به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۳ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 29، 30

-----------------------------------------
آيه
وَقَالُواْ إِنْ هِىَ إِلَّا حَيَاتُنَا الدُّنْياَ وَمَا نَحْنُ بِمَبْعُوثِينَ
وَلَوْ تَرَى‏ إِذْ وُقِفُواْ عَلَى‏ رَبِّهِمْ قَالَ أَلَيْسَ هَذَا بِالْحَقِّ قَالُواْ بَلَى‏ وَ رَبِّنَا قَالَ فَذُوقُواْ الْعَذَابَ بِمَا كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ‏
------------------------------------------
ترجمه
و گفتند: جز زندگى دنيوى ما، هيچ زندگى ديگرى نيست و ما (پس از مرگ) برانگيحته نمى‏شويم.
و اگرببينى آنگاه كه در برابر پروردگارشان بازداشته شده‏اند، (خدا) مى‏فرمايد: آيا اين (رستاخيز) حقّ نيست؟ مى‏گويند: بلى، به پروردگارمان سوگند (كه حقّ است). او مى‏فرمايد: پس به كيفر كفرورزى‏ها و كفران‏هايتان، عذاب را بچشيد.
------------------------------------------
نکته ها
در آيه 27 و 30، دو بار كلمه‏ى «و لو ترى» تكرار شده است تا صحنه‏هاى سخت قيامت را ترسيم و گامى براى هدايت مردم باشد.
طبق آيه‏ى 30 خداوند با مجرم سخن مى‏گويد. ولى بعضى آيات، سخن گفتن خدارا با آنان نفى مى‏كند. «لايكلّمهم اللَّه»، اين مطلب يا اشاره به مواقف و صحنه‏هاى مختلف در قيامت است، و يا آنكه مراد آن است كه خداوند با آنان كلام طيّب و دلشادكننده نمى‏گويد.
در آيه‏ى 22، خداوند كفّار را در برابر نفى توحيد مؤاخذه نمود: «أين شركاؤكم» و در آيه 27 به خاطر تكذيب نبوّت مؤاخذه كرد: «لانكذّب بايات ربّنا» و در آيه 30 به سبب انكار قيامت مؤاخذه مى‏كند. «أليس هذا بالحقّ»
اسلام براى انسان‏ها چند نوع حيات را ترسيم مى‏كند:
1- حيات دنيا. «زهرة الحياة الدّنيا» [290]
2- حيات برزخى. «من ورائهم برزخ الى يوم يبعثون» [291]
3- حيات معنوى و هدايت. «دعاكم لما يحييكم» [292]
4- حيات اجتماعى. «ولكم فى القصاص حياة» [293]
5 - حيات طيبه (در سايه‏ى قلب آرام و قناعت). «فلنحيّينه حياة طيّبة» [294]
____________________________
290) طه، 131.
291) مؤمنون، 100.
292) انفال، 24.
293) بقره، 179.
294) نحل، 97.
-------------------------------------------
پيام ها
1- مشركين، افرادى سطحى‏نگر و مادّى هستند و محدوده‏ى حيات را تنها در همين دنيا مى‏بينند و منكر رستاخيزند. «اِن هى الاّ حياتنا الدّنيا» (اگر در جاى ديگر قرآن مشركين بت را شفيع خود مى‏دانند: «هؤلاء شفعاؤنا» [295] مرادشان شفاعت در دنياست. [296])
2- خداوند، پيامبرش را تسليت و دلجويى مى‏دهد كه همه‏ى لجاجت‏ها بى‏پاسخ نخواهد ماند. «و لوترى‏»
3- مجرمان، همانند اسيران ذليل، بازداشت و نگه‏داشته مى‏شوند. «اذ وقفوا»
4- در قيامت قاضى و بازپرس در درجه‏ى اوّل خود خداوند است. «قال أليس هذا بالحقّ»
5 - اعترافات كفّار و مشركان در قيامت، سودى ندارد. «قالوا بلى‏... فذوقوا»
6- كفّار، در قيامت بارها سوگند ياد مى‏كنند. «واللّه ربّنا ما كنّا مشركين - قالوا بلى‏ و ربّنا»
7- كيفرهاى قيامت، به خاطر مداومت در كفر و انكار معاد در دنياست. «و مانحن بمبعوثين... فذوقوا العذاب بما كنتم تكفرون»
______________________________
295) يونس، 18.
296) تفسيرالميزان.




۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 31

--------------------------------------------
آيه
قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ كَذَّبُواْ بِلِقَآءِ اللَّهِ حَتَّى‏ إِذَا جَآءَتْهُمُ السَّاعَةُ بَغْتَةً قَالُواْ يَحَسْرَتَنَا عَلَى‏ مَا فَرَّطْنَا فِيهَا وَهُمْ يَحْمِلُونَ أَوْزَارَهُمْ عَلَى‏ ظُهُورِهِمْ أَلَا سَآءَ مَا يَزِرُونَ‏
-----------------------------------------
ترجمه
قطعاً كسانى كه ديدار خداوند (در قيامت) را تكذيب كردند زيانكار شدند، همين كه ساعت موعود ناگهان به سراغشان آيد، در حالى كه بار سنگين گناهان خويش را بر پشتشان مى‏كشند، گويند: دريغا از آن كوتاهى‏ها كه در دنيا كرده‏ايم، آگاه باشيد كه چه بد بارى است آنچه به دوش مى‏كشند.
-----------------------------------------
نکته ها
مراد از «لقاءاللَّه»، ملاقات معنوى و شهود باطنى در قيامت است، چون در قيامت همه‏ى وابستگى‏هاى انسان به مال و مقام و بستگان قطع مى‏شود و با روبرو شدن با پاداش و كيفر الهى، حاكميّت مطلقه‏ى الهى را درك مى‏كند.
حسرت، براى از دست دادن منافع است و ندامت براى پيش آمدن ضررها. [297]
به قيامت، «ساعت» مى‏گويند، چون در ساعتى و لحظه‏اى برق‏آسا ايجاد مى‏شود. (در آيه‏ى 77 سوره نحل آمده است: «وما أمر الساعة الاّ كلَمح البصر أو هو اقرب»، برپايى قيامت، مانند چشم به هم زدن يا نزديك‏تر از آن است).
در حديثى از پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله آمده است: اهل آتش، جايگاه خود (آن جايگاهى كه خداوند براى هر شخصى در بهشت قرار داده است،) را در بهشت مى‏بينند و مى‏فهمند زيان كرده‏اند مى‏گويند: «ياحسرتنا». [298]
______________________________
297) تفسير اطيب‏البيان.
298) تفسير نورالثقلين.
---------------------------------------------
پيام ها
1- كسى كه قيامت را نپذيرد، هستى خود را با دنياى فانى معامله كرده و اين بزرگ‏ترين خسارت است. «قد خسر»
2- قيامت، ناگهانى فرا مى‏رسد و كسى از زمان آن آگاه نيست، پس بايد هميشه آماده بود. «جاءتهم الساعة بغتة»
3- روز قيامت، روز حسرت است. «يا حسرتنا»
4- اعتراف و حسرت، نشانه‏ى آزادى انسان در عمل است زيرا مى‏توانست خوب عمل كند و نكرد. «يا حسرتنا»
5 - قيامت روز حست و افسوس خوردن است، امّا حسرت‏ها در آن روز بى‏نتيجه است. «قالوا يا حسرتنا... و هم يحملون...»
6- گناهان، در قيامت تجسّم يافته و بر انسان بار مى‏شوند. «يحملون أوزارهم»
7- تكذيب يا فراموشى قيامت، سبب ارتكاب گناهانى است كه در قيامت، وزر و وبال انسان مى‏گردد. «كذّبوا أوزارهم»





۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 32

--------------------------------------------
آيه
وَمَا الْحَيَوةُ الدُّنْيَآ إِلَّا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَلَلدَّارُ الْا خِرَةُ خَيْرٌ لِّلَّذِينَ يَتَّقُونَ أَفَلَا تَعْقِلُونَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
و زندگى دنيا جز بازى و سرگرمى نيست و البتّه خانه‏ى آخرت، براى تقوا پيشگان بهتر است. آيا نمى‏انديشيد؟
---------------------------------------------
نکته ها
اگر دنيا مزرعه‏ى آخرت قرار نگيرد، بازيچه مى‏شود و مردم مانند كودكانى كه سرگرم به اسباب بازى‏هايى چون مال و مقام و مانند آن شده‏اند. مثل صحنه‏ى نمايش كه يكى لباس شاه مى‏پوشد، ديگرى نقش نوكر را بازى مى‏كند و سوّمى وزير مى‏شود، ولى ساعتى بعد كه همه‏ى لباسها و نقش‏ها كنار مى‏رود، مى‏فهمند كه همه‏ى عناوين، خيالى بيش نبود.
خير بودن آخرت به خاطر آن است كه هم لذّت‏هايش آميخته به رنج نيست و هم زودگذر و موهوم و خيالى نيست.
با توجّه به آيات ديگر قرآن، نبايد اين آيه را دعوت به رهبانيّت و ترك دنيا دانست.
كلمه‏ى «لعب» به كارى گفته مى‏شود كه قصد صحيحى در آن نباشد و كلمه‏ى «لهو» به كارى گفته مى‏شود كه انسان را از كارهاى مهم و اصلى باز دارد. [299]
شباهت دنيا به لهو و لعب از جهاتى است:
الف: دنيا مثل بازى، مدّتش كوتاه است.
ب: دنيا مثل بازى، تفريح و خستگى دارد و آميخته‏اى از تلخى و شيرينى است.
ج: غافلان بى‏هدف، بازى را شغل خود قرار مى‏دهند.
د: دنياگرايى مثل بازى، انسان را از اهداف مهم باز مى‏دارد.
___________________________
299) مفردات راغب.
-----------------------------------------
پيام ها
1- دنيا محورى، فكرى كودكانه و پوچ است. (لهو ولعب معمولاً كار كودكان است و سرگرم شدن به دنيا انسان را از آخرت باز مى‏دارد) «لهو ولعب»
2- راه نجات از حسرت آخرت، فكر و تعقّل است. «يا حسرتنا... أفلا تعقلون»
3- خردمند، فريب دنيا را نمى‏خورد. «و للدّار الاخرة خير... أفلا تعقلون»
4- بكار نگرفتن انديشه، زمينه توجّه به دنيا وغفلت از آخرت است. «أفلاتعقلون»
5 - غفلت از آخرت، سبب توبيخ است. «أفلا تعقلون»
6- تعقّل و تقوا، ملازم يكديگرند. «يتّقون أفلاتعقلون»




۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 33

--------------------------------------------
آيه
قَدْ نَعْلَمُ إِنَّهُ لَيَحْزُنُكَ الَّذِى يَقُولُونَ فَإِنَّهُمْ لَايُكَذِّبُونَكَ وَلَكِنَّ الظَّلِمِينَ بَاَيَتِ اللَّهِ يَجْحَدُونَ‏
----------------------------------------
ترجمه
البتّه ما مى‏دانيم كه آنچه مى‏گويند، تو را اندوهناك مى‏كند، (ولى غم مخور و بدان كه) آنان (در واقع) تو را تكذيب نمى‏كنند، بلكه (اين) ستمگران آيات خدا را انكار مى‏كنند.
-------------------------------------------
نکته ها
در شأن نزول آيه آمده است كه: دشمنان پيامبر صلى الله عليه وآله آن حضرت را امين و صادق مى‏دانستند، ولى مى‏گفتند: اگر او را تصديق كنيم، قبيله و موقعيّت ما تحقير مى‏شود. گاهى هم مى‏گفتند: او صادق است ولى خيال مى‏كند به او وحى شده، از اين روى، اين گونه آيات الهى را تكذيب مى‏كردند.
امام صادق‏عليه السلام درباره‏ى «لا يكذّبونك» فرمود: يعنى آنان نمى‏توانند گفتار و مدّعاى تو را ابطال كنند. [300]
_____________________________
300) تفسير عيّاشى.
-------------------------------------------
پيام ها
1- رهبر نبايد از تكذيب مخالفان محزون شود. به همين دليل، خداوند پيامبرش را دلدارى مى‏دهد و حمايت مى‏كند. «قد نعلم انّه ليحزنك»
2- خداوند به حالات درونى انسان آگاه است. «قد نعلم انّه ليحزنك»
3- تكذيب پيامبر، تكذيب خداست، همان‏گونه كه بيعت با پيامبر، بيعت با خداوند است. «لايكذّبونك ولكن الظالمين بايات اللَّه يجحدون»
4- با توجّه به مشكلات و تكذيب و جسارت‏هاى بزرگتر به ديگران، مشكل خود را آسان بدانيم. «لايكذّبونك... بآيات اللَّه يجحدون»
5 - مخالفان رسول خدا، با مكتب طرفند، نه با شخص. «لايكذّبونك... بآيات اللّه يجحدون»
6- تكذيب آيات الهى، هم ظلم به خود است، هم ظلم به رسول اللّه، هم ظلم به مكتب و هم ظلم به نسل‏هاى بعد. «ولكنّ الظالمين بآيات اللّه يجحدون»





۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 34

--------------------------------------------
آيه
وَلَقَدْ كُذِّبَتْ رُسُلٌ مِّنْ قَبْلِكَ فَصَبَرُواْ عَلَى‏ مَا كُذِّبُواْ وَأُوذُواْ حَتَّى‏ أَتَهُمْ نَصْرُنَا وَلَا مُبَدِّلَ لِكَلِمَتِ اللَّهِ وَلَقَدْ جَآءَكَ مِن نَبَإِىْ الْمُرْسَلِينَ‏
---------------------------------------
ترجمه
و همانا پيش از تو نيز پيامبرانى تكذيب شدند، ليكن در برابر آنچه تكذيب شدند و آزار ديدند صبر كردند، تا يارى ما به آنان رسيد. (تو نيز چنين باش زيرا) براى كلمات (و سنّت‏هاى) خداوند، تغيير دهنده‏اى نيست. قطعاً از اخبار پيامبران براى تو آمده است (و با تاريخ آنان آشنايى).
---------------------------------------
نکته ها
«كلمات»، به معناى سنّت‏هاى الهى است: «ولقد سبقت كلمتنا لعبادنا المرسلين انّهم لهم المنصورون وانّ جُندنا لهم الغالبون» [301]
تاريخ، سرچشمه ومنبعى پذيرفته شده براى شناخت حوادث است. از صبر انبياى پيشين و نابودى اقوامى چون قوم هود وصالح ولوط و ... كه تكذيب كردند، بايد عبرت گرفت، سنّت و برنامه الهى، فرستادن رسولان وآزادى مردم در انتخاب است. كافران را به كيفر مى‏رساند و رسولان را در راه دعوت، امداد مى‏كند.
در آيات متعدّدى از قرآن خداوند يارى و پيروزى رهبران و مؤمنان صابر را بر خود لازم دانسته است از جمله:
* «كتب‏اللّه لاغلبنّ أنا و رسلى» [302]
* «وكان حقّاً علينا نصر المؤمنين» [303]
* «انّا لننصر رسلنا» [304]
* «ولينصرنّ اللَّه من ينصره» [305]
____________________________
301) صافّات، 171 تا 173.
302) مجادله، 21.
303) روم، 47.
304) غافر، 51.
305) حج، 40.
-----------------------------------------
پيام ها
1- راه حقّ، هيچگاه هموار نبوده و تحققّ آرمان انبيا همراه با تحمّل مشكلات بوده است. «فصبروا على ما كذّبوا»
2- يكى از بهترين اهرم‏هاى مقاومت در برابر شدايد، بيان امدادهاى الهى است. «فصبروا... حتّى اتاهم نصرنا»
3- رهبران، انتظار اطاعت همه را نداشته باشند. «كُذّبوا»
4- شرط اصلى پيروزى، صبر است. «فصبروا... حتّى اتاهم نصرنا» (خداوند به صابران، نويد پيروزى مى‏دهد)
5 - دشمنان از هيچ تلاشى عليه حق، كوتاهى نمى‏كنند، خواه تكذيب باشد و خواه آزار. «كذّبوا، اوذوا»
6- صبر مستمر، زمينه‏ساز نزول نصرت و رحمت الهى است. «فصبروا... حتّى أتاهم نصرنا»
7- حقّ، پيروز است. «اتاهم نصرنا»
8 - سنّت‏هاى الهى تغيير ناپذير است و خداوند خلف وعده نمى‏كند. «لامبدّل لكلمات اللّه»
9- هر كس بايد نمونه‏هاى مشابه خود را در تاريخ بشناسد. خداوند خطاب به پيامبر مى‏فرمايد: «و لقد جاءك من نبأ المرسلين»
10- از زحمات و رنج‏هاى پيشينيان بايد ياد و قدردانى كرد. «و لقد جاءك من نبأ المرسلين»





۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 35

--------------------------------------------
آيه
وَإِنْ كَانَ كَبُرَ عَلَيْكَ إِعْرَاضُهُمْ فَإِنِ اسْتَطَعْتَ أَن تَبْتَغِىَ نَفَقاً فِى الْأَرْضِ أَوْ سُلَّماً فِى السَّمَآءِ فَتَأْتِيَهُم بِاَيَةٍ وَ لَوْ شَآءَ اللَّهُ لَجَمَعَهُمْ عَلَى الْهُدَى‏ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْجهِلِينَ‏
------------------------------------------
ترجمه
و اگر اعراض و بى‏اعتنايى آنان (كافران) بر تو سنگين است (و مى‏خواهى به هر وسيله آنان را به راه آورى، ببين) اگر بتوانى سوراخى در زمين يا نردبانى در آسمان بجويى، تا آيه‏اى (ديگر) برايشان بياورى (پس بياور ولى بدان كه باز هم ايمان نخواهند آورد) و اگر خدا خواسته بود همه‏ى آنان را بر هدايت گرد مى‏آورد (ولى سنّت الهى بر هدايت اجبارى نيست) پس هرگز از جاهلان مباش.
-----------------------------------------
نکته ها
در شأن نزول آيه آمده است: كفّار به رسول خدا صلى الله عليه وآله مى‏گفتند: ما هرگز به تو ايمان نخواهيم آورد، مگر آنكه زمين را شكافته برايمان چشمه‏اى جارى سازى: «لن نؤمن لك حتّى تَفجر لنا مِن الارض يَنبوعاً» [306] ، يا به آسمان روى: «أو ترقى فى السماء» [307] شايد آيه اشاره به نوع درخواست‏هاى نابجاى آنان باشد كه اگر زمين را بكاوى يا نردبان به آسمان بگذارى و خود را به آب و آتش بزنى سودى ندارد. در دعوت تو نقصى نيست، اينان لجوجند، پس براى ارشادشان اين همه دلسوزى نكن.
____________________________
306) اسراء، 90.
307) اسراء، 93.
-------------------------------------------
پيام ها
1- پيامبر، براى هدايت مردم، دلسوز و نسبت به از اعراضشان غمگين بود. «و ان كان كبر عليك اعراضهم»
2- پيامبر بايد روحيّات مخاطبان خود را بشناسد و بداند كه گروهى از هر معجزه‏اى كه برايشان آورده شود روى گردانند. «اعراضهم»
3- پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله مى‏خواست به هر طريق مردم هدايت شوند، امّا اشكال در روحيّه‏ى لجوج كفّار است كه خداوند هشدار مى‏دهد. «تبتغى نفقاً فى الارض او سلّماً فى السماء»
4- خداوند مى‏تواند همه را هدايت كند، ولى حكمت او اقتضا مى‏كند كه انسان آزاد باشد. «و لو شاء اللَّه لجمعهم على الهدى»
5 - ارضاى خواسته‏هاى بهانه‏جويان و بى‏صبرى مبلّغان، جهل است. «فلا تكونن من الجاهلين» (ريشه‏ى بسيارى از توقّعات نابجا، جهل است)





۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 36

--------------------------------------------
آيه
إِنَّمَا يَسْتَجِيبُ الَّذِينَ يَسْمَعُونَ وَالْمَوْتَى‏ يَبْعَثُهُمُ اللَّهُ ثُمَّ إِلَيْهِ يُرْجَعُونَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
تنها كسانى (دعوت تو را) مى‏پذيرند كه گوش شنوا دارند و (كافران كه نمى‏گروند،) مردگانى هستند كه روز قيامت خداوند آنان را برمى‏انگيزد و سپس همه به سوى او بازگردانده مى‏شوند.
-----------------------------------------------
نکته ها
قرآن، بارها با تعبير مرده و كر، از ناباوران ياد كرده است. در آيه‏ى 80 سوره‏ى نمل و 52 سوره‏ى روم مى‏خوانيم: «فانّك لاتسمع الموتى و لا تسمع الصمّ الدعاء اذا وَلّوا مُدبرين»
------------------------------------------------
پيام ها
1- انسان در انتخاب راه، آزاد است. «انّما يستجيب...»
2- شنيدن و پذيرفتن حقّ، نشانه‏ى حيات معنوى و زنده دلى است.
(آرى كسى كه حيات معنوى ندارد و حقّ پذير نيست، مرده است. چون حيات به معناى خوردن و خوابيدن را حيوانات هم دارند.) «والموتى...»
3- دل‏هاى حقّ‏جو به عهده‏ى تو و كفّار به عهده‏ى من، تا پس از رستاخيز به حسابشان برسيم. «والموتى يبعثهم اللَّه»





۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 37

--------------------------------------------
آيه
وَقَالُواْ لَوْلَا نُزِّلَ عَلَيْهِ ءَايَةٌ مِّن رَّبِّهِ قُلْ إِنَّ اللَّهَ قَادِرٌ عَلَى‏ أن يُنَزِّلَ ءَايَةً وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
و گفتند: چرا بر او (محمّد) معجزه‏اى (كه ما مى‏خواهيم) از سوى پروردگارش نازل نشده؟ بگو: بى ترديد خداوند قادر است كه نشانه و معجزه‏اى (كه مى‏خواهيد) بياورد، ولى بيشتر (اين بهانه‏جويان) نمى‏دانند.
-------------------------------------------
نکته ها
در شأن نزول آيه گفته‏اند: برخى از رؤساى قريش، دست به تبليغات سوء و جوسازى زده و از روى بهانه جويى به پيامبر اسلام مى‏گفتند كه تنها قرآن به عنوان معجزه كافى نيست بلكه بايد معجزاتى چون معجزات عيسى و موسى و صالح و... بياورد. [308]
البتّه پيامبرى كه يادآور معجزات انبياى پيشين است، حتماً خودش هم مى‏تواند نظير آنها را بياورد، وگرنه مردم را به ياد آن معجزات نمى‏اندازد تا تقاضاى امثال آن را داشته باشند. به علاوه، طبق روايات شيعه وسنّى، پيامبرصلى الله عليه وآله معجزات ديگرى غير از قرآن هم داشته است.
هدف از آوردن معجزه، اعلام رابطه خاص ميان خدا و رسول، و نشان قدرت بى‏انتهاى الهى است، نه برآوردن تمايلات بى پايان مردم لجوج. البتّه گاهى براى اتمام حجّت، معجزه‏ى درخواستى مردم را مى‏آورده‏اند.
به شهادت تاريخ، معجزات پياپى، سبب هدايت لجوجان نشده، بلكه موجب قهر و عقاب الهى گشته است. قرآن مى‏فرمايد: اگر ما فرشتگان را بر مردم نازل كنيم، يا مردگان با آنان سخن بگويند، باز گروهى از لجوجان ايمان نمى‏آوردند. [309]
______________________________
308) تفسير مجمع‏البيان.
309) انعام، 111.
---------------------------------------------
پيام ها
1- به بهانه‏جويى‏هاى مخالفان پاسخ دهيد. «قالوا... قل»
2- خداوند قادر است، ولى حكيم هم مى‏باشد و قدرتش آنگاه جلوه مى‏كند كه كار و تقاضا حكيمانه باشد. «انّ اللَّه قادر... اكثرهم لا يعلمون»






۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 38

--------------------------------------------
آيه
وَمَا مِنْ دَآبَّةٍ فِى الْأَرْضِ وَلَا طَئِرٍ يَطِيرُ بِجَنَاحَيْهِ إِلَّا أُمَمٌ أَمْثَالُكُم مَّا فَرَّطْنَا فِى الْكِتَبِ مِن شَىْ‏ءٍ ثُمَّ إِلَى‏ رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ‏
------------------------------------------
ترجمه
و هيچ جنبنده‏اى در زمين و هيچ پرنده‏اى كه با دو بال خود پرواز مى‏كند، نيست مگر اينكه آنها هم اُمّت‏هايى چون شمايند. ما در اين كتاب (قرآن يا لوح محفوظ) هيچ چيز را فرو گذار نكرديم، سپس همه نزد پروردگارشان گرد مى‏آيند.
------------------------------------------
نکته ها
قرآن توجّه خاصّى به زندگى حيوانات دارد و از يادآورى خلقت، شعور و صفات آنها در راه هدايت مردم استفاده مى‏كند. «و فى خلقكم و ما يبثّ من دابّة آيات لقوم يوقنون» [310] در روايات وتجارب انسانى هم نمونه‏هاى فراوانى درباره‏ى شعور و درك حيوانات به چشم مى‏خورد و براى يافتن شباهت‏ها و آشنايى با زندگى حيوانات، بايد انديشه و دقّت داشت. [311] «امم أمثالكم»
مراد از «كتاب» در آيه، يا قرآن است يا «لوح محفوظ» كه در واقع كتاب خلقت است.
در آيات ديگر هم تعبيراتى چون: «تبياناً لكلّ شى‏ء» [312] ، «كلٌّ فى كتاب مبين» [313] آمده كه نشانه‏ى كامل بودن قرآن است.
امام باقر عليه السلام فرمود: نشان كمال قرآن اين است كه ريشه و سرچشمه‏ى همه سخنان رسول اللّه و ائمّه‏عليهم السلام است، پس هر گاه حديثى گفتيم، سند قرآنى آن را از ما بخواهيد.
در حديثى پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله از قيل و قال و فساد مال و سؤالات پى در پى، نهى مى‏كند. از امام باقر عليه السلام سند قرآنى آن را پرسيدند، فرمود: سند نهى از قيل و قال، آيه «لا خيرَ فى كَثير مِن نَجواهم الاّ مَن أمَرَ بِصدقةٍ أو مَعروفٍ أو اصلاح بَينَ النّاس» [314] است. سند فساد مال، آيه «و لاتؤتوا السفهاء أموالكم الّتى جعل اللَّه لكم قياماً» [315] و سند سؤال نابجا اين آيه است: «لاتسألوا عن أشياء اِن تبد لكم تسؤكم» [316]
شعور حيوانات
از آيات و روايات و تجارب برمى‏آيد كه شعور، ويژه انسان نيست. به نمونه‏هايى توجّه كنيد:
1- حضرت سليما همراه با سپاهيانش از منطقه‏اى عبور مى‏كردند، مورچه‏اى به ساير مورچگان گفت: فورى به خانه‏هايتان برويد، تا زير پاى ارتش سليمان له نشويد. [317] شناخت دشمن، جزو غريزه‏ى مورچه است، ولى اينكه نامش سليمان و همراهانش ارتش اويند، اين بالاتر از غريزه است.
2- هدهد در آسمان از شرك مردم زمينى مطلع شده و نزد سليمان گزارش مى‏دهد كه مردم منطقه‏ى سبأ، خداپرست نيستند. آنگاه مأموريّت ويژه‏اى مى‏يابد. شناخت توحيد و شرك و زشتى شرك و ضرورت گزارش به سليمان پيامبر و مأموريّت ويژه‏ى پيام‏رسانى، مسأله‏اى بالاتر از غريزه است. [318]
3- اين كه هدهد در جواب بازخواست حضرت سليمان از علّت غايب بودنش، عذرى موجّه و دليلى مقبول مى‏آورد، نشانه شعورى بالاتر از غريزه است. [319]
4- اينكه قرآن مى‏گويد: همه موجودات، تسبيح گوى خدايند ولى شما نمى‏فهميد، [320] تسبيح تكوينى نيست، زيرا آن را ما مى‏فهميم، پس قرآن تسبيح ديگرى را مى‏گويد.
5 - در آيات قرآن، سجده براى خدا، به همه موجودات نسبت داده شده است. «وللَّه يسجد ما فى السموات و ما فى الارض...» [321]
6- پرندگان در مانور حضرت سليمان شركت داشتند. «وحشر لسليمان جنوده من الجن و الانس والطير» [322]
7- حرف زدن پرندگان با يكديگر و افتخار سليمان به اينكه خداوند، زبان پرندگان را به او آموخته است. «علّمنا منطق الطير» [323]
8 - آيه‏ى «واذا الوُحوشُ حُشِرَت» [324] ، محشور شدن حيوانات را در قيامت مطرح مى‏كند.
9- آيه‏ى «والطّير صافّات كلٌّ قد عَلِم صلاته و تسبيحه» [325] ، نشانه‏ى شعور و عباد آگاهانه‏ى حيوانات است.
10- وجود وفا در برخى‏حيوانات، از جمله سگ نسبت به صاحبخانه وفرزندانش.
11- تعليم سگ شكارى و سگ پليس براى كشف قاچاق، يا خريد جنس، نشانه‏ى آگاهى خاصّ آن حيوان است.
12- اسلام از ذبح حيوان در برابر چشم حيوان ديگر، نهى كرده است كه اين نشانه‏ى شعور حيوان نسبت به ذبح و كشتن است.
_____________________________
310) جاثيه، 4.
311) تفسير مراغى.
312) نحل، 89.
313) هود، 6.
314) نساء، 114.
315) نساء، 5.
316) مائده، 101 ؛ تفسير نورالثقلين.
317) نمل، 18.
318) نمل، 22.
319) نمل، 22 تا 26.
320) اسراء، 44.
321) نحل، 49.
322) نمل، 17.
323) نمل، 16.
324) تكوير، 5.
325) نور، 41.
--------------------------------------------
پيام ها
1- قدرت الهى در آفرينش و هدف‏دارى خلقت، نسبت به همه‏ى موجودات يكسان است. «من دابّة... ولا طائر ...»
2- نظم و زندگى اجتماعى، مخصوص انسان‏ها نيست، بلكه در زندگى حيوانات هم مشاهده مى‏شود. «اُمم أمثالكم»
3- انسان‏ها و حيوانات، همه نياز به تدبير الهى دارند. خداوند، طبق مصلحت به آنها شعور مى‏دهد، و همه داراى نظم و نظامى هستند. «اُمم أمثالكم»
4- قرآن كريم، جامع‏ترين و كامل‏ترين كتاب آسمانى است. «ما فرّطنا فى الكتاب من شى‏ء»
5 - آنچه سبب هدايت، تربيت ورشد انسان‏هاست، در قرآن آمده است. (قرآن در اثبات حقانيّت پيامبراسلام و هدايت مردم هيچ گونه كاستى ندارد) «ما فرّطنا فى الكتاب»
6- در حقّ حيوانات هم ظلم يا كوتاهى نكنيم، آنها هم مثل ما حقّ حيات دارند. «اُمم [326] أمثالكم»
7- معاد و حشر، تنها مخصوص انسان‏ها نيست. «و ما من دابّة... ثمّ الى ربّهم يحشرون»
8 - حركت همه موجودات به سوى خداوند يك حركت تكاملى و جلوه‏اى از ربوبيّت الهى است. «الى ربّهم يحشرون»
_______________________________
326) تفسير قرطبى.




۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 39

--------------------------------------------
آيه
وَالَّذِينَ كَذَّبُواْ بَِايَتِنَا صُمٌّ وَبُكْمٌ فِى الظُّلُمَتِ مَن يَشَإِ اللَّهُ يُضْلِلْهُ وَمَن يَشَأْ يَجْعَلْهُ عَلَى‏ صِراطٍ مُّسْتَقِيمٍ‏
---------------------------------------------
ترجمه
و كسانى كه آيات مارا تكذيب كردند، كر و لال‏هايى هستند در تاريكى‏ها. خداوند، هركه را بخواهد (و مستحق باشد) گمراهش كند و هر كه را بخواهد (و شايسته بداند) بر راه راست قرارش مى‏دهد.
------------------------------------------
نکته ها
گرچه هدايت و ضلالت به دست خداست، ولى خداوند براى انسان نيز اراده و اختيار قرار داده است و كار خدا بر اساس حكمت است. مثلاً جهادِ انسان در راه خدا، زمينه‏ى هدايت الهى نسبت به او است: «و الّذين جاهدوا فينا لنهدينّهم سُبلنا» [327] همان گونه كه ستم به انسان‏ها سبب گمراهى است: «يضلّ اللَّه الظالمين» [328] تكذيب آيات الهى سبب اراده خداوند به گمراه كردن انسان مى‏شود. «كذّبوا... يضلله»
_______________________________
327) عنكبوت، 69.
328) ابراهيم، 27.
----------------------------------------------
پيام ها
1- كفر و عناد، تاريكى و ظلمتى است كه سبب محروم شدن انسان از بهره‏گيرى از ابزار شناخت مى‏شود. «كذّبوا... صمّ و بكمٌ فى الظلمات»
2- تكذيب و كتمانِ حقّ، «گنگى» و نشنيدن حقّ، «كرى» است. «و الّذين كذّبوا...صمٌ و بكمٌ»
3- نتيجه‏ى تكذيب آيات الهى، اضلال و قهر الهى است. «كذّبوا... يضلله»
4- حركت در راه مستقيم، گوش شنوا و زبان حقگو و روشنايى درون مى‏خواهد. «يجعله على صراط مستقيم»





۲۵ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۳
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۶
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۱۷,۶۳۶ بازدید
۱ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۲۲۶ بازدید
۱ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۷۹,۴۰۷ بازدید
۲ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۴,۶۲۸ بازدید
۳ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۶۷ بازدید
۳ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۸۸ بازدید
۳ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۲,۹۸۸ بازدید
۴ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۰۹۶ بازدید
۱۱ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۵۰۳ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۰,۹۱۴ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۴۵۷ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۱۶ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۱۸۷ کاربر آنلاین است. (۱۰۹ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۱۸۷

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!