به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۲ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 112

------------------------------------------
آيه
وَمَنْ يَكْسِبْ خَطِيئَةً أَوْ إِثْماً ثُمَّ يَرْمِ بِهِ بَرِيئاً فَقَدِ احْتَمَلَ بُهْتَناً وَإِثْماً مُّبِيْناً
--------------------------------------
ترجمه
و هر كس كه خطا يا گناهى مرتكب شود، سپس آن را به بى‏گناهى نسبت دهد، به يقين بار تهمت و گناه آشكارى را بر دوش گرفته است.
--------------------------------------
نکته ها
«خطا» به معناى لغزش است، عمدى يا غير عمدى، ولى «اِثم» گناه عمدى است.
تهمت، از گناهان بسيار بزرگى است كه موجب ذوب شدن ايمان و محو عدالت و اعتماد در جامعه و سبب عذاب اخروى است. امام صادق عليه السلام فرمود: تهمت به بى‏گناه، از كوههاى عظيم سنگين‏تر است.[1]
«بُهتان» به دروغى گفته مى‏شود كه انسان از شنيدن آن بهت‏زده مى‏شود.
امام صادق‏عليه السلام فرمود: غيبت آن است كه درباره‏ى برادر دينى خود چيزى را كه خدا بر او پوشانده ابراز كنى، ولى اگر درباره‏ى او چيزى بگويى كه در او نيست، بُهتان است.[2]
__________________________
1) سفينة البحار، ماده «بهت» ؛ كافى ج‏2، باب التهمة.
2) وسائل، ج 13، ص‏286.
--------------------------------------
پيام ها
1- تهمت، پرتاب تير به آبروى مردم است. «يَرم به»
2- تهمت به بى گناه از هر نژاد و مكتب و در هر سنّ و شرايطى كه باشد، حرام است. «يرم به بريئا»
3- تهمت زننده، بار سنگينى از گناه را به دوش مى‏كشد. «فقد احتمل»[1]
_____________________________
1) تنوين در دو كلمه «بهتاناً» و «اثماً» نشانه‏ى عظمت گناه است.




۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 113

-------------------------------------------
آيه
وَلَولَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكَ وَرَحْمَتُهُ لَهَمَّتْ طَّآئِفَةٌ مِّنْهُمْ أَنْ يُضِلُّوكَ وَ مَا يُضِلُّونَ إِلَّآ أَنْفُسَهُمْ وَمَايَضُرُّونَكَ مِنْ شَىْ‏ءٍ وَأَنْزَلَ اللَّهُ عَلَيْكَ الْكِتَبَ وَالْحِكْمَةَ وَعَلَّمَكَ مَا لَمْ تَكُنْ تَعْلَمْ وَكَانَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكَ عَظِيماً
---------------------------------------
ترجمه
و اگر فضل و رحمت خداوند بر تو نبود، گروهى از آنان تصميم داشتند كه تو را از مسير حقّ گمراه كنند، امّا جز خودشان را گمراه نمى‏كنند و به تو هيچ زيانى نمى‏زنند. و خداوند كتاب و حكمت را بر تو نازل كرد، و آنچه را نمى‏دانستى به تو آموخت. و فضل خداوند بر تو، بسى بزرگ بوده است.
-----------------------------------
نکته ها
ممكن است اين آيه، همانند آيه 105، مربوط به ماجراى تهمت سرقت به يك بى‏گناه و شهادت دادن جمعى به دروغ، بر سرقت باشد، كه پيامبر طبق گواهى آنان، داورى كرد. و ممكن است مربوط به گروهى باشد كه به ديدار پيامبر آمدند و گفتند: با دو شرط حاضريم با تو بيعت كنيم، يكى آنكه بت‏ها را با دست خود نشكنيم و ديگر آنكه تا يك سال ديگر، بت «عُزّى» را پرستش كنيم. آيه نازل شد و اين خواسته را رد كرد.
---------------------------------------
پيام ها
1- دشمنان، حتّى براى پيامبر و لغزاندن او طرح و برنامه دارند، پس رهبران جامعه بايد به هوش باشند. «يضلوك»
2- تصميم به منحرف ساختن ديگران، در حقيقت تصميم به منحرف كردن خود است. «و ما يضلون الا انفسهم»
3- خداوند، آنگونه كه قرآن را بيمه كرده[367]، پيامبرش را نيز بيمه مى‏كند. «و ما يضرّونك من شى‏ء»
4- تعليم حكمت و فرستادن كتاب، نمونه‏ى روشن فضل و لطف الهى و رمز عصمت پيامبر صلى الله عليه وآله است. «انزل اللّه عليك الكتاب و الحكمة و علّمك»
5 - خداوند به پيامبرش، علم غيب و اسرار را مى‏آموزد. «علمك مالم تكن تعلم»
6- از نشانه‏هاى حقّانيت پيامبر، اين است كه مى‏گويد: تو بدون تعليم الهى امكان آگاهى از امورى را نداشتى. آرى، اگر قرآن ساخته پيامبر بود، هرگز به خودش نسبت جهل نمى‏داد.«علّمك مالم تكن تعلم»
7- خداوند معلّم پيامبر است، پس هيچ خطا واشتباهى در تعليم، رخ نمى‏دهد. «علّمك»
8 - مدار علم بشر حتّى پيامبر خدا، محدود است. «مالم تكن تعلم»
___________________________
1) انّا نحن نزّلنا الذّكر و انّا له لحافظون» حجر، 9.




۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 114

------------------------------------
آيه
لَا خَيْرَ فِي كَثِيرٍ مِنْ نَجْوَيهُمْ إلَّا مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلَحٍ بَيْنَ النَّاسِ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللَّهِ فَسَوفَ نُؤْتِيهِ أَجْرَاً عَظِيماً
-------------------------------------
ترجمه
در بسيارى از (جلسات و) سخنان درگوشى آنان، خيرى نيست، مگر (سخن) كسى كه به صدقه يا كار نيك يا اصلاح و آشتى ميان مردم فرمان دهد و هر كس براى كسب رضاى خدا چنين كند پس به زودى او را پاداشى بزرگ خواهيم داد.
-------------------------------------
نکته ها
امام صادق عليه السلام فرمود: مراد از معروف در آيه، قرض‏الحسنة دادن است.[1]
امام صادق عليه السلام فرمود: ايجاد خوش‏بينى و اصلاح ذات‏البين حتّى با دروغ، عملى پسنديده است.[2]
____________________________
1) كافى، ج‏4، ص‏34.
2) كافى، ج‏2، ص‏341.
------------------------------------------
پيام ها
1- نجوا، جز در موارد استثنايى، ناپسند است، چون سبب سوء ظنّ ميان مؤمنان مى‏شود. «لا خير فى كثير من نجويهم»
2- در اظهار نظر، بايد منصفانه رفتار كرد. همه‏ى نجواها را زير سؤال نبريم. «فى كثير من نجواهم»
3- گاهى آشتى دادن ميان مردم، ايجاب مى‏كند كه با هر يك از طرفين، مخفيانه گفتگو كنيم. «اصلاح بين الناس»
4- گاهى امر به معروف يا صدقه‏ى آشكار، سبب شرمندگى و لجاجت طرف مى‏شود، بايد با نجوا و پنهانى عمل كرد. «اَو معروف»
5 - اهميّت آبروى مردم، تا حدّى است كه نجواى ناپسند، به خاطر حفظ آن پسنديده مى‏شود وصدقه و امر به معروف مخفيانه، زشتى نجوا را تحت الشعاع قرار مى‏دهد. «الا مَن امر بصدقة...»
6- ارزش كارها به اخلاص است. «ابتغاء مرضات الله»
7- انجام هر كار خير پنهانى و محرمانه، نشان اخلاص نيست، شايد خود تظاهر باشد. «و من يفعل ذلك ابتغاء مرضات الله»
8 - خدمت به جامعه، دعوت به نيكوكارى و همزيستى مسالمت‏آميز سبب دريافت اجر عظيم است. «نؤتيه اجراً عظيما»





۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 115

----------------------------------------
آيه
وَمَنْ يُشَاقِقِ الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدَى وَيَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِ مَا تَوَلَّى وَنُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَ سَآءَتْ مَصِيراً
----------------------------------------
ترجمه
و هركس پس از آنكه هدايت برايش آشكار شد با پيامبر مخالفت كند و راهى جز راه مؤمنان را پيروى كند، او را بدان سوى كه روى كرده بگردانيم و او را به دوزخ افكنيم كه سرانجام بدى است.
------------------------------------------
نکته ها
اين آيه درباره‏ى كسانى است كه پس از پذيرش اسلام و رسالت پيامبر، به مخالفتِ آگاهانه با دستورات او مى‏پردازند و راهِ خود را از راه جماعت مسلمين جدا مى‏كنند.
«مُشاقّه رسول» يعنى خودت را يك شِقّ و رسول اكرم صلى الله عليه وآله را شِقّ ديگر قرار دهى. به كارشكنى بپردازى و دست به مخالفت آگاهانه همراه با عداوت بزنى.
شقاق و مخالفت با پيامبر خدا انواع مختلفى دارد، مانند: انكار كل دين، ايمان به بعضى و كفر به بعض ديگر، تحريف، توجيه و حيله‏هاى شرعى.
در روايات آمده است دو نفر براى مسخره كردن، سوسمارى را مخاطب قرار داده و او را با لقب اميرالمومنين خواندند. حضرت على عليه السلام فرمود: «دَعْهما فهو امامهما يوم القيامة» يعنى آن دو استهزا كننده را به حال خود رها كنيد كه همين سوسمار در قيامت امام آن دو خواهد شد. سپس اين جمله را تلاوت فرمود: «نولّه ما تولّى»[1]
حضرت على عليه السلام در نامه ششم نهج‏البلاغه مى‏فرمايد: اگر مردم روى شخصى اتّفاق آرا داشتند و او را امام ناميدند رضاى خدا در آن است و اگر كسى با طعن يا بدعت از مدار اطاعت او خارج شد او را برگردانيد و اگر برنگشت با او بجنگيد كه راه مؤمنان را پيروى نكرده است.[2]
____________________________
1) تفسير نورالثقلين.
2) فانْ َاجمعوا على رَجل و سَمّوه اماماً كان ذلك للّه رضا فانْ خَرج عن اَمرِهم خارج بِطَعن او بِدعَة رُدّوه الى ما خَرج منه فانْ اَبى‏ قاتلوا على اتّباعه غَير سبيل المؤمنين ماتولّى». نهج‏البلاغه نامه 6.
------------------------------------------
پيام ها
1- علم و شناخت مسئوليّت‏آور است و كيفر مخالفان پيامبر زمانى است كه حقّانيت پيامبر اكرم را فهميده باشند. «و من يشاقق الرسول من بعد ما تبيّن له... نصله جهنّم»
2- سيره‏ى عملى مسلمين به شرطى حجّت است كه با سنّت و راه رسول‏اللَّه مخالفتى نداشته باشد. «من يشاقق الرسول.... يتبع غير سبيل المؤمنين... نصله جهنّم»
3- پيامبر اسلام و مؤمنان در يك جبهه قرار دارند و مخالفت با جامعه اسلامى، مخالفت با پيامبر است. «يشاقق الرسول... و يتبع غير سبيل المؤمنين»
4- تسليم بودن در برابر رسول خداوند واجب و مخالفت با او حرام است. «و من يشاقق الرسول»
5 - تفرقه‏افكنى در صفوف مسلمين سبب دوزخ است. «يتبع غير سبيل المؤمنين... نصله جهنّم»
6- خداوند، كسى را بدون اتمام حجّت به دوزخ نمى‏برد. «بعد ما تبين له الهدى»
7- حساب افراد قاصر و مستضعف كه صداى حقّ را نمى‏شنوند، يا قدرت تشخيص ندارند، از حساب افراد آگاه ولجوج، جداست. «بعدماتبيّن‏له‏الهدى»
8 - مقدّمات سقوط انسان، به دست خود اوست. «من يشاقق الرسول ... نصله جهنّم»
9- هر راهى جز راه مؤمنان واقعى، به دوزخ منتهى مى‏شود. «يتبع غير سبيل المؤمنين... نصله جهنّم»
10- نتيجه‏ى مخالفت با رسول خدا و امّت اسلامى، تحت ولايت غير خدا در آمدن و سقوط در جهنّم است. «نولّه ما تولّى»
11- خداوند، نعمت‏هاى خود را از منحرفان قطع نمى‏كند و هر كس را در مسيرى كه خودش انتخاب كرده است، يارى مى‏دهد. «نولّه ما تولى»




۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 116

---------------------------------------
آيه
إِنَّ اللَّهَ لَا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَنْ يَشَاءُ وَ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالاً بَعِيداً
----------------------------------------
ترجمه
همانا خداوند از اينكه به او شرك ورزيده شود (بدون توبه) درنمى‏گذرد ولى پائين‏تر و كمتر از آن را براى هر كس كه بخواهد (و شايسته بداند) مى‏بخشد. و هركس به خداوند شرك ورزد حتماً گمراه شده است، گمراهى دور و دراز.
------------------------------------------
نکته ها
اين آيه با اندك تفاوتى در آيه‏ى 48 همين سوره گذشت. آرى، در هدايت و تربيت تكرار لازم است.
تا ريشه‏ى شرك كه يك مرض روحى عميق است قطع نشود، اخلاق و اعمال صالح سودى ندارد. توبه، درمان شرك است و مشرك بايد از مدار شرك بيرون آيد تا عفو و رحمت الهى شامل او شود.
اين آيه، اميدبخش‏ترين آيات قرآن است.[1]
_________________________________
1) تفسير أطيب‏البيان.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- مخالفت با رسول خدا و شكستن وحدت مسلمين (كه در آيه قبل آمده بود) نوعى شرك است. «و من يشاقق... يشرك به»
2- شرك، بزرگ‏ترين گناه نابخشودنى است. «لايغفر ان يشرك به»
3- انسان بايد در حالتى بين بيم و اميد نسبت به مغفرت الهى باشد. «لمن يشاء»
4- شرك، مايه‏ى گمراهى و دورى از هرگونه كمال است. «ضلالاً بعيداً»





۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 117

------------------------------------------
آيه
إِنْ يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ إِلَّا إِنَاثاً وَإِنْ يَدْعُونَ إِلَّا شَيْطاناً مَرِيداً
-------------------------------------------
ترجمه
(مشركان) به جاى خدا، جز معبودانى مؤنث (كه نام زن بر آنها نهاده‏اند مانند لات ومناة وعُزّى‏) نمى‏خوانند وجز شيطان سركش وطغيانگر را نمى‏خوانند.
---------------------------------------------
نکته ها
آيه‏ى قبل، مشركان را در ضلالت و گمراهى دانست، اين آيه، علّت آن را پرستش بت‏ها و پيروى از شيطان مى‏داند.
مراد از معبودانِ مؤنث در آيه «اناثا»، يا بت‏هايى است‏كه مشركان نام‏هاى مؤنث چون لات و مناة و عُزّى بر آنها مى‏گذاشتند و يا فرشتگان كه به عقيده‏ى مشركان دختران خدا بودند. شايد هم مراد از «اناث» در آيه، موجود تأثيرپذير و ضعيف است و لذا صلاحيّت پرستش را ندارد.
---------------------------------------------
پيام ها
1- معبودهاى غير الهى، يا ضعيفند يا طيغانگر. «الاّاناثاً... الاّ شيطاناً مريداً»
2- فرار از معبود حقّ، راهى جز پناه به معبودهاى باطل و شيطان ندارد. «الاّاناثاً... الاّ شيطاناً مريداً»
3- همه‏ى راههاى انحرافى، به يك راه - پيروى از شيطان - منتهى مى‏شود. «ان يدعون الا شيطاناً مريداً»
4- پرستش هر معبودى جز خداوند در حقيقت شيطان‏پرستى است. «يدعون من دونه... شيطاناً مريداً»




۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 118، 119

-------------------------------------------------
آيه
لَعَنَهُ اللَّهُ وَقَالَ لأَتَّخِذَنَّ مِنْ عِبَادِكَ نَصِيباً مَفْرُوضاً
وَلَأُضِلَّنَّهُمْ وَلَأُمَنِّيَنَّهُمْ وَلَأَمُرَنَّهُمْ فَلَيُبَتِّكُنَّ ءَاذَانَ الأَنْعَمِ وَ لأَمُرَنَّهُمْ فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ وَمَنْ يَتَّخِذِ الْشَّيْطَنَ وَلِيّاً مِنْ دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْرَاناً مُبِيناً
----------------------------------------------
ترجمه
خداوند لعنتش كرده وقتى كه گفت: من حتماً از بندگان تو سهمى معيّن خواهم گرفت. (و گروهى را منحرف خواهم كرد)
و حتماً آنان را گمراه مى‏كنم و قطعاً به آرزوها سرگرمشان مى‏سازم و دستورشان مى‏دهم كه گوش چهارپايان را بشكافند (تا علامت باشد كه اين حيوان سهم بت‏هاست) و به آنان فرمان مى‏دهم كه آفرينش خدا را دگرگون سازند. و هر كس به جاى خدا، شيطان را دوست و سرپرست خود بگيرد، بى‏گمان زيان كرده است، زيانى آشكار.
------------------------------------------
نکته ها
جمله «لاُمنينّهم» به معناى القاى آرزوهاى پوچ و بيجا است.
شكافتن گوش حيوان، از برنامه‏هاى خرافى جاهليّت بود كه پس از آن، سوار شدن و ذبح و هر استفاده‏اى را از آن حيوان حرام مى‏پنداشتند.
تأكيدهاى بسيار شيطان بر گمراه ساختن مردم، كه در اين دو آيه آمده، هشدارى بر صاحبان ايمان است.
عبارت «من عبادك نصيباً مفروضاً» را دو گونه مى‏توان معنا كرد:
الف: بعضى از بندگان را گمراه مى‏كند.
ب: از هر بنده‏اى لحظاتى را شيطانى مى‏كند.
در روايتى مى‏خوانيم: جمله «فليغيّرنّ خلق‏اللّه» تغيير دين خدا را نيز شامل مى‏شود.[1]
______________________________
1) تفسير برهان و عيّاشى.
--------------------------------------------
پيام ها
1- شرك‏ورزيدن در دام شيطان قرار گرفتن است. «ان يدعون من دونه الاّ اناثا... لاتّخذن من عبادك»
2- ريشه‏ى همه‏ى شقاوت‏هاى شيطان، ملعون شدن اوست. «لعنه الله»
3- شيطان، دشمن ديرين انسان است، به هوش باشيم در دام او نيفتيم. «لاتّخذن»
4- شيطان براى گمراهى انسان، آخرين تلاش خود را مى‏كند. (تمام آيه‏ى 119)
5 - شيطان، همه را نمى‏تواند گمراه كند. «لاتخذن من عبادك»
6- شيطان، خالقيّت خدا را قبول دارد. «عبادك»
7- خطر وسوسه‏ها، جدّى و دائمى است، دشمن خود را بشناسيم. (حرف لام كه بر سر تمام افعال آمده است نشانه جدّى بودن خطر است). «لاتخذنّ...»
8 - شيطان، هر كس را به نحوى گمراه مى‏كند. بدعت در دين، تغيير در آفرينش. «لامنّينّهم، فليبتّكنّ، فليغيّرنّ»
9- آرزوهاى طولانى از القائات شيطان است. «لأمنّينّهم»
10- شيطان، ابتدا در فكر و روح انسان اثر مى‏گذارد، سپس او را تسليم خود مى‏گرداند. (جمله‏ى گمراه كردن و آرزوى طولانى ابتدا مطرح شده، سپس فرمان دادن) «لاضلنّهم و لامنينّهم و لامرنّهم»
11- انسان فطرتاً در مسير حقّ است. كلمه «اضلال» در جايى بكار مى‏رود كه قبلاً مسير حقّ باشد. «لاضلنّهم»
12- شيطان مردم را به حرام كردن حلال‏هاى الهى دعوت مى‏كند. «فليبتّكنّ اذان الانعام»
13- آرزوها زمينه اطاعت‏پذيرى از شيطان است. «لاُمنينّهم و لامرنّهم»
14- خرافات، از القائات شيطانى است. «فليبتّكنّ اذان الانعام»
15- اسلام، اجازه‏ى بى‏مصرف ماندن يك حيوان را نمى‏دهد تا چه رسد به بى‏مصرف ماندن انسان‏ها. «فليبتّكنّ اذان الانعام»
16- تغيير مخلوقات (نظير زن را به مرد و مرد را به زن تبديل كردن) كار حرام و شيطانى است. «فليُغيّرنّ خلق اللَّه»
17- اطاعت از شيطان در حقيقت پذيرش ولايت اوست. «يتّخذ الشيطان وليّاً»
18- تنها خداوند شايسته ولايت بر انسان است. «و من يتّخذ الشيطان ولياً من دون اللَّه فقد خسر خسراناً مبيناً»




۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 120، 121

--------------------------------------------
آيه
يَعِدُهُمْ وَيُمَنِّيهِمْ وَمَا يَعِدُهُمُ الشَّيطَنُ إِلَّا غُرُوراً
أُوْلَِكَ مَأْوَيهُمْ جَهَنَّمُ وَلَا يَجِدُونَ عَنْهَا مَحِيصاً
---------------------------------------------
ترجمه
(شيطان) به آنان وعده مى‏دهد و ايشان را در آرزو مى‏افكند و شيطان جز فريب، وعده‏اى به آنان نمى‏دهد.
آنانند كه جايگاهشان دوزخ است و از آن راه گريزى نيابند.
-------------------------------------------
نکته ها
«مَحيص» از «حِيص» به معناى عدول و صرف نظر كردن است.
وقتى آيه‏ى 135 آل‏عمران در مورد بخشايش گناهان از سوى خداوند نازل شد ابليس با فريادى يارانش را جمع كرد و گفت: با توبه‏ى انسان، همه‏ى زحمات ما ناكام مى‏شود. هر يك سخنى گفتند. يكى از شياطين گفت: هر گاه كسى تصميم به توبه گرفت، او را گرفتار آرزوها و وعده‏ها مى‏كنم تا توبه را به تأخير اندازد. ابليس راضى شد.[1]
هم خدا و هم شيطان وعده داده‏اند، ولى وعده‏ى الهى راست «و لن‏يخلف الله وعده»[2] و وعده‏هاى شيطان جز دروغ و فريب چيز ديگرى نيست. «و ما يعدهم الشيطان الا غروراً»
نشانه‏ى وعده‏هاى شيطان، دعوت به تنگ نظرى و فساد است. در آيه‏ى ديگر مى‏خوانيم: «الشيطان يعدكم الفقر و يأمركم بالفحشاء»[3]
__________________________
1) تفسير صافى.
2) حج، 47.
3) بقره، 268.
---------------------------------------
پيام ها
1- دلبستگى به آرزوها، افتادن در دام فريب شيطان است. «يعدهم و يمنّيهم»
2- آنان كه به ديگران - حتّى به كودكان - وعده‏ى دروغ مى‏دهند، كارى شيطانى مى‏كنند. «و ما يعدهم...»
3- دوزخ، براى گروهى جايگاه ابدى و خلود است. «مأواهم جهنّم و...»
4- تهديد به كيفر، يكى از شيوه‏هاى جلوگيرى از فساد است. «مأواهم جهنّم»
5 - از همه‏ى ناگوارى‏هاى دنيا مى‏توان گريخت، ولى از عذاب آخرت هرگز! «لا يجدون عنها محيصاً»
6- در آخرت، برگشت امكان ندارد، پس تا از دنيا نرفته‏ايم از بدى‏ها برگرديم. «لايجدون...»




۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 122

-------------------------------------------
آيه
وَالَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّلِحَتِ سَنُدْخِلُهُمْ جَنَّتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَرُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَداً وَعْدَ اللَّهِ حَقّاً وَمَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ قِيلاً
--------------------------------------------
ترجمه
و كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏اند، به زودى آنان را در باغهايى كه از زير (درختان) آن‏ها جوى‏ها روان است وارد مى‏كنيم. هميشه در آن جاودانند. وعده‏ى الهى حقّ است. و چه كسى در سخن از خداوند، راستگوتر است؟
---------------------------------------------
پيام ها
1- ايمان از عمل جدا نيست. «آمنوا و عملوا»
2- اگر همه‏ى اعمال صالح بود، كارساز خواهد گشت. كلمه «الصالحات» با الف و لام نشانه همه كارهاى نيك است.
3- تشويق در كنار تهديد، از شيوه‏هاى تربيتى قرآن است. (آيه‏ى قبل تهديد بود، اينجا تشويق است). «مأويهم حهنم... سندخلهم جنّات»
4- وعده‏ى الهى از ذات مقدّس توانا وبى‏نياز اوست. «سندخلهم جنات» ولى وعده‏هاى ديگران يا از روى جهل ونياز است، يا برخاسته از عجز وناتوانى.
5 - لذّت‏هاى دنيا، نگرانى از دست دادن دارد، امّا نعمت‏هاى بهشت، جاودانه است. «خالدين فيها»
6- با مقايسه‏ى وعده‏هاى دروغ شيطان و وعده‏هاى راست خدا، به وعده‏ى الهى دل ببنديم. «وعداللّه حقّاً»





۲۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره نسا
آیه 123

-------------------------------------
آيه
لَيْسَ بِأَمَانِيِّكُمْ وَلَا أَمَانِيِّ أَهْلِ الْكِتَبِ مَنْ يَعْمَلْ سُوءاً يُجْزَ بِهِ وَ لَا يَجِدْ لَهُ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيّاً وَلَا نَصِيراً
-------------------------------------------
ترجمه
(پاداش و عقاب و برترى) به آرزوهاى شما و آرزوهاى اهل كتاب نيست! هر كه بدى كند بدان كيفر داده مى‏شود و جز خداوند، براى خويش سرپرست و ياورى نيابد.
------------------------------------------
نکته ها
مسلمانان به خاتميّت پيامبر اسلام واينكه بهترين امّتند افتخار مى‏كردند.[1] و اهل‏كتاب نيز به سابقه‏ى خود مى‏باليدند ومى‏گفتند: جز ايّام معدودى در آتش نخواهيم بود.[2] اين آيه در تصحيح پندار هر دو گروه، ملاك را «عمل» قرار داد.
در دوآيه قبل، امانىّ را از شيطان دانست، در اين آيه آرزوهاى باطل را ردّ مى‏كند.
تعبير «يُجزَ به» شامل جزاى دنيوى، يا اخروى يا هر دو مى‏باشد. روايات، جزاى خلافكارى مؤمن را گرفتارى‏ها و سختى‏هاى دنيا و برزخ معرّفى كرده است.[3]
برخى مسلمانان انتظار داشتند كه پيامبرصلى الله عليه وآله در مشاجرات مسلمانان و اهل‏كتاب، از مسلمانان جانبدارى كند، در حالى كه اصل بر عدالت است، نه حمايت.[4]
پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله در پاسخ كسى كه از جمله‏ى «من يعمل سوء يجز به» به وحشت افتاده بود، فرمود: امراض جسمى و گرفتارى‏ها، نوعى كيفر اعمال انسان است.[5]
_________________________
1) آل‏عمران، 110.
2) بقره، 80.
3) تفسير اطيب‏البيان.
4) تفسير الميزان.
5) مستدرك، ج‏2، ص‏60.
--------------------------------------
پيام ها
1- از خيال‏ها و آرزوهاى بى‏اساس بپرهيزيد، كه كارآيى ندارد. «ليس بامانيكم»
2- در هر گروه و قشرى افراد پر توقّع و امتيازطلب پيدا مى‏شود. «ليس بامانيكم، اهل الكتاب»
3- در گفتار و داورى منصفانه عمل كنيد و اگر انتقاد مى‏كنيد از ضعف همه بگوييد. «ليس بأمانيّكم و لاأمانىّ أهل الكتاب»
4- در انتقاد يا رفع عيب، از خودتان شروع كنيد. جمله «ليس بأمانيّكم» قبل از جمله «أمانى اهل الكتاب» است.
5 - قاطعيّت بجا و ايستادگى در مقابل اميتازطلبى‏هاى پوچ، از بهترين شيوه‏هاى تربيت است. «ليس بأمانيّكم»
6- اسلام بر واقعيّات استوار است، نه بر خيالات يا تمايلات افراد. «ليس بامانيّكم...»
7- خداوند عادل است و پاداش و كيفرش بر اساس عمل است. «من يعمل»
8 - در مكتب وحى، همه در برابر قانون برابرند. «من يعمل» (سوء استفاده و امتياز طلبى از نام و آرم ممنوع است)
9- اصل، عمل است نه شعار، ضابطه است نه رابطه! «من يعمل»
10- در اجراى حدود نسبت به مجرم، وساطت و شفاعت ممنوع است. «لايجد... وليّاً و لانصيراً»





۲۰ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۳
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۶
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۱۸,۷۰۹ بازدید
۱ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۳۳۹ بازدید
۱ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۰,۲۳۴ بازدید
۳ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۴,۸۳۹ بازدید
۳ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۷۳ بازدید
۳ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۸۹ بازدید
۴ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۰۴۴ بازدید
۵ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۱۱۳ بازدید
۱۱ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۵۲۱ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۰,۹۸۱ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۴۷۱ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۳۴ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۱۹۵ کاربر آنلاین است. (۱۰۶ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۱۹۵

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!