به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۳ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 107

-----------------------------------------------
آيه
أَفَأَمِنُواْ أَن تَأْتِيَهُمْ غَشِيَةٌ مِّنْ عذَابِ اللَّهِ أَوْ تَأْتِيَهُمُ السَّاعَةُ بَغْتَةً وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ
-----------------------------------------------
ترجمه
آيا (آنها كه ايمان نمى‏آورند) از اينكه عذاب الهى آنها را در برگيرد و يا قيامت در حالى كه نمى‏دانند ناگهانى فرارسد در امانند؟
------------------------------------------------
نکته ها
«غاشيه» به معناى عقوبتى است كه جامعه يا فردى را در برمى‏گيرد.
-------------------------------------------------
پيام ها
1- هيچ كس خود را تضمين شده نپندارد. «أفآمنوا»
2- احتمال قهر الهى، براى حركت انسان به سوى راه حقّ كافى است، مشكل در اين است كه بعضى اين احتمال را هم نمى‏دهند. «أفآمنوا»
3- قهر خداوند، فراگير است و امكان فرار نيست. «غاشية»
4- جزيى از عذاب، براى گرفتار كردن انسان كافى است. «غاشية من عذاب»
5 - ياد قيامت، عامل تربيت است. «تاتيَهم السّاعة»




۲۵ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 108

-----------------------------------------------
آيه
قُلْ هَذِهِ سَبِيلِى أَدْعُواْ إِلَى اللَّهِ عَلَى‏ بَصِيرَةٍ أَنَاْ وَمَنِ اتَّبَعَنِى وَ سُبْحَنَ اللَّهِ وَمَآ أَنَاْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ
-------------------------------------------
ترجمه
(اى پيامبر تو نيز) بگو: اين راه من است. من و هر كس پيروى‏ام كرد با بينايى به سوى خدا دعوت مى‏كنيم و خداوند (از هر شريكى) منزه است و من از مشركان نيستم.
-------------------------------------------
نکته ها
دعوت كننده به توحيد با توده مردم فرق دارد، همان گونه كه در دو آيه قبل گفتيم توده‏ى مردم غالباً ايمانشان آلوده به شرك است؛ «و ما يؤمن اكثرهم باللَّه الاّ و هم مشركون» امّا مبلغ آسمانى بايد بتواند بگويد: «و ما انا من‏المشركين»
------------------------------------------
پيام ها
1- راه انبيا، روشن و در معرض شناخت وديد همگان است. «هذه سبيلى»
2- پيمايندگان راه حقّ بايد مواضع خود را با صراحت و بدون ترس بيان و اعلام كنند. «هذه سبيلى»*
3- دعوت رهبر بايد به سوى خدا باشد، نه به سوى خود. «ادعوا الى اللَّه»
4- رهبر بايد بصيرت كامل داشته باشد. «على بصيرة»
5 - مردم را چشم بسته و بدون آگاهى نبايد به انجام كارى ترغيب كرد. «على بصيرة»*
6- پيروان پيامبر بايد هر كدام مبلغى باشند كه با بصيرت و آگاهى مردم را به سوى خدا دعوت كنند. «ادعوا الى اللَّه... اَنَا و من اتّبعنى»
7- محور تبليغ، تنزيه خداوند از هرگونه شرك وشريك است. «سبحان اللَّه»
8 - مبلّغان دينى بايد افرادى خالص ومخلص باشند. «ما أنا من المشركين»
9- توحيد ونفى شرك، اساس دين اسلام مى‏باشد. «ادعوا الى اللَّه، ما أنا من المشركين»





۲۵ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 109

-----------------------------------------------
آيه
وَمَآ أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ إِلَّا رِجَالاً نُّوحِى إِلَيْهِم مِّنْ أَهْلِ الْقُرَى‏ أَفَلَمْ يَسِيرُواْ فِى الْأَرْضِ فَيَنظُرُواْ كَيْفَ كَانَ عَقِبَةُ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَ لَدَارُ الْأَخِرَةِ خَيْرٌ لِّلَّذِينَ اتَّقَوْاْأَفَلَا تَعْقِلُونَ
--------------------------------------------------
ترجمه
و پيش از تو (پيامبرى) نفرستاديم، جز مردانى از اهل آبادى‏ها را كه به آنان نيز وحى مى‏كرديم. (با وجود اين) آيا در زمين سير نكرده‏اند تا عاقبت كسانى را كه پيش از آنان بوده‏اند بنگرند؟ و قطعاً سراى آخرت براى كسانى كه تقوا پيشه كرده‏اند بهتر است. آيا نمى‏انديشيد؟
-------------------------------------------------
نکته ها
بارها مخالفان انبيا بهانه مى‏گرفتند كه چرا پيامبران انسان‏هايى همانند ما هستند؟ گويا مردم زمان پيامبر اسلام‏صلى الله عليه وآله نيز اين چنين فكر و سؤالى را داشتند كه اين آيه، هم پاسخ مى‏گويد و هم هشدار مى‏دهد.
------------------------------------------------
پيام ها
1- همه انبيا مرد بوده‏اند. «و ما ارسلنا من قبلك الاّ رجالاً» شايد به خاطر آن كه امكان تبليغ، هجرت و تلاش، براى مرد بيشتر است.
2- علوم انبيا از طريق وحى و به اصطلاح «لدّنى» بوده است. «نوحى اليهم»
3- پيامبران از جنس مردم بوده و در ميان آنان زندگى مى‏كردند. (نه فرشته بودند، نه افراد گوشه‏گير ونه اهل رفاه.) «من اهل القُرى»
4- سير و سفر بايد هدفدار باشد. «أفلم يسيروا ... فينظروا»
5 - مشاهده مستقيم از كارآمدترين شيوه‏هاى دريافت حقيقت است. «أفلم يسيروا... فينظروا»*
6- سير و سياحت در زمين و آگاهى از تاريخ و درس عبرت گرفتن، براى هدايت و تربيت بسيار كارگشاست. «فينظروا»
7- حفظ آثار باستانى براى عبرت و بازديد آيندگان لازم است. «فينظروا»
8 - فرستادن انبيا، نزول وحى و هلاكت مخالفان لجوج آنها، همه از سنّت‏هاى الهى در تاريخ است. «كيف كان عاقبة الّذين من قبلهم»
9- كفار از مخالفت با پيامبران چيزى بدست نمى‏آورند،در دنيا گرفتار قهر و عذابند. ولى اهل تقوا به آخرت كه بهتر از دنياست مى‏رسند. «و لدار الاخرة خيرٌ»
10- به كار انداختن عقل و فكر بشر از اهداف رسالت انبيا و قرآن است. «أفلا تعقلون»*
11- خرد و انديشه، انسان را به سوى مكتب انبيا پيش مى‏برد. «أفلا تعقلون»





۲۵ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 110

-----------------------------------------------
آيه
حَتَّى‏ إِذَا اسْتَيْئَسَ الرُّسُلُ وَظَنُّواْ أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُواْ جَآءَهُمْ نَصْرُنَا فَنُجِّىَ مَن نَّشَآءُ وَلَا يُرَدُّ بَأْسُنَا عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمينَ
-------------------------------------------------
ترجمه
(دعوت پيامبران و مخالفت دشمنان همچنان ادامه داشت) تا هنگامى كه پيامبران (از هدايت مردم) به آستانه نوميدى رسيدند و كفار گمان كردند كه (وعده عذاب) به دروغ به آنان داده شده است. آنگاه يارى ما به آنان رسيد، پس كسانى را كه مى‏خواستيم نجات يافتند و(لى) عذاب ما از گروه مجرمان باز گردانده نمى‏شود.
---------------------------------------------
نکته ها
در طول تاريخ، پيامبران در دعوت خود مستمر و مصرّ بودند، تا آنكه از هدايت مردم مأيوس مى‏شدند، چنانكه مخالفانِ لجوج نيز دست از مقاومت برنمى‏داشتند. نمونه‏هايى از آن را در قرآن مى‏خوانيم:
الف: نمونه يأس انبيا:
بعد از آنكه نوح ساليان متمادى مردم را دعوت كرد، جز گروه اندكى كسى ايمان نياورد، خداوند به او فرمود: «لن يؤمن من قومك الاّ من قد آمن»(175) جز كسانى كه ايمان آورده‏اند، كس ديگرى از قوم تو ايمان نخواهد آورد. نوح در نفرين خود كه نشان از يأس او نيز دارد، مى‏گويد: «و لايلدوا الاّ فاجراً كفّاراً»(176) يعنى از اينان جز كافر فاجر نيز متولد نخواهد شد.
در داستان زندگى و دعوت هود، صالح، شعيب، موسى، و عيسى‏عليهم السلام نيز اين يأس از ايمان آوردن كفار به چشم مى‏خورد.
ب: نمونه سوءظن مردم به انبيا:
كفّار تهديد انبيا را توخالى و دروغ مى‏پنداشتند. در سوره هود آيه 27 مى‏خوانيم «بل نظنّكم كاذبين»(177) گمان مى‏كنيم شما دروغگوييد. يا اينكه فرعون به موسى‏عليه السلام گفت: «انّى لاظنّك يا موسى مسحوراً»(178) به راستى كه گمان مى‏كنم كه تو افسون زده‏اى.
ج: نمونه نصرت خداوند:
قرآن نصرت الهى را حقّى مى‏داند كه خداوند بر خود لازم كرده است «و كان حقّاً علينا نصر المؤمنين»(179) يعنى يارى مؤمنان بر ما لازم است. يا در جاى ديگر مى‏فرمايد: «نجّينا هوداً و الّذين آمنوا معه»(180) ما هود و مؤمنان را نجات داديم.
امّا درباره قهر خداوند كه از مجرمان برنمى‏گردد، در سوره‏ى رعد آيه 11 مى‏فرمايد: «اذا اراد اللَّه بقوم سوءً فلامردّ له» هرگاه خداوند بر قومى قهر بگيرد، برگشت ندارد.
_________________________________
175) هود، 36.
176) نوح، 27.
177) هود، 27.
178) اسراء، 101.
179) روم، 47.
180) هود، 58.
--------------------------------------------------
پيام ها
1- قساوت و لجاجت در انسان، تا آنجا اوج مى‏گيرد كه انبياى بردبار را نيز مأيوس مى‏كند. «اذا اسْتيئَس الرسل»
2- خوش‏بينى و حسن‏نيّت و حوصله اندازه دارد. «حتّى»
3- نيروى خود را صرف زمينه‏هاى غيرقابل نفوذ نكنيد. بايد از برخى مردم صرف نظر كرد. «استيئس الرُّسل»
4- مهلت دادن به مجرمان وتاخير عذاب آنان، از سنت‏هاى الهى است. «حتّى اذا استيئس» يعنى به قدرى ما به مجرمان مهلت داديم كه انبيا مأيوس شدند.
5 - تاخير عذاب الهى سبب جرأت وتكذيب مجرمين مى‏گردد. «حتّى اذا... وظنّوا انّهم قد كذبوا»
6- نااميدى انبيا از هدايت مردم، شرط نزول قهر خداست. «اذا استيئس... لايرد بأسنا...»
7- امدادهاى الهى نسبت به پيامبران هم زمان خاصى دارد. «اذا استيئس... جاءهم»
8 - قهر الهى شامل انبيا و مومنان واقعى نمى‏شود. «فنُجّى»
9- هم قهر و عذاب و هم لطف و امداد به دست خداست. «نصرنا ... بأسنا»
10- سرنوشت قهر يا نجات انسان بدست خود اوست. «من نشاء، مجرمين»
11- اراده وخواست خدا قانون‏مند است. «من نشاء ولايردّ بأسنا عن القوم المجرمين»
12- راه خدا بن‏بست ندارد. «اذا استيئس الرسل...جاءهم نصرنا» (هر كجا مردم كار را به بن‏بست كشاندند قدرت خدا جلوه مى‏كند.)
13- هيچ قدرتى مانع قهر خدا نمى‏شود. «لايردّ بأسنا»
14- سنت خداوند در حمايت انبيا و هلاكت مجرمان است. «جاءهم نصرنا ، لايُرّد بأسنا»




۲۵ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف
آیه 111

-----------------------------------------------
آيه
لَقَدْ كَانَ فِى قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِّأُوْلِى الْأَلْبَبِ مَا كَانَ حَدِيثاً يُفْتَرَى‏ وَلَكِن تَصْدِيقَ الَّذِى بَيْنَ يَدَيْهِ وَتَفْصِيلَ كُلِّ شَىْ‏ءٍ وَ هُدىً وَرَحْمَةً لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
به راستى در سرگذشت آنان براى خردمندان عبرتى است. (اين) سخنى نيست كه به دروغ ساخته شده باشد. بلكه تصديق كننده‏ى آن (كتاب آسمانى) است كه پيش از آن آمده و روشنگر هر چيز و (مايه) هدايت و رحمت براى گروهى است كه ايمان مى‏آورند.
-------------------------------------------
نکته ها
«عبرت» و «تعبير» به معنى عبور است، عبور از صحنه‏اى به صحنه‏اى ديگر. «تعبير خواب» عبور از رؤيا به واقعيات. و «عبرت» يعنى عبور از ديدنى‏ها و شنيدنى‏ها به ناديدنى‏ها و ناشنيدنى‏ها.
«قصصهم» شايد اشاره به داستان تمام انبيا باشد و شايد مراد، داستان يوسف، يعقوب، برادران، عزيز مصر وحوادث تلخ وشيرينى باشد كه در اين سوره آمده بود.
--------------------------------------------
پيام ها
1- شرط امتياز در داستان‏ها، پندآموزى آنهاست. در ابتداى سوره فرمود: «نحن نقصّ عليك احسن القصص» ودر آخر فرمود: «لقد كان فى قصصهم عبرة»
2- چنانكه حضرت يوسف‏عليه السلام على رغم همه كيدها و مشكلات و موانع به عزّت و قدرت رسيد، پيامبر اسلام‏صلى الله عليه وآله نيز على رغم همه‏ى مكرها و... به عزّت و قدرت خواهد رسيد. «لقد كان فى قصصهم عبرة»*
3- تنها خردمندان از داستان‏ها، پند وعبرت مى‏گيرند. «عبرة لاولى الالباب»
4- عبرت‏آموزى از قصص قرآن، مخصوص يك زمان نيست. «لاولى الالباب»
5 - داستان‏هاى قرآن، بيان واقعيّت‏هاى عينى و عبرت آموز است. (يافتنى است، نه بافتنى.) «ما كان حديثاً يفترى»
6- گفتار راست و واقعى، تأثير عميق دارد. «عبرة... ما كان حديثاً يفترى»
7- قرآن با كتب آسمانى ديگر همسو است. «تصديق الّذى...»
8 - قرآن، تمام نيازهاى انسان را مطرح مى‏كند.«تفصيل كلّ شى‏ءٍ»
9- قرآن، هدايت محض است و آميخته با هيچ ضلالتى نيست. «هدىً»
10- تنها اهل ايمان از هدايت ورحمت قرآن بهره مى‏برند. «هدىً و رحمةً لقوم يؤمنون»
11- نكته سنجى و درس گرفتن عقل لازم دارد؛ «عبرة لاولى الالباب» ولى دريافت نور و رحمت الهى، ايمان نيز لازم دارد. «لقوم يؤمنون»
12- داستان يوسف براى جويندگان حقيقت، آيت «آيات للسائلين» براى خردمندان، عبرت «عبرة لاولى الالباب» و براى اهل ايمان، مايه‏ى هدايت و رحمت است. «هدىً و رحمةً لقوم يؤمنون»*




۲۵ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
فهرست آیات 1 تا 111 سوره یوسف


توضیحات
آيه 1، 2
آيه3
آيه 4
آيه 5
آيه 6
آيه 7
آيه 8
آيه 9
آيه 10
آيه 11
آيه 12
آيه 13
آيه 14
آيه 15
آيه 16
آيه 17
آيه 18
آيه 19
آيه 20
آيه 21
آيه 22
آيه 23
آيه 24
آيه 25
آيه 26،27
آيه 28
آيه 29
آيه 30
آيه 31
آيه 32
آيه 33
آيه 34
آيه 35
آيه 36
آيه 37
آيه 38
آيه 39
آيه 40
آيه 41
آيه 42
آيه 43
آيه 44
آيه 45
آيه 46
آيه 47
آيه 48،49
آيه 50
آيه 51
آيه 52
آيه 53
آيه 54
آيه 55
آيه 56،57
آيه 58
آيه 59
آيه 60
آيه 61
آيه 62
آيه 63
آيه 64
آيه 65
آيه 66
آيه 67
آيه 68
آيه 69
آيه 70
آيه 71،72
آيه 73
آيه 74
آيه 75
آيه 76
آيه 77
آيه 78
آيه 79
آيه 80
آيه 81
آيه 82
آيه 83
آيه 84
آيه 85
آيه 86
آيه 87
آيه 88
آيه 89
آيه 90
آيه 91
آيه 92
آيه 93
آيه 94
آيه 95
آيه 96
آيه 97،98
آيه 99
آيه 100
آيه 101
آيه 102
آيه 103
آيه 104
آيه 105
آيه 106
آيه 107
آيه 108
آيه 109
آيه 110
آيه 111





۲۶ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره رعد

توضيحات


اين سوره در مكّه نازل شده و چهل و سه آيه دارد. با توجّه به طرح موضوع تسبيح رعد آسمان در آيه 13 اين سوره، رعد ناميده شده است.
مطالبى پيرامون عظمت قرآن، توحيد، آفرينش آسمان‏ها و زمين، تسخير ماه و خورشيد، آفرينش ميوه‏ها و گياهان، معاد و عدل الهى، مسئوليّت مردم، وفاى به عهد و صله رحم، صبر و ترك انتقام‏جويى، كسب آرامش واقعى در پرتو ايمانِ به خدا و سرنوشت شوم مخالفان انبياعليهم السلام در اين سوره آمده است.





۲۶ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره رعد
آیه 1

--------------------------------------------
آيه
المر تِلْكَ ءَايَتُ الْكِتَبِ وَالَّذِى أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ الْحَقُّ وَ لَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يُؤْمِنُونَ
----------------------------------------------
ترجمه
الف لام ميم را . آن آيات كتاب (آسمانى) است و آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو فرو آمده، حق است ولى بيشتر مردم ايمان نمى‏آورند.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- قرآن، كتابى بسيار با عظمت است. «تلك»
2- نزول كتب آسمانى، براى تربيت مردم است. «اُنزل اليك من ربّك»
3- در قرآن، باطل راه ندارد. «اُنزل اليك... الحق»
4- محور، حقانيّت است نه اكثريّت. بى توجّهى و ايمان نياوردن اكثريّت مردم، دليل بر باطل بودن راه نيست. «الحقّ ولكن اكثر النّاس لايؤمنون»
5 - اكثريّت مردم حقّ‏گرا نيستند. «اكثر النّاس لايؤمنون»
6- رهبر بايد بداند كه بسيارى از مردم به او ايمان نمى‏آورند، پس با آمادگى بيشترى با اين مسأله روبرو مى‏شود. (مفهوم كلّ آيه)




۲۶ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره رعد
آیه 2

--------------------------------------------
آيه
اللَّهُ الَّذِى رَفَعَ السَّمَوَ تِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا ثُمَّ اسْتَوَى‏ عَلَى الْعَرْشِ وَ سَخَّرَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ كُلٌّ يَجْرِى لِأَجَلٍ مُّسَمّىً يُدَبِّرُ الْاُمْرَ يُفَصِّلُ الْأَيَتِ لَعَلَّكُمْ بِلِقَآءِ رَبِّكُمْ تُوقِنُونَ‏
--------------------------------------------
ترجمه
خداست آنكه آسمان‏ها را بدون ستون‏هايى كه آنرا ببينيد برافراشت، سپس بر عرش (مقام فرمانروايى) برآمد وخورشيد وماه را كه هر كدام تا زمان معينى حركت دارند، تسخير نمود. او كار (هستى) را تدبير مى‏كند، آيات خود را به روشنى بيان مى‏كند تا شايد به لقاى پروردگارتان يقين حاصل كنيد.
--------------------------------------------
نکته ها
آياتى در قرآن برنگهدارى آسمان‏ها (وزمين) توسط خدا دلالت مى‏كند، از جمله:
الف: آيه فوق، «اللَّه الّذى رفع السّموات بغير عمد ترونها»
ب: «ان اللَّه يمسك السّموات والارض ان تزولا ولئن زالتا ان امسكهما من احد من بعده»(1) همانا خداوند آسمان‏ها و زمين را از سقوط حفظ مى‏كند و اگر روى به سقوط نهند، هيچكس جز او نمى‏تواند آنها را نگهدارد.
ج: «و يمسك السّماء ان تقع على الارض الاّ باذنه»(2) و خداوند از سقوط آسمان بر زمين جلوگيرى مى‏كند.
علامه طباطبايى (ره) در تفسيرالميزان مى‏گويد: مراد از «تفصيل» جدا كردن كرات آسمانى و زمين از يكديگر است، و مشاهده‏ى اين تفكيك، ما را بر قدرت تفكيك مردم در قيامت آگاه مى‏سازد.
«عَمد» جمع عمود به معناى ستون و پايه است.
از حضرت على‏عليه السلام سؤال شد كه خداوند چگونه به حساب همه خلائق مى‏رسد؟ حضرت فرمودند: همان‏گونه كه به همه خلايق رزق مى‏دهد.(3)
______________________________
1) فاطر، 41.
2) حج، 65.
3) تفسيركبير فخررازى.
----------------------------------------------
پيام ها
1- آسمان‏ها بر پايه‏هايى استوارند. «بغير عمد ترونها»
نديدن دليل بر نبودن نيست. امام رضاعليه السلام فرمودند: «فثَمّ عَمَد ولكن لا ترونها»(4) پايه‏هايى هست، ولى شما آنها را نمى‏بينيد.
2- خورشيد نيز در حال حركت است. «كلّ يجرى»
3- كرات آسمانى در مقدار حركت خود، زمان‏بندى شده‏اند. «اجل مسمّىً»
4- هستى تحت تدبير الهى است. «يدبّر»
5 - دست خداوند در تفصيل آيات باز است. (چه تفصيل آيات تشريعى و چه تفصيل آيات تكوينى) «يفصّل الآيات»
6- نظام هستى، هدفدار است. «يجرى لاجل - لعلكم بلقاء ربّكم توقنون»
آفرينش جهان بدون معاد، كارى لغو و بيهوده است.
7- دليل بر معاد، همان دليل توحيد است. خدايى كه مى‏آفريند وتدبير و... مى‏كند، قيامت را هم برپا خواهد كرد.«رفع، استوى، يدبر،... بلقاء ربّكم توقنون»
______________________________
4) بحار، ج 60، ص 79.





۲۶ آبان ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره رعد
آیه 3

--------------------------------------------
آيه
وَهُوَّ الَّذِى مَدَّ الْأَرْضَ وَجَعَلَ فِيهَا رَوَ سِىَ وَأَنْهَراً وَمِن كُلِّ الَّثمَرَ تِ جَعَلَ فِيهَا زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ يُغْشِى الَّيْلَ النَّهَارَ إِنَّ فِى ذَ لِكَ لَأَيَتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ‏
--------------------------------------------
ترجمه
و اوست خدايى كه زمين را گسترانيد و در آن كوه‏ها و نهرها قرار داد و از هر ميوه‏اى، دو جفت در آن قرار داد. او روز را با شب مى‏پوشاند. قطعاً در اين (امور) براى كسانى كه فكر مى‏كنند نشانه‏هايى است.
---------------------------------------------
نکته ها
آيه قبل درباره‏ى آسمان‏ها بود واين آيه در مورد زمين ونعمت‏هاى زمينى است.
«رواسى» جمع «راسيه» به معناى ثبوت است و از اينرو به كوه‏هاى ثابت و استوار رواسى مى‏گويند. «زوج» و «زوجان» هر دو به معناى نر و ماده است.
گرچه «لينه» دانشمند گياه‏شناس، در قرن 18 موفق به كشف قانون زوجيّت گياهان شد، امّا اسلام در هزار و چند صد سال قبل به اين نكته اشاره كرده است. البتّه مردم مسئله‏ى نر و ماده را در بعضى گياهان مثل خرما، فهميده بودند، ولى عموميّت زوجيّت از طريق قرآن اعلام شد.
نر و ماده در گياهان، گاهى در يك درخت يا شكوفه و گاهى در دو درخت يا دو شكوفه است.(5)
جمله «مدّ الارض» شايد به بيرون كشيده شدن زمين از زير آب اشاره دارد كه در روايات به نام «دَحْو الارض» آمده است. اين احتمال با نظريه زمين‏شناسان امروزى كه مى‏گويند: زمين ابتدا در زير آب قرار داشته، مطابقت دارد. واللَّه العالم‏
نظام آفرينش بر اساس زوجيّت است:
الف: زوجيّت در نباتات؛ «وانبتت من كلّ زوج بهيج»(6)
ب: زوجيّت در حيوانات؛ «و من الانعام ازواجاً»(7)
ج: زوجيّت در انسان؛ «خلق لكم من انفسكم ازواجاً»(8)
د: زوجيّت در همه چيز؛ «و من كلّ شى‏ءٍ خلقنا زوجين»(9)
_____________________________
5) تفسير فرقان.
6) حج، 5.
7) شورى، 11.
8) روم، 21.
9) ذاريات، 49.
-------------------------------------------
پيام ها
1- گستردگى زمين، حكيمانه و با تدبير انجام گرفته است. «مدّ الارض»
(گستردگى زمين و وجود كوهها در آن، باعث حفظ تعادل زمين و عامل بهره‏مندى انسان‏هاست، زيرا كه اگر تمام زمين مسطح يا كوهستانى بود، امكان زندگانى وجود نداشت.)
2- كوهها، منبع ذخيره آب و نهرها وسيله‏ى توزيع آب و هر دو زمينه‏ساز زندگى انسان‏ها هستند. «رواسى و انهاراً»
3- توالى و تبادل شب و روز، عامل زندگى است. «يغشى الّيل النّهار» (وگرنه يا همه چيز در اثر حرارت مى‏سوخت و يا بواسطه‏ى عدم نور و حرارت پژمرده مى‏شد و يخ مى‏زد.)
4- جهان طبيعت، كلاس درس است نه خانه غفلت. «لقوم يتفكّرون»





۲۶ آبان ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۴
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۷
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۲۳,۷۶۱ بازدید
۳ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۵۷۵ بازدید
۳ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۴,۷۸۴ بازدید
۴ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۶,۰۰۵ بازدید
۵ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۹۷ بازدید
۵ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۹۳ بازدید
۶ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۳۷۴ بازدید
۷ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۲۸۷ بازدید
۱۳ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۷۵۴ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۱,۸۱۱ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۵۳۸ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۸,۰۲۰ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۲۸۱ کاربر آنلاین است. (۱۷۲ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۲۸۱

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!