به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۴ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 107

--------------------------------------------
آيه
فَإِنْ عُثِرَ عَلَى‏ أَنَّهُمَا اسْتَحَقَّآ إِثْماً فََاخَرَانِ يَقُومَانِ مَقَامَهُمَا مِنَ الَّذِينَ اسْتَحَقَّ عَلَيْهِمُ الْأَوْلَيَنِ فَيُقْسِمَانِ بِاللَّهِ لَشَهَدَتُنَآ أَحَقُّ مِن شَهَدَتِهِمَا وَمَا اعْتَدَيْنَآ إِنَّآ إِذاً لَّمِنَ الظَّلِمِينَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
پس اگر معلوم شد كه آن دو شاهد (غير مسلمان در سفر) گناه و خيانت كرده‏اند (و سوگندشان ناحقّ بوده)، دو نفر ديگر كه (مسلمان هستند و شهادت بر ضررشان تمام شده و به ميّت نزديك‏ترند) برخاسته و به خدا سوگند ياد نمايند كه قطعاً گواهى ما (وارثان مسلمان) از گواهى آن دو (غير مسلمانى كه خيانتشان آشكار شده) به حقّ نزديك‏تر است (و بگويند) ما (از حدّ و حقّ) تجاوز نكرده‏ايم كه اگر چنين كنيم قطعاً از ستمكارانيم.
------------------------------------------
نکته ها
كلمه‏ى «عثور» به معناى آگاهى بدون تجسّس است. [210]
مخفى نماند كه گواهى و سوگند اولياى ميّت، بر اساس اطلاعى است كه از قبل، درباره‏ى اموال او هنگام سفر يا غير سفر داشته‏اند.
براى كلمه «اَوْليان» در آيه دو معنا مى‏توان كرد:
الف: دو نفر وارث كه گواهى بر ضررشان داده شده ولى بخاطر وارث بودن به ميّت نزديك‏تر و اولى هستند.
ب: مراد همان دو گواهى هستند كه ميّت از آنان درخواست گواه شدن كرده و لحظه مرگ حاضر بوده‏اند و به خاطر همين حضور يا درخواست، اولويّت پيدا كرده‏اند. بنابراين ترجمه چنين مى‏شود: اگر معلوم شد كه دو نفر اوّل مرتكب گناه شدند پس دو نفر ديگر به جاى آنان به گواهى دادن قيام كنند كه آن دو نفر از كسانى باشند كه دو شاهد نخست عليه آنان مرتكب گناه شده‏اند.
شهادت و گواهى بايد از هر دو نفر و با اسم مبارك اللَّه باشد و محتواى سوگند همان باشد كه در آيه آمده است كه اولاً سوگند ما راست است و ما قصد تجاوز به حقوق مردم را نداريم ثانياً اگر سوگند ما دروغ بود اقرار به ستمگرى خود داريم.
____________________________
210) مفردات راغب.
------------------------------------------
پيام ها
1- شما حقّ تجسّس وكنجكاوى نداريد، ولى اگر اطلاعى پيدا شد، وظيفه عوض مى‏شود. «فان عُثر...»
2- شهادت دروغ، نوعى تجاوز وظلم به‏حقوق مردم است. «اعتدينا... لمن الظالمين»





۲۴ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 108

--------------------------------------------
آيه
ذَ لِكَ أَدْنَى‏ أن يَأْتُواْ بِالشَّهَدَةِ عَلَى‏ وَجْهِهَآ أَوْ يَخَافُواْ أَن تُرَدَّأَيْمَنٌ بَعْدَ أَيْمَنِهِمْ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ اسْمَعُواْ وَ اللَّهُ لَا يَهْدِى الْقَوْمَ الْفَسِقِينَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
اين (روش به صواب) نزديكتر است براى اينكه شهادت را به نحو درست ادا كنند و يا بترسند كه بعد از سوگند خوردنشان سوگندهايى (به وارثان ميّت) برگردانده شود (وجاى سوگند آنان را بگيرد). و از خداوند پروا كنيد و (فرمان‏هاى او را) گوش كنيد و خداوند، گروه فاسق را هدايت نمى‏كند.
--------------------------------------------
نکته ها
اين آيه، فلسفه سختگيرى و دقّت در امر شهادت و شاهد گرفتن را كه در آيات قبل مطرح بود بيان مى‏كند و اينكه سوگند بعد از نماز در حضور مردم، سبب مى‏شود كه شهادت‏ها واقعى باشد، چون اگر سوگند و شهادت آنان پذيرفته نشود، آبروى آنان در جامعه مى‏رود.
-------------------------------------------
پيام ها
1- مراسم و تشريفاتى كه عامل حفظ و تثبيت حقّ مردم شود، ارزشمند است. «ذلك أدنى أن ...»
2- يكى از عوامل بازدارنده از گناه، نگرانى از رسوايى در جامعه است. «أو يخافوا أن تُرّد ايمان»
3- چنان زندگى كنيم كه نااهلان عادل‏نما نتوانند با سوگند دروغ، زحمات ما را هدر دهند و بدانند كه اظهارات نادرستشان توسط گروه بهترى ردّ مى‏شود. «أن تردّ ايمان بعد ايمانهم»
4- در امر وصيّت، سوگند و شهادت، تقوا داشته باشيم. «واتّقوا اللَّه»
5 - شهادت ناحقّ، نشانه‏ى فسق است. «واللّه لا يهدى القوم الفاسقين»





۲۴ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 109

--------------------------------------------
آيه
يَوْمَ يَجْمَعُ اللَّهُ الرُّسُلَ فَيَقُولُ مَاذَآ أُجِبْتُمْ قَالُواْ لَا عِلْمَ لَنَآ إِنَّكَ أَنتَ عَلَّمُ الْغُيُوبِ‏
--------------------------------------------
ترجمه
روزى (فرا رسد) كه خداوند، پيامبران را گرد آورد پس بگويد: به دعوت شما چه پاسخى داده شد؟ گويند: ما علمى (به حقيقت امر) نداريم، همانا داناى غيب‏ها تويى تو.
---------------------------------------------
نکته ها
امام باقرعليه السلام در باره‏ى تأويل اين آيه فرمود: پرسش خداوند از پيامبران، پرسش درباره‏ى اوصياى آنهاست كه جانشين انبيا بودند، رسولان الهى نيز پاسخ مى‏دهند: ما درباره آنچه پس از ما درباره‏ى اوصياى ما كردند، خبر نداريم. [211]
علم حقيقى از آنِ خداست و هر كه علمى دارد از او دارد، همان گونه كه غيب را تنها او مى‏داند و علم آن را به هر كس بخواهد مى‏دهد.
____________________________
211) كافى، ج‏8، 338.
-----------------------------------------
پيام ها
1- در قيامت از انبيا سؤال مى‏شود كه رفتار مردم نسبت به آنان چگونه بوده است. «ماذا اجبتم»
2- علم انبيا نسبت به علم الهى هيچ است. «لا علم لنا»





۲۴ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 110

--------------------------------------------
آيه
إِذْ قَالَ اللَّهُ يَعِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ اذْكُرْ نِعْمَتِى عَلَيْكَ وَعَلَى‏ وَ لِدَتِكَ إِذْ أَيَّدتُّكَ بِرُوحِ الْقُدُسِ تُكَلِّمُ النَّاسَ فِى الْمَهْدِ وَكَهْلًا وَإِذْ عَلَّمْتُكَ الْكِتَبَ وَالْحِكْمَةَ وَالتَّوْرَيةَ وَالْإِنجِيلَ وَإِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّينِ كَهَيَْةِ الطَّيْرِ بِإِذْنِى فَتَنفُخُ فِيهَا فَتَكُونُ طَيْراً بِإِذْنِى وَتُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ بِإِذْنِى وَإِذْ تُخْرِجُ الْمَوْتَى‏ بِإِذْنِى وَإِذْ كَفَفْتُ بَنِى إِسْرَ ءِيلَ عَنكَ إِذْ جِئْتَهُم بِالْبَيِّنَتِ فَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِنْهُمْ إِنْ هَذَآ إِلَّا سِحْرٌ مُّبِينٌ‏
-------------------------------------------
ترجمه
زمانى كه خداوند فرمود: اى عيسى پسر مريم! نعمتم را بر تو و بر مادرت ياد كن. آنگاه كه تورا با »روح‏القدس« (جبرئيل) تأييد كردم. در گهواره (به اعجاز) و در بزرگسالى (به وحى) با مردم سخن گفتى، و آنگاه كه كتاب و حكمت و تورات و انجيل به تو آموختم، و (فراموش مكن زمانى را كه) به اذن من از گِل (چيزى) به صورت پرنده ساختى و در آن دميدى، پس با اذن من پرنده‏اى شد، و با اذن من كور مادرزاد و پيسى گرفته را شفا مى‏دادى، و آنگاه كه به اذن من، مردگان را (زنده) از گور بيرون مى‏آوردى، و (به ياد آور) زمانى كه (دست ظلم) بنى‏اسرائيل را از تو كوتاه كردم، آنگاه كه تو دلايل روشن برايشان آوردى، پس كافران از ايشان (درباره‏ى معجزات تو) گفتند: اين، چيزى جز سحر آشكار نيست.
---------------------------------------------
نکته ها
از اين آيه تا آخر سوره، درباره حضرت عيسى عليه السلام است.
در اين آيه، انواع لطف الهى، و در آغاز همه، تأييد به روح القدس درباره حضرت مسيح بيان شده است.
در آغاز آيه مى‏فرمايد: اى عيسى! ياد كن از نعمت‏هايى كه به تو و به مادرت دادم، ولى آنچه از نعمت‏ها در آيه به چشم مى‏خورد همه‏ى نعمت‏ها مربوط به حضرت عيسى است (نه مادرش)، شايد به خاطر آن كه نعمت به فرزند در حقيقت نعمت به مادر است. شايد هم مراد آيه، نعمت‏هايى باشد كه در سوره آل عمران درباره‏ى حضرت مريم آمده است. [212]
شايد مراد از كتاب، كتب غير تورات و انجيل باشد و نام تورات و انجيل با آنكه آن دو نيز كتابند به خاطر اهميّت برده شده است.
از حضرت على‏عليه السلام پرسيدند: آن حيوانى كه بدون قرار گرفتن در رحم (يا تخم) پيدا شد چيست؟ فرمود: پرنده‏اى كه حضرت عيسى با دميدن در مجسمه به وجود آورد. [213]
_____________________________
212) آل‏عمران، 42 تا 45.
213) تفسير نورالثقلين.
-------------------------------------------
پيام ها
1- ياد الطاف خدا به اوليايش، مايه‏ى دلگرمى براى رهروان حقّ است. «اذ»
2- پيامبران هم نبايد از ياد نعمت‏هاى خدا غافل شوند. «يا عيسى ابن مريم اذكر...»
3- زن به مقامى مى‏رسد كه دوش به دوش پيامبر مطرح مى‏شود. «عليك و على والدتك»، بلكه يك زن و فرزند پيامبرش، با هم يك آيه شمرده مى‏شوند. «و جعلناها وابنها آية» [214]
4- حضرت عيسى، با تكلّم در گهواره، هم نبوّت خويش و هم عفت و عصمت مادرش را ثابت كرد. «تُكلّم النّاس فى المهد»
5 - سخنان عيسى در گهواره نمايى از وحى بود. «ايّدتك بروح القدس تكلّم...»
6- اراده‏ى الهى، نياز به تجربه، قدرت و گذشت زمان را حل مى‏كند و حضرت عيسى، بدون تجربه و تمرين و صرف زمان، در كودكى همان حرف‏هاى صحيح را مى‏گويد كه در پيرى مى‏زند، نه حرف كودكانه. «فى المهد وكهلاً»
7- پيامبران، هم بايد علم داشته باشند «الكتاب»، هم بينش «الحكمة»، هم گفته‏هاى پيشينيان را بدانند «التوراة»، و هم پيام جديد داشته باشند. «الانجيل»
8 - تعبير آفرينش وخلق، به غير خدا هم نسبت داده مى‏شود. «اذتخلق»
9- اذن خداوند، مجوّز ساختن مجسّمه پرندگان بوده است. «تخلق من الطّين كهيئة الطير باذنى»
10- اولياى خاص خدا، ولايت تكوينى دارند. (جملات «تخلق، تنفخ، تبرء و تخرج» به حضرت عيسى خطاب شده است).
11- در اعجاز عيسى عليه السلام، هم نفس مسيحايى او و هم هنر مجسمه ساختن نقش داشته است. «كهيئة الطير ... فتنفخ»
12- نفس مسيحايى، جماد را پرواز داد، ولى دلهاى بنى‏اسرائيل را نه. «فتنفخ فيها فتكون طيراً»
13- آنجا كه خطر شرك زياد است، تكرار توحيد لازم است. (تكرار «تخلق... باذنى... تبرء... باذنى... تخرخ الموتى باذنى»
14- وقتى خداوند، قدرت احياگرى و شفا دادن را به انبيا مى‏دهد، توسّل و استمداد مردم نيز بايد جايز باشد. «تخلق من الطين... فتكون طيرا باذنى و تبرء الاكمه و الابرص باذنى و اذ تخرج الموتى باذنى» (مگر مى‏شود خداوند به كسى قدرت بدهد، امّا مردم را از توجّه به آن منع كند؟!)
15- زنده شدن مردگان و «رجعت»، در همين دنيا صورت گرفته است. «تخرج الموتى»
16- سوء قصد بنى‏اسرائيل به حضرت عيسى عليه السلام، از سوى خدا دفع شد. «كففت بنى‏اسرائيل عنك»
_______________________________
214) انبياء، 91.





۲۴ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 111

--------------------------------------------
آيه
وَإِذْ أَوْحَيْتُ إِلَى الْحَوَارِيِّينَ أَنْ ءَامِنُواْ بِى وَبِرَسُولِى قَالُواْ ءَامَنَّا وَاشْهَدْ بِأَنَّنَا مُسْلِمُونَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
و (به ياد آور) زمانى كه به حواريّون (ياران مخصوص حضرت عيسى) وحى فرستادم كه ايمان آوريد، گفتند: ايمان آورده‏ايم، و شاهد باش كه ما مسلمان و تسليم هستيم.
-------------------------------------------
نکته ها
مراد از وحى به حواريّون، ممكن است الهام به قلب خود آنها باشد نه پيام وحى از طريق حضرت عيسى‏عليه السلام. چنانكه امام صادق‏عليه السلام درباره‏ى اين وحى فرمود: «اُلهموا» يعنى به آنان الهام شد. [215]
تعداد حواريّون به فرموده امام رضاعليه السلام دوازده نفر بود و سبب نامگذارى آنان به حواريّون، پاك بودن آنان از درون و پاك كردن جامعه از گناهان از طريق موعظه و تذكّر بود. [216]
____________________________
215) تفسير نورالثقلين.
216) تفسير نورالثقلين.
------------------------------------------
پيام ها
1- گاهى خداوند به دل‏هاى آماده الهام مى‏كند. «اوحيت الى الحواريّين»
2- ايمان به خدا، از ايمان به رسول جدا نيست. «آمنوا بى و برسولى»
3- وقتى هدايت، باطنى و الهى شد، عميق و سريع اثر مى‏كند. «اوحيت ... قالواآمنا»
4- ارشاد بدون نورالهى از درون، يا بى اثر، يا كم‏اثر يا ناپايدار است. «اوحيت...امنّا واشهد بانّنا مسلمون»
5 - الهامات الهى به مردم، در مسير تأييد وحى انبياست، نه در برابر آنها. «اوحيت... آمنوا بى و برسولى»
6- نشان ايمان باطنى، اظهار و اقرار زبانى است، آن گونه كه ايمان قلبى، پشتوانه‏ى شعارهاى ظاهرى است. «واشهد بأنّنا مسلمون»





۲۴ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 112، 113

--------------------------------------------
آيه
إِذْ قَالَ الْحَوَارِيُّونَ يَعِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ هَلْ يَسْتَطِيعُ رَبُّكَ أَن يُنَزِّلَ عَلَيْنَا مَآئِدَةً مِّنَ السَّمَآءِ قَالَ اتَّقُواْ اللَّهَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ‏
قَالُواْ نُرِيدُ أَن نَّأْكُلَ مِنْهَا وَ تَطْمَئِنَّ قُلُوبُنَا وَنَعْلَمَ أَن قَدْ صَدَقْتَنَا وَ نَكُونَ عَلَيْهَا مِنَ الشَّهِدِينَ‏
---------------------------------------
ترجمه
(ياد آور) زمانى كه حواريون گفتند: اى عيسى بن مريم! آيا پروردگارت مى‏تواند (با دعاى تو) از آسمان، خوانى (از غذا) براى ما فرود آورد؟ عيسى گفت: اگر مؤمنيد، از خدا پروا كنيد!
گفتند: (ما نظر بدى نداريم و بهانه جو نيستيم بلكه) مى‏خواهيم از آن بخوريم و دلهايمان اطمينان يابد و بدانيم كه به ما راست گفته‏اى و بر آن مائده‏ى آسمانى از گواهان باشيم.
-------------------------------------
نکته ها
نام گذارى اين سوره به «مائده»، به خاطر همين درخواست مائده‏ى آسمانى است.
«مائده» هم به معناى غذاست، هم سفره‏اى كه در آن غذا باشد.
چون حواريّون شيوه‏ى سؤالشان از عيسى عليه السلام كمى بى‏ادبانه بود، به جاى «يا رسول اللّه»، گفتند: «يا عيسى» و به جاى «آيا خدا لطف مى‏كند» گفتند: «آيا مى‏تواند؟» و به جاى «پروردگار ما»، گفتند: «پروردگارت»، جواب «اتّقوا اللّه» شنيدند.
-----------------------------------------
پيام ها
1- اى پيامبر! از مردم خيلى توقّع نداشته باش! حواريّون عيسى هم با آنكه به آنان الهام مى‏شد و اقرار به ايمان و اسلام داشتند، باز معجزهاى دلخواهشان را مى‏خواستند. «اذ قال الحواريّون...»
2- ترديد در قدرت خداوند «هل يستطيع ربّك» با ديدن آن همه معجزه از حضرت عيسى در گهواره و زنده كردن مرده و درخواست معجزه‏ى مجدّد، در شأن حواريّون نبود. «اتّقوا اللّه»
3- اگر سوء نيّت هم نداشته باشيم، بايد در خطاب‏ها و گفتگوها حريم افراد را حفظ كنيم. «اتّقوا اللّه»
4- مؤمن، نبايد خدا را آزمايش كند. «هل يستطيع ربّك... اتّقوا اللَّه ان كنتم مؤمنين»
5 - تقوا، نشانه‏ى ايمان است. «اتّقوا اللّه ان كنتم مؤمنين»
6- اطمينان قلبى، مرحله‏اى بالاتر از ايمان است. «اتّقواللَّه ان كنتم مؤمنين قالوا نريد أن نأكل منها و تطمئنّ قلوبنا» حضرت ابراهيم نيز در پاسخ سؤال خداوند كه فرمود: «أو لم تؤمن»، مى‏فرمايد: «بلى و لكن ليطمئنّ قلبى» [217]
___________________________
217) بقره، 260.




۲۴ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 114

--------------------------------------------
آيه
قَالَ عِيسَى ابْن مَرْيَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنآ أَنزِلْ عَلَيْنَا مَآئِدَةً مِّنَ السَّمَآءِ تَكُونُ لَنَا عِيداً لِّأَوَّلِنَا وَءَاخِرِنَا وَءَايَةً مِّنْكَ وَارْزُقْنَا وَأَنتَ خَيْرُ الرَّ زِقِينَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
عيسى‏بن مريم گفت: خداوندا، پروردگارا! مائده‏اى از آسمان بر ما فرو فرست كه براى نسل كنونى و آيندگان ما عيد و نشانه‏اى از تو باشد و ما را روزى ده، كه تو بهترين روزى دهندگانى.
-----------------------------------------
نکته ها
معمولاً دعاهاى قرآن با اسم «ربّ» آغاز مى‏شود، ولى در اين آيه با دو كلمه‏ى «الّلهم ربّنا» آمده است. شايد به خاطر اهميّت اين حادثه و پيامدهاى آن باشد.
------------------------------------------
پيام ها
1- توسّل به اولياى خداوند براى قضاى حوائج، جايز است. «قال الحواريّون يا عيسى.... قال عيسى ابن مريم اللّهم....»
2- براى پيامبران، مردم تاريخ و نسل‏ها مطرح‏اند. «لاوّلنا و آخرنا»
3- از نشانه‏هاى الهى، بايد براى هميشه درس گرفت. «و آية منك»
4- عيد وجشن مذهبى از نظر قرآن كار صحيحى است. «تكون لنا عيداً لاوّلنا و آخرنا» (ميلاد اولياى خدا وبعثت پيامبر، كمتر از نزول مائده آسمانى نيست)
5 - حضرت عيسى، در دعا به جاى مسأله‏ى خوردن، به الهى بودن مائده توجّه مى‏كند. «آيةً منك»
6- تعبيرات موهن ديگران را به صورت اصلاح شده نقل كنيم. (سؤال آنان چنين بود كه «هل يستطيع ربّك»؟ ولى در دعا حضرت عيسى عليه السلام قاطعانه و براى هدفى والاتر مائده خواست و آنچه را نشانه‏ى شك و وهن بود، حذف كرد).
7- در دعا، خدا را با ادب كامل و با صفت مناسب با خواسته، صدا بزنيم. ابتداى آيه «الّلهم ربّنا» و آخر آيه «خير الرّازقين»
8 - به درخواست‏هاى مادى جهت معنوى دهيم. (حواريّون اوّلين هدف خود را خوردن و سپس اطمينان داشتن «نأكل منها و تطمئن» بيان كردند، ولى حضرت عيسى ابتدا برجا گذاشتن نشانه سرور براى تاريخ «عيداً لاوّلنا و آخرنا» سپس نشانه قدرت خداوند «وآية منك»و در مرحله سوّم مسئله رزق را مطرح فرمود«وارزقنا و انت خير الرّازقين» و بدين گونه به همه فهماند كه مسائل معنوى و اجتماعى بر مسائل گروهى و اقتصادى مقدّم است.
9- به خدا توجّه كنيم و به سراغ ديگران نرويم. «و انت خير الرّازقين»




۲۴ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 115

--------------------------------------------
آيه
قَالَ اللَّهُ إِنِّى مُنَزِّلُهَا عَلَيْكُمْ فَمَن يَكْفُرْ بَعْدُ مِنكُمْ فَإِنِّى أُعَذِّبُهُ عَذَاباً لَّا أُعَذِّبُهُ أَحَداً مِّنَ الْعَلَمِينَ
-----------------------------------------
ترجمه
خداوند فرمود: من آن (مائده) را بر شما نازل مى‏كنم، امّا هر كدام از شما بعد از آن كفر ورزد، او را چنان عذاب خواهم كرد كه هيچ يك از جهانيان را آن گونه عذاب نكنم.
----------------------------------------
نکته ها
داستان نزول مائده به صورتى كه در قرآن آمده است، در انجيل نيامده است. [218]
بعضى گفته‏اند حواريّون با شنيدن تهديد الهى، تقاضاى خويش را پس گرفتند و مائده نازل نشد، ولى اين، بر خلاف ظاهر آيه و گفته‏ى روايات است. عبارت «انّى منزّلها» نزول حتمى است نه وعده‏ى نزول. [219]
در روايات آمده است: پس از نزول مائده، برخى كافر شده و به صورت خوك درآمدند. [220] در بعضى روايات مى‏خوانيم كه آنچه نازل شد نان و گوشت بود. [221]
اگر براى ياران عيسى عليه السلام غذاى آسمانى نازل شد، طبق روايات، براى رسول خدا صلى الله عليه وآله هم ميوه بهشتى نازل گرديد كه منشأ پيدايش فاطمه‏ى زهرا عليها السلام شد. [222]
_______________________________
218) تفسير نمونه.
219) تفسير اطيب‏البيان.
220) تفسير الميزان.
221) تفاسير نورالثقلين ومجمع البيان.
222) بحار، ج‏43، ص‏5.
--------------------------------------------
پيام ها
1- دعاى پيامبران مستجاب مى‏شود. «ربّنا انزل علينا... انّى منزّلها»
2- آنان كه به علم و يقين و شهود مى‏رسند، مسئوليّت سنگين‏ترى دارند و كيفر تخلّفشان هم سخت‏تر است. «فمن يكفر بعد منكم...» پس كسانى كه به مقام علم و شهود دست نيافته‏اند، از قهر خداوند دورترند.
3- عذاب خداوند، درجاتى دارد. «عذاباً لا اُعذبه احداً»
4- آن كه توقّع بيشترى دارد ومائده‏ى آسمانى مى‏خواهد، بايد تعهّد بيشترى هم داشته باشد. «مائدة من السماء... عذاباً لا اُعذبه احداً»






۲۴ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 116

--------------------------------------------
آيه
وَإِذْ قَالَ اللَّهُ يَعِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ ءَأَنْتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِى وَ أُمِّى إِلَهَيْنِ مِن دُونِ اللَّهِ قَالَ سُبْحَنَكَ مَا يَكُونُ لِى أَنْ أَقُولَ مَا لَيْسَ لِى بِحَقٍّ إِن كُنتُ قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ تَعْلَمُ مَا فِى نَفْسِى وَلَا أَعْلَمُ مَا فِى نَفْسِكَ إِنَّكَ أَنتَ عَلَّمُ الْغُيُوبِ
----------------------------------------
ترجمه
و زمانى كه خداوند گفت: اى عيسى بن مريم! آيا تو به مردم گفتى: به غير از خدا، من و مادرم را به عنوان دو معبود بگيريد؟ (عيسى) گفت: (خدايا!) تو پاك و منزّهى، مرا نشايد كه حرف ناروايى كه سزاوار من نيست بگويم، اگر چنين گفته بودم، تو آن را مى‏دانستى (زيرا) تو آنچه را در دل و جان من است مى‏دانى، امّا من از آنچه در ذات توست بى‏خبرم، همانا، داناى تمام غيب‏ها تويى تو.
----------------------------------------
نکته ها
در آيه 109 همين سوره خوانديم كه خداوند پيامبران را در قيامت جمع كرده و از آنان مى‏پرسد: از مردم چه پاسخى شنيديد؟ اين آيه، گفتگوى خدا و حضرت عيسى را در آن روز بيان مى‏كند.
گرچه مسيحيان، امروز مريم را خدا نمى‏دانند، ولى چون گروهى از آنان در آن زمان عقيده به خدا بودن مريم داشتند و يا به خاطر آنكه عبادت در برابر مجسّمه او به منزله‏ى معبود قرار دادن اوست، تعبير به «اله» شده است. «اتّخذونى و اُمّى الهين»
«دون اللّه»، نشانه‏ى شرك است، نه نفى خدا، يعنى علاوه بر خدا، عيسى و مريم را معبود دانستن شرك است. البتّه تثليث فعلى مسيحيان، اب و ابن و روح‏القدس است.
امام رضا عليه السلام فرمود: درباره‏ى من دو گروه هلاك مى‏شوند و من تقصيرى ندارم: يكى علاقمندان افراطى، ديگرى كينه توزان بى‏جهت. [223]
تسبيح حضرت مسيح، خود نشانه ديگرى است كه خداوند منزّه از هرگونه شريكى است. در آيات ديگر آمده است: «وقالوا اتّخذ الرّحمن ولداً سبحانه» [224] ، «ويجعلون للّه البنات سبحانه» [225] كه خدا را از داشتن هر گونه فرزند، چه دختر چه پسر، منزّه مى‏شمارد.
______________________________
223) تفسير نورالثقلين.
224) انبياء، 26.
225) نحل، 57.
----------------------------------------------
پيام ها
1- گاهى سؤال و توبيخ يك بى‏گناه، براى هشدار به ديگران است. «ءأنت قلت» گاهى به در مى‏گويند تا ديوار بشنود.
2- ادّعاى الوهيّت براى انسان، گرچه پيامبر باشد، ادّعايى باطل است. «ما يكون لى ان اقول ما ليس لى بحقّ»
3- انبيا معصومند. «مايكون لى أن أقول ما ليس لى بحقّ»
4- انبيا از غلوّ پيروان خود بيزارند. «ان كنت قلته فقد علمته»
5 - همه‏ى گفته‏هاى انسان و اسرار درونش براى خداوند روشن و معلوم است. «فقد علمته تعلم ما فى نفسى»
6- تسبيح و تنزيه خدا از هر نسبت ناروا، لازم است. «سبحانك»
7- علم انبيا محدود است. «لا اعلم ما فى نفسك» و كسى كه علمش محدود است، شايسته‏ى خدايى نيست.
8 - افكار و اسرار مردم از امور غيبى است كه خدا بدان آگاه است. «تعلم ما فى نفسى... انّك انت علاّم الغيوب»
9- آگاهى كامل و گسترده بر همه‏ى حقايق مخصوص خداست. «انّك انت علاّم الغيوب»





۲۴ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 117

--------------------------------------------
آيه
مَا قُلْتُ لَهُمْ إِلَّا مَآ أَمَرْتَنِى بِهِ أَنِ اعْبُدُواْ اللَّهَ رَبِّى وَرَبَّكُمْ وَ كُنتُ عَلَيْهِمْ شهِيداً مَّادُمْتُ فِيهِمْ فَلَمَّا تَوَفَّيْتَنِى كُنتَ أَنتَ الرَّقِيبَ عَلَيْهِمْ وَأَنتَ عَلَى‏ كُلِّ شَىْ‏ءٍ شَهِيدٌ
------------------------------------------
ترجمه
(حضرت عيسى به خداوند گفت:) من، به آنان نگفتم مگر آنچه مرا به آن فرمان دادى كه بپرستيد خداوندى را كه پروردگار من و پروردگار شماست، و تا زمانى كه در ميان آنان بودم، شاهد و ناظر بر آنان بودم، پس چون مرا (از ميانشان) باز گرفتى، تو خود بر آنان مراقب بودى و تو بر هر چيز گواهى.
-------------------------------------------
نکته ها
«توفّى» به معناى اخذ و گرفتن تمام و كمال است و مرگ يكى از مصاديق آن است. خداوند حضرت عيسى‏عليه السلام را از ميان قومشان برداشته و تا زمان قيام امام زمان‏عليه السلام زنده نگه مى‏دارد و همراه آن حضرت ظهور خواهد كرد.
------------------------------------------
پيام ها
1- پيامبران معصومند و جز فرمان خدا، كارى را انجام نمى‏دهند و در وحى هيچ تغيير و تصرّفى نمى‏كنند. «ما قلت لهم الاّ ما أمرتنى به»
2- حضرت عيسى، خود را همچون ديگران، دست پرورده‏ى خدا مى‏داند. «ربّى و ربّكم»
3- انبيا، ناظر بر افعال مردمند. «كنت عليهم شهيداً»
4- دعوت به يكتاپرستى، مهم‏ترين وظيفه‏ى انبياست. «ان اعبدوا اللَّه» (با اينكه مأموريّت عيسى تنها توحيد نبوده، امّا آيه فقط توحيد را مطرح مى‏كند)
5 - دليل و ملاك پرستش خدا، ربوبيّت اوست. «ان اعبدواللَّه ربّى و ربّكم»





۲۴ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۳
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۶
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۲۱,۳۹۹ بازدید
۲ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۴۷۷ بازدید
۲ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۲,۹۳۷ بازدید
۳ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۵,۵۵۸ بازدید
۴ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۹۰ بازدید
۴ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۹۰ بازدید
۵ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۲۱۳ بازدید
۶ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۱۹۵ بازدید
۱۲ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۶۵۴ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۱,۳۶۸ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۵۰۲ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۸۵ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۲۴۹ کاربر آنلاین است. (۱۴۰ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۲۴۹

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!