به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۲ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 124

--------------------------------------
آيه
وَمَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّلِحَتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُوْلَِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا يُظْلَمُونَ نَقِيراً
-------------------------------------------
ترجمه
و هر كس كارهاى شايسته انجام دهد، چه مرد باشد و چه زن، در حالى كه مؤمن باشد پس آنان به بهشت وارد مى‏شوند و كمترين ستمى به آنان نمى‏شود.
-------------------------------------------
نکته ها
كلمه‏ى «نقير» از نوك‏زدن گرفته شده و به گودى هسته‏ى خرما كه گويا نوك خورده است، گفته مى‏شود.
در آيه‏ى قبل «من يعمل سوء» بود، اينجا «يعمل من الصالحات»، يعنى كيفر و پاداش، هر دو بر پايه‏ى «عمل» است.
در اين آيه بهشت، و در آيه‏ى 97 سوره‏ى نحل، علاوه بر آن «حيات طيّبه» بيان شده است: «من عمل صالحاً من ذكر او انثى و هو مؤمن فلنحيينه حياة طيبة ولنجزينهم اجرهم باحسن ماكانوا يعملون»
-------------------------------------------
پيام ها
1- عامل ورود به بهشت، ايمان و عمل صالح است، نه نژاد و ادّعا و آرزو (كه در آيه‏ى قبل مطرح بود). «ليس بأمانيّكم... من يعمل من الصالحات...»
2- همه‏ى نژادها، رنگ‏ها، ملل و طبقات، در بهره‏گيرى از لطف خدا يكسانند. «من يعمل»
3- با انجام قسمتى از كارهاى صالح، به بهشت اميد داشته باشيد. چون كمال بى‏نهايت است و قدرت كسب انسان محدود. «من الصالحات»
4- زن و مرد، در رسيدن به كمالات معنوى برابرند. «من ذكر و أنثى» بر خلاف اعتقادات گروهى از يهود و مسيحيان.[1]
5 - ايمان، شرط قبولى اعمال است و خدمات انسان‏هاى بى ايمان، در همين دنيا جبران مى‏شود و ارزش اخروى ندارد.[2] «من يعمل... و هو مؤمن»
6- جزاى مؤمنِ نيكوكار بهشت است. «فاؤلئك يدخلون الجنّة»
7- كارهاى نيك، گرچه اندك باشد ارزش دارد. «ولايظلمون نقيراً»
--------------------------------------
1) تفسير فرقان.
2) تفسير الميزان.




۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 125

-----------------------------------------
آيه
وَمَنْ أَحْسَنُ دِيناً مِمَّنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ وَاتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْرَاهِيْمَ حَنِيفاً وَاتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلاً
--------------------------------------
ترجمه
و دين و آيين چه كسى بهتر از آن كس است كه خود را تسليم خدا كرده، در حالى كه نيكوكار است و از آيين ابراهيمِ حق‏گرا پيروى كرده است؟ و خداوند، ابراهيم را به دوستى خود برگزيد.
---------------------------------------
نکته ها
در دو آيه‏ى قبل، اصل را بر «عمل» دانست، نه انتساب به اسلام يا مسيحيّت. اين آيه براى جلوگيرى از اين است كه پنداشته نشود همه‏ى اديان وعقايد يكسانند.
مخفى نماند كه تسليم خدا بودن از رضا به قضاى او بالاتر است. چون در رضا، انسانِ راضى خود را كسى مى‏داند ولى در تسليم، انسان براى خود ارزشى در برابر خدا قائل نيست.[1]
«حَنيف» يعنى كسى كه از راه انحرافى به حقّ گرويده است، بر عكس «جنيف» كه كسى را گويند كه از حقّ به باطل گرويده است.
«خَليل» يا از ريشه‏ى «خُلَّت» به معناى دوستى است، يا از «خَلَّت» به معناى نياز است، ولى معناى اوّل مناسب‏تر است.
طبق روايات، مقام خليل اللّهى ابراهيم، به خاطر سجده‏هاى بسيار، اطعام مساكين، نماز شب، رد نكردن سائل و مهمان نوازى او بوده است.[2]
پيامبر اسلام‏صلى الله عليه وآله تابع آيين ابراهيم است. «اوحينا اليك ان اتبع ملة ابراهيم حنيفاً»[3]
ابراهيم، «خليل اللّه» است و محمّد، «حبيب اللّه».[4]
كسانى كه وجهه‏ى خود را الهى كنند، برنده‏اند. چون «كل شى‏ءهالك الا وجهه»[5] جز وجه الهى، همه چيز فانى است.
___________________________________
1) تفسير اطيب‏البيان.
2) تفسير نورالثقلين.
3) نحل، 123.
4) درّالمنثور، ج‏2 ص‏230.
5) قصص، 88.
---------------------------------------
پيام ها
1- برترين آيين، پيروى از دين ابراهيم است. «و من احسن ديناً»
2- تسليم در برابر خداوند واحسان به مردم از اصول اديان الهى است. «اَسلم... و هو محسن»
3- مكتب، بر پايه‏ى ايمان و عمل، هر دو استوار است و هر كدام بدون ديگرى ناقص است. «اسلم...و هو محسن»
4- بهترين الگوهاى مردم كسانى هستند كه خداوند آنان را براى خود برگزيده است. «و اتّبع ملّة ابراهيم حنيفاً و اتّخذ اللَّه ابراهيم خليلاً»
5 - هر كس از باطل روى گرداند خود را آماده مقام خليل اللّهى مى‏كند. «حنيفاً و اتّخذ اللَّه ابراهيم خليلاً»





۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 126

-------------------------------------
آيه
وَلِلَّهِ مَا فِي‏السَّموَاتِ وَمَا فِي‏الْأَرْضِ وَكَانَ‏اللَّهُ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ مُحِيطاً
-------------------------------------
ترجمه
و آنچه در آسمان‏ها و آنچه در زمين است تنها از آن خداوند است. و خداوند همواره بر هر چيز احاطه دارد.
-----------------------------------------
نکته ها
خداوند بر همه‏ى مخلوقاتش احاطه‏ى كامل دارد. احاطه‏ى قهر و تسخير، احاطه‏ى علم و تدبير و احاطه‏ى خلق و تغيير.
----------------------------------------
پيام ها
1- چون همه چيز از آن اوست، پس بايد تنها در مقابل اراده‏ى حكيمانه‏ى او تسليم بود. (اشاره به آيه‏ى قبل) «و من اسلم وجهه للّه... للّه ما فى السموات»
2- انتخاب ابراهيم به عنوان دوست (آيه قبل)، به خاطر نياز خداوند نيست. انسان‏هاى برگزيده نيز مملوك او هستند. «ابراهيم خليلاً و لله ما فى السموات...»
3- مالكيّت مطلقه، همراه با علم و احاطه‏ى كامل بر مملوك، مخصوص خداست. «بكل شى‏ء محيط»





۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 127

------------------------------------------
آيه
وَلِلَّهِ مَا فِي‏السَّموَاتِ وَمَا فِي‏الْأَرْضِ وَكَانَ‏اللَّهُ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ مُحِيطاً
-------------------------------------------
ترجمه
و آنچه در آسمان‏ها و آنچه در زمين است تنها از آن خداوند است. و خداوند همواره بر هر چيز احاطه دارد.
-------------------------------------------
نکته ها
خداوند بر همه‏ى مخلوقاتش احاطه‏ى كامل دارد. احاطه‏ى قهر و تسخير، احاطه‏ى علم و تدبير و احاطه‏ى خلق و تغيير.
----------------------------------------------
پيام ها
1- چون همه چيز از آن اوست، پس بايد تنها در مقابل اراده‏ى حكيمانه‏ى او تسليم بود. (اشاره به آيه‏ى قبل) «و من اسلم وجهه للّه... للّه ما فى السموات»
2- انتخاب ابراهيم به عنوان دوست (آيه قبل)، به خاطر نياز خداوند نيست. انسان‏هاى برگزيده نيز مملوك او هستند. «ابراهيم خليلاً و لله ما فى السموات...»
3- مالكيّت مطلقه، همراه با علم و احاطه‏ى كامل بر مملوك، مخصوص خداست. «بكل شى‏ء محيط»





۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 128

-----------------------------------------
آيه
وَإِنِ امْرَأَةٌ خَافَتْ مِنْ بَعْلِهَا نُشُوزاً أَوْ إِعْرَاضاً فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا أَنْ يُصْلِحَا بَيْنَهُمَا صُلْحاً وَالصُّلْحُ خَيْرٌ وَأُحْضِرَتِ الْأَنْفُسُ الشُّحَّ وَإِنْ تُحْسِنُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيراً
-------------------------------------------
ترجمه
و اگر زنى از شوهرش بيم ناسازگارى يا اعراض داشته باشد بر آن دو باكى نيست كه به گونه‏اى با يكديگر صلح كنند (گرچه با چشم‏پوشى بعضى از حقوقش باشد) و صلح بهتر است، ولى بخل وتنگ‏نظرى، در نفْس‏ها حاضر شده (ومانع صلح) است، واگر نيكى كنيد و تقوا ورزيد، پس بدانيد كه همانا خداوند به آنچه مى‏كنيد آگاه است.
---------------------------------------------
نکته ها
«نُشوز»، از ريشه‏ى «نشز» - زمين بلند - و معناى آن طغيان است. در آيه‏ى 34 سخن از نشوز زن بود «تخافون نشوزهنّ» و اينجا كلام از نشوز وسركشى مرد است.
«شُحّ» در زن، نپوشيدن لباس خوب و ترك آرايش است. و در مرد، نپرداختن مهريّه و نفقه و نشان ندادن علاقه.
رافع‏بن خديج دو همسر داشت، يكى پير و ديگرى جوان. همسر مسنّ را به خاطر اختلاف‏هايى طلاق داد و پيش از تمام شدن عدّه، به او گفت: اگر حاضر باشى به اين شرط با تو آشتى مى‏كنم كه اگر همسر جوانم را مقدّم داشتم صبر كنى، وگرنه پس از تمام شدن مدّت عدّه، از هم جدا مى‏شويم. زن، آشتى را پذيرفت. سپس اين آيه نازل شد.
امام صادق‏عليه السلام در ذيل آيه فرمود: اين آيه مربوط به كسى است كه از همسرش لذّتى نمى‏برد و بناى طلاقش را دارد، زن مى‏گويد: مرا طلاق نده، اگر خواستى همسر ديگرى بگير و مرا هم داشته باش.[1]
_______________________________
1) كافى، ج‏6، ص‏145 ؛ وسائل، ج‏21، ص 351.
-------------------------------------------------
پيام ها
1- علاج واقعه قبل از وقوع بايد كرد. در مسائل خانوادگى قبل از آنكه كار به طلاق بكشد بايد چارهاى انديشيد. «خافت»
2- گذشت از حقّى براى رسيدن به مصلحت بالاتر وحفظ خانواده، مانعى ندارد و بهتر از پافشارى براى گرفتن حقّ است. «فلا جناح»
3- در مسائل خانواده، مرحله‏ى اوّل اصلاح خود زوجين، بدون دخالت ديگران است. اگر نشد، ديگران دخالت كنند. «ان يصلحا بينهما»
4- بهره‏ى همسر از همسر، حقّى قابل گذشت است. حكمى نيست كه قابل تغيير نباشد. «لا جناح عليهما ان يصلحا»
5 - حقّ خانواده بيش از حقّ شخصى زن يا مرد است. به خاطر حفظ خانواده، بايد از حقّ شخصى گذشت. «والصلح خير»
6- صلح، هميشه با پرداخت مال نيست. گاهى گذشت از حقّ، زمينه‏ساز مصالحه و آشتى است. و بخل مانع آن است. «و اُحضرت الانفس الشُح»
7- رمز تزلزل بسيارى از خانواده‏ها، تنگ نظرى و بخل و حرصى است كه انسان را احاطه كرده است. «واُحضرت الانفس الشح»
8 - گذشت مرد از تمايلات جنسى و رعايت عدالت ميان دو همسر، از نمونه‏هاى تقوا و احسان است. «ان تحسنوا و تتّقوا»
9- نظام حقوقى اسلام با نظام اخلاقى آن آميخته است. «يُصلحا.... تحسنوا»
10- چه گذشتن از حقّ خود و چه نيكى به همسر، همه در محضر خداوند است. «فان الله كان بما تعملون خبيراً»
11- مرد هوسباز بداند كه اگر به خاطر كاميابى خود، همسر قبل را در فشار قرار دهد و او به ناچار مسئله‏اى را بپذيرد، خدا به عملكردش آگاه است. «كان بما تعملون خبيراً»




۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 129

---------------------------------------
آيه
وَلَنْ تَسْتَطِيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّسَاءِ وَلَوْ حَرَصْتُمُ فَلَا تَمِيلُوا كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوهَا كَالْمُعَلَّقَةِ وَإِنْ تُصْلِحُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُوراً رَّحِيماً
-------------------------------------------
ترجمه
و هرگز نمى‏توانيد (از نظر علاقه‏ى قلبى) ميان همسران به عدالت رفتار كنيد، هرچند كوشش فراوان كنيد. پس تمايل خود را يكسره متوجّه يك طرف نسازيد تا ديگرى را بلاتكليف رها كنيد. و اگر راه صلح و آشتى و تقوا پيش‏گيريد، به يقين خداوند همواره آمرزنده و مهربان است.
--------------------------------------------
نکته ها
قانون آسمانى با فطرت تضاد ندارد. انسان به همسر جوان بيشتر از همسر سالخورده علاقه دارد. و لذا فرمان عدالت تنها نسبت به رفتار با آن دو است نه علاقه‏ى قلبى. حالا كه عدالت قلبى نمى‏شود عدالت در عمل بايستى باشد.[1] در اسلام، تكليف فوق توان نيست. انسان قدرت بر تعديل محبّت را ندارد ولى حداقل عدالت در برخورد، را بايد داشته باشد.
در روايات آمده است: پيامبرصلى الله عليه وآله حتّى در ايام بيمارى در آستانه‏ى رحلت، بستر خود را به عدالت به اتاق‏هاى همسران خود منتقل مى‏كرد، و حضرت على‏عليه السلام در روزى كه متعلّق به همسرى بود، حتّى در خانه‏ى همسر ديگر وضو نمى‏گرفت.[2]
_________________________
1) تفسير نورالثقلين، ج‏1، ص 558 ؛ كافى، ج 5، ص‏362.
2) تفسير نمونه و تبيان.
--------------------------------------
پيام ها
1- بلاتكليف گذاشتن زن، حرام است. «فتذروها كالمعلقة»
2- با صلح و تقوا، هم ضعف‏هاى گذشته بخشوده مى‏شود، هم غفلت‏هاى ناآگاهانه‏ى امروز. «و ان تصلحوا و تتقوا فانّ اللَّه كان غفوراً رحيماً»





۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 130

--------------------------------------
آيه
وَإِنْ يَتَفَرَّقَا يُغْنِ اللَّهُ كُلّاً مِنْ سَعَتِهِ وَكَانَ اللَّهُ وَسِعاً حَكِيماً
----------------------------------------
ترجمه
و اگر آن دو از يكديگر جدا شدند، خداوند هر يك را از كرم و وسعت خويش بى‏نياز مى‏كند. و خداوند همواره گشايش دهنده‏ى حكيم است.
------------------------------------
پيام ها
1- در اسلام، براى خانواده بن‏بست نيست، (بر خلاف مسيحيّت فعلى،) اگر عفو، صلح و اجراى حدود و هشدارها كارساز نبود، طلاق وجود دارد. «و ان يتفرّقا...»
2- با پيدايش گره در زندگى، نبايد مأيوس شد. بلكه مسير را بايد عوض كرد. «وان يتفّرقا يغن الله...»
3- گام اوّل، اصلاح و تقوا است. (آيه‏ى قبل)، گام آخر، جدايى و طلاق است. «وان يتفّرقا»
4- طلاق و جدايى همه جا بد نيست، گاهى راهگشاست. زيرا چه بسا اختلافات خانوادگى به خودكشى و روابط نامشروع بيانجامد. طلاق، اميدِ تشكيل زندگى مجدّد را نويد مى‏دهد. «يغن اللّه كلاً من سعته»
5 - خداوند، ضامن گره گشايى است. «يغن الله كلا من سعته»
6- راه توسعه‏ى زندگى براى هركس به گونه‏اى است. گاهى با ازدواج «ان يكونوا فقراء يغنهم اللّه»[392] گاهى با طلاق «و ان يتفّرقا يغن الله» تا وظيفه چه باشد. نه از ازدواج بايد ترسيد، چون خدا وعده‏ى بى‏نيازى داده است؛ و نه از طلاق، چون خداوند آن جا هم وعده‏ى وسعت رزق داده است. «يغن اللّه»
7- روزى دست خداست. «واسعاً حكيماً»
8 - تشريعِ طلاق يك تفضل الهى و بر اساس حكمت است. «واسعاً حكيما»
9- بهره‏گيرى از وسعت و قدرت، اگر همراه با حكمت باشد ارزش است وگرنه خطر است. «واسعاً حكيماً»
-----------------------------------------
1) نور، 32.




۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 131، 132

---------------------------------------
آيه
وَلِلَّهِ مَا فِى الْسَمَوَتِ وَمَا فِى الْأَرْضِ وَلَقَدْ وَصَّيْنَا الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَبَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَإِيَّاكُمْ أَنِ اتَّقُوا اللَّهَ وَإِنْ تَكْفُرُوا فَإِنَّ لِلَّهِ مَا فِى السَّمَوَتِ وَمَا فِى الْأَرْضِ وَكَانَ اللَّهُ غَنِيّاً حَمِيداً
وَلِلَّهِ مَا فِي السَّمَوَتِ وَمَا فِي الْأَرْض وَكَفَى‏ بِاللَّهِ وَكِيلاً
--------------------------------------------
ترجمه
و آنچه در آسمان‏ها و آنچه در زمين است از آن خداست و همانا كسانى را كه پيش از شما كتاب آسمانى داده شدند و نيز شما را به تقواى الهى سفارش كرديم و اگر كافر شويد، (چه باك كه) آنچه در آسمان‏ها و آنچه در زمين است از آن خداست و خداوند همواره بى‏نياز و ستوده (شايسته‏ى ستايش) است.
و براى خداست آنچه در آسمان‏ها و آنچه در زمين است و خداوند بس كارساز است.
---------------------------------------------
نکته ها
در آيه قبل خداوند وعده داد كه در صورت جدائى زن و شوهر هر دو را از رحمت گسترده خود بى‏نياز مى‏كند.
تكرار جمله‏ى «و لِلّه ما فى السموات» در اين آيات، براى دفع اين توهم است كه كسى نپندارد خداوند نمى‏تواند همسران طلاق داده شده را كفايت كند، يا اينكه سفارش به تقوا به سود خداست، يا اينكه خدا مجبور است شما را نگهدارد. چون آنچه در آسمان‏ها و زمين است از آن اوست و اگر بخواهد شما را مى‏برد و ديگران را جايگزين شما مى‏سازد.
على‏عليه السلام درباره‏ى رابطه انسان با خدا مى‏فرمايد: «غنياً عن طاعتهم لاتضره معصية من عصاء و لاتنفعه طاعة من اطاعه»[1] نه گناه كسانى كه گناه مى‏كنند به او ضرر مى‏رساند نه عبادت عبادت كنندگان براى او سودى دارد.
__________________________
1) نهج‏البلاغه، خطبه 193.
---------------------------------------
پيام ها
1- قدرت و مالكيّت الهى، ضامن اجراى وعده‏هاى اوست. «و للّه ما فى السموات»
2- سفارش به پرهيزگارى سفارش همه‏ى انبياست و تكرار اين توصيه در همه اديان، از اصول مهم تربيتى است. «وصينا... من قبلكم و اياكم»
3- مشترك بودن دستورات الهى در همه اديان، عمل به آنها را آسان مى‏نمايد. «وصينا... من قبلكم و ايّاكم ان اتقوا اللَّه»
4- از او كه مالك آسمان‏ها و زمين است بايد پروا داشت، نه ديگرى. «و لله ما فى السموات...اتقواالله»
5 - بى‏تقوايى زمينه ساز كفر است. «ان اتقوا اللّه و ان تكفروا»
6- خداوند غنى است و با داشتن مالكيّت آسمان‏ها و زمين، نيازى به عبادت و ايمان ما ندارد. «ان تكفروا فان لله ما فى السموات»
7- كفر، مردم را از تحت قدرت خدا خارج نمى‏كند. «ان‏تكفروافانّ‏للّه‏مافى‏السموات»
8 - چون خدا بى نياز مطلق است پس بايد ستايش شود. «غنياً حميداً»
9- غناى او دائمى است. «كان اللَّه غنيّاً»
10- خداوند به ايمان وتقواى مردم نيازى ندارد. «ان اتقوااللَّه وان تكفروا... كان‏اللَّه غنياً»
11- به كسى توكّل كنيد كه مالك آسمان‏ها و زمين است. «كفى باللّه وكيلا»





۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 133

---------------------------------------
آيه
إِنْ يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ أَيُّهَا النَّاسُ وَيَأْتِ بِاخَرِينَ وَكَانَ اللَّهُ عَلَى ذَلِكَ قَدِيراً
----------------------------------------
ترجمه
(اى مردم!) اگر خدا بخواهد شما را از ميان مى‏برد و ديگران را مى‏آورد و خداوند بر اين كار تواناست.
--------------------------------------
نکته ها
چون اين آيه نازل شد، رسول خدا صلى الله عليه وآله دست مبارك خود را بر پشت سلمانِ فارسى زد و فرمود: آن جمعيّت كه خدا مى‏آورد، از قوم فارس هستند.[1] پيامبرصلى الله عليه وآله با اين سخن خود، هم اسلام ايرانيان را پيشگويى كرد و هم خدمات آنان را به اسلام.
___________________________
1) تفسير مجمع‏البيان.
-----------------------------------------
پيام ها
1- مهلت دادن خداوند به كافران از عجز او نيست بلكه از حكمت اوست. «ان يشأ يذهبكم»
2- امكانات و موقعيّتى كه داريد، هميشگى نيست، بلكه مربوط به اراده‏ى خداست. به خود مغرور نشويد. «ان يشأ يذهبكم و يأت باخرين»




۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 134

--------------------------------------
آيه
مَنْ كَانَ يُرِيدُ ثَوَابَ الدُّنْيَا فَعِنْدَ اللَّهِ ثَوَابُ الدُّنْيَا وَالْأَخِرَةِ وَ كَانَ اللَّهُ سَمِيعاً بَصِيراً
----------------------------------------
ترجمه
هر كس پاداش دنيا را بخواهد، پس (بداند كه) پاداش دنيا و آخرت نزد خداست و خداوند همواره شنواى بيناست.
-----------------------------------------
نکته ها
انسان كه مى‏تواند از خداوند، دنيا و آخرت را بخواهد و از نعمت‏هاى هر دو سرا بهره‏مند شود، اگر تنها به دنيا اكتفا كند و در كارهاى نيك، در پى‏اهداف مادّى باشد، به شدّت در اشتباه است.
يكى از علل گرايش به كفر و بى‏تقوايى، گمان رسيدن به دنياست كه اين آيه آن را ردّ مى‏كند.
---------------------------------------
پيام ها
1- در انسان غريزه سودجويى است. قرآن از اين غريزه در تربيت انسان‏ها استفاده مى‏كند. «من كان يريد ثواب الدنيا»
2- اسلام دين جامع و خواهان سعادت مردم در دنيا و آخرت و دستيابى به هر دو است. «فعنداللّه ثواب الدنيا و الاخرة»
3- دنيا و آخرت، همه به دست اوست، پس ديد خود را گسترش دهيم و از مادّيات وتنگ نظرى برهيم. «فعنداللَّه ثواب الدنيا و الاخرة»
4- اگر دنيا هم مى‏خواهيم، از خدا بخواهيم، كه همه چيز به دست اوست. «فعنداللَّه ثواب الدنيا و الاخرة»
5 - مؤمنانى كه از خداوند، هم دنيا و هم آخرت را طلب كنند برنده‏اند.[1] «فعنداللَّه ثواب الدنيا و الاخرة»
6- پاداش الهى بر اساس علم و آگاهى او به اعمال ما است. «فعنداللَّه ثواب الدنيا و الاخرة و كان اللَّه سميعاً بصيرا»
7- بايد به حقيقت، مؤمن و مخلص بود نه به ظاهر، چرا كه خداوند، شنوا و بيناست. «كان اللَّه سميعاً بصيرا»
_____________________________
1) با توجّه به آيه «ربّنا آتنا فى الدنيا حسنة و فى الاخرة حسنة0 بقره، 205.





۲۰ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۳
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۶
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۱۸,۵۴۰ بازدید
۱ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۳۳۲ بازدید
۱ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۷۹,۹۰۴ بازدید
۲ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۴,۷۶۸ بازدید
۳ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۷۲ بازدید
۳ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۸۸ بازدید
۴ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۰۳۵ بازدید
۵ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۱۰۸ بازدید
۱۱ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۵۱۷ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۰,۹۶۳ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۴۶۹ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۳۱ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۱۷۳ کاربر آنلاین است. (۱۱۲ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۱۷۳

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!