به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۱ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 62

--------------------------------------------
آيه
ثُمَّ رُدُّواْ إِلَى اللَّهِ مَوْلَهُمُ الْحَقِ‏ّ أَلَا لَهُ الْحُكْمُ وَ هُوَ أَسْرَعُ الْحَسِبِينَ‏
------------------------------------------
ترجمه
سپس مردم به سوى خداوند، مولاى حقّشان بازگردانده مى‏شوند، آگاه باشيد كه دادرسى و داورى تنها از آنِ خداوند است و او سريع‏ترين حسابرسان است.
------------------------------------------
نکته ها
در روايات آمده است كه خداوند، حساب بندگانش را به اندازه‏ى دوشيدن شير يك گوسفند و در زمانى بسيار كوتاه، انجام مى‏دهد. [363]
از امام على عليه السلام سؤال شد: «كيف يُحاسِبُ اللّه الخلقَ على كثرتهم؟ فقال: كما يَرزقُهم على كثرتهم. فقيل: كيف يُحاسِبهم و لايرونه؟ فقال: كما يَرزقهم و لايرونه» [364] چگونه خداوند با وجود مخلوقين زياد به حساب آنان رسيدگى مى‏كند؟ حضرت فرمودند: همان گونه كه آنان را روزى مى‏دهد. سؤال شد: چگونه حسابرسى مى‏كند در حالى كه او را نمى‏بينند؟ فرمودند: همان گونه كه روزى‏شان مى‏دهد، ولى او را نمى‏بينند.
سؤال: با اين همه آيات وروايات بر حسابرسى سريع الهى، پس طولانى بودن روز قيامت براى چيست؟
پاسخ: بلندى روز قيامت، نوعى عقوبت است، نه به خاطر فشار كار و ناتوانى از محاسبه‏ى سريع. [365] (بشر كه مخلوق الهى است، در دنياى امروز به وسيله‏ى كامپيوتر، در كمتر از يك دقيقه بزرگ‏ترين محاسبات را انجام داده و مثلا انبارها و كالاهاى آن و امور مالى مربوط به آن را بررسى و محاسبه مى‏نمايد).
_____________________________
363) تفاسير مجمع‏البيان و نورالثقلين.
364) نهج‏البلاغه، كلام 300.
365) تفسير اطيب‏البيان.
--------------------------------------------
پيام ها
1- بازگشت همه به سوى خداست و او يگانه قاضى قيامت است. «ردّوا الى اللَّه... له الحكم»
2- مولاى حقيقى كسى است كه آفريدن، نظارت كردن، خواب و بيدارى، مرگ و بعثت، داورى و حسابرسى به دست او باشد، «الى اللَّه مولاهم الحقّ»
3- همه‏ى مولاها يا باطلند، يا مجازى، مولاى حقيقى تنها خداوند است. «اللَّه مولاهم الحقّ» و ولايت انبيا و اوليا، پرتوى از ولايت الهى است.
4- سرعت حسابرسى خداوند، از هر نوع و هر وسيله‏ى حسابرسى سريعتر است. «و هو أسرع الحاسبين»
5 - سرعت حسابرسى و رسيدگى به امور، يك ارزش و روش الهى است. «و هو أسرع الحاسبين»





۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 63، 64

--------------------------------------------
آيه
قُلْ مَن يُنَجِّيكُم مِن ظُلُمَتِ الْبَرِّ وَالْبَحْرِ تَدْعُونَهُ تَضَرُّعاً وَخُفْيَةً لَئِنْ أَنْجَنَا مِنْ هَذِهِ لَنَكُونَنَّ مِنَ الشَّكِرِينَ‏
قُلِ اللَّهُ يُنَجِّيكُم مِنْهَا وَمِن كُلِّ كَرْبٍ ثُمَّ أَنتُمْ تُشْرِكُونَ‏
----------------------------------------
ترجمه
بگو: چه كسى شمارا از تاريكى‏هاى خشكى و دريا (به هنگام درماندگى) نجات مى‏دهد؟ وقتى كه او را آشكارا و پنهان مى‏خوانيد (و مى‏گوييد:) اگر خداوند از اين ظلمت ما را رهايى دهد، از شكرگزاران خواهيم بود.
بگو: خداوند شما را از اين ظلمت‏ها و از هر ناگوارى ديگر نجات مى‏دهد، باز شما (به جاى سپاس)، شرك مى‏ورزيد.
----------------------------------------
نکته ها
كلمه‏ى «تَضرُّع» به معناى دعاى آشكار و كلمه‏ى «خُفية» به معناى دعاى پنهان است.
پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله فرمودند: بهترين دعا، دعاى با صداى آهسته و خُفيه است و از جمعى كه با صداى بلند دعا مى‏خواندند، انتقاد كرد و فرمود: خداوند شنوا و نزديك است. [366]
در آيه 12 سوره‏ى يونس نيز آمده است: انسان هنگام خطر، به ياد خدا مى‏افتد و او را مى‏خواند، امّا «فلمّا كشفنا عنه ضرّه مَرّ كأن لم يَدْعُنا الى ضُرٍّ مَسَّه» همين كه مشكلش حل شد، سرش را پايين انداخته و مى‏رود، گويا ما را اصلاً صدا نزده است.
شدايد براى انسان، چهار حالت به وجود مى‏آورد: احساس نياز، تضرّع، اخلاص و التزام به شكرگزارى. آرى، شدايد و سختى‏ها و قطع شدن اسباب مادّى، روح خداجويى را شكوفا مى‏كند و انسان در مشكلات، دست خدا را مى‏بيند.
______________________________
366) تفسير نورالثقلين.
----------------------------------------------
پيام ها
1- يكى از شيوه‏هاى تبليغ و موعظه، سؤال از وجدان مردم است. «مَن يُنَجّيكم»
2- يادآورى و توجّه‏دادن انسان به خلوص او در دعا به هنگام شدايد، از بهترين روشهاى خداشناسى است. «تدعونه تضرّعاً و خفية»
3- انسان در سختى‏ها و شدايد، دست از كفر و شرك برداشته و موحّد مى‏شود. «تدعونه تضرّعاً و خفية»
4- براى هر كس، مشكل خودش، بزرگ‏ترين مشكل است. «أنجانا مِن هذه»
5 - انسان به تعهّدات خود در برابر خدا بى‏وفاست. «ثمّ أنتم تشركون»
6- بدترين نوع ناسپاسى، شرك است. «لنكوننّ من الشاكرين... ثمّ انتم تشركون»
7- راحتّى و احساس رهايى وبى‏نيازى، زمينه‏ى غفلت از خدا و شرك به اوست. «قل اللَّه ينجّيكم منها و من كلّ كرب ثمّ انتم تُشركون»




۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 65، 66

--------------------------------------------
آيه
قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَى‏ أَن يَبْعَثَ عَلَيْكُمْ عَذَاباً مِن فَوْقِكُمْ أَ وْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ أَوْ يَلْبِسَكُمْ شِيَعاً وَيُذِيقَ بَعْضَكُم بَأْسَ بَعْضٍ انظُرْ كَيْفَ نُصَرِّفُ الْأَيَتِ لَعَلَّهُمْ يَفْقَهُونَ‏
وَكَذَّبَ بِهِ قَوْمُكَ وَهُوَ الْحَقُّ قُل لَسْتُ عَلَيْكُمْ بِوَكِيلٍ‏
---------------------------------------
ترجمه
بگو: او تواناست كه از بالاى سرتان يا از زير پايتان عذابى بر شما بفرستد يا شما را به صورت گروه‏هاى گوناگون با هم درگير كند، و طعم تلخ جنگ و خونريزى را توسط يكديگر به شما بچشاند. بنگر كه چگونه آيات را گونه‏گون بازگو مى‏كنيم، باشد كه بفهمند.
و قوم تو اين قرآن را تكذيب كردند، با آنكه سخن حقّى است، بگو: من وكيل و عهده‏دار ايمان آوردن شما نيستم.
---------------------------------------
نکته ها
«لَبْس» به معناى آميختن، و «شِيَع» جمع «شيعه»، به معناى گروه است.
در آيه‏ى قبل، قدرت نجات‏بخش الهى مطرح شد، اينجا قدرت قهر و عذاب او.
امام باقر عليه السلام فرمودند: مراد از عذاب آسمانى، دود و صيحه و مراد از عذاب زمينى، فرورفتن در آن و مراد از «يَلبِسَكم شِيَعا»، تفرقه در دين و بدگويى و كشتن يكديگر است. [367] شايد آن حضرت در مقام بيان بعضى از نمونه‏ها بوده‏اند نه تمام مصاديق، زيرا مثلا عذاب فوق شامل فشار طاغوت‏ها كه حاكم بر مردمند و عذاب تحت شامل قهرى بدنبال نافرمانى مردم از رهبر حقّ كه از مردم و در مردم و هم سطح آنان است نيز مى‏شود.
تعابير گوناگونى در قرآن خطاب به پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله، اين مضمون را بيان مى‏كند كه پيامبر مسئولِ ابلاغ دين خداست، نه اجبار مردم به ايمان آوردن. از جمله: «ما جعلناك عليهم حفيظا» [368] ، «لستَ عليهم بمصيطر» [369] ، «ما أنت عليهم بجبّار» [370] ، «ما على الرّسول الاّ البَلاغ» [371] ، «أفانتَ تكره النّاس» [372] ، «لااكراه فى‏الدّين» [373] ، «اِن أنت الاّ نذير» [374] و «قل لستُ عليكم بوكيل».
____________________________
367) تفسير نورالثقلين.
368) انعام، 107.
369) غاشيه، 22.
370) ق ، 45.
371) مائده، 99.
372) يونس، 99.
373) بقره، 256.
374) فاطر، 23.
------------------------------------------
پيام ها
1- يكى از وظايف پيامبر، يادآورى قدرت بى‏مانند خداوند است. «قل هو القادر»
2- شرك، زمينه‏ساز دريافت انواع عذاب‏هاست. «ثم انتم تشركون قل هو القادر...»
3- خداوند، هم نجات‏بخش است، هم عذابگر، آنكه آگاهانه سراغ غير خدا مى‏رود، بايد منتظر عذاب باشد. «قل هوالقادر على أن يبعث ...»
4- تفرقه و تشتّت، از عذاب‏هاى الهى و در كنار عذاب آسمانى و زمينى مطرح شده است. «يلبسكم شيعاً»
5 - گاهى مردم، به وسيله‏ى مردم و با دست يكديگر عذاب و تنبيه مى‏شوند. «يذيق بعضكم بأس بعض»
6- مبلّغان دينى بايد از روشهاى گوناگون براى ارشاد مردم بهره‏گيرند. «اُنظر كيف نصرّف الآيات»
7- اگر مفهومى را در قالب‏هاى متنوّع ارائه داديم، به تأثيرات بيشترى اميدوار باشيم. «نُصرّف الآيات لعلّهم يفقهون»
8 - چون راه شما حقّ است، از تكذيب مردم نگران نباشيد. «و هو الحقّ»
9- تو مسئول وظيفه هستى، ضامن نتيجه نيستى. «لستَ عليكم بوكيل»




۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 67

--------------------------------------------
آيه
لِكُلِّ نَبَإٍ مُسْتَقَرٌّ وَسَوْفَ تَعْلَمُونَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
براى هر خبرى (كه خداوند يا پيامبرش به شما مى‏دهد) وقتى مقرّر است (كه در آن واقع مى‏شود) و به زودى خواهيد دانست.
--------------------------------------------
نکته ها
در آيه‏ى قبل گفته شد: خداوند قدرت دارد از هرسو برشما عذاب نازل كند، اين آيه مى‏فرمايد: اگر عذابى بر كفّار لجوج نازل نشد، عجله نكنيد، زيرا براى تحقّق هر خبرى زمانى معيّن است.
---------------------------------------------
پيام ها
1- تحقّق همه‏ى خبرها و برنامه‏هاى الهى، قطعى و بر اساس حكمت و زمان‏بندى معيّن است. (هيچ حادثه‏اى بدون برنامه و هدف وتصادفى نيست) «لكلّ نباءٍ مستقرّ»
2- گرچه مجبور به ايمان‏آوردن نيستيد، ولى فكر عاقبت و فرجام كار خودتان باشيد. «و سوف تعلمون»
3- زود قضاوت نكنيد و مهلت دادن‏هاى الهى را نشانه‏ى غفلت خدا از خودتان نپنداريد. «سوف تعلمون»






۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 68

--------------------------------------------
آيه
وَإِذَا رَأَيْتَ الَّذِينَ يَخُوضُونَ فِى ءَايَتِنَا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّى‏ يَخُوضُواْ فِى حَدِيثٍ غَيْرِهِ وَإِمَّا يُنسِيَنَّكَ الشَّيْطنُ فَلَا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْرَى‏ مَعَ الْقَوْمِ الظَّلِمِينَ‏
-----------------------------------------
ترجمه
و هرگاه كسانى را ديدى كه در آيات ما (به قصد تخطئه،) كندوكاو مى‏كنند، از آنان روى بگردان تا (مسير سخن را عوض كرده) وارد مطلب ديگرى شوند واگر شيطان تو را به فراموشى انداخت، پس از توجّه، (ديگر) با اين قوم ستمگر منشين.
----------------------------------------
نکته ها
«خوض» به معناى كندوكاو وگفتگو به قصد تمسخر و تحقير است، نه براى فهم و درك حقيقت. [375]
«بعد الذّكرى» ممكن است به معناى تذكّر دادن ديگرى، يا به معناى متذكّر شدن خود انسان باشد.
سؤال: پيامبران الهى معصوم هستند، پس چگونه در آيه سخن از نفوذ شيطان در پيامبر مطرح شده است؟ «ينسينّك الشيطان»
پاسخ: تأثير شيطان در به فراموشى كشاندن، مسأله‏اى فرضى است، مثل آيه‏ى «لئن اَشركتَ ليحبطنّ عملك» [376] يا آيه «ولو تقوّل علينا بعض الاَقاويل» [377] يعنى اگر مشرك شوى، يا اگر به ما نسبتى ناروا بدهى، نه اينكه چنين شده است.
و ممكن است مراد اصلى آيه، پيروان پيامبرند، نه خود ايشان، همان گونه كه در فارسى ضرب‏المثلى است كه «به در مى‏گوييم كه ديوار بشنود».
مشابه اين مطلب، در سوره‏ى نساء آيه 140 نيز آمده است: «اذا سمعتم آيات اللَّه يكفر بها و يستهزأ بها فلا تقعدوا معهم حتّى يخوضوا فى حديث غيره...» اگر شنيديد كه به آيات الهى كفر مى‏ورزند يا مسخره مى‏كنند با آنان منشينيد تا سخن را عوض كنند.
در روايات متعدّدى از پيامبر صلى الله عليه وآله و ائمّه معصومين عليهم السلام از همنشينى با اهل گناه، يا شركت در جلسه‏اى كه گناه مى‏شود و انسان قدرت جلوگيرى از آن را ندارد نهى شده است، حتّى اگر آنان از بستگان انسان باشند. حضرت على عليه السلام به فرزندش وصيّت كرد: خداوند بر گوش واجب كرده كه راضى به شنيدن گناه و غيبت نشود. [378]
رسول خداصلى الله عليه وآله با استناد به اين آيه فرمودند: كسى كه ايمان به خدا و روز قيامت دارد، در مجلسى كه در آن امامى سبّ مى‏شود و يا از مسلمانى عيب‏جويى مى‏گردد نمى‏نشيند. [379]
حضرت على عليه السلام «مجالسة الاشرار تورث سوء الظنّ بالاخيار» همنشينى با بدان، سبب سوء ظنّ به نيكان مى‏شود. [380]
____________________________
375) تفسير مجمع‏البيان.
376) زمر، 65.
377) حاقّه، 44.
378) تفسير نورالثقلين.
379) وسائل، ج‏16، ص‏266.
380) وسائل، ج‏16، ص 365.
------------------------------------------
پيام ها
1- غيرت و تعصّب دينى خود نسبت به مقدّسات را به دشمنان نشان دهيد. «اذا رأيت الّذين يخوضون فى آياتنا فأعرض عنهم»
2- اعراض از بدى‏ها ومبارزه‏ى منفى با زشتكاران، يكى از شيوه‏هاى نهى از منكر است. «فأعرض عنهم»
3- توجّه و گوش دادن به سخنان باطل (و ديدن و خواندن كتب و برنامه‏هاى گمراه‏كننده) نكوهيده است. [381] «يخوضون فى آياتنا فأعرض عنهم» البتّه در مواردى كه براى آگاهى و ردّ و پاسخ دادن توسط اهل فن باشد، منعى ندارد.
4- به جاى هضم شدن در جامعه، يا گروه و مجلس ناپسند، وضع آن را تغيير دهيد. «حتّى يخوضوا فى حديث غيره»
5 - اعلام برائت ومحكوم كردن لفظى كافى نيست، بايد به شكلى برخورد كرد. «فاعرض... فلاتقعد»
6- مجالست با ظالمان نارواست، پس پرهيز كنيم. «فلا تقعد»
7- شرط تكليف، توجّه و آگاهى است. «اِمّا ينسينّك الشّيطان» (فراموشى، عذر پذيرفته‏اى است)
8 - سخن گفتن به ناحقّ درباره‏ى آيات قرآن، (از طريق استهزا، تفسير به رأى، بدعت و تحريف) ظلم است. «الظالمين»
381) شايد بتوان براى تحريم كتب و برنامه‏هاى ضالّه، به اين آيه استناد كرد.





۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 69

--------------------------------------------
آيه
وَمَا عَلَى الَّذِينَ يَتَّقُونَ مِنْ حِسَابِهِم مِن شَىْ‏ءٍ وَلَكِن ذِكْرَى‏ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ
-------------------------------------------
ترجمه
كسانى كه پروا پيشه كردند، به گناه ستمكاران بازخواست نخواهند شد، ولى بايد آنان را پند دهند تا شايد پرهيزكار شوند.
----------------------------------------
نکته ها
آيه‏ى تحريم همنشينى با ياوه گويان و مسخره كنندگان كه نازل شد، عدّه‏اى گفتند: پس به مسجدالحرام هم نبايد برويم و طواف نيز نكنيم، چون دامنه‏ى استهزاشان تا آنجا هم كشيده شده است. اين آيه نازل شد كه حساب مسلمانانِ با تقوى كه به مقدار توان تذكّر مى‏دهند جداست، آنها مسجدالحرام را ترك نكنند. [382]
شركت در جلسه‏ى اهل‏گناه به قصد نهى از منكر وارشاد، مانعى ندارد، البتّه براى آنان كه با تقوا و نفوذ ناپذيرند، وگرنه بسيارى براى نجات غريق مى‏روند و خود غرق مى‏شوند.
شد غلامى كه آب جو آرد آب جو آمد غلام ببرد
___________________________
382) تفسير نورالثقلين.
-----------------------------------------
پيام ها
1- رعايت اهمّ و مهمّ در مسائل، از اصول عقلى و اسلامى است. شنيدن موقّتى ياوه‏ها به قصد پاسخگويى يا نجات منحرفان، جايز است. «و ما على الّذين يتّقون من حسابهم من شى‏ء»
2- تقوا وسيله‏ى حفاظت و بيمه‏ى انسان در مقابل گناه است. (مثل لباس ضد حريق، براى مأموران آتش نشانى) «و ما على الّذين يتّقون»
3- از همنشينى با ياوه‏سرايان پرهيز كنيم وسخنانشان را استماع نكنيم، ولى اگر به ناچار چيزى به گوش ما، رسيد مانعى ندارد. «ما على الّذين يتّقون... من شى‏ء»
4- علاوه بر تقواى خود، بايد به فكر متّقى كردن ديگران نيز باشيم. «و لكن ذكرى لعلّهم يتّقون»






۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 70

--------------------------------------------
آيه
وَذَرِ الَّذِينَ اتَّخَذُواْ دِينَهُمْ لَعِباً وَلَهْواً وَغَرَّتْهُمُ الْحَيَوةُ الدُّنْيَا وَ ذَكِّرْ بِهِ أَنْ تُبْسَلَ نَفْسٌ بِمَا كَسَبَتْ لَيْسَ لَهَا مِن دُونِ اللَّهِ وَلِّىٌ وَ لَاشَفِيعٌ وَإِنْ تَعْدِلْ كُلَّ عَدْلٍ لَا يُؤْخَذْ مِنْهَا أُوْلَئِكَ الَّذِينَ أُبْسِلُواْ بِمَا كَسَبُواْ لَهُمْ شَرَابٌ مِنْ حَمِيمٍ وَعَذَابٌ أَلِيمُ بِمَا كَانُواْ يَكْفُرُونَ‏
---------------------------------------
ترجمه
و كسانى را كه دين خود را به بازى و سرگرمى گرفتند و زندگى دنيا مغرورشان كرده است، رها كن و به وسيله‏ى قرآن پندشان ده تا مبادا به كيفر آنچه كسب كرده‏اند به هلاكت افتند، در حالى كه جز خدا هيچ ياور و شفيعى ندارند، و اگر (انسان در آن روز) هرگونه عوضى (براى كيفر) بپردازد از او پذيرفته نمى‏شود، آنان كسانى هستند كه به سزاى آنچه كسب كرده‏اند به هلاكت افتادند براى آنان شرابى از آب سوزان و عذابى دردناك به كيفر كفر شان خواهد بود.
----------------------------------------
نکته ها
مراد از رها كردن منحرفان در جمله‏ى «ذر الّذين اتّخذوا دينهم...»، اظهار تنفّر و قطع رابطه كردن با آنان است، كه گاهى هم به نبرد با آنها مى‏انجامد، نه اينكه تنها به معناى ترك جهاد با آنان باشد.
كلمه‏ى «تُبسَل» به معناى محروم شدن از خوبى و به هلاكت رسيدن است.
به بازى گرفتن دين، هر زمانى به شكلى خود را نشان مى‏دهد، گاهى با اظهار عقائد خرافى، گاهى با قابل اجرا ندانستن احكام، گاهى با توجيه گناهان و گاهى با بدعت وتفسير به رأى وپيروى از متشابهات و... است.
------------------------------------------
پيام ها
1- غيرت دينى، سبب طرد افراد بى‏دين و بايكوت كردن مخالفان مكتب در جامعه است. «ذر الّذين ...» چنانكه در آيات ديگرى نيز مى‏خوانيم: «فاعرض عنهم» [383] ، «ذرهم يأكلوا ويتمتّعوا» [384] و «لا تحزن عليهم» [385]
2- دلبستگى و فريفته شدن به دنيا، زمينه‏ى به بازى گرفتن دين است. «الّذين اتّخذوا دينهم لعبا... غرّتهم الحياة الدّنيا»
3- تذكّر و موعظه، سبب نجات از قهر و عذاب الهى است. «و ذَكِّر به»
4- در تذكّر و هشدار بايد از قرآن بهره‏گرفت. «و ذَكِّر به»
5 - به دنيا مغرور نشويم كه در قيامت جز خداوند چيزى به كمك ما نمى‏آيد. «ليس لها من دون اللَّه ولىّ و لا شفيع»
6- عامل بدبختى‏هاى انسان، خود او و عملكرد اوست. «بما كسبت... بما كسبوا... عذاب اليم بما كانوا يكفرون»
____________________________
383) سجده، 30.
384) حجر، 3.
385) نحل، 127.





۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 71، 72

--------------------------------------------
آيه
قُلْ أَنَدْعُواْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مَا لَا يَنْفَعُنَا وَلَا يَضُرُّنَا وَنُرَدُّ عَلَى‏ أَعْقَابِنَا بَعْدَ إِذْ هَدَينَا اللَّهُ كَالَّذِى اسْتَهْوَتْهُ الشَّيَطِينُ فِى الْأَرْضِ حَيْرَانَ لَهُ أَصْحَبٌ يَدْعُونَهُ إِلَى الْهُدَى‏ ائْتِنَا قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى‏ وَأُمِرْنَا لِنُسْلِمَ لِرَبِّ الْعَلَمِينَ
وَأَنْ أَقِيمُواْ الصَّلَوةَ وَاتَّقُوهُ وَهُوَ الَّذِى إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ
------------------------------------------
ترجمه
بگو: آيا غير خداوند، چيزى را بخوانيم كه سود و زيانى براى ما ندارد و پس از آنكه خداوند هدايتمان كرد، به عقب باز گشته (و كافر) شويم؟ همچون كسى كه شياطين او را در زمين از راه به در برده‏اند و سرگردان مانده است در حالى كه براى او يارانى (دلسوز) است كه او را به هدايت دعوت كرده (و مى‏گويند:) نزد ما بيا (و حقّ را بپذير ولى او گوشش بدهكار نيست). بگو هدايتى كه از سوى خدا باشد هدايت واقعى است و ما مأموريم كه براى خداى جهانيان تسليم باشيم.
و (به ما امر شده كه) نماز برپا داريد و از خداوند پروا كنيد، و اوست آنكه همگان نزدش محشور مى‏شويد.
----------------------------------------
نکته ها
در آيه‏ى 72، از ميان همه‏ى وظايف به «نماز»، و از ميان همه‏ى عقائد به «معاد» اشاره شده است و اين اهميّت آنها را مى‏رساند.
در يكتاپرستى، آرامش وتمركز است، ولى در شرك وچندتاپرستى، گيجى وتحيّر. «ءأرباب متفرّقون خير أم اللّه الواحد القهّار» [386] آيا چند ارباب گوناگون بهتر است يا يك خداى قهّار؟ خداوند هم يكى است: «قل هو اللّه احد» و هم زود راضى مى‏شود «يا سريع الرّضا»، ولى غير خدا هم زيادند و هم هر كدام توقّعات گوناگونى دارند و زود راضى نمى‏شوند.
_____________________________
386) يوسف، 39.
-------------------------------------------
پيام ها
1- با سؤال وجدان‏ها را تحريك كنيد. «قل أندعوا من دون اللَّه»
2- شرك، غير منطقى است، چون انگيزه‏ى پرستش، كسب سود يا دفع ضرر است و بت‏ها قادر به هيچ نفع وضرر رساندن نيستند. «لاينفعنا و لايضرّنا»
3- از غريزه‏ى منفعت‏خواهى مردم، در راه تبليغ و تربيت آنان استفاده كنيم. «لاينفعنا و لايضرّنا»
4- شرك، نوعى عقب‏گرد و ارتجاع اعتقادى است. «نردّ على اعقابنا»
5 - شرك، مايه‏ى سرگردانى و تحيّر است. «حيران»
6- در برابر انحرافات، بايد موضع‏گيرى صريح و مكرّر داشت. «قل أندعوا... قل اِنّ هُدَى اللَّه ...»
7- تسليم خدا شدن، مايه‏ى رشد خودماست. «لنُسلِمَ لربّ العالمين»
8 - نماز، همراه تقوى كارساز است. «اقيموا الصلوة واتّقوه»
9- ايمان به معاد ورستاخيز، عامل پيدايش تقوى در انسان است. «واتّقوه و هو الّذى اليه تحشرون»





۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 73

--------------------------------------------
آيه
وَهُوَ الَّذِى خَلَقَ السَّمَوَتَ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ وَيَوْمَ يَقُولُ كُن فَيَكُونُ قَوْلُهُ الْحَقُّ وَلَهُ الْمُلْكُ يَوْمَ يُنْفَخُ فِى الْصُّورِ عَلِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهَدَةِ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ
---------------------------------------------
ترجمه
و او كسى است كه آسمان‏ها و زمين را به حقّ آفريد و روزى كه بگويد: موجود شو، بى درنگ موجود مى‏شود، سخن او حقّ است. (و روز قيامت) روزى كه در »صور« دميده مى‏شود، حكومت تنها از اوست، داناى غيب و شهود است و اوست حكيم و آگاه.
--------------------------------------------
نکته ها
در قرآن دو نوع دميدن در صور آمده است: يكى ويرانگر و ديگرى برانگيزنده‏ى مردم براى رستاخيز. در اين آيه، يك بار آن مطرح شده است، امّا در آيه 68 سوره‏ى زمر، دميدن در دو صور مطرح است: «و نُفِخ فى الصّور فَصَعِق مَن فى السموات و مَن فى الارض الاّ مَن شاءاللَّه ثمّ نُفِخ فيه اُخرى‏ فاذا هم قيام ينظرون»
اگر در آيات قبل، سخن از تسليم بودن در برابر خدا و اقامه‏ى نماز بود، اينجا علّت آن ذكر شده كه آفرينش به دست اوست، او آگاه و حكيم است و از هر چيز با خبر است.
امام صادق‏عليه السلام درباره‏ى «عالم الغيب و الشهادة» فرمودند: غيب آن است كه هنوز نيامده و شهادت آنچه كه بوده است مى‏باشد. [387]
____________________________
387) معانى‏الاخبار، ص‏146.
------------------------------------------
پيام ها
1- آفرينش، حكيمانه و هدفدار است. «بالحقّ» البتّه به اين نكته در آيات متعدّدى اشاره شده است، از جمله: «و ماخلقنا السموات و الارض ومابينهما باطلاً» [388]
2- براى اراده‏ى خداوند، هيچ مانعى نيست. «كن فيكون»
3- غيب و شهود، نهان و آشكار، براى خداوند يكسان است. «عالم الغيب و الشهادة»
4- مبناى حكومت الهى بر حكمت و علم است. «له الملك ... و هو الحكيم الخبير»
5 - در قيامت، جلوه و نمود قدرت الهى بر همه آشكار مى‏شود، چون آنجا اسباب و وسائل كارساز نيست. «له الملك»
__________________________________
388) ص، 27.




۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 74

----------------------------------------
آيه
وَهُوَ الَّذِى خَلَقَ السَّمَوَتَ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ وَيَوْمَ يَقُولُ كُن فَيَكُونُ قَوْلُهُ الْحَقُّ وَلَهُ الْمُلْكُ يَوْمَ يُنْفَخُ فِى الْصُّورِ عَلِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهَدَةِ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ
------------------------------------------
ترجمه
و او كسى است كه آسمان‏ها و زمين را به حقّ آفريد و روزى كه بگويد: موجود شو، بى درنگ موجود مى‏شود، سخن او حقّ است. (و روز قيامت) روزى كه در »صور« دميده مى‏شود، حكومت تنها از اوست، داناى غيب و شهود است و اوست حكيم و آگاه.
------------------------------------------
نکته ها
در قرآن دو نوع دميدن در صور آمده است: يكى ويرانگر و ديگرى برانگيزنده‏ى مردم براى رستاخيز. در اين آيه، يك بار آن مطرح شده است، امّا در آيه 68 سوره‏ى زمر، دميدن در دو صور مطرح است: «و نُفِخ فى الصّور فَصَعِق مَن فى السموات و مَن فى الارض الاّ مَن شاءاللَّه ثمّ نُفِخ فيه اُخرى‏ فاذا هم قيام ينظرون»
اگر در آيات قبل، سخن از تسليم بودن در برابر خدا و اقامه‏ى نماز بود، اينجا علّت آن ذكر شده كه آفرينش به دست اوست، او آگاه و حكيم است و از هر چيز با خبر است.
امام صادق‏عليه السلام درباره‏ى «عالم الغيب و الشهادة» فرمودند: غيب آن است كه هنوز نيامده و شهادت آنچه كه بوده است مى‏باشد. [387]
____________________________
387) معانى‏الاخبار، ص‏146.
-----------------------------------------
پيام ها
1- آفرينش، حكيمانه و هدفدار است. «بالحقّ» البتّه به اين نكته در آيات متعدّدى اشاره شده است، از جمله: «و ماخلقنا السموات و الارض ومابينهما باطلاً» [388]
2- براى اراده‏ى خداوند، هيچ مانعى نيست. «كن فيكون»
3- غيب و شهود، نهان و آشكار، براى خداوند يكسان است. «عالم الغيب و الشهادة»
4- مبناى حكومت الهى بر حكمت و علم است. «له الملك ... و هو الحكيم الخبير»
5 - در قيامت، جلوه و نمود قدرت الهى بر همه آشكار مى‏شود، چون آنجا اسباب و وسائل كارساز نيست. «له الملك»
_______________________________
388) ص، 27.




۲۵ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۳
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۶
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۱۹,۶۱۹ بازدید
۱ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۳۸۸ بازدید
۲ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۱,۱۰۸ بازدید
۳ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۵,۱۳۵ بازدید
۳ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۷۷ بازدید
۳ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۸۹ بازدید
۴ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۱۱۰ بازدید
۵ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۱۴۹ بازدید
۱۲ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۵۵۷ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۱,۱۰۸ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۴۷۹ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۴۵ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۱۷۳ کاربر آنلاین است. (۱۲۸ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۱۷۳

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!