به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۱ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 168

---------------------------------------------
آيه
يَأَيُّهَا الْنَّاسُ كُلُواْ مِمَّا فِى الْأَرْضِ حَلالاً طَيِّباً وَلَا تَتَّبِعُواْ خُطُوَ تِ الْشَّيْطَنِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ‏
---------------------------------------------
ترجمه
اى مردم! از آنچه در زمين، حلال و پاكيزه است بخوريد و از گام‏هاى (وسوسه انگيز) شيطان، پيروى نكنيد. براستى كه او دشمن آشكار شماست.
---------------------------------------------
نکته ها
اسلام، همواره مردم را به بهره‏بردن از نعمت‏هاى پاك وحلالِ خداوند، سفارش نموده و با هرگونه رهبانيّت و زهد بى‏جا مبارزه مى‏نمايد. لذا هم خوردنى‏هاى ناسالم را از شيطان مى‏داند؛ «انّما الخمر... رجس من عمل الشّيطان» [500] و هم نخوردن نابجا را گام شيطان مى‏داند؛ «كلوا... و لا تتّبعوا خطوات الشيطان» زيرا در برخى از نقل‏هاى تاريخى آمده است كه بعضى از طوائف عرب، قسمتى از زراعت و حيوانات را بدون دليل برخود حرام كرده بودند و گاهى نيز اين تحريم‏ها را به خداوند نسبت مى‏دادند. آيه نازل شد تا رفع ابهام شود.
اسلام، به زندگى مادّى انسان توجّه كامل دارد و در رأس آنها نيازهاى غذايى است كه در اين مورد، دهها آيه و صدها حديث آمده است. يكى از وظايف انبيا نيز بيان خوردنى‏ها و آشاميدنى‏هاى حلال وحرام براى مردم است.
معمولاً قرآن در كنار اجازه مصرف، شرطى را بيان كرده است. مثلاً در اينجا مى‏فرمايد: «كلوا... حلالاً طيباً» همچنين مى‏فرمايد: «كلوا و اشربوا... و لا تعثوا فى الارض مفسدين» [501] بخوريد و بياشاميد... ولى در زمين فساد نكنيد. در آيه ديگر مى‏فرمايد: «كلوا واشربوا ولاتسرفوا» [502] بخوريد و بياشاميد، ولى اسراف نكنيد. و در جاى ديگر مى‏فرمايد: «كلوا و اطعموا» [503] بخوريد و اطعام كنيد.
در تفسير برهان از امام صادق عليه السلام نقل شده است كه شخصى به نام طارق، تصميم گرفته بود تا از همسرش جدا شده و زندگى راهبانه‏اى داشته باشد. حضرت فرمود: «انّ هذا من خطوات الشيطان» اين از گام‏هاى شيطان است.
_______________________________
500) مائده، 90.
501) بقره، 60.
502) اعراف، 31.
503) حج، 28.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- شرط اساسى در مصرف، دو چيز است: حلال بودن، پاكيزه و دل‏پسند بودن. «كلوا حلالاً طيّباً»
2- اسلام با بعضى رياضت‏ها مخالف است. «كلوا»
3- بهره‏گيرى از محرّمات و چيزهاى پليد و ناپاك، پيروى كردن از شيطان است. «كلوا... حلالا طيباً ولا تتبعوا خطوات الشيطان»
4- نيازهاى طبيعى بشر، زمينه‏اى براى انحراف و تسلّط شيطان است. بايد ضمن تأمين نياز، به لغزش‏هاى آن توجّه داشت. «كلوا... ولاتتبعوا خطوات...»
5 - شيطان، انسان را قدم به قدم منحرف مى‏كند. بايد از همان قدم اوّل مواظبت كرد. «خطوات الشيطان»
6- شيطان براى انحراف مردم، از راههاى گوناگونى وارد مى‏شود. «خطوات»
7- وادار نمودن مردم به استفاده از حرام‏ها و بازداشتن آنان از نعمت‏هاى حلال، نمودى از دشمنى آشكار شيطان است. «كلوا... حلالا طيباً... انّه لكم عدو مبين»




۲۲ فروردین ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 169

------------------------------------------------
آيه
إِنَّمَا يَأْمُرُكُمْ بِالسُّوءِ وَ الْفَحْشَآءِ وَ أَنْ تَقُولُواْ عَلَى اللَّهِ مَا لَاتَعْلَمُونَ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
همانا (شيطان)، شما را فقط به بدى و زشتى فرمان مى‏دهد و اينكه بر خداوند چيزهايى بگوييد كه به آن آگاه نيستيد.
-------------------------------------------
نکته ها
در تفسير روح‏البيان آمده است كه شيطان در وسوسه‏ى خود، مراحلى را طى مى‏كند: ابتدا به كفر دعوت مى‏نمايد. اگر موفق نشد، به بدعت، اگر موفق نشد، به گناهان كبيره، اگر موفق نشد به گناهان صغيره، اگر موفق نشد، به كارهاى مباح به جاى عبادات و اگر باز هم موفق نشد، به عباداتى دعوت مى‏كند كه پايين‏تر است، تا شخص از مرحله بالاتر باز بماند.
فرمان شيطان، همان وسوسه‏هاى اوست. نه آنكه از انسان سلب اختيار كند تا انسان مجبور به گناه شود.
تاثير فرمان شيطان، نشان ضعف ماست. هرگاه انسان ضعيف شد، وسوسه‏هاى شيطان را همچون فرمان مولا مى‏پذيرد؛ «انمّا سلطانه على الّذين يتولّونه» [504]وگرنه اولياى خدا، در مرحله‏اى هستند كه شيطان به آنان نفوذ ندارد. «انّ عبادى ليس لك عليهم سلطان» [505]
___________________________
504) نحل، 100.
505) حجر، 42.
-----------------------------------------
پيام ها
1- نشانه‏ى دشمنى شيطان، وسوسه براى انجام فحشا و افترا به خداوند است. «عدوّ مبين انّما يأمركم»
2- شيطان، هم دستور به گناه مى‏دهد، هم راه توجيه آنرا نشان مى‏دهد. فرمان به سوء و فحشا، همان دستور به گناه و فرمان افترا بستن به خدا، دستور به توجيه گناه است. «يأمركم... وان تقولوا»
3- اظهار نظر در باره احكام دين و فتوى دادن بدون علم، حرام است. «ان تقولوا على اللَّه ما لا تعلمون»
4- حتّى در مقام ترديد و شك، نبايد چيزى را به خداوند نسبت داد، تا چه رسد به مواردى كه بدانيم آن حرف و سخن از خدا نيست. بنابراين بايد در تفسير قرآن و بيان احكام دقّت كرد. «وان تقولوا على اللَّه ما لاتعلمون»




۲۳ فروردین ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 170

------------------------------------------
آيه
وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُواْ مَآ أَنْزَلَ اللَّهُ قَالُواْ بَلْ نَتَّبِعُ مَآ أَلْفَيْنَا عَلَيْهِ ءَابَآءَنآ أَوَلَوْ كَانَ ءَابَآؤُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ شَيْئاً وَلَا يَهْتَدُونَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
وهنگامى كه به آنها (مشركان) گفته شود: آنچه را خدا نازل كرده است پيروى كنيد، گويند: بلكه ما از آنچه پدرانِ خود را بر آن يافتيم پيروى مى‏نماييم. آيا (از آنان پيروى مى‏كنند) هرچند پدرانشان چيزى نمى‏فهميدند و هدايت نيافته بودند؟
-------------------------------------------
نکته ها
آيه قبل به ما هشدار داد كه از پيروى گامها و فرمان‏هاى شيطان، دورى كنيم. اين آيه يكى از مصاديق راه شيطان را كه تقليد كوركورانه است بيان مى‏كند.
پيروى و اطاعت عقلانى مانعى ندارد، مورد انتقاد قرآن، تقليد از كسانى است كه نه خود داراى تعقّل بوده‏اند و نه هدايت انبيا را پذيرفته‏اند.
هدايت الهى، در هر عصر و زمانى وجود دارد. از اينكه قرآن مى‏فرمايد: نياكان آنان هدايت پذير نبودند، استفاده مى‏شود كه هدايت الهى در هر زمانى بوده، ولى آنها نمى‏پذيرفتند. حضرت على عليه السلام در نهج‏البلاغه مى‏فرمايد: «بلى لاتخلوا الارض من قائم للّه ظاهراً او خائفاً» [506] زمين از رهبر آسمانى هرگز خالى نيست، خواه آشكارا و خواه مخفيانه مردم را به راه خدا دعوت مى‏نمايد.
_____________________________
506) نهج‏البلاغه، قصارالحكم 147.
-------------------------------------------
پيام ها
1- ارتجاع و عقب گرد، ممنوع است. پيروى از سنّت و راه نياكان، اگر همراه با استدلال و تعقّل نباشد، قابل پذيرش نمى‏باشد. «الفينا عليه ابائنا»
2- تعصّباتِ نژادى وقبيله‏اى، از زمينه‏هاى نپذيرفتن حقّ است. «بل‏نتّبع... ابائنا»
3- آداب و عقايد نياكان، در آيندگان اثر گذار است. «ما الفينا عليه ابائنا»
4- راه حقّ، با عقل و وحى به دست مى‏آيد. «لايعقلون شيئاً و لايهتدون»
5 - انتقال تجربه و دانش ارزش است، ولى انتقال خرافات از نسل گذشته به نسل آينده، ضد ارزش مى‏باشد. «اباؤهم لايعقلون»
6- عقل، ما را به پيروى از وحى، رهبرى مى‏كند. «اتّبعوا ما انزلنا... او لوكان اباؤهم لا يعقلون»




۲۴ فروردین ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 171

-----------------------------------
آيه
وَمَثَلُ الَّذِينَ كَفَرُواْ كَمَثَلِ الَّذِى يَنْعِقُ بِمَا لَا يَسْمَعُ إِلَّا دُعَآءً وَ نِدَآءً صُمٌّ بُكْمٌ عُمْىٌ فَهُمْ لَّا يَعْقِلُونَ‏
-----------------------------------
ترجمه
و مَثل كافران، چنان است كه كسى به حيوانى كه جز صدايى (از نزديك) ويا ندايى (از دور) نمى‏شنود بانگ زند، اينان كران، لالان و كورانند و از اينروست كه نمى‏انديشند.
-----------------------------------
نکته ها
«دعا» به معناى خواندن از نزديك و «نداء» براى خواندن از راه دور است.
در اين آيه دو تشبيه است: يكى تشبيه دعوت كننده‏ى حقّ، به چوپان. و ديگرى تشبيه كافران، به حيواناتى كه از كلام چوپان چيزى جز فرياد نمى‏فهمند. يعنى اى پيامبر! مثال تو در دعوت اين قومِ بى‏ايمان به سوى حقّ و شكستن سدهاى تقليد كوركورانه، همچون كسى است كه گوسفندان و حيوانات را براى نجات از خطر صدا مى‏زند و آنها اين پيام را درك نمى‏كنند. زيرا چشم و گوش دل آنها بسته شده و در واقع كرو لال و نابينا هستند.
--------------------------------------
پيام ها
1- ارزش چشم و گوش و زبان، به آن است كه مقدّمه‏ى تعقّل باشد، و گرنه حيوانات نيز چشم و گوش دارند. «صم بكم عمى فهم لايعقلون»
2- راه شناخت، پرسيدن، گوش كردن و ديدن همراه با تفكّر است. «صم بكم عمى فهم لايعقلون»
3- اشخاص بى‏تفاوت در برابر دعوت حقّ، پنج صفت تحقيرآميز دارند:
مثل حيوانند، كورند، كرند، لالند و بى‏عقلند. «مثل الّذين كفروا... فهم لايعقلون»




۲۵ فروردین ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 172

-----------------------------------------------
آيه
يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ كُلُواْ مِنْ طَيِّبَتِ مَا رَزَقْنَكُمْ وَاشْكُرُواْ لِلَّهِ إِنْ كُنْتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! از نعمت‏هاى پاكيزه‏اى كه به شما روزى داده‏ايم بخوريد و شكر خدارا به جاى آوريد. اگر فقط او را پرستش مى‏كنيد.
--------------------------------------------
نکته ها
از رسول خدا صلى الله عليه وآله نقل شده است كه خداوند مى‏فرمايد: من مردم را خلق مى‏كنم، امّا آنان غير مرا مى‏پرستند. من به آنان روزى مى‏دهم، امّا آنان شكر ديگرى را مى‏نمايند. [507]
قرآن، هرگاه بنا دارد انسان را از كارى منع كند، ابتدا راههاى مباح آنرا مطرح كرده و سپس موارد نهى را بيان مى‏كند. چون مى‏خواهد در آيات بعد، مردم را از يك سرى خوردنى، منع و نهى كند، در اين آيه راههاى حلال را بازگو نموده است.
شكر مراحلى دارد. گاهى با زبان است و گاهى با عمل. شكر واقعى آن است كه نعمت‏ها در راهى مصرف شود كه خداوند مقرر نموده است.
هدف اصلى از آفرينش نعمت‏هاى طبيعى، مؤمنان هستند. در سه آيه قبل فرمود: اى مردم! از آنچه در زمين است بخوريد. در اين آيه مى‏فرمايد: اى مؤمنان! از نعمت‏هاى دلپسندى كه براى شما روزى كرده‏ام بخوريد. شايد در اين اختلاف تعبير، رمزى باشد و آن اينكه هدف اصلى، رزق‏رسانى به مؤمنان است، ولى ديگر مردم هم در كنار آنها بهره‏مى‏برند. همانگونه كه هدف اصلىِ باغبان از آبيارى، رشد گلها ودرختانِ ميوه است، گرچه علف‏هاى هرز وتيغها نيز به نوايى مى‏رسند.
از هركس توقّع خاصّى است. از مردم عادّى، توقّع آن است كه پس از خوردن، دنبال گناه و وسوسه‏هاى شيطان و فساد نروند؛ «يا ايّها النّاس كلوا... ولا تَتّبعوا خُطوات الشّيطان» [508] ولى از اهل ايمان اين توقّع است كه پس از خوردن، به دنبال عمل صالح و شكرگزارى باشند. «يا ايّها الّذين آمنوا كلوا... واشكروا» و «يا ايّها الرّسل كلوا... واعملوا صالحاً» [509]
__________________________________
507) تفسير صافى.
508) بقره، 168.
509) مؤمنون، 51.
---------------------------------------------------
پيام ها
1- خودسازى و زهد و تقوى، منافاتى با بهره‏گيرى از طيّبات ندارد. «يا ايّها الّذين آمنوا كلوا من طيبات»
2- در مكتب اسلام، مادّيات مقدّمه‏ى معنويات است. «كلوا، واشكروا، تعبدون»
3- اسلام در تغذيه، به بهداشت توجّه دارد. «طيّبات ما رزقناكم»
4- قبل از تأمين زندگى مردم ومحبّت به آنان، توقّعى نداشته باشيد. «كلوا... واشكروا»
5 - شكر، نشانه‏ى خداپرستى و توحيد ناب است. اگر انسان رزق را نتيجه فكر اقتصادى، تلاش، مديريّت، سرمايه و اعتبارات خود بداند، براى خداوند سهمى قايل نخواهد بود تا او را شكر كند. «واشكروا للّه ان كنتم ايّاه تعبدون»
6- شكر، نمونه روشن عبادت است. «واشكروا للّه... تعبدون»
7- شكر خداوند، واجب است. «كلوا... واشكروا لِلّه»
8 - خداپرست، آنچه را خدا حلال شمرده، از پيش خود حرام نمى‏كند. «كلوا... ان كنتم ايّاه تعبدون»




۲۶ فروردین ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 173

-------------------------------------------
آيه
إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَالْدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنْزِيرِ وَمَآ أُهِلَّ بِهِ لِغَيْرِ اللَّهِ فَمَنِ اضْطَّرَ غَيْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ‏
-----------------------------------------
ترجمه
همانا خداوند مردار و خون و گوشت خوك و آنچه را كه (هنگام ذبح) نام غير خدا بر آن برده شده، حرام كرده است، (ولى) آن كس كه ناچار شد (به خوردن اينها) در صورتى كه زياده طلبى نكند و از حدّ احتياج نگذراند، گناهى بر او نيست، همانا خداوند بخشنده و مهربان است.
-----------------------------------------
نکته ها
به دنبال آيه‏ى قبل كه فرمود: از پيش خود، حلال‏هاى خدا را بر خود حرام نكنيد، خداوند تنها مردار و خون و گوشت خوك و هر حيوانى كه مانند زمان جاهليّت نام غير خدا هنگام ذبح بر او برده شود، حرام كرده است.
امام صادق عليه السلام فرمود: گوشت مردار، سبب ضعف بدن و قطع نسل و مرگ ناگهانى مى‏شود و خوردن خون، سبب سنگدلى و قساوت قلب مى‏گردد. [510]
طبق نظريه‏هاى بهداشتى، گوشت خوك عامل دو نوع كرم كدو و تريشين است. و حتّى در بعضى از كشورها، مصرف گوشت خوك ممنوع شمرده شده و انجيل مسيح نيز گناهكاران را به خوك تشبيه كرده است.
كسى كه براى حفظ جان خود هيچ غذايى نداشته باشد، مى‏تواند به خاطر اضطرار از غذاى حرام استفاده كند، مشروط بر اينكه از روى سركشى و نافرمانى و ستمگرى نباشد. يعنى فقط به همان مقدارى مصرف كند كه خود را از مرگ برهاند، نه اينكه خواهان لذّت باشد. اين اجازه به خاطر لطف و مهربانى خداوند است. امام صادق عليه السلام فرمود: اگر انسان عمداً در حال اضطرار از خوردنى‏هاى ممنوع نخورد و بميرد، كافر مرده است. [511]
با توجّه به اينكه خوردنى‏هاى حرام، بيش از چهار موردى است كه در آيه مطرح شده است، پس كلمه «انّما» به معناى حصر عقلى نيست، بلكه در مقابل تحريم‏هاى جاهليّت است.
قاعده اضطرار، اختصاص به خوردنى‏ها ندارد و در هر مسئله‏اى پيش آيد، قانون را تخفيف مى‏دهد. از امام صادق عليه السلام سؤال كردند كه پزشك به مريضى دستور استراحت و خوابيدن داده است، نماز را چه كند؟ امام اين آيه را تلاوت نموده و فرمودند: نماز را خوابيده بخواند. [512]
احكام اسلام، براساس مصالح است. در آيه قبل، خوردن بخاطر طيّب بودن آنها مباح بود و در اين آيه چيزهايى كه از طيّبات نيستند، حرام مى‏شود.
تحريم‏هاى الهى، تنها به جهت مسائل طبى وبهداشتى نيست، مثل تحريم گوشت مردار وخون، بلكه گاهى دليل حرمت، مسائل اعتقادى، فكرى وتربيتى است. نظير تحريم گوشت حيوانى كه نام غير خدا بر آن برده شده كه به خاطر شرك‏زدايى است. چنانكه گاهى ما از غذاى شخصى دورى مى‏كنيم، به خاطر عدم رعايت بهداشت توسط او، ولى گاهى دورى ما از روى اعراض يا اعتراض و برائت از اوست.
_______________________________
510) وسائل، ج‏16، ص‏310.
511) تفسير نورالثقلين، ج‏1، ص‏130.
512) تفسير نورالثقلين، ج‏1، ص‏145.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- اسلام به مسئله غذا و تغذيه، توجّه كامل داشته و بارها در مورد غذاهاى مضرّ و حرام هشدار داده است. [513] «انّما حرّم عليكم الميتة...»
2- تحريم‏ها، تنها به دست خداست نه ديگران. «انّما حرّم عليكم»
3- توجّه به خداوند و بردن نام او، در ذبح حيوانات لازم است. تا هيچ كار ما خارج از مدار توحيد نباشد و با مظاهر شرك و بت‏پرستى مبارزه كنيم. «وما اهلّ به لغير اللَّه»
4- اضطرارى حكم را تغيير مى‏دهد كه به انسان تحميل شده باشد، نه آنكه انسان خود را مضطرّ كند. كلمه «اُضطُرّ» مجهول آمده است، نه معلوم. «فمن اضطرّ»
5 - اسلام، دين جامعى است كه در هيچ مرحله بن‏بست ندارد. هر تكليفى به هنگام اضطرار، قابل رفع است. «فمن اضطُرّ... فلا اثم عليه»
6- قانون‏گزاران بايد شرايط ويژه را به هنگام وضع قانون در نظر بگيرند. «فمن اضطرّ... فلا اِثم عليه»
7- از شرايط اضطرارى، سوء استفاده نكنيد. «فمن اضطُرّ غيرباغ ولا عاد»
_________________________________
513) تحريم گوشت خوك و مردار و خون، چهار بار در قرآن تكرار شده است: آيه مورد بحث و سوره‏هاى مائده، 3 و انعام، 145 و نحل، 115.




۲۷ فروردین ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 174

------------------------------------------
آيه
إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَآ أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ الْكِتَبِ وَيَشْتَرُونَ بِهِ ثَمَناً قَلِيلاً أُوْلَئِكَ مَا يَأْكُلُونَ فِى بُطُونِهِمْ إِلَّا الْنَّارَ وَلَا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَمَةِ وَلَا يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ‏
-------------------------------------------
ترجمه
كسانى كه آنچه را خداوند از كتاب نازل كرده، كتمان مى‏كنند و بدان بهايى اندك مى‏ستانند، آنها جز آتش در شكم‏هاى خود فرو نمى‏برند، و خداوند روز قيامت با آنها سخن نمى‏گويد و پاكشان نمى‏كند و براى آنها عذاب دردناكى است.
---------------------------------------
نکته ها
دانشمندانِ يهود و نصارى تا قبل از آمدن پيامبر اسلام، به مردم وعده‏ى آمدن آن حضرت را مى‏دادند و نشانه‏هايى را كه در تورات و انجيل آمده بود براى مردم مى‏گفتند، ولى همين كه پيامبر اسلام مبعوث شد و آنها اقرار به رسالت آن حضرت را مساوى با از دست دادن مقام، مال و... خود ديدند، حقيقت را كتمان نمودند، تا چند روزى بيشتر در مسند خود بمانند و تحفه و هدايايى بخورند، ولى اين بهاى اندكى است كه در برابر گناه بزرگ خود دريافت مى‏دارند و اين درآمدها نيز چيزى جز آتش نيست كه مى‏خورند. همچنان كه در آيه‏اى ديگر، از خوردن اموال يتيمان به خوردن آتش تعبير شده است. [514]
خداوند در روز قيامت با اين كتمان كنندگان، سخنى از روى محبّت نخواهد گفت، با آنكه در آن روز، مؤمنان با خدا هم سخن خواهند شد. البتّه اين گفتگو يا از راه ايجاد موج در فضا و يا از طريق الهام و با زبان دل است و همه خوبان در آن روز كليم‏اللّه مى‏شوند.
در آيه قبل، به دنبال تحريم گوشت خوك و مردار، سخنى از مغفرت آمده است، ولى در اين آيه كه سخن از تحريم كتمان حقّ و گناهان مربوط به مسائل فكرى و فرهنگى است، لحن آيه بسيار تندتر شده و سخنى از مغفرت نيامده است. بگذريم كه در آيه بعد اين تهديدات شديدتر مى‏شود.
كتمان حقيقت، تنها درباره رسالت پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله نبوده است. كسانى كه درباره جانشين واقعى پيامبر نيز كتمان حقيقت كنند، دچار اين عقوبت خواهند شد. آنانكه ماجراى غدير خم را در كتب تفسير و تاريخ خود محو و مسير آيات را تحريف و توجيه مى‏كنند و مردم را به جاى امام معصوم به سراغ ديگران مى‏فرستند، دچار كتمان حقيقت شده‏اند.
______________________________
514) نساء، 10.
--------------------------------------------
پيام ها
1- دنياگرايى، بزرگترين خطر براى علما و دانشمندان است. «يكتمون، يشترون»
2- دين فروشى، به هر قيمتى كه باشد خسارت است، زيرا حقايق و معارف كتب آسمانى ارزشمندتر از همه منافع است. «ثمناً قليلاً»
3- خوردنى‏هاى حرام، به صورت آتش تجسّم مى‏يابند. «ما يأكلون... الاّ النار»
4- اشيا داراى يك وجهه باطنى و ملكوتى هستند كه در قيامت به آن شكل تجسّم مى‏يابند. «فى بطونهم الاّ النّار»
5 - كيفر، بايد متناسب با جرم باشد. آنانكه در دنيا راه شنيدن كلام خدا را بر مردم بسته‏اند، در قيامت از لذّت استماع كلام خدا محروم مى‏شوند. «لا يكلّمهم اللَّه»
6- عذاب‏هاى قيامت، هم جسمى وهم روحى است. «لايكلّمهم اللَّه»




۲۸ فروردین ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 175

---------------------------------------------
آيه
أُوْلَئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَواْ الْضَّلَلَةَ بِالْهُدَى‏ وَالْعَذَابَ بِالْمَغْفِرَةِ فَمَآ أَصْبَرَهُمْ عَلَى‏ النَّارِ
---------------------------------------------
ترجمه
آنها (كتمان كنندگان حقّ) كسانى هستند كه گمراهى را به بهاى از دست دادن هدايت و عذاب را به جاى آمرزش خريدند. پس به راستى چقدر در برابر عذاب خداوند تحمّل دارند؟
-----------------------------------------------
نکته ها
براى گناه كتمان، هشت تهديد پى در پى آمده است؛ پنج تهديد در آيه قبل، دو تهديد در اين آيه و يك تهديد در آيه بعد. شايد در مورد هيچ گناه ديگر اين همه تهديد پشت سر هم نيامده باشد.
انگيزه‏هاى كتمان حقيقت، زياد است. از آن جمله مى‏توان به غرور، تعصّب نابجاى دينى، حفظ موقعيّت، ضعف نفس، عدم شهامت، تنگ نظرى، سفارش بيگانگان، حفظ مقام و مال اشاره كرد.
توبه‏ى گناه كتمان، تنها استغفار و گريه نيست، بلكه بيان حقايق است. البتّه در مواردى كه جان كسى در خطر است و يا فساد و خطرى مطرح است، كتمان مانعى ندارد. مانند كتمان گناهان خود يا مردم، براى جلوگيرى از رواج بدى‏ها.
----------------------------------------
پيام ها
1- كتمان حقايق، از گناهان ويژه‏ى دانشمندان است. «اولئك الّذين»
2- در بيان كتب آسمانى، هدايت و مغفرت الهى است و در كتمان آنها ضلالت و عذاب. «اشتروا الضلالة بالهدى و العذاب بالمغفرة»
3- دين فروشى و كتمان حقيقت، سخت‏ترين كيفرها را بدنبال دارد. جمله‏ى «فما اصبرهم على النار» در قرآن تنها در مورد اين گروه بكار رفته است.





۲۹ فروردین ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 176

------------------------------------------------
آيه
ذَ لِكَ بِأَنَّ اللَّهَ نَزَّلَ الْكِتَبَ بِالْحَقِّ وَإِنَّ الَّذِينَ اخْتَلَفُواْ فِى الْكِتَبِ لَفِى شِقَاقٍ بَعِيدٍ
-------------------------------------------------
ترجمه
آن (عذاب) به جهت آن است كه خداوند كتاب (آسمانى) را به حقّ نازل كرده است و البتّه كسانى كه در كتاب (خدا با كتمان و تحريف) اختلاف (ايجاد) كردند، همواره در ستيزه‏اى عميق هستند.
---------------------------------------------------
نکته ها
اين همه تهديد و وعده‏ى عذاب كه براى كتمان كنندگان حقايق دينى بيان شد، از آن جهت است كه خداوند كتاب آسمانى را چنان روشن و واضح و همراه با دلايل و استدلال نازل كرده است كه جاى هيچ گونه شبهه و ابهام براى كسى باقى نماند، امّا با اين حال گروهى از مردم براى حفظ منافع شخصى خود، دست به توجيه و تحريف زده و در فهم كتاب آسمانى اختلاف به وجود مى‏آورند تا به اصطلاح آب را گل آلود نموده و از آن ماهى بگيرند. خداوند در وصف اينان مى‏فرمايد: اين گروه در شقاق و جدايى بسر مى‏برند.
يكى از راههاى كتمان حقيقت، ايجاد اختلاف است. در سه آيه‏ى گذشته، تمام تهديدات متوجّه كتمان كنندگان بود. در اين آيه به جاى اينكه بفرمايد: كتمان كنندگان در شقاقند، فرمود: اختلاف كنندگان در كتاب، در شقاقند. اين نشان دهنده‏ى آن است كه كتمان كنندگان، همان اختلاف كنندگان هستند. زيرا در محيط آلوده به اختلاف است كه مى‏توان مردم را سردرگم و حقايق را پنهان كرد.
----------------------------------------------
پيام ها
1- منشأ اختلافات دينى و مذهبى، دانشمندان هستند، نه كتب آسمانى. «نزل الكتاب بالحقّ... اختلفوا فى الكتاب»
2- كتمان حقايق، موجب شقاق وشكاف و جدايى وپراكندگى است. «شقاق بعيد»




۳۰ فروردین ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 177

-------------------------------------------------
آيه
لَيْسَ الْبِرُّ أَنْ تُوَّلُّواْ وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَكِنَّ الْبِرَّ مَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْأَخِرِ وَالْمَلَئِكَةِ وَالْكِتَبِ وَالْنَّبِيِّينَ وَ ءَاتَى الْمَالَ عَلَى‏ حُبِّهِ ذَوِى الْقُرْبَى‏ وَالْيَتَمى‏ وَالْمَسَكِينَ وَ ابْنَ الْسَّبِيلِ وَالْسَّآئِلِينَ وَفِى الْرِّقَابِ وَأَقَامَ الْصَّلَو ةَ وَ ءَاتَى الْزَّكَو ةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَهَدُواْ وَالْصَّبِرِينَ فِى الْبَأْسَآءِ وَالضَّرَّآءِ وَحِينَ الْبَأْسِ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ صَدَقُواْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ‏
-------------------------------------------------
ترجمه
نيكى (تنها) اين نيست كه (به هنگام نماز) روى خود را به سوى مشرق يا مغرب بگردانيد، بلكه نيكوكار كسى است كه به خدا و روز قيامت و فرشتگان و كتاب آسمانى و پيامبران ايمان آورده و مال (خود) را با علاقه‏اى كه به آن دارد به خويشاوندان و يتيمان و بيچارگان و در راه‏ماندگان و سائلان و در (راه آزادى) بردگان بدهد، و نماز را برپاى دارد و زكات را بپردازد، و آنان كه چون پيمان بندند، به عهد خود وفا كنند و آنان كه در (برابر) سختى‏ها، محروميّت‏ها، بيمارى‏ها و در ميدان جنگ، استقامت به خرج مى‏دهند، اينها كسانى هستند كه راست گفتند (و گفتار و رفتار و اعتقادشان هماهنگ است) و اينان همان پرهيزكارانند.
-----------------------------------------------
نکته ها
كلمه «برّ» به معناى نيكى است، ولى به هركس كه خيلى نيكوكار باشد، مى‏گويند او «برّ» است. يعنى وجودش يكپارچه نيكى است.
«بأساء» از «بؤس» به معناى فقر و سختى است كه از خارج به انسان تحميل مى‏شود. «ضرّاء»، درد وبيمارى است كه از درون به انسان فشار مى‏آورد.و «حين البأس» زمان جنگ و جهاد است.
بعد از ماجراى تغيير قبله كه در آيه‏ى 144 خوانديم، سخنِ روز، پيرامون قبله و تغيير آن بود كه اين آيه مى‏فرمايد: چرا به جاى محتواى دين كه ايمان به خدا و قيامت وانجام كارهاى نيك است، به سراغ بحث‏هاى جدلى رفته‏ايد.
اين آيه جامع‏ترين آيه قرآن است. زيرا اصول مهم اعتقادى، عملى و اخلاقى در آن مطرح گرديده است. در تفسير الميزان از رسول خدا صلى الله عليه وآله نقل شده است كه فرمودند: هر كس به اين آيه عمل كند، ايمانش كامل است.
اين آيه پانزده صفت نيك را در سه بخشِ ايمان، عمل و اخلاق بيان نموده است. در بخش ايمان، به مسئله ايمان به خدا، فرشتگان، انبيا، قيامت و كتب آسمانى اشاره شده و در بخش عمل، به مسائل عبادى مانند نماز و اقتصادى مانند زكات و اجتماعى مانند آزاد نمودن بردگان و نظامى مانند صبر در جبهه و جنگ، و روحى وروانى مثل صبر در برابر مشكلات، اشاره گرديده است. و در بخش اخلاقى به وفاى به عهد و دل كندن از مادّيات و ترحّم به فقرا اشاره شده است.
ايمان به خدا، سبب خضوع در برابر حقّ و عدم تسليم در برابر طاغوت‏هاست. ايمان به قيامت، موجب وسعت ديد و بلندى همّت مى‏گردد. ايمان به وجود ملائكه، نشانه‏ى ايمان به تشكيلات ماوراى طبيعت است. ايمان به انبيا، ايمان به وحى و جريان هدايت در طول تاريخ است و دليل بر اينكه انسان در اين جهان رها و بى‏برنامه نبوده است. انفاق، بيانگر تعاون و نوع دوستى، و نماز، پيوند مستقيم با خدا، و زكات برنامه‏ريزى براى حل مشكل محرومان، و وفاى به عهد موجب تحكيم ارتباطات، و صبر عامل آبديده شدن انسان‏هاست. [515]
جمله «آتى المال على حبّه» را سه نوع معنا نموده‏اند:
الف: پرداخت مال به ديگران با وجود علاقه‏اى كه به آن هست.
ب: پرداخت مال بر اساس حبّ خداوند.
ج: پرداخت مال بر اساس علاقه‏اى كه به فقير است.
صبر، مادر همه كمالات است وقرآن راه رسيدن به بهشت را صبر مى‏داند؛«اولئك يجزون الغُرفة بما صبروا» [516] به آنان جايگاه بلند داده مى‏شود، به پاس بردبارى كه كردند. چنانكه فرشتگان به بهشتيان مى‏گويند: «سلامٌ عليكم بما صبرتم» [517] درود بر شما كه پايدارى كرديد. همچنين درباره رهبران الهى مى‏فرمايد: «جعلنامنهم‏ائمّةيهدون‏بامرنا لمّا صبروا» [518] آنان را بخاطر صبرشان، پيشوايانى قرار داديم كه به امر ما هدايت مى‏نمودند.
مشابه اين آيه، در روايات نيز براى معرفى معارف دينى چنين آمده است:
* «ليس العاقل من يعرف الخير من الشرّ و لكن العاقل من يعرف خير الشّرين» [519] عاقل آن نيست كه خير را از شرّ بشناسد، عاقل آن است كه ميان دو شرّ، خيرش را برگزيند.
* «ليس العلم بكثرة التعلّم انّما هو نور يقذفه اللّه فى قلب من يريد» [520] دانش، به آموختن بسيار حاصل نمى‏شود. دانش واقعى، نورى الهى است كه به دلها مى‏تابد.
* «ليس البرّ فى حُسن الزّى و لكن فى السكينة و الوقار» [521] بزرگى، در ظاهرِ آراسته نيست، بلكه در آرامش و وقار است.
* «ليس السخى... الذى ينفق ماله فى غير حقّه و لكنه الّذى يؤدّى الى اللّه ما فرض عليه» [522]سخاوتمند كسى نيست كه در هرجا و لو بى‏جا انفاق كند، بلكه كسى است كه در هرجا خشنودى خداست انفاق كند.
* «ليس العبادة كثرة الصيام و الصلاة و انّما العبادة كثرة التفكّر فى امر اللّه» [523] عبادت به نماز و روزه بسيار نيست، به تفكّر درباره خدا و آثار اوست.
* «اشدّ من يَتم اليتيم يتيمٌ انقطع عن امامه» [524] آنكه از سرپرستى پيشواى حقّ محروم گشته، يتيم‏تر از كسى است كه پدر و مادرش را از دست داده است.
براى رسيدن به كمالِ تقوا، انفاقِ واجب و غير واجب، هر دو لازم است. بعضى از مردم به مستمندان كمك مى‏كنند، ولى حقوق واجب خود را نمى‏پردازند و برخى ديگر با پرداخت خمس و زكات، نسبت به فقرا و محرومان بى‏تفاوت مى‏شوند. اين آيه، مؤمن واقعى را كسى مى‏داند كه هم حقوق واجب را بپردازد و هم انفاق مستحبّ را انجام دهد.
به همين دليل در روايات مى‏خوانيم: در اموال ثروتمندان، غير از زكات نيز حقّى براى محرومان است. [525] و كسى كه سير بخوابد در حالى كه همسايه او گرسنه باشد ايمان به خدا و قيامت ندارد. [526]
__________________________________
515) تفسير مراغى، ذيل آيه.
516) فرقان، 75.
517) رعد، 24.
518) سجده، 24.
519) بحار، ج‏78، ص‏6.
520) بحار، ج‏1، ص‏225.
521) بحار، ج‏1، ص‏106.
522) بحار، ج‏71، ص‏352.
523) بحار، ج‏71، ص 325.
524) بحار، ج 108، ص‏171.
525) تفسير قرطبى.
526) كافى، ج‏2، ص 665.
----------------------------------------
پيام ها
1- به جاى محتواى دين، به سراغ ظاهر نرويم و از اهداف اصلى باز نمانيم. «ليس البرّ... ولكن البرّ»
2- يكى از وظايف انبيا وكتب آسمانى، تغيير فرهنگ مردم است. «ليس البرّ... و لكن البر»
3- شناخت مفاهيم، مهم نيست عمل به آن مهم است. كلمه «برّ» به مفهوم نيكى است، ولى دانستن آن مهمّ نيست، كسى كه اين مفهوم را محقّق مى‏سازد ارزش دارد. «لكن البرّ من آمن»
4- ايمان، مقدّم بر عمل است. «من آمن باللَّه... آتى المال»
5 - ايمان به همه انبيا و ملائكه لازم است. «آمن باللَّه... والملائكة والكتاب والنبيّين»
6- ارتباط با خدا در كنار ارتباط با مردم و تعاون اجتماعى در حوادث و گرفتارى‏ها مطرح است. «آمن باللَّه و اليوم الاخر... وآتى المال على حبه»
7- تمام كارهاى نيك در سايه ايمان به خدا شكل مى‏گيرد. «آمن باللّه... آتى المال»
8 - هدف اسلام از انفاق، تنها سير كردن گرسنگان نيست، بلكه دل كندن صاحب مال از مال نيز هست. «على حبّه»
9- نيكوكاران، مال و دارايى خود را با رغبت و علاقه در راه خدا انفاق مى‏كنند. «آتى المال على حبّه»
10- با دست خود به فقرا و يتيمان و بستگان انفاق كنيد. «آتى المال على حبّه»
11- در انفاق، بستگان نيازمند بر ساير گروه‏هاى مستمند، اولويّت دارند. «ذوى القربى و اليتامى...»
12- سائل را ردّ نكنيد، گرچه فقير، مسكين، در راه مانده و فاميل نباشد. كلمه‏ى «السائلين» به صورت مستقل مطرح شده است. «والمساكين و... السائلين»
13- ايمان ونماز و زكات، بدون شركت در جهاد كامل نمى‏شود. «وحين البأس... اولئك الّذين صدقوا»
14- مدّعيان ايمان بسيارند، ولى مؤمنان واقعى كه به تمام محتواى دين عمل كنند، گروهى اندك هستند. «اولئك الّذين صدقوا»
15- نشانه‏ى صداقت، عمل به وظايف دينى وتعهّدات اجتماعى است. «اولئك الّذين صدقوا»
16- متّقى كسى است كه عملش، عقايدش را تأييد كند. «آتى المال... اولئك الّذين صدقوا اولئك هم المتقون»





۳۱ فروردین ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۶
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۹
پیام‌های جدید
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۶ پاسخ
۵۵۱,۰۹۳ بازدید
۱ روز قبل
مهدی
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۵ پاسخ
۱۱,۷۰۷,۵۷۴ بازدید
۲ روز قبل
Galaxy Alpha
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۴۷,۳۴۵ بازدید
۱۰ روز قبل
Salehm
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۵۰,۴۶۹ بازدید
۱۲ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۵,۰۷۰ بازدید
۱۲ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۱۱۰ بازدید
۱۳ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۵,۰۲۹ بازدید
۱۴ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۹,۳۸۲ بازدید
۲۰ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۵۰,۳۶۱ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۶,۸۴۷ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۷۹۸ بازدید
۷ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۸,۴۷۰ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۸۵ کاربر آنلاین است. (۵۸ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۸۵

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!