به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۱ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 44

------------------------------------
آيه
أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أَنفُسَكُمْ وَأَنتُمْ تَتْلُونَ الْكِتَبَ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ
-------------------------------------‏
ترجمه
آيا مردم را به نيكى دعوت كرده و خودتان را فراموش مى‏نماييد؟ با اينكه شما كتاب (آسمانى) را مى‏خوانيد، آيا هيچ فكر نمى‏كنيد؟
-------------------------------------
نکته ها
دانشمندان يهود، قبل از بعثت پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله، مردم را به ايمان آوردن به آن حضرت دعوت مى‏كردند و بشارت ظهور حضرت را مى‏دادند، امّا هنگام ظهور، خودشان ايمان نياوردند و حتّى بعضى از آنان به بستگان خود كه اسلام آورده بودند، توصيه مى‏كردند كه مسلمان بمانند، ولى خودشان اسلام نمى‏آوردند. [298]
در روايات آمده است: دانشمندى كه ديگران را به بهشت دعوت كند، ولى خودش اهل جهنّم باشد، بزرگترين وسخت‏ترين حسرت‏ها را خواهد داشت. [299]
حقّ تلاوت، عمل است. امام صادق عليه السلام فرمود: «كونوا دعاة النّاس باعمالكم و لاتكونوا دعاةً بالسنتكم» [300] با اعمال خودتان مردم را دعوت كنيد، نه تنها با گفتار. از حضرت على عليه السلام نقل شده است كه فرمود: سوگند كه من شما را به كارى دعوت نمى‏كنم، مگر آنكه خودم پيشگام باشم و از كارى نهى نمى‏كنم مگر آنكه خودم قبل از شما آن را ترك كرده باشم. [301]
در نهج‏البلاغه آمده است: هر كس خود را امام ديگران قرار داد، ابتدا بايد به تعليم خود بپردازد. [302]
امام كاظم عليه السلام فرموده‏اند: «طوبى للعلماء بالفعل و ويل للعلماء بالقول» [303] درود بر عالمانى كه به گفته خود عمل مى‏كنند و واى بر عالمانى كه فقط حرف مى‏زنند.
عالم بى‏عمل در قالب تمثيل
الف: در قرآن: عالم بى‏عمل، الاغى است كه بار كتاب حمل مى‏كند، ولى خود از آن بهره‏اى نمى‏برد. [304]
ب: در روايات:
* رسول خدا صلى الله عليه وآله: عالم بى‏عمل، مثل چراغى است كه خودش مى‏سوزد، ولى نورش به مردم مى‏رسد. [305]
* رسول خدا صلى الله عليه وآله: عالم بى‏عمل، چون تيرانداز بدون كمان است. [306]
* عيسى عليه السلام: عالم بى‏عمل، مثل چراغى است بر پشت‏بام كه اتاق‏ها تاريك‏اند. [307]
* على عليه السلام: عالم بى‏عمل، چون درخت بى‏ثمر وگنجى است كه انفاق نشود. [308]
* امام صادق عليه السلام: موعظه‏ى عالم بى‏عمل، چون باران بر روى سنگ است كه در دلها نفوذ نمى‏كند. [309]
ج: در كلام انديشمندان:
* عالم بى‏عمل:
گرسنه‏اى است روى گنج خوابيده.
تشنه‏اى است بر كنار آب و دريا.
طبيبى است كه خود از درد مى‏نالد.
بيمارى است كه دائماً نسخه درمان را مى‏خواند، ولى عمل نمى‏كند.
منافقى است كه سخن و عملش يكى نيست.
پيكرى است بى‏روح.
___________________________________
298) نمونه، ج‏1، ص‏214.
299) بحار، ج‏2، ص‏37.
300) نورالثقلين، ج‏1، ص‏57.
301) نهج‏البلاغه، خطبه 175.
302) نهج‏البلاغه، حكمت‏73.
303) بحار، ج‏78، ص‏299.
304) جمعه، 5.
305) كنزالعمّال، ح 29109.
306) بحار، ج‏10، ص 100.
307) بحار، ج 14، ص 309.
308) غررالحكم.
309) بحار، ج‏2، ص 39.
--------------------------------------
پيام ها
1- آمران به معروف، بايد خود عامل به معروف باشند. «تأمرون الناس بالبرّ و تنسون انفسكم»
2- اگر مقدّمات فراموشى را خود فراهم كرده باشيم، معذور نيستيم. عذر آن فراموشكارى پذيرفته است كه بى‏تقصير باشد. «تنسون، تتلون»
3- تلاوت كتاب آسمانى كافى نيست، تعقّل لازم است. «تتلون الكتاب افلا تعقلون»
4- خود فراموشى، نشانه‏ى بى‏خردى است. «افلا تعقلون»





۱۱ آبان ۱۳۸۹
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 45

---------------------------------
آيه
وَاسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلَو ةِ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى‏ الْخَشِعِينَ
--------------------------------‏
ترجمه
واز صبر ونماز يارى جوييد واين كار جز براى خاشعان، گران وسنگين است.
------------------------------
نکته ها
هر چند اين آيه به دنبال خطاب‏هايى كه به يهود شده آمده است، ولى مخاطب آن همه‏ى مردم هستند. در روايات مى‏خوانيم كه حضرت على عليه السلام هرگاه مسئله‏ى مهمى برايشان رخ مى‏داد به نماز مى‏ايستادند واين آيه را تلاوت مى‏كردند.
در روايتى از پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله نقل شده، كه صبر بر سه نوع است: 1- صبر در برابر مصيبت. 2- صبر در برابر معصيت. 3- صبر در برابر عبادت. [310] بنابراين آنچه در روايات آمده كه مراد از صبر در اين آيه روزه است، اشاره به يكى از مصاديق صبر دارد.
نماز براى رسول اللّه صلى الله عليه وآله و امثال او نور چشم است [311] ولكن براى بعضى‏ها كه خشوع ندارند، چون بار سنگين است. خشوع، مربوط به قلب و روح و خضوع، مربوط به اعضاى بدن است.
نمازِ با توجّه، انسان را به ياد قدرت بى‏نهايت خدا مى‏اندازد و غير او را هر چه باشد كوچك جلوه مى‏دهد. مِهر او را در دل زياد مى‏كند، روحيّه‏ى توكّل را تقويت مى‏كند وانسان را از وابستگى‏هاى مادّى مى‏رهاند. همه‏ى اين آثار، انسان را در برابر مشكلات مقاوم مى‏سازد.
صبر و مقاومت، كليد تمام عبادات است. فرشتگان به اهل بهشت سلام مى‏كنند، امّا نه به خاطر نماز و حج و زكات، بلكه به خاطر مقاومت و پايدارى آنها؛ «سلام عليكم بما صبرتم» [312] چون اگر مقاومت نباشد، نماز وجهاد وحج وزكات نيز وجود نخواهد داشت. حتّى شرط رسيدن به مقام هدايت و رهبرى الهى، صبر است؛ «جعلنا منهم ائمّةً يهدون بأمرنا لمّا صبروا» [313]
خاطره‏ شاعرى به نام نجاشى، كه يكى از دوستداران حضرت على عليه السلام بود، در ماه رمضان شراب خورد. به دستور امام، هشتاد ضربه تازيانه به او زدند وبيست ضربه نيز به خاطر ارتكاب گناه در ماه رمضان اضافه زدند. او ناراحت شد و به معاويه پيوست و عليه حضرت شعر گفت! اطرافيانِ نجاشى كه قبيله‏اى مهم در كوفه بودند از على عليه السلام گلايه كردند كه چرا ياران خود را نگه نمى‏دارد؟! طارق‏بن عبداللّه رئيس آنها با ناراحتى به امام گفت: شما چرا بين دوست و بيگانه تفاوت قائل نمى‏شويد؟ شخصى همانند نجاشى نبايد شلاّق بخورد، ما اين گونه رفتار را تحمّل نمى‏كنيم. امام در جواب او اين آيه را تلاوت فرمود: «و انّها لكبيرة الاّ على الخاشعين» طارق نيز به معاويه پيوست.
بنابراين گرچه آيه درباره نماز است، ولى در موارد مشابه مى‏توان از آيات قرآن استمداد كرد.
_________________________
310) بحار، ج‏71، ص‏77.
311) بحار، ج‏16، ص‏249.
312) رعد، 24.
313) سجده، 24.
------------------------------------
پيام ها
1- صبر ونماز، دو اهرم نيرومند در برابر مشكلات است. «استعينوا بالصبر و...»
2- هر چه در آستان خدا اظهار عجز و بندگى بيشتر كنيم، امدادهاى او را بيشتر دريافت كرده و بر مشكلات پيروز خواهيم شد. «استعينوا بالصبر و الصلوة»
3- استعانت از خداوند در آيه‏ى «ايّاك نستعين» منافاتى با استعانت از آنچه به دستور اوست، ندارد. «استعينوا بالصبر»
4- سنگين بودن نماز، نشانه‏ى تكبّر در برابر خداست. «لكبيرة الاّ على الخاشعين»




۱۲ آبان ۱۳۸۹
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 46

------------------------------------------
آيه
الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُّلَقُواْ رَبِّهِمْ وَأَنَّهُمْ إِلَيْهِ رَ جِعُونَ
--------------------------------------------‏
ترجمه
(خاشعان) كسانى هستند كه به (قيامت و) ملاقات (با حساب) پروردگارشان و بازگشت به او ايمان دارند.
-------------------------------------------
نکته ها
«لقاء» به معنى ديدن نيست، بلكه به معنى حضور است. چنانكه اگر شخصى نابينا به حضور كسى برود، مى‏گويد با او ملاقات كردم، گرچه او را نديده است. صاحب مجمع‏البيان نيز مى‏گويد: مراد از لقاى پروردگارش، ملاقات با پاداش و كيفر خداست.
شايد مراد از ملاقات پروردگار، همان حالت عرفانى باشد كه خاشعان در نماز پيدا مى‏كنند، زيرا نماز حضور در برابر خداست.
اگر «ظنّ» و گمان در برابر علم باشد، مورد انتقاد است؛ «مالهم به من علم ان يتّبعون الاّ الظنّ» [314] امّا اگر مراد از گمان، اطمينان باشد ارزش است، گرچه يقين قوى نباشد. چنانكه خداوند نيز از رزمندگان شجاع و مخلص، به صاحبان گمان تعبير نموده است: «قال الذّين يظنّون انّهم ملاقوا اللّه كم من فئة قليلة غلبت فئةً كثيرةً» [315]
______________________________
314) نجم، 28.
315) بقره، 249.
----------------------------------------------
پيام ها
1- گمان به وجود قيامت هم، براى كنترل رفتارها كافى است. «يظنّون‏انّهم‏ملاقوا...»
2- خاشع، در نماز احساس ملاقات با خداوند را دارد. «الخاشعين الّذين يظنّون انّهم ملاقوا ربّهم




۱۳ آبان ۱۳۸۹
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 47

--------------------------------------
آيه
يَبَنِى إِسْرَ ءِيلَ اذْكُرُواْ نِعْمَتِى الَّتِى أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ وَأَنِّى فَضَّلْتُكُمْ عَلَى‏ الْعَلَمِينَ
-------------------------------------------‏
ترجمه
اى بنى‏اسرائيل! نعمتم را كه به شما ارزانى داشتم، بياد آوريد و اين كه من شما را بر جهانيان برترى بخشيدم.
----------------------------------------------
نکته ها
اين آيه، از فرزندان و نسل حضرت يعقوب مى‏خواهد كه براى معرفت بيشتر خداوند و زنده شدن روح شكرگزارى و دلگرم شدن به نعمت‏هاى الهى، از آن موهبت‏ها و نعمت‏ها ياد كنند. البتّه برترى و فضيلت بنى‏اسرائيل، نسبت به مردم زمان خودشان بود. زيرا قرآن درباره مسلمانان مى‏فرمايد: «كنتم خير امّة» [316]شما بهترين امّت‏ها هستيد. همچنين ممكن است مراد از برترى، پيروزى حضرت موسى و قوم بنى‏اسرائيل بر فرعونيان باشد، نه برترى اخلاقى و اعتقادى. [317]زيرا قرآن بارها از بهانه‏جويى‏هاى بى‏مورد و بى‏اعتقادى آنها انتقاد مى‏كند.
__________________________
316) آل‏عمران، 110.
317) جاثيه، 16.
----------------------------------------
پيام ها
1- نعمت و فضيلت بدست خداوند است. «نعمتى، انعمت، فضّلت»
2- نجات از سلطه‏ى طاغوت، از بزرگ‏ترين نعمت‏هاى الهى است. «نعمتى، فضّلتكم على العالمين»





۱۴ آبان ۱۳۸۹
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 48

----------------------------------------
آيه
وَاتَّقُواْ يَوْماً لَّا تَجْزِى نَفْسٌ عَن نَّفْسٍ شَيْئاً وَلَا يُقْبَلُ مِنْهَا شَفَعَةٌ وَلَا يُؤْخَذُ مِنْهَا عَدْلٌ وَلَا هُمْ يُنصَرُونَ
------------------------------------------‏
ترجمه
و بترسيد از روزى كه هيچ كس چيزى (از عذاب خدا) را از كسى دفع نمى‏كند و هيچ شفاعتى از كسى پذيرفته نمى‏شود، و از كسى غرامت و بدلى گرفته نشود ويارى نخواهند شد.
------------------------------------------
نکته ها
در اين آيه به برخى باورهاى غلط و اميدهاى نابجاى يهود، اشاره شده است. آنان گمان مى‏كردند كه در روز قيامت اجدادشان، شفيع آنان خواهد شد. چنانكه بت‏پرستان، بت‏ها را شفيع خود مى‏پنداشتند. برخى از آنان قربانى كردن را كفّاره‏ى گناهان دانسته و اگر پول نداشتند، يك جفت كبوتر را سر مى‏بريدند. گروهى از آنان به همراه مرده، طلا و زيورآلات دفن مى‏كردند تا مرده به عنوان جريمه‏ى گناهانش بپردازد.
غافل از آنكه قيامت بر خلاف دنياست، كه برخى با پول و پارتى و يا حمايت گرفتن از قدرت‏ها، بر مشكلاتشان پيروز مى‏شوند.
در روز قيامت، تمام سبب‏ها قطع؛ «تقطّعت بهم الأسباب» [318] و نسبت‏ها محو؛ «فلا أنساب بينهم» [319] و زبان عذرخواهى بسته مى‏شود؛ «فلا يؤذن لهم فيعتذرون» [320] مال و فرزند كارآيى ندارند؛ «لا ينفع مالٌ و لا بنون» [321] و خويشاوندى نيز ثمرى ندارد؛ «لن تنفعكم أرحامكم» [322] قدرت‏ها پوچ مى‏شوند؛ «هلك عنّى سلطانيه» [323] و شفاعت بدون اذن خداوند پذيرفته نمى‏شود؛ «و لا يشفعون الاّ لمن ارتضى» [324] و فديه پذيرفته نمى‏شود. «لايؤخذ منكم فديه» [325]
بحثى درباره شفاعت
شفاعت از كلمه «شفع» به معناى جفت است، يعنى افرادى كه مايه‏اى از ايمان و تقوى و عمل داشته و در آن روز كمبودى دارند، لطفى به آن مايه‏ها اضافه مى‏شود و در اثر جفت وهمراه شدن با لطف اولياى الهى، از قهر خداوند نجات مى‏يابند. بنابراين شفاعت، تنها شامل كسانى مى‏شود كه تلاشگرند، ولى در راه مانده‏اند و نياز به قدرتى دارند كه در كنار آنان باشد.
حدود سى آيه از قرآن مربوط به شفاعت است كه به چند دسته تقسيم مى‏شوند:
1- آياتى كه شفاعت را نفى مى‏كنند، مانند: «يومٌ لا بيعٌ فيه ولا خلّةٌ ولا شفاعةٌ» [326]، روزى كه معامله و دوستى و شفاعت در آن نيست.
2- آياتى كه شفاعت را مخصوص خداوند مى‏دانند، مانند: «مالكم من دونه من ولّى ولا شفيع» [327] ، غير از او هيچ ياور و شفاعت كننده‏اى نيست.
3- آياتى كه از شفاعت ديگران با اذن خداوند ياد مى‏كنند، مانند: «من ذا الذّى يشفع عنده الاّ باذنه» [328] ، چه كسى در نزد او (خداوند) شفاعت مى‏كند مگر به اذنش؟
4- آياتى كه شرايط شفاعت شوندگان را بيان مى‏كنند، مانند:
الف: شفاعت براى كسى است كه مورد رضايت خدا باشد. «ولا يشفعون الا لمن ارتضى» [329]
ب: براى ظالمان، دوستدار و شفيعى نيست. «ما للظّالمين من حميم ولا شفيع» [330]
ج: فرشتگان براى كسانى كه ايمان آورده‏اند، دعا واستغفار مى‏كنند. «ويستغفرون للّذين آمنوا» [331]
با توجّه به آيات فوق، معلوم مى‏شود كه شفاعت بى‏قيد و شرط نيست و شفاعت به اجازه و اذن خداست و شفاعت شونده، بايد واجد شرايطى باشد و اگر كسى شرايط شفاعت را دارا نباشد، هر چند همسر پيامبر خدا باشد، مورد شفاعت قرار نمى‏گيرد. چنانكه همسر نوح و لوط عليهما السلام به علّت فسق، مشمول شفاعت نشدند. «فخانتا هما فلم يغنيا عنهما من اللّه شيئاً و قيل ادخلا الّنار مع الدّاخلين» [332]
بنابراين شفاعتى سازنده است كه انسان را با اولياى خدا پيوند دهد و مانع يأس او شود. ولى اگر ايمان به شفاعت سبب جرأت بر گناه گردد، همانگونه كه مسيحيان عقيده دارند كه عيسى فدا شد تا گناهان ما بخشيده شود، هرگز قابل قبول نيست.
سؤال: آيا شفاعتِ اولياى خدا، به معناى ايستادن در برابر اراده‏ى خدا نيست؟ كسى را كه خدا اراده كرده عذاب كند، پيامبر با شفاعت خود جلو آن اراده را نمى‏گيرد؟
پاسخ: هم كيفر بدكاران و هم اجازه شفاعت به اولياى خود، اراده و خواست اوست. بنابراين شفاعت اولياى خدا، چيزى در برابر اراده‏ى الهى نيست.
سؤال: آيا شفاعت اولياى خدا به اين معناست كه رحم آنان از خدا بيشتر است. زيرا خدا مى‏خواهد عذاب كند و اولياى او شفاعت مى‏كنند؟
پاسخ: هم وجود رحم در اولياى خدا و هم اجازه‏ى استفاده از آن، از طرف خداست. بنابراين اوست كه با رحم و لطف خود، اجازه‏ى شفاعت مى‏دهد.
سؤال: آيا شفاعت، اراده‏ى خدا را تغيير مى‏دهد؟
پاسخ: اراده‏ى خداوند در شرائط مختلف يك نوع نيست. اراده خدا بر كيفر گناهكار است، ولى اگر او توبه كند، قهرش را برمى‏دارد. زيرا شرائط انسان گناهكار با انسان توبه‏كار فرق دارد. انسانى بخاطر محبّت و ارادت و اطاعت از اولياى خدا در دنيا، مشمول شفاعت آنان مى‏شود و ديگرى كه مخالف آنان بوده، مشمول نمى‏شود.
اسباب بخشش گناهان در دنيا سه چيز است:
1- توبه. «الاّ الّذين تابوا واصلحوا وبيّنوا فاولئك اتوب عليهم وأنا التّواب الرّحيم» [333]
2- ترك گناهان كبيره. «ان تجتنبوا كبائر ما تنهون عنه نكفّر عنكم سيّئاتكم» [334]
3- حسنات و كارهاى نيك. «انّ الحسنات يُذهبنَ السيّئات» [335]
ولى در آخرت، راه بخشش فقط شفاعت است.
__________________________
318) بقره، 166.
319) مؤمنون، 101.
320) مرسلات، 36.
321) شعراء، 88.
322) ممتحنه، 3.
323) الحاقه، 29.
324) انبياء، 28.
325) حديد، 15.
326) بقره، 254.
327) سجده، 4.
328) بقره، 255.
329) انبياء، 28.
330) غافر، 18.
331) غافر، 7.
332) تحريم، 10.
333) بقره، 160.
334) نساء، 31.
335) هود، 114.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- ترس از حضور در دادگاه الهى، بدون وجود هرگونه وكيل يا شفيعى، زمينه‏ى تقويت تقواى الهى است. «واتّقوا يوماً»
2- در برابر عقايد خرافى وباطل، با قاطعيّت برخورد كنيد. «لايقبل، لا يؤخذ




۱۵ آبان ۱۳۸۹
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 49

-------------------------------------------
آيه
وَإِذْ نَجَّيْنَكُم مِّنْ ءَالِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذَابِ يُذَبِّحُونَ أَبْنَآءَكُمْ وَيَسْتَحْيُونَ نِسَآءَكُمْ وَفِى ذَ لِكُمْ بَلَا ءٌ مِّن رَّبِّكُمْ عَظِيمٌ
-------------------------------------------‏
ترجمه
و (نيز به خاطر بياوريد) آن زمان كه شما را از فرعونيان رهايى بخشيديم، كه همواره شما را به بدترين وجهى آزار مى‏دادند، پسران شما را سر مى‏بريدند و زنان شما را زنده نگه مى‏داشتند و در اين امر، براى شما آزمايش بزرگ و سختى از طرف پروردگارتان بود.
-----------------------------------------
نکته ها
«فرعون»، عنوان پادشاهان روم، «كسرى‏»، عنوان پادشاهان ايران و «خاقان» عنوان پادشاهان ترك بود. فرعونِ زمان حضرت موسى، رامسيس اوّل نام داشت كه مى‏گويند جسدش در موزه قاهره نگهدارى مى‏شود. «فاليوم ننجّيك ببدنك لتكون لمن خلفك آية» [336]
واژه «يسومونكم» از ريشه «سوم» به معنى پى در پى دنبال چيزى رفتن است و «يسومونكم سوء العذاب» يعنى شما را به صورت مداوم عذاب مى‏كردند. يكى از عذاب‏ها و شكنجه‏ها، كشتن پسران بود كه اين امر، يا به خاطر خوابى بود كه در تعبير آن به فرعون گفته بودند: تو به دست مردى از بنى‏اسرائيل از بين خواهى رفت، و يا به خاطر جلوگيرى از رشد بنى‏اسرائيل بود.
___________________________
336) يونس، 92.
-------------------------------------------
پيام ها
1- آزادى از سلطه‏ى طاغوت‏ها، از بزرگ‏ترين نعمت‏هاست. چنانكه خداوند از ميان همه نعمت‏ها، نام آن را برده است. «نجّيناكم»

2- بيان سختى‏ها و تلخى‏هاى گذشته، لذّت آزادى امروز را چندين برابر مى‏كند. «يسومونكم ... يذّبحون ... يستحيون»
3- طاغوت‏ها، بدون اطرافيان قدرت ندارند. «آل فرعون»
4- ناگوارى و آزادى، هردو وسيله‏ى آزمايش وتربيت هستند. «بلاءٌ من ربّكم»
5 - محو نيروهاى دفاعى و توسعه‏ى نيروهاى رفاهى، كار فرعونى است. «يُذبّحون ابنائكم و يستحيون نسائكم»
6- طاغوت‏ها براى حفظ نظام و سلطه‏ى خود، به هر نوع شكنجه‏اى دست مى‏زنند. «يسومونكم، يُذبّحون»





۱۶ آبان ۱۳۸۹
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 50

---------------------------------------------
آيه
وَإِذْ فَرَقْنَا بِكُمُ الْبَحْرَ فَأَنْجَيْنَكُمْ وَأَغْرَقْنَا ءَالَ فِرْعَوْنَ وَ أَنتُمْ تَنظُرونَ
---------------------------------------‏
ترجمه
و (به خاطر بياوريد) هنگامى كه دريا را براى شما شكافتيم و شما را نجات داديم و فرعونيان را در حالى كه شما تماشا مى‏كرديد، غرق كرديم.
--------------------------------------
نکته ها
ماجراى عبور بنى‏اسرائيل از رود نيل، در چند سوره قرآن بيان شده است. [337]
خداوند با شكافتن آب، از طريق زدن عصاى حضرت موسى عليه السلام، آنان را از رود درياگونه‏ى نيل عبور داد.
در اين آيه، سه معجزه‏ى الهى در كنار هم مطرح شده است:
الف: شكافتن دريا. ب: نجات بنى‏اسرائيل. ج: غرق فرعونيان.
____________________________
337) طه، 77 ؛ شعراء، 63 ؛ دخان، 24.
------------------------------------------
پيام ها
1- نقش اسباب، بسته به اراده‏ى حكيمانه خداوند است. موسى يك عصا دارد كه گاهى از سنگ آب مى‏جوشاند؛ «فاضرب بعصاك الحجر فانفجرت» و گاهى به آب خورده و از ميان آن راه گشوده مى‏شود. «فرقنا بكم البحر»
2- پايان شب سيه سفيد است. بنى‏اسرائيل بعد از آن همه شكنجه و بلا به رفاه و نجات رسيدند. «فانجيناكم»
3- انتقام از ستمگران در حضور ستمديدگان، مرهمى براى آنهاست. «انتم تنظرون»





۱۷ آبان ۱۳۸۹
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 51

-------------------------------------
آيه
وَإِذْ وَ عَدْنَا مُوسَى أَرْبَعِينَ لَيْلَةً ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ مِن بَعْدِهِ وَ أَنتُمْ ظَلِمُونَ
----------------------------------------‏
ترجمه
و (به خاطر بياوريد) هنگامى كه با موسى چهل شب وعده گذارديم وشما پس از (آمدن) او (به ميقات،) گوساله را (معبود خود) گرفتيد، در حالى كه ستمكار بوديد.
--------------------------------------------
نکته ها
نام حضرت موسى عليه السلام در سى و چهار سوره قرآن و 136 مرتبه آمده است. ماجراى ميعاد حضرت موسى، در سوره‏هاى اعراف و طه نيز آمده است. [338]محلّ وعده، كوه طور و مدّت آن ابتدا سى شب معيّن شده بود و در وعده‏گاه، ده شب ديگر به آن اضافه شد كه اين مدّت براى دريافت كتاب تورات بود، ولى بنى‏اسرائيل عليرغم اينكه رهبرى همچون هارون، برادر حضرت موسى را در ميان خود داشتند، همه‏ى نعمت‏ها و الطاف الهى را فراموش كرده و به سراغ گوساله پرستى رفتند. گوساله‏اى از طلا كه بدست مجسمه سازى هنرمند به نام سامرى، در غياب موسى ساخته شده بود.
از آيات قرآن استفاده مى‏شود كه در اين وعده، سه مسئله مورد نظر بوده است: گرفتن تورات، اثبات مقام خلافت براى هارون، آزمايش بنى‏اسرائيل.
در سقوط جامعه‏ى بنى‏اسرائيل به دامن شرك، چند عامل نقش داشت:
الف: حضور نداشتن رهبرى چون حضرت موسى.
ب: حضور منحرفين هنرمندى مانند سامرى.
ج: استفاده از طلا و زيور آلاتى كه جاذبه داشت.
د: بوق‏هاى پر سر وصداى تبليغاتى. زيرا گوساله سامرى صدا مى‏كرد.
ه : مردم ساده و زود باور و نبود ايمان عميق.
و: زمينه‏ى مساعد و سابقه‏ى گاو پرستى.
_____________________________
338) اعراف، 142 ؛ طه، 86.
-------------------------------------------
پيام ها
1- كناره‏گيرى رهبران الهى از جامعه براى مدّت محدود به منظور عبادت خدا، كارى شايسته و نيكو است. [339] «واعدنا موسى اربعين ليلة»
2- عبادت در چهل شب وبه دور از مردم، داراى آثار خاصّى است. «اربعين ليلة»
3- عدد چهل، در دريافت وحى و الهامات روحانى نقش دارد. «اربعين ليلة»
4- شرك، ظلم به انسانيّت است. زيرا كه انسان دست خود را از دست خداوند برمى‏دارد و در دست نااهلان عاجز مى‏گذارد. «و انتم ظالمون»
____________________________
339) تفسير راهنما.




۱۸ آبان ۱۳۸۹
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 52

---------------------------------------
آيه
وَإِذْ وَ عَدْنَا مُوسَى أَرْبَعِينَ لَيْلَةً ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ مِن بَعْدِهِ وَ أَنتُمْ ظَلِمُونَ
--------------------------------------‏
ترجمه
و (به خاطر بياوريد) هنگامى كه با موسى چهل شب وعده گذارديم وشما پس از (آمدن) او (به ميقات،) گوساله را (معبود خود) گرفتيد، در حالى كه ستمكار بوديد.
-------------------------------------
نکته ها
نام حضرت موسى عليه السلام در سى و چهار سوره قرآن و 136 مرتبه آمده است. ماجراى ميعاد حضرت موسى، در سوره‏هاى اعراف و طه نيز آمده است. [338]محلّ وعده، كوه طور و مدّت آن ابتدا سى شب معيّن شده بود و در وعده‏گاه، ده شب ديگر به آن اضافه شد كه اين مدّت براى دريافت كتاب تورات بود، ولى بنى‏اسرائيل عليرغم اينكه رهبرى همچون هارون، برادر حضرت موسى را در ميان خود داشتند، همه‏ى نعمت‏ها و الطاف الهى را فراموش كرده و به سراغ گوساله پرستى رفتند. گوساله‏اى از طلا كه بدست مجسمه سازى هنرمند به نام سامرى، در غياب موسى ساخته شده بود.
از آيات قرآن استفاده مى‏شود كه در اين وعده، سه مسئله مورد نظر بوده است: گرفتن تورات، اثبات مقام خلافت براى هارون، آزمايش بنى‏اسرائيل.
در سقوط جامعه‏ى بنى‏اسرائيل به دامن شرك، چند عامل نقش داشت:
الف: حضور نداشتن رهبرى چون حضرت موسى.
ب: حضور منحرفين هنرمندى مانند سامرى.
ج: استفاده از طلا و زيور آلاتى كه جاذبه داشت.
د: بوق‏هاى پر سر وصداى تبليغاتى. زيرا گوساله سامرى صدا مى‏كرد.
ه : مردم ساده و زود باور و نبود ايمان عميق.
و: زمينه‏ى مساعد و سابقه‏ى گاو پرستى.
________________________
338) اعراف، 142 ؛ طه، 86.
-----------------------------------
پيام ها
1- كناره‏گيرى رهبران الهى از جامعه براى مدّت محدود به منظور عبادت خدا، كارى شايسته و نيكو است. [339] «واعدنا موسى اربعين ليلة»
2- عبادت در چهل شب وبه دور از مردم، داراى آثار خاصّى است. «اربعين ليلة»
3- عدد چهل، در دريافت وحى و الهامات روحانى نقش دارد. «اربعين ليلة»
4- شرك، ظلم به انسانيّت است. زيرا كه انسان دست خود را از دست خداوند برمى‏دارد و در دست نااهلان عاجز مى‏گذارد. «و انتم ظالمون»
__________________________
339) تفسير راهنما.




۱۹ آبان ۱۳۸۹
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره بقره
آیه 53

---------------------------------------
آيه
وَإِذْ ءَاتَيْنَا مُوسَى الْكِتَبَ وَالْفُرْقَانَ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ
---------------------------------------‏
ترجمه
و (نيز بخاطر آوريد) هنگامى كه به موسى كتاب (تورات) و فرقان داديم، تا شايد شما هدايت شويد.
------------------------------------
نکته ها
فرقان، وسيله‏اى است كه حقّ را از باطل جدا مى‏سازد. و چون در كتاب آسمانى حقّ از باطل جدا مى‏شود، به آن فرقان گفته مى‏شود. شايد هم مراد از فرقان، با توجّه به اينكه در كنار كتاب آمده است، همان معجزات نُه‏گانه يا حقايق ديگرى باشد كه غير از تورات به حضرت موسى عطا شده است.
---------------------------------------
پيام ها
1- كتب آسمانى، بيانگر حقّ ومايه‏ى افتراق آن از باطل هستند. «الكتاب والفرقان»
2- حجّت از طرف خداوند تمام است، ولى مردم به خاطر هوسها، گاهى حقّ را نمى‏پذيرند. «لعلّكم»
3- هدف از نزول كتب آسمانى، هدايت مردم است. «الكتاب... لعلكم تهتدون»





۲۰ آبان ۱۳۸۹
< ۱ ... ۳ ۴ ۵ ۶ ۷ ۸ ۹ ... ۲۱۱ >
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۳۴
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۲۹۷
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۰ پاسخ
۸,۴۰۰,۸۵۲ بازدید
۱ روز قبل
Salehm
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۷,۵۲۱ بازدید
۶ روز قبل
javibarca
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۴ پاسخ
۵۴۷,۸۹۵ بازدید
۱۰ روز قبل
یا لثارات الحسن
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۱ پاسخ
۱۱,۶۶۳,۲۶۰ بازدید
۱۰ روز قبل
یا لثارات الحسن
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۸,۲۳۰ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۰۷,۵۰۳ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۲ پاسخ
۱,۲۴۱,۷۴۳ بازدید
۶ ماه قبل
مهسا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۲۷۶ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۲ پاسخ
۲,۰۰۸ بازدید
۱۰ ماه قبل
phaidyme
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۶۸۳ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۱۸۱ کاربر آنلاین است. (۱۱۰ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۱۸۱

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!