به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۳ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 64

------------------------------------------
آيه
وَقَالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَيْدِيِهمْ وَلُعِنُواْ بِمَا قَالُواْ بَلْ يَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ يُنفِقُ كَيْفَ يَشَآءُ وَلَيَزِيدَنَّ كَثِيراً مِّنْهُم مَّآ أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ طُغْيَناً وَكُفْراً وَأَلْقَيْنَا بَيْنَهُمُ الْعَدَ وَةَ وَ الْبَغْضَآءَ إِلَى‏ يَوْمِ الْقَيَمَةِ كُلَّمَآ أَوْقَدُواْ نَاراً لِّلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّهُ وَ يَسْعَوْنَ فِى الْأَرْضِ فَسَاداً وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ‏
----------------------------------------
ترجمه
و يهود گفتند: دست خدا بسته است. دستهايشان بسته باد و به سزاى اين گفتار، از لطف خدا دور شوند. بلكه دو دست (قدرت) خدا گشوده است، هرگونه بخواهد انفاق مى‏كند و البتّه آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده، كفر و طغيان بسيارى از آنان را مى‏افزايد و ما تا روز قيامت دشمنى و كينه در ميانشان افكنديم. هر بار كه براى جنگ، آتش افروزى كردند، خداوند آن را خاموش ساخت. آنان همواره در زمين، به فساد و تبهكارى مى‏كوشند، و خداوند مفسدان را دوست نمى‏دارد.
---------------------------------------
نکته ها
آيه قبل، اشاره به سخنان خلاف و نامربوط يهود «و قولهم الاثم» و جلوگيرى نكردن علما از آنها بود، «لولا ينهاهم...» در اين آيه نمونه‏اى بيان شده كه يهود مى‏گفتند: دست خدا بسته است وديگر نمى‏تواند به ما قدرت وشوكت بدهد، آن‏گونه كه در گذشته قدرت داشتيم.
در روايات آمده است كه اين آيه، عقيده‏ى يهود را نسبت به قضا و قدر و سرنوشت بيان مى‏كند. چون يهود مى‏پنداشتند در آغاز آفرينش دست خدا باز بود، امّا پس از آنكه همه چيز را آفريد، دست او بسته شد.
امام صادق‏عليه السلام در توضيح اين آيه فرمود: عقيده‏ى يهود اين بود كه خداوند بعد از آفرينش، از تدبير امور كناره‏گيرى كرده است و چيزى را كم يا زياد نمى‏كند. »قد فرغ من الامر فلايزيد و لاينقص». [138]
در زبان عربى كلمه‏ى «يَد» و در فارسى كلمه‏ى «دست»، كنايه از قدرت و نفوذ است. مثلاً مى‏گوييم: فلانى در منطقه يا اداره دست دارد. دست فلانى قطع شد. دست ما به فلانى نمى‏رسد. در روايات هم آمده است كه اولياى خدا دست خدايند. يعنى واسطه لطف او نسبت به مردمند.
امام باقرعليه السلام درباره‏ى «كلمّا اوقدوا ناراً...» فرمودند: هرگاه جبّارى بخواهد آل‏محمّدعليهم السلام را نابود كند، خداوند او را درهم مى‏شكند. [139]
به گفته علامه طباطبايى: هرگاه فقر، گرسنگى و قحطى پيش مى‏آمد، يا آيات قرض دادن به خداوند نازل مى‏شد، مى‏گفتند: اين قحطى و اين سفارش به قرض الحسنه، نشانه‏ى بسته بودن دست خداست.
____________________________
138) تفسير نورالثقلين و توحيد صدوق، ص‏167.
139) تفسير عيّاشى.
------------------------------------------
پيام ها
1- رضايت به گناه ديگران، شركت در آن است. «قالت اليهود» (گرچه بعضى از يهود، نسبتِ دست بسته بودن به خدا مى‏دادند، ولى چون ديگران هم راضى بودند، اين تفكّر انحرافى به همه نسبت داده شده است.)
2- بى‏لياقتى و نااهلى خود را توجيه نكنيم. (شيطان، تكبّر خود را به اغواى الهى نسبت داد). «ربّ بما أغويتنى ...» [140] ، يهود هم محروميّت‏هاى خود را با بخيل بودن خدا توجيه مى‏كردند. «يد اللّه مغلولة»
3- پاسخِ شبهه را بايد قوى‏تر از شبهه داد. «يد اللّه مغلولة، يداه مبسوطتان» (آنان گفتند: دست خدا بسته است. آيه مى‏فرمايد: بلكه هر دو دست خدا باز است، يعنى كمال قدرت دارد)
4- توبيخ بايد مناسب با عمل باشد. «يد اللّه مغلولة، غلّت أيديهم»
5 - همان گونه كه قرآن براى افراد متّقى، نور و هدايت است، براى افراد لجوج، طغيان و كفر مى‏آورد. «وليزيدنّ... طغياناً و كفرا»
6- طغيان و كفر، زمينه‏ساز دشمنى و كينه است. «وألقينا بينهم العداوة...»
7- يهوديان، همواره فتنه مى‏كنند، ولى شكست مى‏خورند. «كلّما أوقدوا ناراً للحرب أطفأها اللَّه»
8 - هم القاى كينه و دشمنى به عنوان كيفر از جانب خداست، هم خاموش ساختن آتش جنگ از اوست. «ألقينا، أطفأها اللَّه»
9- دست‏يابى به محبّت يا قهر الهى، در اثر عملكرد ماست. «واللَّه لايحبّ المفسدين»
___________________________
140) حجر، 39.




۲۳ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 65

------------------------------------------
آيه
وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْكِتَبِ ءَامَنُواْ وَاتَّقَوْاْ لَكَفَّرْنَا عَنْهُمْ سَيَِّاتِهِمْ وَ لَأَدْخَلْنَهُمْ جَنَّتِ النَّعِيمِ‏
-------------------------------------------
ترجمه
و اگر اهل كتاب (يهوديان و مسيحيان) ايمان آورده و تقوا پيشه مى‏كردند قطعاً ما گناهانشان را مى‏بخشيديم و آنان را به باغهاى پر نعمت بهشت، وارد مى‏كرديم.
-------------------------------------------
پيام ها
1- اهل كتاب در عصر پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله مردمى بى‏ايمان و بى‏تقوى بودند. «و لو انّ اهل الكتاب آمنوا و اتّقوا»
2- ايمان و تقوا، كيفر انحراف‏هاست و مسائل قبلى را محو مى‏كند. «لكفّرنا» (در حديث آمده است: «الاسلام يَجُبّ ماقبله») [141]
3- ايمان منهاى تقوا، كارساز نيست. «آمنوا واتّقوا»
4- براى دريافت الطاف الهى، بايد ابتدا از گناهان پاك شد. «كفّرنا، أدخلنا»
5 - خداوند، علاوه بر عفو، لطف هم دارد. «كفّرنا، ادخلنا»
___________________________
141) بحار، ج‏6، ص‏22.




۲۳ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 66

------------------------------------------
آيه
وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُواْ التَّوْرَيةَ وَالْإِنْجِيلَ وَمَآ أُنزِلَ إِلَيْهِم مِّنْ رَّبِّهِمْ لَأَكَلُواْ مِن فَوْقِهِمْ وَمِن تَحْتِ أَرْجُلِهِم مِّنْهُمْ أُمَّةٌ مُّقْتَصِدَةٌ وَكَثِيرٌ مِّنْهُمْ سَآءَ مَا يَعْمَلُونَ‏
-----------------------------------------
ترجمه
و اگر آنان (يهود و نصارا) تورات و انجيل و آنچه را از سوى پروردگارشان بر آنان نازل شده، برپا مى‏داشتند، از بالاى سرشان (آسمان) و از زير پاهايشان (زمين) روزى مى‏خوردند. بعضى از آنان ميانه‏رو هستند، ولى بسيارى از آنان آنچه انجام مى‏دهند بد است.
--------------------------------------
نکته ها
در آيه‏ى قبل، نقش ايمان در سعادت معنوى و اخروى مطرح بود، در اين آيه نقش آن در سعادت دنيوى و رفاه اقتصادى بيان شده است.
اگر پيروان كتب آسمانى ديگر در برابر قرآن تسليم مى‏شدند و تسليم در مقابل قرآن را تسليم نژاد بنى‏اسرائيل در برابر نژاد عرب نمى‏پنداشتند و مى‏دانستند كه اصول تعاليم انبيا يكى است و ايمان به آنچه پس از تورات و انجيل نازل شده، راه يافتن به كلاس بالاتر است نه باطل ساختن دستورهاى پيشين، در اين صورت، علاوه بر بهره‏هاى اخروى در قيامت، در همين دنيا نيز انواع نعمت‏ها به سويشان سرازير مى‏شد.
در آيه‏ى قبل، از عقيده‏ى يهود در مورد بسته بودن دست خدا صحبت شد، در اين آيه مى‏فرمايد: شما به كتاب‏هاى آسمانى روى آوريد، سپس قضاوت كنيد كه دست خدا بسته است يا نه. اگر عظمت شما به ذلّت تبديل شده، به خاطر كفر و پشت كردن شما به دستورهاى آسمانى است، نه به خاطر عجز و دست بسته بودن خداوند.
آيه 96 سوره‏ى اعراف نيز مشابه اين آيه است: «و لو انّ اهل القُرى آمنوا و اتّقوا لفتحنا عليهم بركات من السماء و الارض» و اگر ساكنان آبادى‏ها ايمان آورند و تقوا پيشه كنند، همانا درهاى بركات آسمان و زمين را بر آنها مى‏گشاييم.
سؤال: آيا به پا داشتن كتب آسمانى، سبب توسعه‏ى رزق است؟
پاسخ: يا خداوند به خاطر پاداش، رزق و روزى را توسعه مى‏دهد يا در خود كتب آسمانى راه‏هاى طبيعى توسعه‏ى رزق آمده است كه اگر آنان كتاب آسمانى را بر پا دارند به آن راه‏ها دست خواهند يافت.
پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله فرمود: يهود 71 فرقه و نصارى 72 فرقه مى‏شوند كه تنها يك فرقه آنان بهشتى هستند، هرگاه حضرت على‏عليه السلام اين حديث را از رسول اكرم‏صلى الله عليه وآله نقل مى‏فرمود، اين آيه را نيز تلاوت مى‏كردند. [142]
_________________________
142) تفسير نورالثقلين.
--------------------------------------
پيام ها
1- اهل كتاب، به همه‏ى كتب آسمانى ايمان ندارند. «و لو انّهم» (كلمه «لو» براى امتناع است)
2- كتب آسمانى (تحريف نشده)، قانون اساسى و محور و راهنماى همه حركت‏هاست و مانند پرچم بايد همواره برپا داشته شود. «اقاموا»
3- براى دعوت ديگران به اسلام، به اعتقادات و مقدّسات صحيح آنان لطمه نزنيم. «اقاموا التوراة ...»
4- تنها تلاوت كتاب آسمانى كافى نيست، اقامه‏ى آن نيز لازم است. «أقاموا التوراة و الانجيل»
5 - همه‏ى كتب آسمانى، محترم است. «اقاموا التوراة والانجيل و ما انزل اليهم»
6- قرآن، براى همه‏ى امّت‏هاست، نه فقط مسلمانان. «ما انزل اليهم من ربّهم»
7- اسلام، به رفاه مردم نيز توجّه دارد. «لأكلوا»
8 - توجّه به دستورهاى دينى، زندگى مادى را هم سروسامان مى‏دهد. «لو انّهم... لأكلوا...»
9- در نظام هستى، ايمان افراد، در حاصلخيزى زمين و بارش باران و رشد كشاورزى و محصولات، نقش دارد. [143] «اقاموا التوراة... لاكلوا»
10- جامعه‏ى فاسد، انسان را مجبور به فساد نمى‏كند. در ميان انبوه بدكاران، گروهى هم معتدلند. «منهم اُمّة مقتصدة»
11- در اقامه‏ى كتب آسمانى، اعتدال لازم است، نه افراط وتفريط. «مقتصدة»
12- هيچ گاه همه‏ى افراد يك مجموعه، نژاد، منطقه و مذهب را تخطئه نكنيم. «منهم اُمّة مقتصدة»
13- كثرت جمعيّت، نشانه‏ى حقّانيّت نيست. «كثير منهم ساء مايعملون»
____________________________
143) تفسير الميزان.




۲۳ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 67

------------------------------------------
آيه
يَأَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَ إِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِى الْقَوْمَ الْكَفِرِينَ‏
--------------------------------------------
ترجمه
اى پيامبر! آنچه را از سوى پروردگارت به تو نازل شده است (در مورد ولايت و جانشينى حضرت على) اعلام كن واگر چنين نكنى، رسالت الهى را نرسانده‏اى و (بدان كه) خداوند تو را از (شرّ) مردم (و كسانى كه تحمّل شنيدن اين پيام مهم را ندارند) حفظ مى‏كند. همانا خداوند گروه كافران را هدايت نمى‏كند.
---------------------------------------------
نکته ها
اين آيه به دلايلى كه خواهد آمد مربوط به جانشينى حضرت على‏عليه السلام و نصب او به ولايت در غدير خم به هنگام برگشت پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله از سفر حج در سال دهم هجرى است. جالب اينكه اين آيه در ميان دو آيه‏اى قرار گرفته كه مربوط به اقامه كتاب آسمانى است و شايد اشاره به اين باشد كه ميان رهبر معصوم و اقامه‏ى كتاب آسمانى، پيوند محكمى برقرار است. آرى، امام است كه مى‏تواند كتاب آسمانى را به پا دارد و اين كتاب خداست كه مى‏تواند امام واقعى را معرّفى كند.
همه‏ى مفسّران شيعه به اتكاى روايات اهل بيت عليهم السلام و نيز بعضى از مفسّران اهل‏سنت به عنوان يكى از مصاديق، آيه را مربوط به نصب حضرت على‏عليه السلام در غدير خم به ولايت و امامت دانسته‏اند. [144] جالب آنكه صاحب تفسير المنار از مسند احمد و ترمذى و نسائى و ابن ماجه، حديثِ «مَن كنتُ مولاه فعلىّ مولاه» را با سند صحيح و موثّق بيان كرده است و سپس با دو جمله به خيال خود در آن تشكيك نموده است: اوّل اينكه مراد از ولايت، دوستى است. (غافل از آنكه دوستى نياز به بيعت گرفتن و تبريك گفتن و آن همه تشريفات در غدير خم نداشت) دوّم آنكه اگر حضرت على‏عليه السلام امام و رهبر بعد از رسول اكرم‏صلى الله عليه وآله بود، چرا فرياد نزد و ماجراى نصب خود را در غدير نگفت؟! (غافل از آنكه در سراسر نهج‏البلاغه و كلمات حضرت على‏عليه السلام ناله‏ها و فريادها مطرح است، ولى صاحب المنار گويا آن ناله‏ها و فريادها را نشنيده است. [145]
در تمام قرآن تنها در اين آيه است كه پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله نسبت به كتمان پيام، تهديد شده كه اگر نگويى، تمام آنچه را كه در 23 سال رسالت گفته‏اى هدر مى‏رود. پس بايد ديد چه پيام مهمى است كه اين گونه بيان مى‏شود؟
پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله به حضرت على‏عليه السلام فرمود: «لو لم‏ابلغ ما اُمرت به من ولايتك لحبط عملى» اگر آنچه درباره ولايت تو است به مردم نرسانم تمام اعمال من محو مى‏شود. [146]
در اين آيه چند نكته است كه جهت‏گيرى محتوايى آن را روشن مى‏كند:
1- سوره مائده، در اواخر عمر شريف پيامبر نازل شده است.
2- در اين آيه، بجاى «يا أيّها النّبى»، تعبير «يا أيّها الرّسول» آمده است، كه نشانه‏ى يك رسالت مهم است.
3- به جاى فرمان «أبلغ»، فرمان «بَلّغ» آمده كه نشانه‏ى ابلاغ قطعى ورسمى ومهم است.
4- پيامبر نسبت به نرساندن يك پيام مهم تهديد شده كه اگر نگويد، همه‏ى زحماتش به هدر مى‏رود.
5 - رسول خداصلى الله عليه وآله از عواقب كارى هراس دارد كه خداوند او را دلدارى مى‏دهد كه ما تو را از شر مردم نگه مى‏داريم.
6- پيامبر، از جان خود نمى‏ترسد. زيرا در روزگار تنهايى كه با بت‏ها مبارزه مى‏كرد و در جنگ‏ها كه با مشركين درگيرى نظامى داشت، از خطرها نمى‏ترسيد. (در حالى كه سنگباران مى‏شد، و يارانش شكنجه مى‏شدند، حالا در اواخر عمر و در ميان اين همه يار بترسد؟!)
7- در آيه، پيامى است كه به لحاظ اهميّت، با همه پيام‏هاى دوران نبوّت و رسالت، برابر است كه اگر اين پيام به مردم نرسد، گويا همه‏ى پيام‏ها محو مى‏شود.
8 - محتواى پيام، بايد مسأله‏اى اساسى باشد، وگرنه در مسائل جزئى و فردى، اين همه تهديد و دلدارى لازم نيست.
9- پيام آيه، مربوط به توحيد و نبوّت و معاد نيست، چون اين اصول، در روزهاى اوّل بعثت در مكّه بيان شده و نيازى به اين همه سفارش در اواخر عمر آن حضرت ندارد.
10- پيام آيه، مربوط به نماز، روزه، حج، زكات، خمس وجهاد هم نيست، چون اينها در طول 23 سال دعوت پيامبر بيان شده و مردم نيز به آن عمل كرده‏اند و هراسى در كار نبوده است.
پس، محتواى اين پيام مهم كه در اواخر عمر شريف پيامبرصلى الله عليه وآله نازل شده چيست؟
روايات بسيارى از شيعه و سنّى، ما را از تحيّر نجات داده و راه را نشان مى‏دهد. روايات مى‏گويد: آيه مربوط به هجدهم ذيحجه سال دهم‏هجرى در سفر حجةالوداع پيامبر اسلام است، كه آن حضرت در بازگشت به سوى مدينه، در مكانى به نام «غدير خم» به امر الهى فرمان توقّف داد و همه در اين منطقه جمع شدند. مكانى كه هم آب و درخت داشت و در گرماى حجاز، كارساز بود و هم محلّ جداشدن كاروان‏هاى زائران مكّه بود و اهل يمن، عراق، شام، مدينه و حبشه از هم جدا مى‏شدند.
در آنجا، پيامبر خدا در ميان انبوه ياران، بر فراز منبرى از جهاز شتران قرار گرفت و خطبه‏اى طولانى خواند. ابتداى خطبه، توحيد، نبوّت و معاد بود كه تازگى نداشت. سخن تازه از آنجا بود كه پيامبر، خبر از رحلت خود داد و نظر مسلمانان را نسبت به خود جويا شد. همه نسبت به كرامت و عظمت و خدمت و رسالت او در حد اعلا اقرار كردند. وقتى مطمئن شد كه صدايش به همه‏ى مردم، در چهار طرف مى‏رسد، پيام مهم خود را نسبت به آينده بيان كرد. و فرمود: «من كنت مولاه فعلىّ مولاه» هر كه من مولاى اويم، اين علىّ مولاى اوست و بدين وسيله جانشينى حضرت على‏عليه السلام را براى پس از خود به صراحت اعلام داشت. امّا پس از وفاتش، وقتى حضرت زهراعليها السلام به در خانه‏هاى مردم مى‏رفت و مى‏گفت: مگر نبوديد و نشنيديد كه رسول خدا در غدير خم چه فرمود؟ مى‏گفتند: ما در غدير خم، در فاصله دورى بوديم و صداى پيامبر را نمى‏شنيديم!! اللّه اكبر از كتمان، از ترس، از بى‏وفايى و از دروغ گفتن به دختر پيامبر خدا.
آرى، مردم با دو شاهد، حقّ خود را مى‏گيرند، ولى حضرت على عليه السلام با وجود ده‏ها هزار شاهد، نتوانست حقّ خود را بگيرد. امان از حبّ دنيا، حسادت و كينه‏هاى بدر و خيبر و حنين كه نسبت به حضرت علىّ عليه السلام در دل داشتند.
امام باقرعليه السلام فرمودند: «بُنى الاسلام على خمس على الصلاة و الزّكاة و الصوم و الحج و الولاية و لم يناد بشى‏ء كما نودى بالولاية فاخذ النّاس باربع و تركوا هذه»، اسلام بر پنج چيز استوار است: بر نماز، زكات، روزه، زكات و ولايت اهل‏بيت و چيزى به اندازه‏ى ولايت مورد توجّه نبود، امّا مردم چهارتاى آن را پذيرفتند و ولايت را ترك كردند! [147]
امام رضاعليه السلام فرمود: بعد از نزول اين آيه كه خداوند ضامن حفظ رسول اكرم‏صلى الله عليه وآله شد، «واللَّه يعصمك من النّاس» پيامبر هر نوع تقيّه را از خود دور كرد. [148]
______________________________
144) تفاسير كبير فخررازى و المنار.
145) اين سطرها را در شب شهادت حضرت على‏عليه السلام، نيمه شب 21 ماه رمضان 1380 نوشتم.
146) تفسير نورالثقلين وامالى صدوق،ص‏400.
147) كافى، ج‏2، ص‏18.
148) تفسير نورالثقلين و عيون اخبارالرضا، ج‏2، ص‏130.
------------------------------------------------
پيام ها
1- نوع خطاب، بايد با نوع هدف، هماهنگ باشد. چون هدف، رسالت و پيام رسانى است، خطاب هم «يا أيّها الرّسول» است.
2- انتخاب رهبر اسلامى (امام معصوم) بايد از سوى خداوند باشد. «بلّغ ما انزل اليك من ربّك»
3- گاهى ابلاغ پيام الهى بايد در حضور مردم و مراسم عمومى و با بيعت گرفتن باشد، ابلاغ ولايت با سخن كافى نيست، بلكه بايد با عمل باشد. «و ان لم‏تفعل» به جاى «ان لم تبلغ»
4- احكام و پيام‏هاى الهى، همه در يك سطح نيست. گاهى كتمان يك حقيقت، با كتمان تمام حقايق برابر است. «و ان لم تفعل فما بلّغتَ رسالته»
5 - اگر رهبرى صحيح نباشد، مكتب نابود و امّت گمراه مى‏شود. «فمابلّغتَ رسالته»
6- ركن اصلى اسلام، امامت و حكومت است. «وان لم‏تفعل فما بلّغتَ رسالته»
7- انكار ولايت، نوعى كفر است. «انّ اللّه لايهدى القوم الكافرين»
8 - عنصر زمان و مكان، دو اصل مهم در تبليغ است. (با توجّه به اينكه اين آيه در هجدهم ذى‏الحجّه و در محل جدا شدن كاروان‏هاى حج نازل شد)





۲۳ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 68

------------------------------------------
آيه
قُلْ يَأَهْلَ الْكِتَبِ لَسْتُمْ عَلَى‏ شَىْ‏ءٍ حَتَّى‏ تُقِيمُواْ التَّوْرَيةَ وَ الْإِنجِيلَ وَمَآ أُنزِلَ إِلَيْكُم مِّن رَّبِّكُمْ وَلَيَزِيدَنَّ كَثِيراً مِّنْهُم مَّآ أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ طُغْيَناً وَكُفْراً فَلَا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْكَفِرِينَ‏
------------------------------------------
ترجمه
بگو: اى اهل كتاب! هيچ ارزشى نداريد مگر آنكه تورات و انجيل و آنچه را از سوى پروردگارتان نازل شده برپا داريد و همانا آنچه از سوى پروردگارت بر تو نازل شده، طغيان و كفر بسيارى از آنان را خواهد افزود، پس بر كافران (و مخالفت آنان) تأسف مخور.
-----------------------------------------
نکته ها
گرچه كتاب آسمانى قرآن وسيله‏ى هدايت است، ولى گروهى به خاطر روحيه‏ى لجاجت و عناد هرچه قرآن بيشتر بر آنان خوانده مى‏شود، پليدى باطنى آنان بيشتر ظاهر مى‏شود.
امام باقرعليه السلام درباره «ليزيدنّ كثيراً منهم...» فرمود: آنچه موجب طغيان و كفر بسيارى مى‏گردد، ولايت اميرالمؤمنين حضرت على‏عليه السلام است. [149]
____________________________
149) تفسير عيّاش.
------------------------------------------
پيام ها
1- اهل كتاب بايد به همه‏ى كتب آسمانى ايمان داشته باشند. «تقيموا التوراة والانجيل و ما انزل اليكم»
2- ادّعاى ايمان كافى نيست، قيام و اقدام عملى لازم است. «حتّى تقيموا»
3- قوانين آسمانى بايد محور عمل باشد و بر كرسى قدرت بنشيند. «تقيموا»
4- شخصيّت و ارزش افراد، به ميزان تعهّدات مذهبى آنان بستگى دارد. «لستم على شى‏ء حتّى تقيموا»
5 - در تبليغ، ابتدا به معتقداتِ درست ديگران احترام بگذاريم، سپس راه خود را نشان دهيم. «تقيموا التوراة والانجيل وما انزل اليكم من ربّكم...»
6- طغيان، زمينه و مقدّمه‏ى كفر است. «طغياناً و كفراً»
7- طغيان و كفر، قابل كم و زياد شدن است. «ليزيدنّ...»
8 - گروه كمى از اهل كتاب، در خط صحيح هستند. «ليزيدنّ كثيراً منهم»
9- غصّه خوردن براى افراد لجوج و كافران روا نيست. «ليزيدنّ...فلا تأس على القوم الكافرين»





۲۳ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 69

------------------------------------------
آيه
إِنَّ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَالَّذِينَ هَادُواْ وَالْصَّبِئُونَ وَالنَّصَرَى‏ مَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْأَخِرِ وَعَمِلَ صَلِحاً فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ‏
----------------------------------------
ترجمه
همانا كسانى كه ايمان آوردند ومؤمنان و يهوديان و صابئان و مسيحيان، هر كدام به خدا و روز قيامت‏ايمان آورده و كار شايسته انجام دهند، بيم و اندوهى بر آنان نيست.
------------------------------------------
نکته ها
كلمه‏ى «صابئين» كه سه بار در قرآن و در كنار يهود و نصارى آمده است، به كسانى گفته مى‏شود كه پيرو يكى از اديان آسمانى بوده، ولى به مرور زمان انحرافاتى در آنان پيدا شده است، از جمله اعتقاد به تأثير ستارگان و كناره‏گيرى از معاشرت با مردم و داشتن آداب مخصوصى در زندگى.
پيروان اديان مختلف، پس از آمدن دين جديد، بايد به آن ايمان آورند، وگرنه بعثت انبياى بعدى بيهوده خواهد بود. يهود و نصارى و صابئان، هر كدام مثل مسلمانان به پيامبر اسلام ايمان آورند و عمل صالح انجام دهند، بيم و اندوهى نخواهند داشت.
از ميان همه‏ى اديان گذشته، نام يهود و نصارى و صابئين برده شده، چون از اديان الهى هستند كه از سايرين براى قبول دعوت حقّ سزاوارترند.
------------------------------------------
پيام ها
1- از اصول مشترك همه اديان آسمانى، ايمان به خدا و قيامت و رسالت انبيا است. «مَن آمن باللّه ...»
2- ملاك سعادت در همه اديان آسمانى، ايمان و عمل صالح است، نه ادّعا و نام. «مَن آمن باللّه و اليوم الاخر...»
3- ايمان از عمل جدا نيست. «آمن ... وعمل»
4- آرامش واقعى، در سايه‏ى ايمان و عمل صالح است. «مَن آمن... و عمل صالحا فلاخوف عليهم و لا هم يحزنون»





۲۳ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 70

------------------------------------------
آيه
لَقَدْ أَخَذْنَا مِيثَقَ بَنِى إِسْرَ ءِيلَ وَأَرْسَلْنَآ إِلَيْهِمْ رُسُلًا كُلَّمَا جَآءَهُمْ رَسُولُ بِمَا لَا تَهْوَى‏ أَنفُسُهُمْ فَرِيقاً كَذَّبُواْ وَفَرِيقاً يَقْتُلُونَ‏
----------------------------------------
ترجمه
همانا ما از بنى‏اسرائيل پيمان گرفتيم و پيامبرانى به سوى آنان فرستاديم. (امّا) هرگاه پيامبرى برايشان سخن و پيامى آورد كه دلخواهشان نبود، گروهى را تكذيب كرده و گروهى را كشتند.
---------------------------------------
نکته ها
شايد مراد از ميثاقِ بنى‏اسرائيل، همان محتواى آيه‏ى قبل يعنى ايمان به خدا و معاد و عمل صالح باشد و شايد مراد پيروى از انبيايى باشد كه در خود اين آيه با كلمه «رُسلاً» مطرح شده و شايد همان پيمانى باشد كه در آيات 93 سوره‏ى بقره و 81 سوره آل‏عمران گذشت. يعنى عمل به آنچه خدا بر آنها نازل كرده بود.
در آيه‏ى قبل گفتيم كه صِرف وابستگى به اديان آسمانى براى نجات از قهر خدا كافى نيست بلكه ايمان و عمل صالح لازم است. اين آيه نمونه‏اى براى آيه‏ى قبل است كه بنى‏اسرائيل با اينكه وابسته به دين آسمانى بودند چه كارها كه نكردند؟!
اينكه اين سوره با جمله‏ى «اوفوا بالعقود» آغاز شده و ماجراى غدير در آيه 67 مطرح شده و در اين آيه پيمان‏شكنى و كشتن اولياى خدا و تكذيب آنان مطرح شده، مى‏تواند ضمن افشاگرى از حالات بنى‏اسرائيل، مايه‏ى عبرت و زنگ خطرى براى مسلمين باشد تا پيام و پيمان غدير خم را ناديده نگيرند.
---------------------------------------------
پيام ها
1- بنى‏اسرائيل، علاوه بر حضرت موسى، پيامبران ديگرى نيز داشتند. «ارسلنا اليهم رسلاً»
2- راه انبيا مطابق تمايلات نفسانى نيست. «جاءهم رسول بما لاتهوى انفسهم»
3- ريشه‏ى تكذيب و كشتن انبيا، هواى نفس بنى‏اسرائيل است. «بما لا تهوى انفسهم فريقاً كذّبوا»
4- پيمان‏شكنى، پيامبركشى، تكذيب و لجاجت، از صفات بنى‏اسرائيل است. «فريقاً كذّبوا و فريقاً يقتلون»
5 - در جامعه‏ى فاسد، يا شخصيّت مردان خدا ترور مى‏شود (تكذيب)، يا شخص آنان (قتل). «فريقاً كذّبوا و فريقاً يقتلون»
6- انبيا در راه خدا تا پاى جان پيش مى‏رفتند. «فريقاً يقتلون»





۲۳ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 71

------------------------------------------
آيه
وَحَسِبُواْ أَلَّا تَكُونَ فِتْنَةٌ فَعَمُواْ وَصَمُّواْ ثُمَّ تَابَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ ثُمَّ عَمُواْ وَصَمُّواْ كَثِيرٌ مِّنْهُمْ وَاللَّهُ بَصِيرُ بِمَا يَعْمَلُونَ‏
--------------------------------------------
ترجمه
(يهوديان چون خود را برتر از مردم و اولياى خدا مى‏پنداشتند) گمان كردند كيفر و آزمايشى (برايشان) نخواهد بود، پس (از ديدن حقايق) كور و (از شنيدن حقايق) كر شدند. سپس خداوند (لطف خويش را بر آنان باز گرداند و) توبه‏شان را پذيرفت. دگر بار بسيارى از آنان (از ديدن و شنيدن آيات الهى) كور و كر شدند و خداوند به آنچه مى‏كنند، بيناست.
------------------------------------------
نکته ها
«فتنة» در آيه، يا به معناى آزمون و يا به معناى عذاب است.
بنى‏اسرائيل مى‏پنداشتند آزمايش‏ها يا قهر و عذاب الهى، مربوط به دوران حضرت موسى‏عليه السلام بوده و شامل آنان نمى‏شود. از اين رو سرگرم زندگى مادّى، رفاه‏طلبى و بى‏تفاوتى نسبت به آيات الهى شدند.
امام صادق‏عليه السلام درباره‏ى «وحسبوا ان لا تكون فتنة» فرمود: مقصود زمانى است كه پيامبر در بين آنان نبود، «فعموا و صمّوا» زمانى است كه پيامبر از دنيا رفت، «ثمّ تاب اللّه» زمانى است كه اميرالمؤمنين‏عليه السلام به خلافت رسيد و «ثمّ عموا و صمّوا» تا روز قيامت است. [150]
____________________________
150) كافى، ج‏8، ص‏200.
-------------------------------------------
پيام ها
1- آزمايش الهى عمومى است، هرگز از فتنه‏ها غافل نشويم. «حسبوا ألاّتكون فتنة»
2- عقائد نبايد بر اساس حدس و گمان باشد. «حَسبوا...»
3- براى مدّتى در خط مستقيم بودن مهم نيست، مهم حسن عاقبت است. «ثمّ تاب اللَّه عليهم ثمّ عموا وصمّوا» «ثُمّ عموا» نشان آن‏است كه بنى‏اسرائيل بعد از بازگشت لطف خداوند، تا مدّتى در خط صحيح بودند، ولى دوباره منحرف شدند.
4- غرور و خودبرتربينى و گمان و وهم، انسان را كور و كر و از شناخت صحيح، محروم مى‏سازد. «و حسبوا... فعموا و صمّوا»
5 - كسى توقّع نداشته باشد كه بى‏امتحان، به جايى برسد. «حسبوا ألا تكون فتنة»
6- لطف الهى تا حدّى است كه حتّى بدون عذرخواهى انسان، به سوى او سرازير مى‏شود. «فعموا و صمّوا ثمّ تاب اللّه»
7- خداوند مهربان است، ولى انسان‏ها لجوج‏اند. «تاب اللّه عليهم ثم عموا»
8 - كثرت رهرو نشانه حقّانيّت راه نيست. «ثم عموا و صمّوا كثير منهم»
9- ايمان به نظارت خداوند در زندگى انسان نقش مهمى دارد. «واللَّه بصير»





۲۳ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 72

------------------------------------------
آيه
لَقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ وَقَالَ الْمَسِيحُ يَبَنِى إِسْرَ ءِيلَ اعْبُدُواْ اللَّهَ رَبِّى وَرَبَّكُمْ إِنَّهُ مَن يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ الْجَنَّةَ وَمَأْوَيهُ النَّارَ وَمَا لِلظَّلِمِينَ مِنْ أَنصَارٍ
----------------------------------------
ترجمه
همانا كسانى كه گفتند: خداوند، همان مسيح پسر مريم است، قطعاً كافر شدند. (چگونه چنين مى‏گويند) در حالى كه مسيح خود مى‏گفت: اى بنى‏اسرائيل! خدا را بپرستيد كه پروردگار من و شماست، يقيناً هركس به خداوند شرك ورزد، خداوند بهشت را بر او حرام كرده و جايگاهش دوزخ است و ستمگران را هيچ ياورى نيست.
---------------------------------------
نکته ها
در تفسير مجمع‏البيان آمده است: فرقه‏ى يعقوبيّه از مسيحيان مى‏گويند: خداوند با مسيح در ذات متّحد شد و يك چيز گشتند.
اين آيه عقيده بعضى از مسيحيان را بيان مى‏كند كه خداوند را همان مسيح مى‏دانند و آيه بعد عقيده گروه ديگرى را نقل مى‏كند كه تثليث را پذيرفته‏اند. لازم به ذكر است كه در انجيل مرقس، (باب 12 آيه 29) عيسى عليه السلام مردم را به توحيد دعوت كرده و مى‏فرمايد: خداى ما خداوند واحد است. در انجيل متّى‏ نيز (باب 6 آيه 24) چنين آمده است: محال است كه انسان دو آقا و دو محبوب داشته باشد. هم خدا را خدمت كند، هم ديگرى را.
امام صادق‏عليه السلام در بيان گناهان كبيره فرمودند: بزرگ‏ترين گناهان كبيره، شرك به خداست و سپس اين آيه را تلاوت فرمودند. [151]
_____________________________
151) بحار، ج‏79، ص‏6 ؛ عيون اخبارالرضا، ج‏1، ص‏285.
--------------------------------------------
پيام ها
1- در برابر انحرافات بزرگ، بايد قاطعيّت نشان داد. «لقد كفر»
2- عقيده به حلول خداوند در افراد حتّى در بهترين انسان‏ها، كفر است. «لقد كفر»
3- كسى كه از مادر متولّد شده است، چگونه مى‏تواند خدا باشد؟ «مسيح ابن مريم»
4- درباره‏ى اولياى خدا و پاكان و نيكان، غلوّ نكنيم. خود عيسى به خداپرستى دعوت مى‏كرد. «وقال المسيح ...»
5 - مشرك، هرگز به بهشت نمى‏رود. «فقد حرّم اللّه ...»
6- آنان كه حضرت عيسى را خدا مى‏دانند، كافر، مشرك، ظالم و از بهشت محرومند. «لقد كفر... و من يشرك... مأواه النار... ما للظالمين من انصار»
7- شرك به خدا، ظلم است. «للظالمين»
8 - در قيامت شفاعت هست، ولى براى مشركين نيست. «ماللظالمين من انصار»





۲۳ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 73

------------------------------------------
آيه
لَقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَالُواْ إِنَّ اللَّهَ ثَالِثُ ثَلَثَةٍ وَمَا مِنْ إِلَهٍ إِلَّا إِلَهٌ وَ حِدٌ وَ إِن لَّمْ يَنتَهُواْ عَمَّا يَقُولُونَ لَيَمَسَّنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِنْهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ‏
------------------------------------------
ترجمه
همانا آنان كه گفتند: خداوند، يكى از سه تاست، كافر شدند. جز خداى يكتا خدايى نيست. و اگر از آنچه مى‏گويند دست برندارند، به كافران از اهل‏كتاب آنها قطعاً عذابى دردناك خواهد رسيد.
----------------------------------------
نکته ها
آيه‏ى قبل، اعتقاد انحرافى حلول خداوند در مسيح را ردّ كرد، اين آيه انحراف عقيده به تثليث را بيان مى‏كند، چون هر دو شرك است و بايد با آن مبارزه شود.
در عقيده به تثليث، خدا، مسيح و روح‏القدس (أب و ابن و روح‏القدس)، هر سه خدا محسوب مى‏شوند، البتّه اخيراً گروهى از دانشمندان مسيحى مى‏گويند: عقيده به تثليث، اعتبار علمى ندارد. [152]
___________________________
152) تفسير الميزان.
-----------------------------------------
پيام ها
1- اسلام در برابر انحراف پيروان ديگر اديان آسمانى، بى‏تفاوت نيست. «لقد كفر الّذين قالوا...»
2- شرك و چند خدايى (تثليث)، كفر است. «لقد كفر»
3- همه‏ى كسانى كه قائل به تثليث بوده‏اند، گرفتار عذاب الهى نخواهند شد. «كفروا منهم» (مى‏توان گفت: آنها كه بر عقيده به تثليث باقى ماندند و بعد از دعوت قرآن، به توحيد بازنگشتند، در عذاب خواهند بود)
4- قبل از عذاب، هشدار لازم است. «وان لم ينتهوا»
5 - پيامد كفر و شرك، عذاب است. «عذاب اليم»





۲۳ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۳
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۶
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۲۱,۴۶۳ بازدید
۲ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۴۸۰ بازدید
۲ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۲,۹۹۴ بازدید
۴ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۵,۵۷۷ بازدید
۴ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۹۰ بازدید
۴ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۹۰ بازدید
۵ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۲۱۶ بازدید
۶ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۱۹۸ بازدید
۱۲ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۶۵۴ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۱,۳۷۵ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۵۰۲ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۸۶ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۱۷۴ کاربر آنلاین است. (۱۳۱ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۱۷۴

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!