به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۲ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
فهرست آیات 96 تا 190 سوره بقره



آيه 96
آيه 97
آيه 98
آيه 99
آيه 100، 101
آيه 102
آيه 103
آيه 104
آيه 105
آيه 106
آيه 107
آيه 108
آيه 109
آيه 110
آيه 111
آيه 112
آيه 113
آيه 114
آيه 115
آيه 116
آيه 117
آيه 118
آيه 119
آيه 120
آيه 121
آيه 122، 123
آيه 124
آيه 125
آيه 126
آيه 127
آيه 128
آيه 129
آيه 130
آيه 131
آيه 132
آيه 133
آيه 134
آيه 135
آيه 136
آيه 137
آيه 138
آيه 139
آيه 140
آيه 141
آيه 142
آيه 143
آيه 144
آيه 145
آيه 146
آيه 147
آيه 148
آيه 149
آيه 150
آیه 151
آیه 152
آیه 153
آیه 154
آیه 155
آیه 156
آیه 157
آیه 158
آیه 159
آیه 160
آیه 161، 162
آیه 163، 164
آیه 165
آیه 166
آیه 167
آیه 168
آیه 169
آیه 170
آیه 171
آیه 172
آیه 173
آیه 174
آیه 175
آیه 176
آیه 177
آیه 178
آیه 179
آیه 180
آیه 181
آیه 182
آیه 183
آیه 184
آیه 185
آیه 186
آیه 187
آیه 188
آیه 189
آیه 190





۸ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
فهرست آیات 191 تا 286 سوره بقره



آیه 191
آیه 192
آیه 193
آیه 194
آیه 195
آیه 196
آیه 197
آیه 198
آیه 199
آیه 200
آیه 201
آیه 202
آیه 203
آیه 204
آیه 205
آیه 206
آیه 207
آیه 208
آیه 209
آیه 210
آیه 211
آیه 212
آیه 213
آیه 214
آیه 215
آیه 216
آیه 217
آیه 218
آیه 219
آیه 220
آیه 221
آیه 222
آیه 223
آیه 224
آیه 225
آیه 226
آیه 227
آیه 228
آیه 229
آیه 230
آیه 231
آیه 232
آیه 233
آیه 234
آیه 235
آیه 236
آیه 237
آیه 238
آیه 239
آیه 240
آیه 241، 242
آیه 243
آیه 244
آیه 245
آیه 246
آیه 247
آیه 248
آیه 249
آیه 250
آیه 251
آیه 252
آیه 253
آیه 254
آیه 255
آیه 256
آیه 257
آیه 258
آیه 259
آیه 260
آیه 261
آیه 262
آیه 263
آیه 264
آیه 265
آیه 266
آیه 267
آیه 268
آیه 269
آیه 270
آیه 271
آیه 272
آیه 273
آیه 274
آیه 275
آیه 276
آیه 277
آیه 278
آیه 279
آیه 280
آیه 281
آیه 282
آیه 283
آیه 284
آیه 285
آیه 286




۸ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
توضیحات


سيماى سوره آل‏ عمران‏
سوره آل‏ عمران داراى دويست آيه است و آيات آن از يك نظام و هماهنگى خاصّى برخوردارند. اين سوره در مدينه نازل شد و نزول آن زمانى بود كه نداى دعوت اسلام درجهان آن روز بلند ودشمنان حساس وگوش به زنگ شده بودند.
چنانكه در تفسير الميزان آمده است، عدّه‏اى از مسيحيان منطقه‏ى نجرانِ يمن، براى شنيدن سخنان پيامبر به مدينه آمدند كه هشتاد وچند آيه اوّل اين سوره براى توضيح معارف‏اسلام به آنان يكجا نازل گرديد و با ماجراى مباهله به انجام رسيد.
همچنين ماجراى جنگ اُحد و دعوت مسلمانان به صبر و پايدارى، در اين سوره مطرح شده است. نام اين سوره بر اساس آيات 33 و 35 آن مى‏باشد كه ماجراى تولّد مريم فرزند عِمران را بيان مى‏دارد. لذا مراد از آل‏ عمران در اين سوره، حضرت مريم‏ عليها السلام و حضرت عيسى‏ عليه السلام مى‏باشند، گرچه نام پدر حضرت موسى نيز، عمران بوده است.




۸ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 1

------------------------------------------
آيه
الم
-----------------------------------------
ترجمه
الف لام ميم‏
----------------------------------------------
نکته ها
در جلد اوّل تفسير، درباره‏ى آيه «بِسم اللّه الرّحمن الرّحيم» گفته شد كه از جايگاه خاصّى برخوردار وخود آيه‏اى مستقل است. گفتن آن در اوّل هر كار سفارش شده و تكرار آن درابتداى هر سوره، نشانه‏ى اهميّت آن است. «بسم‏اللَّه» مخصوص اسلام نيست وپيامبران ديگر نيز اين آيه را با همين عبارت بكار برده‏اند. اينكه «بسم‏اللَّه» با حرف «باء» شروع شده كه به معناى استمداد و كمك‏خواهى است، نشانه‏ى آن است كه بدون خواست واراده او هيچ‏كارى صورت نمى‏گيرد.
استعانت از خدا، يعنى كمك گرفتن از تمام صفات او. او رحمن و رحيم است و چشم اميد ما به رحمت اوست، رحمتى گسترده و عمومى براى اين جهان و آن جهان. آرى! ديگران يا رحم ندارند و يا رحمشان محدود به افراد خاص و يا زمان و مكان خاصّى است و هدفشان از رحم كردن بازگشت آن است، نظير علفى كه به حيوان يا دانه‏اى كه به مرغ مى‏دهند تا از او بهره‏مند شوند. رحمتى گسترده و ابدى براى همه بدون قصد بازگشت مخصوص خداوند است. پس از چنين خداى رحمن و رحيمى استمداد كنيم و بگوييم: «بسم اللّه الرّحمن الرّحيم»
چنانكه در سوره‏ى بقره ذكر شد «الم» از حروف مقطعه است. شايد مشهورترين و بهترين نظر درباره حروف مقطعه همين باشد كه بگوييم رمزى است ميان خدا و پيامبرش.[1] و يا اعلام اين موضوع باشد كه قرآن، كلام الهى نيز از همين حروف الفبا تأليف يافته، ولى با اين حال معجزه است. اگر شما هم مى‏توانيد از همين حروف، كتابى همچون قرآن بياوريد. همان‏گونه كه قدرت الهى از خاك، انسان مى‏آفريند ولى بشر از خاك، سفال و آجر و كوزه مى‏سازد. اين تفاوت قدرت الهى با قدرت بشرى است.
حروف مقطّعه «الم» در ابتداى شش سوره بقره، آل‏عمران، عنكبوت، روم، لقمان و سجده آمده است.
________________________________
1) امام صادق عليه السلام فرمودند: «الم» در اوّل سوره آل‏عمران، رمز اين جمله است: «اَنا اللّه المجيد» يعنى منم خداى مجيد. تفسير نورالثقلين، ج‏1، ص 309.




۸ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 2

---------------------------------------------
آيه
اللَّهُ لاَ إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَىُّ الْقَيُّومُ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
خداوند كه معبودى جز او نيست، زنده وپاينده است.
-----------------------------------------------
نکته ها
«قَيّوم» به كسى گفته مى‏شود كه خود به ديگرى تكيه نداشته باشد، ولى ديگران به او تكيه دارند و يا قوام‏بخش همه چيز است.
خداوند در آفريدن، تدبير و تسلّط كامل دارد. عوامل و اسباب مادّى وسيله‏ى پيدايش مى‏شوند، ولى مستقل نيستند و سبب بودنشان از خودشان نيست. موجودات ديگر، علم، حيات و قدرت مستقلّى ندارند. تنها او زنده‏اى است كه زندگى هر موجود زنده وابسته به اوست.
در دعاى جوشن‏كبير مى‏خوانيم: او قبل از هر زنده‏اى زنده وبعد از هر زنده‏اى زنده است. هيچ زنده‏اى شريك او نيست و به كسى نياز ندارد. جان همه‏ى زنده‏ها و رزق آنها به دست اوست. او زنده‏اى است كه زنده بودن خود را از كسى ارث نبرده است.
---------------------------------------------
پيام ها
1- توحيد، سرلوحه‏ى كتب آسمانى است. «لااله الاّ هو»
2- شرط معبود شدن، داشتن كمالات ذاتى است و تنها خداوند است كه قائم به ذات خويش و بى‏نياز مطلق است. «الحىّ القيّوم»





۸ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 3

------------------------------------------
آيه
نَزَّلَ عَلَيْكَ الْكِتَبَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَأَنزَلَ التَّوَْريةَ وَ الْإِنجِيلَ‏
------------------------------------------
ترجمه
او كتاب را به حقّ بر تو نازل كرد، كه تصديق كننده كتاب‏هاى پيشين است و (او بود كه) تورات و انجيل را فرو فرستاد.
--------------------------------------------
نکته ها
كلمه‏ى «تورات»، در زبان عِبرى به معناى شريعت و قانون است. تورات كنونى داراى پنج بخش به نام‏هاى: 1- سِفر پيدايش 2- سِفر خروج 3- سِفر لاويان 4- سِفر اعداد 5 - سِفر تثنيه مى‏باشد. از آنجايى كه در تورات شرح وفات و دفن حضرت موسى‏عليه السلام مطرح شده، معلوم مى‏شود كه اين مطالب بعد از حضرت موسى جمع آورى شده است.
كلمه‏ى «انجيل»، ريشه يونانى دارد و به معناى بشارت است. انجيل نام كتاب مسيحيان است و قرآن هر كجا از آن نام برده، به صورت مفرد بيان كرده است، ولى امروزه در ميان مسيحيان اناجيل متعدّد وجود دارد كه همه پس از حضرت عيسى عليه السلام و بدست ياران و پيروان او نوشته شده‏اند. اين اناجيل كه به نام خود آنان معروف است، عبارتند از: 1- انجيل مَتّى. 2- انجيل مرقس. 3- انجيل لوقا. 4- انجيل يوحنّا.
---------------------------------------------
پيام ها
1- آمدن كتب آسمانى، جلوه‏اى از قيّوميّت خداست. «القيّوم نزّل عليك الكتاب»
2- نزول قرآن بر پيامبر، مربوط به شخصيّت او و تكريم خداوند از اوست. «نزل عليك الكتاب» كلمه «عليك» مقدّم بر كلمه «الكتاب» است.
3- قرآن از هرگونه باطلى مصونيّت داشته و منطبق با حقيقت است. «بالحقّ»
4- كتاب‏هاى آسمانى انبيا، مؤيّد يكديگرند. «مصدّقا لما بين يديه»
5 - تصديق كتب آسمانى پيشين، عاملى براى وحدت خداپرستان و يكى از شيوه‏هاى دعوت ديگران است. «مصدّقاً»
6- تصديق قرآن نسبت به تورات و انجيل، حقّى بزرگ بر اديان سابق است، و گرنه با خرافاتى كه وارد تورات و انجيل شده، آسمانى بودن آنها به كلّى فراموش مى‏شد. «مصدّقاً»
7- با آنكه مراحل تربيت الهى، ابزار و دستورالعمل‏هاى آن در هر زمان و شرايط متفاوت بوده‏اند، ولى از آهنگ تكاملى ووحدت در هدف برخوردارند. «مصدقاً»




۸ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 4

------------------------------------------------
آيه
مِنْ قَبْلُ هُدىً لِّلنَّاسِ وَأَنْزَلَ الْفُرْقَانَ إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ بَِايَتِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَاللَّهُ عَزِيزٌ ذُو انتِقَامٍ‏
------------------------------------------------
ترجمه
او پيش از اين (تورات و انجيل را) براى هدايت مردم (فرو فرستاد) و اينك فرقان را (كه وسيله‏ى تميز حقّ از باطل است) نازل كرد، البتّه براى كسانى كه به آيات الهى كفر ورزند، عذاب شديدى است و خداوند شكست ناپذير صاحب انتقام است.
-------------------------------------------
نکته ها
يكى از نام‏هاى قرآن، فرقان است. فرقان، يعنى آنچه مايه‏ى افتراق، جدايى و فرق گذاشتن است. از آنجا كه راه تشخيص حقّ از باطل، در همه امور قرآن مى‏باشد، لذا به آن فرقان گفته شده است.
عذاب شديد مخصوص آخرت نيست. در اين آيه نفرموده كه عذاب كفّار مربوط به آخرت است، زيرا گاهى سرگرمى و حرص بر اندوختن مال و غفلت از خداوند و معنويات خود عذاب است. در آيه 85 سوره توبه مى‏فرمايد: خداوند به گروهى مال و اولاد مى‏دهد تا بدان‏ها عذابشان كند.
امام صادق‏عليه السلام درباره‏ى «انزل الفرقان» فرمودند: هر امر محكم، فرقان است و كتاب در «انزل الكتاب»، مجموع قرآن است.[1]
___________________________
1) تفسير عيّاشى، ج‏1، ص‏162.
----------------------------------------
پيام ها
1- هدايت مردم، يك سنّت هميشگى الهى بوده است. «من قبل»
2- مخاطب كتب آسمانى، عموم مردم هستند، نه قبيله و نژاد خاص. «للنّاس»
3- قرآن، وسيله‏ى شناخت حقّ از باطل است. «و انزل الفرقان»
4- هركجا ميان سليقه‏ها، افكار و عقايد به هر نحو دچار تحيّر شديم، حرف آخر از آن قرآن است. (حتّى اگر در ميان روايات نيز دچار حيرت شديم، بايد به حديثى توجّه كنيم كه مطابق با قرآن باشد.) «الفرقان»
5 - بعد از نزول آن همه كتاب و اسباب هدايت، جزاى شخص لجوج عذاب شديد است. «عذاب شديد»
6- عذاب الهى، پس از اتمام حجّت بر مردم است. «هدى للناس... الّذين كفروا... لهم عذاب شديد»
7- اين آيه مايه‏ى دلگرمى و تسليت خاطر پيامبر و مؤمنان است كه خداوند به حساب كفّار سرسخت مى‏رسد. «عزيز ذوانتقام»
8 - سرچشمه كيفر و انتقام او، عملكرد ماست، وگرنه او عزيزى است كه هيچ كمبودى ندارد. «عزيز ذوانتقام»
9- كفر مردم در خداوند اثرى ندارد. «كفروا، واللَّه عزيز»




۸ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 5

-----------------------------------------
آيه
إِنَّ اللَّهَ لَا يَخْفَى‏ عَلَيْهِ شَى‏ءٌ فِى الْأَرْضِ وَلَا فِى السَّمَآءِ
-------------------------------------------
ترجمه
همانا هيچ چيز، نه در زمين و نه در آسمان، بر خداوند پوشيده نمى‏ماند.
--------------------------------------------
نکته ها
در چند آيه‏ى قبل، سخن از قيّوم بودن خداوند بود. در اين آيه، آشكار بودن همه چيز براى او مطرح شده، كه جلوه‏اى از قيّوميّت اوست.
---------------------------------------------
پيام ها
1- خداوند بر همه چيز آگاه است. ما وهمه‏ى هستى هر لحظه در محضر خدا هستيم، در محضر او گناه نكنيم. با توجّه به آيه قبل، استفاده مى‏شود كه كفر و معصيتِ هيچ كس بر خدا پوشيده نيست. «كفروا... لا يخفى عليه شى‏ء»
2- تعدّد افراد، تعدّد اعمال، تعدّد مكان‏ها وزمان‏ها هيچ كدام مسأله‏اى را بر خداوند پنهان نمى‏سازد. «فى الارض ولا فى السماء»





۱۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 6

---------------------------------------
آيه
هُوَ الَّذِى يُصَوِّرُكُمْ فِى الْأَرْحَامِ كَيْفَ يَشَآءُ لَآ إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ‏
-------------------------------------------
ترجمه
او كسى است كه شما را آنگونه كه مى‏خواهد در رحم‏ها صورت مى‏دهد. جز او كه مقتدر حكيم است، معبودى نيست.
-----------------------------------------
نکته ها
شكل‏گيرى جنين در رحم، نشانه‏ى ديگرى از قيّوم بودن خداوند است كه در آيات قبل خوانديم.
موضوع صورت‏گيرى انسان در رحم مادر، در ميان دو آيه‏ى نزول كتاب آمده است، شايد رمز اين باشد كه خدايى كه در رحم مادر به شما سر و سامان مى‏دهد، با تشريع قوانين الهى و ارسال كتب آسمانى، به رشد آينده و ابدى شما نيز سامان مى‏بخشد.
تأثير هريك از عوامل وراثتى، بهداشتى، غذايى ويا روانى در شكل‏گيرى صورت و جسم افراد نيز از سنّت‏هاى الهى ودر مدار قدرت وتدبير وحكمت اوست.
-----------------------------------------
پيام ها
1- منشأ تكوين و تشريع يكى است. آن كه براى هدايت شما كتاب فرستاده، همان است كه شما را آفريده است. «هدىً للنّاس... يصوّركم»
2- صورت‏گرى انسان در رحم مادر، تنها بدست اوست. «هو الّذى يصوّركم»
3- اكنون كه صورت‏بندى‏ها به دست اوست، يكديگر را به خاطر شكل و قيافه سرزنش نكنيم. «هوالّذى يصوّركم»
4- قدرت نمايى او محدود به مكان و زمان خاصّى نيست. «يصوّركم فى الارحام»
5 - تفكّر در آفرينش خود، عامل ايمان به خداوند است. «يصوّركم... لااله‏الاّ هو»
6- گرچه خداوند به هر كارى قادر است؛ «كيف يشاء» ولى كارى بر خلاف حكمت نمى كند. «هوالعزيزالحكيم»
7- صورت‏هاى گوناگون افراد بشر، نشانه‏ى قدرت و حكمت اوست. «يصوّركم... العزيز الحكيم»





۱۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 7

-----------------------------------------
آيه
هُوَ الَّذِى أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَبَ مِنْهُ ءَايَتٌ مُّحْكَمَتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَبِ وَ أُخَرُ مُتَشَبِهَتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِى قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَبَهَ مِنْهُ ابْتِغَآءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَآءَ تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَالرَّ سِخُونَ فِى الْعِلْمِ يَقُولُونَ ءَاَمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِّنْ عِنْدِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّآ أُوْلُواْ الْأَلْبَبِ‏
-------------------------------------------
ترجمه
او كسى است كه اين كتاب را بر تو نازل كرد. بخشى از آن، آيات محكم (روشن و صريح) است كه اصل و اساس اين كتاب را تشكيل مى‏دهد. (و هرگونه ابهامى در آيات ديگر، با مراجعه به اين محكمات روشن مى‏شود) و بخشى از آن، آيات متشابه است (كه احتمالات مختلفى در معناى آيه مى‏رود، ولى با توجه به آيات محكم، تفسير آنها روشن مى‏شود.) امّا كسانى كه در دلهايشان انحراف است، به جهت ايجاد فتنه (و گمراه كردن مردم) و نيز به جهت تفسير آيه به دلخواه خود، به سراغ آيات متشابه مى‏روند، در حالى كه تفسير اين آيات را جز خداوند و راسخان در علم نمى‏دانند. آنان كه مى‏گويند: ما به آن ايمان آورده‏ايم همه‏ى آيات از طرف پروردگار ماست (خواه محكم باشد يا متشابه) و جز خردمندان پند نگيرند.
-----------------------------------------
نکته ها
در اين آيه، چند سؤال مطرح است:
سؤال: قرآن در يكجا همه‏ى آيات خود را محكم دانسته و فرموده: «كتاب اُحكمت آياته» و در ج[1]اى ديگر همه را متشابه دانسته و فرموده: «كتاباً متشابهاً»[2] ولى در اين آيه بعضى را محكم وبعضى را متشابه معرّفى نموده است، مسأله چيست؟
پاسخ: آنجا كه فرمود: تمام آياتِ قرآن محكم است، يعنى سخن سست و بى‏اساس در هيچ آيه‏اى نيست و آنجا كه فرمود: همه‏ى آيات متشابه هستند، يعنى سيستم و آهنگ آيات قرآن، هماهنگ، يكنواخت و شبيه بهم است.
اما با اين حال، از نظر فهم مردم همه‏ى آيات يكسان نيستند، بعضى صريح و روشن و همه كس فهم، ولى بعضى داراى معانى بلند وپيچيده‏اند كه همين امر موجب شبهه و اشتباه آنان مى‏گردد.
سؤال: چرا در قرآن آيات متشابه به كار رفته است؟
پاسخ: اوّلاً: وجود آيات متشابه زمينه‏ى فكر و تدّبر در آيات است.
ثانياً: موجب رجوع مردم به رهبران آسمانى مى‏شود. آرى، اگر همه‏ى درس آسان باشد، شاگرد احساس نياز به استاد نمى‏كند.
ثالثاً: متشابهات وسيله آزمايش مردم است. گروهى كژانديش، از لابلاى آنها به سراغ اهداف شوم خود مى‏روند و گروهى انديشمند، به فرموده امام رضاعليه السلام با مراجعه به محكمات، معناى صحيح آيات را كشف مى‏نمايند.[3]
سؤال: نمونه آيات متشابه كدام است؟
پاسخ: در قرآن مى‏خوانيم: «الى ربّها ناظرة»[4] در قيامت، چشم‏ها به پروردگارشان مى‏نگرند. چون عقل سليم، جسم بودن را براى خداوند محال مى‏داند و در آيات ديگر قرآن نيز مى‏خوانيم: «لاتدركه الابصار»[5] چشمها او را درك نمى‏كنند، لذا مى‏فهميم كه مراد از نگاه به پروردگار، نگاه به لطف و پاداش او در قيامت است.
همچنين مراد از «دست خدا» در آيه‏ى «يداللّه فوق ايديهم» قدرت اوست، چنانكه در فارسى نيز مى‏گوييم: فلانى در فلان شهر يا اداره دست دارد، يعنى قدرت دارد. وگرنه خداوند كه جسم نيست تا دست و پا داشته باشد. قرآن نيز مى‏فرمايد: «ليس كمثله شى‏ء»[6] او همانندى ندارد.
اين گونه آيات، سبب انحراف ساده انديشانى شده كه به آيات ديگر توجّه ندارند و از مفسّران واقعى يعنى اهل‏بيت پيامبرعليهم السلام جدا افتاده‏اند و شايد به جهت همين خطرات باشد كه قرآن، خود به ما سفارش نموده است هنگام قرائت قرآن از شرّ شيطان به خداوند پناه ببريد. «فاذا قرأت القرآن فاستعذ باللّه من الشيطان الرجيم»[7]
سؤال: تأويل قرآن به چه معناست؟
پاسخ: مراد از تأويل، اهداف و معارف و اسرار پشت پرده‏اى است كه بعد روشن مى‏شود. نظير تعبير خوابى كه حضرت يوسف ديد و بعد روشن شد و يا اسرارى كه در شكستن كشتى توسط خضر و موسى بود كه بعد روشن شد.
در روايات مى‏خوانيم: آيات ناسخ، از محكمات وآيات منسوخ از متشابهات قرآن است و ائمه معصومين‏عليهم السلام مصداق بارز راسخون در علم هستند.[8] همچنان كه خروج كنندگان بر حاكم اسلامى، كج انديشانى هستند كه به دنبال آيات متشابه مى‏روند.[9]
حضرت على عليه السلام در نهج‏البلاغه[10] از راسخان در علم ستايش مى‏كند. آنان كه به عجز علمى خود اعتراف دارند و از تعمق در چيزى كه ضرورتى ندارد دست باز مى‏دارند.
___________________________
1) هود، 1.
2) زمر، 23.
3) من ردّ متشابه القرآن الى محكمه هدى الى صراط مستقم». بحار، ج‏2، ص‏185.
4) قيامة، 23.
5) انعام، 103.
6) شورا، 11.
7) نحل، 98.
8) تفسير نورالثقلين.
9) تفسير درّالمنثور، ج‏2، ص 148.
10) نهج‏البلاغه، خطبه 91.
---------------------------------------------
پيام ها
1- هر كس همه‏ى آيات را نمى‏فهمد. «و اُخر متشابهات»
2- قلب‏هاى منحرف، منشأ فساد و فتنه است. «فى قلوبهم زيغ فيتّبعون ما تشابه منه ابتغاء الفتنة»
3- فتنه، تنها آشوب نظامى و فيزيكى نيست، تفسير به رأى و تحريفِ فرهنگ و معانى آيات، نيز فتنه است. «ابتغاء الفتنة»

4- گاهى حقّ دستاويز باطل مى‏شود. «ابتغاء الفتنة»
5 - هدف نهايى و مقصد اعلاى آيات الهى را تنها خدا و راسخان در علم مى‏دانند. «ومايعلم تأويله الا اللّه و الراسخون فى العلم»
6- نام راسخان در علم در كنار نام مقدّس خداوند آمده و مقامشان بعد از مقام الهى است. «ومايعلم تأويله الا اللّه و الراسخون فى العلم»
7- علم، درجاتى دارد كه بالاترين آن آشنا شدن به تأويل و رسيدن به هدف نهايى است. «ومايعلم تأويله الا اللّه و الراسخون فى العلم»
8 - عالمان واقعى بى‏تكبّرند. «والراسخون فى العلم يقولون امنّا به»
9- گرايش به باطل، مانع از رسوخ علم است. «الراسخون فى العلم» در برابر «فى قلوبهم زيغ» قرار داده شده است.
10- هر چه را نمى‏فهميم انكار نكنيم. «كل من عند ربّنا»
11- نزول آيات محكم و متشابه، در مسير تربيت است. «كل من عند ربّنا»




۱۰ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۳
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۶
پیام‌های جدید
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۸,۳۲۴ بازدید
۸ ساعت قبل
ali
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۴ پاسخ
۸,۴۱۴,۰۵۰ بازدید
۱۶ ساعت قبل
یا لثارات الحسن
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۷۵,۷۸۹ بازدید
۱ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۴,۱۰۲ بازدید
۱ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۴۳ بازدید
۱ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۸۶ بازدید
۲ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۲,۵۷۵ بازدید
۳ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۷,۹۹۶ بازدید
۱۰ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۱۶۶ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۰۸,۹۰۴ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۴۴۱ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۸۶۱ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۲۰۱ کاربر آنلاین است. (۱۲۶ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۲۰۱

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!