به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۱ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 51

--------------------------------------------
آيه
وَأَنذِرْ بِهِ الَّذِينَ يَخَافُونَ أَن يُحْشَرُواْ إِلَى‏ رَبِّهِمْ لَيْسَ لَهُم مِّن دُونِهِ وَلِىٌّ وَلَا شَفِيعٌ لَّعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
و به وسيله‏ى آن (قرآن) كسانى را كه از محشور شدن نزد پروردگارشان بيم دارند هشدار ده (زيرا) غير از خداوند، براى آنان ياور و شفيعى نيست، شايد كه پروا نمايند.
------------------------------------------
نکته ها
در قرآن بارها خداوند به پيامبرصلى الله عليه وآله فرموده است كه هشدار تو تنها در دل خداترسان اثر مى‏كند، مثل: «انّما تنذر من اتّبع الذّكر و خَشِى الرّحمن» [348] و «انّما تنذر الّذين يخشون ربّهم بالغيب» [349]
_____________________________
348) يس، 11.
349) فاطر، 18.
---------------------------------------------
پيام ها
1- آمادگى افراد، شرط تأثير گذارى هدايت انبيا است. «الّذين يخافون»
2- عقيده به معاد، كليد تقوى است. «يخافون ان يحشروا ... لعلّهم يتّقون»





۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 52

--------------------------------------------
آيه
وَلَا تَطْرُدِ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُم بِالْغَدَوةِ وَالْعَشِىِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ مَا عَلَيْكَ مِنْ حِسَابِهِم مِن شَىْ‏ءٍ وَمَا مِنْ حِسَابِكَ عَلَيْهِمْ مِن شَىْ‏ءٍ فَتَطْرُدَهُمْ فَتَكُونَ مِنَ الظَّلِمِينَ‏
--------------------------------------------
ترجمه
و كسانى را كه بامداد و شامگاه پروردگارشان را مى‏خوانند، در حالى كه رضاى او را مى‏طلبند، از خود مران. چيزى از حساب آنان بر عهده‏ى تو نيست، و از حساب تو نيز چيزى بر عهده آنان نيست كه طردشان كنى و در نتيجه از ستمگران شوى.
--------------------------------------------
نکته ها
در شأن نزول اين آيه آمده است جمعى از كفّار پولدار، چون ديدند فقيرانى مانند عمار و بلال و خباب و ... دور پيامبر را گرفته‏اند، پيشنهاد كردند كه آن حضرت، اينان را طرد كند تا آنان گرد او جمع آيند. به نقل «تفسير المنار» خليفه‏ى دوّم گفت: به عنوان آزمايش، طرح را بپذيريم، آيه‏ى فوق نازل شد. مشابه اين مطلب در سوره‏ى كهف، آيه 28 نيز آمده است.
در تفسير قُرطبى آمده است: پيامبر خدا صلى الله عليه وآله پس از نزول اين آيه، از مجلس فقرا بر نمى‏خاست تا آنكه اوّل فقيران برخيزند.
منظور از خواندن خدا در صبح و شب، ممكن است نمازهاى روزانه باشد. [350]
__________________________
350) تفسير الميزان.
---------------------------------------
پيام ها
1- حفظ نيروهاى مخلص و فقير و مجاهد، مهم‏تر از جذب سرمايه‏داران كافر است. «لا تطرد»
2- هدف، وسيله را توجيه نمى‏كند. براى جذب سران كفر، نبايد به مسلمانان موجود اهانت كرد. «لا تطرد»
3- اسلام، مكتب مبارزه با تبعيض، نژاد پرستى، امتياز طلبى و باج خواهى است. (با توجّه به شأن نزول)
4- اغلب طرفداران انبيا، پابرهنگان بوده‏اند. (با توجّه به شأن نزول)
5 - بهانه گيران، اگر از رهبر و مكتب نتوانند عيب بگيرند، از پيروان و وضع اقتصادى آنان عيب‏جويى مى‏كنند. (با توجّه به شأن نزول)
6- هيچ امتيازى با «ايمان» برابرى نمى‏كند. «يريدون وجهه»
7- ميزان، حال فعلى اشخاص است. اگر مؤمنان فقير، خلاف قبلى داشته باشند، حسابشان با خداست. «ما عليك من حسابهم من شى‏ء»
8 - حساب همه با خداست، حتّى رسول اكرم نيز مسئول انتخاب وعمل ديگران نيست، «ما عليك من حسابهم من شى‏ء» و خود نيز حساب و كتاب دارد. «و ما من حسابك عليهم من شى‏ء»
9- طرد پابرهنگان و محرومان مخلص، ظلم است. «فتكون من الظالمين»





۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 53

--------------------------------------------
آيه
وَكَذَلِكَ فَتَنَّا بَعْضَهُم بِبَعضٍ لِّيَقُولُواْ أَهَؤُلَآءِ مَنَّ اللَّهُ عَلَيْهِم مِّن بَيْنِنَآ أَلَيْسَ اللَّهُ بِأَعْلَمَ بِالشَّكِرِينَ
-----------------------------------------------
ترجمه
و اين گونه بعضى از مردم را به وسيله‏ى بعضى ديگر آزمايش كرديم، تا (از روى استهزا) بگويند: آيا اينانند آنها كه خداوند، از ميان ما بر آنها منّت نهاده است؟ آيا خداوند به حال شاكران داناتر نيست؟
------------------------------------------------
نکته ها
بارها قرآن، بلند پروازى و پر توقّعى سرمايه‏داران را مطرح و محكوم كرده است. آنان توقّع داشتند وحى و قرآن بر آنان نازل شود، از جمله: «أءُلقى الذّكر عليه من بيننا» [351] آيا در ميان ما وحى بر او نازل شد؟! «لولا نُزّل هذا القرآن على رجل من القريتين عظيم» [352] چرا وحى بر مرد بزرگى از آن دو قريه نازل نشد؟!
مؤمن واقعى، شاكر نعمت ايمان است. شخصى نزد امام كاظم عليه السلام از فقر خود شكايت كرد. حضرت فرمود: غنى‏ترين افراد به نظر تو كيست؟ گفت: هارون الرشيد. پرسيد: آيا حاضرى ايمان خود را بدهى و ثروت او را بگيرى؟ گفت: نه. فرمود: پس تو غنى‏ترى، چون چيزى دارى كه حاضر به مبادله با ثروت او نيستى. [353]
____________________________
351) قمر، 25.
352) زخرف، 31.
353) تفسير اطيب‏البيان.
------------------------------------------
پيام ها
1- تفاوت‏هاى اجتماعى، گاهى وسيله‏ى آزمايش و شكوفا شدن خصلت‏ها و رشد آنهاست. اغنيا، با فقرا آزمايش مى‏شوند. «فَتنّا بعضهم ببعض»
2- اغنيا، فقرا را تحقير مى‏كنند و خود را ارزشمند مى‏پندارند. «أهولاء...من‏بيننا»
3- فقراى با ايمان، برگزيدگان خدايند. «مَنَّ اللّه عليهم»
4- پاسخ توهين‏هاى كافران، با نوازش و مهر الهى به مؤمنان داده مى‏شود. «أهؤلاء... أعلم بالشاكرين»
5 - منّت الهى بر فقيران، نتيجه‏ى شكر آنان است. «مَنَّ اللّه... بالشّاكرين»
6- خداوند طبق حكمتش عمل مى‏كند، نه توقّع مردم. «أليس اللّه بأعلم بالشّاكرين»
7- انبيا، نمونه بارز شاكرين هستند. «بالشّاكرين» (فقرايى هم كه هدايت انبيا را پذيرفته‏اند، شاكر نعمت هدايت هستند.) «اعلم بالشّاكرين»






۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 54، 55

--------------------------------------------
آيه
وَإِذَا جَآءَكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بَِايَتِنَا فَقُلْ سَلَمٌ عَلَيْكُمْ كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلَى‏ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ أَنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنكُمْ سُوءاً بِجَهَلَةٍ ثُمَّ تَابَ مِن بَعْدِهِ وَأَصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ‏
وَكَذَلِكَ نُفَصِّلُ الْأَيَتِ وَلِتَسْتَبِينَ سَبِيلُ الْمُجْرِمِينَ
-----------------------------------------
ترجمه
و هرگاه كسانى كه به آيات ما ايمان دارند نزد تو آيند، پس بگو: سلام بر شما! پروردگارتان بر خودش رحمت را مقرّر كرده است كه هر كس از شما از روى نادانى كار بدى انجام دهد و پس از آن توبه كند و خود را اصلاح نمايد، پس قطعاً خداوند، آمرزنده و مهربان است.
و ما بدين گونه آيات را (براى مردم) به روشنى بيان مى‏كنيم، (تا حقّ آشكار) و راه و رسم گناهكاران روشن شود.
-------------------------------------------
نکته ها
در شأن نزول آيه آمده است، جمعى گنهكار، خدمت پيامبر آمده و گفتند: ما خلاف‏هاى زيادى كرده‏ايم. حضرت ساكت شد. اين آيه نازل شد.
در اين سوره، خداوند دوبار جمله: «كتب على نفسه الرحمة» گفته است، يكى براى دلگرم كردن مؤمنان در همين دنيا (همين آيه)، يكى هم در آيه 12 كه براى معاد است. «كتب على نفسه الرّحمة ليجمعنّكم»
جهالت، گاهى در برابر علم است و گاهى در برابر عقل، و در آيه 54 در برابر عقل است.
يعنى از روى جهل وبى‏خردى به گناه كشيده شده‏اند، نه آنكه نمى‏دانستند.
-------------------------------------------
پيام ها
1- ايمان زائر پيامبر خدا، از شرايط دريافت لطف الهى است. «و اذا جاءك الّذين يؤمنون بآياتنا فقل...»
2- زيارت پيامبر، راه دريافت لطف خداست. «جاءك... فقل سلام عليكم كتب»
3- رابطه‏ى رهبر و مردم، بر پايه‏ى انس و محبّت است. «اذا جاءك... فقل سلام عليكم»
4- بهترين عبارت تحيّت، «سلام عليكم» است. «فقل سلام عليكم»
5 - تحقير شدن مؤمنان را جبران كنيد. (در آيه‏ى 53 متكبّران با لحن تحقيرآميزى مى‏گفتند: «اَهؤلاء...» ولى در آيه 54 خداوند آن تحقير را جبران مى‏كند و به پيامبرش دستور سلام كردن به مؤمنان را صادر مى‏كند.) «فقل سلام عليكم»
6- «سلام»، شعار اسلام است. بزرگ نيز به كوچك، سلام مى‏كند. «فقل سلام عليكم»
7- مربّى ومبلّغ، بايد با برخوردى محبّت‏آميز با مردم، به آنان شخصيّت دهد. «سلام عليكم»
8 - اگر گناه از روى لجاجت و استكبار نباشد، قابل بخشش است. (جهالت، عذرى قابل قبول براى بخشش و گذشت از خطاكاران است.) «من عمل منكم سوءً بجهالة»
9- خداوند، رحمت را بر خويش واجب كرده، ولى شرط دريافت آن، عذرخواهى و توبه است. «كتب ... ثمّ تاب»
10- توبه، تنها يك لفظ نيست، تصميم و اصلاح هم مى‏خواهد. «تاب و أصلح»
11- توبه‏ى مؤمن حتماً پذيرفته مى‏شود، «عمل منكم» آغاز توبه، بعد از گناه است. «من بعده»
12- عفو الهى همراه با رحمت است. «غفور رحيم» (گناهكار نبايد مأيوس شود)
13- روشنگرى نسبت به سيماى مجرمان و راه خطاكاران و اهل توطئه، از اهداف مكتب است. «لتستبين سبيل المجرمين»





۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 56

--------------------------------------------
آيه
قُلْ إِنِّى نُهِيتُ أَنْ أَعْبُدَ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ قُل لَّآ أَتَّبِعُ أَهْوَآءَكُمْ قَدْ ضَلَلْتُ إِذاً وَمَآ أَنَاْ مِنَ الْمُهْتَدِينَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
بگو: من از پرستش آنها كه به جاى خدا مى‏خوانيد نهى شده‏ام. بگو: من از هوسهاى شما پيروى نمى‏كنم، كه در اين صورت گمراه شده و از هدايت يافتگان نخواهم بود.
----------------------------------------------
پيام ها
1- در پاسخ به تمايلات نابجاى مشركين مبنى بر پذيرش بت‏ها و روش آنان، بايد با صراحت جواب نفى داد. «نُهيتُ، لا أتّبع، ضللت» (آرى شرك، در هيچ قالبى مجاز نيست)
2- برخورد و موضع‏گيرى‏هاى پيامبر صلى الله عليه وآله، از وحى سرچشمه مى‏گيرد. «قل، قل»
3- برائت از شرك، جزو اسلام است. «نُهيتُ أن أعبد الّذين تدعون من دون اللّه»
4- ريشه‏ى شرك، هواپرستى است. «لا أتّبع أهوائكم»
5 - مبلّغ، نبايد در پى ارضاى هوسهاى مردم باشد. «لا أتّبع أهوائكم»
6- هواپرستى، زمينه‏ى هدايت را در انسان از بين مى‏برد. «لاأتّبع اهوائكم... ما أنا من المهتدين»






۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 57

--------------------------------------------
آيه
قُلْ إِنِّى عَلَى‏ بَيِّنَةٍ مِّن رَّبِّى وَكَذَّبْتُم بِهِ مَا عِندِى مَا تَسْتَعْجِلُونَ بِهِ إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ يَقُصُّ الْحَقَّ وَهُوَ خَيْرُ الْفصِلِينَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
بگو: همانا من از طرف پروردگارم بر دليل آشكارى هستم، ولى شما آن را دروغ پنداشتيد. آنچه را شما (از عذاب الهى) با شتاب مى‏طلبيد به دست من نيست فرمان جز به دست خدا نيست كه حقّ را بيان مى‏كند و او بهترين (داور و) جدا كننده‏ى حقّ از باطل است.
----------------------------------------
نکته ها
«بيّنة» ازكلمه‏ى «بينونة» (جدايى)، به دليلى گفته مى‏شود كه به طور كامل و روشن، حق و باطل را از هم جدا مى‏كند. دلائل و معجزات پيامبران، نه ثقيل بود نه مبهم، همه مى‏فهميدند و اگر لجاجت نمى‏كردند، از جان و دل مى‏پذيرفتند، به همين خاطر پيامبران خود را داراى «بيّنه» معرّفى مى‏كردند.
كفّار مى‏گفتند: اگر راست مى‏گويى، چرا قهر خدا بر ما نازل نمى‏شود؟ «تستعجلون به» نظير آيه‏اى كه مى‏گفتند: اگر اين مطلب راست است، خدايا بر ما سنگ بباران، «فامطر علينا حجارةً من السماء» [354] «استعجال» و عذاب خواهى در اقوام ديگر هم بوده و به حضرت هود و صالح و نوح هم مى‏گفتند: اگر راست مى‏گويى عذاب موعود را سريعاً براى ما بياور. «فَاتِنا بما تَعدُنا» [355]
______________________________
354) انفال، 32.
355) اعراف، 70 و 77 ؛ هود، 32.
--------------------------------------------
پيام ها
1- دعوت انبيا بر اساس «بينه» است، نه خيال و تقليد كوركورانه «على بيّنة»
2- اعطاى بيّنه به پيامبر، پرتوى از ربوبيّت خداوند است. «بيّنة من ربّى»
3- انبيا بايد بيّنه‏ى الهى داشته باشند، نه آنكه طبق تقاضاى روزمرّه‏ى مردم كار كنند. «بيّنة من ربّى» (قرآن، بيّنه و دليل روشن وگواه حقانيّت پيامبرصلى الله عليه وآله است)
4- پيامبر اسلام بر قرآن كه بيّنه‏ى اوست، احاطه‏ى كامل دارند. («على بيّنة» به معناى استعلا و احاطه بر مفاهيم قرآن است)
5 - كافران، بيّنه‏ى پيامبر را تكذيب مى‏كنند، ولى انتظار دارند او از هواهاى نفسانى آنان پيروى كند. «لا اتّبع اهوائكم - كذّبتم به»
6- با بهانه جويان، صريح حرف بزنيد. «ما عندى»
7- پيامبر، تنها فرستاده‏اى همراه با منطق و بيّنه است و نظام هستى به دست خداست. (با تقاضاى نزول سريع قهر الهى از پيامبر، قلع و قمع خود يا نابودى هستى را نخواهيد). «ما تستعجلون به»
8 - آيه، هم تهديد كافران است، هم دلدارى پيامبر. «و هو خيرالفاصلين»





۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 58

--------------------------------------------
آيه
قُل لَوْ أَنَّ عِندِى مَا تَسْتَعْجِلُونَ بِهِ لَقُضِىَ الْأَمْرُ بَيْنِى وَبَينَكُمْ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِالظَّلِمِينَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
بگو: اگر آنچه كه درباره آن شتاب مى‏كنيد نزد من بود (و به درخواست شما عذاب نازل مى‏كردم،) قطعاً كار ميان من و شما پايان گرفته بود، ولى خداوند به حال ستمگران آگاه‏تر است (و به موقع مجازات مى‏كند).
------------------------------------------
پيام ها
1- عجله‏ى مردم، حكمت خدا را تغيير نمى‏دهد. «تستعجلون... واللَّه اعلم»
2- كيفرها به دست خداوند است، امّا اگر او به درخواست كفّار در عذاب خود عجله كند، هيچ‏كس باقى نمى‏ماند. «لقضى الامر» چنانكه در آيه 11 سوره‏ى يونس آمده است: «ولو يُعجّل اللّه للنّاس الشّر استعجالهم بالخير لقضى اليهم أجلهم»
3- خدا طبق حكمت وسنّت خود، به ظالمان مهلت مى‏دهد. «قل لو ان عندى ماتستعجلون به لقضى... واللَّه‏اعلم بالظالمين»
4- تأخير در قهر و عذاب الهى سبب نشود كه كافران خيال كنند كفرشان از ياد رفته است. «واللَّه اعلم بالظالمين»
5 - اعراض از ايمان و عجله در عذاب، ظلم است. «بالظالمين»





۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 59

--------------------------------------------
آيه
وَعِنْدَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لَا يَعْلَمُهَآ إِلَّا هُوَ وَيَعْلَمُ مَا فِى الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَ مَا تَسْقُطُ مِن وَرَقَةٍ إِلَّا يَعْلَمُهَا وَلَا حَبَّةٍ فِى ظُلُمَتِ الْأَرْضِ وَ لَا رَطْبٍ وَلَا يَابِسٍ إِلَّا فِى كِتَبٍ مُبِينٍ‏
-------------------------------------------
ترجمه
و گنجينه‏هاى غيب، تنها نزد خداست و جز او كسى آن را نمى‏داند و آنچه را در خشكى ودرياست مى‏داند، وهيچ برگى از درخت نمى‏افتد جز آنكه او مى‏داند و هيچ دانه‏اى در تاريكى‏هاى زمين وهيچ تر وخشكى نيست، مگر آنكه (علم آن) در كتاب مبين ثبت است.
------------------------------------------
نکته ها
«مفاتح»، يا جمع «مِفتَح» به معناى گنجينه و خزانه است، يا جمع «مِفتاح» به معناى كليد است، ولى معناى اوّل مناسب‏تر است. [356]
كلمه‏ى تر و خشك، كنايه از همه‏ى چيزهايى است كه مقابل همند، مثل مرگ و حيات، سلامتى و مرض، فقر و غنا، نيك و بد، مجرّد و مادّى. اين مطلب در آيه‏ى «و كلّ شى‏ء أحصيناه فى امامٍ مُبين» [357] نيز بيان شده است.
شايد مراد از سقوط برگ‏ها، حركات نزولى و مراد از دانه‏هاى در حال رشد زير زمين، حركات صعودى باشد. [358]
____________________________
356) تفسير الميزان.
357) يس، 12.
358) تفسير فى ظلال القرآن.
------------------------------------------
پيام ها
1- دليل آنكه عذاب عجولانه‏اى كه كفّار تقاضا مى‏كنند فرا نمى‏رسد، علم خداوند به اسرار هستى است. «ما تستعجلون... و عنده مفاتح الغيب»
2- احكام الهى بر اساس آگاهى او بر غيب و شهود است. «اِنِ الحُكم الاّ للّه - و عنده مفاتح الغيب»
3- دامنه‏ى علم غيب، گسترده‏تر از علوم عادّى است. (زيرا قرآن درباره آن تعبير انحصارى دارد.) «لا يعلمها الاّ هو»
4- بر خلاف كسانى كه مى‏گويند خداوند تنها به كليّات علم دارد، خداوند به همه چيز دانا و از همه‏ى جزئيّات هستى آگاه است. پس بايد مواظب اعمال خود باشيم. «لا تسقط من ورقة...»
5 - جز خداوند، هيچكس از پيش خود علم غيب ندارد. «و عنده مفاتح الغيب لايعلمها الاّ هو»
6- در جهان، مركزيّتى براى اطلاعات وجود دارد. «فى كتاب مبين»
7- نظام هستى، طبق برنامه‏ى پيش بينى شده‏اى طراحى شده است. «كتاب مبين»





۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 60

--------------------------------------------
آيه
وَهُوَ الَّذِى يَتَوَفَّكُم بِالَّيْلِ وَيَعْلَمُ مَا جَرَحْتُم بِالنَّهَارِ ثُمَّ يَبْعَثُكُمْ فِيهِ لِيُقْضَى‏ أجَلٌ مُسَمّىً ثُمَّ إِلَيْهِ مَرْجِعُكُمْ ثُمَّ يُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ‏
------------------------------------------
ترجمه
و او كسى است كه (روح) شمارا در شب (به هنگام خواب) مى‏گيرد و آنچه را در روز انجام مى‏دهيد مى‏داند، سپس شما را از خواب برمى‏انگيزد تا مدّت معيّن (عمر شما) سپرى شود. عاقبت بازگشت شما به سوى اوست پس شما را به آنچه انجام مى‏دهيد خبر مى‏دهد.
-------------------------------------------
نکته ها
«جَرَحتم» از «جارحة» به معناى عضو است، عضوى كه با آن كار و كسب مى‏شود و سپس به خودِ كار و عمل گفته شده است.
با اينكه خداوند به هنگام خواب روح انسان را مى‏گيرد، ولى مى‏فرمايد: ما شما را مى‏گيريم، پس معلوم مى‏شود روح انسان تمام حقيقت اوست.
-------------------------------------------
پيام ها
1- خواب، يك مرگ موقتى است و هربيدارى نوعى رستاخيز. «يتوفاكم، يبعثكم»
2- قانون طبيعى آن است كه شب براى خواب و روز براى كار باشد. «يتوفّاكم بالليل، جرحتم بالنّهار»
3- هر روز عمر، يك فرصت و بعثت جديد است. «يبعثكم»
4- زندگى ما، تاريخ و برنامه و مدّت معيّن دارد. «أجل مسمّى»
5 - خود را براى پاسخگويى قيامت آماده كنيم. «اليه مرجعكم»
6- خداوند با اينكه كار بد ما را مى‏داند ولى باز هم به ما مهلت داده و روح گرفته را به بدن برمى‏گرداند. «يعلم ما جرحتم بالنّهار ثمّ يبعثكم»
7- قيامت، روز روشن شدن حقيقت اعمال است. «ينبّئكم بما كنتم تعملون»





۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 61

--------------------------------------------
آيه
وَهُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِ وَيُرْسِلُ عَلَيْكُمْ حَفَظَةً حَتَّى‏ إِذَا جَآءَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ تَوَفَّتْهُ رُسُلُنَا وَهُمْ لَايُفَرِّطُونَ‏
------------------------------------------
ترجمه
وتنها اوست كه قهر واقتدارش مافوق بندگان است و نگهبانانى بر شما مى‏فرستد، تا آنكه چون مرگ يكى از شما فرا رسد، فرستادگان ما (فرشتگان) جان او را بازگيرند و در كار خود، هيچ كوتاهى نكنند.
-------------------------------------------
نکته ها
گرفتن روح در شب وبرگرداندن آن در روز يكى از نمونه‏هاى قاهربودن خدا برانسان است.
مسأله‏ى قبض روح، در قرآن هم به خداوند نسبت داده شده «اللّه يتوفّى الانفس»، هم به ملك الموت و هم به فرشتگان. اين اختلاف تعبير شايد به خاطر آن باشد كه جان افراد عادى را فرشتگان مى‏گيرند و جان افراد برجسته را ملك الموت كه فرشته برترى است و جان اولياى خدا را ذات مقدّس او مى‏گيرد.
و شايد به اين دليل باشد كه ابتدا فرشتگان، روح مردم را مى‏گيرند و سپس تحويل ملك‏الموت مى‏دهند و آنگاه ملك‏الموت (عزرائيل) روح‏هاى گرفته شده را به خداوند تحويل مى‏دهد و به همين دليل گرفتن روح مردم هم كار فرشتگان و هم كار ملك الموت و هم كار خداوند به شمار مى‏رود.
ممكن است مراد از فرشتگان محافظ، آنان باشند كه مراقب و نگهدار انسان از حوادثند، «له معقّ [359] بات من بين يديه و من خلفه يحفظونه من امراللَّه» [360] و ممكن است مراد از حفظه، فرشتگانى باشند كه مأمور ثبت و ضبط اعمال انسانند. «رسلنا لديهم يكتبون» [361]
ايمان به مراقبت فرشتگان از انسان، عامل شكر از خداست، همان گونه كه ايمان به ثبت اعمال توسّط فرشتگان عامل حيا و تقواست.
_____________________________
359) تفسير الميزان.
360) رعد، 11.
361) زخرف، 80.
-------------------------------------------
پيام ها
1- خداوند، قدرت و سلطه‏ى كامل دارد و اگر ما را آزاد گذاشته، به خاطر مهلتى است كه از روى لطف اوست. «و هو القاهر...»
2- تسلّط خدا بر بندگان چنان است كه كسى را تاب مقاومت نيست. «و هو القاهر فوق عباده»
3- در دستگاه آفرينش، انواع مراقبت‏ها وجود دارد. «حفظة»
4- فرستادن فرشتگان محافظ، دائمى است. «يُرسل» (فعل مضارع نشانه‏ى دوام و استمرار است)
5 - هر دسته از فرشتگان، مأموريّت خاصّى دارند. «حفظة - توفّته»
6- براى قبض روح يك نفر چند فرشته حاضر مى‏شوند. «اذا جاء احدكم الموت توفّته رسلنا»
7- فرشتگان در انجام مأموريّت، سهل‏انگارى ندارند و معصومند. «لايفرّطون» چنانكه در آيه ديگر آمده است: «لا يَعصون اللّه ما أمرهم» [362]
_____________________________
362) تحريم، 6.





۲۵ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۳
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۶
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۱۸,۴۸۱ بازدید
۱ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۳۳۰ بازدید
۱ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۷۹,۸۰۷ بازدید
۲ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۴,۷۴۴ بازدید
۳ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۷۱ بازدید
۳ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۸۸ بازدید
۴ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۰۳۴ بازدید
۵ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۱۰۶ بازدید
۱۱ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۵۱۶ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۰,۹۵۴ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۴۶۱ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۳۱ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۱۸۳ کاربر آنلاین است. (۱۱۹ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۱۸۳

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!