به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۴ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 7

--------------------------------------
آيه
لِلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِّمَّا تَرَكَ الْوَ لِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ وَلِلنِّسَآءِ نَصِيبٌ مِّمَّا تَرَكَ الْوَلِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ مِمَّا قَلَّ مِنْهُ أَوْ كَثُرَ نَصِيباً مَّفْرُوضاً
-------------------------------------------
ترجمه
براى مردان، از آنچه پدر و مادر ونزديكان، (پس از مرگ) بر جاى گذاشته‏اند سهمى است، وبراى زنان (نيز) از آنچه پدر ومادر وخويشاوندان بر جاى گذاشته‏اند، سهمى است، خواه (مقدار مال) كم باشد يا زياد، سهمى معيّن و مقرّر است.
-------------------------------------------
پيام ها
1- زنان همانند مردان حقّ ارث دارند و دين، حافظ حقوق آنان است. «للرّجال نصيب... للنّساء نصيب»
2- ارث، از اسباب مالكيّت است. «للرّجال نصيبٌ»
3- خويشاوندى كه نزديك‏تر است، در ارث مقدّم‏تر است. «الاقربون»
4- تقسيم عادلانه‏ى ميراث، مهمّ است ،نه مقدار آن.«قَلّ منه او كثر»
5 - سهم ارث، تغيير ناپذير است. «نصيباً مفروضا»




۱۸ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 8

--------------------------------------------
آيه
وإذَا حَضَرَ الْقِسْمَةَ أُوْلُواْ الْقُرْبَى وَالْيَتَمى والْمَسَكِينَ فَارْزُقُوهُمْ مِّنْهُ وَقُولُواْ لَهُمْ قَوْلاً مَّعْرُوفاً
---------------------------------------------
ترجمه
واگر هنگام تقسيم (ارث) خويشاوندانى (كه ارث نمى‏برند)ويتيمان ومستمندان حاضر شدند، پس چيزى از آن مال به آنان روزى دهيد و با آنان پسنديده سخن بگوئيد.
--------------------------------------------
نکته ها
از اينكه كلمه‏ى «اولواالقربى» در كنار «اليتامى» و «المساكين» آمده، معلوم مى‏شود كه مراد از بستگان، بستگانى‏هستند كه فقيرند وبه طور طبيعى ارث نمى‏برند، و سفارش عاطفى آخر آيه نيز اين معنا را تأييد مى‏كند.
-------------------------------------------
پيام ها
1- به نگاه‏ها، حضورها وتوقّعات طبيعى محرومان توجّه كنيد. «واذا حضر القسمة»
2- اموال ارثى را مخفيانه تقسيم نكنيد، تا امكان حضور ديگران هم باشد. «حَضر القسمة اولوا القربى»
3- در تقسيم ارث، علاوه بر افرادى كه سهم مشخّص دارند، به فكر محرومان و يتيمان نيز باشيد. «نصيباً مفروضاً... فارزقوهم منه»
4- با هداياى مالى و زبان شيرين، از كينه‏ها و حسادت‏ها، پيشگيرى و پيوندهاى خانوادگى را مستحكم‏تر كنيد. «فارزقوهم ... قولوا»
5 - هداياى مادّى، همراه با محبّت و عواطف معنوى باشد. «قولوا لهم قولاً معروفاً»





۱۸ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 9

--------------------------------------
آيه
وَلْيَخْشَ الَّذِينَ لَوْ تَرَكُواْ مِنْ خَلْفِهِمْ ذُرِّيَّةً ضِعَفاً خَافُواْ عَلَيْهِمْ فَلْيَتَّقُواْ اللَّهَ وَلْيَقُولُواْ قَوْلاً سَدِيداً
----------------------------------------
ترجمه
و كسانى كه اگر پس از خود فرزندان ناتوانى به يادگار بگذارند، بر (فقر آينده) آنان مى‏ترسند، بايد (از ستم درباره يتيمان مردم نيز) بترسند. از خداوند پروا كنند و سخنى استوار گويند.
------------------------------------------
نکته ها
به گفته‏ى روايات، خوردن مال يتيم، هم بازتاب دنيوى دارد و هم اخروى. در دنيا خسارت به اولاد مى‏رسد، كه در اين آيه مطرح شده و در آخرت، عذاب دوزخ دارد كه در آيه‏ى بعد مطرح شده است.[1]
ممكن است مراد آيه، نهى از انفاق و وصيت‏هاى غير متعادل باشد، بدين معنا كه: مبادا با داشتن كودكان خردسال و ضعيف، همه‏ى اموال خود را وقف يا انفاق كنيد و پس از مرگ، اولاد خود را در فقر و بدبختى رها سازيد.[2] و ممكن است خطاب آيه به كسانى باشد كه فرزندان عقب افتاده دارند، تا آينده‏ى آنان را با برنامه ريزى تأمين كنند.[3]
در رسيدن به خير يا شرّ، ميان نسل‏ها ارتباط است، زيرا آثار عمل محدود به عمر ما نيست، شرّ كار پدر به فرزند مى‏رسد و به عكس، اولاد از آثار كار نيك پدر بهره‏مند مى‏شود. داستان موسى و خضر و مرمّت ديوارى كه گنج يتيم را در خود داشت، از نمونه‏هاى آن است كه قرآن درباره آن مى‏فرمايد: «كان‏أبوهماصالحاً»[4]
___________________________
1) تفسير نورالثقلين.
2) تفسير مجمع‏البيان.
3) تفسير كبيرفخررازى.
4) كهف، 82.
----------------------------------------
پيام ها
1- بايد خود را جاى ديگران گذاشت، تا دردها را بهتر درك كرد. با يتيمان مردم چنان رفتار كنيم كه دوست داريم با يتيمان ما آنگونه رفتار شود. «تركوا من خلفهم ذرّيةً ضعافاً»
2- هركه آتشى روشن كند، دودش به چشم خودش مى‏رود. ظلم امروز به ايتام مردم، به صورت سنّت در جامعه در مى‏آيد و فردا دامن يتيمان ما را هم مى‏گيرد. «وليخش الّذين لو تركوا...»
3- در شيوه‏هاى تبليغى، بايد از عواطف وفطريّات هم استفاده كرد. «ذرّية ضعافاً»
4- نه خيانت در اموال يتيمان، نه خشونت در گفتار با آنان. «فليتّقوااللّه وليقولوا...»
5 - يتيمان، در كنار لباس وخوراك، به محبّت و عاطفه و ارشاد هم نياز دارند. «وليقولوا قولاً سديداً»





۱۸ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 10

----------------------------------------
آيه
إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوَ لَ الْيَتَمَى ظُلْماً إِنَّمَا يَأْكُلُونَ فِى بُطُونِهِمْ نَاراً وَسَيَصْلَوْنَ سَعِيراً
------------------------------------------
ترجمه
همانا، آنان كه اموال يتيمان را به ستم مى‏خورند، در حقيقت، آتشى را در شكم خود فرو مى‏برند و بزودى در آتشى افروخته وارد خواهند شد.
------------------------------------------
نکته ها
علامه طباطبايى اين آيه را دليل بر تجسّم اعمال در قيامت دانسته است، زيرا قرآن مى‏فرمايد: مال يتيم به صورت آتش مى‏شود و خورنده‏ى آن را مى‏سوزاند.
------------------------------------------
پيام ها
1- چهره‏ى واقعى خوردن مال يتيم در دنيا، به صورت خوردن آتش در قيامت آشكار خواهد شد. «يأكلون اموال اليتامى... يأكلون... نارا»
2- حضور در منزل ايتام و خوردن از مال آنان، در صورتى كه مايه‏ى ضرر و زيان به آنان نباشد، اشكالى ندارد. «يأكلون... ظلما»




۱۸ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 11

-----------------------------------------
آيه
يُوصِيكُمُ اللَّهُ فِى أَوْلَدِكُمْ لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ فَإِنْ كُنَّ نِسَآءً فَوْقَ اثْنَتَيْنِ فَلَهُنَّ ثُلُثَا مَا تَرَكَ وَإِنْ كَانَتْ وَ حِدَةً فَلَهَا النِّصْفُ وَ لِأَبَوَيْهِ لِكُلِّ وَ حِدٍ مِّنْهُمَا السُّدُسُ مِمَّا تَرَكَ إِنْ كَانَ لَهُ وَلَدٌ فَإِنْ لَّمْ يَكُنْ لَّهُ وَلَدٌ وَ وَرِثَهُ أَبَوَاهُ فَلِأُمِّهِ الثُّلُثُ فَإِنْ كَانَ لَهُ إِخْوَةٌ فَلِأُمِّهِ السُّدُسُ مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصِى بِهَآ أَوْ دَيْنٍ ءَاَبَآؤُكُمْ وَ أَبْنَآؤُكُمْ لَاتَدْرُونَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ لَكُمْ نَفْعاً فَرِيضَةً مِّنَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيماً حَكِيماً
--------------------------------------
ترجمه
خداوند درباره (ارث) فرزندانتان به شما سفارش مى‏كند، براى پسر مانند سهم دو دختر است، پس اگر وارثان از جنس زن و بيش از دو نفر باشند، دوسوّم ميراث، سهم آنان است و اگر يكى باشد، نصف ميراث از آنِ اوست. و براى هر يك از پدر و مادرِ (ميّت)، يك ششم ميراث است، اگر ميّت، فرزندى داشته باشد. امّا اگر فرزندى نداشته و پدر ومادر، تنها وارث او باشند، مادر يك‏سوّم مى‏برد (و باقى براى پدر است) و اگر متوفّى برادرانى داشته باشد، مادرش يك ششم مى‏برد. (البتّه تقسيم ارث) پس از عمل به وصيّتى است كه او (متوفّى) سفارش كرده يا پرداخت بدهى اوست. شما نمى‏دانيد پدران و پسرانتان، كداميك برايتان سودمندترند. اين احكام، از سوى خدا واجب شده است، همانا خداوند دانا و حكيم است.
---------------------------------
نکته ها
گرچه دريافتى ارث زن نصف مرد است، ولى بهره‏گيرى‏اش دو برابر مرد است. فرض كنيد مقدار موجودى 30 باشد كه دختر 10 و پسر 20 مى‏برد، ولى دختر به خاطر آنكه تعهّدى ندارد، سهم خود را پس‏انداز مى‏كند و براى مخارج زندگى از سهم پسر كه 20 بود بهره‏مند مى‏شود. پس نياز خود را از سهم مرد تأمين كرده و سهم خود را ذخيره دارد. بنابراين دختر در گرفتن نصف مى‏گيرد، ولى در بهره‏گيرى كاملاً تأمين است.
در حديثى از امام جوادعليه السلام آمده است: هيچگونه هزينه فردى واجتماعى بر عهده زن نيست، علاوه بر آنكه هنگام ازدواج مهريه مى‏گيرد، ولى مرد هم مهريه مى‏دهد، هم خرج زن را عهده‏دار است. زن بى‏هيچ مسئوليّتى سهم ارث دريافت مى‏كند وحقّ پس‏انداز دارد ولى در بهره‏گيرى، از همان سهم مرد بهره مى‏گيرد.[1]
احكام ارث، در تورات نيز بيان شده[2] و در انجيل آمده است كه مسيح گفت: من نيامده‏ام تا احكام تورات را تغيير دهم.
عرب جاهلى، زنان و كودكان را از ارث محروم مى‏كرد، ولى اسلام براى هريك از فرزند و همسر، متناسب با نيازهاى آنان سهم الارث قرار داد.
رسيدن ارث به فرزند، انگيزه‏ى فعّاليت بيشتر است. اگر انسان بداند كه اموالش به فرزندش نمى‏رسد، چندان تحرّك از خود نشان نمى‏دهد. در فرانسه، هنگامى كه قانون ارث لغو شد، فعّاليت‏هاى اقتصادى ضعيف شد.
بيشتر بودن سهم فرزندان متوفّى از والدين او، شايد براى آن است كه والدين، سال‏هاى پايانى عمر را مى‏گذرانند و نياز كمترى دارند. اگر متوفّى برادر نداشت، سهم مادر يك سوّم، و اگر داشت يك ششم، و باقى براى پدر است. شايد بدان جهت كه مخارج برادران متوفّى معمولاً به عهده‏ى پدر است، نه مادر.
امام صادق‏عليه السلام فرمود: پرداخت بدهى ميّت برانجام وصيّت او مقدّم است[3] چنانكه اگر وصيّت او خلاف شرع باشد نبايد عملى شود.[4]
شخصى از اينكه زنش دختر زاييده بود، نگران بود. امام صادق‏عليه السلام اين قسمت از آيه را براى او تلاوت فرمود كه: «لاتدرون ايّهم اقرب لكم نفعاً»[5]
_________________________
1) تفسير نورالثقلين.
2) تورات، سِفر اعداد، باب 27، آيه 8 - 11.
3) تفسير نورالثقلين.
4) بحار، ج‏100، ص‏201 وتفسير قمّى، ج‏1، ص‏65.
5) تفسير نورالثقلين.
--------------------------------------
پيام ها
1- اسلام، آيين فطرت است. آن گونه كه وجود فرزند، تداوم وجود والدين است و خصوصيّات و صفات جسمى و روحى آنان به فرزند منتقل مى‏شود، اموال هم بايد به فرزندان منتقل گردد. «يوصيكم‏اللّه فى اولادكم»
2- وصيّت كه حقّ خود انسان است، بر حقوق وارثان مقدّم است. «من‏بعد وصيّة»
3- حقوق مردم، بر حقوق وارثان و بستگان مقدّم است. «من بعد... دين»
4- در تفاوت سهم ارثِ بستگان، حكمت‏هايى نهفته است كه ما نمى‏دانيم. سهم ارث، بر اساس مصالح واقعى بشر استوار است، هرچند خود انسان بى‏توجّه باشد. «لاتدرون ايهم اقرب لكم نفعاً»
5 - علم و حكمت، دو شرط ضرورى براى قانونگذارى است. احكام ارث، بر علم و حكمت الهى استوار است. «فريضة من‏اللّه ...حكيماً عليما»





۱۸ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 12

--------------------------------------
آيه
وَلَكُمْ نِصْفُ مَا تَرَكَ أَزْوَ جُكُمْ إِنْ لَّمْ يَكُنْ لَّهُنَّ وَلَدُ فَإِنْ كَانَ لَهُنَّ وَلَدٌ فَلَكُمْ الرُّبُعُ مِمَّا تَرَكْنَ مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصِينَ بِهَآ أَوْ دَيْنٍ وَ لَهُنَّ الرُّبُعُ مِمَّا تَرَكْتُمْ إِنْ لَّمْ يَكُنْ لَّكُمْ وَلَدٌ فَإِنْ كَانَ لَكُمْ وَلَدٌ فَلَهُنَّ الثُّمُنُ مِمَّا تَرَكْتُمْ مِّنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ تُوصُونَ بِهَآ أَوْ دَيْنٍ وَإِنْ كَانَ رَجُلٌ يُورَثُ كَللَةً أَوْ امْرَأَةٌ وَلَهُ أَخٌ أَوْ أُخْتٌ فَلِكُلِّ وَ حِدٍ مِّنْهُمَا السُّدُسُ فَإِنْ كَانُواْ أَكْثَرَ مِنْ ذَ لِكَ فَهُمْ شُرَكَآءٌ فِى الثُّلُثِ مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصى بِهَآ أَوْ دَيْنٍ غَيْرَ مُضَآرٍّ وَصِيَّةً مِّنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَلِيمٌ‏
------------------------------------
ترجمه
و براى شما (مردان) نصف ارثى است كه همسرانتان به جا گذاشته‏اند، اگر آنان فرزندى نداشته باشند، (هر چند از شوهر ديگر)، ولى اگر براى آنان فرزندى باشد، سهم شما يك چهارم از ميراث است، البتّه پس از عمل به وصيّتى كه كرده‏اند يا اداى دَينى كه دارند و (امّا اگر شوهر از دنيا رفت) سهم زنان يك چهارم از چيزى است كه به جا گذاشته‏ايد، البتّه اگر فرزندى نداشته باشيد، ولى اگر فرزندى داشته باشيد (اگر چه از همسر ديگر) سهم همسران يك هشتم از چيزى است كه بر جاى نهاده‏ايد. (اين تقسيم) پس از عمل به وصيّت يا پرداخت دينى است كه داريد و اگر مرد يا زنى كه از او ارث مى‏برند كلاله باشد (يعنى والدين و فرزندى نداشته باشد) و براى او برادر و خواهر باشد، براى هر يك از آنان يك ششم است و اگر آنان (خواهر و برادر) بيش از يكى باشند، همه آنان در يك سوّم، به تساوى شريكند، (البتّه) پس از انجام وصيّتِ ميّت يا اداى دينِ او، بى‏آنكه وصيّت، ضرر به وارث داشته باشد. اين، سفارشى از سوى خداست و خداوند، دانا و بردبار است.
----------------------------------------
نکته ها
در آيه گذشته، ارث فرزندان و والدين مطرح بود، در اين آيه، ارث زن و شوهر و برادر و خواهر مادرى مطرح است. البتّه احكام ارث را بايد به كمك روايات اجرا كرد، چون فروع و شاخه‏هاى زيادى دارد، كه در آيات قرآن نيامده است.
لفظ «كلاله» دوبار در قرآن آمده است؛ يكى در اين آيه و ديگرى در آخرين آيه‏ى همين سوره. اين كلمه در لغت به معناى احاطه است، فاميلى كه انسان و فرزند انسان را احاطه كرده‏اند. «اَكليل»، نيز تاجى است كه سر را احاطه مى‏كند. كُلّ، عددى است كه اعداد ديگر را احاطه كرده است.
اين كلمه در بحث ارث دو معنى دارد:
1- برادران و خواهرانِ مادرى ميّت، كه در اين آيه به كار رفته است.
2- برادران و خواهرانِ پدر و مادرى يا پدرىِ ميّت، كه مراد آيه آخر است.
گرچه پرداخت بدهى، بر انجام وصيّت مقدّم است، لكن چون در عمل، انجام وصيّت سخت‏تر است، خداوند در آيه، اوّل عمل به وصيّت را آورده، بعد پرداخت بدهى را.[1]
در حديث آمده است: وصيّت به ثلث مال، زياد است، سعى كنيد وارثان شما بهره‏ى بيشترى از ارث ببرند، تا همه بى‏نياز باشند. و ضرر رسانى در وصيّت از گناهان كبيره است. و عمل به وصيّتى كه به ضرر وارث باشد الزامى نيست.[2]
اگر مردى چند همسر داشت، يك هشتم يا يك چهارم ارث، ميان آنان به طور يكسان تقسيم مى‏شود.
ديون و بدهى‏هاى متوفّى، هم شامل ديون الهى است، مثل حج، خمس، زكات و كفّاره، و هم شامل ديون مردمى است.[3]
_________________________
1) تفسير صافى.
2) تفسير كبير فخررازى.
3) تفسير كبير فخررازى.
--------------------------------------
پيام ها
1- پرداخت بدهى مردم، آن قدر مهم است كه در اين دو آيه، چهار بار مطرح شده است. «من بعد وصية... اودين»[1]
2- داشتن فرزند - اگر چه از همسر ديگر - سهم هر يك از زن و شوهر را به نصف كاهش مى‏دهد، تا فرزندان نيز از متوفّى سهم ببرند، خواه فرزند دختر باشد يا پسر. «فان كان لهنّ ولد»
3- در وصيّت براى خود، بايد حال وارثان را مراعات كرد، تا به آنان زيان نرسد. «غير مضارّ»
4- اسلام، نه فقط ضرر رسانى در زندگى، بلكه زيان رساندن پس از مرگ را نيز مردود مى‏داند. «غير مضارّ»
5 - تقسيم الهى ارث، هم عالمانه است و هم اگر تخلّف كرديد، خداوند در قهر خود حليم است و شتابى ندارد. «وصيّةً من‏اللّه واللّه عليم حليم»
________________________
1) در احاديث آمده است: در قيامت، تمام گناهان شهيد بخشيده مى‏شود، مگر دَين وبدهى او. ميزاان‏الحكمة، حديث 9776.




۱۸ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 13

--------------------------------------
آيه
تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنَّتٍ تَجْرِى مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَرُ خَلِدِينَ فِيهَا وَذَ لِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ‏
-------------------------------------
ترجمه
آن (چه گفته شد،) حدود ومقررّات الهى است وهركس از خدا ورسولش پيروى كند خداوند او را به باغهايى وارد مى‏كند كه از زير درختانش نهرها جارى است، آنان هميشه در آن مى‏مانند، و اين است كاميابى و رستگارى بزرگ.
--------------------------------------
پيام ها
1- احكام ارث، از حدود الهى است، پس نبايد از مرز آن گذشت.«تلك حدوداللّه»
2- اطاعت از رسول خدا به منزله‏ى اطاعت از خداست. «يطع اللَّه و رسوله»
3- سعادت و رستگارى، در گرو حركت در مسير الهى است، نه كام‏گيرى بيشتر از ارث. «ذلك الفوز»






۱۸ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 14

-----------------------------------------
آيه
وَمَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَتَعَدَّ حُدُودَهُ يُدْخِلْهُ نَاراً خَلِداً فِيهَا وَ لَهُ عَذَابٌ مُّهِينٌ‏
-----------------------------------------
ترجمه
و هركس خدا ورسولش را نافرمانى كند واز حدود الهى تجاوز نمايد، خدا او را وارد آتشى مى‏كند كه هميشه در آن مى‏ماند وبراى او عذابى خواركننده است.
----------------------------------------
پيام ها
1- آنان كه به وصيّت‏نامه عمل نمى‏كنند، يا بدهى متوفّى را نمى‏پردازند، يا با انكار حقّ يا ندادن سهم بعضى وارثان، سعى در تصاحب اموال مى‏كنند، براى هميشه در عذاب و قهر الهى‏اند. «تلك حدود اللّه... تعدّ حدود اللّه»
2- ملاك سعادت وشقاوت، اطاعت يا نافرمانى نسبت به خدا و رسول اوست، نه چيز ديگر. «من يطع‏اللّه ... و من يعص‏اللّه»
3- نافرمانى رسول خدا، نافرمانى خداست. «يعص اللَّه و رسوله»
4- نافرمانى مستمرّ، سبب خلود است. «من يعص‏اللّه... يدخله ناراً خاداً فيها» «يعص» فعل مضارع و رمز استمرار است.
5 - متجاوزان به حقوق ديگران، در رديف كفّار، گرفتار عذاب جاويدان مى‏شوند. «خالداً فيها»
6- قهر خدا، هم عذاب جسمى دارد، هم خوارى روحى. «عذاب مهين»




۱۸ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 15

-----------------------------------
آيه
وَالَّتِى يَأْتِينَ الْفَحِشَةَ مِنْ نِّسَآئِكُمْ فَاسْتَشْهِدُواْ عَلَيْهِنَّ أَرْبَعَةً مِّنْكُمْ فَإِنْ شَهِدُواْ فَأَمْسِكُوهُنَّ فِى الْبُيُوتِ حَتَّى يَتَوَفَّهُنَّ الْمَوْتُ أَوْ يَجْعَلَ اللَّهُ لَهُنَّ سَبِيلاً
--------------------------------------
ترجمه
واز زنان شما كسانى كه مرتكب زنا شوند، پس چهار نفر از ميان شما (مردان مسلمان) را بر آنان شاهد بگيريد، پس اگر شهادت دادند، آن زنان را در خانه‏ها (ى خودشان) نگاه داريد، تا مرگشان فرا رسد، يا آنكه خداوند، راهى براى آنان قرار دهد (و قانون جديدى بياورد).
---------------------------------------
نکته ها
امام صادق‏عليه السلام فرمود: مراد از راه ديگر كه خداوند قرار مى‏دهد، حدود الهى و سنگسار و شلاق است.[1]
بعضى آيه را شامل مساحقه و همجنس‏گرايى زنان نيز گرفته و از مجمع‏البيان روايتى را از پيامبرصلى الله عليه وآله نقل كرده‏اند كه مؤيّد آن است.[2]
در روايتى مى‏خوانيم كه مسئله‏ى حبس در خانه نسبت به زن زناكار، در جاهليّت نيز بوده و اسلام در آغاز آن را پذيرفته است، ولى بعد از تقويت اسلام مسئله از حبس به اجراى حدّ تبديل شده است.[3]
__________________________
1) تفسيربرهان، ج‏1، ص 353.
2) تفسير راهنما.
3) وسائل، ج 28، ص‏61.
---------------------------------------
پيام ها
1- براى حفظ آبرو و شرف ديگران، اسلام براى اثبات زنا، چهار شاهد مقرّر كرده است، و حتّى اگر سه شاهد گواهى دهند، هر سه شلاّق مى‏خورند، ولى براى اثبات قتل، دو شاهد كافى است. «اربعة منكم»
2- شاهد بر زنا، هم بايد مرد باشد و هم مسلمان، تا در اثبات جرم، دقّت لازم صورت گيرد. «اربعة منكم»
3- گواهى بر زنا واجب نيست. «فاِن شهدوا»
4- در قضاوت به علم خود قناعت نكنيم، گواهى لازم است. «فان شهدوا فامسكوهنّ»
5 - كيفر زن زناكار، حبس در «خانه» است، نه زندان‏هاى عمومى، كه ممكن است فساد بيشتر بياموزد. «فامسكوهنّ فى البيوت»
6- حبس زن در خانه، براى آنست كه افراد جامعه را فاسد نكند و از ازدواج محروم بماند و ميدانى براى لذّت پيدا نكند. «فأمسكوهنّ»
7- براى سالم سازى و پاكسازى جامعه، حبس مجرم لازم است. «فأمسكوهنّ»
8 - حبس ابد، كيفر زنان شوهردارى بوده است كه مرتكب زنا شده‏اند. «حتى يتوفّاهنّ الموت» البتّه اين حكم موقّت بوده تا كيفر تازيانه وسنگسار كردن مطرح شود. «أو يجعل اللّه لهنّ سبيلا»





۱۸ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 16

----------------------------------------
آيه
وَاللَّذَانِ يَأْتِيَنِهَا مِنْكُمْ فَاَذُوهُمَا فَإِنْ تَابَا وَأَصْلَحَا فَأَعْرِضُواْ عَنْهُمَآ إِنَّ اللَّهَ كَانَ تَوَّاباً رَّحِيماً
------------------------------------------
ترجمه
و آن دو نفرى از شما كه سراغ فحشا و زنا روند (زن يا مرد زناكار و بدون همسر) هر دو را آزار دهيد (و بر آنان حدّ جارى كنيد). پس اگر توبه كرده و خود را اصلاح كردند، از آنان درگذريد (زيرا) خداوند توبه‏پذيرِ مهربان است.
--------------------------------------------
نکته ها
براى اين آيه در تفاسير، معانى گوناگونى گفته شده است، ولى معناى فوق، از تفسير نمونه گرفته شده است. البتّه معناى ديگرى نيز به ذهن مى‏رسد و آن اينكه:
هرگاه دو مرد تصميم به انجام فاحشه (لواط) بگيرند، ولى فقط كارهاى مقدّماتى را انجام دهند، به نحوى كه اطمينان به انجام آن در آينده است، شما از باب نهى از منكر، آن دو را تنبيه و تعزير وتهديد كنيد. اگر شرمنده شده و دست كشيدند و گذشته را جبران كردند، شما هم از آنان بگذريد، كه خدا توبه‏پذير و رحيم است.
طبق اين معنى كلمه‏ى «اللّذان» به معناى دو مرد آمده، نه يك مرد ويك زن كه از باب تغليب باشد، و «آذوهما» به معناى آزار و تنبيه است، نه اجراى حدّ. توبه و اصلاح هم به معناىِ صرف‏نظر واقعى است، نه اينكه قبل از صدور حكم قاضى توبه كنند. «يأتيانها» را هم مى‏توان به معناى انجام مقدّمات قريب‏الوقوع فحشا گرفت و اين در عرف رايج است كه كارى را به كسى نسبت دهند كه در آستانه‏ى انجام آن است. مثل اينكه به شخصى كه افراد را به مهمانى دعوت كرده و مشغول تهيه مقدّمات است، مى‏گويند فلانى مهمانى مى‏كند، يا مهمان دارد. (واللّه العالم)
توبه‏ى زناكار و صرف‏نظر نمودن از اجراى حد درباره او، تا وقتى است كه كار به دادگاه و اقامه‏ى شهود و صدور حكم نرسيده باشد، وگرنه پس از صدور حكم، توبه مانع اجراى آن نمى‏شود.





۱۸ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۳
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۶
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۱۹,۷۱۴ بازدید
۱ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۳۹۱ بازدید
۲ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۱,۲۵۳ بازدید
۳ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۵,۱۷۳ بازدید
۳ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۷۷ بازدید
۳ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۸۹ بازدید
۴ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۱۱۶ بازدید
۵ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۱۵۷ بازدید
۱۲ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۵۶۵ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۱,۱۲۰ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۴۷۹ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۴۷ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۱۹۶ کاربر آنلاین است. (۱۴۳ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۱۹۶

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!