به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۱ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 58

-----------------------------------------
آيه
إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤَدُّواْ الأَمَنَتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُم بَيْنَ النَّاسِ أَن تَحْكُمُواْ بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُم بِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ سَمِيَعاً بَصِيراً
-----------------------------------------
ترجمه
همانا خداوند فرمانتان مى‏دهد كه امانتها را به صاحبانش بدهيد و هرگاه ميان مردم داورى كرديد، به عدل حكم كنيد. چه نيك است آنچه كه خداوند شما را بدان پند مى‏دهد. بى‏گمان خداوند شنواى بيناست.
-----------------------------------------
نکته ها
امانتدارى و رفتار عادلانه و دور از تبعيض، از نشانه‏هاى مهم ايمان است، چنانكه خيانت به امانت، علامت نفاق است. در حديث است: به ركوع و سجود طولانى افراد نگاه نكنيد، بلكه به راستگويى و امانتدارى آنان بنگريد.[1]
در روايات متعدّد، منظور از امانت، رهبرى جامعه معرّفى شده كه اهلش اهل‏بيت‏عليهم السلام مى‏باشند. اين مصداق بارز عمل به اين آيه است.
آرى، كليد خوشبختى جامعه، بر سر كار بودن افراد لايق ورفتار عادلانه است و منشأ نابسامانى‏هاى اجتماعى، رياست نااهلان وقضاوت‏هاى ظالمانه است.[2]
خيانت در امانت شامل كتمان علم، حرفه وحقّ، تصاحب اموال مردم، اطاعت از رهبران غير الهى، انتخاب همسر يا معلّم نااهل براى فرزندان و... مى‏شود.
امام باقر وامام صادق عليهما السلام فرمودند: اوامر ونواهى خدا امانت‏هاى الهى است.[3]
امام صادق عليه السلام در تفسير اين آيه فرمود: خداوند امر فرموده كه هر امامى آنچه در نزدش است به امام بعد از خود بسپارد.[4]
امانت سه گونه است:
الف: ميان انسان وخدا. (وظايف وواجباتى كه بر انسان تعيين شده است.)[5]
ب: ميان انسان و ديگران. (اموال يا اسرار ديگران نزد انسان)
ج: ميان انسان و خودش. (مثل علم و عمر و قدرت كه در دست ما امانتند.)
___________________________
1) كافى، ج‏2، ص 105.
2) حضرت اميرعليه السلام فرموده است: «من تقدّم على قوم و هو يرى فيهم من هو افضل، فقد خان اللّه و رسوله والمؤمنين» هر كس خود را در جامعه بر ديگران مقدّم بدارد و پيشوا شود در حالى كه بداند افراد لايق‏تر از او هستند، قطعاً او به خدا و پيامبر و مؤمنان خيانت كرده است. الغدير، ج 8.
3) تفسير نورالثقلين.
4) كافى، ج‏1، ص‏277.
5) تفسير مجمع‏البيان.
-------------------------------------------
پيام ها
1- سپردن امور به كاردانان و قضاوت عادلانه، از مصاديق عمل صالح و از نشانه‏هاى ايمان است. (با توجّه به آيه قبل)
2- هر امانتى صاحبى دارد وهركس لياقت واستعداد كار ومقامى را دارد. «اهلها»
3- در اداى امانت و دادگرى، ايمان شرط نيست. نسبت به همه‏ى مردم بايد امين و دادگر بود. «اهلها، الناس»
4- قاضى و حاكم بايد عادل باشد. «تحكموا بالعدل»
5 - تشكيل حكومت لازم است. لازمه‏ى سپردن مسئوليّت‏ها به اهلش و قضاوت عادلانه برقرارى نظام و حكومت الهى است. «تؤدّوا الامانات... تحكموا بالعدل»
6- موعظه‏ى خوب، آن است كه علاوه بر پندهاى اخلاقى، به مسائل اجتماعى و قضايى هم توجّه كند. «نعمّا يعظكم به»
7- اگر مردم هم خيانت در امانت يا ستم در قضاوت را نفهمند، خدا بينا و شنواست. «انّ اللّه كان سميعاً بصيراً»





۱۸ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 59

-----------------------------------------
آيه
يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ أَطِيعُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِى الْأَمْرِ مِنكُمْ فَإِن تَنَزَعْتُمْ فِى شَىْ‏ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهَ وَالْيَوْمِ الْأَخِرِ ذَ لِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلاً
-------------------------------------------
ترجمه
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! خدا را اطاعت كنيد و از رسول و اولى الامر خود (جانشينان پيامبر) اطاعت كنيد. پس اگر درباره چيزى نزاع كرديد آن را به حكم خدا و پيامبر ارجاع دهيد، اگر به خدا و قيامت ايمان داريد. اين (رجوع به قرآن و سنّت براى حلّ اختلاف) بهتر و پايانش نيكوتراست.
---------------------------------------------
نکته ها
آيه‏ى قبل، بيان وظايف حكّام بود كه دادگر و امانتدار باشند، اين آيه به وظيفه‏ى مردم در برابر خدا و پيامبر اشاره مى‏كند. با وجود سه مرجع «خدا»، «پيامبر» و «اولى الامر» هرگز مردم در بن‏بست قرار نمى‏گيرند.
آمدن اين سه مرجع براى اطاعت، با توحيد قرآنى منافات ندارد، چون اطاعت از پيامبر و اولى الامر نيز، شعاعى از اطاعت خدا و در طول آن است، نه در عرض آن و به فرمان خداوند اطاعت از اين دو لازم است.
در تفسير نمونه به نقل از ابن عباس آمده است كه وقتى پيامبر اسلام، هنگام عزيمت به تبوك، على عليه السلام را در مدينه به جاى خود نهاد و فرمود: «انت منّى بمنزلة هارون من موسى» اين آيه نازل شد.
در آيه قبل سفارش شد كه امانات به اهلش سپرده شود. اين آيه گويا مى‏فرمايد: اين سپردن به اهل، در سايه اطاعت از خدا و رسول و اولى‏الامر است.
تكرار فرمانِ «اطيعوا» رمز تنوّع دستورهاست. پيامبر گاهى بيان احكام الهى مى‏كرد، گاهى دستور حكومتى مى‏داد ودو منصب «رسالت» و«حكومت» داشت. قرآن گاهى خطاب به پيامبر مى‏فرمايد: «انزلنا اليك الذّكر لتبيّن للناس ما نزل اليهم» آنچه ر[1]ا نازل كرده‏ايم براى مردم بيان كن. و گاهى مى‏فرمايد: «لتحكم بين الناس بما اراك اللّه»[2] ميان مردم بر اساس قوانين الهى، حكومت و قضاوت كن.
قرآن درباره مفسدان، مسرفان، گمراهان، جاهلان، جبّاران و... دستور «لاتطع» و «لاتتّبع» مى‏دهد. بنابراين موارد «اطيعوا» بايد كسانى باشند كه از اطاعتشان نهى نشده باشد و اطاعتشان در تضادّ با اوامر خدا و رسول قرار نگيرد.
در آيه اطاعت از اولى‏الامر مطرح شده است، ولى به هنگام نزاع، مراجعه به آنان مطرح نشده، بلكه تنها مرجع حلّ نزاع، خدا و رسول معرفى شده‏اند. و اين نشانه آن است كه اگر در شناخت اولى‏الامر و مصداق آن نيز نزاع شد به خدا و رسول مراجعه كنيد كه در روايات نبوى، اولى‏الامر اهل‏بيت پيامبر معرفى شده‏اند.[3]
حسين‏بن ابى‏العلاء گويد: من عقيده‏ام را درباره‏ى اوصياى پيامبر واينكه اطاعت آنها واجب است، بر امام صادق‏عليه السلام عرضه كردم، حضرت فرمود: آرى چنين است، اينان همان كسانى هستند كه خداوند درباره‏ى آنان فرموده: «اطيعوا اللّه...» و همان كسانى‏اند كه درباره‏ى آنها فرموده: «انمّا وليّكم اللّه... و هم راكعون»[4]
حضرت على‏عليه السلام در خطبه 125 نهج‏البلاغه و عهدنامه مالك‏اشتر فرمودند: مراد از مراجعه به خدا و رسول، مراجعه به آيات محكمات وسنّتى كه همه بر آن اتّفاق داشته باشند.
حضرت على‏عليه السلام فرمود: هر حاكمى كه به غير از نظر اهل‏بيت معصوم پيامبرعليهم السلام قضاوت كند، طاغوت است.[5]
__________________________
1) نحل، 44.
2) نساء، 105.
3) كمال الدين صدوق، ص‏222.
4) كافى، ج‏1، ص 187.
5) دعائم‏الاسلام، ج‏2، ص‏530.
-----------------------------------------
پيام ها
1- مردم بايد نظام اسلامى را بپذيرند و از رهبران الهى آن در قول و عمل پشتيبانى كنند. «اطيعوااللّه و اطيعواالرسول و اولى الامر منكم»
2- اسلام مكتبى است كه عقايد و سياستش بهم آميخته است. اطاعت از رسول و اولى‏الامر كه امرى سياسى است، به ايمان به خدا و قيامت كه امرى اعتقادى است، آميخته است. «اطيعوااللّه و اطيعوا الرسول و اولى الامر»
3- سلسله مراتب در اطاعت بايد حفظ شود. «اللّه، الرسول، اولى الامر»
4- اولى الامر بايد همچون پيامبر معصوم باشند، تا اطاعت از آنها در رديف اطاعت پيامبر، بى‏چون و چرا باشد. «اطيعواالرسول و اولى الامر»
5 - اطاعت از حاكمى واجب است كه مؤمن و از خود مردم با ايمان باشد. «اطيعوا... منكم»
6- نام اولى الامر در كنار نام خدا و رسول، همراه با اطاعت مطلق، نشان آن است كه مسئول حكومت و نظام اسلامى بايد از قداست والايى برخوردار باشد. «اطيعواالرسول و اولى الامر»
7- نشانه‏ى ايمان واقعى، مراجعه به خدا و رسول، هنگام تنازع و بالا گرفتن درگيرى‏هاست و اطاعت در شرايط عادّى كار مهمّى نيست. «فان تنازعتم»
8 - يكى از وظايف حكومت اسلامى ايجاد وحدت و حل تنازعات است. «ان تنازعتم...»
9- دين كامل بايد براى همه‏ى اختلاف‏ها، راه حل داشته باشد. « فى شى‏ء فردوه الى‏اللّه و الرسول»
10- پذيرش فرمان از حكومت‏هاى غير الهى و طاغوت، حرام است. «فردّوه الى اللَّه والرسول»
11- اگر همه‏ى فرقه‏ها، قرآن و سنّت را مَرجع بدانند، اختلاف‏ها حل شده، وحدت و يكپارچگى حاكم مى‏شود. «فردّوه الى اللَّه والرسول»
12- مخالفان با احكام خدا و رسول و رهبران الهى، بايد در ايمان خود شك كنند. «ان كنتم تؤمنون...»
13- برنامه عملى اسلام بر اساس برنامه اعتقادى آن است. «اطيعوا... ان كنتم تؤمنون» به عبارت ديگر ايمان به خدا و قيامت، پشتوانه‏ى اجرايى احكام اسلام و مايه‏ى پرهيز از نافرمانى خدا و رسول است.
14- دورانديشى و رعايت مصالح درازمدّت، ميزان ارزش است. «احسن تأويلا»




۱۸ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 60

----------------------------------------------
آيه
أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ ءَامَنُواْ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ يُرِيدُونَ أَن يَتَحَاكَمُواْ إِلَى الطَّغُوتِ وَقَدْ أُمِرُواْ أَن يَكْفُرُواْ بِهِ وَيُرِيدُ الشَّيْطَنُ أَن يُضِلَّهُمْ ضَلَلاً بَعِيداً
-------------------------------------------
ترجمه
آيا كسانى را كه مى‏پندارند به آنچه بر تو و آنچه (بر پيامبران) پيش از تو نازل‏شده است، ايمان آورده‏اند نمى‏بينى كه مى‏خواهند داورى را نزد طاغوت (وحكّام باطل) ببرند، در حالى كه مأمورند به طاغوت، كفر ورزند. و شيطان مى‏خواهد آنان را گمراه كند، گمراهى دور و درازى!
---------------------------------------
نکته ها
آيه‏ى قبل، مرجع در منازعات را خدا و پيامبر معرفى كرد، اين آيه در انتقاد از كسانى است كه مرجع نزاع خود را طاغوت قرار مى‏دهند.
ميان يك منافق مسلمان‏نما و يك يهودى نزاع شد. بنا بر داورى گذاشتند. يهودى پيامبر را به خاطر امانت وعدالت به داورى قبول كرد، ولى آن منافق گفت: من به داورى كعب‏بن اشرف (كه از بزرگان يهود بود) راضيم، زيرا مى‏دانست كه با هدايايى مى‏تواند نظر كعب را به نفع خود جلب كند. اين آيه در نكوهش آن رفتار نازل شد.
به تعبير امام صادق عليه السلام طاغوت، كسى است كه به حقّ حكم نكند و در برابر فرمان خدا، دستور دهد و اطاعت شود.[1]
__________________________
1) تفسير نمونه.
----------------------------------------
پيام ها
1- ايمان بدون تبرّى از طاغوت، ايمان نيست، خيال ايمان است. «يزعمون انّهم آمنوا... يتحاكموا الى الطاغوت»
2- اديان، هدف و ماهيّت مشترك دارند و ايمان به دستورات همه‏ى انبيا لازم است. «انزل اليك و ما انزل من قبلك»
3- سازش با طاغوت، حرام است. «أمروا ان يكفروا به»
4- ابتدا راه حقّ را نشان دهيد، سپس راه باطل را نفى كنيد. «فرُدّوه الى اللَّه و الرسول... يريدون ان يتحاكموا الى طاغوت»
5 - حتّى فكر و اراده‏ى مراجعه به طاغوت مورد انتقاد است. «يريدون ان يتحاكموا الى الطاغوت»
6- موفّقيت شيطان، در سايه‏ى اطاعت مردم از طاغوت‏هاست. «يتحاكموا الى الطاغوت... يريدالشيطان ان يضلّهم»
7- منافق، طاغوت و شيطان در يك خط و در برابر پيامبرانند. «الّذين يزعمون... يتحاكموا الى الطاغوت... يريد الشيطان»
8 - كفر به طاغوت وحرام بودن مراجعه به دادگاه‏هاى طاغوتى، فرمان همه اديان آسمانى است. «الم تَر... اُنزل اليك وما انزل من قبلك... يتحاكموا الى الطاغوت»
9- در حل اختلافات داخلى، سراغ بيگانگان رفتن، خواست شيطان و ممنوع است. «يريد الشيطان...»
10- منافقان، تحت اراده‏ى شيطانند و طاغوت‏ها دام‏ها و ابزار كار شيطانند. «يريد الشيطان ان يضلهم»
11- نتيجه مراجعه به طاغوت سقوط به درّه هولناك است. «ضلالاً بعيداً»





۱۸ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 61

-----------------------------------------
آيه
وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَواْ إلَى مَآ أَنْزَلَ اللَّهُ وإِلى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَفِقِينَ يَصُدُّونَ عَنْكَ صُدُوداً
-----------------------------------------
ترجمه
و چون به آنان گفته شود (كه براى داورى) به سوى آنچه خداوند نازل كرده و به سوى پيامبر بياييد، منافقان را مى‏بينى كه به شدّت از پذيرش دعوت تو روى مى‏گردانند.
-----------------------------------------
پيام ها
1- گرچه منافقان، تسليم قانون خدا و فرمان پيامبر نيستند، ولى ما بايد آنان را دعوت كنيم. «قيل لهم تعالوا»
2- در پذيرش دعوت انبيا، رشد وبرترى است. («تعالوا» دعوت به بالاآمدن است)
3- كتاب و سنّت هماهنگ هستند، وگرنه ارجاع مردم به دو چيز متضاد حكيمانه نيست. «الى ما انزل اللَّه و الى الرّسول»
4- مراجعه به طاغوت و قضاوت خواهى از بيگانگان، خصلت و روحيّه‏ى منافقان است كه با رهبر آسمانى مخالفت و از راه حقّ اعراض كنند. (كلمه «يصدّون» نشانه‏ى خصلت و استمرار است)
5 - منافق، علاوه بر اعراض خود، مانع راه ديگران نيز مى‏شود. «يصدون»
6- آنچه پرده از كفر منافقان برمى‏دارد، مخالفتشان با رهبرى الهى است. «عنك»
7- منافقان، حساسيّتى نسبت به ايمان قلبى مردم به خداوند ندارند، ناراحتى عمده‏ى آنان اجتماع مردم برگرد رهبر آسمانى است. «يصدّون عنك صدوداً»




۱۹ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 62

----------------------------------------
آيه
فَكَيْفَ إِذَآ أَصبَتْهُم مُّصِيَبةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَآءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَآ إلَّآ إِحْسَناً وَتَوْفِيقاً
-------------------------------------
ترجمه
پس چگونه وقتى به خاطر كارهايى كه از قبل انجام دادند، مصيبتى و مشكلى به آنان مى‏رسد و (از براى رهايى از آن) سراغ تو مى‏آيند، به خدا سوگند ياد مى‏كنند كه هدف ما (از مراجعه به طاغوت) جز نيكى وتوافق (ميان دو طرف نزاع) نبوده است.
-------------------------------------
نکته ها
توجيه منافقان براى داورى نزد طاغوت اين بود كه هدف، آشتى دادن بوده و اگر براى داورى نزد پيامبر مى‏رفتيم و او به نفع يك طرف حكم مى‏داد، قهراً ديگرى از رسول خدا دلگير مى‏شد و سر و صدا به پا مى‏كرد كه با شأن پيامبر سازگار نبود، از اين رو براى حفظ آبرو و موقعيّت و محبوبيّت پيامبر، نزاع را نزد وى نبرديم.
------------------------------------
پيام ها
1- عامل خطر كارهاى خود انسان است. «مصيبة بما قدّمت ايديهم»
2- مسلمانان چند چهره و منافق، هنگام بروز مشكل و احساس خطر به سراغ رهبران الهى مى‏آيند. «جاؤك»
3- مراجعه به طاغوت، نابسامانى‏ها و مصائبى دارد، «اصابتهم مصيبة» كه ناگزير بايد به راه انبياء برگرديد. «جاؤك»
4- منافقان، خلاف‏هاى خود را توجيه مى‏كنند. «ان اردنا الاّ احساناً»
5 - منافق سوگند به خدا را پوششى براى اهداف خود قرار مى‏دهد. «يحلفون بالله»
6- گاهى واژه‏هاى مقدّس دستاويز افراد نامقدّس مى‏شود. «احساناً و توفيقاً»




۱۹ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 63

---------------------------------------
آيه
أُوْلَئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِى قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَ قُلْ لَّهُمْ فِى أَنْفُسِهِمْ قَوْلَا بَلِيغاً
-------------------------------------------
ترجمه
آنان كسانى‏اند كه خداوند، آنچه را در دل دارند مى‏داند. پس از آنان درگذر و پندشان ده و با آنان سخنى رسا كه در جانشان بنشيند بگوى.
---------------------------------------------
پيام ها
1- تلاش منافقان بيهوده است، چون خداوند هم از درون و نياتشان آگاه است و هم بموقع، افشاگرى مى‏كند. «يعلم اللّه ما فى قلوبهم»
2- معذرت خواهى منافقان، صادقانه نيست، وگرنه فرمان اعراض از آنان صادر نمى‏شد. «يعلم اللّه ما فى قلوبهم فأعرض عنهم»
3- شيوه‏ى برخورد رهبر با منافقان بايد شيوه‏ى اعراض و موعظه باشد. «فأعرض عنهم و عِظهم»
4- در مقام موعظه، بايد با صراحت، منافقان را نسبت به عواقب كار و سرنوشتشان هشدار داد. «فى انفسهم قولاً بليغاً»





۱۹ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 64

-----------------------------------
آيه
وَمَآ أَرْسَلْنَا مِنْ رَّسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُواْ أَنْفُسَهُمْ جَآءُوكَ فَاسْتَغْفَرَوُاْ اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُواْ اللَّهَ تَوَّاباً رَّحِيماً
-----------------------------------------
ترجمه
و ما هيچ پيامبرى را نفرستاديم مگر براى آنكه با اذن خداوند فرمان برده شود و اگر آنان هنگامى كه به خود ستم كردند (از راه خود برگشته و) نزد تو مى‏آمدند و از خداوند مغفرت مى‏خواستند و پيامبر هم براى آنان استغفار مى‏كرد قطعاً خداوند را توبه‏پذير و مهربان مى‏يافتند.
--------------------------------------
نکته ها
سيماى يك جامعه و مديريّت سالم آن است كه مردمش با ايمان، رهبرش آسمانى، فرمان‏برى و اطاعت مردم قوى، منحرفانش پشيمان و اهل استغفار و رهبرش پذيرا و مهربان باشد.
چنانكه دعاى پيامبر در حقّ مؤمنان مستجاب است، «استغفر لهم الرسول لوجدوا اللّه» دعاى نيكان و فرشتگان نيز در حقّ آنان اثر دارد. در يك جا استغفار فرشتگان براى مردم مطرح است. «و يستغفرون لمن فى‏الارض»[1] و در جاى ديگر براى مؤمنان. «و يستغفرون للذين آمنوا»[2]
__________________________
1) شورى، 5.
2) غافر، 7.
---------------------------------------
پيام ها
1- هدف از فرستادن انبيا، هدايت مردم از طريق اطاعت از آنان است. «الا ليطاع»
2- اطاعت مخصوص خداست. حتّى اطاعت از پيامبران بايد با اذن خدا باشد و گرنه شرك است. «ليطاع باذن اللّه»
3- توبه‏ى ترك رهبر، بازگشت به رهبر است. «ليطاع - جاؤك»
4- رها كردن انبيا ورجوع به طاغوت، ظلم به مقام انسانى خود است. «ظلموا انفسهم» (با توجّه به ارتباط اين آيه با آيات قبل)
5 - پيوند همه مردم با رسول‏اللّه بايد محكم باشد. چه مؤمن چه فاسق. مؤمن براى كسب فيض و فاسق براى درك شفاعت. «جاؤك»
6- راه بازگشت و توبه براى خطاكاران و حتّى منافقان باز است. (با توجّه به آيات قبل كه مربوط به منافقان است) «فاستغفروا اللّه»
7- زيارت رهبران آسمانى و استمداد و توسل از طريق آن عزيزان، مورد تأييد قرآن است. «جاؤك فاستغفروااللّه و استغفر لهم الرسول»
8 - پيامبر بخشنده‏ى گناه نيست، واسطه‏ى عفو الهى است. «استغفر لهم الرسول»
9- خطاكار، ابتدا بايد پشيمان شود وبه سوى حقّ برگردد، سپس براى استحكام رابطه با خدا، از مقام رسالت كمك بگيرد. «استغفروا اللّه واستغفر لهم الرسول»
10- گناهكاران نبايد مأيوس شوند، استغفار، توبه و زيارت اولياى خدا، وسيله‏اى براى بازسازى روحى آنان است. «جاءوك فاستغفروا...»
11- در زيارت رسول خدا و اقرار به لغزش و استغفار خود احساس سبك شدن از گناه به انسان دست مى‏دهد. «لوجدوا اللَّه تواباً»
12- اگر خطاكاران را بخشيديد به آنان محبّت نيز بكنيد. «توّاباً رحيماً»
13- گناه، حجابى ميان انسان و رحمت الهى است و همين كه آن حجاب برطرف شد، رحمت دريافت مى‏شود. «استغفر.... لوجدوا اللَّه»
14- اقرار و اعتراف به گناه و استغفار از آن در محضر اولياى خدا، وسيله و زمينه‏ى عفو الهى است. «جاؤك فاستغفروا... لوجدوا اللَّه توّاباً رحيماً»




۱۹ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 65

-----------------------------------------
آيه
فَلَا وَرَبِّكَ لَايُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيَما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَايَجِدُواْ فِى أَنْفُسِهِمْ حَرَجَاً مِّمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُواْ تَسْلِيماً
---------------------------------------
ترجمه
نه چنين است؛ به پرودگارت سوگند، كه ايمان (واقعى) نمى‏آورند مگر زمانى كه در مشاجرات و نزاع‏هاى خود، تو را داور قرار دهند، ودر دل خود هيچ‏گونه احساس ناراحتى از قضاوت تو نداشته باشند (و در برابر داورى تو) كاملاً تسليم باشند.
---------------------------------------
نکته ها
ميان زبيربن عوام - از مهاجرين - و يكى از انصار، بر سر آبيارى نخلستان نزاع شد. پيامبر قضاوت كرد كه چون قسمت بالاى باغ، از زبير است، اوّل او آبيارى كند. مرد انصارى از قضاوت پيامبر ناراحت شد و گفت چون زبير، پسر عمه توست، به نفع او داورى كردى! رنگ پيامبر پريد و اين آيه نازل شد. عجبا كه خودشان رسول‏اللّه را به داورى پذيرفته‏اند، ولى سرباز مى‏زنند!
امام صادق‏عليه السلام فرمود: اگر كسانى اهل نماز و حج و زكات باشند، ولى نسبت به كارهاى پيامبرصلى الله عليه وآله سوءظن داشته باشند، در حقيقت مؤمن نيستند. سپس اين آيه را تلاوت فرمودند.[1]
_____________________________
1) تفسير نورالثقلين ؛ كافى، ج‏1، ص‏390.
---------------------------------------------
پيام ها
1- نشانه‏هاى ايمان راستين سه چيز است:
الف: به جاى طاغوت، داورى را نزد پيامبر بردن. «يحكموك»
ب: نسبت به قضاوت پيامبر، سوءظن نداشتن. «لايجدوا فى انفسهم حرجاً»
ج: فرمان پيامبر را با دلگرمى پذيرفتن و تسليم بودن. «و يسلّموا تسليما»
2- اسلام، علاوه بر تسليم ظاهرى، به ابعاد روحى و تسليم قلبى توجّه كامل دارد. «لا يجدوا فى انفسهم حرجاً»
3- قضاوت، از شؤون رسالت و ولايت است. «ممّا قَضيت»
4- وجوب تسليم در برابر قضاوت پيامبر، نشان عصمت اوست. «يُسلّموا تسليماً»




۱۹ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 66

-------------------------------------
آيه
وَلَوْ أَنَّا كَتَبْنَا عَلَيْهِمْ أَنِ اقْتُلُواْ أَنْفُسَكُمْ أَوِ اخْرُجُواْ مِنْ دِيَرِكُم مَّافَعَلُوهُ إِلَّا قَلِيلٌ مِّنْهُمْ وَلَوْ أَنَّهُمْ فَعَلُواْ مَا يُوْعَظُونَ بِهِ لَكَانَ خَيْراً لَّهُمْ وَأَشَدَّ تَثْبِيتاً
-----------------------------------------
ترجمه
و اگر به آنان حكم مى‏كرديم كه تن به كشتن دهيد (ويكديگر را به فرمان ما بكشيد) يا از خانه و سرزمين خود بيرون رويد، جز افرادى اندك، اين دستور را انجام نمى‏دادند و اگر آنان به آنچه پند داده مى‏شوند عمل مى‏كردند، برايشان بهتر و در پايدارى مؤثرتر بود.
------------------------------------------
نکته ها
اين آيه اشاره دارد به تكليف‏هاى سختى كه براى امّت‏هاى پيشين بوده است، مثلاً خداوند به كيفر گوساله‏پرستى بنى‏اسرائيل، فرمان داد يكديگر را بكشند. چون براى گناهى بزرگ مثل بت پرستى، جبرانى عظيم مانند كشتن يكديگر و بيرون رفتن از شهر و ديار خود لازم بود.
--------------------------------------
پيام ها
1- مؤمنان بايد خود را بسنجند، كه اگر فرمان سختى صادر شد، در برابر آن چگونه خواهند بود؟ «و لو انّا كتبنا عليهم»
2- هنگام امتحان، افراد كمترى از عهده‏ى انجام تكليف و اثبات ادعا برمى‏آيند. «ما فعلوه الا قليل»
3- فرمان كفر به طاغوت و رجوع به پيامبر و تسليم قضاوت‏هاى او بودن، موعظه و خيرخواهى الهى است. «ما يوعظون به لكان خيراً لهم»
4- خير و سعادت در گرو عمل است «فعلوا - خيراً»
5 - احكام الهى (اوامر و نواهى) مواعظ خداوند است. «فعلوا ما يوعظون به»
6- هرچه در راه خدا گام برداريم، ثبات قدم وايمان بيشتر مى‏شود. «فعلوا...اشدّ تثبيتاً»
7- عمل، در نفس و روح اثر دارد. عمل به احكام، سبب پايدارى ايمان است.«فعلوا... اشدّ تثبيتاً»
8 - تكاليف الهى هرچند به ظاهر ناخوشايند و سخت باشد، ولى به خير و صلاح انسان است. «و لو انّهم فعلوا... لكان خيراً لهم»




۱۹ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 67، 68

----------------------------------------
آيه
وَإِذاً لَّأَتَيْنَهُم مِّن لَّدُنَّآ أَجْراً عَظِيماً
وَلَهَدَيْنَهُمْ صِرَ طَاً مُّسْتَقِيماً
-----------------------------------------
ترجمه
و در اين صورت يقيناً ما از جانب خود پاداشى بزرگ به آنان مى‏داديم.
و قطعاً آنان را به راهى راست هدايت مى‏كرديم.
------------------------------------------
پيام ها
1- رسيدن به خير، ثبات قدم، اجر بزرگ و رهيابى به راه مستقيم، در سايه‏ى عمل به مواعظ و پشتكار انسان است. «فعلوا... خيراً - تثبيتاً - اجراً - مستقيماً»
2- گام نهادن در راه خير، سبب رسيدن به خير بالاتر و بيشتر مى‏شود. «فعلوا - اشدّ تثبيتاً - اجراً عظيماً - صراطاً مستقيماً»




۱۹ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۳
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۶
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۱۹,۳۹۸ بازدید
۱ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۳۷۴ بازدید
۱ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۰,۸۹۲ بازدید
۳ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۵,۰۷۳ بازدید
۳ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۷۶ بازدید
۳ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۸۹ بازدید
۴ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۰۸۴ بازدید
۵ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۱۴۴ بازدید
۱۲ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۵۵۱ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۱,۰۷۹ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۴۷۷ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۴۳ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۲۵۲ کاربر آنلاین است. (۱۷۴ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۲۵۲

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!