به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۶ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 43

------------------------------------------
آيه
وَكَيْفَ يُحَكِّمُونَكَ وَعِنْدَهُمُ التَّوْرَيةُ فِيهَا حُكْمُ اللَّهِ ثُمَّ يَتَوَلَّوْنَ مِن بَعْدِ ذَ لِكَ وَمَآ أُوْلَِكَ بِالْمُؤْمِنينَ‏
----------------------------------------
ترجمه
و (يهوديان) چگونه تو را داور قرار مى‏دهند، در حالى كه تورات نزد ايشان است (و) در آن حكم خداست، پس بعد از آن (كه تو موافق آن كتاب حكم كردى) روى مى‏گردانند و آنان مؤمن نيستند.
----------------------------------------
نکته ها
همان گونه كه در آيه‏ى قبل گفتيم، دليل مراجعه يهوديان به پيامبر اسلام، پيدا كردن راهى براى تخفيف مجازات بود و آنان با اينكه به تورات دسترسى داشتند و پاسخگوى نيازهاى آنان بود، ولى دنبال قانون ساده‏ترى مى‏گشتند.
------------------------------------------
پيام ها
1- همه‏ى تورات تحريف نشده است. «عندهم التوراة فيها حكم اللّه»
2- كاش اهل كتاب، نسبت به احكام كتاب خودشان پايبند بودند. «و عندهم التوراة فيها حكم اللَّه»
3- آنچه براى گروهى مهم است، تخفيف در قانون است، نه ايمان به قانون و انجام وظيفه. (به همين دليل با داشتن قانون تورات براى پيدا كردن راه مجازات آسان‏ترى نزد پيامبرصلى الله عليه وآله مى‏آمدند). «ثمّ يتولّون بعد ذلك»
4- علامت ايمان، تسليم بودن در برابر قانون است. «و ما اولئك بالمؤمنين»





۲۳ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 44

------------------------------------------
آيه
إِنَّآ أَنزَلْنَا التَّوْرَيةَ فِيهَا هُدىً وَنُورٌ يَحْكُمُ بِهَا النَّبِيُّونَ الَّذِين أَسْلَمُواْ لِلَّذِينَ هَادُواْ وَالرَّبَّنِيُّونَ وَالْأَحْبَارُ بِمَا اسْتُحْفِظُواْ مِن كِتبِ اللَّهِ وَكَانُواْ عَلَيْهِ شُهَدَآءَ فَلَا تَخْشَوُاْ النَّاسَ وَاخْشَوْنِ وَلَا تَشْتَرُواْ بَِايَتِى ثَمَناً قَلِيلًا وَمَن لَّمْ يَحْكُمْ بِمَآ أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْكَفِرُونَ‏
----------------------------------------
ترجمه
همانا ماتورات را نازل كرديم (كه) در آن هدايت و نور است. پيامبران الهى كه تسليم فرمان خدا بودند، بر طبق آن براى يهود حكم مى‏كردند، و (همچنين) مربّيان الهى و دانشمندان، بر طبق اين كتاب آسمانى كه حفاظت آن به آنان سپرده شده بود و بر آن گواه بودند، داورى مى‏كردند، پس (اى علما!) از مردم نترسيد (و احكام خدارا بيان كنيد) و از (مخالفت با) من بترسيد و آيات مرا به بهاى اندك نفروشيد. و كسانى كه طبق آنچه خداوند نازل كرده حكم نكنند پس آنان همان كافرانند.
--------------------------------------
نکته ها
«ربّانى» از «ربّان»، به معناى تربيت كننده است. به گفته بعضى، «ربّانى» كسى است كه با «ربّ العالمين» پيوند خورده، با علم وعمل، خدايى شده وتربيت مردم را بر عهده دارد.
از حضرت على عليه السلام نقل شده كه فرمود: «أنَا ربّانىّ هذه الاُمّة» ربّانى اين امّت من هستم. [101] امام صادق عليه السلام نيز فرمود: ربّانيّون، اهل‏بيت پيامبرعليهم السلام مى‏باشند. [102]

«حِبْر» به معناى اثر نيك است. چون عالمان در جامعه منشأ اثر نيكند، به آنان حِبْر و اَحبار گفته مى‏شود. به ابن عباس هم لقب «حِبر الاُمّة» داده‏اند.
رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود: كسى كه حتّى به مقدار دو درهم قضاوت ناحقّ كند، مشمول جمله‏ى آخر اين آيه مى‏شود. [103] «هم الكافرون»
_____________________________
101) تفسير مراغى.
102) تفسير صافى.
103) تفسير صافى ؛ كافى، ج‏7، ص‏408.
-------------------------------------------
پيام ها
1- ضمن توجّه به تحريف تورات موجود، بايد از اصل كتب آسمانى تجليل كرد. «فيها هُدىً و نورٌ»
2- گرچه تورات بر موسى عليه السلام نازل شد، ولى همه‏ى انبيا و علماى پس از او مأمور بودند طبق آن حكم كنند. «يحكم بها النبيّون»
3- قوانين مستند بر وحى را بايد پذيرفت. (لازمه‏ى وجوب قضاوت بر انبيا و علما، قبول كردن مردم است) «يحكم بها النبيّون...»
4- انبيا، از پيش خود حكمى ندارند، بلكه تسليم حكم خدايند. «أسلموا»
5 - اسلام (تسليم خدا بودن)، دين همه‏ى موحّدان است، انبياى بنى‏اسرائيل هم با جمله‏ى «أسلموا» توصيف شده‏اند. «النبيّون الّذين اسلموا»
6- علماى هر امت، مسئول اجراى احكام الهى در ميان مردم هستند. (ولايت‏فقيه، ريشه در تمام اديان دارد) «يحكم بها النبيّون... والربّانيّون والاحبار»
7- سلسله مراتب بايد مراعات شود. ابتدا انبيا، سپس امامان و آنگاه علما. «النبيّون... والربّانيّون والاحبار»
8 - يهود، انبياى متعدّد داشتند. «يحكم بها النبيّون...»
9- تورات، قوانين قضايى و حكومتى دارد و محور قضاوت بوده است. «يحكم بها النبيّون...»
10- نور و هدايت زمانى در جامعه جريان پيدا مى‏كند كه بر اساس كتاب آسمانى، قضاوت و حكومت شود. «فيها هدىً و نور يحكم بها»
11- راه حفظ كتب آسمانى، عمل و قضاوت و حكومت بر طبق آن است. «يحكم بها... بما استحفظوا» (بنابر اينكه مراد از استحفاظ، حفاظت همه جانبه آن باشد)
12- علما بايد محافظ مكتب باشند. «بما استحفظوا من كتاب اللَّه»
13- قضاوت، مسئوليّت عالمان است. «يحكم بها... الربّانيون و الاحبار بما استحفظوا من كتاب اللَّه»
14- عالمان و قضات، دو رسالت بزرگ بر دوش دارند:
الف: حكم خدا را از ترس مردم تغيير ندهند. «فلا تخشوا النّاس»
ب: به طمع مال دنيا، دچار كتمان و لغزش نشوند. «و لاتشتروا باياتى ثمناً قليلاً»
15- انحراف در قضاوت، كفر است. «ومن لم‏يحكم بماانزل اللَّه فاولئك هم‏الكافرون»
16- در قضاوت، صراحت، جرأت وقاطعيّت لازم است ونبايد تحت تأثير تهديد و جوّسازى‏ها قرار گرفت. «فلاتخشوا النّاس»
17- خشيت الهى، ضامن قضاوت عادلانه است. «يحكم... فلاتخشوا النّاس واخشون»
18- تحريف، سكوت، كتمان و حكم به غير فرمان خدا، اگرچه به قيمت بدست آوردن همه‏ى دنيا باشد خسارت است. «ولاتشتروا... ثمناً قليلا... فاولئك هم الكافرون» (چون كلّ دنيا «متاع قليل» است) [104]
19- با داشتن قانون آسمانى، سراغ قوانين شرق و غرب رفتن كفر است و چنين قوانينى اعتبارى ندارد. «و من لم يحكم بما أنزل اللّه فاولئك هم الكافرون»
20- كسى كه شرايط قضاوت به حقّ برايش فراهم شود، ولى خود را منزوى كند كفر ورزيده است. «و من لم يحكم بما انزل اللَّه فاولئك هم الكافرون»
21- سكوت و كتمان در برابر طاغوت‏ها، دين فروشى در برابر سرمايه‏داران و عوام‏فريبى، از خطراتى است كه علما را تهديد مى‏كند. «فلاتخشوا النّاس... و لاتشتروا...»
22- علماى ترسو و حريص، در ديندارى و حفاظت از كتاب آسمانى سست هستند. «فلا تخشوا النّاس... و لاتشتروا باياتى ثمناً قليلاً»
23- درآمد حاصل از قضاوت ناحقّ، درآمدى نامشروع است. «لاتشتروا باياتى...»
24- ترس و حرص سبب انحراف در قضاوت و انحراف در قضاوت سبب كفر است. «فلاتخشوهم... ولاتشتروا....فاولئك هم الكافرون»
_______________________________
104) انّ الذين يفترون على اللَّه الكذب لايفلحون. متاع قليل ولهم عذاب اليم». نحل، 116 تا 117.




۲۳ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 45

------------------------------------------
آيه
وَكَتَبْنَا عَلَيْهِمْ فِيهَآ أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَيْنَ بِالْعَيْنِ وَ الْأَنفَ بِالْأَنفِ وَ الْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَالسِّنَّ بِالسِّنِّ وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ فَمَن تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَّهُ وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَآ أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الظَّلِمُونَ‏
----------------------------------------
ترجمه
و در آن (تورات) برايشان مقرر كرديم كه (در قصاص) جان در برابر جان و چشم در برابر چشم و بينى در برابر بينى و گوش در برابر گوش و دندان در برابر دندان باشد و همه‏ى زخمها را (نيز به همان ترتيب و اندازه) قصاص است. پس هر كه آن را صدقه دهد، كفّاره‏ى گناهانش محسوب شود و كسانى كه به آنچه خدا نازل فرموده حكم نكنند، پس آنان همان ستمگرانند.
-------------------------------------------
نکته ها
در آيه‏ى قبل گفته شد كه تورات هدايت و نور است، در اين آيه، قانون قصاص مطرح شده و شايد نشان آن باشد كه قانون قصاص درجامعه، سبب نور وهدايت است. همان‏گونه كه در آيه ديگر مى‏خوانيم: «ولكم‏فى‏القصاص‏حيوة» [105] براى شما در قصاص حيات وزندگى است.
نام بردن از چشم وگوش در قانون قصاص از باب نمونه است وگرنه آسيب به هر عضوى قصاص دارد. [106]
امام صادق‏عليه السلام درباره‏ى اين آيه فرمود: خداوند به اندازه آنچه از قصاص عفو شود، از گناهان او مى‏بخشد. [107]
در تورات، «ديه» نيست، مجرم يا قصاص مى‏شود يا عفو. امّا در اسلام، ديه به عنوان راه سوّم مطرح است. [108]
____________________________
105) بقره، 179.
106) تفسير اطيب‏البيان.
107) كافى، ج‏7، ص 358.
108) تفسير قرطبى.
------------------------------------------
پيام ها
1- همه‏ى انسان‏ها، از هر نژاد و قبيله، فقير و غنى، در مقابل قانون يكسانند، و خون كسى رنگين‏تر از ديگرى نيست. [109] «النّفس بالنفس»
2- قصاص، در اديان پيشين هم بوده است. [110] «كتبنا عليهم فيها» (اسلام و اديان ديگر، قوانين مشابهى دارند.)
3- صدقه، تنها انفاق مالى نيست، عفو و گذشت از مجرم هم نوعى صدقه است. «فمن تصدّق به»
4- عفو ما از مجرم، عفو الهى را بدنبال دارد. «فهو كفّارة له» (شايد هم مراد اين باشد كه عفو ما، كفاره گناه مجرم باشد و او در قيامت، به خاطر عفو ما گرفتار عذاب نشود) [111]
5 - در اسلام همراه مسائل كيفرى، مسائل اخلاقى هم مطرح است. «وكتبنا عليهم فيها... قصاص فمن تصدّق به»
6- جريمه‏ى مالى و حبس، به تنهايى نمى‏تواند عاملى براى بازداشتن مجرم از جرم باشد. «النّفس بالنّفس»
7- اگر حكم خدا جارى نشود، ظلم جامعه را فرا مى‏گيرد. «و من لم يحكم بما انزل اللّه فأولئك هم الظالمون»
_____________________________
109) البتّه ميان زن ومرد در حكم قصاص، تفاوت‏هاى حكيمانه‏اى در كتب فقهى بيان شده است.
110) تورات، سِفر خروج، فصل 21، 23 و 26.
111) تفسير الميزان.




۲۳ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 46

------------------------------------------
آيه
وَقَفَّيْنَا عَلَى‏ ءَاثَرِهِم بِعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ مُصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَيةِ وَءَاتَيْنَهُ الْإِنْجِيلَ فِيهِ هُدىً وَنُورٌ وَمُصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَيةِ وَهُدىً وَمَوْعِظَةً لِّلْمُتَّقِينَ‏
-----------------------------------------
ترجمه
و به دنبال آنان (پيامبران پيشين) عيسى پسر مريم را آورديم در حالى كه تورات را كه پيش از او بود تصديق مى‏كرد و به او انجيل داديم، كه در آن هدايت و نور است و تصديق كننده‏ى تورات قبل از آن است و براى پرواپيشگان مايه‏ى هدايت و موعظه است.
--------------------------------------------
نکته ها
هم قرآن، هدايت كننده متّقين است، «هدىً للمتّقين» [112] هم انجيل مايه‏ى هدايت و موعظه اهل پرواست. «هُدىً و موعظة للمتّقين»
در اين آيه دو بار كلمه‏ى «هدىً» آمده است، يكبار هدايت براى عموم و يكبار بهره گرفتن از هدايت كه مخصوص متّقين است.
كلمه‏ى «قفّينا» از «تقفيه»، به معناى چيزى را به دنبال چيزى آوردن است.
ممكن است معناى «مصدّقاً» اين باشد كه خصوصيّات شخصى حضرت عيسى‏عليه السلام با نشانه‏هايى كه در تورات درباره‏ى او آمده، منطبق است، پس خود حضرت عيسى و نشانه‏ها، يكديگر را تصديق مى‏كنند.
در انجيل متّى، (فصل 5، آيه 17) آمده است: گمان نكنيد كه آمده‏ام تا تورات يا صحف انبيا را باطل سازم، بلكه تا تمام كنم.
تورات، انجيل و قرآن، هر سه «نور» به حساب آمده‏اند. خداوند در آيه 15 اين سوره، فرمود: قرآن نور است. «قد جائكم من اللّه نور» در آيه 44 فرمود: تورات، نور است «انّا انزلنا التوراة فيها هدىً و نور» و در اين آيه، انجيل را نور دانسته است. «آتيناه الانجيل فيه هدىً و نور»
_________________________
112) بقره، 2.
--------------------------------------
پيام ها
1- انبيا و كتاب‏هاى آنان، همه از يك سرچشمه و براى يك هدفند و يكديگر را تصديق مى‏كنند. «مصدّقاً»
2- گرچه انبيا و كتاب‏هاى آسمانى براى هدايت همه مردمند، ولى تنها اهل پروا و تقوا در پرتو اين نور، هدايت مى‏شوند. «هدىً و رحمة للمتّقين»





۲۳ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 47

------------------------------------------
آيه
وَلْيَحْكُمْ أَهْلُ الْإِنْجِيلِ بِمَآ أَنزَلَ اللَّهُ فِيهِ وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَآ أَنزَلَ اللَّهُ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْفَسِقُونَ‏
------------------------------------------
ترجمه
و اهل انجيل، به آنچه خداوند در آن كتاب نازل كرده حكم كنند. و كسانى كه به آنچه خداوند نازل كرده حكم نكنند. پس آنان همان فاسقانند.
------------------------------------------
نکته ها
درباره كسانى كه طبق قانون الهى حكم نمى‏كنند، در چند آيه پياپى، تعبير «ظالمون»، «فاسقون» و «كافرون» به كار رفته است. چون چنين كسانى، از جهت زير پا گذاشتن قانون خدا كافرند، و به خاطر خروج از مرز مسئوليّتشان فاسقند و به علّت آنكه در حقّ متّهمين ستم مى‏كنند، ظالمند.
آيه 44 و 45 خطاب به يهود است، كه چون قانون خدا را تحريف مى‏كنند، دين را به بهاى اندك مى‏فروشند و به جاى خداترسى، از مردم مى‏ترسند، آنان را ظالم و كافر مى‏شمارد، «اولئك هم الكافرون» و به حقوق افراد جامعه ظلم مى‏كنند. «اولئك هم الظالمون»
ولى اين آيه درباره نصارى است كه تنها طبق انجيل حكم نمى‏كردند، (نه سكوت در قصاص و نه دين‏فروشى،) از اين رو فاسقند، چون از مرز حقّ بيرون رفته‏اند.
-----------------------------------------
پيام ها
1- معيار شناخت حقّ و باطل در اديان الهى، آن چيزى است كه از جانب خدا نازل شده است. «وليحكم اهل الانجيل بماانزل اللّه فيه»
2- در انجيل قوانين حكومتى وجود دارد. «وليحكم اهل الانجيل بماانزل اللّه فيه»
3- هر كس به هر انگيزه‏اى بر اساس قانون الهى حكم نكند و يا از داورى حقّ كناره‏گيرى نمايد فاسق است. «من لم يحكم... فاؤلئك هم الفاسقون»





۲۳ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 48

------------------------------------------
آيه
وَ أَنْزَلْنَآ إِلَيْكَ الْكِتَبَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْكِتَبِ وَ مُهَيْمِناً عَلَيْهِ فَاحْكُم بَيْنَهُمْ بِمَآ أَنْزَلَ اللَّهُ وَ لَا تَتَّبِعْ أَهْوَآءَهُمْ عَمَّا جَآءَكَ مِنَ الحَقِّ لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنكُمْ شِرْعَةً وَ مِنْهَاجاً وَ لَوْ شَآءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَ حِدَةً وَ لَكِن لِّيَبْلُوَكُمْ فِى مَآ ءَاتَكُمْ فَاسْتبِقُواْ الْخَيْرَ تِ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعاً فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتِلفُونَ‏
----------------------------------------
ترجمه
و ما كتاب (قرآن) را به حقّ بر تو نازل كرديم، در حالى كه كتب آسمانى پيشين را تصديق مى‏كند و حاكم و حافظ آنها است. پس به آنچه خداوند نازل كرده، ميان آنان حكم كن و (با دور شدن) از حقّى كه براى تو آمده، از هوا و هوس آنان پيروى مكن، ما براى هر يك از شما آيين و طريقه‏ى روشنى قرار داديم، و اگر خداوند مى‏خواست، همه‏ى شما را يك امّت قرار مى‏داد (و همه يك قانون و آيين داشتيد). ولى (خداوند مى‏خواهد) تا شمارا در آنچه به شما داده بيازمايد، پس در كارهاى نيك سبقت بگيريد، (و بدانيد كه) بازگشت همه‏ى شما به سوى خداست، پس او شمارا به آنچه در آن اختلاف مى‏كرديد آگاه خواهد ساخت.
---------------------------------------
نکته ها
«شرعة»، راهى است كه به نهر آب منتهى شود. «منهاج»، راه روشن است. ابن‏عباس مى‏گويد: «شرعة»، احكامى است كه در قرآن آمده، و «منهاج» سنّت پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله است. [113] كلمه «مهيمن» به معناى مراقب و محافظ است.
تصديق آسمانى بودن كتاب تورات وانجيل، به معناى ابقاى آنها براى هميشه نيست، بلكه به معناى همسويى و هماهنگى محتواى همه كتب آسمانى است. «مصدّقاً لما بين يديه»
اصول همه اديان يكى، ولى «شرايع» آنها متعدّد است، مثل دريايى كه نهرهاى ورودى به آن متعدّد است. دين و شريعت، راهى است كه ما را به حيات واقعى و انسانى مى‏رساند، ولى در هر زمان تنها يك شريعت پذيرفته است.
____________________________
113) مفردات راغب.
------------------------------------------
پيام ها
1- قرآن، سراسر حقّ و پيراسته از هر باطلى است. «الكتاب بالحقّ»
2- قرآن در عصر پيامبر نيز به صورت مكتوب بوده است. «الكتاب»
3- قرآن، حافظ اصول كتاب‏هاى آسمانى ديگر است. «مهيمناً عليه»
4- مى‏توان ميان اهل كتاب، طبق قرآن حكم كرد. «فاحكم بينهم بما انزل اللّه»
5 - خطرى كه رهبران را تهديد مى‏كند، پيروى از تمايلات مردم و ناديده گرفتن حقّ است. «ولا تتّبع أهواءهم»
6- يكى از ابزار آزمايش الهى، آمدن شريعت جديد است، تا روشن شود چه كسى ايمان مى‏آورد وچه كسى كفر و تعصّب مى‏ورزد. «لكلّ جعلنا منكم شرعة... ليبلوكم»
7- انسان در طول تاريخ به راهنمايى انبيا نيازمند بوده است. «لكلّ جعلنا منكم شرعة و منهاجاً»
8 - به جاى سرسختى‏هاى منفى، و پيش از آنكه فرصت را از دست بدهيم در كارهاى خير سبقت بجوييم. «فاستبقوا الخيرات»
9- محور و هدف مسابقات، بايد امور خير و معنوى باشد. «فاستبقوا الخيرات»
10- ايمان به معاد، عامل رفع اختلافات و سبقت در نيكى‏هاست. «فاستبقوا الخيرات... فينبّئكم بماكنتم فيه تختلفون»





۲۳ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 49

------------------------------------------
آيه
وَأَنْ احْكُم بَيْنَهُم بِمَآ أَنزَلَ اللَّهُ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَآءَهُمْ وَاحْذَرْهُمْ أَن يَفْتِنُوكَ عَن بَعْضِ مَآ أَنزَلَ اللَّهُ إِلَيْكَ فَإِن تَوَلَّوْاْ فَاعْلَمْ أَنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ أن يُصِيبَهُم بِبَعْضِ ذُنُوبِهِمْ وَإِنَّ كَثِيراً مِّنَ النَّاسِ لَفَسِقُونَ
-------------------------------------------
ترجمه
و اينكه ميان آنان طبق آنچه خداوند نازل كرده حكم كن، و از هوسهاى آنان پيروى مكن، و بر حذر باش از اين كه تو را از برخى از آنچه خداوند بر تو نازل كرده منحرف سازند. پس اگر آنان (از حكم و داورى تو) روى‏گرداندند، پس بدان كه خداوند مى‏خواهد آنان را به خاطر پاره‏اى از گناهانشان مجازات كند، بى شك بسيارى از مردم فاسقند.
----------------------------------------
نکته ها
مراد از فتنه در «يفتنوك»، توطئه‏چينى براى انحراف پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله است.
در شأن نزول آيه گفته‏اند: جمعى از دانشمندان يهود، به رسول خدا صلى الله عليه وآله گفتند: اگر در فلان مسأله‏ى اختلافى ميان ما و ديگران، به نفع ما داورى كنى، ما ايمان مى‏آوريم و در پى ما همه‏ى يهود نيز ايمان خواهند آورد. اين آيه نازل شد و پيامبر را از اين توطئه آگاه ساخت.
----------------------------------------
پيام ها
1- داورى و قضاوت از شئون پيامبرى است. «و ان احكم بينهم»
2- اساس قضاوت و حكومت، قانون خداست. «وان احكم بينهم بما انزل اللَّه»
3- پيامبر اسلام علاوه بر مسلمانان، بر يهود ونصارى نيز ولايت دارد. «و ان احكم بينهم...»
4- در مسائل مهم وحياتى، تكرار تذكّر ضرورى است. (تنها به حكم خدا داورى كن واز هوس‏هاى مردم پيروى مكن» در اين آيه وآيه قبل تكرار شده است)
5 - توجّه به خواسته‏هاى نفسانى مردم يكى از خطرهاى بزرگ براى قاضى و حاكم است. «و لاتتّبع اهواءهم»
6- هشدارهاى الهى، عامل مصونيّت و عصمت انبياست. «واحذرهم»
7- مراقب نفوذ فرهنگى دشمنان باشيم. «واحذرهم أن يفتنوك»
8 - وقتى رسول خدا صلى الله عليه وآله بايد از توطئه‏هاى كفّار در بيم باشد، تكليف ديگران روشن است. «واحذرهم أن يفتنوك»
9- حتّى دست‏برداشتن از بعضى احكام الهى نشانه‏ى پيروى از هوسهاى مردم است. «أن يفتنوك عن بعض...»
10- مخالفان هم بعضى از دستورهاى الهى را مى‏پسندند. خطر اعراض و تحريف در بعضى احكام است. «عن بعض ما انزل اللّه»
11- بايد طبق وحى داورى كنيم، گرچه احتمال اِعراض مردم را بدهيم. «وان احكم بينهم بما انزل اللَّه... فان تولّوا»
12- هدف وسيله را توجيه نمى‏كند. نبايد به خاطر مسلمان شدن گروهى، از داورى و قضاوت ناروا كمك گرفت. (با توجّه به شأن نزول)
13- هشدارهاى تند همچون «لا تتّبع، احذرهم، يفتنوك ...» نشان صداقت پيامبرصلى الله عليه وآله در ابلاغ وحى الهى است وگرنه كسى به خودش اين همه تند خطاب نمى‏كند.
14- روى‏گردانى از داورى پيامبر، عامل سقوط و سبب عذاب الهى است. «ان يصيبهم ببعض ذنوبهم»
15- ريشه‏ى اعراض كافران فسق است، وگرنه در آيين الهى نقصى نيست. «فان تولّوا فاعلم... لفاسقون»





۲۳ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 50

------------------------------------------
آيه
أَفَحُكْمَ الْجَهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْماً لِّقَوْمٍ يُوقِنُونَ
-----------------------------------------
ترجمه
آيا آنان حكم جاهليّت را مى‏طلبند؟ براى اهل ايمان و يقين، داورى چه كسى از خدا بهتر است؟
-----------------------------------------
نکته ها
بهترين قانون، آن است كه قانون‏گذار شرايط زير را داشته باشد:
* از تمام اسرار هستى و انسان، در حال و آينده آگاه باشد.
* هيچ هدف انتفاعى نداشته باشد.
* هيچ لغزش عمدى و سهوى نداشته باشد.
* از هيچ قدرتى نترسد.
* خير خواه همه باشد.
اين شرايط، تنها در خداوند متعال وجود دارد، لذا قرآن مى‏فرمايد: «مَن أحسن من اللّه حكماً» و هر قانون بشرى كه خلاف حكم خدا باشد، جاهلانه است. «أفحكم الجاهليّة» (چون اين قانون‏ها غالباً بر اساس هوا و هوس، ترس، طمع، جهل، خطا وخيال و محدوديّت علمى وضع شده است)
------------------------------------------
پيام ها
1- بعضى از مردم (مشركان، اهل كتاب) خواستار داورى پيامبر بر اساس قوانين جاهليّت بودند. «افحكم الجاهليّة يبغون»
2- فسق و گناه، انسان را به سوى فرهنگ جاهلى سوق مى‏دهد. «وانّ كثيراً من النّاس لفاسقون... افحكم الجاهليّة»
3- آنان كه با داشتن احكام الهى از آن روى مى‏گردانند و سراغ قوانين بشرى مى‏روند، در مسير جاهليّت گام برمى‏دارند. «فان تولّوا... أفحكم الجاهليّة يبغون»
4- زمان جاهليّت، مخصوص يك دوران نيست، هرگاه كه مردم از خدا جدا شوند، دوران جاهليّت است. «افحكم الجاهليّة...»
5 - عقل و وجدان بهترين داور و دادگاه است. «و مَن احسن من اللّه حكماً»
6- آنان كه تنها چشم به قوانين بشرى دوخته‏اند و آن را راه كمال مى‏دانند، در ايمان و يقين خود شك كنند. «لقوم يوقنون»




۲۳ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 51

------------------------------------------
آيه
يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَتَّخِذُواْ الْيَهُودَ وَالنَّصَرَى‏ أَوْلِيَآءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَآءُ بَعْضٍ وَمَن يَتَوَلَّهُم مِّنكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَايَهْدِى الْقَوْمَ الظَّلِمِينَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد؟ يهوديان و مسيحيان را سرپرست و ياور نگيريد، (زيرا) بعضى از آنان يار و ياور بعض ديگرند و هر كس از شما كه آنان را ولىّ خود قرار دهد پس قطعاً از آنان است. همانا خداوند، قوم ستمگر را هدايت نمى‏كند.
-----------------------------------------
نکته ها
ذكر يهود و نصارى در آيه، از باب نمونه است، وگرنه شكّى نيست كه ولايت هيچ كافرى را هم نبايد پذيرفت.
از آيات ديگر قرآن استفاده مى‏شود كه بهره‏گيرى از غذاهاى غير گوشتى اهل كتاب، يا ازدواج موقّت با آنان، يا داد و ستد و زندگى مسالمت‏آميز با آنان جايز است. و هيچ يك از اين مسائل به معناى سلطه‏پذيرى آنان نيست.
---------------------------------------
پيام ها
1- خداوند از بندگان مؤمنش، انتظارات خاصّى دارد. «يا أيّها الّذين آمنوا لاتتّخذوا...»
2- تبرّى از دشمن، از شرايط ايمان است. «يا أيّها الّذين آمنوا لاتتّخذوا...»
3- اسلام، دين سياست است و تنها به احكام فردى نمى‏پردازد. «لا تتّخذوا اليهود و النصارى اولياء»
4- وقتى يارى گرفتن از كفّار مورد نهى قرآن است، قطعاً در روابط و سياست خارجى، پذيرش ولايت وسلطه اهل كتاب وكفّار ممنوع است. «لاتتّخذوا»
5- ولايت كفّار و دشمنان را نپذيريم، چون آنان تنها به فكر هم مسلكان خويشند. «بعضهم أولياء بعض»
6 - با وجود اختلافات شديد ميان يهود و نصارى، پيوندشان به خاطر نابودى اسلام است. «بعضهم اولياء بعض»
7- كفّار تنها نسبت به تعهّدات ميان خودشان وفادارند، ولى نسبت به تعهّدات با مسلمانان پايبند نيستند. «لاتتّخذوا اليهود والنصارى اولياء... بعضهم اولياء بعض...»
8- آن دولت‏هاى اسلامى كه ولايت و سلطه كفّار را پذيرفته‏اند، از كفّار محسوب مى‏شوند. «فانّه منهم» (دوستى با هركس وگروه، انسان را جزو آنان مى‏سازد.)
9 - نه كفّار را «ولىّ» خود گردانيد و نه با آنان كه ولايت كفّار را پذيرفته‏اند، رابطه ولايت داشته باشيد. «فانّه منهم»
10- نتيجه‏ى پذيرش ولايت كفّار، قطع ولايت خداست. «فانّه منهم انّ اللَّه لايهدى القوم الظالمين»
11- تكيه بر كفّار، ظلم است. «لا يهدى القوم الظالمين»




۲۳ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 52، 53

------------------------------------------
آيه
فَتَرَى الَّذِينَ فِى قُلُوبِهِمْ مَّرَضٌ يُسَرِعُونَ فِيهِمْ يَقُولُونَ نَخْشَى‏ أن تُصِيبَنَا دَآئِرَةٌ فَعَسَى اللَّهُ أَن يَأْتِىَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِّنْ عِنْدِهِ فَيُصْبِحُواْ عَلَى‏ مآ أَسَرُّواْ فِى أَنفُسِهِمْ نَدِمِينَ‏
وَيَقُولُ الَّذِينَ ءَامَنُواْ أَهَؤُلَا ءِ الَّذِينَ أَقْسَمُواْ بِاللَّهِ جَهْدَ أَيْمَنِهِمْ إِنَّهُمْ لَمَعَكُمْ حَبِطَتْ أَعْمَلُهُمْ فَأَصْبَحُواْ خَسِرِينَ
---------------------------------------
ترجمه
(با آن همه توصيه به نپذيرفتن ولايت كفّار) بيماردلان را مى‏بينى كه در دوستى با آنان (كافران)، سبقت مى‏گيرند (و در توجيه كارشان) مى‏گويند: مى‏ترسيم كه حادثه‏اى بد برايمان پيش آيد (و ما نيازمند كمك آنان باشيم) پس اميد است كه خداوند، پيروزى يا امر ديگرى را از جانب خود (به نفع مسلمين) پيش آورد، آنگاه آنان از آنچه در دل پنهان داشته‏اند پشيمان شوند.
و كسانى كه ايمان آوردند (هنگام پيروزى مسلمين و رسوايى منافقان با تعجّب، به يكديگر) مى‏گويند: آيا اينان همان‏هايى هستند كه با تأكيد، به خدا قسم مى‏خوردند كه ما با شماييم؟ پس (چرا كارشان به اينجا كشيد؟) اعمالشان نابود شد و زيانكار شدند.
----------------------------------------
نکته ها
بيماردلان كسانى هستند كه نسبت به حقّانيّت پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله و يا برخى از معارف دينى در شك بوده و ايمانى ضعيف دارند. [114]
در مورد معناى آيه، سه احتمال وجود دارد:
الف: در هنگام پيروزى مسلمين و رسوايى منافقان، مؤمنان با تعجّب مى‏گويند: آيا اين يهود و نصارى بودند كه سوگند جدّى بر يارى كردن شما مؤمنين خوردند؟
ب: برخى از مؤمنين واقعى بعد از پيروزى به يكديگر مى‏گويند: آيا اين بيماردلان بودند كه با سوگند مى‏گفتند ما با شما هستيم و ديديد كه نبودند؟
ج: اين بيماردلان كه سوگند ياد كردند ما با يهود و نصارى هستيم، آيا توانستند به شما اهل‏كتاب كمكى كنند؟
__________________________
114) تفسير راهنما.
---------------------------------------
پيام ها
1- پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله شاهد تلاش‏هاى آشكار و شتابزده افراد سست ايمان براى پيوستن به يهود و نصارى است. «فترى الّذين فى قلوبهم مرض يسارعون فيهم»
2- نمونه‏ى روشن كسانى كه از هدايت الهى محروند، بيماردلانى هستند كه با سرعت براى پيوستن به كفّار تلاش مى‏كنند. «انّ اللَّه لايهدى القوم الظالمين... الّذين فى قلوبهم مرض» (حرف «فاء» نشانه آن است كه ظالمين آيه قبل، بيماردلان اين آيه هستند)
3- بيماردلان سست ايمان، با سرعت به سراغ طرح دوستى با دشمنان كافر مى‏روند. «فى قلوبهم مرض يسارعون فيهم»
4- افراد سست ايمان و منافق، مى‏خواهند كه جزو كفّار باشند. «يسارعون فيهم»، نه «اليهم».
5 - در برابر نص وفرمان صريح خداوند نبايد اجتهاد و مصلحت‏انديشى كرد. «لاتتّخذوا اليهود... اولياء... يقولون نخشى»
6- انگيزه‏ى پذيرش رابطه‏ى ذلّت‏بار با ابرقدرت‏ها، ضعف ايمان و وحشت از غير خداست. «يقولون نخشى»
7- مسلمانان، به پيروزى و گسترش اسلام و افشاى منافقان اميدوار باشند. «فعسى اللّه أن يأتى بالفتح...»
8 - عزّت سياسى، قدرت اقتصادى و پيروزى نظامى همه از طرف خدا و در دست اوست. «أن يأتى بالفتح أو أمر من عنده»
9- با كفّار رابطه ولايت نداشته باشيد، تا امدادهاى غيبى خدا به سوى شما سرازير شود. «لا تتّخذوا... يأتى بالفتح او امر من عنده»
10- پايان نفاق و وابستگى به كفّار، حبط و رسوايى و شرمندگى است. «نادمين»
11- هر سوگندى نشانه‏ى صداقت نيست، فريب سوگندها را نخوريد. «أهؤلاء الّذين اقسموا باللّه انّهم معكم»
12- وابستگى به بيگانگان، مورد ملامت مؤمنان است. «ويقول‏الّذين‏آمنواأهؤلاء... انّهم معكم»
13- نشانه‏ى خسران انسان، از بين بردن كارهاى نيك است. «حبطت اعمالكم فاصبحوا خاسرين»




۲۳ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۴
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۷
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۲۲,۳۲۷ بازدید
۲ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۵۰۹ بازدید
۳ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۳,۶۳۸ بازدید
۴ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۵,۷۱۴ بازدید
۴ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۹۳ بازدید
۴ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۹۰ بازدید
۵ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۲۵۲ بازدید
۶ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۲۳۵ بازدید
۱۳ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۶۸۴ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۱,۴۸۲ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۵۰۶ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۹۷ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۱۵۱ کاربر آنلاین است. (۹۹ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۱۵۱

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!