به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۲ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 32

------------------------------------------
آيه
مِنْ أَجْلِ ذَ لِكَ كَتَبْنَا عَلَى‏ بَنِى إِسْرَ ءِيلَ أَنَّهُ مَن قَتَلَ نَفْسَا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِى الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعاً وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَآ أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعاً وَلَقَدْ جَآءَتْهُمْ رُسُلُنَا بِالْبَيِّنَتِ ثُمَّ إِنَّ كَثِيراً مِّنْهُم بَعْدَ ذَ لِكَ فِى الْأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ‏
-----------------------------------------
ترجمه
به همين جهت، بر بنى‏اسرائيل نوشتيم كه هر كس انسانى را جز به قصاص يا به كيفر فساد در زمين بكشد پس چنان است كه گويى همه‏ى مردم را كشته است، و هر كه انسانى را زنده كند (و از مرگ يا انحراف نجات دهد) گويا همه‏ى مردم را زنده كرده است و البتّه رسولان ما دلايل روشنى را براى مردم آوردند، امّا (با اين همه) بسيارى از مردم بعد از آن (پيام انبيا) در روى زمين اسرافكار شدند.
-----------------------------------------
نکته ها
در اين آيه از كشتن يك نفر به منزله‏ى كشتن همه مردم مطرح شده است. براى توضيح اين حقيقت چند بيان و معنا مى‏توان عرضه كرد:
الف: قتل يك نفر، كيفرى همچون قتل همه مردم را دارد.
ب: حرمت قتل يك نفر نزد خداوند، به منزله قتل همه‏ى مردم نزد شماست.
ج: قتل يك نفر، بى‏اعتنايى به مقام انسانيّت است.
ه : قتل يك نفر، سلب امنيّت از همه‏ى مردم است.
و: چون انسان‏ها به منزله‏ى اعضاى يك پيكرند، پس قتل يكى قتل همه است.
ز: جايگاه دوزخى قاتل يك نفر، جايگاه كسى است كه قاتل همه باشد. [71]
ح: قتل يك نفر، زمينه‏ساز قتل همه است.
ط: يك انسان مى‏تواند سرچشمه‏ى يك نسل باشد، پس قتل او به منزله‏ى قتل يك نسل است. (به نظر مى‏رسد اين احتمال بهتر است)
در روايات مى‏خوانيم: فانى‏شدن تمام دنيا نزد خداوند، از كشتن يك‏مؤمن آسان‏تر است. [72]
امام صادق‏عليه السلام فرمودند: كسى كه در موضعى كه آب يافت نمى‏شود، تشنه‏اى را سيراب كند، مانند كسى است كه نفسى را زنده كرده باشد. [73]
طبق آيات و روايات، هدايت وارشاد مردم به راه حقّ، نوعى احيا مى‏باشد و گمراه كردن مردم، نوعى قتل است. سوره انفال، آيه 24، دعوت پيامبر را مايه‏ى حيات مردم مى‏خواند: «دعاكم لما يحييكم».
امام صادق‏عليه السلام نيز فرمودند: «مَن اخرجها من ضلال الى هدى فكانّما أحياها ومن اخرجها من هدى الى الضلال فقد قتلها» هركس نفس منحرفى را هدايت كند او را زنده كرده و هر كس ديگرى را منحرف كند او را كشته است. [74]
امام صادق‏عليه السلام فرمودند: «نجاها من غرق او حرق او سَبُع او عدوّ» مراد از احياى نفس، نجات گرفتاران از غرق وآتش سوزى ودرّنده يا دشمن است. [75] و در روايت ديگر آنمده است: كسى كه به گرسنه‏اى غذا ندهد، به منزله‏ى كشتن اوست وغذا دادن، به منزله‏ى زنده كردن اوست. [76]
امام باقرعليه السلام فرمود: مسرفان همان كسانى هستند كه حرام‏ها را حلال مى‏شمرند و خون‏ها را مى‏ريزند. [77]
___________________________
71) كافى، ج‏7، ص‏271.
72) بحار، ج‏10، ص‏382. اين حديث را در شب جمعه آخر ماه رمضان 1379 مى‏نويسم كه روز جمعه‏اش روز قدس است و در حالى كه تلويزيون‏هاى دنيا صحنه‏هاى دلخراشى از كشتن مسلمانان بى‏پناه فلسطين را به دست صهيونيست‏ها نشان مى‏دهند.
73) مكارم‏الاخلاق، ص‏135.
74) كافى، ج‏2، ص‏210.
75) تفسير برهان.
76) كافى، ج‏2، ص‏204.
77) تفسير نورالثقلين.
------------------------------------
پيام ها
1- گاهى حوادث تاريخى، عامل صدور فرمان‏هاى الهى است. «من أجل ذلك»
2- انسان‏ها و سرنوشتشان در طول تاريخ به هم پيوند دارند. «من أجل ذلك كتبنا على بنى اسرائيل»
3- احكام الهى حكمت دارد وگزاف نيست. «من اجل ذلك»
4- براى جلوگيرى از سنگدلى وپرهيز از تكرار حادثه، كيفر ومجازات لازم است. «من اجل ذلك كتبنا»
5 - جان همه‏ى انسان‏ها از هر نژاد و منطقه كه باشند، محترم است. «نفساً»
6- اعدام مفسد، در قانون بنى‏اسرائيل نيز بوده است. «كتبنا على بنى‏اسرائيل انّه من قتل نفساً بغير نفس او فساد فى الارض»
7- خودكشى و سقط جنين، از نمونه‏هاى «قتل نفس» و حرام است. «من قتل نفساً...»
8 - جان كسى كه در زمين فساد مى‏كند يا براى جان مردم ارزشى قائل نيست و آنان را به قتل مى‏رساند، بى‏ارزش است و بايد از بين برود. «بغير نفس او فساد»
9- كشتن انسان در دو مورد جايز است:
الف: به عنوان قصاصِ قاتل. «بغير نفس»
ب: براى از بين بردن مفسد. «او فساد»
10- ارزش عمل مربوط به انگيزه و هدف است. كشتن يك نفربه قصد تجاوز، به قتل رساندن يك جامعه است؛ «فكانّما قتل النّاس جميعاً» امّا كشتن به عنوان قصاص، حيات جامعه است. «ولكم فى القصاص حيوة» [78]
11- تجاوز به حقوق يك فرد، تهديد امنيّت جامعه است. «فكانّما قتل النّاس جميعاً» آنان كه كارشان نجات جان انسان‏هاست، مانند پزشكان، پرستاران، مأموران آتش‏نشانى، امدادگران، داروسازان و... بايد قدر خود وارزش كار خويش را بدانند. «فكانّما قتل النّاس جميعاً»
12- نشان جامعه‏ى زنده، امداد رسانى به گرفتاران و نجات جانهاست. «من أحياها فكأنّما أحيى النّاس جميعاً»
13- عدم ايمان وعمل مردم به گفتار رسولان، در طول تاريخ بوده است. «و لقد جائتهم رسلنا بالبيّنات ثمّ انّ كثيراً منهم بعد ذلك فى الارض لمسرفون»
14- انسان مختار است، با آمدن پيامبران هم مى‏تواند راه خلاف برود. «و لقد جائتهم رسلنا بالبيّنات... بعد ذلك فى الارض لمسرفون»
__________________________
78) بقره، 179.





۲۳ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 33

------------------------------------------
آيه
إِنَّمَا جَزَ ؤُاْ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِى الْأَرْضِ فَسَاداً أَن يُقَتَّلُواْ أَوْ يُصَلَّبُواْ أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيِهمْ وَأَرْجُلُهُم مِّنْ خِلَفٍ أَوْ يُنْفَوْاْ مِنَ الْأَرْضِ ذَ لِكَ لَهُمْ خِزْىٌ فِى الدُّنْيَا وَلَهُمْ فِى الْأَخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ‏
----------------------------------------
ترجمه
همانا كيفر آنان كه با خداوند و پيامبرش به محاربه برمى‏خيزند و (با سلاح و تهديد و غارت) در زمين به فساد مى‏كوشند، آن است كه كشته شوند، يا به دار آويخته شوند، يا دست و پايشان بطور مخالف بريده شود يا آنكه از سرزمين (خودشان) تبعيد شوند. اين كيفر ذلت بار دنيوى آنان است و در آخرت برايشان عذابى عظيم است.
---------------------------------------
نکته ها
در شأن نزول آيه آمده است كه جمعى از مشركانِ مكّه به مدينه آمده، مسلمان شدند. ولى چون بيمار بودند به فرمان پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله به منطقه‏ى خوش آب و هوايى در بيرون مدينه رفته و اجازه يافتند از شير شترهاى زكات بهره ببرند. امّا چون سالم شدند، چوپان‏هاى مسلمان را گرفته، دست و پايشان را بريدند و چشمانشان را كور كرده، شتران را به غارت بردند و از اسلام هم دست كشيدند. رسول خداصلى الله عليه وآله دستور داد آنان را دستگير كنند و همان كارى را كه با چوپانان كرده بودند، بر سر خودشان آوردند. آيه‏ى فوق نازل شد.
كيفرهايى كه در آيه آمده، «حقّ اللّه» است و از جانب حكومت يا مردم قابل عفو و تبديل نيست. [79] ودر تفسير الميزان آمده است كه انتخاب يكى از چهار كيفر، با امام مسلمين است و اگر اولياى مقتول هم عفو كنند، بايد يكى از كيفرها اجرا شود.
كلمه‏ى «جزاء» به معناى كيفر وپاداش كافى است يعنى حدود و مجازات‏هاى چهارگانه براى مجرم عادلانه وكافى است. [80]
براى اصلاح جامعه، هم موعظه و ارشاد لازم است، هم شمشير و برخورد قاطع و انقلابى. (آيه‏ى قبل، پيام وهشدار به قاتل بود، واين آيه عقوبت افراد محارب ومفسِد را بيان مى‏كند)
عقوبت بايد همراه با عدالت باشد. چون فسادها و خصوصيّات مفسدان متفاوت است، كيفرها هم يكسان نيست. مثلا اگر فساد، فجيعانه بود، كيفرش قتل است ولى اگر سطحى بود، كيفر آن تبعيد است. اين معنا از روايات فهميده مى‏شود، از جمله آنكه: كيفر قتل، اعدام است، كيفر ارعاب، تبعيد است، كيفر راهزنى و سرقت، قطع دست و پا است و كيفر قتل و راهزنى وسرقت مسلحانه، قطع دست و پا و به دار آويختن است. [81]
اجراى احكام و حدود الهى، در سايه‏ى برپايى نظام و حكومت اسلامى ميسّر است، پس دين از سياست جدا نيست.
آنان كه بر امام و رهبر مسلمين يا حكومت اسلامى خروج كنند، مشمول «يحاربون اللّه» مى‏شوند. [82]
طبق آيه 279 سوره‏ى بقره، رباخوار، «محارب» خدا و پيامبر است، «فأذنوا بحرب من اللّه و رسوله» چون امنيّت اقتصادى را به هم مى‏زند. همچنين در روايات، توهين به مسلمان، محاربه‏ى با خدا به حساب آمده است: «من أهان لى ولياً فقد بارزنى بالمحاربة». [83]
______________________________
79) تفسير اطيب‏البيان.
80) تفسير راهنما.
81) تفسير صافى.
82) تفسير فى‏ظلال‏القرآن.
83) بحار، ج‏4ص‏65.
---------------------------------------------
پيام ها
1- وظيفه‏ى نظام و حكومت، حفظ امنيّت شهرها، روستاها، جاده‏ها و برخورد با متخلّفان است. «انّما جزاء...»
2- جنگ با خلق خدا، جنگ با خداست وآنكه با مردم طرف شود، گويا با خداوند طرف است. «يحاربون اللّه»
3- نافرمانى از دستورات پيامبر و مبارزه با آنها، جنگ با خداوند است. «يحاربون اللّه و رسوله»
4- براى آنان كه امنيّت جامعه را بر هم مى‏زنند، چند نوع كيفر مقرر شده است: اعدام، تبعيد، قطع دست و پا، به دار آويختن. «يقتّلوا او يصلّبوا...»
5 - عقوبت سخت براى ستم‏پيشگان است، نه آنان كه به ندرت مرتكب مى‏شوند. «يحاربون، يسعون» (فعل مضارع، نشان استمرار كار است)
6- مخالفان ولايت رسول اللّه كه قصد براندازى دارند و با نظام الهى در جنگند، بايد به سخت‏ترين كيفر مجازات شوند.«يحاربون اللَّه و رسوله... ان يقتّلوا»





۲۳ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 34

------------------------------------------
آيه
إِلَّا الَّذِينَ تَابُواْ مِن قَبْلِ أَن تَقْدِرُواْ عَلَيْهِمْ فَاعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ‏
---------------------------------------
ترجمه
مگر كسانى كه پيش از آنكه بر آنان دست يابيد توبه كرده باشند، پس بدانيد كه خداوند آمرزنده و مهربان است.
-----------------------------------
نکته ها
چون در روايات به كسى كه مسلمانان را تهديد كند وبه روى آنان اسلحه بكشد، گرچه قتلى صورت نگيرد نيز مفسد فى الارض گفته شده، اين آيه توبه آنان را مطرح مى‏كند. بنابراين توبه‏ى محارب و مفسد، فقط كيفر تهديد و ارعاب را برمى‏دارد، نه كيفر قتل و سرقت را. يعنى توبه در «حقّ اللّه» اثر دارد، نه «حقّ الناس»، چون حق مردم مربوط به رضايت صاحبان حقّ است. عنوان محارب، حسابى دارد و عنوان قاتل و سارق، حسابى ديگر. [84] يعنى اگر محارب مرتكب قتل شده و توبه كرد، حكم قصاص او باقى است، ولى اگر فقط به تهديد و ارعاب دست زده و توبه كرد، كيفر محارب از او برداشته مى‏شود.
مجازات‏هاى الهى جنبه‏ى تربيتى و اصلاح فرد و جامعه دارد، نه انتقام. از اين رو گناهكار بايد توبه كند و توبه او هم مؤثّر است.
در رفع عقوبت، احراز توبه‏ى واقعى لازم است. مثلاً از طريق تغييرى كه در اخلاق و رفتار و گفتار مجرم هويدا مى‏شود، يا به گواهى افراد عادل و مانند اينها توبه او ثابت شود.
_________________________
84) تفسير نمونه.
-------------------------------------
پيام ها
1- راه توبه به روى همه باز است. «يحاربون اللَّه و رسوله... الا الّذين تابوا»
2- توبه‏اى أثر دارد كه پيش از دستگيرى و گرفتار شدن باشد. «من قبل ان تقدروا عليهم» (در ساير گناهان هم توبه تا قبل از مرگ مفيد است. [85])
3- مغفرت خدا را باور كنيم. «فاعلموا انّ اللَّه غفور رحيم»
4- مغفرت خداوند همراه با رحمت است نه توبيخ و تحقير. «غفور رحيم»
_________________________
85) نساء، 18.




۲۳ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 35

------------------------------------------
آيه
يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَابْتَغُواْ إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَجَهِدُواْ فِى سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ‏
-----------------------------------------
ترجمه
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! از خدا پروا كنيد و (براى تقرب) به سوى او وسيله بجوييد، و در راه او جهاد كنيد، باشد كه رستگار شويد.
----------------------------------------
نکته ها
حضرت على عليه السلام مى‏فرمايد: بهترين وسيله‏اى كه مى‏توان با آن به خدا نزديك شد ايمان به خداوند و پيامبرش و جهاد در راه او و كلمه‏ى اخلاص و اقامه‏ى نماز و پرداخت زكات و روزه گرفتن ماه رمضان و حج و عمره و صله‏ى رحم و انفاق‏هاى پنهانى و آشكار و كارهاى نيك است. [86]
اهل بيت عليهم السلام همان ريسمان محكم و وسيله‏ى تقرّب به خداوند هستند. «هم العروة الوثقى والوسيلة الى اللّه» [87]
توسّل، موضوعى است كه در كتب بسيارى از اهل سنّت مثل «صواعق» ابن حجر، «سنن» بيهقى، «صحيح» دارمى و «وفاء الوفاء» درباره آن روايت نقل شده است. ضمناً آيات 64 نساء، 97 يوسف و 114 توبه نيز مى‏تواند سند توسّل باشد.
___________________________
86) نهج‏البلاغه، خطبه 110.
87) تفسير صافى.
----------------------------------------
پيام ها
1- ايمان «آمنوا»، تقوا «اتّقوا اللَّه»، شفاعت «وابتغوا اليه الوسيلة» و جهاد «وجاهدوا فى سبيله»، راه سعادت و رستگارى است. «لعّلكم تفلحون»
2- براى رسيدن به فلاح، هم بايد گناهان را ترك كرد، «اتّقوا اللَّه» هم بايد طاعات را انجام داد.«وابتغوا اليه الوسيلة»
3- كارهاى خير همه زمينه و وسيله‏ى سعادتند. (البتّه اگر با گناه خود آن زمينه‏ها را از بين نبريم.) «لعلّكم تفلحون»




۲۳ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 36، 37

------------------------------------------
آيه
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَوْ أَنَّ لَهُم مَّا فِى الْأَرْضِ جَمِيعاً وَمِثْلَهُ مَعَهُ لِيَفْتَدُواْ بِهِ مِنْ عَذَابِ يَوْمِ الْقِيَمَةِ مَا تُقُبِّلَ مِنْهُمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ
يُرِيدُونَ أَن يَخْرُجُواْ مِنَ النَّارِ وَمَا هُمْ بَخَرِجِينَ مِنْهَا وَلَهُمْ عَذَابٌ مُّقِيمٌ‏
----------------------------------------
ترجمه
همانا كسانى كه كافر شدند، اگر تمام آنچه را در زمين است و همانند آن را دارا باشند تا براى نجات از عذاب روز قيامت فديه دهند، از آنان پذيرفته نمى‏شود و براى آنان عذابى دردناك است.
آنان مى‏خواهند از آتش دوزخ بيرون آيند در حالى كه از آن بيرون آمدنى نيستند و برايشان عذابى دائم و پايدار است.
-----------------------------------------
نکته ها
همه‏ى راه‏هاى نجات در قيامت بسته است، كافران نه از رحمت الهى بهره‏مند مى‏شوند، چون مخصوص اهل تقواست. «رحمتى وسعت كلّ شى‏ء فساكتبها للّذين يتّقون» [88] ، و نه از شفاعت كامى مى‏گيرند، چون شفاعت مخصوص كسانى است كه خداوند از آنان راضى باشد. «لا تنفع الشفاعة الاّ من اذن له الرّحمن و رضى له قولاً» [89] ، به علاوه از مرگ خبرى نيست، زيرا پيوسته در آتشند و درخواست مرگشان پذيرفته نيست. «نادوا يا مالك ليقض علينا ربّك قال انّكم ماكثون» [90]
_________________________
88) اعراف، 156.
89) طه، 109.
90) زخرف، 77.
-------------------------------------
پيام ها
1- كارآيى اموال، تنها در دنياست و در آخرت، ثروت بى ثمر است. «ما تُقبّل...»
2- روز قيامت در دستگاه عدل الهى، فديه پذيرفته نمى‏شود. «ليفتدوا... ما تُقبّل»
3- عامل اصلى سعادت، در درون انسان است (ايمان، تقوا وجهاد)، نه در بيرون (مال و ثروت). «لهم ما فى الارض جميعاً... ما تقبّل منهم»
4- عذاب كافران، نه با فديه دفع مى‏شود، نه با گذشت زمان قطع مى‏گردد. «و ما هم بخارجين»
5 - كسى كه در دنيا با آن همه برهان و ارشاد، ازظلمت‏هاى شرك و جهل بيرون نيايد، در آخرت هم از دوزخ بيرون نخواهد آمد. «لهم عذاب مقيم»





۲۳ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 38

------------------------------------------
آيه
وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُواْ أَيْدِيَهُمَا جَزَآءً بِمَا كَسَبَا نَكَلاً مِّنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ‏
-----------------------------------------
ترجمه
مرد و زن دزد را به جزاى كارى كه انجام داده‏اند دستشان را قطع كنيد. اين كيفرى است از سوى خداوند و خداوند مقتدر حكيم است.
----------------------------------------
نکته ها
كلمه‏ى «نكال» به معناى امر بازدارنده است. قوانين جزايى اسلام براى بازدارندگى است، نه انتقام‏جويى. «نكال» به عقوبتى گفته مى‏شود كه مايه‏ى عبرت ديگران باشد. [91]
در اين آيه ابتدا مرد دزد، سپس زن دزد مطرح شده است، ولى در آيه‏ى دوّم سوره‏ى نور كه حكم زنا بيان شده، ابتدا زن زناكار، سپس مرد زناكار ياد شده است، شايد به خاطر آن كه در سرقت، نقش مردِ خلافكار بيشتر است و در زنا، نقش زنِ خلافكار.
از مرحوم سيد مرتضى علم‏الهدى (از علماى هزار سال قبل) پرسيدند: چرا دستى كه پانصد مثقال طلا ديه دارد، به خاطر يك چهارم مثقال دزدى، قطع مى‏شود؟ پاسخ فرمود: «امانت»، قيمت دست را بالا مى‏برد و «خيانت»، ارزش آن را مى‏كاهد.
طبق روايات، مقدار قطع دست، چهار انگشت است و بايد انگشت شست و كف دست باقى بماند. مقدار مالى هم كه به خاطر آن دست دزد قطع مى‏شود، بايد حداقل به قيمت يك چهارم دينار (يك چهارم مثقال طلا) باشد. مال هم بايد در مكان حفاظت شده باشد، نه در مثل كاروانسرا، حمّام، مسجد و اماكن عمومى. سارق نيز بايد از قانون قطع دست مطلع باشد، وگرنه دست او قطع نمى‏شود. همچنين اگر كسى در سال‏هاى قحطى از روى اضطرار، مواد غذايى را سرقت كند دستش قطع نمى‏شود. البتّه در تمام مواردى كه دست قطع نمى‏شود كيفرهاى ديگرى در كار است كه تفصيل آن در كتب فقهى آمده است. [92]
پيامبر اسلام‏صلى الله عليه وآله، بدترين نوع سرقت را سرقت از نماز و ناقص انجام دادن ركوع و سجود دانسته‏اند. [93]
اجراى اين احكام، نياز به حكومت و قدرت و نظام و تشكيلات دارد، پس اسلام، دين حكومت و سياست است.
اسلام، قبل از بريدن دست، بر اهميّت و لزوم كار و اداره‏ى زندگى فقرا از طريق بيت‏المال و بستگان نزديك و قرض‏الحسنه و تعاون و... تأكيد مى‏كند، ولى با اين حال فقر، بهانه و مجوّز سرقت نيست. [94]
سيستم جزايى دنيا، چون تنها به زندان و جريمه‏ى مالى تكيه دارد، از مقابله با سرقت عاجز است.
قطع دست، براى مجرم عامل هشدار دائمى و مايه‏ى جلوگيرى از لغزش مجدّد او وديگران است. «فاقطعوا ايديهما»
____________________________
91) قاموس قرآن.
92) تفسير صافى.
93) تفسير قرطبى.
94) تفسير فى‏ظلال‏القرآن.
-----------------------------------------
پيام ها
1- كيفر زن و مرد دزد يكسان است. «السارق و السارقة»
2- بايد امنيّت جامعه را با قاطعيّت حفظ كرد. «فاقطعوا»
3- جريمه و كيفر سنگين، بازدارنده از دزدى است. «نكالا»
4- در قوانين كيفرى اسلام، علاوه بر تنبيه مجرم، عبرت ديگران هم مطرح است. «نكالاً»
5 - در اجراى حدود الهى، نبايد تحت تأثير عواطف قرار گرفت. «فاقطعوا»
6- با اينكه قطع دست از طرف قاضى وحاكم است، امّا خداوند به همه مؤمنين خطاب مى‏كند، «فاقطعوا ايديهما» تا آنان زمينه‏اجراى حدود الهى را فراهم كنند.
7- مالكيّت شخصى و امنيّت اجتماعى به قدرى مهم است كه به خاطر آن، بايد دست دزد قطع شود. «فاقطعوا»
8 - اعمال قدرت، بايد حساب شده باشد. «عزيز حكيم»
9- فرمان قطع دست دزد، جلوه‏اى از عزّت و قدرت خداوند است. «فاقطعوا... عزيز حكيم»





۲۳ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 39

------------------------------------------
آيه
فَمَن تَابَ مِن بَعْدِ ظُلْمِهِ وَأَصْلَحَ فَإِنَّ اللَّهَ يَتُوبُ عَلَيْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ‏
---------------------------------------
ترجمه
پس هركه بعد از ظلمش توبه كند و (كارهاى فاسد خويش را) اصلاح نمايد، قطعاً خداوند توبه او را مى‏پذيرد، همانا خداوند، آمرزنده‏ى مهربان است.
-------------------------------------
نکته ها
در اسلام، مجازات در كنار ارشاد و تربيت و رحمت است. در آيه‏ى قبل، كيفر سارق بيان شد، اينجا دعوت به توبه به درگاه خداى غفور و اصلاح بدى‏هاست كه سبب مى‏شود تا خداوند لطفش را به بنده باز گرداند.
اگر سارق پيش از دستگيرى توبه كند و مال را پس دهد، هم در دنيا بخشيده مى‏شود و هم در آخرت، [95] ولى پس‏از دستگيرشدن، حد اجرا مى‏شود ونقش توبه تنها براى قيامت است.
در حديث آمده است: سارقى كه دستش قطع شده بود، از پيامبراكرم صلى الله عليه وآله پرسيد: آيا براى من راه توبه باز است؟ فرمود: آرى! تو امروز (كه حدّ بر تو جارى شد،) مثل همان روزى كه از مادر متولّد شدى هستى. [96]
__________________________
95) كافى، ج‏7، ص‏250.
96) تفسير الميزان.
---------------------------------------
پيام ها
1- براى انسان خطاكار، هميشه راه بازگشت و اصلاح، باز است. «فمن تاب»
2- توبه، تنها يك ندامت درونى نيست، بلكه بايد همراه با جبران مفاسد گذشته باشد. «واصلح»
3- اگر انسان توبه كند، خداوند هم توبه او را مى‏پذيرد. «يتوب عليه»
4- سرقت، ظلم به خود و جامعه و تجاوز به امنيّت جامعه است. «بعد ظلمه»
5 - مجرمان را بايد به راه خدا دعوت و اميدوار كرد. «فانّ اللّه يتوب، غفور، رحيم»




۲۳ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 40

------------------------------------------
آيه
أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْكُ السَّمَوَ تِ وَالْأَرْضِ يُعَذِّبُ مَن يَشَآءُ وَ يَغْفِرُ لِمَن يَشَآءُ وَاللَّهُ عَلَى‏ كُلِّ شَىْ‏ءٍ قَدِيرٌ
-------------------------------------
ترجمه
آيا ندانستى كه حكومت و فرمانروايى آسمان‏ها و زمين تنها از آن خداست، هركه را (طبق حكمت و عدالت خود) بخواهد عذاب مى‏كند و هركه را بخواهد مى‏آمرزد و خداوند بر هر چيزى تواناست. (محارب و مفسد و سارق را عذاب مى‏دهد، و تائب پشيمان را مى‏پذيرد و مى‏بخشايد).
-------------------------------------
پيام ها
1- كسى كه بر هستى حاكم است، حقّ دارد قوانين هستى را وضع كند. «السارق و السارقة... له ملك السموات...»
2- مجرمان بدانند كه راه فرارى ندارند و بايد به سوى خدا بازگردند. «الم تعلم انّ اللّه له ملك السموات والارض»
3- خداوند نيازى به توبه‏ى بندگان ندارد، چون همه‏ى هستى از آن اوست. «له ملك السماوات والارض»
4- انسان بايد در حالتى ميان بيم و اميد باشد. «يعذّب من يشاء و يغفر لمن يشاء»
5 - عفو يا عذاب، هردو نمونه‏اى از قدرت اوست. «يعذّب...يغفر... على كلّ‏شى قدير»





۲۳ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 41

------------------------------------------
آيه
يَأَيُّهَا الرَّسُولُ لَا يَحْزُنكَ الَّذِينَ يُسَرِعُون فِى الْكُفْرِ مِنَ الَّذِينَ قَالُواْ ءَامَنَّا بِأَفْوَ هِهِمْ وَلَمْ تُؤْمِنْ قُلُوبُهُمْ وَمِنَ الَّذِينَ هَادُواْ سَمَّعُونَ لِلْكَذِبِ سَمَّعُونَ لِقَوْمٍ ءَاخَرِينَ لَمْ يَأْتُوكَ يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ مِن بَعْدِ مَوَاضِعِهِ يَقُولُونَ إِنْ أُوتِيتُمْ هَذَا فَخُذُوهُ وَإِن لَّمْ‏تُؤْتَوْهُ فَاحْذَرُواْ وَمَن يُرِدِ اللَّهُ فِتْنَتَهُ فَلَن تَمْلِكَ لَهُ مِنَ اللَّهِ شَيْئاً أُوْلَئِكَ الَّذِينَ لَمْ يُرِدِ اللَّهُ أَن يُطَهِّرَ قُلُوبَهُمْ لَهُمْ فِى الدُّنْيَا خِزْىٌ وَ لَهُمْ فِى الْأَخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ‏
---------------------------------------
ترجمه
اى پيامبر! كسانى كه در كفر شتاب مى‏كنند، غمگينت نسازند، (خواه) آن گروه كه (منافقانه) به زبان گفتند: ايمان آورده‏ايم، ولى دلهايشان ايمان نياورده است. (و خواه) از يهوديان آنان كه براى دروغ سازى (و تحريف) با دقّت به سخنان تو گوش مى‏دهند و همچنين (به قصد جاسوسى) براى قوم ديگرى كه نزد تو نيامده‏اند، به سخنان تو گوش مى‏دهند (و يا گوش به فرمان ديگرانى هستند كه نزد تو نيامده‏اند) آنان كلمات (تورات يا پيامبر) را از جايگاه خود تحريف مى‏كنند و (به يكديگر) مى‏گويند: اگر اين مطلب (كه مطابق ميل ماست) به شما داده شد بگيريد و بپذيريد، ولى اگر (آنچه طبق خواسته‏ى ماست) به شما داده نشد، دورى كنيد. (اى پيامبر!) هر كه را خداوند بخواهد آزمايش و رسوايش كند تو هرگز در برابر قهر الهى هيچ كارى نمى‏توانى برايش بكنى. آنان كسانى‏اند كه خداوند نخواسته است دل‏هايشان را پاك كند. براى آنان در دنيا ذلّت و خوارى، و برايشان در آخرت، عذابى بزرگ است.
---------------------------------------
نکته ها
از آيه استفاده مى‏شود كه علماى يهود گروهى از يهوديان و منافقان را نزد پيامبر اسلام فرستادند و خودشان از مقابله و رويارويى دورى مى‏كردند «لم يأتوك» و هدفشان اين بود كه شايد دستورات و احكام اسلام مطابق چيزى باشد كه آنان از تورات تحريف كرده‏اند و سفارش مى‏كردند اگر گفتار پيامبر اسلام مطابق حرف ما بود بگيريد وگرنه رها كنيد. منافقان و هيئت اعزامى نزد حضرت آمدند و با دقّت گوش مى‏دادند تا بر سخنان حضرت، دروغ و شايعه‏اى ببندند. «سمّاعون للكذب»
---------------------------------------
پيام ها
1- انبيا نسبت به گمراهان دلسوزند. «يا ايّها الرّسول لايحزنك»
2- كفر، ميدانى دارد كه گروهى در آن به سرعت پيش مى‏روند و هر لحظه به كفرشان اضافه مى‏شود. «يسارعون فى الكفر»
3- دشمنان، در كفر و نفاق شتاب دارند، چرا مسلمانان در راه حقّ بايد سستى كنند؟ «يسارعون فى الكفر»
4- نفاق، مايه‏ى افزايش كفر است. «يسارعون فى الكفر من الّذين... بافواههم»
5 - ايمان، با پذيرش قلبى است، نه اظهار زبانى. «آمنّا بأفواههم و لم‏تؤمن قلوبهم»
6- ايمانى ارزش دارد كه در قلب، راسخ باشد. «و لم تؤمن قلوبهم»
7- قلب، مركز ايمان است. «لم تؤمن قلوبهم»
8 - منافقان ويهوديان، در كنار هم يك هدف را تعقيب مى‏كنند. «من الّذين قالوا آمنّا بافواههم... و من الّذين هادوا»
9- گوش دادن مهم نيست، انگيزه‏ى آن مهم است. «سمّاعون للكذب»
10- كفّار، عوامل نفوذى و جاسوس در ميان مسلمانان دارند، مبلّغان دينى نبايد همه‏ى شنوندگان را خوش نيّت بپندارند. «سمّاعون لقوم آخرين»
11- تحريف، خيانت فرهنگى يهود است. «يحرّفون الكلم»
12- گزارشگرى دور از تقوا، يكى از شغل‏هاى خطرناك است. «سمّاعون للكذب... يحرّفون...»
13- كلمات آسمانى هر يك جايگاه مخصوص دارد. «من بعد مواضعه »
14- ما بايد تسليم اوامر خدا باشيم، نه آنكه احكام الهى مطابق خواسته‏هاى ما باشد. «فخذوه... فأحذروا» [97]
15- گناه، انسان را از لياقت براى هدايت مى‏اندازد. «و مَن يرد اللّه فتنته»
16- منافقان، از شفاعت پيامبر محرومند. «فلن تملك له من اللَّه شيئاً»
17- حتّى رسول اللّه براى متعصّبان لجوج و هوسباز، نقشى ندارد. «فلن تملك»
18- قهر الهى بدنبال سوء رفتار انسان است. «سمّاعون للكذب... لم يرد اللّه ان يطهّر قلوبهم»
19- قلب سرسخت و لجوج، از دريافت الطاف حقّ محروم است. «لم يرد اللَّه ان يطهّر قلوبهم»
20- عذاب دنيا نسبت به عذاب آخرت چيزى نيست. «فى‏الدّنيا خزى و لهم فى الاخرة عذاب عظيم»
21- منافقان، هم بدبختى دنيوى دارند، هم عذاب بزرگ قيامت در انتظارشان است. «لهم فى الاخرة عذاب عظيم»
____________________________
97) بعضى مردم سراغ مرجع تقليد، عالم، دادگاه و قانونى مى‏روند كه طبق ميل آنان حكم كرده باشد. آيه از اين امر نهى مى‏كند.




۲۳ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 42

------------------------------------------
آيه
سَمَّعُونَ لِلْكَذِبَ أَكَّلُونَ لِلسُّحْتِ فَإِن جَآءُوكَ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ أَوْ أَعْرِضْ عَنْهُمْ وَإِن تُعْرِضْ عَنْهمْ فَلَن يَضُرُّوكَ شَيْئاً وَإِنْ حَكَمْتَ فَاحْكُمْ بَيْنَهُم بِالقِْسْطِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ‏
------------------------------------------
ترجمه
آنان براى دروغ سازى به دقّت گوش مى‏دهند و همواره مال حرام (رشوه و ربا) مى‏خورند، پس اگر (براى داورى) نزد تو آمدند، يا ميانشان داورى كن يا از آنان روى بگردان. و اگر از آنان روى بگردانى پس هرگز هيچ زيانى به تو نخواهند رساند. و اگر داورى كنى، پس ميانشان به قسط و عدل قضاوت كن، همانا خداوند دادگران را دوست دارد.
----------------------------------------
نکته ها
بعضى از يهود كه زناى محصنه كرده بودند، به اُميد نجات از كيفر سنگسار كه در دين يهود نيز آمده است، [98] براى داورى نزد پيامبر آمدند، غافل از آنكه حكم اسلام هم سنگساركردن زناكار است، چون ديدند حكم اسلام نيز همان است، حاضر به پذيرش حكم پيامبر نشدند.
«سُحت» طبق روايات، رشوه و هدايايى است كه براى انجام كارى داده شود. [99] سُحت، در لغت، كار حرامى است كه مايه‏ى ننگ صاحبش شود. [100]
«سَمّاعون للكذِب» يا به معناى آن است كه سخنان را با دقّت مى‏شنوند ونيّت دروغ بستن و تحريفِ آن را دارند و يا به معناى آن است كه عوام يهود با علم به دروغگويى و تحريف‏گرى علماى خود، باز هم سخن آنان را گوش مى‏دهند و مى‏پذيرند.
آيه خطاب به پيامبر مى‏فرمايد: گرچه علماى يهود در انديشه آسيب‏رسانى به تو هستند و تو براى مكتب و جامعه اسلامى دغدغه دارى ولى خداوند نويد مى‏دهد كه اگر مصلحت را در اعراض دانستى دغدغه‏اى نداشته باش. «وان تعرض عنهم فلن‏يضرّوك شيئاً»
___________________________
98) در تورات، سِفر تثنيه، فصل 23، حكم زنا بيان شده است.
99) وسائل، ج‏17، ص‏95.
100) مفردات راغب.
---------------------------------------
پيام ها
1- علماى يهود، رشوه‏خوار بودند، «أكّالون للسُّحت» و عوامشان مشتاق شنيدن دروغ. «سمّاعون للكذب» (تكرار «سمّاعون»، در دو آيه پى‏درپى شايد اشاره باشد به اينكه اين روش، كم‏كم خصلت آنان شده است.)
2- همزيستى مسلمانان با اهل كتاب، تا حدّى بود كه آنان براى قضاوت، نزد پيامبر اسلام مى‏آمدند. «جاءوك»
3- پيامبرصلى الله عليه وآله غير از مسئوليّت نبوّت، مسئوليّت حكومت نيز داشت. «فاحكم بينهم أو أعرض عنهم»
4- پيامبران، در امر حكومت و داورى، از طرف خداوند اختياراتى دارند كه طبق صلاحديد عمل كنند. «فاحكم ... أو أعرض»
5 - شعاع حكومت اسلامى، اهل كتاب را نيز در برمى‏گيرد. «فاحكم بينهم بالقسط»
6- اگر حاكم اسلامى براى داورى بين كشورهاى غير اسلامى انتخاب شد، بايد عدالت، جرأت و صراحت را كاملاً مراعات كند. «فاحكم بينهم بالقسط»
7- مسائل نژادى، منطقه‏اى، تعصب‏هاى گروهى، تمايلات شخصى و تهديدها نبايد در قضاوت‏ها تأثير بگذارد. «فاحكم بينهم بالقسط»
8 - عدالت هميشه و با هر گروه، يك ارزش خداپسند است. «فاحكم بينهم بالقسط انّ اللّه يحبّ المقسطين»





۲۳ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۳
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۶
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۲۱,۱۸۳ بازدید
۲ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۴۶۸ بازدید
۲ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۲,۷۷۸ بازدید
۳ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۵,۵۲۳ بازدید
۴ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۹۰ بازدید
۴ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۹۰ بازدید
۵ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۲۰۳ بازدید
۶ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۱۹۱ بازدید
۱۲ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۶۵۱ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۱,۳۴۵ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۴۹۵ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۸۳ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۱۹۵ کاربر آنلاین است. (۱۲۹ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۱۹۵

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!