به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۱ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 118

--------------------------------------------
آيه
إِن تُعَذِّبْهُمْ فَإِنَّهُمْ عِبَادُكَ وَ إِن تَغْفِرْ لَهُمْ فَإِنَّكَ أَنتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ‏
--------------------------------------------
ترجمه
(عيسى گفت: خدايا!) اگر عذابشان كنى، پس آنان بندگان تو هستند و اگر آنان را بيامرزى، پس همانا تو خود توانمند و حكيمى.
--------------------------------------------
نکته ها
حضرت عيسى در پاسخ خداوند كه فرمود: آيا تو به مردم گفتى من و مادرم را خدا بگيرد؟ با جدا كردن خود از مرد و اينكه تنها خداوند مالك آنان است، فرمود: در گرايشهاى شرك‏آلود امّت خود نقشى نداشته است.
به روايت ابوذر، پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله شبى تا صبح در ركوع و سجود اين آيه را تلاوت مى‏نمود. از آن حضرت سؤال كردم چگونه بود كه تا صبح اين آيه را تلاوت فرموديد. حضرت فرمود: از خداوند طلب شفاعت براى امّتم مى‏كردم و خداوند سرانجام آن را به من داد و امّتم در صورتى كه شرك نورزند، به آن نائل خواهند شد. [226]
در روايتى ديگر آمده است وقتى حضرت اين آيه را تلاوت فرمود، دستان مبارك را بلند كرده و با حال گريه فرمود: «اللّهم امّتى» وبه امّت خود دعا مى‏كرد. خداوند جبرئيل را بر حضرت فرستاد و فرمود: «انّا سنرضيك فى امّتك و لا نسوئك» ما تو را خشنود خواهيم كرد و نمى‏گذاريم ناراحت شوى. [227]
______________________________
226) تفسير مراغى.
227) تفسير ابن‏كثير.
--------------------------------------------
پيام ها
1- انبيا، تسليم پروردگارند. «ان تعذّبهم... و ان تغفر لهم» از كار خدا نمى‏توان سؤال كرد: «لايسئل عمّا يفعل» [228]
2- عذاب ويا آمرزش مشركان بدست خداست. «ان تعذّبهم...و ان تغفر لهم»
3- انبيا، مقام شفاعت دارند، ولى گاهى گناه و جرم در حدّى است كه آنان نيز پاى خود را كنار مى‏كشند. «ان تعذّبهم فانّهم عبادك»
4- قهر يا مهر خداوند، بر اساس عزّت و حكمت است. «انت العزيز الحكيم»
____________________________
228) انبياء، 23.





۲۴ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 119، 120

--------------------------------------------
آيه
قَالَ اللَّهُ هَذَا يَوْمُ يَنفَعُ الصَّدِقِينَ صِدْقُهُمْ لَهُمْ جَنَّتٌ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَرُ خَلِدِينَ فِيهَآ أَبَداً رَّضِىَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُواْ عَنْهُ ذَ لِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ
لِلَّهِ مُلْكُ السَّمَوَ تِ وَالْأَرْضِ وَمَا فِيهِنَّ وَهُوَ عَلَى‏ كُلِّ شَىْ‏ءٍ قَدِيرٌ
-------------------------------------------
ترجمه
خداوند فرمود: اين، روزى است كه راستگويان را صداقتشان سود دهد، برايشان باغهايى است كه زير درختانش نهرها جارى است، هميشه در آن ماندگارند، خداوند از آنان راضى است، آنان نيز از او راضى‏اند، اين رستگارى بزرگ است.
ملك و حكومت آسمان‏ها و زمين و آنچه در آنهاست تنها از آن خداست، و او بر هر چيز تواناست.
-------------------------------------------
نکته ها
در آيات قبل، سخنان عيسى‏عليه السلام در محضر خداوند مطرح شد كه:
1- من جز حقّ نمى‏گويم. «ما يكون لى ان اقول ما ليس بحقّ»
2- اگر ناحقّى گفته‏ام تو مى‏دانى. «ان كنت قلته فقد علمته»
3- جز يكتاپرستى كه مرا امر كردى، به مردم چيزى نگفتم. «ما قلت لهم الاّ ما امرتنى به أن اعبدوا اللّه»
4- تا بودم مراقب و ناظر مردم بودم كه منحرف نشوند. «كنت عليهم شهيداً»
در اين آيه خداوند مى‏فرمايد: همه‏ى سخنان عيسى صحيح و راست است و امروز روزى است كه راستى راستگويان نجات‏بخش است.
------------------------------------------
پيام ها
1- مؤمنان، اگر به خاطر صداقتشان، مشكلاتى را در دنيا تحمّل كنند، اين راستى و صداقت در آخرت براى آنان كارساز است. «ينفع الصادقين صدقهم»
2- تنها صادقان نفع مى‏برند، نه مدّعيان، شعاردهندگان ورياكاران. «ينفع الصادقين...»
3- بهشت در كنار رضايت خداوند، فوز بزرگ و رستگارى است. «جناتٍ... رضى اللَّه... ذلك الفوز العظيم»
4- عبادت كسى شايسته است كه سلطنت عالم و قدرت مطلقه‏ى هستى در اختيار اوست، نه ديگران، گرچه پيامبر باشند. «للّه ملك السموات و الارض»
سيماى سوره‏ى انعام
اين سوره، يكصد وشصت وپنج آيه دارد وهمه‏ى آياتش يكجا در مكّه و با تشريفات خاصّى نازل شده است. جبرئيل، اين سوره را با بدرقه‏ى هفتاد هزار فرشته بر پيامبر خدا صلى الله عليه وآله نازل كرد.
پيام اصلى آيات اين سوره، مبارزه با شرك و دعوت به توحيد است. از آنجا كه مشركان جزيرة العرب به اعتقاد خود، بعضى چهارپايان را حلال و برخى را حرام مى‏دانستند، قرآن در مقام مبارزه با اينگونه خرافات و باورهاى غلط، از آيه‏ى 136 اين سوره به بعد، احكامى را در مورد چهارپايان بيان مى‏دارد كه بدين جهت اين سوره، «انعام» نام گرفته است.
رواياتى درباره‏ى فضيلت اين سوره و نيز برآورده شدن حاجت به واسطه‏ى تلاوت اين سوره آمده است. از جمله از امام صادق عليه السلام نقل شده كه هر كس چهار ركعت نماز (با دو سلام) بخواند، آنگاه اين سوره و سپس دعايى را قرائت كند، حاجاتش برآورده مى‏شود. [229]
در هيچ سوره‏اى به اندازه‏ى اين سوره، كلمه‏ى «قل» نيامده است. تكرار 44 بار اين خطاب به پيامبر، شايد به خاطر آن است كه در اين سوره، عقائد باطل و انحراف‏ها و توقّعات بى جاى مشركان بيان شده و لازم است قاطعيّت در كار باشد. اين مطلب بيانگر آن است كه پيامبرصلى الله عليه وآله مأمور است متن وحى را بى‏كم و كاست بگويد.
_____________________________
229) تفسير اطيب‏البيان.





۲۴ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
فهرست آیات 1 تا 120 سوره مائده



توضیحات
آيه 1
آيه 2
آيه3
آيه 4
آيه 5
آيه 6
آيه 7
آيه 8
آيه 9، 10
آيه 11
آيه 12
آيه 13
آيه 14
آيه 15
آيه 16
آيه 17
آيه 18
آيه 19
آيه 20
آيه 21
آيه 22
آيه 23
آيه 24
آيه 25
آيه 26
آيه 27
آيه 28
آيه 29، 30
آيه 31
آيه 32
آيه 33
آيه 34
آيه 35
آيه 36، 37
آيه 38
آيه 39
آيه 40
آيه 41
آيه 42
آيه 43
آيه 44
آيه 45
آيه 46
آيه 47
آيه 48
آيه 49
آيه 50
آيه 51
آيه 52، 53
آيه 54
آيه 55
آيه 56
آيه 57
آيه 58
آيه 59
آيه 60
آیه 61
آیه 62
آیه 63
آیه 64
آیه 65
آیه 66
آیه 67
آیه 68
آیه 69
آیه 70
آیه 71
آیه 72
آیه 73
آیه 74
آیه 75
آیه 76
آیه 77
آیه 78
آیه 79
آیه 80
آیه 81
آیه 82
آیه 83
آیه 84، 85
آیه 86
آیه 87
آیه 88
آیه 89
آیه 90
آیه 91
آیه 92
آیه 93
آیه 94
آیه 95
آیه 96
آیه 97
آیه 98، 99
آیه 100
آیه 101، 102
آیه 103
آیه 104
ـآیه 105
آیه 106
آیه 107
آیه 108
آیه 109
آیه 110
آیه 111
آیه 112، 113
آیه 114
آیه 115
آیه 116
آیه 117
آیه 118
آیه 119، 120





۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
توضیحات


سيماى سوره‏ انعام‏
اين سوره، يكصد وشصت وپنج آيه دارد وهمه‏ى آياتش يكجا در مكّه و با تشريفات خاصّى نازل شده است. جبرئيل، اين سوره را با بدرقه‏ى هفتاد هزار فرشته بر پيامبر خدا صلى الله عليه وآله نازل كرد.
پيام اصلى آيات اين سوره، مبارزه با شرك و دعوت به توحيد است. از آنجا كه مشركان جزيرة العرب به اعتقاد خود، بعضى چهارپايان را حلال و برخى را حرام مى‏دانستند، قرآن در مقام مبارزه با اينگونه خرافات و باورهاى غلط، از آيه‏ى 136 اين سوره به بعد، احكامى را در مورد چهارپايان بيان مى‏دارد كه بدين جهت اين سوره، «انعام» نام گرفته است.
رواياتى درباره‏ى فضيلت اين سوره و نيز برآورده شدن حاجت به واسطه‏ى تلاوت اين سوره آمده است. از جمله از امام صادق عليه السلام نقل شده كه هر كس چهار ركعت نماز (با دو سلام) بخواند، آنگاه اين سوره و سپس دعايى را قرائت كند، حاجاتش برآورده مى‏شود. (تفسير اطيب‏البيان.)
در هيچ سوره‏اى به اندازه‏ى اين سوره، كلمه‏ى «قل» نيامده است. تكرار 44 بار اين خطاب به پيامبر، شايد به خاطر آن است كه در اين سوره، عقائد باطل و انحراف‏ها و توقّعات بى جاى مشركان بيان شده و لازم است قاطعيّت در كار باشد. اين مطلب بيانگر آن است كه پيامبرصلى الله عليه وآله مأمور است متن وحى را بى‏كم و كاست بگويد.




۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 1

-------------------------------------------
آيه
أَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِى خَلَقَ الْسَّمَوتِ وَالْأَرْضَ وَجَعَلَ الْظُّلُمَتِ وَ الْنُّورَ ثُمَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
ستايش مخصوص خداوندى است كه آسمان‏ها و زمين را آفريد و تاريكى‏ها و روشنى را قرار داد، امّا كافران (ديگران را) با پروردگارشان برابر و همتا مى‏گيرند.
---------------------------------------------
نکته ها
در تمام قرآن، واژه‏ى «نور» مفرد و واژه‏ى «ظلمات» به صورت جمع آمده است. اصولاً حقّ، يكى و راههاى باطل بسيار است. آرى نور، نشانه‏ى وحدت و ظلمات، نشانه‏ى پراكندگى است. «يعدلون» از «عدل»، به معناى همتاست.
اوّلين آيه‏ى اين سوره، به «آفرينش نظام هستى»، دوّمين آيه به «آفرينش انسان» و سوّمين آيه به نظارت بر «اعمال و رفتار انسان» اشاره دارد.
به فرموده‏ى حضرت على عليه السلام: اين آيه، پاسخ به سه گروه از منحرفان است:
الف: «مادّيون» كه منكر آفرينش الهى و حدوث خلقتند. «خلق السماوات ...»
ب: «دوگانه پرستان» كه براى نور و ظلمت دو مبدأ قائلند. «جعل الظّلمات والنّور» [230]
ج: «مشركين» كه براى خداوند، شريك وشبيه قائلند. «ثمّ الّذين كفروا بربّهم يعدلون» [231]
امام موسى‏بن جعفرعليهما السلام درباره‏ى «...بربّهم يعدلون» فرمودند: يعنى كافران، ظلمات و نور و جور و عدل را يكسان مى‏شمارند. [232]
______________________________
230) اَوِستا«ى فعلى، اهريمن را خداى ظلمات و اهورا مزدا را خداى نور دانسته و ميان آن دو تضادّ قائل است. تفسير الكاشف.
231) تفسير نورالثقلين.
232) تفسير عيّاشى ؛ بحار، ج‏9، ص‏355.
----------------------------------------------
پيام ها
1- خداوند هم از عدم به وجود آورده است، هم در موجودها، كيفيّات جديد و نوآورى‏هايى قرار مى‏دهد. (آفرينش ابتدائى «خَلَق» آفرينش تَبَعى «جَعَل»)
2- شريك دانستن براى خدا، نوعى انكار خدا وكفر به اوست. «الّذين كفروا بربّهم يعدلون»




۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 2

-------------------------------------------
آيه
هُوَ الَّذِى خَلَقَكُم مِن طِينٍ ثُمَّ قَضَى‏ أَجَلاً وَأَجَلٌ مُّسَمّىً عِندَهُ ثُمَّ أَنْتُمْ تَمْتَرُونَ‏
------------------------------------------
ترجمه
او كسى است كه شما را از گل آفريد، پس از آن أجلى را (براى زندگى شما در دنيا) قرار داد و أجلى معيّن (كه مربوط به آخرت يا غير قابل تغبير در دنياست) نزد اوست. پس (با وجود اين) شما شك و شبهه مى‏كنيد؟
------------------------------------------
نکته ها
در آيه‏ى پيش، مسائل آفاقى و خلقت آسمان‏ها و زمين مطرح شده، اينجا خلقت انسان و حيات محدود او در اين دنيا آمده است.
در قرآن، 21 مرتبه از «أجل مسمّى» سخن به ميان آمده است.
خداوند براى عمر انسان دو نوع زمان‏بندى قرار داده: يكى حتمى كه اگر همه‏ى مراقبت‏ها هم به عمل آيد، عمر (مانند نفت چراغ) تمام مى‏شود. و ديگرى غير حتمى كه مربوط به كردار خودمان است، مثل چراغى كه نفت دارد، ولى آن را در معرض طوفان قرار دهيم.
در روايات، كارهايى چون صله‏ى رحم، صدقه، زكات و دعا سبب طول عمر و اعمالى چون قطع رحم و ظلم، سبب كوتاه شدن عمر دانسته شده است. [233]
امام باقرعليه السلام در مورد «أجلاً و أجلٌ» فرمود: آنها دو أجل هستند: يكى محتوم و قطعى و ديگرى موقوف (يعنى مشروط و معلّق). [234]
به نقل ابن‏عباس، خداوند براى انسان دو أجل قرار داده: يكى از تولّد تا مرگ، ديگرى از مرگ تا قيامت. انسان با اعمال خود، گاهى از يكى مى‏كاهد وبه ديگرى مى‏افزايد. پس پايان أجل هيچكس قابل تغيير نيست. «ومايُعمَّر مِن مُعَمَّرٍ ولايَنقَصُ مِن عُمُرِه الاّ فى كتاب» [235]
____________________________
233) مستدرك‏الوسائل، ج 15، ص‏249.
234) كافى، ج‏1، ص‏147.
235) فاطر، 11.
-----------------------------------------
پيام ها
1- مدّت عمر و پايان زندگى، به دست ما نيست.«هو الذى.... قضى اجلاً»
2- تنها خداوند بر أجل مسمّى (أجل قطعى)، آگاه است. «أجل مسمّى عنده»
3- با آنكه آفرينش و پايان كار انسان، همه از خدا و به دست اوست، پس چرا در مبدأ و معاد شك كنيم؟ «ثم انتم تمترون»




۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 3

-------------------------------------------
آيه
وَهُوَ اللَّهُ فِى السَّمَوَتِ وَفِى الْأَرْضِ يَعْلَمُ سِرَّكُمْ وَجَهْرَكُمْ وَ يَعْلَمُ مَا تَكْسِبُونَ‏
-----------------------------------------
ترجمه
و اوست كه در آسمان‏ها و در زمين خداوند است. نهان و آشكار شمارا مى‏داند، و هرچه را به دست مى‏آوريد (نيز) مى‏داند.
------------------------------------------
نکته ها
در پاسخ به عقيده‏ى انحرافى چند خدايى (خداى باران، خداى جنگ، خداى صلح، خداى زمين و...) اين آيه مى‏فرمايد: خداى همه چيز و همه جا يكى است.
امام صادق‏عليه السلام درباره اين آيه فرمود: او به تمام مخلوقات از نظر علم و قدرت و سلطه و حاكميّت احاطه دارد. [236]
__________________________
236) تفسير نورالثقلين؛ توحيد صدوق، ص‏133.
----------------------------------------
پيام ها
1- منطقه‏ى فرمانروايى خداوند، تمام هستى است. «فى السموات و فى الارض»
2- خداوند چون حاكم است، آگاه است. «هو اللَّه فى السموات و فى الارض يعلم...»
3- آشكار و نهان انسان نزد خداوند يكسان است. [237] «يعلم سرّكم و جهركم»
4- ايمان به احاطه علمى خداوند، هم انگيزه براى كار نيك است و هم بازدارنده از كار بد. «يعلم سرّكم و جهركم»
5 - خداوند، از آينده‏ى كارهاى انسان آگاه است. «و يعلم ما تكسبون»
____________________________
237) اگر علم خداوند نسبت به آشكار و نهان آدمى تفاوت داشت، جمله‏ى »يعلم« تكرار مى‏شد و مى‏فرمود: »يعلم سرّكم و يعلم جهركم«




۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 4، 5

-------------------------------------------
آيه
وَمَا تَأْتِيهِم مِنْ ءَاَيَةٍ مِنْ ءَايَتِ رَبِّهِمْ إِلَّا كَانُوا عَنْهَا مُعْرِضِينَ‏
فَقَدْ كَذَّبُوا بِالْحَقِّ لَمَّا جَآءَهُمْ فَسَوْفَ يَأْتِيِهمْ أَنْبؤُ اْ مَا كَانُواْ بِهِ يَسْتَهْزِءُونَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
و هيچ نشانه و آيه‏اى از نشانه‏هاى پروردگارشان براى آنها نمى‏آمد، جز آنكه (به جاى تصديق و ايمان) از آن اعراض مى‏كردند.
پس همين كه‏حقّ براى آنان آمد، آن را تكذيب كردند، پس به زودى خبرهاى مهم (و تلخ درباره‏ى كيفر) آنچه را به مسخره مى‏گرفتند به سراغشان خواهد آمد.
-----------------------------------------
نکته ها
شايد مراد از «خبرهاى بزرگ» در آيه، خبر فتح مكّه يا شكست مشركين در جنگ بدر و امثال آن باشد. [238]
___________________________
238) تفسير مراغى.
----------------------------------------
پيام ها
1- براى لجبازان، نوع دليل و آيه تفاوتى ندارد، آنها همه را رد مى‏كنند. «آية من آيات ربّهم»
2- لجوجان و كافران، حاضر به شنيدن و تفكّر و تحقيق كردن نيستند، همين كه حقى آمد، تكذيب مى‏كنند. «فقد كَذّبوا بالحقّ لمّا جاءهم»
3- هم بايد به مؤمنان دلگرمى داد كه راهشان حقّ است، «بالحق»و هم كافران را تهديد كرد كه خبرهاى تلخ برايتان خواهد آمد.«فسوف يأتيهم»
4- استهزا، شيوه‏ى هميشگى كفّار است. «كانوا به يستهزءون»
5 - سقوط انسان سه مرحله دارد: اعراض، تكذيب و استهزا. در اين دو آيه به هر سه مورد اشاره شده است. «معرضين - كذّبوا يستهزءون»




۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 6

-------------------------------------------
آيه
أَلَمْ يَرَوْا كَمْ أَهْلَكْنَا مِنْ قَبْلِهِمْ مِن قَرْنٍ مَكَّنَّهُمْ فِى الأَرْضِ مَا لَمْ‏نُمَكِّن لَّكُمْ وَأَرْسَلْنَا السَّمَآءَ عَلَيْهِمْ مِدْرَاراً وَجَعَلْنَا الأَنْهَرَ تَجْرِى مِنْ تَحْتِهِمْ فَأَهْلَكْنَهُمْ بِذِنُوبِهِمْ وَأَنْشَأْنَا مِن بَعْدِهِمْ قَرْناً ءَاخَرِينَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
آيا نديدند كه چه بسيار امت‏هاى پيش از آنان را هلاك كرديم، با آنكه در زمين به آنان جايگاه و توانى داده بوديم كه به شما نداده‏ايم؟ و (باران و بركت) آسمان را پى در پى برايشان فرستاديم و نهرهاى آب از زير پاهايشان جارى ساختيم، پس آنان را به كيفر گناهانشان هلاك كرديم و نسل ديگرى پس از آنان پديد آورديم.
------------------------------------------
نکته ها
«قَرْن» به امّتى گفته مى‏شود كه يكپارچه هلاك شده باشند. [239] به مردمى هم كه در يك زمان زندگى مى‏كنند، قرن گفته مى‏شود و چون معمولاً يك نسل، از 60 تا 100 سال طول مى‏كشد، از اين رو به 60 يا 80 يا 100 سال يك قرن مى‏گويند. [240]
كلمه «مدرار» به معناى ريزش فراوان و پى در پى باران و به مقدار نياز است. [241]
_______________________________
239) اقرب‏الموارد.
240) تفاسير الميزان وكبيرفخررازى.
241) تفسير مجمع‏البيان ذيل آيه 52 سوره هود.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- افرادى كه از تاريخ پند نمى‏گيرند، توبيخ مى‏شوند. «ألم يروا»
2- كفّار صدر اسلام از تاريخ امّت‏هاى پيشين آگاه بودند و مى‏توانستند درس بگيرند. «ألم يروا»
3- توجّه به زوال نعمت‏ها و سرنگونى گنهكاران، از عوامل غفلت‏زدايى است. «ألم‏يروا... فاهلكناهم بذنوبهم»
4- تمدّن‏هايى قبل از اسلام وجود داشته و سپس منقرض شده‏اند. «اهلكنا من قبلهم»
5 - از روشهاى تربيتى قرآن است كه داستان‏هاى واقعى و آموزنده را براى عبرت مردم نقل مى‏كند. «اهلكنا من قبلهم»
6- كيفر آنان كه از امكانات خداداد استفاده سوء كنند، نابودى است. «كم أهلكنا»
7- به جاى «أرسلنا من السماء»، فرمود: «أرسلنا السماء» (آسمان را براى شما فرستاديم) تا نهايت لطف الهى را بيان كند.
8 - عملكرد مردم، عامل تحوّلات و حوادث تاريخى است. «فاهلكناهم بذنوبهم»
9- هلاكت مردم به سبب گناهانشان، از سنّت‏هاى الهى است. «فاهلكناهم بذنوبهم»
10- خداوند، علاوه بر عذاب آخرت، در اين دنيا هم كيفر مى‏دهد. «فأهلكناهم»
11- اگر امكانات در دست صالحان باشد، نماز را برپا مى‏دارند. «ان مكّناهم فى الارض اقاموا الصلاة» [242] ولى اگر در دست نااهلان بى ايمان باشد، فساد و گناه مى‏كنند. «مكّناهم... فاهلكناهم بذنوبهم»
12- امكانات مادّى، مانع قهر و عذاب الهى نيست. «مكّناهم... فاهلكناهم» آن گونه كه كافران خيال مى‏كردند: «نحن‏اكثر أموالاً وأولاداً ومانحن بمعذّبين» [243]
13- امكانات مادّى، رمز كاميابى نيست. «مكّناهم... فاهلكناهم» چنانكه در جاى ديگر مى‏خوانيم: «انّ الانسان ليطغى أن رآه استغنى» [244]
14- دو نوع مرگ داريم: طبيعى، كه با رسيدن أجل است و غير طبيعى كه به خاطر كيفر الهى و با حوادث غير منتظره است. «بذنوبهم»
15- قدرتمندان گنهكار فكر نكنند دنيا هميشه به كامشان است، خداوند ديگران را جايگزين آنان مى‏كند. «أهلكناهم ... و أنشأنا من بعدهم قرناً آخرين»
_______________________________
242) حج، 41.
243) سبأ، 35.
244) علق، 6 تا 7.




۲۵ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره انعام
آیه 7

-------------------------------------------
آيه
وَ لَوْ نَزَّلْنَا عَلَيْكَ كِتَباً فِى قِرْطَاسٍ فَلَمَسُوهُ بِأَيْدِيهِمْ لَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُواْ إِنْ هَذَآ إِلَّا سِحْرٌ مُبِينٌ
-------------------------------------------
ترجمه
و (كافران لجوج كه در پى بهانه جويى‏اند حتى) اگر نوشته‏اى را در كاغذى بر تو نازل مى‏كرديم كه آن را با دست‏هاى خود لمس مى‏كردند، باز هم كافران مى‏گفتند: اين، جز جادويى آشكار نيست.
---------------------------------------------
نکته ها
گروهى از مشركان مى‏گفتند: ما درصورتى ايمان مى‏آوريم كه نوشته‏اى بر كاغذ، همراه با فرشته‏اى بر ما نازل كنى. ولى دروغ مى‏گفتند و در پى بهانه جويى بودند.
«قِرطاس» چيزى است كه بر روى آن بنويسند، چه كاغذ، چه چوب، يا پوست و سنگ، ولى امروز به كاغذ گفته مى‏شود.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- وقتى پاى لجاجت در كار باشد، هيچ دليلى كارساز نيست، حتّى محسوسات را منكر مى‏شوند. «فلمسوه بايديهم... ان هذا الاّ سحر مبين»
2- نسبت سحر، از رايج‏ترين نسبت‏هايى بود كه مشركان به پيامبر مى‏دادند. «ان هذا الاّ سحر مبين»





۲۵ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۳۲
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۲۹۵
پیام‌های جدید
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۴ پاسخ
۵۴۶,۷۶۶ بازدید
۲ روز قبل
یا لثارات الحسن
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۱ پاسخ
۱۱,۶۱۹,۱۶۰ بازدید
۲ روز قبل
یا لثارات الحسن
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۱۹۸ پاسخ
۸,۳۵۶,۱۵۴ بازدید
۲ روز قبل
یا لثارات الحسن
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۵,۳۶۴ بازدید
۲۵ روز قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۰۳,۰۰۷ بازدید
۲۵ روز قبل
رویا
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۸ پاسخ
۴۳۶,۲۴۱ بازدید
۲ ماه قبل
jack jinhal
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۲ پاسخ
۱,۲۳۵,۲۷۶ بازدید
۶ ماه قبل
مهسا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۵,۷۰۷ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۲ پاسخ
۱,۹۴۱ بازدید
۱۰ ماه قبل
phaidyme
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۰۱۵ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۱۸۳ کاربر آنلاین است. (۱۲۶ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۱۸۳

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!