به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۲ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 47

------------------------------------------
آيه
يَأيُّهَا الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتبَ ءَامِنُواْ بِمَا نَزَّلْنَا مُصَدِّقاً لِّمَا مَعَكُم مِّن قَبْلِ أَن نَّطْمِسَ وُجُوهاً فَنَرُدَّهَا عَلَى‏ أَدْبَارِهَآ أَوْ نَلْعَنَهُمْ كَمَا لَعَنَّآ أَصحبَ السَّبْتِ وَكَانَ أَمْرُ اللَّهِ مَفْعُولاً
-------------------------------------------
ترجمه
اى كسانى كه به شما كتاب (آسمانى) داده شده! به آنچه نازل كرديم كه تصديق كننده‏ى چيزى است كه با شماست، (تورات وانجيل) ايمان آوريد، پيش از آنكه چهره‏هايى را محو و نابينا كنيم، پس به پشت برگردانيم، يا مورد لعن خويش سازيم، آنگونه كه اصحابِ روزِ شنبه (يهوديان متخلّف) را لعنت كرديم. و فرمان خداوند، شدنى است.
-------------------------------------------
نکته ها
منظور از محو و برگشت چهره‏ها، مى‏تواند، دگرگونى دل و فطرت سالم و عقل و هوش، از مسير سعادت باشد، كه در نتيجه‏ى لجاجت و سرسختى در برابر آيات الهى، بجاى يك قدم به جلو، گامى به عقب مى‏روند و چهره‏ى انسانى‏شان مسخ و محو مى‏شود. شايد هم منظور، برگشتِ ظاهرى صورت به پشت سر و مسخ چهره باشد، يا تغيير شكل در قيامت.
اصحاب سَبت، يهوديان متخلّفى بودند كه فرمان خدا را مبنى بر تحريم صيد ماهى در روزهاى شنبه نافرمانى كرده و با يك نيرنگ، ماهيان را در روز شنبه حبس و روز يكشنبه صيد مى‏كردند. آنان به قهر الهى گرفتار شدند و صورت‏هايشان به شكل بوزينه، مسخ شد.[1]
____________________________
1) اعراف، 163.
------------------------------------------
پيام ها
1- اسلام، پيروان اديان ديگر را به دين خدا دعوت مى‏كند. «يا ايهاالّذين اوتوا الكتاب آمنوا»
2- چهره‏هاى علمى و آگاهان جامعه، مسئول‏تر و مورد خطاب بيشتر خداوند هستند. «يا ايها الّذين اوتوا الكتاب آمنوا»
3- در شيوه‏ى دعوت و تبليغ، بايد به اعتقادات و مشتركاتِ حقّ ديگران احترام گذاشت. «مصدقاً لما معكم»
4- اصول كلّى برنامه‏هاى همه‏ى انبيا، با هم هماهنگ است. «مصدّقاً لما معكم»
5 - در برابر افراد لجوج، بايد از اهرم تهديد استفاده كرد. «من قبل ان نطمس»
6- براى تأثير تهديد، بايد نمونه‏هاى عينى و عملى آن را گوشزد كرد. «كما لعنا اصحاب السبت»
7- قهر الهى نسبت به لجوجان، يك سنّت است. «كما لعنّا اصحاب السبت»
8 - فرمان خداوند، قطعى است. «كان امراللّه مفعولاً»





۱۸ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 48

----------------------------------------
آيه
إِنَّ اللَّهَ لَا يَغْفِرُ أَن يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَ لِكَ لِمَن يَشَآءُ وَمَن يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرَى‏ إِثْماً عَظِيماً
----------------------------------------
ترجمه
همانا خداوند، اين كه به او شرك ورزيده شود نمى‏بخشد، ولى هر چه پايين‏تر باشد، براى هر كه بخواهد مى‏بخشد. و هر كس به خداوند شرك ورزد به تحقيق گناهى بزرگ بر ساخته است.
-----------------------------------
نکته ها
موضوع شرك، بيش از دويست بار در قرآن مطرح شده و از هر گونه توجّه به غيرخدا، تحت هر عنوان (بت‏پرستى، رياكارى، گرايش‏هاى غير الهى، مادّه‏گرايى و...) انتقاد شده است. مضمون اين آيه، عيناً در آيه 116 همين سوره تكرار شده است و تكرار، عامل هدايت است.
از آنجا كه شرك، خروج از مدار حقّ و بريدن از خدا و پيوستن به ديگرى است، بدون توبه آمرزيده نمى‏شود، ولى اگر مشرك، دست از شرك بردارد و توبه‏ى واقعى كند، خداوند مى‏آمرزد. در آيه 54 سوره‏ى زمر، مى‏فرمايد: خداوند، همه گناهان را مى‏آمرزد، پس از رحمت او مأيوس نباشيد و به درگاهش توبه كنيد.
چون هيچ كس نمى‏داند نظر رحمت حكيمانه‏ى خدا متوجه چه كسى خواهد شد، پس جايى براى غرور و جرأت به گناه، باقى نمى‏ماند.
عوامل بخشش چند چيز است: 1- توبه. 2- انجام نيكى‏ها. 3- دورى از گناهان‏كبيره. 4- شفاعت. 5 - عفو الهى. (تمام موارد در اين آيه مطرح است)
امام صادق‏عليه السلام درباره‏ى «يغفر ما دون ذلك» فرمود: مقصود گناهان كبيره وگناهان ديگر است، (كه خداوند اگر بخواهد بدون توبه نيز مى‏بخشد).[1]
_________________________
1) كافى، ج‏2، ص 284.
--------------------------------------
پيام ها
1- شرك، منفورترين گناه و مانع بخشايش الهى است. «لايغفر ان يشرك به»
2- بخشايش گناهان، مربوط به اراده‏ى حكيمانه خداست. «لمن يشاء»
3- شرك، ادّعايى بى‏دليل و دروغى بزرگ است. «فقد افترى اثماً عظيما»





۱۸ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 49

---------------------------------------
آيه
أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يُزَكُّونَ أَنفُسَهُم بَلِ اللَّهُ يُزَكّىِ مَن يَشَآءُ وَلَا يُظْلَمُونَ فَتِيلاً
------------------------------------
ترجمه
آيا نديدى كسانى كه خود را پاك و بى‏عيب مى‏شمردند؟ (چنين نيست) بلكه خداوند، هر كس را بخواهد پاك مى‏گرداند و آنان به اندازه نخ هسته خرما ظلم نمى‏شوند.
-------------------------------------
نکته ها
خودستايى و خويشتن را بى‏عيب دانستن و خود را برگزيده و ممتاز ديدن، مورد نكوهش قرآن است، چنانكه مى‏فرمايد: «فلا تزكّوا انفسكم هو اعلم بمن اتّقى‏»[1] از خود ستايش نكنيد، خداوند داناتر است كه متّقى كيست.
حضرت على‏عليه السلام در خطبه‏ى «همام» يكى از نشانه‏هاى متّقين را اين مى‏داند كه هرگاه ستايش شوند، مى‏هراسند.
__________________________
1) نجم، 32.
---------------------------------------
پيام ها
1- خودستايى كه برخاسته از غرور وبزرگ‏بينى است، جايز نيست. «يزكّون انفسهم»
2- تزكيه‏اى ارزش دارد كه بر اساس دستورات الهى باشد، نه ارشادات بشرى. «بل اللّه يزكّى من يشاء»
3- كيفرهاى الهى، نتيجه اعمال ناپسند انسان است، نه ظلم خدا. «لايظلمون‏فتيلا»





۱۸ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 50

---------------------------------------------
آيه
انظُرْ كَيْفَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الكَذِبَ وَكَفَى بِهِ إِثْماً مُّبِيناً
--------------------------------------------
ترجمه
بنگر چگونه بر خدا دروغ مى‏بندند! و همين گناه آشكار براى (مجازات) آنان بس است.
----------------------------------------
نکته ها
خودبرتربينى يهود - كه خود را نژاد برتر و فرزندان و محبوبان خدا مى‏دانستند - بزرگ‏ترين افترا بر خداست، چون خداوند هيچ كسى را فرزند خويش قرار نداده و همه در نزد او برابرند و امتياز، براى ايمان و تقوى است.
در افترا، علاوه بر دروغ، تهمت، ايذاء، ظلم و هتك حيثيّت هم هست. افترا بر خدا روزه را باطل مى‏كند.
امام باقر عليه السلام فرمود: دروغ، از شرابخوارى بدتر است، ولى افترا از دروغ هم سخت‏تر است.
------------------------------------------
پيام ها
1- پيامبر موظّف به شناخت وارزيابى اعمال وعقائد اهل كتاب است. «انظر كيف يفترون...»
2- تزكيه‏ى نابجاى نفس و خود را مقرّب درگاه خدا دانستن، افترا بر خدا و مانع رشد است. كلمه «اثم» در لغت به چيزى گفته مى‏شود كه انسان را از صلاح و ثواب باز دارد. «كفى به اثماً مبيناً»




۱۸ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 51

------------------------------------------
آيه
أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ أُوتُواْ نَصِيباً مِّن الْكِتَبِ يُؤْمِنُونَ بِالْجِبْتِ وَ الطَّغُوتِ وَيَقُولُونَ لِلَّذِينَ كَفَروُاْ هَؤُلَآءِ أَهْدَى مِنَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ سَبِيلاً
--------------------------------------------
ترجمه
آيا كسانى را كه بهره‏اى از كتاب (خدا) به آنها داده شده، نديده‏اى كه به بت و طاغوت ايمان مى‏آورند و درباره كفّار مى‏گويند: اينان از كسانى كه (به اسلام و محمّدصلى الله عليه وآله ايمان آورده‏اند، راه يافته‏ترند.
---------------------------------------------
نکته ها
پس از جنگ اُحد، جمعى از يهوديان به مكّه رفتند تا بر ضد مسلمانان، با مشركان هم پيمان شوند و براى دلخوشى و اطمينان كفّار، در برابر بت‏هاى آنان سجده كردند و گفتند: بت‏پرستى شما از اسلام مسلمانان بهتر است.
«جِبت»، كه به بت، ساحر و كاهن گفته مى‏شود، يكبار در قرآن آمده ولى كلمه‏ى «طاغوت»، از ريشه‏ى «طغيان»، هشت مرتبه آمده است. شايد مراد از جِبت و طاغوت، همان دو بت باشد كه يهوديان در برابر آنها سجده كردند، و شايد مراد از جبت، بت باشد و مراد از طاغوت، بت‏پرستان و حاميان بت‏پرستى باشد.
---------------------------------------------
پيام ها
1- آگاهى ناقص از دين، زمينه‏ى انحراف است. «نصيباً من الكتاب»
2- دشمنان، براى مبارزه با اسلام حتّى از عقايد خود دست مى‏كشند (سجده‏ى يهود بر بت، به خاطر خشنودى مشركان و هماهنگى بر ضد مسلمانان). «يؤمنون بالجبت و الطاغوت»
3- روح لجاجت وعناد، مسير قضاوت را عوض مى‏كند. «يؤمنون بالجبت و الطاغوت و يقولون... هؤلاء اهدى...»





۱۸ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 52

------------------------------------
آيه
أُوْلَئكَ الَّذِينَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ وَمَن يَلْعَنِ اللَّهُ فَلَن تَجِد لَهُ نَصِيراً
-----------------------------------
ترجمه
آنانند كسانى كه خداوند، لعنتشان كرده است و هر كس را خدا لعن كند، هرگز براى او ياورى نخواهى يافت.
------------------------------------
پيام ها
1- هر اتّحادى عليه حقّ ملعون است. همسويى اهل كتاب با مشركان عليه اسلام سبب لعنت آنان شد. «لعنهم اللّه»
2- پيمان‏هاى نامقدّس دشمنان عليه حقّ، هرگز به نتيجه‏ى مطلوب نمى‏رسد و در برابر اراده‏ى خدا سودى ندارد. «فلن تجد له نصيراً»
3- منفور خدا، هميشه مغلوب خواهد بود. «و من يلعن اللّه فلن تجدله نصيراً»






۱۸ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 53

------------------------------------
آيه
أَمْ لَهُمْ نَصِيبٌ مِّنَ الْمُلْكِ فَإِذاً لَّايُؤْتُونَ النَّاسَ نَقِيراً
----------------------------------
ترجمه
آيا براى آنان (يهوديان) بهره‏اى از حكومت است؟ كه در آن هنگام ذرّه‏اى به مردم نمى‏دادند.
-----------------------------------
نکته ها
«نَقير» يا گودى پشت هسته‏ى خرماست، و يا آن چيزى است كه پرندگان با منقار خود برمى‏دارند و كنايه از امر ناچيز و اندك است.
امام باقرعليه السلام درباره‏ى «نصيب من الملك» فرمود: مقصود امامت و خلافت است و مقصود از «الناس» ما اهل‏بيت هستيم.[1] يعنى اگر كسانى به قدرت برسند به اندازه نخ هسته‏ى خرمايى به اهل‏بيت‏عليهم السلام قدرت نخواهند داد.
در تفسير مجمع‏البيان آمده كه يهود به قدرى انحصار طلبند كه اگر قدرتى به دست آورند، به ديگران نمى‏دهند. اين معنى، با روحيّه‏ى بخل و تنگ نظرى يهود، سازگارتر است.
_______________________
1) كافى، ج‏1، ص 205.
-----------------------------------
پيام ها
1- از قضاوت‏هاى نابجاى ديگران درباره‏ى دينتان نگران نباشيد. «ام لهم نصيبٌ»
2- حكومتِ نامحدود، مخصوص خداست. هر فرد و قومى گوشه‏اى از حكومت را آن هم براى چند روزى بدست مى‏گيرد. «نصيب من الملك»
3- دشمنان خود را بشناسيد، كه اگر به قدرت برسند، شمارا به كلّى ناديده مى‏گيرند. «لايؤتون الناس ...»
4- كسى كه حكومت و قدرت را بدست مى‏گيرد بايد به فكر رفاه مردم باشد. «نصيب من الملك... لايؤتون»






۱۸ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
یه 54

--------------------------------------
آيه
أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَى مَآ ءَاتَهُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ فَقَدْ ءَاتَيْنَآ ءَالَ إِبْرَ هيم الْكِتَبَ وَالْحِكْمَةَ وَءَاتَيْنَهُم مُّلْكاً عَظِيماً
---------------------------------------
ترجمه
يا اينكه (يهوديان) نسبت به مردم (مسلمان) به خاطر آنچه كه خداوند از فضل خويش به آنان داده است، حسد مى‏ورزند. همانا ما قبلاً به آل ابراهيم (كه شما از نسل او هستيد نيز) كتاب آسمانى و حكمت و سلطنت بزرگى داديم. (چرا اكنون به آل‏محمّدعليهم السلام ندهيم؟)
----------------------------------------
نکته ها
آيه‏ى قبل اشاره به بخل يهود بود و در اين آيه به حسادتشان اشاره شده است و حسد از بخل بدتر است. چون در بخل مال خود را نمى‏بخشد، ولى در حسد از بخششِ ديگرى هم ناراحت است.
يهود كه پيشتر مورد لطف و نعمت خدا قرار گرفته‏اند، چرا از اينكه ديگران به نعمت و قدرتى برسند، از روى حسد، ناراحت مى‏شوند؟ چرا آل‏ابراهيم برخوردار باشند و آل‏محمّد و بنى‏هاشم، محروم؟ در روايات، اهل‏بيت فرموده‏اند: آنان كه مورد حسادت قرار گرفته‏اند، ماييم.[1]
در حديث از امام صادق‏عليه السلام مى‏خوانيم كه فرمود: مراد از «كتاب»، نبوّت و مراد از «حكمت»، فهم و قضاوت و مراد از «ملك عظيم»، اطاعت مردم است.[2] امام باقرعليه السلام در تفسير «ملك عظيم» فرمود: مراد آن است كه خداوند در ميان آنان امامان بر حقّ قرار داد.[3] در حديث ديگر از حضرت على‏عليه السلام مى‏خوانيم كه فرمود: مراد از آل‏ابراهيم ما اهل‏بيت پيامبريم.[4]
______________________________
1) كافى، ج‏1، ص‏186.
2) كافى، ج‏1، ص‏306.
3) كافى، ج‏1، ص‏306.
4) بحار، ج‏28، ص‏275.
-------------------------------------
پيام ها
1- حسود، در مقابل اراده‏ى خدا قد علم مى‏كند. «يحسدون الناس على ما آتاهم‏اللّه»
2- منشأ همه‏ى نعمت‏ها و بهره‏گيرى‏ها فضل خداست. «من فضله» به جاى آرزوى زوال نعمت ديگران، از خداوند آرزوى فضل او را داشته باشيد.
3- همسويى اهل كتاب با مشركان و قضاوت بر اينكه شرك شما بهتر از توحيد مسلمانان است، به خاطر حسادت است. در آيات قبل خوانديم كه يهوديان به مشركان گفتند: «هولاء اهدى...» در اين آيه مى‏خوانيم: «ام يحسدون»
4- همه‏ى الطاف از اوست. (سه بار كلمه «آتينا» تكرار شده است)
5 - حكومت الهى بايد بدست كسانى باشد كه قبل از حكومت، داراى مقام معنوى و علمى و بينش بالايى باشند. نام كتاب و حكمت قبل از ملك عظيم آمده است. (آرى نعمت‏هاى معنوى بر مادّى مقدّم است.) «آتينا... الكتاب و الحكمة و آتيناهم مُلكاً عظيماً»





۱۸ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 55، 56

-------------------------------------------
آيه
فَمِنْهُم مَّنْ ءَامَنَ بِهِ وَمِنْهُم مَّن صَدَّ عَنْهُ وَكَفَى بِجَهَنَّمَ سَعِيراً
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ بَِايَتِنَا سَوْفَ نُصْلِيهِمْ نَاراً كُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُم بَدَّلْنَهُمْ جُلُوداً غَيْرَهَا لِيَذُوقُواْ الْعَذَابَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَزِيزاً حَكِيماً
--------------------------------------------
ترجمه
پس بعضى از يهوديان به او (پيامبر اسلام) ايمان آوردند و بعضى (نه تنها ايمان نياوردند، بلكه) از ايمان آوردن مردم جلوگيرى كردند، و شعله‏ى سوزان دوزخ، براى كيفر آنان بس است.
همانا به زودى كسانى را كه به آيات ما كافر شدند در آتشى خواهيم افكند. هر چه پوست بدنشان بسوزد، پوست ديگرى بجاى آن قرار مى‏دهيم تا كيفر را بچشند. همانا خداوند توانا و حكيم است
---------------------------------------------
نکته ها
چون آنان هر لحظه، لجاجت مى‏كنند پس بايد هر لحظه با پوست جديد كيفر شوند. چنانكه در تفسير صافى آمده است: «ابن ابى العوجاء» يكى از مخالفان دين در عصر ائمه، از امام صادق‏عليه السلام پرسيد: گناه پوست جديد چيست؟ امام فرمود: پوست جديد، از سوخته‏هاى همان پوست اوّل است، مثل خشتى كه شكسته و خورد مى‏شود و بار ديگر گل و خشت تازه‏اى ساخته مى‏شود.
--------------------------------------------
پيام ها
1- كيفر كافران دائمى است. «بدّلناهم جلوداً»
2- پوست جديد، به خاطر چشيدن عذاب شديد است. (چون در سوختن، بيشتر درد و سوزش مربوط به پوست است واگر آتش به استخوان برسد، درد كم مى‏شود). «بدّلناهم جلوداً»
3- معاد جسمانى است. «بدّلناهم جلوداً»
4- هرگز عذاب، به خاطر استمرار، براى كافران عادّى نمى‏شود. «ليذوقوا العذاب»
5 - عذاب كردن دائمى كفّار حكيمانه است و هيچ نيروئى قادر بر جلوگيرى از قهر خداوند در دوزخ نيست. «عزيزاً حكيماً»




۱۸ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 57

-----------------------------------------
آيه
وَالَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّلِحَتِ سَنُدْخِلُهُمْ جَنَّتٍ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَرُ خَلِديِنَ فِيهَآ أَبَداً لَّهُمْ فِيهَآ أَزْوَ جٌ مُّطَهَّرَةٌ وَ نُدْخِلُهُمْ ظِلّاً ظَلِيلاً
-------------------------------------------
ترجمه
وكسانى را كه ايمان آورده وكارهاى نيك انجام داده‏اند، به زودى در باغ‏هايى كه از زير (درختان) آن نهرها جارى است وارد مى‏كنيم. آنان هميشه در آن جاودانند، برايشان در آن جا همسرانى پاكيزه است و آنان را در سايه‏هايى پايدار (بدون سردى وگرمى و طوفان) درآوريم.
------------------------------------------
نکته ها
در تربيت بايد بيم واميد در كنار هم باشد. در آيه قبل بيم بود واين آيه اميد است.
«ظَليل»، سايه‏ى كشيده و ممتد است.
امام صادق عليه السلام فرمود: مراد از ازواج مطهره همسرانى هستند كه از آلودگى به حيض و حدث پاكند.[1]
____________________________
1) من‏لايحضره‏الفقيه، ج‏1، ص‏50.
------------------------------------------
پيام ها
1- ايمان و عمل صالح دو شرط اساسى براى ورود به بهشت است. «امنوا و عملوا الصالحات سندخلهم»
2- لطف خدا سريع‏تر از قهر اوست. (در آيه قبل براى دوزخيان حرف «سوف» بكار رفته كه نشانه آينده دور است، ولى در اين آيه حرف «سين» «سيدخلهم» كه نشانه‏ى آينده نزديك است)
3- پاكى همسران بهشتى هم جسمى است و هم روحى. «مُطهّرة» به كسى گفته مى‏شود كه از نظر جسمى و روحى هر دو پاك و منزّه باشد.





۱۸ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۳
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۶
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۱۹,۲۵۹ بازدید
۱ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۳۶۶ بازدید
۱ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۰,۷۵۸ بازدید
۳ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۵,۰۴۶ بازدید
۳ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۷۵ بازدید
۳ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۸۹ بازدید
۴ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۰۷۰ بازدید
۵ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۱۴۱ بازدید
۱۲ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۵۴۰ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۱,۰۵۹ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۴۷۷ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۴۲ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۲۰۶ کاربر آنلاین است. (۱۲۸ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۲۰۶

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!