به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۱ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 198

--------------------------------------
آيه
لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَنْ تَبْتَغُواْ فَضْلاً مِنْ رَّبِّكُمْ فَإِذَآ أَفَضْتُمْ مِّنْ عَرَفَتٍ فَاذْكُرُواْ اللَّهَ عِنْدَ الْمَشْعِرِ الْحَرَامِ وَاذْكُرُوهُ كَمَا هَدَيكُمْ وَ إِنْ كُنْتُمْ مِّنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الْضَّآ لِّينَ‏
------------------------------------
ترجمه
گناهى بر شما نيست كه (به‏هنگام حج) به سراغ فضل پروردگارتان (وكسب و تجارت) برويد. پس چون از عرفات كوچ كرديد، خدا را در مشعرالحرام ياد كنيد، و او را ياد كنيد از آن روى كه شما را با آنكه پيش از آن از گمراهان بوديد، هدايت كرد.
-----------------------------------
نکته ها
عرفات، نام سرزمينى است در بيست كيلومترى مكّه كه بر زائران خانه خدا واجب است از ظهر روز نهم ذى‏الحجة تا غروب در آنجا بمانند و اگر قبل از غروب از آنجا خارج شوند بايد يك شتر جريمه دهند. واژه‏ى «عرفات» از «معرفت» به معناى محلّ شناخت است. در آنجا آدم وحوا عليهما السلام يكديگر را شناختند و به گناه خود اعتراف كردند. به فرموده امام صادق و امام باقر عليهما السلام جبرئيل در اين مكان به حضرت ابراهيم گفت: وظايف خود را بشناس و فراگير. [584]
در حديث مى‏خوانيم: حضرت مهدى عليه السلام هر سال در عرفات حضور دارند. زمين عرفات خاطراتى از ناله‏ها و اشك‏هاى اولياى خدا دارد. در روايات مى‏خوانيم: غروب عرفه، خداوند تمام گناهان زائران خانه خود را مى‏بخشد. وبراى روز عرفه دعاهاى خاصّى از امام حسين و امام سجاد عليهما السلام نقل شده است. [585]
از نشانه‏هاى جامعيّت اسلام آن است كه در كنار اعمال عبادى حج، به زندگى مادّى و كسب معاش نيز توجّه دارد. همانگونه كه در سوره جمعه در كنار دستور به شركت در نماز جمعه، مى‏فرمايد: بعد از پايان نماز به سراغ كسب معاش برويد. [586]آرى، حج در عين عبادت، اقتصاد است.
امام صادق عليه السلام فرمودند: يكى از آثار حج، تشكيل يك اجتماع بزرگ از مسلمانان نقاط مختلف جهان و نقل و انتقال انواع تجربيات مى‏باشد و زمينه‏ى انجام مبادلات تجارى و اقتصادى است. [587]
__________________________
584) كافى، ج‏4، ص‏207.
585) براى تفصيل بيشتر به كتاب حج نوشته مؤلف مراجعه شود.
586) جمعه، 10.
587) وسائل، ج‏8، ص‏9.
---------------------------------------
پيام ها
1- مبارزه با تحجّر از برنامه‏هاى قرآن است. گروهى فكر مى‏كردند دين امرى يك بُعدى و حج يك عبادت خشك است، اسلام اين تفكّر را ردّ مى‏كند. «ليس عليكم جناح»
2- درآمد حلال، فضل الهى است. قرآن بجاى واژه «كسب»، كلمه‏ى «فضل» را بكار برده تا بگويد: درآمد حلال فضل الهى است. «فضلا من ربّكم»
3- گرچه تلاش وطلب از شماست؛ «تبتغوا»امّا رزق، فضل خداوند است. «فضلاً من ربّكم»
4- رزق رسانى، از شئون ربوبيّت الهى است. «فضلاً من ربّكم»
5 - در رزق رسانى، دست خداوند باز است. كلمه «فضل» نكره آمده است. «فضلاً من ربّكم»
6- انجام عبادات بايد طبق دستور باشد. «واذكروه كما هداكم»
7- توجّه به توفيق الهى از يك سو و خطاها و گناهان گذشته‏ى خود از طرف ديگر، عشق و علاقه انسان را به الطاف خداوند زياد مى‏كند. «هداكم و ان كنتم من قبله لمن الضالين»
8 - سابقه خودتان را فراموش نكنيد، او بود كه شما را هدايت كرد. «ان كنتم من قبله لمن الضّالين»




۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 199

---------------------------------------
آيه
ثُمَّ أَفِيضُواْ مِنْ حَيْثُ أَفَاضَ الْنَّاسُ وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
---------------------------------------
ترجمه
سپس از همانجا كه مردم كوچ مى‏كنند، كوچ كنيد و از خداوند طلب آمرزش نماييد كه خداوند آمرزنده‏ى مهربان است.
---------------------------------------
نکته ها
در اين آيه ضمن دستور به حركت دسته‏جمعى همراه مردم، به اهل مكّه تذكّر مى‏دهد مبادا خيال كنيد كه چون اهل حرم يا از قبيله‏ى قريش و امثال آن هستيد بايد حركات عبادى شما با ديگران فرقى داشته باشد، اين خودبزرگ‏بينى‏ها را كنار گذاشته و همچون عموم مردم باشيد.
اساساً يكى از آثار و فلسفه‏هاى حج، كنار زدن امتيازات پوشالى است. در آنجا انسان از كفش، كلاه، لباس، همسر ومسكن خود مى‏گذرد و قطره‏اى مى‏شود كه به دريا ملحق شده است.
در اين آيه، دو بار و در آيه قبل يك مرتبه كلمه «افاضة» بكار رفته كه به معناى حركت دسته جمعى است، اين تكرار و اصرار نشان مى‏دهد كه حركت دسته جمعى در انجام عبادات ارزشمند است.
استغفار و ذكر خداوند، بهترين اعمال عرفات و مشعر است. گرچه در اين سرزمين‏ها اصل توقف، شرط است و هيچ عمل ديگرى واجب نيست، امّا در اين آيات، قرآن ما را به ذكر خدا و ياد سوابق پرخطا و اشتباه خود و طلب آمرزش درباره گذشته‏ى خويش دعوت مى‏كند. مگر مى‏توان در سرزمينى كه اولياى خدا اشك ريخته‏اند بى‏تفاوت نشست.
--------------------------------------
پيام ها
1- امتيازطلبى، تحت هر نام وعنوانى، ممنوع است. «افيضوا من حيث افاض النّاس»
2- حركت دسته جمعى، ارزش دارد. «افيضوا من حيث افاض الناس»
3- هرگز مأيوس نشويم، گذشته‏ها هرچه باشد استغفار چاره‏ساز است. زيرا او غفور و رحيم است. «واستغفروا انّ اللَّه غفور رحيم»





۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 200

--------------------------------------------
آيه
فَإِذَا قَضَيْتُمْ مَنَسِكَكُمْ فَاذْكُرُواْ اللَّهَ كَذِكْرِكُمْ ءَاَبآءَكُمْ أَوْ أَشَدَّ ذِكْراً فَمِنَ الْنَّاسِ مَنْ يَقُولُ رَبَّنَا ءَاتِنَا فِي الْدُّنْيَا وَمَا لَهُ فِى الْأَخِرةِ مِنْ خَلَقٍ‏
----------------------------------------
ترجمه
پس چون مناسك (حج) خود را انجام داديد، خدا را ياد كنيد، همانگونه كه پدران خويش را ياد مى‏كنيد، بلكه بيشتر و بهتر از آن. پس بعضى از مردم كسانى هستند كه مى‏گويند: خداوندا! به ما در دنيا عطا كن. آنان در آخرت بهره‏اى ندارند.
---------------------------------------
نکته ها
گروهى از اهل مكّه، بعد از پايان مراسم حج در محلّى اجتماع كرده و با ياد كردن پدران و نياكان خود به آنان افتخار و مباهات مى‏كردند. قرآن دستور مى‏دهد به جاى تفاخر به پدران و نياكان، خدا را ياد كنيد [588] و از نعمت‏ها و توفيقات او سخن بگوييد و در اين كار جدّى‏تر باشيد.
ياد هر كس يا هر چيز، نشانه‏ى حاكميّت آن بر فكر انسان است. كسى كه ياد نياكان را دارد و به آنان افتخار مى‏كند، فكر و فرهنگ آنان را پذيرفته است و اين يادكرد مى‏تواند فرهنگ جاهلى را بر جامعه حاكم كند. به همين دليل حضرت موسى گفت: من گوساله طلائى و پر قيمت سامرى را آتش مى‏زنم و خاكسترش را به دريا مى‏ريزم. زيرا تماشاى آن، فرهنگ و تفكّر شرك را در انسان زنده مى‏كند.
____________________________
588) تفسير مجمع‏البيان، ج‏2، ص‏529 ؛ نورالثقلين، ج‏1، ص‏198.
-------------------------------------------
پيام ها
1- جهت‏دهى به ايام فراغت، يكى از وظايف مربّى است. «فاذا قضيتم...فاذكروا اللَّه»
2- ياد خدا، هم از نظر كمّيت بايد كثير باشد؛ «واذكروا اللّه كثيراً» و هم از نظر كيفيّت، عاشقانه و خالصانه. «اشدّ ذكراً»
3- سطحى‏نگر نباشيم. گروهى در بهترين زمان‏ها و مكان‏ها، تنها دعاى آنها رسيدن به زندگى كوتاه مادّى است. «ربّنا اتنا فى الدنيا وما له فى الاخرة من خلاق»




۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 201

----------------------------------------------
آيه
وَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ رَبَّنَا ءَاتِنَا فِى الْدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِى الْأَخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ الْنَّارِ
------------------------------------------------
ترجمه
(اما) بعضى از مردم مى‏گويند: پروردگارا! در دنيا به ما نيكى عطا كن و در آخرت نيز نيكى مرحمت فرما و مارا از عذاب آتش نگهدار.
------------------------------------------------
نکته ها
يكى از راههاى شناخت مردم، آشنايى با آرزوها و دعاهاى آنان است. در آيه قبل، درخواست گروه اوّل از خداوند مربوط به دنيا بود و كارى به خير و شرّ آن نداشتند، ولى در اين آيه درخواست گروه دوّم از خداوند، «حسنة» است در دنيا و آخرت. در ديدگاه گروه اوّل؛ دنيا به خودى خود مطلوب است، ولى در ديد گروه دوّم؛ دنيايى ارزشمند است كه حسنه باشد و به آخرت منتهى گردد.
در روايات نمونه‏ها و مصاديقى براى نيكى‏هاى دنيا و آخرت نقل شده است [589]، ولى حسنه در انحصار چند نمونه نيست.
در قرآن مجيد 115 مرتبه كلمه‏ى «دنيا» بكار رفته و 115 مرتبه كلمه «آخرت» استعمال شده است و اين يك تصادف نيست. البتّه اين به معناى آن نيست كه اهميّت دنيا و آخرت هر دو يكسان است.
در دعاها، هدف‏هاى كلّى مطرح شود و تعيين مصداق به عهده خداوند گذاشته شود. ما از خداوند حسنه و سعادت مى‏خواهيم، ولى در اينكه رشد و صلاح ما در چيست؟ آنرا به عهده‏ى خداوند مى‏گذاريم. چون ما به خاطر محدوديّت‏هاى علمى و عدم آگاهى از آينده و ابعاد روحى خودمان، نمى‏توانيم مصاديق جزئى را تعيين بنمائيم. به همين جهت توصيه شده است از خداوند وسيله كار را نخواهيد، خودِ كار را بخواهيد. زيرا ممكن است خداوند از وسيله‏ى ديگرى كه به فكر و ذهن ما نمى‏آيد، كارى را براى ما محقّق سازد. مثلاً از خداوند توفيق زيارت حج را بخواهيد، امّا نگوييد: خدايا مالى به من بده تا به مكّه بروم. چون خداوند گاهى سبب را به گونه‏اى قرار مى‏دهد كه ما فكر آن را نمى‏كرديم.
____________________________
589) تفسير نورالثقلين، ج‏1، ص‏199.
------------------------------------------
پيام ها
1- دنيا و آخرت با هم منافاتى ندارند، به شرط آنكه انسان به دنبال حسنه و نيكى باشد. «فى الدنيا حسنة و فى الاخرة حسنة»
2- هر رفاهى مذموم نيست، بلكه زندگانى نيكو، مطلوب نيز هست. «ربّنا اتنا فى الدنيا حسنة»
3- دوزخ، حساب جدايى دارد. با اينكه از خداوند نيكى آخرت را مى‏خواهند، ولى براى نجات از آتش، جداگانه دعا مى‏كنند. [590] «قِنا عذاب النار»
______________________________
590) در دعاها براى نجات از آتش، اصرار و تكرار عجيبى است. مثلا در دعاى مجير حدود هفتاد بار مى‏خوانيم: »اجِرنا مِن النار يا ربّ« پروردگارا! ما را از آتش جهنّم نجات بده. ويا در دعاى جوشن كبير كه صد بند دارد در پايان هر بند آن مى‏گوييم: »خَلّصنا من النّار يا ربّ«




۱ خرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 202

----------------------------------------
آيه
أُوْلئِكَ لَهُمْ نَصِيِبٌ مِمَّا كَسَبُوا وَاللَّهُ سَرِيعُ الْحِسَابِ‏
----------------------------------------
ترجمه
آنها از كسب (و دعاى) خود بهره و نصيبى دارند و خداوند به سرعت به حساب هركس مى‏رسد.
----------------------------------------
نکته ها
به «بهره»، «نصيب» مى‏گويند. گويا سهمى را براى انسان نصب كرده‏اند. بهره‏ى مؤمنان تنها به خاطر دعاى «ربّنا اتنا» نيست، بلكه به خاطر تلاش و كسب آنان نيز بوده است. و اين به ما هشدار مى‏دهد كه الطاف خداوند به كسانى مى‏رسد كه به همراه دعا، تلاش و كوشش نيز بكنند.
---------------------------------------
پيام ها
1- بهره‏ى انسان در قيامت، تنها از بعضى كارهاى خويش است، نه تمام آنها. «ممّا كسبوا» چه بسيار كارهايى كه انسان مى‏كند، ولى بخاطر نداشتن قصد قربت و نيّت خالص، در قيامت از آن بهره نمى‏برد.
2- بدون كسب وتلاش، بهره‏اى نيست. «لهم نصيب ممّا كسبوا»
3- پاداش سريع، يك امتياز است. [591] «سريع الحساب»
__________________________
591) حضرت على عليه السلام مى‏فرمايد: خداوند حساب همه‏ى خلق را يك‏باره مى‏رسد، همانگونه كه همه مردم را دفعةً رزق مى‏دهد. تفسير مجمع‏البيان، ج‏2، ص‏531.




۲ خرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 203

----------------------------------
آيه
وَاذْكُرُوا اللَّهَ فِي أَيَّامٍ مَعْدُودَاتٍ فَمَنْ تَعَجَّلَ فِى يَوْمَيْنِ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ وَمَنْ تَأَخَّرَ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ لِمَنِ اتَّقَى‏ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنّكُمْ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ‏
-------------------------------------
ترجمه
و خدا را در روزهاى معيّنى ياد كنيد، (روزهاى 11 و12 و13 ماه ذى‏الحجّه كه به ايام تشريق معروف است.) پس هر كس تعجيل كند (و اعمال مِنى‏ را) در دو روز (انجام دهد،) گناهى بر او نيست و هر پرهيزكارى كه تأخير كند (و اعمال را در سه روز انجام دهد نيز) گناهى بر او نيست. و از خدا پروا كنيد و بدانيد شما به سوى او محشور خواهيد شد.
---------------------------------------
نکته ها
در حديثى كه در تفسير نورالثقلين آمده، توصيه شده است: در پشت سر پانزده نماز كه آغازش نماز ظهر روز عيد و انجامش، نماز صبح روز سيزدهم است، اين دعا خوانده شود: «اللَّه اكبر، اللَّه اكبر، لااله‏الااللّه واللَّه اكبر، وللّه الحمد، اللَّه اكبر على ما هَدانا، اللَّه اكبر على ما رزقنا من بهيمة الانعام» خداوند بزرگتر است، خداوند بزرگتر است و معبودى جز او نيست، خداوند بزرگتر است و حمد و سپاس مخصوص اوست، خداوند بزرگتر است به خاطر آنكه ما را هدايت كرد، خداوند بزرگتر است به خاطر آنكه از گوشت چهار پايان به ما روزى داد.
اين آيه مى‏فرمايد: كسى كه در خارج شدن از سرزمين مِنى‏ عجله كند و روز دوازدهم بعد از ظهر بيرون آمده و به مكّه رود، گناهى بر او نيست، چنانكه اگر كسى شب سيزدهم را نيز در مِنى‏ بماند، گناهى بر او نيست.
-------------------------------------
پيام ها
1- زمان در دعا اثر دارد. «فى أيّام معدودات»
2- خداوند در سايه لطف خود، راه را بر مردم تنگ نمى‏كند.«فمن‏تعجّل...ومن‏تأخّر»
3- اساس كار، تقوى است. «لمن اتّقى» به فرموده روايات مراد از «تقوى» در اينجا دورى كردن از محرّمات در حال احرام مى‏باشد.
4- تعجيل در خروج از سرزمين منى‏ در روز 12 ذى‏الحجة يا تأخير تا روز 13، بايد همراه تقوا باشد. «لمن اتّقى»
اگر عجله براى نشان دادن زرنگى يا هدف فاسدى باشد و يا اضافه ماندن در آن سرزمين جهت خودنمايى و شهرت باشد، عمل فاسد مى‏شود.
5 - كارِ مقدّس و سرزمينِ مقدّس به تنهايى كافى نيست، انسان نيز بايد مقدّس و با تقوا باشد. دوبار كلمه «تقوى» در كنار هم براى زائران خانه‏ى خدا آن هم در سرزمين منى‏، نشانه‏ى نفوذ شيطان در همه‏جاست.
6- ايمان به معاد، قوى‏ترين عامل تقواست. «واتّقوا اللَّه... انّكم اليه تحشرون»




۳ خرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 204

-------------------------------------------
آيه
وَمِنَ الْنَّاسِ مَنْ يُعْجِبُكَ قَوْلُهُ فِى الْحَيَوةِ الْدُّنْيَا وَيُشْهِدُ اللَّهُ عَلى‏ مَا فِى قَلْبِهِ وَهُوَ أَلَدُّ الْخِصَامِ‏
-------------------------------------------
ترجمه
و از مردم كسى است كه گفتارش درباره زندگى دنيا، مايه‏ى اعجاب تو مى‏شود و خداوند را بر آنچه در دل (پنهان) دارد گواه مى‏گيرد (در حالى كه) او سرسخت‏ترين دشمنان است.
------------------------------------------
نکته ها
كلمه «لُدّ» به معناى خصومت زياد است و كلمه «اَلَدّ» به كسى گفته مى‏شود كه شديدترين خصومت‏ها را دارد . كلمه‏ى «خصام» يا جمعِ «خصم» است و يا مصدر، به معناى خصومت است.
منافقان با ترفندهاى مقايسه‏اى، آمارى، كارشناسى، تجربى و حدس‏هاى به ظاهر عالمانه با تكيه بر مسائل اجتماعى و با شايعات، تهديد، تطميع و تبليغات، تنها قدرت مانور در همين زندگى مادّى را دارند، ولى در ميدان معنويّات و در توجّه به امدادهاى غيبى و اراده‏ى خداوندى، پاى آنان لنگ است و در آخرت نيز زبانشان بسته و حتّى اجازه عذرخواهى نيز ندارند.
---------------------------------------
پيام ها
1- سخنان شيوا و سحرآميزِ منافقان، شما را فريب ندهد. «يعجبك قوله»
2- به هر سوگندى اطمينان نكنيد. «يشهد اللَّه على ما فى قلبه»
3- سوگند دروغ يكى از راههاى نفوذ منافقان است. «يشهد اللَّه على ما فى قلبه» دشمنان هميشه از مقدّسات عليه مقدّسات و از مذهب عليه مذهب استفاده مى‏كنند و با سوگند به نام خدا، به رسول خدا خيانت مى‏كنند.
4- سوژه‏هاى سخن منافقان، مربوط به مسائل دنيوى است تا ديگران را تحت تاثير قرار دهند. «يعجبك قوله فى الحيوةالدنيا»
5 - خداوند پيامبرش را از غيب و درون ديگران آگاه مى‏سازد. «هو الدّ الخصام»
6- كسانى كه مى‏دانند دروغگو هستند، با سوگند و زيباسازى كلمات، سعى دارند خود را دلسوز و مخلص نشان دهند. «يشهد اللَّه»




۷ خرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 205

---------------------------------
آيه
وَإِذَا تَوَلَّى‏ سَعى‏ فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيهَا وَيُهْلِكَ الْحَرْثَ وَ الْنَّسْلَ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الْفَسَادَ
--------------------------------
ترجمه
و هرگاه به قدرت و حكومت رسد براى فساد در زمين و نابودى زراعت‏ها و نسل كوشش مى‏كند و خداوند فساد را دوست ندارد.
-------------------------------
نکته ها
كلمه «تولّى» را دو نوع مى‏توان معنا نمود: يكى به معناى به قدرت و حكومت رسيدن كه در ترجمه آمده است. و ديگر به معناى اعراض كردن است كه در اين صورت معناى آيه اين مى‏شود: هرگاه از حقّ و هدايت الهى اعراض نمود و از نزد تو بيرون رفت، به سراغ فتنه و فساد مى‏رود.
در آيه قبل، گفتار به ظاهر نيكوى منافقان مطرح شد و در اين آيه رفتار مفسدانه‏ى آنان را بيان مى‏كند.
قرآن مى‏فرمايد: «الّذين ان مكنّاهم فى الارض أقاموا الصلوة واتوا الزّكوة وأمروا بالمعروف ونَهوا عن المنكر» [592] اگر صالحان حكومت را بدست گيرند، نماز به پا مى‏دارند و زكات مى‏دهند و امر به معروف و نهى از منكر مى‏كنند. و بدين وسيله رابطه خود را با خداوند و محرومان جامعه حفظ مى‏كنند، ولى اگر نا اهل به قدرت رسيد و ولايت مردم را بدست گرفت، بخاطر طوفان هوسهاى درونى و ناآگاهى‏ها و فشارهاى بيرونى، همه چيز جامعه را فداى خود مى‏كند. به گفته‏ى الميزان؛ تاريخ گواه آن است كه چه مسلمان نمايانى به نام اسلام و تظاهر به ايمان، بر مردم حاكم شده و حَرث و نَسل را نابود ساختند.
كسانى كه با جعل قوانين و تهاجم فرهنگى و تبليغات و مواد مخدّر، سبب نابودى اقتصاد و نسل‏نو مى‏شوند، مصداق اين آيه و «مفسد فى الارض» هستند.
هلاك حرث به معناى محو كشاورزى، و هلاك نسل، انحراف نسل آينده است. مراغى و فخررازى در تفاسير خود احتمال داده‏اند كه مراد از «حرث» زنان باشند، بدليل «نساؤكم حرث لكم» [593] و مراد از «نسل» فرزندان. يعنى طاغوت‏ها، نظام خانواده و تربيت فرزندان را نابود مى‏كنند.
______________________
592) حج، 41.
593) بقره، 223.
---------------------------------
پيام ها
1- نااهل اگر به قدرت رسد، همه چيز را به فساد مى‏كشاند. «اذا تولّى سعى»
2- بزرگ‏ترين خطر، نابودى اقتصاد و فرهنگ امّت است. «يهلك الحرث و النسل»




۸ خرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 206

-------------------------------------
آيه
وَإِذَا قِيلَ لَهُ اتَّقِ اللَّهَ أَخَذَتْهُ الْعِّزَةُ بِالْإِثْمِ فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ وَ لَبِئْسَ الْمِهَادُ
-------------------------------------
ترجمه
و هنگامى كه به او گفته شود از خداى پروا كن، عزت وغرورى كه در سايه‏ى گناه بدست‏آورده او را بگيرد. پس آتش دوزخ براى او كافى است وچه بد جايگاهى است.
--------------------------------------
پيام ها
1- مستكبران، به موعظه‏ى ديگران گوش نمى‏دهند. «اذا قيل له اتّق اللَّه اخذته العزّة»
در تاريخ آورده‏اند كه عبدالملك مروان از خلفاى بنى اميه بر بالاى منبر در شهر مدينه گفت: به خدا سوگند هركس مرا امر به تقوى كند، گردنش را خواهم زد.
2- [594] حاكم بايد پندپذير باشد. «اذا قيل... اخذته العزّة»
3- گناه، مايه‏ى عجب، غرور و تكبّر است. «اخذته العزّة بالاثم»
4- توجّه دادن به دوزخ، هشدارى غرور شكن است. «فحسبه جهنّم»
________________________
594) تفسير احسن‏الحديث، ج‏1، ص‏376.




۱۰ خرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 207

-------------------------------------------
آيه
وَ مِنَ الْنَّاسِ مَنْ يَشْرِى نَفْسَهُ ابْتغَآءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ
-------------------------------------------
ترجمه
و از مردم كسى است كه براى كسب خشنودى خدا، جان خود را مى‏فروشد و خداوند نسبت به بندگان مهربان است.
-------------------------------------------
نکته ها
ابن‏ابى‏الحديد كه از علماى قرن هفتم اهل‏سنّت است، در شرح نهج‏البلاغه خود آورده است: تمام مفسّران گفته‏اند اين آيه درباره على‏بن‏ابى‏طالب عليه السلام نازل شده است كه در ليلةالمبيت در بستر رسول خدا صلى الله عليه وآله خوابيد. و اين موضوع در حدى از تواتر است كه جز كافر يا ديوانه آنرا انكار نمى‏كند. [595]
مشركانِ مكّه، قرار گذاشتند از هر قبيله‏اى يك نفر را براى كشتن پيامبر صلى الله عليه وآله انتخاب كنند و آن حضرت را دسته جمعى از بين ببرند تا بنى‏هاشم به خونخواهى او قيام نكنند و با اين عمل از دعوت پيامبر راحت شوند. پيامبر صلى الله عليه وآله از نقشه‏ى آنان با خبر شد و على عليه السلام براى اينكه پيامبر به سلامت از مكّه خارج شود، در بستر ايشان خوابيد و اين آيه در شأن آن حضرت نازل گرديد. [596]
همين كه على عليه السلام در آن شب خطرناك به جاى پيامبر خوابيد، خداوند به دو فرشته‏ى خود، جبرئيل و ميكائيل فرمود: كداميك از شما حاضريد فداى ديگرى شويد؟! هيچكدام از آنها حاضر نشدند. خداوند فرمود: اينك مشاهده كنيد كه چگونه على‏بن‏ابى‏طالب عليهما السلام حاضر است جان خود را فداى رسول خدا كند.
گاهى بايد براى احياى يك معروف ويا محو يك منكر، جان را تسليم كرد. حضرت على عليه السلام فرمودند: كسى كه در راه امر به معروف و نهى از منكر كشته شود، يكى از مصاديق اين آيه است. [597]
_______________________________
595) شرح نهج‏البلاغه، ج‏13، ص‏262.
596) بسيارى از علماى اهل سنّت، به اين فضيلت على عليه السلام اقرار كرده‏اند كه علاّمه امينى »ره« در الغدير )ج‏2، ص 48) آنان را نام برده است، از آن جمله امام احمدحنبل، در مسند خود )ج‏1، ص‏348) مى‏باشد. صاحب تفسير اطيب‏البيان مى‏نويسد: در كتاب غايةالمرام، بيست حديث آمده كه نُه حديث از علماى اهل سنّت و يازده حديث از علماى شيعه است و اين آيه را درباره‏ى فداكارى حضرت على عليه السلام دانسته‏اند. در تاريخ طبرى، )ج‏2، ص‏373) نيز كه از نوشته‏هاى قرن سوم است، ماجراى خوابيدن حضرت على عليه السلام در بستر رسول خدا صلى الله عليه وآله نقل شده است. همچنان كه تاريخ يعقوبى )ج‏2، ص‏39) موضوع را به صراحت بازگو مى‏نمايد. در شرح نهج‏البلاغه ابن‏ابى‏الحديد )ج‏4، ص‏73) آمده است: معاويه چهار هزار درهم پول داد تا بگويند اين آيه در شأن ابن‏ملجم نازل شده است!. تفسير نمونه، ج‏2، ص‏49.
597) تفسير صافى، ج‏1، ص‏241.
-----------------------------------
پيام ها
1- نااهل، حرفش زيباست وانسان را به تعجّب وامى‏دارد، ولى مؤمن، عملش دنيا را متعجّب مى‏كند. «من‏النّاس مَن يعجبك قوله»، «من‏النّاس مَن يشرى نفسه»
2- ياد ايثارگران را زنده بداريم. «من الناس من يشرى»
3- پيش مرگِ اولياى خدا شدن، يك ارزش است. «من الناس من يشرى»
4- بزرگ‏ترين سود آن است كه انسان بهترين متاع را كه جان اوست به خالق خود بفروشد، آن هم نه براى بهشت و يا نجات از دوزخ، بلكه فقط براى كسب رضاى او. «ابتغاء مرضات اللّه»
5 - در راه خدا، استقبال از خطر و آمادگى براى جانفشانى همچون دريافت خطر است. با توجّه به شأن نزول آيه، ستايش از كسى است كه جان خود را در معرض خطر قرار داد، هرچند حادثه‏اى اتفاق نيفتاد. «من يشرى نفسه...»
6- رأفت خداوند، بهترين پاداش است. خداوند براى هركارى پاداشى قرار داده است، امّا در اين آيه مى‏فرمايد: خداوند رئوف است. «اللّه رئوف بالعباد»





۱۱ خرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۶
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۹
پیام‌های جدید
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۶ پاسخ
۵۵۱,۱۰۰ بازدید
۱ روز قبل
مهدی
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۵ پاسخ
۱۱,۷۰۷,۷۷۰ بازدید
۲ روز قبل
Galaxy Alpha
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۴۷,۵۹۵ بازدید
۱۰ روز قبل
Salehm
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۵۰,۴۹۰ بازدید
۱۲ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۵,۰۷۰ بازدید
۱۲ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۱۱۰ بازدید
۱۳ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۵,۰۴۸ بازدید
۱۴ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۹,۳۹۸ بازدید
۲۰ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۵۰,۳۶۴ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۷,۳۴۳ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۷۹۸ بازدید
۷ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۸,۴۸۱ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۱۶۱ کاربر آنلاین است. (۸۱ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۱۶۱

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!