به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۲ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 101

-------------------------------------
آيه
وَإِذَا ضَرَبْتُمْ فِى الْأَرْضِ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَنْ تَقْصُرُواْ مِنَ الصَّلَوةِ إِنْ خِفْتُمْ أَنْ يَفْتِنَكُمُ الَّذِينَ كَفَرُواْ إِنَّ الْكَفِرينَ كَانُواْ لَكُمْ عَدُوَّاً مُّبِيناً
----------------------------------------
ترجمه
و هرگاه كه در زمين سفر كنيد، گناهى بر شما نيست كه نماز را كوتاه كنيد، اگر بيم داريد كه كافران به شما آزار و ضرر رسانند. همانا كافران همواره دشمن آشكار شمايند.
----------------------------------------
نکته ها
پس از سخن درباره‏ى جهاد وهجرت، اين آيه حكم نماز مسافر را بيان مى‏كند.
«ضرب فى الارض» كنايه از سفر است، چون مسافر هنگام سفر، زمين را زير پاى خود مى‏كوبد.[1]
در قرآن، گاهى به جاى «وجوب» تعبير «مانعى ندارد» به كار رفته، كه اين آيه نيز يكى از آن موارد است. گويا مسلمانان صدر اسلام به قدرى به نماز علاقمند بودند كه كوتاه كردن آن را گناه مى‏پنداشتند.
نماز قصر، مخصوص موارد ترس از دشمن نيست. ولى چون معمولاً در سفرها، بيم و نگرانى هست، يا اينكه چون قانون نماز قصر، ابتدا در موارد ترس بوده و بعدها نسبت به هر سفر تعميم يافته، قيد «ان خفتم» آمده است.
در روايات مقدار سفرى كه در آن نماز كوتاه و شكسته مى‏شود، مسير يك روز (هشت فرسخ) مشخّص شده است.[2]
تمام نمازهاى مسافر جز نماز مغرب دو ركعتى است.[3] و مراد از كوتاه كردن نماز، دو ركعتى شدن نمازهاى چهار ركعتى است.
__________________________
1) مفردات راغب، ماده «ضرب».
2) تهذيب‏الاحكام، ج‏3، ص‏207.
3) من‏لايحضره‏الفقيه، ج‏1، ص‏279.
----------------------------------------
پيام ها
1- واقع بينى و انعطاف‏پذيرى، يك اصل در قوانين الهى است. «تَقصروا من الصّلوة ان خفتم...»
2- در حال نماز هم از دشمن غافل نباشيد. سياست و ديانت، عبادت و فطانت از هم جدا نيست. «إن خفتم أن يفتنكم»
3- در مواردى يقين لازم نيست. احتمال توطئه و فتنه براى تصميم و تغيير برنامه كافى است. «إن خفتم أن يفتنكم»
4- حتّى به هنگام احتمال خطر، اقامه نماز واجب است. «إن خفتم أن يفتنكم...»
5 - كفر و ايمان با هم در تضادّند. «ان الكافرين كانوا لكم عدوّا»
6- كفّار، در دشمنى با شما متّحدند. «عدوّ» بجاى «اعداء»
7- دشمنى كفّار با شما ريشه‏دار و پرسابقه و دائمى است. «كانوا لكم عدوا»





۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 102

--------------------------------------
آيه
وَإِذَا كُنْتَ فِيْهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلَوةَ فَلْتَقُمْ طَآئِفَةٌ مِّنْهُمْ مَّعَكَ وَلْيَأْخُذُواْ أَسْلِحَتَهُمْ فَإِذا سَجَدُواْ فَلْيَكُونُواْ مِنْ وَرَآئِكُمْ وَلْتَأْتِ طَآئِفَةٌ أُخْرَى لَمْ يُصَلُّواْ فَلْيُصَلُّواْ مَعَكَ وَلْيَأْخُذُواْ حِذْرَهُمْ وَأَسْلِحَتَهُمْ وَدَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَ أَمْتِعَتِكُمْ فَيَمِيلُونَ عَلَيْكُمْ مَّيْلَةً وَحِدةً وَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِنْ كَانَ بِكُمْ أَذىً مِّنْ مَّطَرٍ أَوْ كُنتُمْ مَّرْضَى‏ أَنْ تَضَعُواْ أَسْلِحَتَكُمْ وَخُذُواْ حِذْرَكُمْ إِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْكَفِرينَ عَذَاباً مُّهِيناً
----------------------------------------
ترجمه
(اى پيامبر!) هرگاه (در سفرهاى جهادى) در ميان سپاه اسلام بودى و براى آنان نماز برپا داشتى، پس گروهى از آنان با تو (به نماز) بايستند و سلاحهاى خود را همراه داشته باشند، پس چون سجده كردند (قيام نمايند و ركعت دوّم را فرادى‏ انجام داده پس بروند و) پشت سر شما (نگهبان) باشند، و گروه ديگر كه نماز نخوانده‏اند (از ركعت دوّم) با تو نماز بخوانند و وسايل دفاع و سلاحهاى خود را با خود داشته باشند، كافران دوست دارند كه شما از سلاح و ساز و برگ خود غافل شويد تا يكباره بر شما حمله آورند، و اگر از باران رنجى به شما رسيد يا بيمار و مجروح بوديد، گناهى بر شما نيست كه سلاحهايتان را بر زمين بگذاريد و (فقط) وسايل دفاع با خود داشته باشيد. همانا خداوند براى كافران عذابى خواركننده فراهم كرده است.
---------------------------------------
نکته ها
در سال ششم هجرى، پيامبر با گروهى به سوى مكّه عزيمت كردند. در منطقه‏ى حديبيّه، با خالدبن وليد و دويست نفر همراه او مواجه شدند كه براى جلوگيرى از ورود آن حضرت، سنگر گرفته بودند. پس از اذانِ بلال و برپايى نماز جماعت، خالدبن‏وليد فرصت‏را مناسب ديد كه هنگام نماز عصر يكباره حمله كند. آيه نازل شد و از توطئه خبرداد. خالد پس از ديدن اين معجزه‏ى وحى، مسلمان شد.[1]
در اين نماز، گروه اوّل پس از پايان ركعت اوّل، برخاسته بقيه نماز را خود تمام مى‏كنند و امام جماعت صبر مى‏كند تا گروه ديگر به ركعت دوّم برسند و با سلاح، به نماز جماعت بپيوندند.
___________________________
1) تفسير مجمع‏البيان.
-----------------------------------------
پيام ها
1- نماز، حتّى در صحنه‏ى جنگ تعطيل نمى‏شود و رزمنده، بى‏نماز نيست. «اقمت لهم الصلوة....و ليأخذوا اسلحتهم»
2- در اهميّت نماز جماعت همين بس كه در جبهه‏ى جنگ با دشمن، حتّى با يك ركعت هم برپا مى‏شود. «و لتأت طائفة اُخرى لم يُصلّوا فليُصلّوا»
3- در هنگام پيش آمدن دو وظيفه (جهاد و نماز)، نبايد يكى فداى ديگرى شود. «فلتقم... وليأخذوا»
4- در همه حال، هشيارى لازم است، حتّى نماز نبايد مسلمانان را از خطر دشمن غافل كند. «و ليأخذوا اسلحتهم»
5 - رهبر، محور وحدت و عبادت است. «كنت فيهم ... اقمت لهم الصلوة»
6- تقسيم كار، تعاون و شريك كردن ديگران در كارهاى خير، حتّى در حسّاس‏ترين موارد، از عوامل الفت جامعه است. در اين آيه، دو ركعت نماز جماعت ميان دو گروه تقسيم شده، تا تبعيضى پيش نيايد و همه در خير شريك باشند. «و لتأت طائفة اُخرى...»
7- فرمان‏هاى الهى به تناسب شرايط، متفاوت است. (اين آيه مربوط به نماز خوف در برابر دشمن است.) «فلتقم طائفة منهم»
8 - نماز جماعت در جبهه، نشان عشق به هدف و خدا و رهبر و پايبندى به ارزشهاست. «اذا كنت فيهم فاقمت لهم الصلوة»
9- در جبهه بايد جابه جايى نيروها در فاصله‏ى يك ركعت نماز، امكان پذير بوده باشد. «و لتأت طائفة اُخرى لم يُصلّوا فليُصلّوا»
10- هر چه مدّت نماز در جبهه بيشتر شود، فرصت دشمن براى حمله افزايش مى‏يابد. پس بايد حفاظت بيشترى داشت. در ركعت اوّل، داشتن اسلحه كافى است ولى در ركعت دوّم، هم اسلحه و هم ابزار دفاع. «وليأخذوا اسلحتهم... وليأخذوا حذرهم و اسلحتهم»
11- خداوند، پيامبرش را از توطئه‏ها و نقشه‏هاى پنهانى دشمن آگاه مى‏كند. (با توجّه به شأن نزول كه وليد قصد كرد تا هنگام نماز جماعت حمله كند و با اين آيه طرح او لغو شد.)
12- حركت با اخلاص شما، سبب امدادهاى الهى در وقت خود است. (نزول اين آيه و فرمان نماز خوف، يك امداد الهى در مقابل آن توطئه بود.)
13- در جبهه، مراسم عبادى نبايد طولانى شود و كارهاى مانع هوشيارى، ممنوع است. «ودّ الذين كفروا لو تغفلون»
14- از آرزوهاى دشمن، آگاه باشيد. «ودّالذين»
15- عبادت، وسيله‏ى غفلت از دشمن نشود. «تغفلون»
16- احتمال غفلت در مسلمانان واقعى ضعيف است. (كلمه «لو» در جمله «لو تغفلون» نشانه‏ى اين معناست.)
17- با هوشيارى، بايد از امكانات نظامى و اقتصادى حفاظت كرد. «اسلحتكم و امتعتكم»
18- غفلت امّت اسلامى، شبيخون كفّار را در پى خواهد داشت. «ميلة واحدة»
19- هر سخن و برنامه و حركتى كه مسلمانان را غافل كند، گامى است در جهت اهداف و خواسته‏هاى دشمن. «ودّ الذين كفروا لو تغفلون»
20- ملاك و مجوّز معافيّت از جبهه و سربازى، مرض و ضرر است. «بكم أذىً... او كنتم مرضى‏»
21- بارانى مجوّز زمين گذاشتن اسلحه است كه با ضرر و آزار همراه باشد. در باران بى ضرر رزمنده سلاح بر زمين نمى‏گذارد. «بكم أذىً من مطرٍ»
22- در هيچ حالى، رزمنده نبايد از وسائل حفاظتى دور باشد. حتّى اگر اسلحه ندارد، زره بر تن داشته باشد. «خذوا حذركم»
23- تهديد كفّار و اميد و دلگرمى دادن به مؤمنان، از شيوه‏هاى قرآن است. «أعدّ للكافرين عذاباً مهيناً»
24- در آينده، ذلّت از آنِ كافران است. «للكافرين عذاباً مهيناً»




۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 103

------------------------------------------
آيه
فَإِذَا قَضَيْتُمُ الصَّلَوةَ فَاذْكُرُواْ اللَّهَ قِيَماً وَقُعُوداً وَعَلَى جُنُوبِكُمْ فَإِذَا اطْمَأْنَنتُمْ فَأَقِيمُواْ الصَّلَوةَ إِنَّ الصَّلَوةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَباً مَّوْقُوتاً
-----------------------------------
ترجمه
پس چون نماز را به پايان برديد، خداوند را در (همه) حال ايستاده و نشسته و به پهلو خوابيده ياد كنيد، پس هرگاه آرامش يافتيد (و حالت خوف تمام شد) نماز را (بصورت كامل) برپا داريد. همانا، نماز بر مؤمنان در وقت‏هاى معيّن واجب شده است.
----------------------------------
نکته ها
كلمه‏ى «قِياماً» جمع «قائم» به معناى ايستاده و كلمه‏ى «قُعوداً» جمع «قاعد» به معناى نشسته و كلمه‏ى «جُنوب» جمع «جَنب» به معناى پهلو و كنايه از دراز كشيدن است. همچنين كلمه‏ى «كتاباً» به معناى امرى نوشته شده و واجب و كلمه‏ى «مَوقوت» به معناى كارى با وقت معيّن است.
حضرت على‏عليه السلام درباره‏ى آيه «اذكروا اللّه قياماً و قعودا و على جنوبكم» فرمودند: يعنى شخص سالم ايستاده، مريض نشسته و كسى كه نشسته نمى‏تواند، خوابيده نماز بخواند.[1]
امام باقرعليه السلام درباره‏ى «كتاباً موقوتاً» فرمودند: يعنى مفروض و واجب.[2]
________________________
1) وسائل، ج 5، ص 488.
2) كافى، ج‏3، ص 394.
-------------------------------------
پيام ها
1- كمبودهاى نماز خوف، با ياد خدا جبران مى‏شود. «فاذا قضيتم الصلوة فاذكروااللَّه»
2- نماز و ياد خدا در هر حال لازم است، در جبهه‏ى جنگ يا بستر بيمارى. «قياماً و قعوداً و على جنوبكم»
3- سلاح رزمنده مسلمان، نماز و ياد خداست. «فاذا قضيتم الصلوة فاذكروا اللّه»
4- نماز خوف، يك استثناست. پس از برطرف شدن حالت اضطرار، نماز بايد به صورت عادّى خوانده شود. «فاذا اطمأننتم فاقيموا الصلوة»
5 - نماز، از واجبات قطعى الهى در همه‏ى عصرها و براى همه‏ى نسل‏ها است. «كانت على المؤمنين كتابا»
6- وجوب هر نماز، در وقت مخصوص خودش است. «موقوتاً»
7- تعيين وقت براى نماز، رمز تداوم، نظم و عامل مواظبت بر آن است كه خود درس نظم و عامل نظم بخشيدن به امور مسلمانان است. «كتاباً موقوتاً»




۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 104

------------------------------------------
آيه
وَلَا تَهِنُواْ فِى ابْتِغَآءِ الْقَومِ إِنْ تَكُونُواْ تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَمَا تَأْلَمُونَ وَتَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ مَا لَا يَرْجُونَ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيماً حَكِيماً
-------------------------------------------
ترجمه
و در تعقيب دشمن سستى نكنيد، اگر شما رنج مى‏كشيد، همانا آنان نيز همان گونه كه شما رنج مى‏بريد رنج مى‏برند، در حالى كه شما چيزى (امدادهاى غيبى و بهشت) از خداوند اميد داريد كه آنان اميد ندارند، و خداوند دانا و حكيم است.
-----------------------------------------
نکته ها
پس از جنگ اُحد، ابوسفيان بالاى كوه اُحد رفت و شعار داد كه پيروزى ما در مقابل شكست سال گذشته در جنگ بدر بود. ياران پيامبر صلى الله عليه وآله گفتند: شهداى ما در بهشتند و كشته‏هاى شما در دوزخ.
آنان شعار دادند: «انّ لنا العزّى و لاعزّى لكم» ما بت عُزّى داريم ولى شما نداريد، مسلمانان پاسخ دادند: «اللّه مولانا و لامولى لكم» خداوند مولاى ماست ولى شما مولى نداريد.
آنگاه كفّار به نام بت هُبَل شعار دادند: «اُعلُ هُبَل» سر بلند باد بت هُبَل. مسلمانان در پاسخ فرياد زدند: «اللّه اعلى‏ و اَجلّ» خداوند بالاتر و جليل‏تر است. پس از نزول اين آيه، پيامبر فرمان بسيج عمومى (حتّى زخميان) را صادر كرد، تا با اين حركت، فكر بازگشت كفّار از سرشان بيرون رود.
-------------------------------------------
پيام ها
1- مسلمانان بايد روحيّه‏ى قوى داشته باشند و شكست‏هاى موردى (مثل اُحد) آنان را سست نكند. «ولا تهنوا»
2- به جاى موضع تدافعى، در تعقيب دشمن و در حالت تهاجمى باشيد. «لاتهنوا فى ابتغاء القوم»
3- از عوامل روحيّه گرفتن مؤمنان، مقايسه‏ى دردهاى خود با رنج ديگران و اميد و توجّه به امدادهاى الهى و آگاهى اوست. «فانهم يألمون كماتألمون»
4- با همه‏ى آسيب‏ها و تلخى‏هاى جنگ، شما پيروزيد، چون اميد به الطاف الهى داريد. «ترجون من الله»
5 - مسلمانان، اميدهاى گونه‏گون از خدا دارند. اميد به امدادهاى غيبى، پيروزى، مرعوب شدن دشمن، پاداش‏هاى معنوى و امثال آن. (مورد اميد در آيه ذكر نشده و هر اميدى را شامل مى‏شود). «ترجون من الله»
6- اميد، بزرگ‏ترين اهرم حركت و سرمايه‏ى روحى رزمنده است. يا شهادت و سعادت، يا پيروزى. «ترجون من الله ما لا يرجون»
7- رنج و مشقّت مؤمنان در جنگ‏ها، در مدار علم و حكمت خداوند است و لذا از آن جلوگيرى نمى‏كند. «عليماً حكيماً»





۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 105، 106

-----------------------------------------
آيه
إِنَّآ أَنْزَلْنَآ إِلَيْكَ الْكِتَبَ بِالْحَقِّ لِتَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ بِمَآ أَرَيكَ اللَّهُ وَلَا تَكُنْ لِلْخَآئِنِينَ خَصيماً
وَاسْتَغْفِرِ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُوراً رَّحِيماً
--------------------------------------------
ترجمه
همانا ما اين‏كتاب را بحقّ بر تو فروفرستاديم تا ميان مردم به آنچه خدا (از طريق وحى) تو را آموخته ونشان داده، داورى كنى وبه نفع خيانت‏كاران به مخاصمت برنخيز.
و از خداوند طلب آمرزش كن كه همانا خداوند آمرزنده مهربان است.
--------------------------------------------
نکته ها
شخصى از يك قبيله‏ى معروف، مرتكب سرقتى شد. چون موضوع به اطلاع پيامبرصلى الله عليه وآله رسيد، آن سارق، گناه را به گردن شخص ديگرى انداخت كه در خانه‏ى او زندگى مى‏كرد. متّهم، با شمشير به او حمله كرد و خواستار اثبات اين ادّعا شد. او را آرام كردند ولى يكى از سخنوران قبيله را همراه جمعى براى تبرئه‏ى خود خدمت پيامبر فرستاد. پيامبر، طبق ظاهر و بر اساس گواهى آنان، سارق واقعى را تبرئه كرد و خبر دهنده‏ى سرقت را (به نام قتاده) سرزنش نمود، ولى قتاده كه مى‏دانست گواهى آنان دروغ است به شدّت ناراحت بود. اين آيه نازل شد و مظلوميّت قتاده و صحنه‏سازى وگواهى دروغ آنان را روشن ساخت.
نقل ديگر در شأن نزول آن است كه در يكى از جنگ‏ها، يكى از مسلمانان زرهى سرقت كرد. چون در آستانه‏ى رسوايى قرار گرفت، زره را به خانه‏ى يك يهودى انداخت و افرادى را مأمور كرد كه بگويند: يهودى سارق است، نه فلانى. پيامبر، طبق ظاهر، حكم به تبرئه آن مسلمان كرد. امّا نزول اين آيه، آن يهودى را تبرئه كرد.
«خَصيم» به كسى گفته مى‏شود كه از ادّعايى طرفدارى مى‏كند و خائن به كسى گفته مى‏شود كه در محضر قاضى ادعاى امرى باطل مى‏كند.[1]
رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمودند: من طبق ظاهر حكم مى‏كنم، امّا چنانچه حقّ با شما نيست به اتكاى قضاوت من چيزى از كسى نگيريد كه قطعه‏اى از دوزخ است.
امام صادق عليه السلام فرمود: جانشينان بر حقّ پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله همانند خود آن حضرت بايد بر اساس قرآن قضاوت نمايند.[2]
___________________________
1) تفسير راهنما ذيل آيه.
2) كافى، ج‏1، ص 268.
-----------------------------------------
پيام ها
1- قرآن، پايه‏ى قضاوت و عدالت ميان مردم است. «انا انزلنا اليك الكتاب»
2- قاضى بايد از قانونِ قرآن، آگاهى كامل داشته باشد. «انزلنا اليك الكتاب لتحكم»
3- فراگيرى قرآن و سنّت شرط قاضى شدن است. «انزلنا اليك الكتاب... لتحكم... اراك اللَّه»
4- چون نزول قرآن بر اساس حقّ است، قضاوت‏ها هم بايد بر مبناى حقّ باشد، نه وابستگى‏هاى حزبى، گروهى، منطقه‏اى و نژادى. «بما اريك اللَّه»
5 - رفتار به عدالت، حتّى نسبت به غير مسلمانان هم ضرورى است. (با توجّه به شأن نزول دوّم) «لتحكم... بما اريك اللّه»
6- قضاوت، از شئون انبياست. تنها ابلاغ احكام كافى نيست، اجراى احكام نيز وظيفه است. «لتحكم بين النّاس»
7- كفر اشخاص، دليل تهمت به آنان نمى‏شود. (با توجّه به شأن نزول)
8 - پيامبر، علاوه بر قانون و كتاب، از امدادهاى الهى برخوردار است. «اراك الله»
9- خداوند علاوه بر قرآن برنامه‏هاى ديگرى به پيامبرش نشان داد. «اراك اللَّه» و نفرمود: «لتحكم بين الناس به»
10- خداوند، پيامبرش راحفظ مى‏كند و توطئه‏ها و صحنه‏سازى‏ها را فاش مى‏سازد. «اراك اللَّه»
11- قانون محترم است، ولى براى جلوگيرى از سوء استفاده‏ها بايد چاره‏اى جست. در اينجا، امداد الهى چاره‏ى كار شد. «بما اراك اللَّه»
12- دفاع و حمايت از خائن ممنوع است. «و لا تكن للخائنين خصيماً»
13- خائنان نبايد اميدى به حمايت رهبران دينى داشته باشند. «و لاتكن للخائنين خصيماً»
14- قضاوت، مقامى است كه متصدى آن، اگر معصوم هم باشد باز استغفار مى‏طلبد. «واستغفرالله»
15- از افتخارات اسلام اين است كه حتّى اگر به يك يهودى ظلم شود، شخص اوّل اسلام براى مسلمانانى كه سوء قصدى داشته‏اند بايد استغفار كند. «واستغفرالله»
16- اگر قرآن، ساخته و پرداخته‏ى خود پيامبر بود، هرگز آياتش فرمان استغفار به رسول خدا نمى‏داد. «و استغفر اللَّه»
17- قاضى بايد همواره براى دورى از هواى نفس استغفار كند. «استغفر اللَّه»
18- استغفار، مايه‏ى بهره‏گيرى از مغفرت و رحمت پروردگار است. «غفوراً رحيماً»
19- خداوند علاوه بر بخشيدن گناه مهربان است. «غفوراً رحيماً»




۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 107

------------------------------------------
آيه
وَلَا تُجَدِلْ عَنِ الَّذِينَ يَخْتَانُونَ أَنْفُسَهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَنْ كَانَ خَوَّاناً أَثِيماً
----------------------------------------------
ترجمه
و از كسانى كه به خود خيانت مى‏ورزند، دفاع مكن كه خداوند خيانت پيشگان گنهكار را دوست ندارد.
------------------------------------------------
نکته ها
ظلم وخيانت به مردم، خيانت به خود است. زيرا آثار سوء زير را بدنبال دارد:
الف: سبب از دست دادن روحيّه‏ى صفا و عدالتخواهى است.
ب: عامل محروم كردن مظلومانى است كه فردا به پا خواهند خواست.
ج: موجب آماده كردن قهر و دوزخ الهى براى خود است.
د: جامعه را آلوده مى‏كند و اين آلودگى دامن خود خائن را هم مى‏گيرد.
--------------------------------------------
پيام ها
1- دفاع از خائن، حرام و رضايت به خيانت، به معناى شركت در جرم است. «لاتجادل...»
2- حاكم اسلامى بايد پشتيبان مظلومان باشد، نه حامى ظالم. «و لاتجادل...»
3- عناوين، قدرت‏ها، تهديدها، جوّ و افكار عمومى، هيچ يك مجوّز همكارى با خائن نيست. «و لا تجادل....»
4- رهبر جامعه و قاضيان بايد خائنان را بشناسند و نقشه‏هايشان را بدانند، تا بتوانند موضعگيرى مناسب داشته باشند. «و لاتجادل»
5 - هم از گذشته بايد استغفار كرد، (آيه قبل) و هم نسبت به آينده هشيار بود. «لاتجادل...»
6- در فرهنگ قرآن، افراد جامعه به منزله‏ى اعضاى يك پيكرند و خيانت به جامعه به منزله‏ى خيانت به خود است. «يختانون انفسهم»
7- حساب خيانت‏هاى جزئى و ناآگاهانه، از خيانت توطئه‏گران فسادانگيز، جداست. «يختانون، خوّان، اثيم»
8 - آنكه با خيانت، محبّت خود را از مردم مى‏بُرد، محبّت خدا هم از او قطع خواهد شد. «انّ اللّه لايحبّ»
9- در انسان غريزه‏ى محبوب شدن است كه بايد از اين غريزه براى تربيت استفاده كرد. «انّ اللَّه لايُحبّ»
10- حُبّ و بغضِ خداوند، ملاك انتخاب و حركت رسول خدا و مؤمنان است. «انّ اللَّه لايُحبّ...»





۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 108

--------------------------------------
آيه
يَسْتَخْفُونَ مِنَ النَّاسِ وَلَا يَسْتَخْفُونَ مِنَ اللَّهِ وَهُوَ مَعَهُمْ إِذْ يُبَيِّتُونَ مَا لَا يَرْضَى مِنَ الْقَوْلِ وَكَانَ اللَّهُ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطاً
----------------------------------------
ترجمه
(آنان خيانت خود را) از مردم پنهان مى‏كنند، ولى نمى‏توانند از خداوند پنهان دارند، در حالى كه او آنگاه كه شبانه، سخنان غير خداپسندانه مى‏گويند (و توطئه‏هاى پنهانى مى‏كنند) با آنان است وخداوند همواره به آنچه انجام مى‏دهند، احاطه دارد.
---------------------------------------
پيام ها
1- بهره‏گيرى از جلسات مخفى شبانه براى توطئه، از شيوه‏هاى كار منافقان خائن است. «يستخفون، يبيتون»
2- مهم‏ترين عامل تقوا، ايمان به حضور و آگاهى خداوند و احاطه‏ى او به همه‏ى گفته‏ها و كارهاست. «هو معهم، محيطاً»
3- خداوند از نزديك، ناظر بر اعمال ماست. «هو معهم»
4- گفتار نيز، جزء اعمال است. با اين كه آيه درباره‏ى گفتارهاى ناپسند سخن مى‏گويد، ولى تعبير «بما يعملون» مى‏كند.






۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 109

------------------------------------------
آيه
هَأَنتُمْ هَؤُلَآءِ جَدَلْتُمْ عَنْهُمْ فِي الْحَيَوةِ الدُّنْيَا فَمَنْ يُجَدِلُ اللَّهَ عَنْهُمْ يَوْمَ الْقِيَمَةِ أَمْ مَّنْ يَكُونُ عَلَيْهِمْ وَكِيلاً
---------------------------------------
ترجمه
هان شما همانها هستيد كه در زندگى دنيا از ايشان (خائنان) جانبدارى كرديد، پس چه كسى در روز قيامت در برابر خداوند از آنان جانبدارى خواهد كرد؟ يا چه كسى (در آن روز،) وكيل و مدافع آنان خواهد شد؟
-------------------------------------
نکته ها
در سه آيه 107 تا 109، به سه گروه سه هشدار داده شده است:
به قاضى مى‏گويد: مواظب باش از مرز حقّ تجاوز نكنى. «بما اراك الله»
به خائن مى‏گويد: خدا ناظر كار توست. «هو معهم»
به مدافع خائن مى‏گويد: تلاش شما به درد قيامت نمى‏خورد. «فمن يجادل الله عنهم يوم القيامة»
----------------------------------------
پيام ها
1- خائنان، به حاميان امروز خود دلخوش نباشند كه فردايى هست. همه‏ى حمايت‏ها از خائنان، موقّت و زودگذر است. «فمن يجادل اللَّه عنهم يوم القيمة»
2- حكم دادگاه در دنيا نافذ است، ولى مجرم، حساب كار خود را براى قيامت بكند كه آن روز تنهاست. «فمن يجادل اللَّه عنهم يوم القيمة»
3- وكيل مدافع خائن نشويم و فريب حقّ الوكاله را نخوريم. «فمن يجادل اللَّه عنهم»
4- مظلومانى كه در دنيا نتوانند حقّشان را بگيرند، دلگرم باشند كه در قيامت، پشتيبان دارند و به حساب ظالم رسيدگى مى‏شود. «فمن يجادل اللَّه عنهم...»






۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 110

---------------------------------------------
آيه
وَمَنْ يَعْمَلْ سُوءًا أَوْ يَظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ يَسْتَغْفِرِ اللَّهَ يَجِدِ اللَّهَ غَفُوراً رَّحِيماً
-------------------------------------------
ترجمه
و هر كس بدى كند يا بر خويشتن ستم نمايد سپس از خداوند آمرزش طلبد، خداوند را آمرزنده و مهربان خواهد يافت.
------------------------------------------
نکته ها
در كنار آيه قبل كه تهديد خائن بود، اين آيه راه توبه به روى او مى‏گشايد.
«سوء» در لغت، به معناى زيان رسانى به ديگران هم آمده است. پس آيه هم ظلم به مردم و هم ستم به خويش را مطرح مى‏كند. چنانكه برخى مراد از «سوء» را گناه صغيره و مراد از «ظلم به نفس» را گناهان كبيره دانسته‏اند.[1]
____________________________
1) تفسير راهنما.
-------------------------------------------
پيام ها
1- انسان حقّ ندارد حتّى به خودش ظلم كند و گناه در حقيقت ظلم به خويشتن است. «يظلم نفسه»
2- راه بازگشت براى خطاكاران باز است. «يستغفر اللَّه»
3- ميان استغفار بنده و مغفرت الهى، فاصله‏اى نيست. «يستغفراللّه يجداللّه غفوراً»
4- توبه‏ى واقعى چنان شيرين است كه انسان، رحمت الهى را در درون خود احساس مى‏كند. «يجدالله غفوراً رحيماً»
5 - خداوند نه تنها بدى‏ها را مى‏بخشد، بلكه مهربان هم هست. «غفوراً رحيماً»




۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 111

------------------------------------------
آيه
وَمَن يَكْسِبْ إِثْمَاً فَإِنَّمَا يَكْسِبُهُ عَلَى نَفْسِهِ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيماً حَكِيماً
------------------------------------------
ترجمه
و هر كس گناهى مرتكب شود، پس در حقيقت به زيان خود مرتكب شده و خداوند دانا و حكيم است.
-----------------------------------------
نکته ها
گناه كه تجاوز از مرز قانون الهى است، صفاى دل و تقواى روح و عدالت را از بين مى‏برد واين بزرگ‏ترين خسارت است. علاوه بر آنكه در نظام هستى و سنّت‏هاى الهى، نتيجه ظلم به مردم، دير يا زود به خود ظالم مى‏رسد. «فانّما يكسبه على‏نفسه»
-------------------------------------------
پيام ها
1- هر گناهى در روح و جان انسان، اثر مستقيم دارد. «يكسبه على نفسه»
2- انسان مجبور نيست وگناه را با سوء اختيار واراده خود انجام مى‏دهد.«يكسب»
3- آنچه در روح اثر سوء دارد، نيّت سوئى است كه گناه را به دنبال دارد، نه صرف عمل بى قصد. «يكسب»
4- در بازگرداندن آثار بد گناه به گناهكار هيچ خطائى رخ نمى‏دهد و كارى حكيمانه است. «عليماً حكيماً»
5 - كار حكيمانه مشروط به آگاهى و علم است. «عليماً حكيماً»





۲۰ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۳
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۶
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۱۸,۶۵۱ بازدید
۱ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۳۳۵ بازدید
۱ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۰,۱۱۹ بازدید
۲ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۴,۸۲۴ بازدید
۳ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۷۳ بازدید
۳ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۸۸ بازدید
۴ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۰۴۰ بازدید
۵ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۱۱۱ بازدید
۱۱ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۵۲۱ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۰,۹۷۵ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۴۶۹ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۳۴ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۱۴۵ کاربر آنلاین است. (۹۳ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۱۴۵

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!