به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۲ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 108

---------------------------------------------
آيه
وَلَا تَسُبُّواْ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّواْ اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ كَذَ لِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَى‏ رَبِّهِم مَرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُم بِمَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ
---------------------------------------------
ترجمه
و به (معبود) كسانى كه غير خدا را مى‏خوانند ناسزا نگوييد كه آنان نيز از روى جهل و دشمنى به خداوند ناسزا مى‏گويند. ما اين گونه عمل هر امّتى را برايشان جلوه داديم. سپس بازگشت آنان به‏سوى پروردگارشان است، پس خداوند آنان را به آنچه مى‏كردند خبر مى‏دهد.
-------------------------------------------
نکته ها
خداوند، انسان را چنان آفريده كه چه كارهاى خوب و چه كارهاى بد، كم‏كم در روح او تأثير مى‏گذارد و به آن عادت مى‏كند. از اين رو، زينت‏دادن كارها گاهى به خدا نسبت داده شده، «زَيَّنّا»، كه خالق اين تأثير است، و گاهى به شيطان نسبت داده شده كه از طريق وسوسه و وعده، زشت‏ها را زيبا جلوه مى‏دهد. «زيّن لهم الشّيطان» [446]
حضرت على عليه السلام در جنگ صفّين به سربازان خود توصيه مى‏كرد كه به پيروان معاويه دشنام و ناسزا نگويند، بلكه سيماى آنان را مطرح كنند كه بهتر از دشنام است. [447]
اميرالمؤمنين على‏عليه السلام فرمودند: از مصاديقِ دشنام به خدا، دشنام به ولىّ خداست. [448]
حساب لعن و نفرين و برائت، از حساب دشنام و ناسزا جداست. لعن و برائت كه در آيات ديگر قرآن از سوى خداوند اعلام شده، در واقع بيانگر اظهار موضعِ ما در برابر ستمگران و مشركان است كه بيزارى خود را از راه آنان اعلام مى‏كنيم. «لعنة اللّه على الظالمين» [449] ، «برائة من اللَّه...» [450]
_______________________________
446) انعام، 43.
447) نهج‏البلاغه، كلام 206.
448) تفسير الميزان.
449) هود، 18.
450) توبه، 1.
----------------------------------------------
پيام ها
1- احساسات خود را نسبت به مخالفان كنترل كنيم و از هرگونه بد دهنى و ناسزا بپرهيزيم. «لاتسبّوا»
2- به بازتاب برخوردهاى خود توجّه كنيم. «لاتسبّوا... فيسبّوااللَّه»
3- با فحش و ناسزا، نمى‏توان مردم را از مسير غلط باز داشت. «لا تسبّوا»
4- ناسزاگويى، عامل بروز دشمنى و كينه و ناسزا شنيدن است. «لاتسبّوا... فيسبّوا... عَدْواً»
5 - دشنام، يا نشانه نداشتن منطق است، يا نداشتن ادب و يا صبر. (مسلمان با پرهيز از ناسزا، بايد نشان دهد كه صبر و منطق و ادب دارد.) «لا تسبّوا»
6- هر كارى كه سبب توهين به مقدّسات شود، حرام است. «فيسبّوا اللَّه»
7- استفاده از حربه‏ى دشنام وناسزا، در نهى از منكر و تبليغات ومناظرات ممنوع است. «لاتسبّوا»
8 - كارى كه سبب كشيده‏شدن ديگران به گناه وحرام مى‏شود، حرام است. [451] «لاتسبّوا... فيسبّوا»
9- گاهى انسان ناخودآگاه در گناه ديگران شريك مى‏شود، آنجا كه مقدّمات گناه ديگران را فراهم كند. «فيسبّوااللَّه»
10- از سنّت‏هاى الهى، زيبا جلوه كردن اعمال امّت‏ها در نظر آنان است. «زيّنا لكلّ اُمّة عملهم» (هر اُمّتى اعمال خود را هرچند ناحقّ باشد، زيبا مى‏پندارد)
11- جلوه‏نمايى و زيباديدن، نشانه‏ى حقانيّت نيست. «زيّنا لكل اُمّة عملهم»
12- آگاه كردن مردم از كرده‏هاى خويش در قيامت، از شئون ربوبيّت الهى است. «الى ربّهم مرجعهم فينبّهم...»
_______________________________
451) تفسير مجمع‏البيان.





۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 109

---------------------------------------------
آيه
وَأَقْسَمُواْ بِاللَّهِ جَهْدَ أَيْمَنِهِمْ لَئِن جَاءَتْهُمْ ءَايَةٌ لَيُؤْمِنُنَّ بَهَا قُلْ إِنَّمَا الْأَيَتُ عِنْدَ اللَّهِ وَمَا يُشْعِرُكُمْ أَنَّهَا إِذَا جَاءَتْ لَا يُؤمِنُونَ
------------------------------------------
ترجمه
و با سخت‏ترين سوگندهايشان به خدا قسم ياد كردند كه اگر معجزه و نشانه‏اى برايشان بيايد، قطعاً به آن ايمان خواهند آورد. بگو: معجزات، تنها نزد خداست (و به دست اوست) و چه مى‏دانيد (بلكه ما مى‏دانيم) كه اگر معجزه‏اى هم بيايد، (باز هم) آنان ايمان نخواهند آورد.
-----------------------------------------
نکته ها
گروهى از كفّار قريش، نزد پيامبر آمده، گفتند: تو هم مانند موسى و عيسى معجزاتى بياور تا به تو ايمان آوريم، حضرت پرسيد: چه كنم؟ گفتند: كوه صفا را تبديل به طلا كن، مردگان ما را زنده كن، خدا و فرشتگان را نشانمان بده و آنگاه سوگند ياد كردند كه در اين صورت ايمان خواهند آورد. آيه نازل شد كه معجزه دست خداوند است و طبق حكمت انجام مى‏گيرد، نه هوس‏هاى مردم. [452]
معجزه به مقدار اتمام حجّت لازم است، نه به مقدار ارضاى تمايلات هر فرد. بگذريم كه برخى پيشنهادها مثل ديدن خدا خلاف عقل است و چنان نيست كه نظام هستى بازيچه‏ى هوس‏هاى مشركان باشد.
_______________________________
452) تفاسير مجمع‏البيان و نمونه.
------------------------------------------------
پيام ها
1- مشركين مكّه، «اللّه» را قبول داشتند وبه آن سوگند ياد مى‏كردند. «أقسموا باللَّه»
2- فريب سوگندهاى دروغين مخالفان را نخوريد. «واقسموا باللَّه جهد ايمانهم»
3- برهان‏خواهى آرى، تسليم شدن در برابر هوسها هرگز. «انّما الآيات عنداللَّه»
4- معجزات پيامبران، به دست خداست. «انّما الآيات عنداللَّه»
5 - لجاجت، درد بى درمانى است كه صاحبان آن، با ديدن هر نوع معجزه، باز هم ايمان نمى‏آورند. «لايؤمنون»





۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 110

---------------------------------------------
آيه
وَنُقَلِّبُ أَفْئِدَتَهُمْ وَأَبْصَرَهُمْ كَمَا لَمْ يُؤمِنوُاْ بِهِ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ نَذَرُهُمْ فِى طُغْيَنِهِمْ يَعْمَهُونَ
------------------------------------------
ترجمه
همان‏گونه كه در آغاز ايمان نياوردند، اين بار نيز دلها و چشم‏هايشان را دگرگون و واژگون مى‏كنيم و آنان را در طغيانشان رها مى‏سازيم تا سرگردان بمانند.
------------------------------------------
پيام ها
1- وارونه شدن دل افراد لجوج، سنّت خداوند است. «و نُقَلِّبُ أفئدتهم»
2- ايمان به خدا و رسالت نياز به قلب سالم دارد. «و نُقَلِّب أفئدتهم»
3- گناه و لجاجت، ديد و بينش انسان را دگرگون مى‏سازد. «و نُقَلِّبُ أفئدتهم»
4- كسى كه با ديدن معجزات اوليه ايمان نياورده، نبايد تقاضاى معجزات ديگرى كند. «لم يؤمنوا به اوّل مَرَّة»
5 - گرچه خداوند «مقلّب القلوب» است، ولى اين انسان است كه با انتخاب ايمان يا كفر زمينه دگرگونى را فراهم مى‏كند. «نُقَلِّبُ ... كما لم يؤمنوا»
6- طغيان، ريشه‏ى كفر است. «لم يؤمنوا ... طغيانهم»
7- كسى را كه خداوند رها كند، سرگردان مى‏شود. «نذرهم... يعمهون»






۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 111

---------------------------------------------
آيه
وَلَوْ أَنَّنَا نَزَّلْنَا إِلَيْهِمُ الْمَلَئِكَةَ وَكَلَّمَهُمُ الْمَوْتَى‏ وَحَشَرْنَا عَلَيْهِمْ كَُلَّ شَىْ‏ءٍ قُبُلاً مَا كَانُواْ لِيُؤْمِنُواْ إِلَّا أَن يَشَاءَ اللَّهُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ يَجْهَلُونَ
--------------------------------------------
ترجمه
و اگر ما فرشتگان را به سوى آنان نازل مى‏كرديم و مردگان با آنان سخن مى‏گفتند و همه چيز را (به گواهى صدق و اعجاز) دسته دسته در برابرشان گرد مى‏آورديم باز هم ايمان نمى‏آوردند، مگر آنكه خداوند بخواهد (به اجبار ايمان آورند)، ولى بيشترشان نادانى مى‏كنند.
------------------------------------------
نکته ها
گويا يكى از درخواست‏هاى مشركان، نزول فرشتگان و سخن گفتن مردگان با آنان بوده است، غافل از آنكه اين مشركان به قدرى لجوجند كه حتّى اگر امور غيبى مثل فرشتگان براى آنان محسوس شود باز هم ايمان نخواهند آورد. سعدى نيز مى‏گويد:
چون بود اصل گوهرى قابل‏ تربيت را در او اثر باشد
هيچ صيقل نكو نداند كرد آهنى را كه بد گهر باشد
سگ به درياى هفتگانه مشوى‏ چون شود تر، پليدتر باشد
خر عيسى گرش به مكّه برى‏ چون بيايد هنوز خر باشد
«قُبُل» يا به معناى مقابل است، يا جمع قبيل، به معناى گروه و دسته.
در دو آيه‏ى قبل، ادعاى دروغ مشركان مطرح شد كه مى‏گفتند: اگر معجزه بيايد ايمان مى‏آوريم، اينجا نمونه آن معجزات مطرح شده است.
شبيه اين آيه، در سوره‏ى حجر آيات 14 و 15 آمده است: «ولو فَتَحنا عليهم باباً من السّماء فظلّوا فيه يعرجون لقالوا انّما سُكِّرَت أبصارُنا بل نحن قوم مَسحورون» اگر از آسمان درى باز شود و كفّار از آن بالا روند، باز هم گويند: چشم ما را جادو كرده‏اند.
-------------------------------------------
پيام ها
1- براى دلهاى لجوج، هيچ آيه و نشانه‏اى زمينه‏ساز ايمان نمى‏گردد. «ما كانوا ليؤمنوا»
2- خدا اگر بخواهد، مى‏تواند به اجبار، همه را مؤمن سازد، ولى اين خلاف حكمت اوست. «ما كانوا ليؤمنوا الاّ أن يشاء اللّه»
3- جهالت، عامل ايمان نياوردن به آيات الهى است. «ما كانوا ليؤمنوا... و لكنّ اكثرهم يجهلون»






۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 112

---------------------------------------------
آيه
وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِىٍّ عَدُوّاً شَيَطِينَ الْإِنسِ وَالْجِنِّ يُوحِى بَعْضُهُمْ إِلَى‏ بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُوراً وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ مَا فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَمَا يَفْتَرُونَ
----------------------------------------------
ترجمه
(اى پيامبر! اينان تنها در برابر تو به لجاجت نپرداختند، بلكه) ما اين گونه براى هر پيامبرى، دشمنى از شيطان‏هاى انس و جنّ قرار داديم. كه برخى از آنان حرف‏هاى دلپسند و فريبنده را به برخى ديگر مرموزانه القا مى‏كنند. البتّه اگر پروردگارت مى‏خواست، چنين نمى‏كردند. (ولى سنّت الهى بر آزادى انسان‏ها مى‏باشد،) پس آنان را و آنچه به دروغ مى‏سازند به خود واگذار.
-------------------------------------------
نکته ها
در دو آيه‏ى قبل آمده بود كه: ما آنان را به حال خود رها كرديم، «نذرهم فى طغيانهم يعمهون» اينجا مى‏فرمايد: تو نيز آنان را به حال خود رها كن. «فذرهم»
سقوط انسان، از قبول وسوسه‏ى شيطان شروع مى‏شود، «يُوَسوِسُ فى صُدُورِ النّاس» [453] آنگاه هر كه وسوسه در او اثر گذاشت از ياران شيطان مى‏شود، «اِخوان الشياطين» [454] و در نهايت خودش شيطان مى‏گردد. «شياطين الانس»
تضادّ و درگيرى، زمينه ساز تكامل اختيارى است. به همين جهت خداوند، جهان را عالم تزاحم و تضادّ اختيارى قرار داده است. «وكذلك»
______________________________
453) ناس، 5.
454) اسراء، 27.
----------------------------------------------
پيام ها
1- از عوامل استقامت و پايدارى انسان، آگاهى از تاريخ و مشكلات ديگران است. «وكذلك»
2- مبارزه حقّ و باطل، در طول تاريخ وجود داشته است. «وكذلك»
3- رهبر جامعه، بايد براى مخالفت‏ها آماده باشد. «وكذلك»
4- انتظار ريشه‏كن شدن مخالفان و بدخواهان را نداشته باشيم. «وكذلك جعلنا»
5 - از سنّت‏هاى الهى روبرو شدن انبيا با مخالفان گوناگون است. «و كذلك جعلنا لكلّ نبىٍ‏ّ عَدوّا»
6- كفّار لجوج، شيطانند. «شياطين الانس...»
7- شياطين انس و جنّ از طريق القا به يكديگر، با هم ارتباط دارند. «يوحى بعضهم الى بعض...»
8 - شياطين، روشهاى شيطنت را به يكديگر مى‏آموزند. «يوحى بعضهم الى بعض»
9- مخالفان انبيا، تبليغات درون گروهى دارند. «يوحى بعضهم الى بعض»
10- كلمات زيبا و فريبنده، مى‏تواند از عوامل اغفال انسان باشد. «يوحى... زخرف القول غرورا»
11- خداوند انسان را آزاد آفريده و دنيا را ميدان درگيرى‏ها قرار داده است. «ولو شاء ربّك ما فعلوه»
12- اختيار و آزادى بشر، در مسير رشد و تربيت اوست. «و لو شاء ربّك ما فعلوه»
13- در نظام هستى، يك اراده حاكم است نه دو قدرت، يزدان و اهريمن در برابر هم نيستند و تلاش‏هاى انحرافى از قدرت و سلطه‏ى الهى بيرون نيست. «ولو شاء ربك ما فعلوه»




۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 113

---------------------------------------------
آيه
وَلِتَصْغَى‏ إِلَيْهِ أَفْئِدَةُ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْأَخِرَةِ وَلِيَرْضَوْهُ وَ لِيَقْتَرِفُواْ مَا هُم مُقْتَرِفُونَ‏
ترجمه
و(شياطين، سخنان فريبنده‏ى خود را بر مردم مى‏خوانند) تا گوش دل آنان كه به قيامت ايمان ندارند، به آن سخنان مايل شود و آن را بپسندند و آنان به دست آورند آنچه را به دنبال به دست آوردنش هستند.
----------------------------------------------
نکته ها
«تَصغى‏» از «صَغْو»، به معناى تمايل است، تمايلى كه از راه شنيدن حاصل مى‏شود.
«اِقتراف»، به معناى تحصيل و كسب چيزى است.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- وسوسه‏ها و تبليغات، به تنهايى عامل انحراف نيست، بلكه گوش دادن و دل سپردن و جذب شدن، مؤثّر است. «لتصغى ... ليرضوه»
2- ايمان نداشتن به آخرت، سبب تسخير و نفوذ شيطان است. «لايؤمنون بالاخرة»





۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 114

---------------------------------------------
آيه
أَفَغَيْرَ اللَّهِ أَبْتَغِى حَكَماً وَهُوَ الَّذِى أَنزَلَ إِلَيْكُمُ الْكِتَبَ مُفَصَّلاً وَالَّذِينَ ءَاتَيْنَهُمُ الْكِتَبَ يَعْلَمُونَ أَنَّهُ مُنَزَّلٌ مِن رَبِّكَ بِالْحَقِّ فَلَاتَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ
-------------------------------------------
ترجمه
پس (بگو:) آيا (با اين همه دلايل روشن) غير خدا را به داورى جويم؟ در حالى كه اوست كه كتاب آسمانى را به تفصيل به سوى شما نازل كرد، وكسانى كه به آنان كتاب داده‏ايم، (يهود و نصارى) مى‏دانند كه اين كتاب، از طرف پروردگارت به حقّ نازل گشته است، پس به هيچ وجه از ترديدكنندگان مباش.
------------------------------------------
نکته ها
«حَكَم» را برخى با «حاكم» يكى دانسته‏اند، امّا برخى گفته‏اند: «حَكَم»، داورى است كه طرفين دعوا، او را انتخاب كرده باشند، ولى «حاكم»، هرگونه داور است. [455] در مجمع‏البيان آمده است: حَكَم، كسى است كه به حقّ داورى كند، ولى حاكم، به هر قاضى گفته مى‏شود.
در آيه 111، سخن اين بود كه اگر مردگان هم با اينان حرف بزنند يا فرشتگان فرود آيند، ايمان نخواهند آورد. در اين آيه مى‏فرمايد: اهل كتاب، وحى بودن قرآن را مى‏دانند و تقاضاى معجزات ديگر، تنها بهانه است.
پيامبر صلى الله عليه وآله در راه خود ترديدى ندارد، لذا خطاب «لا تكوننّ مِنَ المُمترين» هشدار به مسلمانان است كه نگران حقّانيت راه خود نباشند.
______________________________
455) تفاسير نمونه و المنار.
---------------------------------------------
پيام ها
1- با وجود كتابى همچون قرآن، به سراغ داورى ديگران رفتن، نادرست و قابل توبيخ است. «أفغَير اللَّه اَبتَغِى حَكَماً» (جز خداوند، كسى حقّ قانون‏گذارى و داورى ندارد)
2- خداوند، قرآن را به تفصيل نازل كرده است. «هو الّذى انزل اليكم الكتاب مفصّلاً»
3- قوانين و احكام اسلام، ابهام ندارد. «مفصّلاً»
4- يكى از دلايل حقانيّت اسلام، بشارت انبياى گذشته در تورات و انجيل است. «الّذين آتيناهم الكتاب يعلمون انّه منزّل من ربّك» چنانكه در آيه‏اى ديگر مى‏فرمايد: «يَعرِفونَه كما يَعرفُون ابنائهم» [456] اهل كتاب، پيامبر اسلام را همچون فرزندان خود مى‏شناختند.
5 - رهبر بايد از قاطعيّتى ترديدناپذير در راه دعوت خود برخوردار باشد. «فلاتكوننّ...»
6- مبادا به خاطر ايمان‏نياوردن اهل‏كتاب، در شما ترديدى پيدا شود، زيرا آنان حقانيّت قرآن را خوب مى‏دانند و انكارشان به دليل لجاجت است. «يعلمون انّه منزّل من ربّك بالحقّ فلا تكوننّ من الممترين»
________________________________
456) بقره، 146 ؛ انعام، 20.




۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 115

---------------------------------------------
آيه
وَ تَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ صِدْقاً وَ عَدْلاً لَا مُبَدِّلَ لِكَلِمَتِهِ وَ هُوَ الْسَّمِيعُ الْعَلِيمُ‏
--------------------------------------------
ترجمه
و كلام پروردگارت، در صداقت و عدالت به حدّ كمال و تمام رسيد. هيچ تغييردهنده‏اى براى كلمات او نيست و او شنواى داناست.
-------------------------------------------
نکته ها
مراد از «كلمة» در اين آيه، به دليل آيه قبل، آيات قرآن است ولى واژه‏ى «كلمة» در فرهنگ قرآن و روايات، گاهى به معناى وعده‏ى حتمى آمده است، «و تمّت كلمة ربّك الحسنى على بنى‏اسرائيل بما صبروا» [457] كه تحقّق وعده‏ى الهى را نسبت به بنى‏اسرائيل به خاطر صبرشان بيان مى‏كند. گاهى به معناى دين آمده است، «كلمة اللّه» يعنى دين خدا، و گاهى به پيامبر و اولياى الهى اطلاق شده است، چنانكه درباره‏ى حضرت عيسى‏عليه السلام مى‏خوانيم: «كلمته القاها الى مريم» [458] در روايات نيز از قول ائمّه‏عليهم السلام آمده است كه ما كلمات الهى هستيم. «نحن الكلمات» [459]
_______________________________
457) اعراف، 137.
458) نساء، 171.
459) بحار، ج‏24، ص 174.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- قرآن، آخرين كتاب آسمانى و اسلام، آخرين دين الهى است. «تمّت كلمة ربّك»
2- قرآن، معجزه‏اى كامل براى اثبات رسالت پيامبر اكرم است. «تمّت كلمة ربك»
3- قرآن، پاسخگوى همه‏ى نيازهاى هدايتى جوامع بشرى است. «تمّت كلمة ربّك»
4- اسلام، مكمّل اديان گذشته است. «تمّت كلمة ربّك...»
5 - اتمام دين با بعثت رسول اكرم صلى الله عليه وآله، جلوه‏اى از ربوبيّت خداوند است. «و تمّت كلمة ربّك»
6- مبناى قوانين و سنّت‏هاى خداوند در نظام هستى، صدق و عدل است. «و تمّت كلمة ربّك صدقاً و عدلاً»
7- اخبار قرآن، صادق و احكامش بر عدل استوار است. «و تمّت كلمة ربّك صدقاً و عدلاً» در آيه‏ى ديگر مى‏خوانيم: «و مَن اصدق من اللّه حديثاً» [460]
8 - در قرآن، تحريف راه ندارد. «لا مبدّل لكلماته»
9- خداوند نيازها را بسيار خوب مى‏داند و با توجّه به آن، قرآن را نازل كرده است. «و هو السّميع العليم»
___________________________
460) نساء، 87.





۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 116

---------------------------------------------
آيه
وَإِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَن فِى الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ إِن يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ
------------------------------------------
ترجمه
و اگر از بيشتر افراد روى زمين اطاعت كنى، تو را از راه خداوند، منحرف و گمراه مى‏كنند. زيرا آنان جز از گمان پيروى نمى‏كنند وآنان، جز به حدس و گمان نمى‏پردازند.
------------------------------------------
نکته ها
«خَرْص» به معناى تخمين و حدس است. چون بعضى از تخمين‏ها نادرست از آب در مى‏آيد، به معناى دروغ هم آمده است. [461]
___________________________
461) تفسير نمونه.
-----------------------------------------
پيام ها
1- راه هدايت و راه قرآن ملاك است، نه راه مردم و اكثريّت. «و تمّت كلمة ربّك... و اِن تُطِع اكثر...»
2- اكثريّت، دليل حقانيّت نيست. ملاك، حقّ است نه عدد، پس در پيمودن راه حقّ از كمى افراد نهراسيد. «اِن تُطِع اكثر...»
3- جلب نظر اكثريّت، گاهى به قيمت نابودى و انحراف خود انسان تمام مى‏شود. «اِن تطع اكثر... يضلّوك» (در راه خدا حركت كنيم هر چند خلاف رأى اكثريّت باشد)
4- اكثريّت، چنان جلوه‏اى دارد كه خدا پيامبر را هم از تبعيّت آن بر حذر مى‏دارد. «واِن تُطِع اكثر مَن فى الارض يضلّوك» (انبيا بايد تابع وحى باشند، نه آراى مردم)
5 - ريشه‏ى ضلالت‏ها، اعتماد به حدس وگمان است. «يضلّوك - اِن‏يتّبعون الاّ الظنّ»
6- اكثريّتى كه به جاى حقّ، در پى حدس و هوس باشند، قابل پيروى نيستند. «اِن تطع اكثر... يضلّوك... يخرصون»
7- در انتخاب راه، دليل وبرهان لازم است، نه حدس وگمان. «اِن يتّبعون الاّ الظنّ... يخرصون»





۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 117

---------------------------------------------
آيه
إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ مَن يَضِلُّ عَن سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ
----------------------------------------------
ترجمه
قطعاً پروردگار تو، خود به كسانى كه از راه او گمراه مى‏شوند، داناتر است و او به هدايت يافتگان (نيز) آگاه‏تر است.
---------------------------------------------
نکته ها
«مَهدىّ«، يعنى كسى كه از ابتدا به هدايت الهى راه يافته است، مانند امامان معصوم‏عليهم السلام امّا «مُهتَدى« كسى است كه پس از ضلالت، هدايت شده باشد. [462]
_______________________________

462) تفسير اطيب‏البيان.
----------------------------------------------
پيام ها
1- بشر نيز علم دارد، امّا تنها خدا اعلم است. «هو اعلم» (ضمير «هو» ميان مبتدا و خبر نشانه‏ى انحصار است.)
2- تربيت، نياز به آگاهى عميق دارد. «ربّك...اعلم»
3- با تظاهر و نفاق، خود و ديگران را مفريبيم، كه خدا همه را بهتر مى‏شناسد. «هو أعلم مَن يَضلّ...»
4- از اعلم پيروى كنيم، نه اكثريّت. «و اِن تُطِع اكثر يضلّوك... انّ ربّك هو اعلم»





۲۶ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۳
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۶
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۱۷,۴۰۲ بازدید
۲۲ ساعت قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۸,۷۶۸ بازدید
۱ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۷۸,۸۸۹ بازدید
۲ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۴,۵۸۸ بازدید
۲ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۶۵ بازدید
۳ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۸۸ بازدید
۳ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۲,۹۷۵ بازدید
۴ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۰۹۲ بازدید
۱۱ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۴۹۱ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۰,۸۸۲ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۴۵۳ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۱۱ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۲۱۴ کاربر آنلاین است. (۱۳۰ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۲۱۴

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!