در حال دیدن این عنوان: |
۲ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره مریم آيه 97 آيه فَإِنَّمَا يَسَّرْنَاهُ بِلِسَانِكَ لِتُبَشِّرَ بِهِ الْمُتَّقِينَ وَتُنْذِرَ بِهِ قَوْماً لُّدّاً ترجمه پس همانا قرآن را بر زبان تو آسان ساختیم تا پرهیزكاران را به وسیلهى آن بشارت دهى و مردم ستیزهجو را بدان هشدار دهى. نکته ها كلمهى «لُدّ» به معناى دشمنى شدید است. پيام ها 1- آسانگویى، شیوهاى قرآنى براى ارشاد است. «یَسّرنا» البتّه آسانگویى غیر از سستگویى است، سخن باید محكم ولى روان باشد. «اُحكمت آیاته»(159) 2- بیان روان، از الطاف الهى است. «یَسّرنا بلسانك» 3- با هر گروهى به نحوى خاص باید سخن گفت. «لتبشّر ... و تُنذر» (با متّقین به زبان بشارت و با دشمنان به صورت انذار.) 159) هود، 1. |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۴ مرداد ۱۳۹۷
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره مریم آيه 98 آيه وَكَمْ أَهْلَكْنَا قَبْلَهُم مِّنْ قَرْنٍ هَل تُحِسُّ مِنْهُم مِّنْ أَحَدٍ أَوْ تَسْمَعُ لَهُمْ رِكْزاَ ترجمه وچه بسیار نسلهایى كه پیش از آنان هلاك كردیم. آیا كسى از آنها را مىیابى یا كمترین صدایى از ایشان مىشنوى؟ نکته ها این آیهى شریفه، مایهى تسكین و دلدارى پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله است و تلویحاً به او نوید مىدهد كه دشمنان لجوج تو به زودى نابود خواهند شد؛ چنان كه بسیارى از حقّ ستیزان در گذشته به هلاكت رسیدند. كلمهى «رِكز» به معناى صداى آهسته و مخفى است. امام صادقعلیه السلام در پاسخ جابر درباره آیه فرمودند: قوم هلاكت یافته بنىامیّه هستند، هیچ یك از آنان را به حالى كه امیدى داشته باشد و یا در ترس و وحشت نباشد نبینى. جابر مىگوید: عرض كردم آیا این شدنى است؟ فرمودند: بسیار زود اتفاق خواهد افتاد.(160) 160) بحار، ج46، ص30. پيام ها 1- هلاكت اقوام لجوج، نشانه جدّى بودن هشدارهاى قرآن است. «و تُنذر به قوماً لُدّاً و كم اهلكنا» 2- هلاكت دشمنان حقّ، یكى از سنّتهاى الهى است. «و كم اهلكنا» 3- تاریخ آئینهى عبرت است. «هل تُحِسّ... او تَسمَع» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۴ مرداد ۱۳۹۷
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره طه آيه 1-4 آيه طَه مَآ أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى إِلَّا تَذْكِرَةً لِّمَن يَخْشَى تَنزِيلاً مِّمَّنْ خَلَقَ الْأَرْضَ وَالسَّمَوَاتِ الْعُلَى ترجمه طاها. ما قرآن را بر تو نازل نكردیم تا به زحمت و مشقت بیفتى. مگر آنكه مایهى تذكّر و یادآورى باشد براى كسى كه (از خدا) مىترسد. از جانب كسى كه زمین و آسمانهاى بلند را آفریده، نازل شده است. نکته ها براى حروف مقطّعهى «طه» معانى و تعبیرهاى مختلفى بیان شده است؛ از جمله آن كه نام خدا یا كلمه سوگند و یا نام پیامبر است.(2) چنانكه اهلبیت پیامبر را «آل طاها» یا حضرت علىعلیه السلام را «طه»(3) و در دعاى ندبه امام زمانعلیه السلام را «یابن طه» مىخوانیم. به هر حال این حروف زاید وبدون معنا نیست، و در طول زمان زیادى كه از نزول قرآن مىگذرد وبا وجود دشمنان زبانشناس بسیار، تاكنون هیچگونه ایراد وخدشه قابل تأمّلى دراین مورد وارد نشده است.(4) پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله به خاطر عشق و سوز و تعهّد در انجام وظیفه، بىتاب مىشد، «لتشقى» تا جایى كه در انجام تكلیف، پاهاى حضرت متورم و رنگ مباركش زرد شده بود.(5) «تنزیل» به معناى نزول تدریجى است، یعنى قرآن در مدّت 23 سال ودر حوادث و مناسبتهاى گوناگون، نازل گردیده است و این با نزول دفعى قرآن در شب قدر بر قلب مبارك پیامبرصلى الله علیه وآله منافاتى ندارد. 2) تفسیر نورالثقلین. 3) بحار، ج97، ص375. 4) تفسیر نمونه. 5) تفسیر صافى. پيام ها 1- وحى الهى براى ایجاد رنج و زحمت نازل نشده است. «ما انزلنا...لتشقى» 2- در انجام تكالیف دینى، تحمّل مشقّتهاى طاقتفرسا لازم نیست. «ما انزلنا...لتشقى» 3- انسان فطرتاً داراى باورهایى است، ولى چون از آنها غافل مىشود نیاز به تذكّر دارد. «تَذكرة» 4- تقوى و علم و خشیت با یكدیگر ملازمند.(6) «تَذكرة لمَن یخشى» 5 - براى رشد مناسب، تنها كمال مربّى و مبلّغ كافى نیست، باید زمینهى پذیرش نیز فراهم باشد. «لمَن یخشى» چنانكه براى برداشت محصول خوب، بذر خوب، زمین مناسب و مراقبت لازم است. 6- احساس مسئولیّت مقدّمه پندپذیرى است. «تَذكرة لمَن یخشى» 7- وظیفهى پیامبر تذكّر است نه اجبار مردم بر پذیرش. «الاّ تَذكرة لمَن یخشى» 8 - تشریع و تكوین، هر دو از یك منبع هستند و قوانین آنها با یكدیگر مطابقت دارد. «تنزیلاً ممّن خلق» 9- آفریدگار آسمانهاى با عظمت، اگر سخنى بگوید آن سخن، بسیار مهمّ است. «تنزیلاً ممّن خلق السموات العُلى...» (كلام الامیر امیر الكلام) 6) چنانكه در آیات دیگر مىخوانیم: «تذكرة للمتّقین» حاقّه، 48، «انّما یخشى اللّه من عباده العلماء» فاطر، 28. توضيحات سیماى سورهى طه سوره طه با یكصد وسى وپنج آیه، از سورههاى مكّى است و محتواى آن نیز همانند دیگر سورههاى مكّى، بیشتر سخن از مبدأ و معاد مىباشد. این سوره، اوّلین سورهاى است كه ماجراى حضرت موسىعلیه السلام را به تفصیل بیان نموده و حدود هشتاد آیه را بدان اختصاص داده است. بخشى از آن نیز در مورد عظمت قرآن و صفات خداوند و بخشى در ارتباط با سرگذشت آدم و حوّا و وسوسه شیطان است و در پایان اندرزهاى بیدار كنندهاى را بیان مىدارد. امام صادقعلیه السلام مىفرماید: كسى كه به تلاوت سورهى طه مداومت كند، محبوب خداوند بوده و در روز قیامت، نامهى عمل او را به دست راستش خواهند داد.(1) 1) تفسیر نورالثقلین. |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۸ مرداد ۱۳۹۷
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره طه آيه 5-8 آيه ألرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى لَهُ مَا فِى السَّمَوَاتِ وَمَا فِى الْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَمَا تَحْتَ الثَّرَى وَإِن تَجْهَرْ بِالْقَوْلِ فَإِنَّهُ يَعْلَمُ السِّرَّ وَأَخْفَى اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ لَهُ الْأَسْمَآءُ الْحُسْنَى ترجمه (او خداوندى بخشنده و) رحمان است كه بر عرش (تخت فرمانروایى هستى)، تسلّط دارد. آنچه در آسمانها و آنچه در زمین و آنچه در میان آنها و آنچه در زیر زمین است، براى اوست. و اگر سخنت را آشكار بگویى (و یا پنهان كنى، تفاوتى ندارد)، پس همانا او اسرار (شما) و پنهانتر (از آن) را مىداند. (زیرا او) خدایى است كه معبودى جز او نیست (و) بهترین نامها براى اوست. نکته ها در این چند آیه، چهار صفت از صفات بارز خداوند مطرح شده است؛ الف: خالقیّت. «خَلق الارض والسّموات» ب: حاكمیّت. «على العَرش استوى» ج: مالكیّت. «له ما فى السّموات و ما...» د: عالمیّت. «یعلم السّر و اَخفى» تسلّط پروردگار بر عرش كه در سورههاى دیگر قرآن با عبارت «اِستوى على العرش» آمده است، كنایه از احاطه و سلطه خداوند بر جهان هستى است. مثلاً وقتى در فارسى مىگویند: فلانى بر تخت نشست، و یا فلانى را از تخت به پایین كشیدند، یعنى او حاكم شد و یا قدرت و حكومت را از او گرفتند. معمولاً همراه با عبارت «اِستوى على العرش» و شبه آن، جملهاى مىآید كه به منزلهى تفسیر آن است، مانند: «ثمّ استوى على العرش یغشى اللیل النهار»(7) او بر عرش سلطه دارد و با شب، روز را مىپوشاند؛ «ثمّ استوى على العرش یُدبّر الامر»(8) او بر هستى احاطه دارد و امور را تدبیر مىكند؛ «ثمّ استوى على العرش یعلم ما یلج فى الارض و ما...»(9) او بر هستى تسلّط دارد وهمه چیز را مىداند؛ «ثمّ استوى على العرش مالكم من دونه من ولّى»(10) او بر عرش سلطه دارد و جز او سرپرستى نیست؛ ودر این آیه: «على العرش استوى له ما فى السموات و ما فى الارض» كلمه «ثَرى» به معناى خاك نمناك است و «تحت الثرى» شامل اموات، گنجها و هر چیز دیگرى كه در خاك پنهان شده مىباشد. «اسماء حُسنى» همان صفات خداوند است كه بنا بر روایات، 99 اسم مىباشد و اگر در دعا خداوند با این اسامى یاد شود، بركات و آثار فراوانى به همراه مىآورد. اسماى الهى منحصر به اینها نیست و در بعضى ادعیه، مثل دعاى جوشن كبیر، تا هزار اسم ذكر شده است. البتّه توسّل به این اسما، تنها حفظ و قرائت آنها نیست، بلكه باید خود را به آن صفات نزدیك كرد. مفرد آمدن «الحسنى» با آنكه موصوف آن «اسماء» جمع است، شاید به دلیل مقدّر گرفتن كلمهى «هذه» باشد، یعنى «هذه الاسماء الحسنى»، هرچند نمونههاى دیگرى نیز در قرآن هست، مانند: «مآرب اخرى»(11) و «حدائق ذات بهجة»(12).(13) در روایات مىخوانیم كه امامان معصومعلیهم السلام فرمودهاند: به خدا سوگند، ما اسماء حسناى الهى هستیم.(14) امام صادق علیه السلام فرمودند: «سرّ» آن چیزى است كه در دل پنهان مىكنى و «اخفى» آن است كه از ذهنت عبور كرده، ولى آن را فراموش كردهاى.(15) یعنى نه تنها از دیگران پنهان است، بلكه خود نیز از آن غافل شدهاى. خداوند بر همه چیز آگاه است، «یعلم السّر واَخفى» غیب آسمانها و زمین را مىداند، «اعلم غیب السموات والارض»(16)، حمل مادهى باردار را مىداند، «یعلم ما تحمل كلّ اُنثى»(17)، هدف و معناى نگاهها را مىداند، «یعلم خائنة الاعین»(18)، خطورات قلبى را مىداند، «یعلم ما فى قلوبكم»(19) و هیچ برگى از درخت نمىافتد مگر اینكه او مىداند. «وما تسقط من وَرقة الاّ یعلمها»(20) 7) اعراف، 54. 8) یونس، 3. 9) حدید، 4. 10) سجده، 4. 11) طه، 18. 12) نمل، 60. 13) تفاسیر نمونه، مجمعالبیان، طبرى و تبیان. 14) تفسیر نمونه. 15) تفسیر صافى. 16) بقره، 33. 17) رعد، 8. 18) غافر، 19. 19) احزاب، 51. 20) انعام، 59. پيام ها 1- تسلّط خداوند بر هستى، رحیمانه است، نه جبّارانه. «الرّحمن على العرش استوى» 2- نزول قرآن جلوهاى از رحمانیّت و اقتدار خداوند بر هستى است. «تنزیلا ممن خلق... الرّحمن على العرش استوى» 3- تسلّط خداوند بر همهى هستى، یكسان است.(21) «على العرش استوى» 4- خداوند، هم آفریدگار هستى است و هم نگهدار و حاكم برآن. «خلق ... على العرش استوى» 5 - خداوند بر تمام آنچه دیدنى و نادیدنى است، آگاهى و مالكیّت مطلقه دارد. «له ما فى السموات... و ما تحت الثّرى» 6- یكى از راههاى جلوگیرى از منكرات، توجّه مردم به علم الهى بر پنهان و آشكار آنهاست. «یعلم السّر وأخفى» 7- نام نیكو وزیبا چه در لفظ و چه در معنا، یك ارزش است و خداوند، هم خود جمیل است و هم بهترین و نیكوترین نامها را دارد. «له الاسماء الحُسنى» 21) تفسیر نورالثقلین ؛ كافى، ج1، ص 128. |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۵ شهریور ۱۳۹۷
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره طه آيه 9 و 10 آيه وَهَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ مُوسَى إِذْ رَآ نَاراً فَقَالَ لِأَهْلِهِ امْكُثُواْ إِنِّى آنَسْتُ نَاراً لَّعَلِّى آتِيكُم مِّنْهَا ِقَبَسٍ أَوْ أَجِدُ عَلَى النَّارِ هُدىً ترجمه و آیا خبر موسى به تو رسیده است؟! هنگامى كه آتشى را دید، پس به خانوادهى خود گفت: قدرى درنگ كنید، همانا من آتشى یافتم، شاید (بتوانم) مقدارى از آن را براى شما بیاورم یا به واسطهى (آن) آتش، راهى بیابم. نکته ها «قبس» به قطعهاى از آتش مىگویند كه از مجموعه آن جدا شده باشد. در بخشى از سوره فرازهایى از داستان موسىعلیه السلام به تفصیل بیان شده است: الف: انتخاب حضرت موسى علیه السلام براى رسالت. ب: دعوت آن حضرت از فرعون براى پذیرش حقّ. ج: خروج او از مصر و غرق شدن فرعون. د: گوساله پرستى بنىاسرائیل. حضرت موسىعلیه السلام به همراه همسر باردار خود، عزم سفر نمود و در بیابان راه را گم كردند. در آن بیابان تاریك و هواى سرد و بارانى، براى گرمى و راهیابى، نیاز به آتش داشتند كه از دور آتشى نمایان شد و حضرت براى به دست آوردن آتش و آسایش خانواده، راهىِ آن مكان شد كه ناگهان ندایى آمد و خداوند موسى را به پیامبرى برگزید.(22) آرى، موسى علیه السلام براى پیدا كردن راه نجاتِ خود و خانوادهاش به سراغ آتش رفت، ولى خداوند راه نجات دیگران را به روى او گشود. او راه زمینى را مىجست، امّا خدا راه معنویت و سعادت را به او نشان داد، او راه هدایت فردى را دنبال مىكرد، ولى خدا راه هدایت امّت را به او ارائه نمود. 22) آن شب، شب جمعه بوده است. تفسیر مجمعالبیان. پيام ها 1- در نقل حقایق تاریخى، ابتدا مخاطبان خود را تشنهى شنیدن كنیم، سپس ماجرا را براى آنها بیان نماییم. «هل اتیك» 2- سؤال كردن، شیوهاى مناسب براى تبلیغ و تربیت است. «هل اتیك» 3- بیان تاریخ، ارائه یك موعظه تجربى و وسیلهاى براى عبرت است و دل و خاطر پیامبر را تسلى مىدهد. «حدیث موسى» (در فرهنگ قرآن، حدیث به معناى تاریخ است، نه حادثهى جدید.) 4- گاهى انسان، نور الهى را به صورت نار مىبیند.(23) «اذ راى ناراً» 5 - زنان، دوشادوش مردان در چشیدن ناگوارىها سهیم بودهاند. «لاهله» 6- از حوادث تلخ نهراسید، چرا كه گاهى از دل حوادث به ظاهر ناگوار، لطف خداوند ظاهر مىشود. «اذ رأى ناراً» 7- مرد، متكفّل تأمین رفاه خانوادهى خویش است. «لعلّى اتیكم بقبس» 23) تفسیر مجمعالبیان. |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۵ مهر ۱۳۹۷
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره طه آيه 11 و 12 آيه فَلَمَّآ أَتَاهَا نُودِىَ يَا مُوسَى إِنِّى أَنَاْ رَبُّكَ فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ إِنَّكَ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوىً ترجمه پس همین كه نزد آتش آمد، ندا داده شد: اى موسى! همانا من پروردگار تو هستم. پس كفش خود را بیرون آور، به درستى كه تو در سرزمین مقدّس «طُوى» هستى. نکته ها نام موسى در بیست سوره و 136 مرتبه در قرآن آمده وماجراى موسىعلیه السلام از بزرگترین داستانهاى قرآن است، زیرا حدود نهصد آیه از قرآن را به خود اختصاص داده است. كلمه «ربّ» كه از اسماى حسناى الهى است، بیش از 970 مرتبه در قرآن آمده است و خداوند در اوّلین تجلّى بر حضرت موسى علیه السلام خودش را با این نام به او معرفى فرمود. «انّى أنا ربّك» وچون نبوّت حضرت موسى علیه السلام با ندا و كلام الهى آغاز شد، لذا او را كلیم اللّه مىنامند. «و كَلَّم اللّه موسى تكلیماً»(24) «وادى المقدّس» به مكان دور از عیب و گناه اطلاق مىگردد و «طوى» یعنى چیزى یا جایى كه با بركت آمیخته شده است. در حدیثى مىخوانیم كه مراد از كندن دو كفش، دل كندن از دو نگرانى است: یكى نگرانى از وضع همسر در آن سرما و دیگرى، نگرانى از شرّ فرعون.(25) بعضى نیز آن را اشاره به همسر و فرزند و یا حبّ دنیا و آخرت دانستهاند. در تورات كنونى نیز عبارت «فاخلع نعلیك» به همین تعبیر آمده است.(26) 24) نساء، 164. 25) تفسیر نورالثقلین. 26) تورات، سِفر خروج، فصل سوّم. پيام ها 1- چه بسا انسان به قصد كارى گام برمىدارد، امّا به نتیجه دیگرى مىرسد. «آتیكم منها بقَبَس... نُودى» رفت موسى كآتشى آرد بدست آتشى دید او كه از آتش بِرَست 2- همین كه ارادهى خداوند بر تحقّق چیزى تعلّق گرفت، تمام وسایل به خدمت آن هدف درمىآیند. (تاریكى شب، باردارى همسر، گمكردن راه، دیدن آتش، همه مقدّمه جذب موسىعلیه السلام و ارائه وحى و نبوّت به او در میعادگاه الهى شد.) 3- هر كجا كه ناباورى احساس مىشود، باید تأكید بیشترى كرد. «اِنّى انَا ربّك» 4- آثار قداست و معنویت كار باید در ظاهر افراد نیز پیدا باشد. «فاْخلع نعلیك» 5 - رابطهى عمیق با خداوند، در گرو دل كندن از وابستگىهاست. «فاْخلَع نعلیك» 6- براى دریافت مسئولیت، فروتنى از ابتدائىترین لوازم است. «فاخلع نعلیك» 7- بعضى از مكانها داراى قداست خاصى هستند. «فاخلع نعلیكاِنّك بالواد المقدّس» (پابرهنهشدن وبیرونآوردن كفش، از آداب ورود به مكانهاى مقدّس است) 8 - پیامهاى مقدّس، در مكانهاى مقدّس نازل مىشوند. «نُودىَ... بالواد المقدّس» 9- پذیرش مسئولیتهاى آسمانى در دل پاك طبیعت، همچون؛ كوه طور، وادى مقدّس طُوى و غار حرا بوده است. «نُودىِ... بالواد المقدّس طُوى» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۳ مهر ۱۳۹۷
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره طه آيه 13-15 آيه وَأَنَا اخْتَرْتُكَ فَاسْتَمِعْ لِمَا يُوحَى إِنَّنِى أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَاْ فَاعْبُدْنِى وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِى إِنَّ السَّاعَةَ آتِيَةٌ أَكَادُ أُخْفِيهَا لِتُجْزَى كُلُّ نَفْسِ بِمَا تَسْعَى ترجمه ومن تو را (به پیامبرى) برگزیدهام، پس بهآنچه وحى مىشود گوش فراده. همانا منم اللّه، جز من خدایى نیست، پس مرا بندگى كن و نماز را بپادار تا به یاد من باشى. همانا قیامت خواهد آمد (ولى) من مىخواهم (زمان) آن را مخفى كنم تا هركس در برابر سعى و تلاش خود، جزا داده شود. نکته ها یكى از اسامى قیامت، ساعت است.(27) 27) بیش از چهل مرتبه این تعبیر «ساعة» در مورد قیامت بكار رفته است. تفسیر فرقان. پيام ها 1- پیامبران، از جانب خداوند منصوب مىشوند، نه از طرف مردم. «انَا اخترتك» 2- باید كلمات وحى را با تمام وجود وبا جان ودل شنید. «فاستمع» نه «فاسمع». 3- از آداب گفتگو، معرفى خود است. «اِنّنى انَا اللّه» 4- در نظام الهى، شناخت، اساس عمل است. «اِنّنى انَا اللّه - فاعبدنى» 5 - شناخت اصول دین، بر انجام فروع دین مقدّم است. «لااله الاّ انَا فاعبدنى» توحید نظرى مقدّم بر توحید عملى است. «اِنّنى انَا اللّه - فاعبدنى» 6- عبادت باید خالصانه باشد. ارزش عبادت به میزان خلوص آن است. «فاعبدنى» 7- توحید در رأس همه عقاید و نماز در رأس همه عبادات است. «لااله الاّ انا، فاعبدنى و أقم الصّلوة» 8 - نماز، اوّلین دستور كار و برنامهى عملى انبیاست. «أقِم الصّلوة» 9- نماز، در ادیان دیگر نیز بوده است. «أقم الصّلوة» 10- هدف از اقامه نماز، تنها رعایت قالب آن نیست، بلكه توجّه به قلب آن، یعنى احساس حضور است. «أقم الصّلوة لذكرى» 11- توجّه به قیامت، سبب برپایى نماز مىشود. «أقم الصّلوة - اُِنّ السّاعة آتیة» در قیامت از نماز مىپرسند. 12- برپایى نماز به خاطر یاد اوست، «أقم الصّلوة لذكرى» و یاد او موجب آرامش دلهاست. «الا بذكر اللّه تَطمئنّ القلوب»(28) چنانكه یاد ما از خدا، سبب یاد خدا از ماست. «اُذكرونى اَذكركم»(29) 13- توحید ومعاد، اوّلین پیامهاى الهى براى بشر است. «لاالهالاّانَا، السّاعة آتیة» 14- از زمان وقوع قیامت، هیچ كس به جز خدا آگاه نیست. «اَكاد اُخفیها» 15- برپایى قیامت حتمى است، «انّالساعة آتیة» امّا زمانش مخفى است. «اُخفیها» 16- هر آگاهى و دانستنى مفید نیست. «اَكاد اُخفیها» ندانستن زمان وقوع قیامت داراى حكمت و لطفى است. زیرا انسان در عمل آزاد بوده و گرفتار هیجان و ترس نیست. كسى كه ساعت آمدن میهمان را نمىداند، دائماً آمادگى خود را حفظ مىكند. 17- با پنهانى زمان قیامت است كه پاداش مردم بر اساس واقعیّات و به اندازه تلاش و كوشش آنها خواهد بود. «اُخفیها... لتجزى» 18- پاداش و كیفر دنیوى كامل نیست. «اِنّ الساعة... لتجزى» 19- در قیامت، اجراى قانون وپاداش وكیفر در حقّ همه یكسان است. «كلّ نفس» 20- پاداش بر اساس سعى وتلاش است، خواه به انجام برسد، یا نرسد. «لتجزى - بماتسعى» 28) رعد، 28. 29) بقره، 152. |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۳ مهر ۱۳۹۷
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره طه آيه 16 آيه فَلَا يَصُدَّنَّكَ عَنَهَا مَن لَّا يُؤْمِنُ بِهَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ فَتَرْدَى ترجمه پس مبادا كسى كه به قیامت ایمان ندارد و پیرو هواى نفس خویش است، تو را از توجّه به قیامت باز دارد كه سقوط مىكنى. پيام ها 1- تنها اعتقاد و عمل به اصول و فروع كافى نیست، بلكه صلابت در برابر مخالفان نیز لازم است. «لااله الا انا - فاعبدنى فلا یصدّنّك» 2- افراد بىایمان در صدد باز داشتن شما از راه حقّ هستند. توطئه وكارشكنى آنان، در راه وروش شما خللى وارد نسازد. «فلایصدّنّك» 3- سرچشمه انكار معاد، پیروى از هواى نفس است.(30) «مَنلایؤمنبها واتّبع هویه» 4- ایمان به معاد، بهترین عامل براى كنترل هوى پرستى است. «مَن لایؤمن بها و اتّبع هویه» 5 - نتیجه هوى پرستى سقوط است، گرچه آن شخص پیامبر باشد. «فتردى» 6- سازش با كفّار و افراد بىایمان، مایهى هلاكت است. «فلا یصدّنّك... فتردى» 7- كافران و هواپرستان درصدد بازداشتن مؤمنان از نمازند. «أقِم الصّلوة... لایصدّنّك عنها» 30) شاید علّت آنكه عدم ایمان با جملهى «لا یؤمن» به صورت مضارع، و پیروى از هوى و هوس با جملهى، «واتّبع هویه» به شكل فعل ماضى آمده، این باشد كه ایمان نیاوردنها به خاطر پیروى از هوسها است. تفسیر المیزان. |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۳ مهر ۱۳۹۷
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره طه آيه 17-21 آيه وَمَا تِلْكَ بِيَمِينِكَ يَا مُوسَى قَالَ هِىَ عَصَاىَ أَتَوَكَّؤُاْ عَلَيْهَا وَأَهُشُّ بِهَا عَلَى غَنَمِى وَ لِىَ فِيهَا مَآرِبُ أُخْرَى قَالَ أَلْقِهَا يَا مُوسَى فَأَلْقَاهَا فَإِذَا هِىَ حَيَّةٌ تَسْعَى قَالَ خُذْهَا وَلَا تَخَفْ سَنُعِيدُهَا سِيرَتَهَا الْأُوْلَى ترجمه و (خداوند فرمود:) اى موسى! آنچه به دست راست توست چیست؟ (موسى) گفت: این عصاى من است كه بر آن تكیه مىدهم و با آن براى گوسفندانم(از درختان) برگ مىریزم ودر آن منافع دیگرى (نیز) براى من است. (خداوند) فرمود: اى موسى! عصا را بیفكن. پس (موسى) آن را افكند، پس ناگهان آن (عصا) مارى شد كه مىشتافت. (خداوند) فرمود: آن را بگیر و نترس، ما بزودى آن را به حالت اولیّهاش بر مىگردانیم. نکته ها انسانها به طور طبیعى از خطر و عوامل شرّ و ضرر مىترسند و از رویارویى با آن پرهیز مىكنند و بدیهى است موسى علیه السلام نیز كه انسان است بترسد، آنچه مورد انتقاد و مذمّت است، تأثّر، خشیت و اضطراب قلبى از غیر خداست كه مخالف شجاعت واز صفات رذیله است والبتّه موسى از آن دور بوده است. شاید ترس موسى علیه السلام به خاطر آن بود كه فرمان «القها» را مثل فرمان «فاخلع نعلیك» براى احترام مىپنداشت، امّا همین كه تبدیل به مار شد، جا خورد. اصلاً همین ترس، خود دلیلى بر معجزه بودن این واقعه است، وگرنه، ساحرى كه خودش مىداند سحرش واقعیّت ندارد، از سحر و جادوى خود نمىترسد. خداوند در هر لحظه به میلیونها بىجان، جان مىدهد و یا جان میلیونها جاندار را مىگیرد، در اینجا نیز به عصاى بىجان، جان داد و سپس آن را گرفت و بار دیگر عصا شد.(31) آیا او نمىتواند انسان زنده را بمیراند و دوباره او را به صورت اولیّهاش در آورد؟ به راستى اگر نظر الهى چوب را اژدها مىكند، پس اگر بر ما نظر لطفى كند چه مىشود؟! و اگر نظر كردهى او سحر تمامى ساحران را مىبلعد، آیا نظر او بر قلب ما همه وسوسهها را نخواهد بلعید؟! در همین ابتداى كار براى موسى دو معجزه صورت گرفت، یكى اینكه عصا به اژدها تبدیل شد، «فاذا هى حَیّة تَسعى» و دیگر اینكه اژدها به صورت عصاى اوّلیه در آمد. «سیرتها الاولى» 31) تفسیر فىظلالالقرآن. پيام ها 1- خداوند براى قدرت نمایى خود، حتّى از نزدیكترین و سادهترین ابزارها نیز استفاده مىكند. «و ما تلك بیمینك یا موسى» 2- با بهرهبردارى از ابزارهاى چند منظوره مىتوان از حجم كمتر استفادهى بیشترى برد. «اَتَوكّؤ علیها واهُشّ بها ...» 3- تكیه بر عصا و ابزار مادّى، با توكّل بر خداوند منافاتى ندارد. «اتوكّؤ علیها» 4- چوپانى شغل اكثر انبیا بوده است. «اهُشّ بها على غنمى» 5 - تمرین، تجربه و آمادگى قبل از دعوت ضرورى است. موسى علیه السلام كه مىخواهد در برابر فرعون عصا را بیفكند تا اژدها شود، باید خودش قبلاً صحنه را دیده باشد. «فالقاها فاذا هى حَیّة تسعى» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۳ مهر ۱۳۹۷
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره طه آيه 22-24 آيه وَاضْمُمْ يَدَكَ إِلَى جَنَاحِكَ تَخْرُجْ بَيْضَآءَ مِنْ غَيْرِ سُوءٍ آيَةً أُخْرَى لِنُرِيَكَ مِنْ آيَاتِنَا الْكُبْرَى اِذْهَبْ إِلَى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى ترجمه و دستت را به زیر بازو وبغل خویش فروبر تا سفید و بىعیب بیرون آید (كه این نیز) نشانه و معجزهى دیگرى است. تا از نشانههاى بزرگ خویش به تو نشان دهیم. (اى موسى! اكنون) به سوى فرعون حركت كن كه او طغیان كرده است. نکته ها دوّمین معجزهى حضرت موسى علیه السلام «یدبیضاء» (دست سفید) بود كه با سه تعبیر در قرآن آمده است؛ یكى «اُسلك یدك فى جیبك»(32) ودیگرى «وادخل یدك فى جیبك»(33) و دیگرى آیهى «اُضمُم یدك الى جناحك» كه مىتوان بین همهى آنها جمع كرد و گفت: دست خود را در گربیان فرو ببر وتا زیر بغل ادامه بده. در تورات، آمده است: سفیدى دست موسى گرفتار مرض برص و پیسى شده بود،(34) ولى در قرآن كلمهى «من غیر سوء» آمده تا بگوید سفیدى دست، نور بود نه مرض و تورات تحریف شده است. 32) قصص، 32. 33) نمل، 12. 34) تورات، سفر خروج، فصل 4، جمله 6 ؛ تفسیر نمونه. پيام ها 1- دست قدرت الهى باز است و هر لحظه با هر وسیله كه بخواهد مىتواند قدرت نمایى كند. «اُضمُم یدك» 2- هر چه تكبّر و لجاجت مخاطب بیشتر باشد، معجزههاى بیشترى ارائه شود. «آیة اُخرى» (براى فرعونها، چند معجزه لازم است.) 3- كسى كه بنا دارد طاغوت را به حقّ دعوت كند، باید خودش آثار حقّ را دیده باشد. «لنُرِیَك من آیاتنا الكُبرى» 4- معجزات انبیا، گوشهاى از آیات الهى است. «من آیاتنا» 5 - اوّلین مأموریت انبیا، مبارزه با طاغوتهاست. «اِذهَب» 6- همیشه نباید منتظر آمدن مردم بود، گاهى لازم است حتّى پیامبران براى هدایتِ حاكمان حركت كنند. «اِذهب الى فرعون اِنّه طَغى» 7- براى اصلاح جامعه، باید به سراغ سرچشمه و ریشهى فتنه و فساد رفت. «اِذهب الى فرعون» 8 - دین از سیاست جدا نیست، موسى براى اصلاح حكومت حركت كرد. «اِذهب الى فرعون» 9- مبارزه با طاغوت یك تكلیف الهى است، نه یك نمایش سیاسى. «اِذهَب» 10- سرچشمهى همه انكارها، طغیان وگردنكشى در مقابل حقّ است. «اِنّه طَغى» طغیان فرعون در ادعاى ربوبیت، ایجاد وحشت، تفرقه و بردهكشى مردم بود. 11- كسانى مىتوانند با طاغوت مبارزه كنند كه با ایمان، عبادت و صلابت خود را ساخته باشند. «فاعبدنى... أقم الصّلوة... لایصدّنّك...اِذهَب الى...» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲ آبان ۱۳۹۷
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |