به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۲ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره مریم
آيه 97


آيه

فَإِنَّمَا يَسَّرْنَاهُ بِلِسَانِكَ لِتُبَشِّرَ بِهِ الْمُتَّقِينَ وَتُنْذِرَ بِهِ قَوْماً لُّدّاً


ترجمه

پس همانا قرآن را بر زبان تو آسان ساختیم تا پرهیزكاران را به وسیله‏ى آن بشارت دهى و مردم ستیزه‏جو را بدان هشدار دهى.
نکته ها
كلمه‏ى «لُدّ» به معناى دشمنى شدید است.


پيام ها

1- آسان‏گویى، شیوه‏اى قرآنى براى ارشاد است. «یَسّرنا» البتّه آسان‏گویى غیر از سست‏گویى است، سخن باید محكم ولى روان باشد. «اُحكمت آیاته»(159)
2- بیان روان، از الطاف الهى است. «یَسّرنا بلسانك»
3- با هر گروهى به نحوى خاص باید سخن گفت. «لتبشّر ... و تُنذر» (با متّقین به زبان بشارت و با دشمنان به صورت انذار.)
159) هود، 1.




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۲۴ مرداد ۱۳۹۷
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره مریم
آيه 98


آيه

وَكَمْ أَهْلَكْنَا قَبْلَهُم مِّنْ قَرْنٍ هَل تُحِسُّ مِنْهُم مِّنْ أَحَدٍ أَوْ تَسْمَعُ لَهُمْ رِكْزاَ


ترجمه

وچه بسیار نسل‏هایى كه پیش از آنان هلاك كردیم. آیا كسى از آنها را مى‏یابى یا كمترین صدایى از ایشان مى‏شنوى؟


نکته ها

این آیه‏ى شریفه، مایه‏ى تسكین و دلدارى پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله است و تلویحاً به او نوید مى‏دهد كه دشمنان لجوج تو به زودى نابود خواهند شد؛ چنان كه بسیارى از حقّ ستیزان در گذشته به هلاكت رسیدند.
كلمه‏ى «رِكز» به معناى صداى آهسته و مخفى است.
امام صادق‏علیه السلام در پاسخ جابر درباره آیه فرمودند: قوم هلاكت یافته بنى‏امیّه هستند، هیچ یك از آنان را به حالى كه امیدى داشته باشد و یا در ترس و وحشت نباشد نبینى. جابر مى‏گوید: عرض كردم آیا این شدنى است؟ فرمودند: بسیار زود اتفاق خواهد افتاد.(160)
160) بحار، ج‏46، ص‏30.


پيام ها

1- هلاكت اقوام لجوج، نشانه جدّى بودن هشدارهاى قرآن است. «و تُنذر به قوماً لُدّاً و كم اهلكنا»
2- هلاكت دشمنان حقّ، یكى از سنّت‏هاى الهى است. «و كم اهلكنا»
3- تاریخ آئینه‏ى عبرت است. «هل تُحِسّ... او تَسمَع»




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۲۴ مرداد ۱۳۹۷
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره طه
آيه 1-4


آيه

طَه
مَآ أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى‏
إِلَّا تَذْكِرَةً لِّمَن يَخْشَى‏
تَنزِيلاً مِّمَّنْ خَلَقَ الْأَرْضَ وَالسَّمَوَاتِ الْعُلَى‏


ترجمه

طاها.
ما قرآن را بر تو نازل نكردیم تا به زحمت و مشقت بیفتى.
مگر آنكه مایه‏ى تذكّر و یادآورى باشد براى كسى كه (از خدا) مى‏ترسد.
از جانب كسى كه زمین و آسمان‏هاى بلند را آفریده، نازل شده است.


نکته ها

براى حروف مقطّعه‏ى «طه» معانى و تعبیرهاى مختلفى بیان شده است؛ از جمله آن كه نام خدا یا كلمه سوگند و یا نام پیامبر است.(2) چنانكه اهل‏بیت پیامبر را «آل طاها» یا حضرت على‏علیه السلام را «طه»(3) و در دعاى ندبه امام زمان‏علیه السلام را «یابن طه» مى‏خوانیم. به هر حال این حروف زاید وبدون معنا نیست، و در طول زمان زیادى كه از نزول قرآن مى‏گذرد وبا وجود دشمنان زبان‏شناس بسیار، تاكنون هیچ‏گونه ایراد وخدشه قابل تأمّلى دراین مورد وارد نشده است.(4)
پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله به خاطر عشق و سوز و تعهّد در انجام وظیفه، بى‏تاب مى‏شد، «لتشقى‏» تا جایى كه در انجام تكلیف، پاهاى حضرت متورم و رنگ مباركش زرد شده بود.(5)
«تنزیل» به معناى نزول تدریجى است، یعنى قرآن در مدّت 23 سال ودر حوادث و مناسبت‏هاى گوناگون، نازل گردیده است و این با نزول دفعى قرآن در شب قدر بر قلب مبارك پیامبرصلى الله علیه وآله منافاتى ندارد.
2) تفسیر نورالثقلین.
3) بحار، ج‏97، ص‏375.
4) تفسیر نمونه.
5) تفسیر صافى.


پيام ها

1- وحى الهى براى ایجاد رنج و زحمت نازل نشده است. «ما انزلنا...لتشقى‏»
2- در انجام تكالیف دینى، تحمّل مشقّت‏هاى طاقت‏فرسا لازم نیست. «ما انزلنا...لتشقى‏»
3- انسان فطرتاً داراى باورهایى است، ولى چون از آنها غافل مى‏شود نیاز به تذكّر دارد. «تَذكرة»
4- تقوى و علم و خشیت با یكدیگر ملازمند.(6) «تَذكرة لمَن یخشى‏»
5 - براى رشد مناسب، تنها كمال مربّى و مبلّغ كافى نیست، باید زمینه‏ى پذیرش نیز فراهم باشد. «لمَن یخشى‏» چنانكه براى برداشت محصول خوب، بذر خوب، زمین مناسب و مراقبت لازم است.
6- احساس مسئولیّت مقدّمه پندپذیرى است. «تَذكرة لمَن یخشى‏»
7- وظیفه‏ى پیامبر تذكّر است نه اجبار مردم بر پذیرش. «الاّ تَذكرة لمَن یخشى‏»
8 - تشریع و تكوین، هر دو از یك منبع هستند و قوانین آنها با یكدیگر مطابقت دارد. «تنزیلاً ممّن خلق»
9- آفریدگار آسمان‏هاى با عظمت، اگر سخنى بگوید آن سخن، بسیار مهمّ است. «تنزیلاً ممّن خلق السموات العُلى...» (كلام الامیر امیر الكلام)
6) چنانكه در آیات دیگر مى‏خوانیم: «تذكرة للمتّقین» حاقّه، 48، «انّما یخشى اللّه من عباده العلماء» فاطر، 28.


توضيحات

سیماى سوره‏ى طه‏
سوره طه با یكصد وسى وپنج آیه، از سوره‏هاى مكّى است و محتواى آن نیز همانند دیگر سوره‏هاى مكّى، بیشتر سخن از مبدأ و معاد مى‏باشد.
این سوره، اوّلین سوره‏اى است كه ماجراى حضرت موسى‏علیه السلام را به تفصیل بیان نموده و حدود هشتاد آیه را بدان اختصاص داده است. بخشى از آن نیز در مورد عظمت قرآن و صفات خداوند و بخشى در ارتباط با سرگذشت آدم و حوّا و وسوسه شیطان است و در پایان اندرزهاى بیدار كننده‏اى را بیان مى‏دارد.
امام صادق‏علیه السلام مى‏فرماید: كسى كه به تلاوت سوره‏ى طه مداومت كند، محبوب خداوند بوده و در روز قیامت، نامه‏ى عمل او را به دست راستش خواهند داد.(1)
1) تفسیر نورالثقلین.




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۲۸ مرداد ۱۳۹۷
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره طه
آيه 5-8


آيه

ألرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى‏
لَهُ مَا فِى السَّمَوَاتِ وَمَا فِى الْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَمَا تَحْتَ الثَّرَى‏
وَإِن تَجْهَرْ بِالْقَوْلِ فَإِنَّهُ يَعْلَمُ السِّرَّ وَأَخْفَى
اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ لَهُ الْأَسْمَآءُ الْحُسْنَى‏


ترجمه

(او خداوندى بخشنده و) رحمان است كه بر عرش (تخت فرمانروایى هستى)، تسلّط دارد.
آنچه در آسمان‏ها و آنچه در زمین و آنچه در میان آنها و آنچه در زیر زمین است، براى اوست.
و اگر سخنت را آشكار بگویى (و یا پنهان كنى، تفاوتى ندارد)، پس همانا او اسرار (شما) و پنهان‏تر (از آن) را مى‏داند.
(زیرا او) خدایى است كه معبودى جز او نیست (و) بهترین نام‏ها براى اوست.


نکته ها

در این چند آیه، چهار صفت از صفات بارز خداوند مطرح شده است؛
الف: خالقیّت. «خَلق الارض والسّموات»
ب: حاكمیّت. «على العَرش استوى‏»
ج: مالكیّت. «له ما فى السّموات و ما...»
د: عالمیّت. «یعلم السّر و اَخفى»
تسلّط پروردگار بر عرش كه در سوره‏هاى دیگر قرآن با عبارت «اِستوى على العرش» آمده است، كنایه از احاطه و سلطه خداوند بر جهان هستى است. مثلاً وقتى در فارسى مى‏گویند: فلانى بر تخت نشست، و یا فلانى را از تخت به پایین كشیدند، یعنى او حاكم شد و یا قدرت و حكومت را از او گرفتند.
معمولاً همراه با عبارت «اِستوى على العرش» و شبه آن، جمله‏اى مى‏آید كه به منزله‏ى تفسیر آن است، مانند:
«ثمّ استوى على العرش یغشى اللیل النهار»(7) او بر عرش سلطه دارد و با شب، روز را مى‏پوشاند؛ «ثمّ استوى على العرش یُدبّر الامر»(8) او بر هستى احاطه دارد و امور را تدبیر مى‏كند؛ «ثمّ استوى على العرش یعلم ما یلج فى الارض و ما...»(9) او بر هستى تسلّط دارد وهمه چیز را مى‏داند؛ «ثمّ استوى على العرش مالكم من دونه من ولّى»(10) او بر عرش سلطه دارد و جز او سرپرستى نیست؛ ودر این آیه: «على العرش استوى له ما فى السموات و ما فى الارض»
كلمه «ثَرى‏» به معناى خاك نمناك است و «تحت الثرى» شامل اموات، گنج‏ها و هر چیز دیگرى كه در خاك پنهان شده مى‏باشد.
«اسماء حُسنى‏» همان صفات خداوند است كه بنا بر روایات، 99 اسم مى‏باشد و اگر در دعا خداوند با این اسامى یاد شود، بركات و آثار فراوانى به همراه مى‏آورد. اسماى الهى منحصر به اینها نیست و در بعضى ادعیه، مثل دعاى جوشن كبیر، تا هزار اسم ذكر شده است. البتّه توسّل به این اسما، تنها حفظ و قرائت آنها نیست، بلكه باید خود را به آن صفات نزدیك كرد.
مفرد آمدن «الحسنى» با آنكه موصوف آن «اسماء» جمع است، شاید به دلیل مقدّر گرفتن كلمه‏ى «هذه» باشد، یعنى «هذه الاسماء الحسنى»، هرچند نمونه‏هاى دیگرى نیز در قرآن هست، مانند: «مآرب اخرى»(11) و «حدائق ذات بهجة»(12).(13)
در روایات مى‏خوانیم كه امامان معصوم‏علیهم السلام فرموده‏اند: به خدا سوگند، ما اسماء حسناى الهى هستیم.(14)
امام صادق علیه السلام فرمودند: «سرّ» آن چیزى است كه در دل پنهان مى‏كنى و «اخفى‏» آن است كه از ذهنت عبور كرده، ولى آن را فراموش كرده‏اى.(15) یعنى نه تنها از دیگران پنهان است، بلكه خود نیز از آن غافل شده‏اى.
خداوند بر همه چیز آگاه است، «یعلم السّر واَخفى» غیب آسمان‏ها و زمین را مى‏داند، «اعلم غیب السموات والارض»(16)، حمل ماده‏ى باردار را مى‏داند، «یعلم ما تحمل كلّ اُنثى»(17)، هدف و معناى نگاه‏ها را مى‏داند، «یعلم خائنة الاعین»(18)، خطورات قلبى را مى‏داند، «یعلم ما فى قلوبكم»(19) و هیچ برگى از درخت نمى‏افتد مگر اینكه او مى‏داند. «وما تسقط من وَرقة الاّ یعلمها»(20)
7) اعراف، 54.
8) یونس، 3.
9) حدید، 4.
10) سجده، 4.
11) طه، 18.
12) نمل، 60.
13) تفاسیر نمونه، مجمع‏البیان، طبرى و تبیان.
14) تفسیر نمونه.
15) تفسیر صافى.
16) بقره، 33.
17) رعد، 8.
18) غافر، 19.
19) احزاب، 51.
20) انعام، 59.


پيام ها

1- تسلّط خداوند بر هستى، رحیمانه است، نه جبّارانه. «الرّحمن على العرش استوى»
2- نزول قرآن جلوه‏اى از رحمانیّت و اقتدار خداوند بر هستى است. «تنزیلا ممن خلق... الرّحمن على العرش استوى»
3- تسلّط خداوند بر همه‏ى هستى، یكسان است.(21) «على العرش استوى»
4- خداوند، هم آفریدگار هستى است و هم نگهدار و حاكم برآن. «خلق ... على العرش استوى»
5 - خداوند بر تمام آنچه دیدنى و نادیدنى است، آگاهى و مالكیّت مطلقه دارد. «له ما فى السموات... و ما تحت الثّرى»
6- یكى از راههاى جلوگیرى از منكرات، توجّه مردم به علم الهى بر پنهان و آشكار آنهاست. «یعلم السّر وأخفى»
7- نام نیكو وزیبا چه در لفظ و چه در معنا، یك ارزش است و خداوند، هم خود جمیل است و هم بهترین و نیكوترین نام‏ها را دارد. «له الاسماء الحُسنى»
21) تفسیر نورالثقلین ؛ كافى، ج‏1، ص 128.




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۵ شهریور ۱۳۹۷
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره طه
آيه 9 و 10


آيه

وَهَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ مُوسَى‏
إِذْ رَآ نَاراً فَقَالَ لِأَهْلِهِ امْكُثُواْ إِنِّى آنَسْتُ نَاراً لَّعَلِّى آتِيكُم مِّنْهَا ِقَبَسٍ أَوْ أَجِدُ عَلَى النَّارِ هُدىً‏


ترجمه

و آیا خبر موسى به تو رسیده است؟!
هنگامى كه آتشى را دید، پس به خانواده‏ى خود گفت: قدرى درنگ كنید، همانا من آتشى یافتم، شاید (بتوانم) مقدارى از آن را براى شما بیاورم یا به واسطه‏ى (آن) آتش، راهى بیابم.


نکته ها

«قبس» به قطعه‏اى از آتش مى‏گویند كه از مجموعه آن جدا شده باشد.
در بخشى از سوره فرازهایى از داستان موسى‏علیه السلام به تفصیل بیان شده است:
الف: انتخاب حضرت موسى علیه السلام براى رسالت.
ب: دعوت آن حضرت از فرعون براى پذیرش حقّ.
ج: خروج او از مصر و غرق شدن فرعون.
د: گوساله پرستى بنى‏اسرائیل.
حضرت موسى‏علیه السلام به همراه همسر باردار خود، عزم سفر نمود و در بیابان راه را گم كردند. در آن بیابان تاریك و هواى سرد و بارانى، براى گرمى و راهیابى، نیاز به آتش داشتند كه از دور آتشى نمایان شد و حضرت براى به دست آوردن آتش و آسایش خانواده، راهىِ آن مكان شد كه ناگهان ندایى آمد و خداوند موسى را به پیامبرى برگزید.(22)
آرى، موسى علیه السلام براى پیدا كردن راه نجاتِ خود و خانواده‏اش به سراغ آتش رفت، ولى خداوند راه نجات دیگران را به روى او گشود. او راه زمینى را مى‏جست، امّا خدا راه معنویت و سعادت را به او نشان داد، او راه هدایت فردى را دنبال مى‏كرد، ولى خدا راه هدایت امّت را به او ارائه نمود.
22) آن شب، شب جمعه بوده است. تفسیر مجمع‏البیان.


پيام ها

1- در نقل حقایق تاریخى، ابتدا مخاطبان خود را تشنه‏ى شنیدن كنیم، سپس ماجرا را براى آنها بیان نماییم. «هل اتیك»
2- سؤال كردن، شیوه‏اى مناسب براى تبلیغ و تربیت است. «هل اتیك»
3- بیان تاریخ، ارائه یك موعظه تجربى و وسیله‏اى براى عبرت است و دل و خاطر پیامبر را تسلى مى‏دهد. «حدیث موسى» (در فرهنگ قرآن، حدیث به معناى تاریخ است، نه حادثه‏ى جدید.)
4- گاهى انسان، نور الهى را به صورت نار مى‏بیند.(23) «اذ راى ناراً»
5 - زنان، دوشادوش مردان در چشیدن ناگوارى‏ها سهیم بوده‏اند. «لاهله»
6- از حوادث تلخ نهراسید، چرا كه گاهى از دل حوادث به ظاهر ناگوار، لطف خداوند ظاهر مى‏شود. «اذ رأى ناراً»
7- مرد، متكفّل تأمین رفاه خانواده‏ى خویش است. «لعلّى اتیكم بقبس»
23) تفسیر مجمع‏البیان.




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۵ مهر ۱۳۹۷
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره طه
آيه 11 و 12


آيه

فَلَمَّآ أَتَاهَا نُودِىَ يَا مُوسَى‏
إِنِّى أَنَاْ رَبُّكَ فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ إِنَّكَ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوىً


ترجمه

پس همین كه نزد آتش آمد، ندا داده شد: اى موسى!
همانا من پروردگار تو هستم. پس كفش خود را بیرون آور، به درستى كه تو در سرزمین مقدّس «طُوى‏» هستى.


نکته ها

نام موسى در بیست سوره و 136 مرتبه در قرآن آمده وماجراى موسى‏علیه السلام از بزرگ‏ترین داستان‏هاى قرآن است، زیرا حدود نهصد آیه از قرآن را به خود اختصاص داده است.
كلمه «ربّ» كه از اسماى حسناى الهى است، بیش از 970 مرتبه در قرآن آمده است و خداوند در اوّلین تجلّى بر حضرت موسى علیه السلام خودش را با این نام به او معرفى فرمود. «انّى أنا ربّك» وچون نبوّت حضرت موسى علیه السلام با ندا و كلام الهى آغاز شد، لذا او را كلیم اللّه مى‏نامند. «و كَلَّم اللّه موسى تكلیماً»(24)
«وادى المقدّس» به مكان دور از عیب و گناه اطلاق مى‏گردد و «طوى» یعنى چیزى یا جایى كه با بركت آمیخته شده است.
در حدیثى مى‏خوانیم كه مراد از كندن دو كفش، دل كندن از دو نگرانى است: یكى نگرانى از وضع همسر در آن سرما و دیگرى، نگرانى از شرّ فرعون.(25) بعضى نیز آن را اشاره به همسر و فرزند و یا حبّ دنیا و آخرت دانسته‏اند. در تورات كنونى نیز عبارت «فاخلع نعلیك» به همین تعبیر آمده است.(26)
24) نساء، 164.
25) تفسیر نورالثقلین.
26) تورات، سِفر خروج، فصل سوّم.


پيام ها

1- چه بسا انسان به قصد كارى گام برمى‏دارد، امّا به نتیجه دیگرى مى‏رسد. «آتیكم منها بقَبَس... نُودى»
رفت موسى كآتشى آرد بدست‏
آتشى دید او كه از آتش بِرَست‏
2- همین كه اراده‏ى خداوند بر تحقّق چیزى تعلّق گرفت، تمام وسایل به خدمت آن هدف درمى‏آیند. (تاریكى شب، باردارى همسر، گم‏كردن راه، دیدن آتش، همه مقدّمه جذب موسى‏علیه السلام و ارائه وحى و نبوّت به او در میعادگاه الهى شد.)
3- هر كجا كه ناباورى احساس مى‏شود، باید تأكید بیشترى كرد. «اِنّى انَا ربّك»
4- آثار قداست و معنویت كار باید در ظاهر افراد نیز پیدا باشد. «فاْخلع نعلیك»
5 - رابطه‏ى عمیق با خداوند، در گرو دل كندن از وابستگى‏هاست. «فاْخلَع نعلیك»
6- براى دریافت مسئولیت، فروتنى از ابتدائى‏ترین لوازم است. «فاخلع نعلیك»
7- بعضى از مكان‏ها داراى قداست خاصى هستند. «فاخلع نعلیك‏اِنّك بالواد المقدّس» (پابرهنه‏شدن وبیرون‏آوردن كفش، از آداب ورود به مكان‏هاى مقدّس است)
8 - پیام‏هاى مقدّس، در مكان‏هاى مقدّس نازل مى‏شوند. «نُودىَ... بالواد المقدّس»
9- پذیرش مسئولیت‏هاى آسمانى در دل پاك طبیعت، همچون؛ كوه طور، وادى مقدّس طُوى‏ و غار حرا بوده است. «نُودىِ... بالواد المقدّس طُوى‏»




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۳ مهر ۱۳۹۷
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره طه
آيه 13-15


آيه

وَأَنَا اخْتَرْتُكَ فَاسْتَمِعْ لِمَا يُوحَى‏
إِنَّنِى أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَاْ فَاعْبُدْنِى وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِى
إِنَّ السَّاعَةَ آتِيَةٌ أَكَادُ أُخْفِيهَا لِتُجْزَى‏ كُلُّ نَفْسِ بِمَا تَسْعَى‏


ترجمه

ومن تو را (به پیامبرى) برگزیده‏ام، پس به‏آنچه وحى مى‏شود گوش فراده.
همانا منم اللّه، جز من خدایى نیست، پس مرا بندگى كن و نماز را بپادار تا به یاد من باشى.
همانا قیامت خواهد آمد (ولى) من مى‏خواهم (زمان) آن را مخفى كنم تا هركس در برابر سعى و تلاش خود، جزا داده شود.


نکته ها

یكى از اسامى قیامت، ساعت است.(27)
27) بیش از چهل مرتبه این تعبیر «ساعة» در مورد قیامت بكار رفته است. تفسیر فرقان.


پيام ها

1- پیامبران، از جانب خداوند منصوب مى‏شوند، نه از طرف مردم. «انَا اخترتك»
2- باید كلمات وحى را با تمام وجود وبا جان ودل شنید. «فاستمع» نه «فاسمع».
3- از آداب گفتگو، معرفى خود است. «اِنّنى انَا اللّه»
4- در نظام الهى، شناخت، اساس عمل است. «اِنّنى انَا اللّه - فاعبدنى»
5 - شناخت اصول دین، بر انجام فروع دین مقدّم است. «لااله الاّ انَا فاعبدنى»
توحید نظرى مقدّم بر توحید عملى است. «اِنّنى انَا اللّه - فاعبدنى»
6- عبادت باید خالصانه باشد. ارزش عبادت به میزان خلوص آن است. «فاعبدنى»
7- توحید در رأس همه عقاید و نماز در رأس همه عبادات است. «لااله الاّ انا، فاعبدنى و أقم الصّلوة»
8 - نماز، اوّلین دستور كار و برنامه‏ى عملى انبیاست. «أقِم الصّلوة»
9- نماز، در ادیان دیگر نیز بوده است. «أقم الصّلوة»
10- هدف از اقامه نماز، تنها رعایت قالب آن نیست، بلكه توجّه به قلب آن، یعنى احساس حضور است. «أقم الصّلوة لذكرى»
11- توجّه به قیامت، سبب برپایى نماز مى‏شود. «أقم الصّلوة - اُِنّ السّاعة آتیة» در قیامت از نماز مى‏پرسند.
12- برپایى نماز به خاطر یاد اوست، «أقم الصّلوة لذكرى» و یاد او موجب آرامش دلهاست. «الا بذكر اللّه تَطمئنّ القلوب»(28) چنانكه یاد ما از خدا، سبب یاد خدا از ماست. «اُذكرونى اَذكركم»(29)
13- توحید ومعاد، اوّلین پیام‏هاى الهى براى بشر است. «لااله‏الاّانَا، السّاعة آتیة»
14- از زمان وقوع قیامت، هیچ كس به جز خدا آگاه نیست. «اَكاد اُخفیها»
15- برپایى قیامت حتمى است، «انّ‏الساعة آتیة» امّا زمانش مخفى است. «اُخفیها»
16- هر آگاهى و دانستنى مفید نیست. «اَكاد اُخفیها» ندانستن زمان وقوع قیامت داراى حكمت و لطفى است. زیرا انسان در عمل آزاد بوده و گرفتار هیجان و ترس نیست. كسى كه ساعت آمدن میهمان را نمى‏داند، دائماً آمادگى خود را حفظ مى‏كند.
17- با پنهانى زمان قیامت است كه پاداش مردم بر اساس واقعیّات و به اندازه تلاش و كوشش آنها خواهد بود. «اُخفیها... لتجزى»
18- پاداش و كیفر دنیوى كامل نیست. «اِنّ الساعة... لتجزى»
19- در قیامت، اجراى قانون وپاداش وكیفر در حقّ همه یكسان است. «كلّ نفس»
20- پاداش بر اساس سعى وتلاش است، خواه به انجام برسد، یا نرسد. «لتجزى - بماتسعى»
28) رعد، 28.
29) بقره، 152.




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۳ مهر ۱۳۹۷
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره طه
آيه 16


آيه

فَلَا يَصُدَّنَّكَ عَنَهَا مَن لَّا يُؤْمِنُ بِهَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ فَتَرْدَى‏


ترجمه

پس مبادا كسى كه به قیامت ایمان ندارد و پیرو هواى نفس خویش است، تو را از توجّه به قیامت باز دارد كه سقوط مى‏كنى.


پيام ها

1- تنها اعتقاد و عمل به اصول و فروع كافى نیست، بلكه صلابت در برابر مخالفان نیز لازم است. «لااله الا انا - فاعبدنى فلا یصدّنّك»
2- افراد بى‏ایمان در صدد باز داشتن شما از راه حقّ هستند. توطئه وكارشكنى آنان، در راه وروش شما خللى وارد نسازد. «فلایصدّنّك»
3- سرچشمه انكار معاد، پیروى از هواى نفس است.(30) «مَن‏لایؤمن‏بها واتّبع هویه»
4- ایمان به معاد، بهترین عامل براى كنترل هوى پرستى است. «مَن لایؤمن بها و اتّبع هویه»
5 - نتیجه هوى پرستى سقوط است، گرچه آن شخص پیامبر باشد. «فتردى»
6- سازش با كفّار و افراد بى‏ایمان، مایه‏ى هلاكت است. «فلا یصدّنّك... فتردى»
7- كافران و هواپرستان درصدد بازداشتن مؤمنان از نمازند. «أقِم الصّلوة... لایصدّنّك عنها»
30) شاید علّت آنكه عدم ایمان با جمله‏ى «لا یؤمن» به صورت مضارع، و پیروى از هوى و هوس با جمله‏ى، «واتّبع هویه» به شكل فعل ماضى آمده، این باشد كه ایمان نیاوردن‏ها به خاطر پیروى از هوسها است. تفسیر المیزان.




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۳ مهر ۱۳۹۷
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره طه
آيه 17-21


آيه

وَمَا تِلْكَ بِيَمِينِكَ يَا مُوسَى‏
قَالَ هِىَ عَصَاىَ أَتَوَكَّؤُاْ عَلَيْهَا وَأَهُشُّ بِهَا عَلَى‏ غَنَمِى وَ لِىَ فِيهَا مَآرِبُ أُخْرَى‏
قَالَ أَلْقِهَا يَا مُوسَى‏
فَأَلْقَاهَا فَإِذَا هِىَ حَيَّةٌ تَسْعَى‏
قَالَ خُذْهَا وَلَا تَخَفْ سَنُعِيدُهَا سِيرَتَهَا الْأُوْلَى‏


ترجمه

و (خداوند فرمود:) اى موسى! آنچه به دست راست توست چیست؟
(موسى) گفت: این عصاى من است كه بر آن تكیه مى‏دهم و با آن براى گوسفندانم(از درختان) برگ مى‏ریزم ودر آن منافع دیگرى (نیز) براى من است.
(خداوند) فرمود: اى موسى! عصا را بیفكن. پس (موسى) آن را افكند، پس ناگهان آن (عصا) مارى شد كه مى‏شتافت.
(خداوند) فرمود: آن را بگیر و نترس، ما بزودى آن را به حالت اولیّه‏اش بر مى‏گردانیم.


نکته ها

انسان‏ها به طور طبیعى از خطر و عوامل شرّ و ضرر مى‏ترسند و از رویارویى با آن پرهیز مى‏كنند و بدیهى است موسى علیه السلام نیز كه انسان است بترسد، آنچه مورد انتقاد و مذمّت است، تأثّر، خشیت و اضطراب قلبى از غیر خداست كه مخالف شجاعت واز صفات رذیله است والبتّه موسى از آن دور بوده است.
شاید ترس موسى علیه السلام به خاطر آن بود كه فرمان «القها» را مثل فرمان «فاخلع نعلیك» براى احترام مى‏پنداشت، امّا همین كه تبدیل به مار شد، جا خورد.
اصلاً همین ترس، خود دلیلى بر معجزه بودن این واقعه است، وگرنه، ساحرى كه خودش مى‏داند سحرش واقعیّت ندارد، از سحر و جادوى خود نمى‏ترسد.
خداوند در هر لحظه به میلیون‏ها بى‏جان، جان مى‏دهد و یا جان میلیون‏ها جاندار را مى‏گیرد، در اینجا نیز به عصاى بى‏جان، جان داد و سپس آن را گرفت و بار دیگر عصا شد.(31) آیا او نمى‏تواند انسان زنده را بمیراند و دوباره او را به صورت اولیّه‏اش در آورد؟
به راستى اگر نظر الهى چوب را اژدها مى‏كند، پس اگر بر ما نظر لطفى كند چه مى‏شود؟! و اگر نظر كرده‏ى او سحر تمامى ساحران را مى‏بلعد، آیا نظر او بر قلب ما همه وسوسه‏ها را نخواهد بلعید؟!
در همین ابتداى كار براى موسى دو معجزه صورت گرفت، یكى اینكه عصا به اژدها تبدیل شد، «فاذا هى حَیّة تَسعى» و دیگر اینكه اژدها به صورت عصاى اوّلیه در آمد. «سیرتها الاولى»
31) تفسیر فى‏ظلال‏القرآن.


پيام ها

1- خداوند براى قدرت نمایى خود، حتّى از نزدیك‏ترین و ساده‏ترین ابزارها نیز استفاده مى‏كند. «و ما تلك بیمینك یا موسى»
2- با بهره‏بردارى از ابزارهاى چند منظوره مى‏توان از حجم كمتر استفاده‏ى بیشترى برد. «اَتَوكّؤ علیها واهُشّ بها ...»
3- تكیه بر عصا و ابزار مادّى، با توكّل بر خداوند منافاتى ندارد. «اتوكّؤ علیها»
4- چوپانى شغل اكثر انبیا بوده است. «اهُشّ بها على غنمى»
5 - تمرین، تجربه و آمادگى قبل از دعوت ضرورى است. موسى علیه السلام كه مى‏خواهد در برابر فرعون عصا را بیفكند تا اژدها شود، باید خودش قبلاً صحنه را دیده باشد. «فالقاها فاذا هى حَیّة تسعى»




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۳ مهر ۱۳۹۷
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره طه
آيه 22-24


آيه

وَاضْمُمْ يَدَكَ إِلَى‏ جَنَاحِكَ تَخْرُجْ بَيْضَآءَ مِنْ غَيْرِ سُوءٍ آيَةً أُخْرَى‏
لِنُرِيَكَ مِنْ آيَاتِنَا الْكُبْرَى‏
اِذْهَبْ إِلَى‏ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى‏


ترجمه

و دستت را به زیر بازو وبغل خویش فروبر تا سفید و بى‏عیب بیرون آید (كه این نیز) نشانه و معجزه‏ى دیگرى است.
تا از نشانه‏هاى بزرگ خویش به تو نشان دهیم.
(اى موسى! اكنون) به سوى فرعون حركت كن كه او طغیان كرده است.


نکته ها

دوّمین معجزه‏ى حضرت موسى علیه السلام «یدبیضاء» (دست سفید) بود كه با سه تعبیر در قرآن آمده است؛ یكى «اُسلك یدك فى جیبك»(32) ودیگرى «وادخل یدك فى جیبك»(33) و دیگرى آیه‏ى «اُضمُم یدك الى جناحك» كه مى‏توان بین همه‏ى آنها جمع كرد و گفت: دست خود را در گربیان فرو ببر وتا زیر بغل ادامه بده.
در تورات، آمده است: سفیدى دست موسى گرفتار مرض برص و پیسى شده بود،(34) ولى در قرآن كلمه‏ى «من غیر سوء» آمده تا بگوید سفیدى دست، نور بود نه مرض و تورات تحریف شده است.
32) قصص، 32.
33) نمل، 12.
34) تورات، سفر خروج، فصل 4، جمله 6 ؛ تفسیر نمونه.


پيام ها

1- دست قدرت الهى باز است و هر لحظه با هر وسیله كه بخواهد مى‏تواند قدرت نمایى كند. «اُضمُم یدك»
2- هر چه تكبّر و لجاجت مخاطب بیشتر باشد، معجزه‏هاى بیشترى ارائه شود. «آیة اُخرى» (براى فرعون‏ها، چند معجزه لازم است.)
3- كسى كه بنا دارد طاغوت را به حقّ دعوت كند، باید خودش آثار حقّ را دیده باشد. «لنُرِیَك من آیاتنا الكُبرى»
4- معجزات انبیا، گوشه‏اى از آیات الهى است. «من آیاتنا»
5 - اوّلین مأموریت انبیا، مبارزه با طاغوت‏هاست. «اِذهَب»
6- همیشه نباید منتظر آمدن مردم بود، گاهى لازم است حتّى پیامبران براى هدایتِ حاكمان حركت كنند. «اِذهب الى فرعون اِنّه طَغى‏»
7- براى اصلاح جامعه، باید به سراغ سرچشمه و ریشه‏ى فتنه و فساد رفت. «اِذهب الى فرعون»
8 - دین از سیاست جدا نیست، موسى براى اصلاح حكومت حركت كرد. «اِذهب الى فرعون»
9- مبارزه با طاغوت یك تكلیف الهى است، نه یك نمایش سیاسى. «اِذهَب»
10- سرچشمه‏ى همه انكارها، طغیان وگردنكشى در مقابل حقّ است. «اِنّه طَغى» طغیان فرعون در ادعاى ربوبیت، ایجاد وحشت، تفرقه و برده‏كشى مردم بود.
11- كسانى مى‏توانند با طاغوت مبارزه كنند كه با ایمان، عبادت و صلابت خود را ساخته باشند. «فاعبدنى... أقم الصّلوة... لایصدّنّك...اِذهَب الى...»




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۲ آبان ۱۳۹۷
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۳۴
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۲۹۷
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۱۹۹ پاسخ
۸,۳۸۵,۰۳۸ بازدید
۲۲ ساعت قبل
Salehm
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۶,۸۶۶ بازدید
۲ روز قبل
javibarca
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۴ پاسخ
۵۴۷,۴۰۹ بازدید
۶ روز قبل
یا لثارات الحسن
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۱ پاسخ
۱۱,۶۴۶,۰۲۹ بازدید
۶ روز قبل
یا لثارات الحسن
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۷,۲۱۳ بازدید
۲۹ روز قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۰۵,۶۲۱ بازدید
۲۹ روز قبل
رویا
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۲ پاسخ
۱,۲۳۸,۶۴۹ بازدید
۶ ماه قبل
مهسا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۰۰۹ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۲ پاسخ
۱,۹۷۹ بازدید
۱۰ ماه قبل
phaidyme
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۳۹۰ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۲۵۶ کاربر آنلاین است. (۱۱۲ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۲۵۶

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!