به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۱ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 18

-----------------------------------------
آيه
وَهُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ
----------------------------------------------
ترجمه
اوست كه بر بندگان خود قاهر و مسلط است و اوست حكيم آگاه.
------------------------------------------------
نکته ها
كلمه‏ى «قهر»، به آن نوع غلبه‏اى گفته مى‏شود كه مقهور، ذليلِ در برابر قاهر باشد.
در آيه‏ى 14، ولايت و رزّاقيّت خدا مطرح بود: «وليّاً...و هو يطعم» در آيه‏ى 15، قهر و قيامت الهى: «انّى اخاف...عذاب» در آيه‏ى 16، نجات و رحمت خدايى: «...فقد رَحِمَه» در آيه‏ى 17، حلّ مشكلات و رسيدن به خيرات: «فلا كاشف له الاّ هو» و در اين آيه، قدرت مطلقه‏ى خدا مطرح است: «و هو القاهر فوق عباده»
--------------------------------------------
پيام ها
1- از ديگران هراسى نداشته باشيم كه قدرت خدا فوق همه‏ى قدرت‏هاست. «و هو القاهر فوق عباده»
2- قدرت و قهاريّت خدا، همراه با حكمت و علم اوست. «الحكيم الخبير»
3- نفع و ضرر رساندن خداوند، بر اساس حكمت و آگاهى اوست. «يَمْسسك اللَّه بضرّ... يَمْسسك بخير... و هو الحكيم الخبير»






۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 19

-----------------------------------------
آيه
قُلْ أَىُّ شَىْ‏ءٍ أَكْبَرُ شَهَدَةً قُلِ اللَّهُ شَهِيدٌ بَيْنِى وَ بَيْنَكُمْ وَ أُوحِىَ إِلَىَّ هَذَا الْقُرْءَانُ لِأُنذِرَكُم بِهِ وَ مَن بَلَغَ أَئِنَّكُمْ لَتَشْهَدُونَ أَنَّ مَعَ اللَّهِ ءَالِهَةً أُخْرَى‏ قُل لَّآ أَشْهَدُ قُلْ إِنَّمَا هُوَ إِلَهٌ وَحِدٌ وَإِنَّنِى بَرِى‏ءٌ مِّمَّا تُشْرِكُونَ‏
-----------------------------------------
ترجمه
بگو: چه موجودى در گواهى برتر و بزرگتر است؟ بگو: خداوند ميان من و شما گواه است. و اين قرآن به من وحى شده تا با آن شما را و هر كه را كه اين پيام به او برسد هشدار دهم. آيا شما گواهى مى‏دهيد كه با خداوند، خدايان ديگرى هست؟ بگو: من گواهى نمى‏دهم. بگو: همانا او خداى يكتاست و بى ترديد من از آنچه شما شرك مى‏ورزيد، بيزارم.
-----------------------------------------
نکته ها
مشركان مكّه، از پيامبر اسلام براى رسالتش شاهد مى‏طلبيدند و نبوّت آن حضرت را نمى‏پذيرفتند و مى‏گفتند: حتّى يهود و نصارا تو را پيامبر نمى‏دانند. اين آيه در زمان غربت اسلام، خبر از آينده‏اى روشن و رسالت جهانى اسلام مى‏دهد.
حضرت على عليه السلام در تفسير عبارت «انّما هو اله واحد» فرمودند: اگر خدايان ديگرى بودند، آنها هم پيامبرانى مى‏فرستادند. [268]
عدّه‏اى را به عنوان اسير نزد پيامبراكرم‏صلى الله عليه وآله آوردند، حضرت از آنان پرسيد: آيا تاكنون دعوت به اسلام شده‏ايد؟ گفتند: نه، حضرت فرمود: همه را به محل اَمن برسانند و آزادشان كنند، زيرا كسى كه هنوز نداى اسلام را نشنيده است نبايد اسير نمود، سپس اين آيه را تلاوت فرمود: «لانذركم به و من بلغ» [269]
امام صادق عليه السلام فرمودند: انذار هميشگى بايد همراه با منذر هميشگى باشد. پس امامت و رهبرى الهى نيز تا ابد بايد همراه قرآن باشد. [270]
معمولاً در انسان‏ها انگيزه‏ى دفع ضرر، قوى‏تر از جلب منفعت است. لذا قرآن، به مسأله‏ى انذار تأكيد كرده است. «لانذركم» در آيات ديگر نيز مى‏خوانيم: «ان أنت الاّ نذير» [271] ، «انّما أنا نذير مبين» [272]
در احاديث متعدّدى «مَن بَلَغ» به ائمّه معصومين‏عليهم السلام تفسير شده است. [273]
امام صادق‏عليه السلام نيز درباره «مَن بَلغ» فرمودند: مقصود كسى است كه وظيفه امامت به او رسيده است و او همانند پيامبر، مردم را با قرآن انذار مى‏كند. [274]
______________________________
268) نهج‏البلاغه، نامه 31.
269) تفسير درّالمنثور.
270) تفسير صافى.
271) فاطر، 23.
272) عنكبوت، 50.
273) تفسير عيّاشى.
274) كافى، ج‏1، ص‏416.
-------------------------------------------
پيام ها
1- براى حقّانيت پيامبر اسلام، گواه بودن خداوند كافى است. «قل اللَّه شهيد»
2- طرح و بيان حقايق به شكل سؤال و جواب از شيوه‏هاى تبليغى قرآن است. «قل اىّ شى‏ء...قل اللَّه»
3- غفلت و سهو و فراموشى و محدوديّت، هم قدرت خبرگيرى انسان را كم مى‏كند، هم قدرت گواه بودن او را، و چون خدا از اين عوارض دور است، پس بزرگ‏ترين شاهدها خداوند است. «أكبر شهادة قل اللَّه»
4- قرآن، بزرگ‏ترين گواه بر رسالت پيامبر است. «اللَّه شهيد بينى و... هذا القرآن»
5 - براى مردم غافل، سخن گفتن از زاويه‏ى انذار مؤثّرتر است. «لانذركم»
6- رسالت حضرت محمد صلى الله عليه وآله جهانى و جاودانى و براى همه‏ى مردم در همه‏ى عصرها و نسل‏هاست. «لانذركم به و مَن بلغ»
7- تا قانون به مردم ابلاغ نشود، توبيخ و مسئوليّتى در كار نيست. «و من بلغ» و به اصطلاح علم اصول، عِقاب بدون بيان، قبيح است.
8 - از جمله شرايط لازم براى رهبر آسمانى: ايمان به مكتب: «اوحى الى هذا القرآن»، اميد به آينده «و مَن بَلَغ»، صلابت «قل لا أشهد» و برائت از شرك است. «انّنى برى‏ء ممّا تشركون»





۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 20

-----------------------------------------
آيه
أَلَّذِينَ ءَاتَيْنَهُمُ الْكِتَبَ يَعْرِفُونَهُ كَمَايَعْرِفُونَ أَبْنَآءَهُمُ الَّذِينَ خَسِرُواْ أَنْفُسَهُمْ فَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ‏
-----------------------------------------
ترجمه
كسانى كه به آنان، كتاب (آسمانى) داديم (يهود و نصارى)، محمّد را همانند فرزندان خود مى‏شناسند (و بشارت‏هاى انبيا و كتب آسمانى پيشين را منطبق بر آن حضرت مى‏بينند، ولى حاضر به پذيرفتن آن نيستند) پس كسانى كه به (فطرت و رشد و سعادت آينده) خودشان زيان زدند، ايمان نمى‏آورند.
-----------------------------------------
نکته ها
اين آيه، مشابه آيه‏ى 146 سوره‏ى بقره است.
هم نام و نشان پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله در تورات وانجيل بوده وعلماى اهل‏كتاب، او را به عنوان پيامبر موعود به مردم بشارت مى‏دادند، و هم اخلاقيّات حضرت و يارانش در كتب آنان بوده است: «محمّد رسول‏اللّه والّذين معه أشدّاء علَى الكفّار رحماء بينهم... ذلك مثلهم فى التوراة و مثلهم فى الانجيل كزرع...» [275]
شناخت فرزند، اصيل‏ترين و قديمى‏ترين شناخت‏هاست. چون او را از هنگام تولّد مى‏شناسند، ولى شناخت برادر و پدر و مادر براى انسان، ماه‏ها پس از تولّد است چنانكه شناخت همسر نيز پس از ازدواج مى‏باشد. از اين رو آيه مى‏فرمايد: آنان پيامبر را مانند فرزندان خود مى‏شناسند.
____________________________
275) فتح، 29.
-------------------------------------------
پيام ها
1- خداوند بر اهل كتاب حجّت را تمام كرده و آنان پيامبر اسلام را به خوبى مى‏شناختند. «الّذين آتيناهم الكتاب يعرفونه»
2- پيامبر بايد به گونه‏اى شناخته شود كه هيچ شكّى در او نباشد. «يعرفونه كما يعرفون أبناءهم»
3- تنها شناخت و علم، مايه‏ى نجات انسان نيست، چه بسيار خداشناسان و پيامبرشناسان و دين‏شناسان كه به خاطر عناد و لجاجت از زيان‏كارانند. «يعرفونه كما يعرفون ابناءهم الّذين خسروا أنفسهم»
4- كتمان حقّ، سبب سوء عاقبت وخسارت است. «خسروا أنفسهم فهم لايؤمنون»





۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 21

-----------------------------------------
آيه
وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى‏ عَلَى اللَّهِ كَذِباً أوْ كَذَّبَ بَِايَتِهِ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الظَّلِمُونَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
و كيست ستمكارتر از آن كس كه به خداوند دروغ بندد، يا آيات الهى را تكذيب كند؟ همانا ستمگران رستگار نمى‏شوند.
--------------------------------------------
نکته ها
در قرآن پانزده مرتبه تعبير «مَن أظلَم» آمده كه در مورد افترا بر خدا، بازداشتن مردم از مسجد و كتمان شهادت و حقّ است. اين مى‏رساند كه ظلم فرهنگى و بازداشتن مردم از رشد و فهم، بدترين ظلم به جامعه است.
-------------------------------------------
پيام ها
1- هر چيز كه عزيزتر و مقدّس‏تر باشد، خطر ظلم درباره‏ى آن بيشتر است. از اين رو ظلم به خدا و افترا بر ذات مقدس الهى، بدترين ظلم‏هاست. «ومن أظلم»
2- ظلم به تفكر و فرهنگ انسان‏ها، بدترين ستم‏هاست. شرك، افترا به خدا، ادّعاى نبوّت دروغين، بدعت، تفسير به رأى، همه نمونه‏اى از اين گونه ظلم‏هاست. «و مَن اظلم ممّن افترى على اللَّه كذبا او كذّب بآياته»




۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 22

-----------------------------------------
آيه
وَيَوْمَ نَحْشُرُهُمْ جَمِيعاً ثُمَّ نَقُولُ لِلَّذِينَ أَشْرَكُواْ أَيْنَ شُرَكَآؤُكُمُ الَّذِينَ كُنتُمْ تَزْعُمُونَ
-------------------------------------------
ترجمه
و روزى كه آنان را يكسره محشور مى‏كنيم، سپس به كسانى كه شرك ورزيدند گوييم: كجايند شريكان شما كه بر ايشان گمان (خدايى) داشتيد؟
------------------------------------------
نکته ها
بازخواست ذلّت‏بار مشركين در قيامت، نشانه‏ى محروميّت آنان از رستگارى است، همان محروميّتى كه در آيه‏ى قبل به آن اشاره شده است.
گرچه آيه، به شرك نظر دارد، ولى آنان هم كه رهبرى غير اولياى خدا را بپذيرند و با اولياى معصوم الهى به مخالفت و جنگ برخيزند، به نوعى مشركند. در زيارت جامعه‏ى كبيره مى‏خوانيم: «و مَن حاربكم مشرك» [276] و در حديث آمده است: «الرّاد علينا كالرّاد على اللّه و هو على حدّ الشرك باللّه» [277] كسى كه كلام و راه ما را رد كند، همچون كسى است كه كلام خدا را نپذيرد و چنين شخصى به منزله‏ى مشرك است.
_____________________________
276) مفاتيح الجنان.
277) كافى، ج‏1، ص‏67.
--------------------------------------------
پيام ها
1- دادگاه قيامت، علنى است. «نحشرهم جميعاً ثم نقول»
2- قبل از هر عقيده و عشق و پرستشى، آماده‏ى پاسخگويى در روز قيامت باشيم. «و يوم نحشرهم... أين شركاؤكم»
3- قيامت روز ظهور حقّ بودن توحيد، حتّى براى مشركان است. «أين شركاؤكم»
4- شرك، خيالى بيش نيست. «تزعمون»






۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 23، 24

-----------------------------------------
آيه
ثُمَّ لَمْ تَكُن فِتْنَتُهُمْ إِلَّا أَن قَالُواْ وَاللَّهِ ربِّنَا مَا كُنَّا مُشْرِكِينَ‏
اُنظُرْ كَيْفَ كَذَبُواْ عَلَى‏ أَنفُسِهِمْ وَضَلَّ عَنْهُم مَّا كَانُواْ يَفْتَرُونَ‏
-----------------------------------------
ترجمه
پس (از آن همه فريفتگى به بتان، در پيشگاه خداوند) عذرى نيابند جز آنكه (از بتان بيزارى جسته و) بگويند: سوگند به خدا! پروردگارمان، ما هرگز مشرك نبوده‏ايم.
بنگر كه چگونه عليه خود دروغ گفتند و (تمام بت‏ها و شريكان كه همواره مى‏ساختند از نزد آنان محو شد و) آنچه به دروغ و افترا به خدا نسبت مى‏دادند از دستشان رفت.
------------------------------------------
نکته ها
امام صادق عليه السلام فرمود: مراد از «فتنه» در «لم تكن فتنتهم»، معذرت‏خواهى مشركان مى‏باشد. [278]
«ضلّ الشى‏ء» به معناى ضايع شدن، هلاكت و نابودى چيزى است. [279]
دروغگويان به مقتضاى خصلتى كه در دنيا كسب كرده‏اند، در قيامت نيز دروغ مى‏گويند. «واللّه ما كنّا مشركين»، چنانكه در جاى ديگر مى‏خوانيم: «يوم يبعثهم اللَّه جميعاً فيَحلفون له كما يَحلفون لكم و يحسبون انّهم على شى‏ء الا انّهم هم الكاذبون» [280]
حضرت على عليه السلام در ذيل آيه در حديثى مى‏فرمايد: بعد از اين دروغ، بر لبشان مهر زده مى‏شود و ساير اعضاى آنان حقّ را بازگو مى‏كنند. [281]
امام صادق‏عليه السلام فرمود: روز قيامت خداوند آن چنان عفو وبخشش مى‏كند كه به ذهن هيچ كس حتّى خطور نمى‏كند، تا آن اندازه كه مشركان نيز مى‏گويند: ما مشرك نبوديم، (تا مشمول عفو الهى شوند). [282]
_____________________________
278) تفسير مجمع‏البيان.
279) لسان العرب.
280) مجادله، 18.
281) تفسير كنزالدّقائق.
282) تفسير عيّاشى.
---------------------------------------------
پيام ها
1- قيامت، آن چنان حتمى است كه گويا هم اكنون نيز حاضر است. «اُنظر» و نفرمود: «ستنظر». (پيامبرصلى الله عليه وآله در دنيا نيز مى‏تواند باچشم ملكوتى، شاهد صحنه‏هاى قيامت باشد.)
2- تكيه‏گاه‏هاى غير الهى نابود خواهد شد. «ضلّ عنهم»
3- در دادگاه الهى، نه دروغ انسان كارساز است، نه سوگند او. «ضلّ عنهم ما كانوا يفترون»
4- آن همه اصرار بر تكيه‏گاه‏هاى غير الهى، خيالى بيش نيست. «و ضلّ عنهم ما كانوا يفترون»





۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 25

-----------------------------------------
آيه
وَمِنْهُم مَّن يَسْتَمِعُ إِلَيْكَ وَجَعَلْنَا عَلَى‏ قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَن يَفْقَهُوهُ وَ فِى ءَاذَانِهِمْ وَقْراً وَإِنْ يَرَوْاْ كُلَّ ءَايَةٍ لَّا يُؤْمِنُواْ بِهَا حَتَّى‏ إِذَا جَآءُوكَ يُجَدِلُونَكَ يَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُواْ إِنْ هَذَآ إِلَّآ أَسَطِيرُ الْأَوَّلِينَ
-----------------------------------------
ترجمه
بعضى از آنها كسانى هستند كه (به ظاهر) به سخن تو گوش مى‏دهند، ولى ما بر دلهايشان پرده‏هايى قرار داده‏ايم تا آن را نفهمند و در گوشهايشان (نسبت به شنيدن حقّ) سنگينى قرار داديم و آنان به قدرى لجوجند كه اگر هر آيه و معجزه‏اى را ببينند، باز هم به آن ايمان نمى‏آورند تا آنجا كه چون نزد تو آيند با تو جدال مى‏كنند و كسانى كه كافر شدند مى‏گويند: اين نيست جز افسانه‏هاى پيشينيان.
-------------------------------------------
نکته ها
در شأن نزول اين آيه آمده است كه ابوسفيان، وليد بن مغيره، عتبه، شيبه و نضربن حارث، در كنار كعبه به تلاوت قرآن پيامبر گوش مى‏دادند، به نضر گفتند: چه مى‏خواند؟ گفت: به خداى كعبه نمى‏فهمم چه مى‏خواند، ولى چيزى جز افسانه‏ها و داستان‏هاى پيشينيان نيست، من مشابه اين داستان‏ها را براى شما گفته‏ام. سپس اين آيه نازل شد.
«أكنّة» جمع «كنّ» يا «كنان» به معناى پرده است. «وقر» به معناى سنگينى و «أساطير» جمع «اسطوره» به معناى مطالب پى در پى و خيالى است كه شنيدن آن جاذبه دارد.
پرده‏افكنى بر دل وسنگينى گوش، به خاطر روحيّه‏ى لجاجت مشركان است. قرآن مى‏فرمايد: «فلما زاغوا أزاغ اللّه قلوبهم» [283]
از اينكه در آيه‏ى قبل، سخن از مشركين بود ولى در اين آيه درباره همان گروه تعبير به «الّذين كفروا» نموده است معلوم مى‏شود مشركين همان كفّارند.
_____________________________
283) صف، 5.
--------------------------------------------
پيام ها
1- پيامبران و رهبران الهى بايد از روحيات كفّار و مخالفين و ترفندهاى آنان آگاه باشند. «و منهم مَن يستمع»
2- از همه‏ى كفّار مأيوس نباشيد، بعضى از آنان لجوجند. «و منهم»
3- شنيدن صوت قرآن، آنگاه ارزش دارد كه در دل اثر كند. «أكنة ان يفقهوه»
4- كفّار بر انكار خود اصرار دارند و پرده افكنى خداوند بر دل كفار، به خاطر همين عناد و اصرار خود آنان است. «ان يَروا كلّ آية لايؤمنوا»
5 - لجاجت، درد بى درمان است و مثل آينه‏ى موج دار، بهترين صورت‏ها را هم زشت نشان مى‏دهد. «ان يروا كل آية لايؤمنوا»
6- اگر كسى به قصد جدال و با سوء ظن و روح منفى و موضعگيرى قبلى، حتّى با پيامبر هم ملاقات كند، بهره‏اى نخواهد برد. «جاءك يجادلونك...»
7- كفّار هيچ راه صحيح و منطقى براى مقابله با پيامبر اسلام نداشتند. (پناه به جدال و تهمت نشانه عجز آنان از منطق است) «يجادلونك...»
8 - قرآن، براى كافران و مشركان نيز جذّاب است. «يقول الذين كفروا ان هذا الاّ اساطير الاوّلين» («اساطير»، به معناى سخن زيباست. [284])
_____________________________
284) لسان العرب.





۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 26

-----------------------------------------
آيه
وَ هُمْ يَنْهَوْنَ عَنْهُ وَ يَنَْوْنَ عَنْهُ وَ إِن يُهْلِكُونَ إلاَّ أَنفُسَهُمْ وَ مَا يَشْعُرُونَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
و آنان، مردم را از آن (پيامبر و قرآن) باز مى‏دارند و خود نيز از آن دور و محروم مى‏شوند، (ولى بدانند كه) جز خودشان را هلاك نمى‏سازند، و(لى) نمى‏فهمند.
--------------------------------------------
نکته ها
«يَنئَون» از ريشه‏ى «نأى»، به معناى دور كردن است.
برخى از اهل سنت، در تفسير خود اين آيه را درباره ابوطالب دانسته و گفته‏اند كه وى مردم را از آزار پيامبر نهى مى‏كرد ولى خودش ايمان نمى‏آورد و از مسلمان شدن دورى مى‏جست و برخى آيات ديگر را هم در اين باره مى‏دانند (مثل توبه 113، قصص 56)، ولى به نظر پيروان مكتب اهل‏بيت، ابوطالب از بهترين مسلمانان است و دلايل ايمان ابوطالب پدر عزيز حضرت على‏عليه السلام بسيار است كه به بعضى از آنها اشاره مى‏كنم:
1- جملاتى كه شخص پيامبراكرم صلى الله عليه وآله و اهل‏بيت‏عليهم السلام درباره ايمان او فرموده‏اند، بهترين دليل بر ايمان اوست.
2- حمايت‏هاى بى‏دريغ وى از پيامبر در شرائط بسيار سخت.
3- اقرارهاى ابوطالب كه در اشعار خود نسبت به پيامبر و رابطه خود با خدا دارد.
4- سفارش‏هاى او به همسر و فرزند و برادرش حمزه كه از اسلام و نماز و پيامبر حمايت كنند.
5 - حزن و اندوه فراوانى كه براى پيامبرصلى الله عليه وآله به خاطر فوت ابوطالب پيدا شد.
6- ابوبكر و عباس گواهى دادند كه ابوطالب هنگام مرگ، كلمات «لااله الاّاللّه و محمّد رسول اللّه» مى‏گفت.
7- رسول خدا صلى الله عليه وآله بالاى منبر براى ابوطالب دعا كرد و جنازه‏ى او را تشييع نمود و به حضرت على عليه السلام دستور كفن كردن او را داد. تنها بر او نماز گذاشته نشد زيرا تا آن روز نماز ميّت واجب نشده بود، چنانكه بر خديجه هم نماز گزارده نشد.
8 - حضرت على عليه السلام در نامه‏اى به معاويه نوشتند كه بسيار فرق است ميان پدر من ابوطالب با پدر تو ابوسفيان.
9- رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود: من در قيامت، شفيع پدر و مادر و عمويم ابوطالب هستم.
10- در حديث مى‏خوانيم كه خداوند به رسول خود وحى كرد كه آتش بر پدر و مادر و كفيل تو حرام است.
11- در مسلمان بودن فاطمه بنت‏اسدعليها السلام كه از زنان خوش سابقه و مهاجر است، شكّى نيست و اگر ابوطالب مسلمان نبود، هرگز رسول خداصلى الله عليه وآله اجازه نمى‏داد كه شوهر اين زن، مردى بى‏ايمان باشد. [285]
____________________________
285) الغدير، ج‏7 و8 ؛ الصحيح‏من‏السيره، ج‏1، ص‏134تا142.
------------------------------------------
پيام ها
1- كفّار و مشركان، همواره در تلاش براى كارشكنى و بازداشتن مردم از گوش‏دادن به قرآن بودند. «و هم ينهون عنه...»
2- دورى از پذيرفتن حق، سبب به هلاكت انداختن خود انسان مى‏شود. «و ما يهلكون الاّ انفسهم»
3- شعور واقعى، يافتن راه حقّ است و گم كردن راه حقّ و رهبر حقّ، از سوى هر كه باشد، بى‏شعورى است. «و ما يشعرون»





۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 27

-----------------------------------------
آيه
وَلَوْ تَرَى‏ إِذْ وُقِفُواْ عَلَى النَّارِ فَقَالُواْ يَلَيْتَنَا نُرَدُّ وَلاَ نُكَذِّبَ بََايَتِ رَبِّنَا وَنَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
و اگر آنان را، آن هنگام كه بر لبه‏ى آتش (دوزخ) نگه داشته شده‏اند ببينى، پس مى‏گويند: اى كاش (بار ديگر به دنيا) بازگردانده شويم و آيات پروردگارمان را تكذيب نكنيم و از مؤمنان (واقعى) باشيم.
--------------------------------------------
نکته ها
طبق آيات قرآن، آرزوى برگشت به دنيا، هم در لحظه‏ى مرگ است، و هم در قبر و هم در قيامت، «ربّ ارجعون لعلّى اعمل صالحاً» [286] ، «ربّنا اخرجنا منها فان عُدنا فانّا ظالمون» [287]
در آيه 23، مشركين شرك خود را انكار مى‏كردند، ولى در اين آيه، اعتراف و تقاضاى برگشت و جبران مى‏كنند.
____________________________
286) مؤمنون، 100.
287) مؤمنون، 107.
-------------------------------------------
پيام ها
1- كفّار هنگام عرضه بر آتش، وحشت‏زده و ذلّت‏بار ناله مى‏زنند. «اذ وقفوا على النّار فقالوا» مراحل و مواقف قيامت متعدّد است، در بعضى از مراحل گنهكاران ناله مى‏زنند و در بعضى مواقف مهر سكوت بردهانشان مى‏خورد.
2- تكذيب آيات الهى، موجب پشيمانى در آخرت است. «اذ وقفوا... فقالوا يا ليتنا»
3- تا فرصت دنيا باقى است ايمان آوريم، چون در آخرت مجال برگشت نيست. «يا ليتنا نردّ» از آرزوها و حسرت‏هاى كافران در قيامت، برگشت به دنيا و ايمان و اطاعت است. «و لا نكذّب... و نكون من المؤمنين»





۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 28

-----------------------------------------
آيه
بَلْ بَدَا لَهُمْ مَّا كَانُواْ يُخْفُونَ مِنْ قَبْلُ وَلَوْ رُدُّواْ لَعَادُواْ لِمَا نُهُواْ عَنْهُ وَإِنَّهُمْ لَكَذِبُونَ‏
-----------------------------------------
ترجمه
(چنين نيست،) بلكه آنچه (از كفر و نفاق) قبلاً (در دنيا) پنهان مى‏كردند، (در آن روز) برايشان آشكار شده و اگر آنان (طبق خواسته و آرزويشان) به دنيا بازگردانده شوند، بى‏گمان باز هم به آنچه از آن نهى شده‏اند بازمى‏گردند. و آنان قطعاً دروغگويانند.
----------------------------------------
نکته ها
روز قيامت، روز آشكار شدن اسرار پنهانى مردم است و قرآن بارها به اين حقيقت اشاره كرده است. از جمله: «وبدالهم سيّئات ما عملوا» [288] ، «و بدالهم سيّئات ما كسبوا» [289]
___________________________
288) جاثيه، 33.
289) زمر، 48.
-----------------------------------------
پيام ها
1- در قيامت، همه‏ى اسرار و رازها كشف و نهان و درون انسان‏ها آشكار مى‏شود. «بل بدالهم ما كانوا يخفون»
2- برگشتن از آخرت به دنيا، محال است. «و لو ردّوا»
3- بعضى هرگز اميدى به خوب شدن و اصلاحشان نيست و با فرصت دادن (كه خودشان خواستار آنند) باز هم همانند كه بودند. «لو ردّوا لعادوا»
(آرى انسان بارها در دنيا به هنگام برخورد با شدايد و تلخى‏ها، تصميم‏هايى مى‏گيرد، ولى چون به آسايش رسيد، همه چيز را فراموش مى‏كند).
4- وقتى دروغگويى خصلت انسان شد، در قيامت هم دروغ مى‏گويد. «و انّهم لكاذبون» چنانكه در آيه 23 خوانديم كه مشركين در قيامت به دروغ قسم مى‏خورند و مى‏گويند: «واللَّه ربّنا ما كنّا مشركين»





۲۵ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۳
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۶
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۱۸,۷۴۴ بازدید
۱ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۳۴۲ بازدید
۱ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۰,۳۳۹ بازدید
۳ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۴,۸۸۳ بازدید
۳ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۷۳ بازدید
۳ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۸۹ بازدید
۴ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۰۴۶ بازدید
۵ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۱۱۴ بازدید
۱۱ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۵۲۷ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۰,۹۸۶ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۴۷۴ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۳۴ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۲۲۷ کاربر آنلاین است. (۱۳۵ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۲۲۷

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!