرَّماً عَلَى‏ طَاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلَّا أَنْ يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَماً مَسْفُوحاً أَوْ لَحْمَ خِنزِيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ أَوْ فِسْقاً أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ فَمَنْ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَ لَا عَادٍ فَإِنَّ رَبَّكَ غَفُورٌ رَحِيمٌ
---------------------------------------
ترجمه
بگو: در آنچه به من وحى شده، بر كسى كه چيزى مى‏خورد هيچ حرامى نمى‏يابم مگر آن كه مردار يا خون ريخته شده يا گوشت خوك باشد كه قطعاً پليد است، يا حيوانى كه از روى فسق و نافرمانى به نام غير خدا ذبح شده باشد. پس هر كس كه (به خوردن آنها) ناچار و مضطرّ شد، به شرط آنكه از روى سركشى و بيش از حدّ ضرورت نباشد، (مانعى ندارد). همانا خداوند تو آمرزنده و مهربان است.
-----------------------------------------
نکته ها
«ميتة»، تنها حيوانى نيست كه خود به خود مرده باشد، بلكه اگر طبق دستور اسلام، ذبح نشود در حكم مردار و حرام است.
حرمت مردار و خون، چهار مرتبه در قرآن مطرح شده است، دوبار در سوره‏هاى مكّى [496] و دوبار در سوره‏هاى مدنى [497].
«اُهِلّ» از «اِهلال» به معناى بلند كردن صدا هنگام ديدن هلال اوّل ماه است. سپس به هر صداى بلندى گفته شده است. مشركان در هنگام ذبح حيوانات، با صداى بلند نام بت‏ها را مى‏بردند، از اين رو «اُهِلَّ» گفته شده است.
جمله «لا أجد... الاّ أن يكون ميتة» در برابر تحريم‏هاى جاهلانه مشركان است وگرنه گوشت بعضى پرندگان و درّندگان ديگر نيز حرام است كه در اين آيه نيامده است و به اصطلاح اين حصر، حصر اضافى است نه حقيقى.
از نظر اسلام مضطر به كسى مى‏گويند كه خود را از راه ستمگرى وگردن‏كشى وگناه مضطر نكرده باشد، «غير باغٍ» وتنها به مقدار رفع اضطرار، مجاز است نه بيشتر. «و لاعاد»
____________________________
496) انعام، 145 ونحل، 115.
497) بقره، 173 و مائده، 3.
------------------------------------------
پيام ها
1- يگانه منبع علم پيامبرصلى الله عليه وآله براى بيان احكام، وحى است. «لا اجد فى ما اوحى الىّ»
2- اصل و قانون اوّليه، حلال بودن حيوانات است. «لا أجد»
3- تنها محرّمات ابلاغ شده در آيات و روايات تكليف‏آور است، پس اگر با جستجو و تتبّع، دليلى بر حرمت چيزى نيافتيم، براى ما حلال است. «لا أجد»
4- وقتى در مسأله‏ى خوردن و نخوردن شخص پيامبر هم بايد از «وحى» دستور بگيرد، ديگران چگونه از پيش خود چيزى را حرام مى‏كنند؟ «فى ما اوحى الىّ»
5 - دليل تحريم گوشت خوك، آلودگى و پليدى آن است. «فانّه رِجس»
6- احكام تغذيه، براى مرد و زن يكسان است. «طاعم يطعمه» در مقابل آن عقيده خرافى در آيه 139 كه براى مردان گوشت همه‏ى حيوانات را حلال و براى زنان برخى موارد را حرام مى‏دانستند. «خالصة لذكورنا ومحرّم على أزواجنا»
7- در قانون، بايد اهمّ و مهمّ رعايت شود. حفظ جان، مهم‏تر از حرام بودن مصرف مردار است. «فمَن اضطرّ»
8 - در اسلام بن‏بست نيست، وقتى اضطرار پيش آيد مصرف حرام‏ها مجاز مى‏شود. «فمَن اضطرّ»
9- سوء استفاده از قانون در موارد استثنا، ممنوع است و بايد به همان مقدار اضطرار، بسنده شود. «غير باغ ولا عاد»
10- خون باقيمانده در گوشت پس از ذبح شرعى حرام نيست. خون ريخته شده حرام است. «دماً مسفوحاً»
11- در جايى كه اضطرار به طور قهرى پيش آيد، مى‏توان از گوشت حرام استفاده كرد، ولى اگر با دست خودمان كارى كرديم كه مضطر شديم استفاده مجاز نمى‏شود. «اُضطر» (به صورت مجهول آمده است)
12- وجود قوانين تخفيفى و اضطرارى، جلوه‏اى از مغفرت و رحمت الهى است. «فمن اضطرّ... فانّ ربّك غفور رحيم»






۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 146

---------------------------------------
آيه
وَعَلَى الَّذِينَ هَادُواْ حَرَّمْنَا كُلَّ ذِى ظُفُرٍ وَمِنَ الْبَقَرِ وَالْغَنَمِ حَرَّمْنَا عَلَيْهِمْ شُحُومَهُمَا إِلَّا مَا حَمَلَتْ ظُهُورُهُمَا أَوْ الْحَوَايَا أَوْ مَا اخْتَلَطَ بِعَظْمٍ ذَ لِكَ جَزَيْنَهُمْ بِبَغْيِهِمْ وَإِنَّا لَصَدِقُونَ
-----------------------------------------
ترجمه
و بر يهوديان، هر (حيوان) ناخن دار را حرام كرديم و از گاو و گوسفند، پيه هر دو را بر آنان حرام ساختيم مگر آن مقدار كه بر پشت گاو و گوسفند يا همراه روده ومخلوط به استخوان است. اين (تحريم)، كيفر ماست به خاطر ظلمى كه مرتكب شدند و قطعاً ما راستگوييم.
----------------------------------------
نکته ها
در آيه‏ى قبل، محرّمات در اسلام و در اين آيه، محرمات يهود بيان شده، تا معلوم گردد كه عقائد خرافى مشركين، با هيچ يك از اديان آسمانى سازگار نيست. [498]
«ظُفُر» به معناى ناخن است، امّا به سُمّ برخى حيوانات كه شكاف ندارد (مثل سمّ اسب يا نوك پاى شتر) نيز اطلاق شده است، از اين رو شتر و حيواناتى كه سُم‏چاك نيستند، چه چهار پايان چه پرندگان، بر يهود حرام است. [499]
«حوايا» جمع «حاويه»، به محتويات شكم گفته مى‏شود. [500]
در آيه‏ى 160 سوره نساء هم مى‏خوانيم: «فبظلم من الّذين هادوا حَرّمنا عليهم طيّبات اُحلّت لهم» حرام شدن برخى طيّبات بر يهود، به خاطر ظلم‏هاى آنان بوده است، بگذريم كه يهود نيز مانند مشركين پاره‏اى از چيزها را بر خود حرام كرده بودند. قرآن مى‏فرمايد: «كلّ الطّعام كان حلاًّ لبنى‏اسرائيل الاّ ما حَرّم اسرائيل على نفسه» [501]
تحريم بعضى خوردنى‏ها بر يهود، موقّت بود و توسّط حضرت عيسى‏عليه السلام بر طرف شد. چنانكه در جاى ديگر مى‏خوانيم: «لاحلّ لكم بعض الّذى حرّم عليكم» [502]
احكام الهى سه نوع است: الف: داراى مصلحت يا مفسده‏ى واقعى است. مثل اكثر احكام. ب: داراى جنبه آزمايشى است مثل فرمان ذبح حضرت اسماعيل. ج: داراى جنبه‏ى كيفرى است، مثل همين آيه. آرى، يكى از عذاب‏هاى خدا، تنگناهاى معيشتى است.
_____________________________
498) تفسير نمونه.
499) تورات، سِفر لاويان، فصل 11.
500) تفسير نمونه.
501) آل‏عمران، 93.
502) آل‏عمران، 50.
------------------------------------------
پيام ها
1- گاهى محدود ساختن غذاى متخلّفان و ياغيان، بلامانع است. «حرّمنا... ببغيهم»
2- كيفر الهى منحصر در آخرت نيست، در دنيا هم هست. «جزيناهم ببغيهم»




۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 147

---------------------------------------
آيه
فَإِن كَذَّبُوكَ فَقُل رَبُّكُمْ ذُو رَحْمَةٍ وَ سِعَةٍ وَلَا يُرَدُّ بَأْسُهُ عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِينَ‏
--------------------------------------
ترجمه
(اى پيامبر!) اگر تو را تكذيب كردند پس بگو: پروردگارتان داراى رحمت گسترده است (امّا) عذاب او از قوم تبهكار، دفع نمى‏شود.
---------------------------------------
پيام ها
1- رهبر بايد آماده‏ى شنيدن تكذيب و تهمت از سوى برخى مردم باشد. «فان كذّبوك فقل...»
2- با تكذيب كنندگان، بايد برخوردى خيرخواهانه كرد و اگر تأثير نداشت، از تهديد استفاده شود. «ذو رحمة - لا يردّ بأسه»
3- مربّى بايد درياى رحمت باشد. «ربّكم ذو رحمة»
4- بيم و اميد، در كنار هم كارساز است. «ذورحمة، بأسه»
5 - درهاى رحمت الهى حتّى به روى مخالفان هم بسته نيست. «فان كذّبوك ربّكم ذورحمة»
6- رحمت خداوند، پيش از قهر اوست. «ذو رحمة... بأسه»
7- گستردگى رحمت الهى، مانع كيفر كردن او نيست. «ربّكم ذو رحمة... و لايردّ بأسه» هرچند كيفر او نيز در مسير تربيت انسان و از رحمت و ربوبيّت او سرچشمه مى‏گيرد.





۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 148

---------------------------------------
آيه
سَيَقُوُلُ الَّذِينَ أَشْرَكُواْ لَوْ شَآءَ اللَّهُ مَآ أشْرَكْنَا وَلَآ ءَابَآؤُنَا وَلَا حَرَّمْنَا مِن شَىْ‏ءٍ كَذَ لِكَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ حَتَّى‏ ذَاقُواْ بَأْسَنَا قُلْ هَلْ عِندَكُم مِنْ عِلْمٍ فَتُخْرِجُوهُ لَنَا إِنْ تَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ أَنْتُمْ إِلَّا تَخْرُصُونَ‏
--------------------------------------------
ترجمه
به زودى كسانى كه شرك ورزيده‏اند، خواهند گفت: اگر خدا مى‏خواست، نه ما و نه پدرانمان شرك نمى‏آورديم و هيچ چيزى را (از سوى خود) حرام نمى‏كرديم. كسانى كه پيش از آنها بودند (نيز پيامبران قبلى را) اينگونه تكذيب كردند تا آنكه طعم قهر و عذاب مارا چشيدند. بگو: آيا براى شما دانشى هست؟ آن را براى ما آشكار كنيد! شما جز از گمان و خيال پيروى نمى‏كنيد و شما جز حدس‏زن و دروغگويانى بيش نيستيد.
----------------------------------------
نکته ها
در اين آيه يك خبر غيبى از آينده مطرح است كه مشركان چه خواهند گفت، «سيقول الّذين اشركوا» آن آينده به وقوع پيوست و آنچه پيشگويى شده بود آنان گفتند. «و قال الّذين اشركوا» [503]
اين بهانه كه «اگر خدامى‏خواست، ما و پدرانمان مشرك نمى‏شديم» بارها توسّط مشركان مطرح شده است، چنانكه در آيه 35 سوره‏ى نحل و آيه 20 سوره زخرف نيز آمده است.
سؤال: اين آيه سخن مشركان را نقل مى‏كند كه اگر خدا از شرك ما راضى نيست، چرا ما را از آن باز نمى‏دارد؟ پس شرك ما مورد رضاى خداست!
پاسخ: انجام هر كار از هر كسى، از مَدار قدرت خداوند بيرون نيست، لكن اراده و مشيّت خداوند آن است كه انسان راه خود را آزادانه انتخاب كند. دولت كه آب و برق و گاز را به منزل ما مى‏آورد، اين امكانات، دليل راضى بودن دولت به سوءاستفاده ما نيست. خداوند به انسان عقل و وحى عطا كرده و راه حقّ و باطل را به او نشان داده و او را در انتخاب آزاد گذاشته، ولى اراده و اختيار، نشانه‏ى راضى بودن او به خلاف ما نيست.
خداوند، خواهان ايمان اختيارى مردم است نه اجبار آنان به ايمان آوردن. در قرآن بارها آمده است كه: اگر خدا مى‏خواست، همه را هدايت مى‏كرد و پيامبر هم حقّ اكراه و اجبار مردم به ايمان را ندارد.
_________________________
503) نحل، 35.
-------------------------------------
پيام ها
1- رهبران و انديشمندان دينى بايد خود را براى پاسخگويى به شبهات و بهانه‏جويى‏هاى آينده آماده كنند. «سيقول»
2- فرستادن انبيا و كتب آسمانى براى آنست كه مردم با آزادى و اختيار، موحد شوند. پس منطق مشركين (كه اگر خدا مى‏خواست با قهر و قدرت مانع شرك ما مى‏شد) غلط است. «لوشاءاللَّه ما اشركنا»
3- بدتر از گناه، توجيه آن است. مشركان، شرك خود را توجيه كرده و آن را مشيّت الهى مى‏دانستند. «لوشاءاللَّه ما اشركنا» (جبرگرايى، بهانه‏اى است براى فرار از مسئوليّت)
4- مشركين، انحراف خود را با تاريخ نياكان خود توجيه مى‏كردند. «لو شاء اللَّه ما اشركنا و لاآباؤنا»
5 - عقيده به جبر، از توجيهات بى‏اساس منحرفان است. «لو شاء اللَّه ما اشركنا» شيطان هم كه رهبر منحرفان است، گمراهى خود را به خدا نسبت داد و چنين گفت: «ربّ بما أغويتَنى» [504]
6- مخالفان، همواره با اهرم جبر، به تكذيب پيامبران پرداخته‏اند. «كذلك كذّب الّذين من قبلهم»
7- قرآن از مخالفان هم تقاضاى حجّت و دليل مى‏كند. «قل هل عندكم من علم»
8 - آنان كه به بهانه‏ى سرنوشت، از مسئوليّت مى‏گريزند، منتظر چشيدن قهر خدا باشند. «ذاقوا بأسنا»
9- طرفداران جبر، منطق ندارند و در پى خيالاتند. «ان تتّبعون الاّ الظن»
10- اگر به جاى علم و يقين، در پى ظن و گمان باشيم، گمراه خواهيم شد. «ان انتم الاّ تخرصون»
_________________________
504) حجر، 39.





۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 149

---------------------------------------
آيه
قُلْ فَلِلَّهِ الْحُجَّةُ الْبَلِغَةُ فَلَوْ شَآءَ لَهَدَيكُمْ أَجْمَعِينَ
----------------------------------------
ترجمه
بگو: دليل روشن و رسا تنها براى خداوند است، پس اگر مى‏خواست همه‏ى شما را (به اجبار) هدايت مى‏كرد.
-------------------------------------------
نکته ها
خداوند، با فطرت توحيدى كه در انسان قرار داده و با هدايت انبيا و عقل، حجّت را بر مردم تمام كرده و راه خير و شرّ و پايان نيك يا بد هر كدام را هم بيان نموده است. براى خطاكاران هم راه توبه و جبران را باز گذاشته است. معجزه‏هاى روشن انبيا وشيوه‏ى نيكوى دعوت و استدلال‏هاى محكم آنان وسازگارى دين با فطرت وعقل، حجّت را برمردم تمام كرده است.
و با اين همه، مشركان جز گمان بى اساس، دليلى بر شرك خود ندارند و اگر راه غير خدا را بپويند، از خطاها، ضعف‏ها، محدوديّت‏هاى علمى و فكرى و هوسها پيروى كرده‏اند.
در روايات آمده كه خداوند در قيامت به انسان مى‏فرمايد: راه حقّ را مى‏دانستى يا نمى‏دانستى؟ اگر بگويد: مى‏دانستم، مى‏پرسد: چرا عمل نكردى؟ و اگر بگويد: نمى‏دانستم، مى‏پرسد: چرا در پى ياد گرفتن نبودى، اين است حجّت بالغه‏ى خدا بر مردم. [505]
____________________________
505) تفسير نورالثقلين.
------------------------------------------
پيام ها
1- تنها خداست كه حجت بالغه دارد و همه‏ى ما در پاسخ او عاجز و تهيدست و مقصّريم. «فللّه الحجّة»
2- در راه خدا هيچ گونه ابهام و بهانه‏اى كه دستاويز مخالفان باشد نيست، نه در استدلال، نه در سابقه، نه در صفات پيامبر و نه در شيوه‏ى برخورد با آنان. «فللّه الحجّة البالغة»
3- مشيّت خداوند، بر هدايت آزادنه و ارادى انسان و آزادى و اختيار اوست. «فلوشاء لهداكم»
4- اراده‏ى خداوند، تخلّف‏ناپذير است. «فلو شاء لهداكم»






۲۶ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۳
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۶
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۱۷,۳۰۶ بازدید
۲۱ ساعت قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۸,۶۲۸ بازدید
۱ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۷۸,۷۲۹ بازدید
۲ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۴,۵۶۰ بازدید
۲ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۶۴ بازدید
۲ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۸۸ بازدید
۳ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۲,۹۵۹ بازدید
۴ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۰۹۲ بازدید
۱۱ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۴۸۸ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۰,۸۷۳ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۴۵۳ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۱۱ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۲۲۱ کاربر آنلاین است. (۱۵۳ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۲۲۱

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!