به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۳ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 84، 85

--------------------------------------------
آيه
وَمَا لَنَا لَا نُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَمَا جَآءَنَا مِنَ الْحَقِّ وَنَطْمَعُ أَن يُدْخِلَنَا رَبُّنَا مَعَ الْقَوْمِ الصَّلِحِينَ‏
فَأَثَبَهُمُ اللَّهُ بِمَا قَالُواْ جَنَّتٍ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَرُ خَلِدِينَ فِيهَا وَذَ لِكَ جَزَآءُ الُْمحْسِنِينَ‏
------------------------------------------------
ترجمه
و (مى‏گويند:) چرا به خداوند و حقّى كه (از سوى او) براى ما آمده ايمان نياوريم؟ در حالى كه اميد داريم پروردگارمان ما را همراه صالحان وارد (بهشت) سازد.
پس خداوند به پاس اين سخن (و گواهى‏شان) به ايشان باغهايى كه از پاى (درختانش) نهرها جارى است پاداش داد، همواره در آن ماندگارند و اين است پاداش نيكوكاران.





۲۴ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 86

--------------------------------------------
آيه
وَالَّذِينَ كَفَرُواْ وَكَذَّبُواْ بَِايَتِنَآ أُوْلَئِكَ أَصْحَبُ الْجَحِيمِ‏
--------------------------------------------
ترجمه
و كسانى كه كافر شدند و آيات ما را تكذيب كردند، آنان اهل دوزخند.
---------------------------------------------
نکته ها
كسانى كه پس از فهميدن حقّ، شجاعانه وصريح وبا صداقت به آن اقرار كنند و از جوّ وهم كيشان نهراسند، از بهترين نيكوكارانند. چون هم به خود نيكى كرده و خويشتن را از عذاب دوزخ رهانده‏اند، هم با اقرارشان، راه را براى ديگران گشوده‏اند.
--------------------------------------------
پيام ها
1- بعد از شناخت حقّ، «ممّاعرفوا» هيچ عذرى براى ردّ آن نيست. «ومالنا...»
2- هم نشينى با صالحان، آرمانى مقدّس است. «مع القوم الصالحين»
3- نشانه‏ى آرزوى صحيح، ايمان و اقدام عملى است. «و ما لنا لانؤمن... و نطمع»
4- ايمان به خداوند، از ايمان به وحى جدا نيست. «نؤمن باللّه وما جاءنا من الحقّ»
5 - پاداش ايمان، بهشت است. «ان يدخلنا ربّنا مع القوم الصالحين» (بنابر اينكه مفعول محذوف در «يدخلنا» كلمه «الجنّة» باشد)
6- يكى از راه‏هاى كمال، بازگشت به وجدان خويش وسؤال از خود است. «وما لنا... فاثابهم اللَّه بماقالوا» در آيه ديگر مى‏خوانيم: «ومالى لاأعبد الّذى فطرنى...» [165]
7- اقرار زبانى به توحيد، رسالت پيامبر و حقّانيّت قرآن، امرى ضرورى است. «فاثابهم اللَّه بما قالوا...»
_____________________________
165) يس، 22.




۲۴ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 87

--------------------------------------------
آيه
يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تُحَرِّمُواْ طَيِّبَتِ مَآ أَحَلَّ اللَّهُ لَكُمْ وَ لَا تَعْتَدُواْ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ‏
-----------------------------------------
ترجمه
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! چيزهاى پاكيزه‏اى را كه خدا براى شما حلال كرده است، برخود حرام نكنيد و از حد نگذريدكه خداوند تجاوزگران را دوست نمى‏دارد.
-----------------------------------------
نکته ها
روزى رسول خدا صلى الله عليه وآله از قيامت و صحنه‏هاى محشر سخن مى‏گفت. مردم چنان منقلب شده و گريستند كه بعضى تصميم گرفتند ديگر غذاى خوب نخورند و آسايش را بر خود حرام سازند، روزه بگيرند، همسران خود را ترك كنند، شبها كمتر بخوابند و بر اين تصميم، سوگند خوردند. پيامبر صلى الله عليه وآله كه مطلع شد، مردم را در مسجد جمع كرد و فرمود: من غذا مى‏خورم، شبها مى‏خوابم و همسرانم را رها نمى‏كنم. دين ما آيين انزوا و رهبانيّت نيست، رهبانيّت امّت من جهاد است، هر كس بر خلاف روش من برود مسلمان نيست. [166]
برخى گفتند: نسبت به سوگندهايى كه خورديم چه كنيم؟ آيات بعدى نازل شد.
حرام دانستن حلال‏ها يا همراه با اعتقاد به حرمت است كه بدعت وحرام مى‏باشد و يا بدون عقيده به حرمت است كه تنها خود بهره نمى‏گيرد كه باز هم مورد نهى است.
مسلمان، تسليم فرمان الهى است، نه حلال‏ها را از پيش خود حرام مى‏سازد، نه نسبت به حرام‏ها چنين است.
_____________________________
166) وسائل، ج‏20، ص‏21.
--------------------------------------------
پيام ها
1- اهل ايمان بايد از چيزهاى پاكيزه و طيّبات استفاده كنند. «يا ايّها الّذين آمنوا» به جاى «يا ايّها النّاس»
2- ايمان، با تغيير و دست بردن در احكام الهى سازگار نيست. «يا ايّها الّذين آمنوا لاتحرّموا...»
3- اسلام، آيين فطرت است و فطرت كشى ممنوع است. «لا تحرّموا طيّبات» (كلمه‏ى «طيّب» در جايى بكار مى‏رود كه مطابق طبع و فطرت انسان باشد)
4- خوردنى‏ها، پوشيدنى‏ها و لذايذ حلال، براى انسان آفريده شده است. «لكم»
5 - ايمان، با افراط وتفريط سازگار نيست. «يا ايّها الّذين آمنوا... لاتعتدوا...»
6- در مكتب اسلام، انزوا، رهبانيّت، افراط و تفريط ممنوع است. «لا تحرّموا طيّبات... و لاتعتدوا»
7- محروم‏كردن خود از طيّبات، يك تعدّى و تجاوز است. «لاتعتدوا»
8 - در بهره‏گيرى از حلال‏ها، اسراف و زياده روى نكنيم. «لا تعتدوا»
9- افراط و تفريط، سبب محروم شدن از محبّت خداست. «انّ اللّه لايحبّ المعتدين»




۲۴ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 88

--------------------------------------------
آيه
وَكُلُواْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ حَلَلًا طَيِّباً وَاتَّقُواْ اللَّهَ الَّذِى أَنْتُم بِهِ مُؤْمِنُونَ‏
------------------------------------------
ترجمه
و از آنچه خداوند، روزى حلال و پاكيزه به شما بخشيده بخوريد، و از خدايى كه به او ايمان داريد، پروا كنيد.
-----------------------------------------
نکته ها
معمولاً فرمان «كلوا» در قرآن، همراه با دستور ديگرى آمده است، مانند:
«كلوا . . . واشكروا» [167] بخوريد و شكر كنيد.
«كلوا . . . ولاتطغوا» [168] بخوريد و طغيان نكنيد.
«كلوا . . . واعملوا» [169] بخوريد و كار شايسته انجام دهيد.
«كلوا . . . وأطعموا» [170] بخوريد و بخورانيد.
«كلوا . . . ولاتسرفوا» [171] بخوريد و اسراف نكنيد.
«كلوا . . . ولاتتّبعوا خطوات الشيطان» [172] بخوريد و دنباله‏رو شيطان مباشيد.
در حديث آمده است: خدواند، رزق مردم را از حلال معين كرده است. هر كس كه به حرام روى آورد، از سهم حلال او كم خواهد شد. [173]
___________________________
167) بقره، 172.
168) طه، 81.
169) مؤمنون، 51.
170) حج، 28.
171) اعراف، 31.
172) انعام، 142.
173) تفسير اطيب‏البيان.
-----------------------------------------
پيام ها
1- بهره‏گيرى از امكانات مادى حلال با ايمان منافات ندارد. «يا ايّها الّذين آمنوا... و كلوا» كسانى كه تقوا را رها كردن مادّيات مى‏دانند در توهّم به سر مى‏برند.
2- در مسائل تغذيه دقّت كنيم. «حلالاً، طيباً، واتّقوا» (هم شيوه‏ى كسب، حلال باشد و هم شيوه‏ى مصرف آن)
3- رزق همه به دست اوست، پس عجله و حرص و حرام‏خوارى نداشته باشيم. «رزقكم اللّه حلالا طيّبا»
4- تقوا، لازمه‏ى ايمان است. «واتّقوا اللّه الّذى أنتم به مؤمنون»





۲۴ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 89

--------------------------------------------
آيه
لَا يُؤَاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِى أَيْمَنِكُمْ وَلَكِن يُؤَاخِذُكُم بِمَا عَقَّدتُّمُ الْأَيْمَنَ فَكَفَّرَتُهُ إِطْعَامُ عَشَرَةِ مَسَكِينَ مِنْ أَوْسَطِ مَا تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ أَوْ كِسْوَتُهُمْ أَوْ تَحْرِيرُ رَقَبَةٍ فَمَن لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلَثَةِ أَيَّامٍ ذَ لِكَ كَفَّرَةُ أَيْمَنِكُمْ إِذَا حَلَفْتُمْ وَاحْفَظُواْ أَيْمَنَكُمْ كَذَ لِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ ءَايَتِهِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ‏
------------------------------------------
ترجمه
خداوند، شمارا به خاطر سوگندهاى لغو وبيهوده بازخواست نمى‏كند، ليكن براى شكستن سوگندهايى كه (از روى اراده) بسته‏ايد، مؤاخذه مى‏كند، پس كفاره آن (شكستن سوگند) طعام دادن به ده بينواست، از نوع متوسط آنچه به خانواده‏ى خود مى‏خورانيد، يا پوشاندن ده فقير است، يا آزاد كردن برده‏اى. پس كسى كه (غذا و لباس براى ده فقير نداشت و برده‏اى) نيافت، سه روز روزه بگيرد. اين كفاره‏ى سوگندهاى شماست، هرگاه كه سوگند خورديد، (و آن را شكستيد) و سوگندهايتان را مراقبت كنيد، اين گونه خداوند آيات خود را براى شما بيان مى‏كند، تا او را شكر كنيد.
-------------------------------------------
نکته ها
سوگندهاى لغو، آنهاست كه بدون قصد و توجّه يا بى‏هدف و از روى عادت يا در حال هيجان وغضب، يا بر پايه‏ى مطالب نادرست، يا براى انجام كارهاى خلاف باشد. اينها كفّاره ندارد. ولى سوگند از روى قصد و براى كار مفيد، الزام‏آور است و بايد طبق آن عمل كرد، وگرنه كفاره دارد.
امام صادق‏عليه السلام در تفسير واژه «لغو» در سوگند فرمود: گفتن «لا واللَّه» و «بلى واللَّه» بدون آنكه قصد جدّى داشته باشد، سوگند لغو است. [174]
كلمه‏ى «اوسط» را برخى به بهترين نوع غذا تفسير كرده‏اند. نظير آيه‏ى سوره‏ى قلم كه «قال أوسطهم» يعنى بهترين و برترينشان چنين گفت.
لباس پوشاندن به محرومان كه در كفّاره‏ى قسم است، شامل هر نوع پوشش زمستانى، تابستانى، زنانه و مردانه مى‏شود.
يك آئين جهانى وهميشگى بايد مقرّرات ومجازاتش قابل توسعه باشد، مثل آزادكردن برده، يا اطعام فقير، يا پوشاندن بينوا كه هر زمان براى هر فردى در هر جا قابل عمل است.
امام صادق‏عليه السلام فرمود: بعضى بيش از ده سير غذا مى‏خورند و بعضى كمتر از ده سير بنابراين حد وسط براى مقدار يك غذا را ده سير (يك مُد) حساب كنيد. [175]
امام كاظم‏عليه السلام در توضيح آيه فوق فرمود: كسى كه بيش از قوت عيال خود ندارد مصداق جمله «لم يجد» است. [176]
________________________________
174) تفسير نورالثقلين و كافى، ج‏7، ص‏443.
175) تفسير نورالثقلين ؛ كافى، ج‏7، ص‏453.
176) تفسير نورالثقلين و كافى، ج‏7، ص‏452.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- برداشتن جريمه از سوگندهاى بى‏هدف، يك تفضّل و لطف الهى است. «لايؤاخذكم اللَّه بالّلغو...» (ما نيز براى جسارت‏هاى مردم كه در حال عصبانيّت به ما مى‏كنند حسابى باز نكنيم)
2- اسلام، دين آسان است و براى سوگندهاى غير جدّى كفّاره قرار نداده است. «لايؤاخذكم...» (ملاك در گفته‏ها و كردارها قصد و نيّت است)
3- در اسلام، جريمه‏ى مالى هم وجود دارد. «اطعام...أو كسوتهم...»
4- قوانين اسلام در مسير فقرزدايى است و احكام فردى اسلام با مصالح جامعه هماهنگ است. (اطعام يا پوشاندن يا برده آزاد كردن) «فكفّارته اطعام عشرة مسكين...»
5 - ميانه روى و عدالت، در همه جا حتّى در نوع جريمه، يك ارزش است. «من أوسط...» (بنابر اينكه مراد از «اوسط» متوسط باشد نه بهترين)
6- جريمه بايد با وضع مالى افراد متناسب باشد. «ما تطعمون أهليكم»
7- انجام تكليف منوط به توان و قدرت است. «فمن لم يجد...»
8 - در جريمه و كفاره، بايد حد وسط زندگى روزمرّه و معمولى افراد را به حساب آورد، نه روزهاى استثنايى. «من أوسط» (بنابر اينكه مراد از «اوسط» متوسّط باشد)
9- در پرداخت كفّاره، روحيّه و شخصيّت فقرا را نشكنيم و آنان را مانند خانواده‏ى خود حساب كنيم. «تطعمون أهليكم»
10- جرأت سوگند شكنى خود را با سختى روزه يا پرداخت جريمه، جبران كنيد. (پرداخت جريمه وكفاره در اسلام، يك برنامه‏ى خودسازى است.) «فكفّارته...»
11- اسلام از هر فرصتى براى آزادى بردگان استفاده كرده است. «تحرير رقبة» (حتّى براى جبران و كفّاره‏ى برخى اعمال، دستور به آزادى برده داده است.)
12- براى نام مقدّس خداوند، حريم قائل شويم. يا سوگند نخوريم، يا حتماً عمل كنيم يا با پرداخت كفّاره جبران كنيم. «واحفظوا أيمانكم»
13- بعضى خيال نكنند كه حقّ دارند هر لحظه قسم بخورند و جريمه بپردازند. «واحفظوا أيمانكم» (ما در برابر سوگندهايمان مسئوليم)
14- كسى كه توان مالى ندارد، بايد از توانايى جسمى خود مايه بگذارد. «فصيام ثلاثة أيام»
15- باز بودن راه جبران كوتاهى‏ها، نعمتى الهى و شايسته سپاسگزارى است. «ذلك كفّارة ايمانكم... يبيّن اللَّه... لعلّكم تشكرون»
16- عمل به احكام بهترين شكر است. «لعلّكم تشكرون» (از اينكه به جاى «يبيّن اللَّه لكم آياته لعلّكم تعملون» فرمود: «لعلّكم تشكرون»، استفاده مى‏شود كه عمل بهترين شكر است.)




۲۴ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 90

--------------------------------------------
آيه
يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنصَابُ وَ الْأَزْلَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَنِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! همانا شراب و قمار و بت‏ها و تيرهاى قرعه، پليد و ازكارهاى شيطان است، پس از آنها بپرهيزيد، تا رستگار شويد.
-------------------------------------------
نکته ها
عرب، به شعر و شراب، علاقه‏ى شديد داشت، به همين جهت تحريم شراب به صورت تدريجى انجام گرفت. در ابتدا آيه آمد كه از خرما و انگور مى‏توان هم رزق خوب تهيه كرد، هم شرابى مست كننده، [177] در آيه‏اى ديگر به منافع قمار و شراب و بيشتر بودن گناه آن از منافعش اشاره كرد. [178] بعداً آيه آمد كه در حال مستى نماز نخوانيد. [179] سپس آيه‏ى فوق نازل شد كه آن را پليد و عملى شيطان دانسته و دستور اجتناب از آن را صادر كرد.
«خَمر»، به معناى پوشاندن با كلمه‏ى «خِمار» از يك ريشه است. به مقنعه‏ى زنان خِمار مى‏گويند، چون موى سر را مى‏پوشاند. شراب را هم خَمر مى‏گويند، چون عقل را مى‏پوشاند.
«مَيسر» از «يُسر»، به معناى آسانى است. چون در قمار، افراد بدون زحمت، پول به دست مى‏آورند، به آن مَيسر گويند.
كلمه «انصاب» جمع «نُصُب»، به معناى سنگ‏هايى بوده كه اطراف كعبه نصب كرده و روى آن قربانى مى‏كردند و به آنها تبرّك مى‏جستند. [180] و يا مراد خود قربانى است كه روى سنگ‏ها ذبح مى‏كردند. در حديث مى‏خوانيم كه رسول خدا صلى الله عليه وآله در معناى انصاب فرمود: چيزى است كه مشركان براى بت‏ها قربانى مى‏كنند. «ما ذبحوه لآلهتهم» [181]
«ازلام»، نوعى قرعه‏كشى و قمار با چوب بوده كه در جاهليّت رواج داشته است.
امام باقرعليه السلام درباره‏ى خمر فرمود: «كلّ مسكر... اذا اخمر فهو حرام» [182] هر چيزى كه انسان را مست كند، حرام است.
رسول خداصلى الله عليه وآله فرمود: قمار به هر وسيله‏اى باشد حتّى گردو، حرام است. [183]
در حديث آمده است: «شارب الخمر كعابد الوثن» [184] شرابخوار، مثل بت‏پرست است.
در شراب، هر نوع همكارى در توليد، توزيع ومصرف آن حرام است. امام باقرعليه السلام از پيامبرصلى الله عليه وآله نقل مى‏كند كه آن حضرت ده گروه را كه به نحوى در شرابخوارى مؤثّرند، لعنت كرد: «غارسها و حارسها و عاصرها و شاربها و ساقيها و حاملها و المحمول اليه، بايعها و مشتريها و آكل ثمنها» [185] آنكه نهال انگور را مى‏كارد، آنكه به ثمر مى‏رساند، سازنده، نوشنده، ساقى، حمل كننده، دريافت كننده، فروشنده و خريدار و هر كس كه به نحوى از درآمد آن بهره‏مند مى‏شود، ملعون است.
______________________________
177) نحل، 67.
178) بقره، 219.
179) نساء، 43.
180) تفسير الميزان.
181) كافى، ج 5، ص‏123.
182) تفسير نورالثقلين.
183) كافى، ج‏5، ص‏123.
184) بحار، ج‏27، ص‏234.
185) تفسير نورالثقلين.
-------------------------------------------
پيام ها
1- ايمان، با شراب‏خوارى و قماربازى سازگارى ندارد. «يا ايّها الّذين آمنوا انّما الخمر و الميسر... فاجتنبوه...»
2- شراب و قمار، در رديف بت‏پرستى است. «الخمر والميسر والانصاب» (بنابر اينكه مراد از انصاب، بت‏ها باشد)
3- اسلام از پليدى‏ها نهى مى‏كند. «رجس... فاجتنبوه»
4- نه تنها شراب نخوريد، گرد آن هم نرويد. «فاجتنبوه»، به جاى آنكه بگويد: «لاتشربوا الخمر».
5 - لقمه‏ى حلال و دورى از حرام‏خوارى، در سعادت و رستگارى انسان مؤثّر است. «فاجتنبوه لعلّكم تفلحون»





۲۴ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 91

--------------------------------------------
آيه
إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَنُ أَن يُوقِعَ بَيْنَكُمْ الْعَدَ وَةَ وَ الْبَغْضَآءَ فِى الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ وَ يَصُدَّكُمْ عَن ذِكْرِ اللَّهِ وَ عَنِ الصَّلَو ةِ فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
همانا شيطان مى‏خواهد به وسيله شراب و قمار، ميان شما دشمنى و كينه بيفكند و شما را از ياد خدا و نماز باز دارد. پس (با اين همه مفاسد) آيا دست برمى‏داريد؟
------------------------------------------
نکته ها
با آن كه طبق آمارى كه ارائه مى‏شود، بسيارى از قتل‏ها، جرائم، تصادفات، طلاق‏ها، امراض روانى، كليوى و... ناشى از شراب است، امّا قرآن در اين آيه بيان فلسفه‏ى تحريم، روى دو نكته تأكيد دارد: يكى ضرر اجتماعى يعنى كينه و عداوت، و ديگرى ضرر معنوى يعنى غفلت از نماز و ياد خدا.
اين آيه برجسته‏ترين اثر شراب و قمار را بازداشتن از ياد خدا و نماز دانسته است، اكنون جاى اين سؤال است كه اگر كارهاى عادّى مثل تجارت، ورزش، تحصيل و مطالعه و امثال آن نيز ما را سرگرم كرده و از ياد خدا و نماز بازدارد، آيا مانند شراب و قمار است؟ آرى، هرچه ما را از خدا غافل كند، مانند شراب و قمار ناپسند است، گرچه اسلام به خاطر لطف و آسان گرفتن، آن را حرام نكرده باشد.
-----------------------------------------
پيام ها
1- هر كس كه عامل كينه و عداوت در ميان مردم شود، مانند شيطان است. «انمّا يريد الشيطان...»
2- تحريكات شيطان دائمى است. «انّما يريد الشيطان» (فعل مضارع، رمز دوام و استمرار است.)
3- جامعه‏اى كه در آن عداوت باشد، شيطانى است. «انّما يريد الشيطان ان يوقع بينكم العداوة...»
4- از الفت و وحدت پاسدارى كنيم و با هر چه آنها را از بين مى‏برد مبارزه كنيم. «انّما يريد الشيطان ان يوقع بينكم العداوة»
5 - الفت و مهربانى بين اهل ايمان، مورد عنايت خاص خداوند است. «انّما يريد الشيطان ان يوقع بينكم العداوة»
6- قمار و شراب، ابزار كار شيطان براى ايجاد كينه و دشمنى است. «انّما يريد الشيطان... فى الخمر و الميسر»
7- نماز برترين سمبل ياد خداست. (با اينكه نماز ذكر خداست، نام آن جداگانه آمده است) «عن ذكر اللَّه و عن الصلوة»
8 - بيان فلسفه‏ى احكام، يكى از عوامل تأثير كلام در ديگران است. «العداوة و البغضاء... فهل انتم منتهون»
9- با تمام عواملى كه باعث ايجاد كينه و دشمنى مى‏شود بايد مبارزه كرد. «يريد الشيطان ان يوقع بينكم العداوة و البغضاء... فهل انتم منتهون»
10- برخى از مسلمانان در صدر اسلام كه على رغم تحريم شراب و قمار، باز بدان مشغول بودند، مورد توبيخ خداوند قرار گرفتند. «فهل انتم منتهون»




۲۴ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 92

--------------------------------------------
آيه
وَأَطِيعُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُوَل وَاحْذَرُواْ فَإِن تَوَلَّيْتُمْ فَاعْلَمُواْ أَنَّمَا عَلَى‏ رَسُولِنَا الْبَلَغُ الْمُبِينُ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
و خدا را اطاعت كنيد و پيامبر را فرمانبردار باشيد و (از نافرمانى) بپرهيزيد. پس اگر روى گردان شديد (و اطاعت نكرديد) بدانيد كه وظيفه‏ى رسول ما تنها ابلاغ آشكار است.
--------------------------------------------
پيام ها
1- فرمان‏هاى حكومتى رسول خدا صلى الله عليه وآله همانند فرمان‏هاى الهى، اطاعتش واجب است. «اطيعوا اللّه و اطيعوا الرسول» (تكرار كلمه‏ى «أطيعوا»، نشانه‏ى دو نوع دستور مى‏باشد؛ دستورات ثابت الهى و دستورات حكومتى پيامبرصلى الله عليه وآله)
2- از خطر سرپيچى فرمان خدا و رسول بترسيم. «واحذروا»
3- انسان در انتخاب راه، آزاد است. «فان تولّيتم»
4- با تخلّف و روى‏گردانى، به كسى جز خود لطمه نمى‏زنيم. «فان تولّيتم... انّما على رسولنا البلاغ المبين»
5 - شرط ابلاغ احكام الهى پذيرش مردم نيست، ما بايد اتمام حجّت كنيم. «فان تولّيتم... على رسولنا البلاغ المبين»
6- وظيفه‏ى پيامبر، تنها ابلاغ رسالت است، نه اجبار و تحميل. «انما على رسولنا البلاغ المبين»





۲۴ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 93

--------------------------------------------
آيه
لَيْسَ عَلَى الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّلِحَتِ جُنَاحٌ فِيمَا طَعِمُواْ إِذا مَا اتَّقَواْ وَءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّلِحَتِ ثُمَّ اتَّقَواْ وَّءَامَنُواْ ثُمَّ اتَّقَواْ وَأَحْسَنُواْ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ‏
--------------------------------------------
ترجمه
بر كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده‏اند، در آنچه (قبل از تحريم شراب) خورده‏اند باكى نيست، هر گاه كه اهل پروا و ايمان و كارهاى شايسته باشند. سپس (از محرّمات) پرهيز نمايند (و به تحريم آن) ايمان آورند و آنگاه (نيز از حرام) بپرهيزند و كار نيك كنند و خداوند نيكوكاران را دوست دارد.
----------------------------------------------
نکته ها
پس از نزول آيه‏ى تحريم شراب، بعضى از مسلمانان نسبت به كيفر شرابخوارى كسانى كه پيش از آن از دنيا رفته بودند پرسيدند، آيه‏ى فوق نازل شد.
در اين آيه، دوبار ايمان و عمل صالح، دو بار تقوا و ايمان و يك بار تقوا و احسان مطرح شده است. به گفته‏ى بعضى مفسّران، چون موارد و مراحل و درجات ايمان و تقوا و عمل صالح متفاوت است، تكرار شده است. [186] بعضى مى‏گويند: تكرار، براى استمرار ايمان و تقوا مى‏باشد. [187] وبعضى تكرار را براى تأكيد دانسته‏اند، نظيرِ «كلاّ سيعلمون. ثمّ كلاّسيعلمون» [188]
تقوا، در امور مختلف زندگى انسان نقش دارد:
در مصرف و رفتار. «طعموا اذا ما اتّقوا»
در مكتب و اعتقاد. «ثمّ اتّقوا و آمنوا»
در خدمت و اخلاق. «ثمّ اتّقوا و أحسنوا»
______________________________
186) تفسير نمونه.
187) تفسير قرطبى.
188) نبأ، 4 تا 5.
---------------------------------------------
پيام ها
1- خلاف‏هاى پيشين مؤمنان به شرط عدم تكرار و رعايت تقوا در آينده، قابل عفو و بخشش است. «ليس... جناحٌ... اذا ما اتّقوا»
2- اگر بعد از شنيدن حكم الهى باز هم گناه كنند خداوند بر گناهان قبلى هم مؤاخذه مى‏كند. «ليس... جناح فيما طعموا اذا مااتّقوا»
3- احسان ونيكوكارى، بالاترين مرحله‏ى كمال و سبب محبوبيّت نزد خداوند است. كلمه‏ى «احسنوا» بعد از «آمنوا و عملوا... ثمّ اتّقوا...» و به دنبال آن محبوبيّت نزد خداوند مطرح شده است. «و اللَّه يحبّ المحسنين»






۲۴ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 94

--------------------------------------------
آيه
يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَيَبْلُوَنَّكُمُ اللَّهُ بِشَىْ‏ءٍ مِّنَ الصَّيْدِ تَنَالُهُ أَيْدِيكُمْ وَرِمَاحُكُمْ لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَن يَخَافُهُ بِالْغَيْبِ فَمَنِ اعْتَدَى‏ بَعْدَ ذَ لِكَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِيمٌ
-----------------------------------------
ترجمه
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! خداوند شمارا با چيزى از شكار كه دستها و نيزه‏هايتان به آن مى‏رسد مى‏آزمايد تا خداوند معلوم گرداند چه كسى در باطن از او بيم دارد (و تسليم فرمان اوست و از شكار مى‏گذرد) پس بعد از اين هر كه تجاوز كند، او را عذابى دردناك است.
------------------------------------------
نکته ها
در ايّام حج و حالت احرام، حاجى حقّ شكار ندارد. همان ايّام گاهى شكار تا نزديكى انسان مى‏آيد و مى‏توان به راحتّى به آن دست يافت، ولى آزمايش الهى به اين است كه دست به شكار نزنيم. در حديث مى‏خوانيم: در عمره‏ى حُديبيه حيوانات شكارى فراوانى براى مسلمانان ظاهر شدند كه مسلمانان مى‏توانستند به راحتى آنان را صيد كنند. [189]
در قرآن، مسأله‏ى شكم و غذا، به عنوان يكى از اسباب آزمايش الهى مطرح شده است، به نمونه‏هاى زير توجّه كنيد:
الف: آدم و حوا در مسأله‏ى غذا شكست خوردند. «لا تقربا هذه الشجرة» [190]
ب: بنى‏اسرائيل در تحريم صيد ماهى در شنبه‏ها، شكست خوردند. «ولقد علمتم الّذين اعتدوا منكم فى السبت» [191]
ج: يكى از فرماندهان بنى‏اسرائيل هنگام عبور سربازانش از يك منطقه و رسيدن به نهر، فرمان داد كه از آب آن ننوشند، ولى يارانش جز اندكى، خوردند. «فشربوا منه الاّ قليلاً» [192]
د: روزه گرفتن، خود يك آزمايش بزرگ است.
ه : نزديك آمدن شكار به حجاج در حالت احرام، كه حقّ صيد ندارند. «تناله أيديكم»
سؤال: انسان كه چيزى را آزمايش مى‏كند، براى اطلاع و علم است، امّا خداوند كه همه چيز را مى‏داند چرا آزمايش مى‏كند؟
پاسخ: حضرت على عليه السلام در نهج‏البلاغه مى‏فرمايد: آزمايشات الهى براى آن است تا انسان در برابر حوادث تلخ و شيرين عكس‏العمل نشان دهد و در برابر آن، استحقاق كيفر يا پاداش داشته باشد. [193] آرى، خداوند بر اساس عمل، كيفر و پاداش مى‏دهد نه بر اساس علم خود، همان گونه كه ما نيز به خاطر علم به هنر و كارآيى فردى به او پاداش نمى‏دهيم، بلكه بايد براى ما كارى از خود نشان دهد تا مزد بگيرد.
سؤال: آيا مهمان وزائر خانه خدا، به خاطر شكار حيوانى بايد به عذاب دردناك گرفتار شود؟
پاسخ: خود شكاركردن، عذاب دردناك ندارد، بلكه عذاب به خاطر شكستن قداست حرم و اِحرام و قانون‏شكنى اوست. «مَن اعتدى بعد ذلك فله عذاب اليم»
___________________________
189) تفسير نورالثقلين و كافى، ج‏4، ص‏396.
190) بقره، 35.
191) بقره، 65.
192) بقره، 249.
193) نهج‏البلاغه، خطبه 192.
-----------------------------------------
پيام ها
1- آزمايش مؤمنان، يك سنّت قطعى پروردگار است. «يا ايّها الّذين آمنوا ليبلونّكم» (حرف «لام» و فعل مضارع و نون تأكيد، نشانه‏ى قطعى بودن است)
2- خداترسى آنجا آشكار مى‏شود كه زمينه‏ى گناه فراهم باشد و انسان خطا نكند. «تناله أيديكم»
3- نعمت‏هاى در دسترس، وسيله‏ى آزمايشند. «ليبلونّكم اللّه بشى‏ء... تناله ايديكم»
4- هر چيزى كه دست ما به آن مى‏رسد، رزق و حلال نيست. «تناله أيديكم»
5 - ملاك تقوا، خوف باطنى است، نه تنها حياى ظاهرى. «يخافه بالغيب»
6- تكليف و مسئوليّت، بعد از ابلاغ است. «بعد ذلك»
7- حاجى‏كه فرسنگ‏ها در بيابان‏ها به عشق حقّ مى‏رود، گاهى يك شكاركوچك او را از پا در مى‏آورد و به نافرمانى مى‏كشد كه نتيجه‏ى آن عذاب الهى است. «مَن اعتدى بعد ذلك فله عذاب اليم»





۲۴ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۳
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۶
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۲۱,۴۶۳ بازدید
۲ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۴۸۰ بازدید
۲ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۲,۹۹۴ بازدید
۴ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۵,۵۷۶ بازدید
۴ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۹۰ بازدید
۴ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۹۰ بازدید
۵ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۲۱۶ بازدید
۶ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۱۹۸ بازدید
۱۲ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۶۵۴ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۱,۳۷۴ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۵۰۲ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۸۶ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۱۶۴ کاربر آنلاین است. (۱۱۷ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۱۶۴

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!