به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۳ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 128

---------------------------------------------
آيه
وَيَوْمَ يَحْشُرُهُمْ جَمِيعاً يَمَعْشَرَ الْجِنِّ قَدِ اسْتَكْثَرْتُم مِنَ الْإِنْسِ وَقَالَ أَوْلِياؤُهُم مِنَ الْإِنْسِ رَبَّنَا اسْتَمْتَعَ بَعْضُنَا بِبَعْضٍ وَ بَلَغْنَا أَجَلَنَا الَّذِى أَجَّلْتَ لَنَا قَالَ النَّارُ مَثْوَيكُمْ خَلِدِينَ فِيهَا إِلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ إنَّ رَبَّكَ حَكِيمٌ عَلِيمٌ
----------------------------------------
ترجمه
و (به ياد آوريد) روزى كه خداوند، همه آنان را گرد مى‏آورد (سپس به جِنّيان خطاب مى‏فرمايد:) اى گروه جنّ! از انسان‏ها (پيروان) بسيارى يافتيد. و دوستان ايشان از نسل بشر گفتند: پروردگارا! ما انسان‏ها و شياطين از يكديگر بهره گرفتيم و اينك به سرانجامى كه برايمان قرار داده بودى رسيديم. خداوند مى‏فرمايد: آتش جايگاهتان است كه هميشه در آن خواهيد بود، مگر آنكه خداوند بخواهد (كه گروهى از شمارا ببخشايد). همانا پروردگار تو حكيم و داناست.
--------------------------------------------
نکته ها
در آيات قبل، به كارهاى شياطين و وسوسه‏هايشان اشاره شد، در اينجا سرنوشت وسوسه‏پذيرى از شياطين را كه دوزخ است، بيان مى‏كند. ضمناً به گفته قرآن، شيطان از جنّ است و جنّى كه مردم را گمراه كرده همان شيطان است.
-------------------------------------------
پيام ها
1- به عاقبت كار خود بينديشيم. «ويوم» (هر كجا كلمه «يوم» در آغاز آيه بكار رفته، مراد يادآورى چنين روزى است.)
2- جنّ، مكلّف و مختار است و مورد خطاب و توبيخ وكيفر و پاداش قرار مى‏گيرد. «يا معشر الجنّ»
3- شيطان، به گمراه كردن گروه كم راضى نيست و گروه زيادى از انسان‏ها را منحرف كرده است. «قد استكثرتم من الانس» در آيه‏اى ديگر مى‏فرمايد: «ولقد اضلّ منكم جبلاًّ كثيراً أفلم تكونوا تعقلون» [475]
4- دادگاه قيامت، علنى است. «يحشرهم، يا معشر الجنّ»
5 - در قيامت، جنِ‏ّ اغواگر پاسخى در برابر توبيخ ندارد و تنها پيروان انسانى او سخن مى‏گويند. «يا معشر الجنّ... قال اولياؤهم من الانس»
6- بهره‏گيرى انسان و جنّ از يكديگر طرفينى است. «استمتع بعضنا ببعض»
7- در قيامت، انسان و جنّ، يكجا جمع و محشور مى‏شوند. «جمعياً»
8 - پيروى از وسوسه‏هاى شيطانى، به تدريج انسان را به ولايت‏پذيرى از او وامى‏دارد. «اولياؤهم»
9- همه‏ى منحرفان، كيفر يكسان ندارند و باقى‏ماندن در آتش، وابسته به اراده‏ى خداوند است. «الاّ ماشاء اللَّه»
10- احكام دادگاه الهى، بر مبناى علم و حكمت است. «حكيم عليم»
_____________________________
475) يس، 62.





۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 129

---------------------------------------------
آيه
وَكَذَ لِكَ نُوَلِّى بَعْضَ الظَّلِمِينَ بَعْضاً بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ
--------------------------------------------
ترجمه
و بدين گونه بعضى ستمگران را بر بعضى مسلّط مى‏كنيم، (تا كيفرى باشد) براى آنچه عمل مى‏كردند.
-------------------------------------------
نکته ها
در آيه 127 خوانديم كه سرپرست آنان كه به راه مستقيم مى‏روند، تنها خداست. در اين آيه مى‏خوانيم كه سرپرست گروهى از مردم به خاطر عملكردشان ستمگرانند.
طبق روايات، كيفر ترك كنندگان امر به معروف و نهى از منكر، متخلّفان از اداى خمس و زكات و يارى كنندگان به ظالمان، تسلّطِ ستمگران بر آنان است. [476] در حديث مى‏خوانيم: هر گاه خداوند از كار قومى راضى باشد، كارشان را به نيكان مى‏سپارد و اگر ناراضى باشد، كارشان را در دست بدان قرار مى‏دهد. [477]
476) تفسير اطيب‏البيان.
_____________________________
477) تفسير كشف‏الاسرار.
-------------------------------------------
پيام ها
1- همان گونه كه شياطينِ جنّ بر انسان مسلّط مى‏شوند، برخى از ظالمان نيز بر بعضى ديگر تسلّط مى‏يابند. «كذلك»
2- كام‏جويى‏هاى حرام، زمينه‏ساز حكومت‏هاى باطل و سلطه‏ى ظالمان است. «استمتع بعضنا ببعض... نولّى بعض الظالمين بعضاً»
3- تنها حاكمان ظالم نيستند، محكومانِ ترسو و ساكت و عياش هم ظالمند. «بعض الظالمين بعضاً»
4- سبب سلطه‏ى ستمگران، رفتار خود مردم است. «نُولّى... بما كانوا يكسبون»





۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 130

---------------------------------------------
آيه
يَمَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ أَلَمْ يَأْتِكُمْ رُسُلٌ مِنكُمْ يَقُصُّونَ عَلَيْكُمْ ءَايَتِى وَيُنذِرُونَكُمْ لِقَاءَ يَوْمِكُمْ هَذَا قَالُواْ شَهِدْنَا عَلَى‏ أَنفُسِنَا وَ غَرَّتْهُمُ الْحَيَوةُ الدُّنْيَا وَشَهِدُواْ عَلَى‏ أَنْفُسِهِمْ أَنَّهُمْ كَانُواْ كَفِرِينَ
---------------------------------------
ترجمه
(در قيامت به آنان گفته مى‏شود:) اى گروه جنّ و انس! آيا پيامبرانى از خودتان به سويتان نيامدند تا آيات مرا بر شما بخوانند و شما را از ديدار اين روز بيمتان دهند؟ گويند: ما عليه خودمان گواهى مى‏دهيم و زندگى دنيا آنان را فريب داد و بر عليه خود شهادت دادند كه كافر بوده‏اند.
----------------------------------------
نکته ها
از آيات قرآن استفاده مى‏شود كه حضرت محمّد صلى الله عليه وآله، براى جنّ نيز فرستاده شده و آنان نيز قرآن را مى‏فهمند، گروهى هم ايمان مى‏آورند. [478] به گفته‏ى برخى مفسّران (مثل آلوسى، قرطبى، طبرسى و سيّد قطب) رسولان جنّ، وحى را از طريق رسولان انس دريافت كرده و به نژاد خود مى‏رساندند. زيرا كلمه‏ى «رسول» به غير انسان هم گفته مى‏شود، مثل: «اللَّه يصطفى من الملائكة رسلاً» [479]
در اين آيه، دو اقرار از سوى كافران آمده است، يكى گواهى به آمدن پيامبران، دوّم اعتراف به كفر خويش.
مواقف در قيامت مختلف است؛ گاهى در موقفى كفّار ابتدا انحراف خود را انكار مى‏كنند، مثل آيه 23 همين سوره: «واللَّه ربّنا ما كنّا مشركين»، آنگاه كه فهميدند قيامت جاى انكار نيست، به گناه خود اعتراف مى‏كنند.
____________________________
478) آيات اوّل سوره‏ى جنّ و آيه 28 سوره‏ى احقاف.
479) حج، 75.
-----------------------------------------
پيام ها
1- جنّ و انس هر دو مكلف به پذيرش دعوت انبيايند و رسولان براى هر دو نژاد آمده‏اند. «الجنّ والانس»
2- انذار، قوى‏ترين اهرم تربيت و وظيفه‏ى مهم پيامبران است. «و ينذرونكم»
3- قوى‏ترين ضامن اجراى احكام الهى براى اصلاح فرد وجامعه، ايمان به معاد است. «ينذرونكم لقاء يومكم هذا»
4- قيامت، جاى كتمان وانكار نيست، لذا انسان‏ها عليه خود اقرار مى‏كنند. «شهدوا على انفسهم»
5 - دنياخواهى، عامل بى‏اعتنايى به دعوت‏هاى انبياست. «غرّتهم الحياة...» (فريفته شدن به دنيا، موجب فراموشى آخرت است.)
6- علاقه‏ى افراطى به دنيا، انسان را به كفر مى‏كشاند. «غرّتهم الحياة الدنيا... انهم كانوا كافرين»





۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 131

---------------------------------------
آيه
ذَلِكَ أَن لَمْ يَكُن رَبُّكَ مُهْلِكَ الْقُرَى‏ بِظُلْمٍ وَأَهْلُهَا غَفِلُونَ
-----------------------------------------
ترجمه
اين (اتمام حجّت و هشدار) براى آنست كه پروردگارت هرگز از روى ستم، آبادى‏هايى را كه اهلش (از شناخت حقّ) غافلند نابود نمى‏كند. (خداوند ابتدا مردم را از غفلت و جهل بيرون مى‏آورد و با پيامبرانش به آنان هشدار مى‏دهد و سپس اگر قبول نكردند هلاكشان مى‏كند).
--------------------------------------------
نکته ها
سنّت خداوند آن است كه راه حقّ را با فرستادن انبيا و هشدارهاى مختلف به مردم نشان مى‏دهد و حقايق را بيان كرده، اتمام حجّت مى‏كند. در آن صورت اگر بى‏اعتنايى كردند، كيفر مى‏دهد. اين قانون و سنّت كلّى در آيات متعدّدى مطرح شده است، از جمله: «و ما أهلكنا من قرية الاّ لها منذرون» [480] ما هيچ قريه‏اى را هلاك نكرديم مگر آنكه مردم آنجا بيم‏دهندگانى داشتند. «و ما كنّا معذّبين حتّى نبعث رسولاً» [481] ما تا پيامبرى نفرستيم، عذاب نمى‏كنيم.
_____________________________
480) شعراء، 208.
481) اسراء، 15.
--------------------------------------------
پيام ها
1- كيفردادن گناهكار، از شئون ربوبيّت خداوند است. «ربّك مهلك القرى‏»
2- عقاب بدون بيان وهشدار، ظلم و قبيح است. «مهلك القُرى بظلمٍ و اهلها غافلون»





۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 132

---------------------------------------
آيه
وَلِكُلٍّ دَرَجتٌ مِمَّا عَمِلُواْ وَمَا رَبُّكَ بِغَفِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ
----------------------------------------
ترجمه
و براى هر كس بر اساس آنچه انجام داده‏اند درجاتى است، و پروردگار تو از آنچه مى‏كنند غافل نيست.
----------------------------------------------
نکته ها
مراد از «درجات» در اين آيه، درجاتِ رشد نيست، بلكه شامل دركاتِ سقوط نيز مى‏شود.
--------------------------------------------
پيام ها
1- خداوند، عادل است و مرتبه‏ى هر كس را طبق عملكرد خود او قرار مى‏دهد. «درجاتٌ ممّا عملوا»
2- سعادت و شقاوت انسان، بسته به اعمال اوست. «ممّا عملوا»
3- انسان بايد بهوش باشد، زيرا تحت نظر خداست. «و ما ربّك بغافل عمّا يعملون»





۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 133، 134

---------------------------------------
آيه
وَرَبُّكَ الْغَنِىُّ ذُو الرَّحْمَةِ إِنْ يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ وَيَسْتَخْلِفْ مِنْ بَعْدِكُمْ مَا يَشَاءُ كَمَا أَنْشَأَكُم مِن ذُرِيَّةِ قَوْمٍ ءَاخَرِينَ‏
إِنَّ مَا تُوعَدُونَ لَأَتٍ وَمَا أَنْتُمْ بِمُعْجِزِينَ‏
------------------------------------------
ترجمه
و پروردگار تو بى‏نياز و صاحبِ رحمت است. اگر بخواهد، شما را مى‏برد و پس از شما هر كه را بخواهد جايگزين مى‏كند، همان گونه كه شما را از نسل قوم ديگرى پديد آورد.
به راستى آنچه وعده داده مى‏شويد، آمدنى است و شما نمى‏توانيد (خدا را) ناتوان سازيد (و از كيفر و عدل او بگريزيد).
-----------------------------------------
پيام ها
1- تنها خداوند بى‏نياز مطلق است، پس هرگز خود را بى‏نياز نبينيم. «ربّك الغنى» در جاى ديگر مى‏فرمايد: «يا أيّها النّاس أنتم الفقراء الى‏اللّه واللّه هو الغنىّ الحميد» [482] اى مردم! همه شما نيازمند خداييد و تنها اوست كه بى‏نياز وستوده است.
2- گناهكاران، بايد در همين دنيا هم بترسند، زيرا محو آنان توسط قدرت الهى بسيار ساده است. «يذهبكم»
3- ريشه‏ى ظلم (كه در دو آيه قبل آمده بود)، يا نياز است، يا سنگدلى و هيچ يك از اين دو در خدا وجود ندارد. «الغنىّ ذوالرّحمة»
4- شرط مربّى خوب، بى‏نيازى و عطوفت است. «ربّك الغنىّ ذو الرّحمة»
5 - بقاى اجتماعات بشرى، به مشيّت الهى بستگى دارد. «اِن يشأ يذهبكم»
6- بود و نبود انسان‏ها، نفع و زيانى براى خداوند ندارد. «الغنىّ... اِن يشأ يذهبكم»
7- خداوند از عبادات ما بى‏نياز است، دستورهاى عبادى، عامل رشد خودماست. «الغنىّ»
8 - رحمت خداوند، فراگير است، ولى گاهى بشر كار را به جايى مى‏رساند كه خداوند همه را نابود مى‏كند. «ذوالرّحمة... يذهبكم»
9- وعده‏هاى الهى قطعى است، نه شوخى. «انّ ما توعدون لآت»
10- مجرم در قيامت نمى‏تواند با قدرت الهى در افتد. «و ما انتم بمعجزين»
_____________________________
482) فاطر، 15.





۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 135

---------------------------------------
آيه
قُلْ يَقَوْمِ اعْمَلُواْ عَلَى‏ مَكَانَتِكُمْ إِنِّى عَامِلٌ فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ مَن تَكُونُ لَهُ عَقِبَةُ الْدَّارِ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الظَّلِمُونَ‏
-----------------------------------------
ترجمه
بگو: اى قوم من! بر جايگاه و سيرت خويش عمل كنيد كه من نيز (بر اساس سيرت خويش) عمل مى‏كنم و به زودى خواهيد دانست كه سرانجام آن سراى از كيست، همانا ستمكاران رستگار نمى‏شوند.
------------------------------------------
پيام ها
1- پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله، چون به راه خود يقين دارد، مأمور است در برخوردهاى خود، ثبات و قاطعيّت خود را به ديگران اعلام كند. «قل يا قوم اعملوا على مكانتكم انّى عامل...»
2- سرپيچى مردم، وظيفه‏ى پيامبران را عوض نمى‏كند. «انّى عامل»
3- سرنوشت مردم، وابسته به عملكرد خودشان است. «اعملوا ... فسوف تعلمون»
4- ملاك موفقيّت، حسن عاقبت و سرانجام كار است، نه جلوه‏ها و تلاشهاى زودگذر. «عاقبة الدّار»
5 - ظالم، رستگار نمى‏شود. «انّه لا يفلح الظالمون»
6- سرپيچى از راه خدا و انبيا ظلم است. «الظالمون»





۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 136

---------------------------------------
آيه
وَجَعَلُواْ لِلَّهِ مِمّا ذَرَأَ مِنَ الْحَرْثِ وَالْأَنْعَمِ نَصِيباً فَقَالُواْ هَذَا لِلَّهِ بِزَعْمِهِمْ وَهَذَا لِشُرَكَائِنَا فَمَا كَانَ لِشُرَكَائِهِمْ فَلَا يَصِلُ إِلَى اللَّهِ وَمَا كَانَ لِلَّهِ فَهُوَ يَصِلُ إِلَى‏ شُرَكَائِهِمْ سَاءَ مَا يَحْكُمُونَ
----------------------------------------
ترجمه
و (بت پرستان) از آنچه خداوند از كشت و چهارپايان آفريده است، سهمى را براى خدا قرار دادند و به پندار خودشان گفتند: اين قسمت براى خداست و اين قسمت براى (بت‏هايى كه هم) شريكان (خدايند، هم شريك اموال) ما پس آنچه سهم شركا و بت‏ها بود به خدا نمى‏رسيد، ولى هرچه سهم خدا بود به شركا مى‏رسيد، چه بد است آنچه داورى مى‏كنند!
---------------------------------------
نکته ها
آنان كه از مدار تربيت انبيا بيرون رفته و به وادى خيال مى‏روند، حرف‏ها و تصميم‏هايشان نيز خيالى و بى‏منطق است و خود را مالك همه چيز مى‏دانند و تقسيم‏بندى مى‏كنند. يكبار پسران را سهم خود و دختران را سهم خدا مى‏دانند. «الكم الذكر و له الانثى» [483] يكبار هم غلات و حيوانات را بين خدا و بت‏ها تقسيم مى‏كنند. مشركان مى‏پنداشتند سهم بت‏ها غير قابل تغيير است و آن را خرج بتكده‏ها و خدمه آنها مى‏كردند، و سهم خدا را نيز به اين بهانه كه خداى آسمان‏ها بى‏نياز است، هنگام كم و كسر آمدن‏ها خرج بتخانه‏ها مى‏كردند. نه خرج كودكان، فقرا و مهمانان.
____________________________
483) نجم، 21.
------------------------------------------
پيام ها
1- در كشاورزى و دامدارى، گرچه انسان نقش دارد، امّا زارع و خالق اصلى خداست. «للّه ممّا ذرأ» در آيه‏اى ديگر مى‏فرمايد: «ءانتم تزرعونه أم نحن الزّارعون» [484]
2- قانون زكات و تقسيم درآمد و منافع، در عقائد انسان‏هاى قبلى نيز بوده است، هر چند به صورت خرافى. «هذا للّه... هذا لشركائنا»
3- مشركان با آنكه بت‏ها را شريك خدا مى‏پنداشتند، ولى براى خداوند موقعيّت ويژه‏اى از عزّت و غنا قائل بودند و تلفات را از سهم خدا كم مى‏كردند و مى‏گفتند: او نيازى ندارد. «ما كان للّه فهو يصل الى شركائهم»
4- رسالت انبيا، مبارزه با خرافات است. «ساء ما يحكمون»
_____________________________
484) واقعه، 64.




۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 137

---------------------------------------
آيه
وَكَذَلِكَ زَيَّنَ لِكَثِيرٍ مِنَ الْمُشْرِكِينَ قَتْلَ أَوْلَدِهِمْ شُرَكَاؤُهُمْ لِيُرْدُوهُمْ وَلِيَلْبِسُواْ عَلَيْهِمْ دِينَهُمْ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ مَا فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَ مَا يَفْتَرُونَ‏
---------------------------------------
ترجمه
و بدين سان (بت‏ها و خادمان بت‏ها كه) شريكان آنها (در اموالشان محسوب مى‏شدند،) كشتن فرزند را براى بسيارى از مشركان (به عنوان قربانى براى بت‏ها) زيبا جلوه دادند تا آنان را به هلاكت كشيده و آيين آنان را مشتبه سازند. و اگر خداوند مى‏خواست چنين نمى‏كردند (و به اجبار جلو آنان را مى‏گرفت)، پس آنان را با دروغ‏هايى كه مى‏بافند واگذار.
---------------------------------------
نکته ها
همان گونه كه تقسيم كشت و دام، ميان خدا و شريكان، در نظر مشركان جلوه داشت، عشق به بت و فرزندكشى در پاى بت را هم وسوسه‏هاى شيطانى در نظرشان آراسته بود.
«يُردُوهُم»: از «ارداء» به معناى هلاك كردن است.
مشركان يا مى‏گويند: دختر ننگ است و زنده به گورش مى‏كنند، «أيمسكه على هون» [485] يا مى‏گويند: خرجى ندارم و بايد نابود شود، «خشية املاق» [486] يا آن را نوعى قرب به بت‏ها مى‏دانند، كه همه‏ى اينها نوعى تزيين است.
__________________________
485) نحل، 59.
486) اسراء، 31.
---------------------------------------
پيام ها
1- بينش غلط و خرافى، سبب مى‏شود كه انسان، فرزند خود را پاى بت سنگى و چوبى قربانى كرده و به آن افتخار نمايد. «زَيَّن... قتل أ
ودلاهم» 2- مجرمان، حتّى براى فرزندكشى هم توجيه درست مى‏كنند تا روان و وجدان خود را آرام كنند. «زَيَّن»
3- در انتقاد، انصاف را مراعات كنيم. «لكثير من المشركين» نه آنكه همه چنين‏اند.
4- توجيه گناه و آراستن زشتى‏ها، عامل هلاكت و سقوط است. «زَيَّن... ليُردُوهم»
5 - خرافه‏گرايى، سبب التقاط و آميختگى دين با شبهات است. «وليلبسوا»
6- پيامبر، مسئول ابلاغ است نه اجبار، اگر مردم گوش نكردند، آنان را رها كرده و به سراغ دل‏هاى آماده مى‏رود. «فذرهم»
7- افكار و رفتار منحرفان، نبايد حقّ‏جويان را دلسرد كند. «فذرهم و ما يفترون»
8 - شريك پنداشتن براى خداوند، افترا به اوست. «فذرهم و ما يفترون»





۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 138

---------------------------------------
آيه
وَقَالُواْ هَذِهِ أَنْعَمٌ وَحَرْثٌ حِجْرٌ لَّا يَطْعَمُهَا إِلَّا مَن نَشَاءُ بِزَعْمِهِمْ وَأَنْعَمٌ حُرِّمَتْ ظُهُورُهَا وَأَنْعَمٌ لَا يَذْكُرُونَ اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهَا افْتِرَاءً عَلَيْهِ سَيَجْزِيِهم بِمَا كَانُواْ يَفْتَرُونَ
---------------------------------------------
ترجمه
و مشركان (به پندار خويش) گفتند: اينها، دام‏ها و كشت‏هايى ممنوع است، كسى نخورد مگر آن (خادمين بتكده‏ها) كه ما بخواهيم. و چهارپايانى است كه (سوار شدن بر) پشت آنها حرام است و چهارپايانى كه نام خدا را (هنگام ذبح) بر آن نمى‏برند (اين احكام را) به دروغ به خدا نسبت مى‏دادند. خداوند به زودى آنان را به كيفر آنچه به او افترا مى‏بستند جزا خواهد داد.
----------------------------------------------
نکته ها
«حِجْر» به معناى منع است و «تحجير» يعنى منطقه‏اى را سنگ‏چين كردن و مانع شدن از ورود ديگران براى تصاحب آن. «حِجر اسماعيل» نيز جايى است كه با ديوار سنگى جدا شده است. عقل را هم «حِجر» گويند، چون انسان را از زشتى‏ها باز مى‏دارد. «هل فى ذلك قسم لِذى حِجر» [487]
در دو آيه‏ى قبل، عقائد خرافى مشركان درباره‏ى سهم خدا و بت‏ها از كشاورزى و چهارپايان مطرح بود. در اين آيه چگونگى مصرف سهم بت‏ها بيان شده كه احدى حقّ استفاده ندارد، مگر خادمين بت‏ها و بتكده‏ها.
با توجّه به اين آيه، مشركان چهار انحراف داشتند: 1- ممنوع شمردن بعضى از چهارپايان. 2- ممنوع شمردن بعضى از محصولات كشاورزى. 3- ممنوع كردن سوارى برخى از چهارپايان. 4- نبردن نام خدا به هنگام ذبح حيوانات.
قرآن، هدف آفرينش چهار پايان را سوار شدن بر آنها و مصرف از گوشت آنها مى‏داند: «جعل لكم الانعام لتركبوا منها و منها تأكلون» [488] و تحريم بهره‏بردارى از چهارپايان را، از بدعت‏هاى جاهلى مى‏شمرد كه در آيه 103 سوره‏ى مائده نيز بيان شده است.
اسلام، آيين جامعى است كه حتّى انحراف در بهره‏گيرى از حيوانات را هم تحمّل نمى‏كند. وقتى قرآن، از بى‏مصرف ماندن حيوان وتحريم سوارشدن بر آن نكوهش مى‏كند، به طريق اولى از بى‏مصرف ماندن انسان‏ها، منابع، سرمايه‏ها واستعدادها بيشتر نكوهش مى‏كند.
_____________________________
487) فجر، 5.
488) غافر، 79.
--------------------------------------------
پيام ها
1- احكام دين بايد منسوب به خدا باشد، نه بر پايه‏ى گمان، خيال، قياس و استحسان. «قالوا... بزعمهم... افتراءً عليه»
2- مبارزه با خرافات، يكى از وظايف اصلى پيامبران است. «افتراء عليه سيجزيهم»
3- تحريم حلال‏ها و تحليل حرام‏ها، افترا بر خداست. «هذه انعام و حرث حجر... افتراء»
4- بدعت‏گذاران، در انتظار كيفر قوانين موهوم خود باشند. «سيجزيهم»






۲۶ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۳
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۶
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۱۹,۵۰۴ بازدید
۱ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۳۷۸ بازدید
۲ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۰,۹۹۹ بازدید
۳ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۵,۱۰۱ بازدید
۳ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۷۶ بازدید
۳ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۸۹ بازدید
۴ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۰۸۹ بازدید
۵ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۱۴۴ بازدید
۱۲ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۵۵۲ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۱,۰۸۷ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۴۷۸ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۴۴ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۳۴۴ کاربر آنلاین است. (۲۴۹ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۳۴۴

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!