به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۲ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 118

---------------------------------------------
آيه
فَكُلُواْ مِمّا ذُكِرَ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ إِن كُنتُم بَِايَتِهِ مُؤْمِنينَ
---------------------------------------------
ترجمه
پس اگر به آيات الهى ايمان داريد (تنها از) آنچه نام خداوند (هنگام ذبح) بر آن برده شد بخوريد.
--------------------------------------------
نکته ها
بردن نام خداوند هنگام ذبح حيوان، نوعى مصونيّت دادن به ماديات و به صحنه آوردن ايمان است. ياد خدا در هر كارى خوب است، امّا در ذبح حيوان كه گرفتن جان آن مطرح است، ضرورت مى‏يابد.
از نشانه‏هاى جامعيّت مكتب اسلام اين است كه در يك مسئله‏ى جزيى مانند ذبح، همه‏ى جوانب آن را مطرح كرده است: هم مكتب (نام خدا)، هم وسيله (آهن)، هم شيوه‏ى بريدن رگ‏ها، هم امّت (مسلمان بودن كسى كه ذبح مى‏كند) و هم جهت (قبله) و هم موارد مصرف. «فكلوا مما ذكر اسم اللَّه»
-------------------------------------------
پيام ها
1- غذا و خوراك مؤمن بايد جهت الهى داشته باشد. «فكلوا مما ذكر اسم اللَّه»
2- نام خداوند، مُهر جواز مصرف و پروانه‏ى استفاده از گوشت حيوانات قابل مصرف است. «فكلوا ممّا ذكر اسم اللّه عليه...»
3- براى تحكيم پايه‏هاى توحيد، از هر فرصتى، حتّى ذبح حيوان بايد استفاده كرد. آرى توحيد، تنها يك مسأله‏ى ذهنى نيست. «فكلوا ممّا ذكر اسم اللّه عليه»
4- تغذيه‏ى حلال و التزام به احكام، شرط ايمان است. «اِن كنتم بآياته مؤمنين»





۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 119

---------------------------------------------
آيه
وَمَا لَكُمْ أَلَّا تَأْكُلُواْ مِمَّا ذُكِرَ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَقَد فَصَّلَ لَكُمْ ما حَرَّمَ عَلَيْكُمْ إِلَّا مَا اضْطُرِرْتُمْ إِلَيْهِ وَإِنَّ كَثِيراً لَيُضِلُّونَ بِأَهْوَائِهِم بِغَيْرِ عِلْمٍ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُعْتَدِينَ‏
------------------------------------------
ترجمه
و شما را چه شده كه از آنچه كه نام خداوند بر آن برده شده است نمى‏خوريد؟ (و بى‏جهت حلال ما را بر خود حرام مى‏كنيد،) در صورتى كه خداوند آنچه را بر شما حرام كرده خودش به تفصيل براى شما بيان كرده است، مگر آنچه (از محرّمات) كه به خوردن آن مضطرّ شديد، همانا بسيارى از مردم، ديگران را جاهلانه به خاطر هوس‏هاى خود گمراه مى‏كنند. قطعاً پروردگارت به متجاوزان آگاه‏تر است.
-----------------------------------------
نکته ها
گروهى با شبهه‏افكنى ومقايسه ميان حيوان ذبح شده و مرده، مردم را به انحراف كشيده و مى‏گفتند: چرا حيوانى را كه ما مى‏كشيم حلال است و آنچه را خدا مى‏كشد، حرام؟ كه اين آيه ضمن هوشيار نمودن مردم، پاسخ آنان را نيز مى‏دهد.
----------------------------------------
پيام ها
1- هر كس بدون دليل حلال‏هاى الهى را بر خود حرام كند بايد توبيخ شود. «و ما لكم الاّ تأكلوا...» (گويا بعضى از مسلمانان تحت تأثير سنّت‏هاى جاهلى قرار مى‏گرفتند و حلال‏هايى را بر خود حرام مى‏كردند.)
2- خوردن گوشت حيوان هم اگر رنگ الهى داشته باشد حلال، و گرنه حرام است. «ذكر اسم اللَّه»
3- همه‏ى محرّمات الهى، در مكتب آسمانى اسلام بيان شده است. «و قد فصّل لكم ما حرّم عليكم» [463]
4- اصل و قانون كلّى در خوردنى‏ها، حلال بودن است و هر چه حرام باشد، خداوند بيان مى‏كند. «فصّل لكم ما حرّم»
5 - احكام اسلام، بن‏بست ندارد. «الاّ ما اضطررتم اليه»
6- اضطرار، تكليف را ساقط مى‏كند. «الاّ ما اضطررتم اليه»
7- تكليف‏هاى الهى، متناسب با شرايط زمان، مكان و توان انسان است. «الاّ ما اضطررتم اليه»
8 - استفاده از خوردنى‏هاى حرام، در موارد اضطرارى جايز است. «الاّ ما اضطررتم اليه»
9- تعيين حلال و حرام، بر پايه‏ى دستورات الهى است. «حرّم عليكم»
10- جهل و هواپرستى، از عوامل انحراف است. «ليضلّون بأهوائهم بغير علم»
11- گمراه ساختن مردم، تجاوز به حقوق جامعه است. «أعلم بالمعتدين»
______________________________
463) اين بيان تفصيلى، اشاره به آيه 115 سوره‏ى نحل است. تفسير الميزان.




۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 120

---------------------------------------------
آيه
وَذَرُواْ ظَهِرَ الْإِثْمِ وَبَاطِنَهُ إِنَّ الَّذِينَ يَكْسِبُونَ الْإِثْمَ سَيُجْزَوْنَ بِمَا كَانُواْ يَقْتَرِفُونَ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
و گناه آشكار و پنهان را رها كنيد، همانا كسانى كه مرتكب گناه مى‏شوند، به زودى كيفر كارهايى را كه مرتكب شده‏اند، خواهند ديد.
---------------------------------------------
نکته ها
چه در گذشته چه امروز، مردم تنها از گناه آشكار هراس داشته و دارند.
بعضى گفته‏اند مراد از گناهان پنهان، گناهانى است كه آثار آن پنهان است، مثل غذاهاى حرام كه قساوت قلب مى‏آورد.
---------------------------------------------
پيام ها
1- گناه، جاذبه وكششى دارد كه بايد با اراده‏ى قاطع، از آن دل كند. «و ذروا ظاهر الاثم و باطنه»
2- اسلام، هم به طهارت ظاهر توجّه دارد، هم باطن، هم بايد از گناهان عملى دورى كرد و هم از گناهان قلبى، مانند سوء ظنّ. «ظاهر الاثم و باطنه»
3- كيفر الهى، براى گناهانى است كه با علم و عمد انجام مى‏گيرد. «انّ الّذين يكسبون الاثم»
4- گرچه شيطان وسوسه مى‏كند، امّا انسان با اراده گناه مى‏كند. «يكسبون الاثم»
5 - قيامت و كيفر آخرت، دور نيست. «سيجزون»
6- كيفرهاى الهى، نتيجه‏ى عملكرد خود ماست. «بما كانوا يقترفون»






۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 121

---------------------------------------------
آيه
وَلَا تَأْكُلُواْ مِمَّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَإِنَّهُ لَفِسْقٌ وَإِنَّ الشَّيَطِينَ لَيُوحُونَ إِلَى‏ أَوْلِيَائِهِمْ لِيُجَدِلُوكُمْ وَإِنْ أَطَعْتُمُوهُمْ إِنَّكُمْ لَمُشْرِكُونَ‏
------------------------------------------
ترجمه
و از آنچه نام خداوند بر آن برده نشده، نخوريد، چرا كه خوردن آن فسق (و خروج از مدار بندگى) است. همانا شياطين، به دوستان خود القا مى‏كنند تا به جدال با شما برخيزند (كه مثلاً چه فرقى است ميان حيوان مرده يا ذبح شده) و اگر از آنان اطاعت كنيد، قطعاً شما هم مشرك مى‏شويد.
--------------------------------------------
نکته ها
چون حرام‏خوارى، قساوت قلب مى‏آورد و زمينه‏ى گناهان ديگر است، اسلام آن را به شدّت منع كرده است.
در آيه 5 سوره‏ى مائده خوانديم كه طعام اهل كتاب براى شما حلال است. اين آيه مى‏گويد: گوشت هر حيوانى كه نام خداوند بر آن برده نشود حرام است. از آنجا كه اهل كتاب، اين شرط را رعايت نمى‏كنند، پس گوشت حيوان آنها براى ما حرام است و مراد از طعام در آن آيه، حبوبات و امثال آن است، نه گوشت. [464]
وسوسه‏ى شياطين اين گونه است كه مى‏گويد: حيوان مرده را خدا كشته و كشته‏ى خدا بهتر از كشته‏ى انسان است! پس چرا حيوانِ مرده، حرام ولى حيوانِ ذبح شده حلال است؟! غافل از آنكه اجراى فرمان الهى مهم است و حيوان مرده، به خاطر بيرون نيامدن خون‏هاى كثيف از بدنش، معمولاً بيمارى‏هايى را همراه دارد. علاوه بر آنكه مردن، خود دليل بيمارى و ناسالم بودن حيوان است.
___________________________
464) تفسير الميزان.
----------------------------------------
پيام ها
1- مسلمان، حتّى در مسائل تغذيه بايد تعهّد دينى را مراعات كند. «و لاتأكلوا ممّا لم يذكر اسم اللّه عليه»
2- بردن نام خدا به هنگام ذبح، تشريفات نيست، بلكه حكمى لازم الاجراست و ترك آن، فسق است. «اِنّه لَفِسق»
3- هر كجا ناباورى بيشتر است، تأكيد نيز لازم است. چون پذيرفتن شرايط حلال بودن ذبح، براى مردم جاهل سنگين بود، خداوند با چند تأكيد مسئله را مطرح كرد. «انّه لفسق» (جمله اسميّه، «اِنّ» وحرف «لام»، نشان تأكيد است)
4- انسان، در اثر مصرف حرام، زمينه‏ى پذيرش القائات شيطانى را پيدا مى‏كند. «و لا تأكلوا... و انّ الشياطين ليوحون»
5 - شيطان‏ها، قدرت وسوسه و القا دارند. «انّ الشياطين ليوحون»
6- وسوسه‏هاى شياطين، تنها در اولياى آنان نافذ است، نه در اولياى خدا. «ليوحون الى أوليائهم»
7- پشتوانه‏ى جدال‏هاى انسان، وسوسه‏ها وهوس‏هاست. «ليوحون... ليجادلوكم»
8 - جدال در احكام الهى، از حربه‏ها و القائات شيطانى است. «و انّ الشياطين... ليجادلوكم»
9- جدال در احكام دينى، انسان را به شرك مى‏كشاند. «ليجادلوكم... لمشركون»
10- خداپرستانى كه در عمل، مطيع غير خدا مى‏باشند، مشركند. «انّكم لمشركون»





۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 122

---------------------------------------------
آيه
أَوَمَنْ كَانَ مَيْتاً فَأَحْيَيْنَهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُوراً يَمْشِى بِهِ فِى النَّاسِ كَمَن مَثَلُهُ فِى الظُّلُمَتِ لَيْسَ بِخَارِجٍ مِنْهَا كَذَ لِكَ زُيِّنَ لِلْكَفِرِينَ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ
----------------------------------------------
ترجمه
وآيا آنكه (به واسطه‏ى جهل و شرك) مرده بود، پس او را (با هدايت خويش) حيات بخشيديم و براى او نورى (از ايمان) قرار داديم كه با آن در ميان مردم راه خود را بيابد، مَثَل او مَثَل كسى است كه در ظلمت‏هاى (جهل و شرك) قرار دارد و از آن بيرون آمدنى نيست؟ اين گونه براى كافران، كارهايى كه مى‏كردند جلوه داده شده بود.
------------------------------------------------
نکته ها
اين آيه درباره‏ى ايمان آوردن حضرت حمزه، عموى پيامبر نازل شده است، كه چون از اذيت و آزار ابوجهل نسبت به رسول خدا صلى الله عليه وآله و مكتب او آگاه شد، به حمايت از پيامبر سراغ ابوجهل رفت و با مشت بر سر او كوبيد. آنگاه گفت: من از امروز، به محمّد ايمان مى‏آورم.
از آن پس تا زمان شهادت، يك افسر رشيد و با ايمان براى اسلام بود.
در تعابير قرآنى، «مرگ»، هم بر مرحله قبل از نطفه گفته شده است: «كنتم امواتاً فأحياكم» [465] هم به گمراهى: «أوَ مَن كان ميتاً» هم به منطقه‏ى بى‏گياه و خشك: «فسقناه الى بلد ميّت» [466] هم به مرگ موقّت: «فقال لهم اللّه موتوا ثمّ أحياهم» [467] و هم به مرگ حقيقى: «انّك ميّت و انّهم ميّتون» [468].
امام باقر عليه السلام فرمود: نورى كه در ميان مردم راه را از چاه نشان مى‏دهد، امام و رهبر آسمانى است. [469]
______________________________
465) بقره، 28.
466) فاطر، 9.
467) بقره، 243.
468) زمر، 30.
469) تفسير الميزان.
----------------------------------------------
پيام ها
1- حيات و مرگ واقعى انسان، ايمان و كفر اوست. «ميتاً فأحييناه»
2- ارشاد و هدايت، كار خداست، هر چند خود انسان زمينه‏ى هدايت را فراهم مى‏كند. «فأحييناه»
3- استفاده از تمثيل، سؤال و مقايسه، در تبليغ و تربيت مؤثّر است. «أومن كان... كمن مثله...»
4- مؤمن، هرگز به بن بست نمى‏رسد. او در جامعه هم بينش دارد و هم حركت. «نوراً يمشى به فى النّاس»
5 - وقتى نور نباشد، ظلمت‏ها انسان را فرامى‏گيرد. «فى‏الظلمات ليس بخارج منها»
6- حقّ، يكى وباطل بسيار است. (كلمه‏ى «نور» مفرد آمده، ولى كلمه‏ى «ظلمات» جمع آمده است)
7- جز نور ايمان وهدايت الهى، براى بشر نجات‏بخشى نيست. «ليس بخارج منها»
8 - زيبا پنداشتن اعمال، مانع رشد و خروج انسان از تاريكى است. «ليس بخارج منها كذلك زيّن للكافرين»
9- كارهاى انسان بى ايمان، در ديد و تفكّر او مؤثّر است. «كذلك زيّن لكافرين ما كانوا يعملون»
10- كارهاى پر جاذبه، كفّار (مثل ابتكارات و اختراعات و تكنولوژى و تمدّن)، چنان براى آنان جلوه كرده كه نمى‏گذارد انحرافات و سقوط انسانيّت خود را درك كنند. «زيّن للكافرين ما كانوا يعملون»





۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 123

---------------------------------------------
آيه
وَكَذَ لِكَ جَعَلْنَا فِى كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَبِرَ مُجْرِمِيهَا لَِيمْكُرُواْ فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنْفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُروُنَ
--------------------------------------------
ترجمه
و ما اين گونه در هر ديارى مجرمان بزرگش را مى‏گماريم تا در آن قريه‏ها و مناطق، حيله (و فسق و فساد) كنند، امّا جز به خودشان نيرنگ نمى‏كنند ولى نمى‏فهمند (كه نتيجه‏ى حيله، به خودشان باز مى‏گردد).
-----------------------------------------
نکته ها
در شأن نزول آيه‏ى قبل، به جنگ و ستيز ابوجهل با پيامبر اسلام اشاره شد، اين آيه مى‏فرمايد: وجود ابوجهل‏ها، چيز تازه‏اى نيست و هميشه و همه جا در مقابل دعوت‏هاى حقّ، چنين مهره‏هاى فاسدى بوده است. «و كذلك»
-----------------------------------------
پيام ها
1- سنّت الهى، پاسخ دادن به مكر و حيله‏هاى دشمنان است. «و كذلك»
2- تلاش‏هاى خوبان و بدان، همه در مدار قدرت الهى است. «جعلنا... مجرميها»
(هم در اين آيه كه مربوط به مجرمان است و هم در آيه قبل كه درباره مؤمنين بود كلمه‏ى «جعلنا» بكار رفته است)
3- رهبران فاسد و مفسد، ريشه‏ى فساد جامعه‏اند. «اكابر مجرميها ليمكروا فيها»
4- مكر و تزوير، حربه‏ى رهبران مفسد است. «ليمكروا»
5 - از دست دادن صفا و صداقت و گرفتار شدن به قهر الهى، بزرگ‏ترين ضربه‏اى است كه حيله گران به خود مى‏زنند. «ما يمكرون الاّ بأنفسهم»
6- بدتر از بيمارى، جهل به بيمارى است و بدتر از حيله، ندانستن اينكه آثار سوء آن به حيله‏گر برمى‏گردد. «ما يشعرون»





۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 124

---------------------------------------------
آيه
وَإِذَا جَاءَتْهُمْ ءَايَةٌ قَالُواْ لَنْ نُؤْمِنَ حَتَّى‏ نُؤْتَى‏ مِثْلَ مَا أُوِتِىَ رُسُلُ اللَّهِ اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسَالَتَهُ سَيُصِيبُ الَّذِينَ أَجْرَمُواْ صَغَارٌ عِنْدَ اللَّهِ وَعَذَابٌ شَدِيدُ بِمَا كَانُوا يَمكُرُونَ
--------------------------------------------
ترجمه
و چون آيه و نشانه‏اى (از سوى خدا براى هدايت آنان) نازل شد گفتند: ما هرگز ايمان نمى‏آوريم تا آنكه به ما هم مثل آنچه به فرستادگان خدا داده شد، داده شود، (بگو:) خداوند بهتر مى‏داند كه رسالت خود را كجا (و نزد چه كسى) قرار دهد. به زودى به آنها كه گناه كردند، به سزاى آن مكر و نيرنگ‏ها كه مى‏كردند، خوارى و عذاب سخت از نزد خداوند خواهد رسيد.
---------------------------------------------
نکته ها
در شأن نزول آيه گفته‏اند كه وليدبن مغيره، مغز متفكّر كفّار، مى‏گفت: چون سن وثروت من بيش از محمّدصلى الله عليه وآله است، پس بايد به من هم وحى شود. البتّه چنين حرفى از ابوجهل هم نقل شده است.
درباره‏ى جمعى از سران كفر كه در جنگ «بدر» كشته شدند، وعده‏ى الهى عملى شد و ذلّت به آنان رسيد.
----------------------------------------------
پيام ها
1- سردمداران قدرتمند، به دليل خود برتربينى، استكبار نموده ودعوت اسلام را نمى‏پذيرند. «قالوا لن نؤمن حتّى نؤتى مثل ما اوتى»
2- ملاك گزينش‏هاى الهى، علم او به شايستگى‏هاست. «اللَّه أعلم»
3- نتيجه‏ى استكبار در برابر حقّ، ذلّت و خوارى است. «لن نؤمن... سيصيب الّذين اجرموا صغار عند اللّه»






۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 125

---------------------------------------------
آيه
فَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ أَن يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَمِ وَمَن يُرِدْ أَن يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقاً حَرَجاً كَأَنَّمَا يَصَّعَّدُ فِى الْسَّمَاءِ كَذَلِكَ يَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ
-----------------------------------------------
ترجمه
خداوند هركه را بخواهد هدايت كند، سينه‏اش را براى (پذيرش) اسلام مى‏گشايد و هر كه را (به خاطر اعمال وخصلت‏هاى خلافش) بخواهد گمراه كند، سينه‏اش را (از پذيرفتن ايمان) سخت قرار مى‏دهد، گويا به زحمت در آسمان بالا مى‏رود. خداوند اين چنين پليدى (كفر) را بر كسانى كه ايمان نمى‏آورند قرار مى‏دهد.
----------------------------------------------
نکته ها
رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود: نشانه‏ى شرح صدر چند چيز است: «الانابة الى دارالخلود والتجافى عن دار الغرور والاستعداد للموت قبل نزول الفوت» توجّه و گرايش خاضعانه به سوى آخرت و دورى از دنياى حيله‏گر و آمادگى براى مرگ قبل از آنكه فرصت را از دست بدهد. [470] امام سجاد عليه السلام نيز در شب 27 رمضان دعايى را كه متضمّن همين خواسته است، مكرّر مى‏خواند. [471]
مراد از هدايت و ضلالت الهى، فراهم كردن اسباب هدايت براى شايستگان و از بين بردن اسباب، براى نااهلان است.
منظور از «صدر»، روح و دل است. مراد از شرح صدر، گسترش افق عقل و فكر بلندى روح، براى پذيرش حقّ و هدايت است و اين نيازمند گذشتن از هوسها و تمنيات دل است. آنكه شرح صدر نداشته باشد، همواره در لاك خود مى‏ماند و بيرون نمى‏آيد. نتيجه‏ى شرح‏صدر، بصيرت و نورانيّت همراه با قلب رقيق و حقّ‏پذير است.
اين آيه يكى از معجزات علمى قرآن است كه عوارض صعود به آسمان را بيان كرده و مى‏فرمايد: كسى كه حاضر به پذيرش حقّ نگردد، روحش تنگ و كم ظرفيت مى‏شود، همانند كسى كه مى‏خواهد به آسمان برود كه به علّت سنگينى و فشردگى هوا و نبود اكسيژن، سينه‏اش تنگ و تنفّسش سخت مى‏شود.
امام رضا عليه السلام فرمود: نشانه‏ى سعه‏صدر، تسليم خدا بودن، اطمينان به او داشتن و دلگرم شدن به وعده‏هاى الهى است و نشانه ضيق‏صدر، ترديد و اضطراب است. [472]
از سنّت‏هاى الهى آن است كه براى پاكدلان حقّ‏پذير، شرح صدر قرار دهد و لجوجانِ گريزان از ايمان را گرفتار سلب توفيق و رجس سازد.
حضرت موسى همين كه مأمور تبليغ شد، در اوّلين دعاى خود از خداوند خواست: «ربّ اشرح لى صدرى» [473] ولى پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله بدون درخواست، خداوند به او سعه‏ى صدر عطا كرد. «ألم نشرح لك صدرك» [474].
_______________________________
470) تفسير الميزان.
471) مفاتيح‏الجنان.
472) تفسير كنزالدقائق.
473) طه، 25.
474) شراح، 1.
---------------------------------------------
پيام ها
1- قبول حق، ظرفيّت و زمينه درونى مى‏خواهد. «يشرح صدره للاسلام»
2- شرح صدر، موهبتى الهى است. «يشرح صدره للاسلام»
3- خروج از مدار فطرت و عقل، عامل خفقان و تنگى روح و روان مى‏گردد. «يصّعّد فى السماء»
4- منحرفان هر چند به ظاهر، خود را در گشايش و آرامش ببينند، ولى در واقع گرفتار تنگناها و فشارند. «ضيّقاً حرجاً»
5 - بى‏حوصلگى و كم ظرفيّتى، نوعى رجس و پليدى روح است. «يجعل صدره ضيّقاً... الرِّجس»
6- كسى كه به حقّ ايمان نياورد، به‏تدريج آلوده مى‏شود. «كذلك يجعل اللَّه الرِّجس على الّذين لايؤمنون»






۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 126

---------------------------------------------
آيه
وَهَذَا صِرَطُ رَبِّكَ مُسْتَقِيماً قَدْ فَصَّلْنَا الْأَيَتِ لِقَوْمٍ يَذَّكَّرُونَ
--------------------------------------------
ترجمه
و اين راه پروردگار تو است كه مستقيم است، قطعاً ما آيات خود را براى قوم و گروهى كه پند مى‏پذيرند به تفصيل بيان كرده‏ايم.
----------------------------------------------
نکته ها
كلمه‏ى «هذا»، ممكن است اشاره به كلمه‏ى «اسلام» باشد كه در آيه‏ى قبل آمده بود.
----------------------------------------------
پيام ها
1- جز راه خدا، راه‏هاى ديگر بيراهه است. «وهذا صراط ربك مستقيماً»
2- براى تذكر، تفصيل و تنوع و تكرار لازم است. «فصّلنا... يذّكرون»
3- خداوند، حجت را بر همه تمام كرده است، اگر اهل توجّه باشند، آيات و نشانه‏هاى حق، با بيان‏هاى مختلف روشن شده است. «لقوم يذكرون»
4- توجّه دائمى به تذكّرات الهى، راه دستيابى به صراط مستقيم است. «هذا صراط ربّك... لقوم يذّكّرون»




۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 127

---------------------------------------------
آيه
لَهُمْ دَارُ السَّلَمِ عِنْدَ رِبِّهِمْ وَهُوَ وَلِيُّهُمْ بِمَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ‏
--------------------------------------------
ترجمه
سراى سلامت نزد پرردگارشان، تنها براى آنان است و او به پاداش اعمالى كه انجام مى‏دادند، سرپرست و پشتيبان و دوست آنان است.
-------------------------------------------
پيام ها
1- در بهشت، خشونت، رقابت، حسرت، تهمت، حسد، كينه، دروغ، اندوه و هيچ گونه مرگ و مرض و فقر راهى ندارد. «دار السّلام»
2- برتر از نعمت امنيّت و سلامت، در سايه‏ى لطف مخصوص پروردگار بودن است. «دار السّلام عند ربّهم»
3- خداوند خود امور رهروان راه مستقيم را به عهده دارد. «و هو وليّهم»
4- رسيدن به ولايت الهى، در سايه‏ى عمل و تلاش انسان است. «و هو ولّيهم بما كانوا يعملون»





۲۶ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۳
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۶
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۱۸,۷۴۰ بازدید
۱ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۳۴۲ بازدید
۱ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۰,۳۲۷ بازدید
۳ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۴,۸۷۵ بازدید
۳ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۷۳ بازدید
۳ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۸۹ بازدید
۴ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۰۴۶ بازدید
۵ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۱۱۴ بازدید
۱۱ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۵۲۴ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۰,۹۸۶ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۴۷۴ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۳۴ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۲۰۶ کاربر آنلاین است. (۱۳۹ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۲۰۶

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!