به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۱ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 169

---------------------------------------
آيه
إِلَّا طَرِيقَ جَهَنَّمَ خَلِدِينَ فِيهَآ أَبَداً وَكَانَ ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيراً
--------------------------------------
ترجمه
مگر به راه جهنّم، كه براى هميشه در آن ماندگارند و اين (عذاب و كيفر) بر خداوند آسان است.
----------------------------------------
نکته ها
مراد از «ضلال بعيد» گمراهى مضاعف كافران است. كفر، يك گمراهى است و مانع شدن از ايمان ديگران، گمراهى دگر. كفر يك انحراف است و خود را بر حقّ دانستن، انحرافى بالاتر. كفر، ظلم به خويش است و مانع راه ديگران شدن، ظلم به تاريخ و نسل بشر.
شايد مراد از «ظلم» در آيه‏ى 168، همان مانع شدن از هدايت ديگران باشد. زيرا چه ظلمى بالاتر از ظلم فكرى و فرهنگى و اعتقادى؟
سخت‏ترين عذاب‏ها و بدترين تعبيرات، براى كافرانى بيان شده كه با انواع تبليغات، تهمت‏ها و تهديدات، مانع رسيدن پيام حقّ به گوش حقّ‏جويانند. (عدم مغفرت، عدم هدايت، دوزخى شدن و جهنّم ابدى)
------------------------------------------
پيام ها
1- باز دارندگان مردم از هدايت، خود در گمراهى سختى هستند. «ضلّوا ضلالا بعيدا»
2- كفر و ظلم، در كنار همند و نتيجه‏ى آنها، محروميّت از آمرزش و هدايت الهى است. «كفروا و ظلموا... لا ليهديهم»
3- كيفر كافرانِ ظالم كه مانع هدايت مردمند، دوزخ ابدى است. «جهنّم خالدين فيها»





۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 170

----------------------------------------
آيه
يَأَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَآءَكُمْ الرَّسُولُ بِالْحَقِّ مِنْ رَّبِّكُمْ فَامِنُواْ خَيْراً لَّكُمْ وَإِنْ تَكْفُرُواْ فَإِنَّ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَوَ تِ وَالْأَرْضِ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيماً حَكِيماً
------------------------------------------
ترجمه
اى مردم! همانا پيامبر از سوى پروردگارتان همراه با حقّ (قرآن) براى شما آمده است. پس ايمان بياوريد كه براى شما بهتر است و اگر (ناسپاسى كرده و) كفر ورزيد پس (بدانيد كه) آنچه در آسمان‏ها و زمين است از آن خداست و خداوند، دانا و حكيم است.
-------------------------------------------
نکته ها
اهل كتاب و حتّى مشركان در انتظار ظهور پيامبرى بودند و زمينه‏ى ذهنى داشتند، لذا در اين آيه بجاى «رسولاً» مى‏فرمايد: «الرسول» يعنى همان پيامبرى كه انتظارش را مى‏كشيد، اكنون آمده است، پس به او ايمان بياوريد.
-------------------------------------------
پيام ها
1- دعوت اسلام، جهانى است و اختصاص به قوم عرب ندارد. «يا ايّها النّاس»
2- عامل گسترش دعوت انبيا، حقّانيت آن است. «بالحق»
3- ايمان به نفع خود مردم است و نبايد با ايمان خود، بر خداوند منّت گذارند. بلكه خداوند منّت نهاده كه ما را هدايت كرده است. «فآمنوا خيرلكم»
4- نه كفر مردم به خدا زيان مى‏رساند و نه ايمانشان به او نفعى دارد. «فآمنوا خير لكم و ان تكفروا فانّ للّه ما فى السموات...»
5 - بعثت انبيا و محتواى دعوت آنان، بر اساس علم و حكمت الهى است. «كان اللّه عليماً حكيما»





۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 171

-----------------------------------------
آيه
يَأَهْلَ الْكِتَبِ لَا تَغْلُواْ فِى دِينِكُمْ وَلَا تَقُولُواْ عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ إِنَّمَا الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ رَسُولُ اللَّهِ وَكَلِمَتُهُ أَلْقَهَا إِلَى مَرْيَمَ وَرُوحٌ مِّنْهُ فََامِنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَلَا تَقُولُوا ثَلَثَةٌ انْتَهُوا خَيْراً لَكُمْ إِنَّمَا اللَّهُ إلَهٌ وَ حِدٌ سُبْحَنَهُ أَنْ يَكُونَ لَهُ وَلَدٌ لَهُ مَا فِى السَّمَوَتِ وَمَا فِى الْأَرْضِ وَكَفَى بِاللَّهِ وَكِيلاً
------------------------------------------
ترجمه
اى اهل كتاب! در دين خود غلوّ نكنيد و جز حقّ، به خداوند نسبتى ندهيد. همانا مسيح، عيسى پسر مريم، فرستاده‏ى خداوند و كلمه‏ى اوست كه به مريم القا نمود و روحى است از جانب او. پس به خداوند و پيامبرانش ايمان آوريد، و به تثليث قائل نشويد. (از اين حرف) دست برداريد كه به نفع شماست. جز اين نيست كه اللّه خدايى است يكتا، و از اينكه فرزندى داشته باشد منزّه است. آنچه در آسمان‏ها و آنچه در زمين است از آن اوست و خداوند براى تدبير و سرپرستى هستى كافى است.
-------------------------------------------
نکته ها
«كلمة اللّه» به انبيا و اوليا گفته مى‏شود، چون همانطور كه كلمه، بيانگر مطالبى است كه در ذهن گوينده است، پيامبران و اوليا بيانگر كمالات پروردگارند. چنانكه در حديث آمده است: «نحن كلمات اللّه التّامات» ما كلمات كامل الهى هستيم.[1]
شايد هم مراد از كلمه، همان جمله‏ى «كن فيكون» باشد كه قول خداوند است و مانند هر سخن ديگر، محصول آن كلمه است.[2] چنانكه در جاى ديگر، خداوند آفرينش عيسى‏عليه السلام را به آفرينش آدم‏عليه السلام تشبيه نموده و مى‏فرمايد: «انّ مثل عيسى عنداللّه كمثل آدم خلقه من تراب ثمّ قال له كن فيكون»[3]
از امام صادق‏عليه السلام درباره‏ى «روح منه» سؤال شد، حضرت پاسخ دادند: مقصود روح خداست كه خداوند آن را در آدم و عيسى‏عليهما السلام قرار داد.[4]
مسيحيان عقيده به تثليث دارند و اللّه را خداى پدر، مسيح را خداى پسر و جبرئيل را واسطه‏ى اين دو خدا مى‏دانند، كه نوعى كفر است. قرآن هم مى‏فرمايد: «لقد كفر الّذين قالوا انّ اللّه ثالث ثلاثة»[5] آنانكه خدا را يكى از خدايان سه‏گانه مى‏دانند، كافرند. البتّه گروهى از آنان نيز حضرت مريم را به جاى جبرئيل، يكى از خدايان سه‏گانه مى‏دانند كه قرآن در اين باره مى‏فرمايد: «يا عيسى‏بن مريم ءانت قلت للناس اتّخذونى و امّى الهَين من دون اللّه»[6] اى عيسى! آيا تو به مردم گفته‏اى كه مرا و مادرم را دو خدا قرار دهيد؟
در روايات، به غلوّ كنندگان نفرين شده و آنان از بدترين اقسام كفّار و مشركان به شمار آمده‏اند.[7]
اگر نداشتن پدر، دليل بر الوهيّت باشد، حضرت آدم بايد به طريق اولى الوهيّت داشته باشد، چون نه پدر داشت و نه مادر.
______________________________
1) تفسير اطيب‏البيان.
2) تفسير الميزان و فى‏ظلال‏القرآن.
3) آل‏عمران، 59.
4) كافى، ج‏1، ص 133.
5) مائده، 73.
6) مائده، 115.
7) ميزان الحكمة.
----------------------------------------
پيام ها
1- غلوّ نشانه‏ى تعصّب نابجا است و در همه‏ى اديان ممنوع مى‏باشد. يهود، «عُزير» را فرزند خدا مى‏دانستند و مسيحيان «عيسى» را. «لاتغلوا فى دينكم»
2- يكى از آفات اديان آسمانى، غلوّ درباره رهبران دينى است. «لاتغلوافى‏دينكم»
3- ميانه روى و اعتدال در همه جا لازم است و عشق به اولياى خدا نبايد سر از غلوّ درآورد. «لاتغلوا فى دينكم»
4- غلوّ كردن درباره‏ى انسان‏ها، گرچه پيامبر باشند، توهين به خداوند و نسبت ناروا دادن به اوست. «لاتقولوا على‏الله الاالحقّ»
5 - در قرآن و انجيل، حضرت عيسى پيامبر خدا معرفى شده است، نه خدا يا فرزند خدا.[438] «عيسى‏بن مريم رسول اللّه»
6- آفرينش غير طبيعى عيسى، آيه و نشانه‏ى خداست، آن گونه كه كلمه، تابلو و نشانه‏ى معناست. «كلمته القاها»
7- عيسى جزيى از خدا نيست، بلكه پرتوى از قدرت حيات بخش الهى است. «روح منه»
8 - قرآن، بيانگر عقيده‏ى صحيح ونافى عقايد باطل است. «لاتغلوا...لاتقولوا ثلاثة...»
9- خداوند جسم نيست تا فرزند داشته باشد. «سبحانه ان يكون له ولد» (تعبيراتى چون ثارالله، يدالله، كلمةالله كه در متون دينى آمده، تعبيرات مجازى است)
10- خدايى كه آسمان‏ها ملك اوست، چه نيازى به فرزند و شريك دارد؟ «سبحانه ان يكون له ولد له ما فى السموات»
11- هر چيزى از خداست، پس بايد بنده‏ى او بود و تنها به او توكّل كرد. «له ما فى‏السموات و ما فى الارض و كفى باللّه وكيلا»
438) در قرآن 17 بار، عيسى به مريم نسبت داده شده تا فرزند خدا بودن را نفى كند. در اناجيل هم از او به عنوان فرستاده‏ى خدا ياد شده است، نه خدا. در اناجيل، حضرت عيسى‏عليه السلام 80 بار خود را بنده و رسول خدا معرّفى كرده است. تفسير فرقان.




۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 172

----------------------------------------
آيه
لَنْ يَسْتَنْكِفَ الْمَسِيحُ أَنْ يَكُونَ عَبْداً لِلَّهِ وَلَا الْمَلَِكَةُ الْمُقَرَّبُونَ وَمَنْ يَسْتَنْكِفْ عَنْ عِبَادَتِهِ وَيَسْتَكْبِرْ فَسَيَحْشُرُهُمْ إِلَيْهِ جَمِيعاً
----------------------------------------
ترجمه
و هرگز مسيح از اينكه بنده خدا باشد استنكاف ندارد و فرشتگان مقرّب نيز (سرپيچى ندارند) و هر كس از بندگى خداوند سرپيچى كند و تكبّر ورزد، پس (بداند كه) بزودى همه را به نزد خود محشور مى‏كند.
---------------------------------------
نکته ها
امام رضا عليه السلام به جاثليق رهبر مسيحيان آن زمان فرمود: همه چيزِ عيسى خوب بود، جز آنكه اهل عبادت نبود. جاثليق ناراحت شد و گفت: او بيشترين عبادت را انجام مى‏داد. حضرت پرسيد: چه كسى را مى‏پرستيد؟ جاثليق خاموش شد، چون فهميد كه هدف امام آن است كه بفهماند «عابد» نمى‏تواند «معبود» باشد.
مردم نسبت به عبادت خداوند سه حالت دارند: گروهى مستكبر، گروهى تسليم و گروهى طالب. حضرت على عليه السلام مى‏فرمايد: «كفى بى عزّاً ان اكون لك عبداً و كفى بى فخراً ان تكون لى ربّا» برايم همين افتخار بس كه بنده‏ى تو باشم.[1]
____________________________
1) بحار، ج 94، ص‏92.
------------------------------------------
پيام ها
1- در امور دينى، كاسه‏ى داغ‏تر از آش نباشيد. عيسى خود را بنده‏ى خدا مى‏داند، چرا شما او را فرزند خدا مى‏شناسيد؟! «لن يستنكف المسيح ان يكون عبداً لِلّه»
2- مسيح، نه تنها عبادت مى‏كند، بلكه «عبد» ويكپارچه بنده اوست. «عبداً لِلّه»
3- فرشتگان مقرّب (از جمله روح‏القدس هم) بندگى خدا مى‏كنند، چرا روح‏القدس را يكى از سه خدا مى‏دانيد؟ «ولاالملائكة المقرّبون»
4- سرچشمه‏ى ترك عبادت، تكبّر است و اگر روح استكبارى شد، همه نوع خطر را در پى دارد. «و من يستنكف عن عبادته و يستكبر...»
5 - بازگشت همه به سوى خداست، پس از قيامت بترسيم و تكبّر نكنيم. «فسيحشرهم اليه جميعا»




۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 173

---------------------------------------
آيه
فَأَمَّا الَّذِينَ ءامَنُواْ وَعَمِلُوا الصَّلِحَتِ فَيُوَفِّيهِمْ أُجُورَهُمْ وَ يَزِيدُهُم مِّنْ فَضْلِهِ وَأَمَّا الَّذِينَ اسْتَنْكَفُواْ وَاسْتَكْبَرُواْ فَيُعَذِّبُهُمْ عَذَاباً أَلِيماً وَلَا يَجِدُونَ لَهُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيّاً وَلَا نَصِيراً
-------------------------------------
ترجمه
پس آنان كه ايمان آورده وكارهاى شايسته انجام داده‏اند، خداوند پاداش آنان را كامل مى‏دهد واز فضل خويش به ايشان افزون‏تر مى‏بخشد و امّا آنان كه سرپيچى كردند و تكبّر ورزيدند، خداوند آنان را به عذابى دردناك كيفرشان مى‏دهد و در برابر (قهر) خدا براى خود دوست و ياورى نخواهند يافت.
---------------------------------------
نکته ها
اهل كتاب، يا پيامبر خود را برتر مى‏دانستند و درباره‏ى او غلوّ مى‏كردند و يا خود را برتر مى‏دانستند و مى‏گفتند: «نحن ابناء اللّه»[1] و يا ديگران را تحقير مى‏كردند. «قالت اليهود ليست النصارى على شى‏ء...»[2] در حالى كه در قيامت هيچكدام از اينها كارساز نيست و ايمان و عمل لازم است.
__________________________
1) مائده، 18.
2) بقره، 11.
----------------------------------------
پيام ها
1- راه نجات، ايمان و عمل صالح است. «آمنوا و عملوا الصالحات فيوفّيهم اجورهم»
2- ايمان مقدّم بر عمل است و اعمال بدون ايمان، مانند اسكناس بى‏پشتوانه است. «آمنوا و عملوا الصالحات فيوفّيهم اجورهم»
3- اگر مى‏خواهيد اخلاق الهى داشته باشيد، اجرت كارگر را كامل بپردازيد و چيزى هم اضافه دهيد. «فيوفّيهم اجورهم و يزيدهم من فضله»
4- بدون ايمان و عمل، انتظار هيچ شفاعتى از مسيح و ديگران نداشته باشيد. «لايجدون لهم من دون اللّه وليّاً ولانصيراً»




۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 174

---------------------------------------
آيه
يَأَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَآءَكُمْ بُرْهَنٌ مِنْ رَّبِّكُمْ وَأَنْزَلْنَآ إِلَيْكُمْ نُوراً مُّبِيْناً
------------------------------------------
ترجمه
اى مردم! از سوى پروردگارتان براى شما برهان و حجّتى آمده است و نورى روشنگر (همچون قرآن) را به سوى شما فرود آورديم.
-----------------------------------------
نکته ها
طبق روايات، مراد از «برهان» شخص پيامبر و مراد از «نور مبين»، قرآن است. و به راستى كه پيامبر، برهان دين است، چرا كه كسى درس ناخوانده، چنين معارف و كتابى را آورده كه هرچه زمان مى‏گذرد و علوم رشد مى‏كند، حقّانيت دين و عمق تعاليمش روشن‏تر مى‏شود.
-----------------------------------------
پيام ها
1- اسلام با همه‏ى مردم و همه‏ى نسل‏ها و عصرها سخن مى‏گويد و پيامش جهانى است. «يا ايهاالناس»
2- فرستادن نور و برهان، از شئون ربوبيّت خداست. «من ربّكم»
3- قرآن كتاب استدلال، هدايت و نور است. «نوراً مبينا»




۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 175

-------------------------------------
آيه
فَأَمَّا الَّذِينَ ءامَنُواْ بِاللَّهِ وَاعْتَصَمُواْ بِهِ فَسَيُدْخِلُهُمْ فِى رَحْمَةٍ مِّنْهُ وَفَضْلٍ وَيَهْدِيهِمْ إِلَيْهِ صِرَ طاً مُّسْتَقِيماً
---------------------------------------
ترجمه
پس كسانى كه به خداوند ايمان آورده و به او توسّل جستند، به زودى آنان را در رحمت وفضل خويش وارد مى‏كند و آنان را به سوى خود در راه راست هدايت مى‏كند.
----------------------------------------
نکته ها
ممكن است مراد از اعتصام به خداوند در اين آيه، اعتصام به اوليا و رهبران الهى باشد كه مانع تفرّق و تشتّت مى‏گردند. در زيارت جامعه مى‏خوانيم: «من اعتصم بكم فقد اعتصم بالله».
در دو آيه‏ى قبل، ايمان و عمل صالح وسيله‏ى دريافت لطف الهى عنوان شد و در اين آيه ايمان و اعتصام به خداوند. اين نشانه‏ى آن است كه راه اعتصام به خدا و پيوستن به او، عمل صالح است.
----------------------------------------
پيام ها
1- پاداش‏هاى الهى، فضل ورحمت اوست، نه استحقاق ما.[1] «فى‏رحمةمنه‏وفضل»
2- گرچه خدا هركه را بخواهد هدايت مى‏كند، «يهدى من يشاء»[2] ولى زمينه و وسيله هدايت را خودمان با ايمان واعتصام بايد فراهم سازيم. «يهديهم اليه»
3- نياز به هدايت الهى، حتّى پس از ايمان و اعتصام هم باقى است و يك لحظه از هدايت او بى نياز نيستيم. «يهديهم اليه»
4- راه مستقيم، راهى است كه انسان را به خدا برساند. «يهديهم اليه صراطاً مستقيماً»
____________________________
1) و همين كه اين رحمت و فضل خود را در آيات ديگر اجر و پاداش كار ما دانسته، خود لطفى ديگر است وگرنه مزد چند دقيقه كار ناقص، اين همه بهشت و قصر و رحمت نيست.
2) ابراهيم، 4.




۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 176

-------------------------------------
آيه
يَسْتَفْتُونَكَ قُلْ اللَّهُ يُفْتِيكُمْ فِي الْكَللَةِ إِنِ امْرُؤٌاْ هَلَكَ لَيْسَ لَهُ وَلَدٌ وَلَهُ أُخْتٌ فَلَهَا نِصْفُ مَا تَرَكَ وَهُوَ يَرِثُهَا إِنْ لَمْ يَكُنْ لَهَا وَلَدٌ فَإِنْ كَانَتَا اثْنَتَيْنِ فَلَهَا الثُّلثَانِ مِمَّا تَرَكَ وَإِنْ كَانُوا إِخْوَةً رِجَالاً وَ نِسَاءً فَلِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ أَنْ تَضِلُّوا وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَلِيمٌ
----------------------------------------
ترجمه
(اى پيامبر!) از تو فتوا مى‏خواهند، بگو: خداوند درباره‏ى (ارث) كلاله (برادر و خواهر پدرى يا پدر و مادرى) به شما چنين فتوا مى‏دهد كه: اگر مردى بميرد و فرزندى (يا پدر و مادرى) نداشته باشد ولى خواهرى داشته باشد، نصف آنچه به جا گذاشته از آنِ خواهر است و او نيز از خواهرش اگر فرزندى نداشته باشد همه اموال را ارث مى‏برد و اگر دو خواهر باشند، دو سوّم دارايى به جامانده را ارث مى‏برند (هر كدام يك سوّم) و اگر چند برادر و خواهر باشند مرد برابر سهم دو زن ارث مى‏برد. خداوند احكام را براى شما بيان مى‏كند تا گمراه نشويد و خداوند به هر چيز دانا است.
----------------------------------------
نکته ها
در آيه 12 همين سوره آمده بود كه خواهر و برادر از يكديگر يك ششم ارث مى‏برند و اينجا مى‏فرمايد: نصف. اين به خاطر آن است كه در آنجا مراد، خواهر و برادر مادرى بود و در اينجا پدرى، يا پدر و مادرى.[1]
ارث بردن خواهر و برادر از ميّت، وقتى است كه او فرزند يا پدر و مادر نداشته باشد. وگرنه نوبت به خواهر و برادر نمى‏رسد.
سوره‏ى نساء با مسائل خانواده آغاز شد و با مسائل خانواده به پايان رسيد.
___________________________
1) تفسير نمونه.
-----------------------------------------
پيام ها
1- وظيفه‏ى مردم، براى يادگيرى مسائل و احكام دينى، رجوع به رهبران دينى است. «يستفتونك»
2- دين براى دنياى مردم برنامه دارد. موضوع ارث از يك جهت موضوعى اقتصادى و از جهتى موضوعى خانوادگى است و دين به لحاظ هر دو جهت، براى آن احكامى مقرّر داشته است. «قل اللّه يفتيكم»
3- رعايت اولويّت‏ها در تقسيم ارث، بيانگر اولويّت‏ها در رسيدگى به اعضاى فاميل است. پدر ومادر و فرزندان در يك رديف‏اند، امّا خواهران و برادران در مرحله‏ى بعدى. «ليس له ولد و له اخت»
4- دو برابر بودن سهم ارث مرد نسبت به زن، بر پايه علم الهى است، نه شرايط خاص اجتماعىِ زمان پيامبر كه زنان ضعيف شمرده مى‏شدند. «واللّه بكل شى‏ء عليم»
پايان نساء




۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
فهرست آیات 1 تا 88 سوره نسا



توضيحات
آيه 1
آيه 2
آيه 3
آيه 4
آيه 5
آيه 6
آيه 7
آيه 8
آيه 9
آيه 10
آيه 11
آيه 12
آيه 13
آيه 14
آيه 15
آيه 16
آيه 17
آيه 18
آيه 19
آيه 20
آيه 21
آيه22
آيه 23
آيه 24
آيه 25
آيه 26
آيه 27
آيه 28
آيه 29
آيه 30
آيه 31
آيه 32
آيه 33
آيه 34
آيه 35
آيه 36
آيه 37
آيه 38
آيه 39
آيه 40
آيه 41
آيه 42
آيه 43
آيه 44
آيه 45
آيه 46
آيه 47
آيه 48
آيه 49
آيه 50
آيه 51
آيه 52
آيه 53
آيه 54
آيه 55 و56
آيه 57
آيه 58
آيه 59
آيه 60
آيه 61
آيه 62
آيه 63
آيه 64
آيه 65
آیه 66
آیه 67، 68
آیه 60، 70
آیه 71
آیه 72
آیه 73
آیه 74
آیه 75
آیه 76
آیه 77
آیه 78
آیه 79
آیه 80
آیه 81
آیه 82
آیه 83
آیه 84
آیه 85
آیه 86
آیه 87
آیه 88




۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
فهرست آیات 89 تا 176 سوره نسا



آیه 89
آیه 90
آیه 91
آیه 92
آیه 93
آیه 94
آیه 95
آیه 96
آیه 97
آیه 98، 99
آیه 100
آیه 101
آیه 102
آیه 103
آیه 104
آیه 105،106
آیه 107
آیه 108
آیه 109
آیه 110
آیه 111
آیه 112
آیه 113
آیه 114
آیه 115
آیه 116
آیه 117
آیه 118، 119
آیه 120، 121
آیه 122
آیه 123
آیه 124
آیه 125
آیه 126
آیه 127
آیه 128
آیه 129
آیه 130
آیه 131، 132
آیه 133
آیه 134
آیه 135
آیه 136
آیه 137
آیه 138، 139
آیه 140
آیه 141
آیه 142
آیه 143
آیه 144
آیه 145
آیه 146
آیه 147
آیه 148
آیه 149
آیه 150، 151
آیه 152
آیه 153
آیه 154
آیه 155
آیه 156
آیه 157، 158
آیه 159
آیه 160
آیه 161
آیه 162
آیه 163
آیه 164
آیه 165
آیه 166
آیه 167، 168
آیه 169
آیه 170
آیه 171
آیه 172
آیه 173
آیه 174
آیه 175
آیه 176




۲۰ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۳۲
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۲۹۵
پیام‌های جدید
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۴ پاسخ
۵۴۶,۶۷۹ بازدید
۲ روز قبل
یا لثارات الحسن
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۱ پاسخ
۱۱,۶۱۷,۷۸۶ بازدید
۲ روز قبل
یا لثارات الحسن
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۱۹۸ پاسخ
۸,۳۵۴,۱۶۲ بازدید
۲ روز قبل
یا لثارات الحسن
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۴,۷۶۷ بازدید
۲۴ روز قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۰۲,۶۸۰ بازدید
۲۴ روز قبل
رویا
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۸ پاسخ
۴۳۶,۱۸۹ بازدید
۲ ماه قبل
jack jinhal
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۲ پاسخ
۱,۲۳۴,۲۳۵ بازدید
۶ ماه قبل
مهسا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۵,۶۸۵ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۲ پاسخ
۱,۹۳۶ بازدید
۱۰ ماه قبل
phaidyme
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۶,۹۹۱ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۱۹۷ کاربر آنلاین است. (۱۳۰ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۱۹۷

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!