به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۱ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره مریم
آيه 64


آيه

وَمَا نَتَنَزَّلُ إِلَّا بِأَمْرِ رَبِّكَ لَهُ مَا بَيْنَ أَيْدِينَا وَمَا خَلْفَنَا وَمَا بَيْنَ ذَلِكَ وَ مَا كَانَ رَبُّكَ نَسِيّاً


ترجمه

ما (فرشتگان) جز به فرمان پروردگار تو نازل نمى‏شویم؛ آنچه پیش روى ما (در آینده) و آنچه پشت سر ما (در گذشته) و آنچه میان این دو قرار دارد از اوست و پروردگار تو فراموشكار نیست.


نکته ها

در تفسیر المیزان مى‏خوانیم: این آیه مستقل است، گرچه بعضى تلاش كرده‏اند تا با آیات قبل ارتباطش دهند.
در تفاسیر فخررازى، طبرى وتبیان مى‏خوانیم: مدّتى وحى از پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله قطع شد و این، سبب نگرانى پیامبر وطعنه‏ى مخالفان گردید. آیه نازل شد: پروردگارت فراموشكار نیست. «ماكان ربّك نسیّا» نظیر آیه‏ى «ما وَدّعك ربّك و ما قَلى»(117)
117) ضحى، 3.


پيام ها

1- نزول قرآن، تدریجى و بر اساس فرمان خداست. «و ما نتنزّل الاّ بامر ربّك»
2- فرشتگان تسلیم امر خداوند هستند. «و ما نتنزّل الاّ بامر ربّك»
3- مالك حقیقى همه چیز اوست. «له»
4- تأخیر وحى به امر خداوند بود، نه اینكه او فراموش كرده باشد.(118) «ما كان ربّك نسیّا»
118) تفسیر فى ظلال‏القرآن ؛ تبیان.




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۲۳ فروردین ۱۳۹۷
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره مریم
آيه 65


آيه

رَبُّ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا فَاعْبُدْهُ وَاصْطَبِرْ لِعِبَادَتِهِ هَلْ تَعْلَمُ لَهُ سَمِيّاً


ترجمه

پروردگار آسمان‏ها وزمین وآنچه میان آن دو قرار دارد؛ تنها او را پرستش كن و براى عبادتش شكیبا باش، آیا براى او همتا و هم نامى مى‏شناسى؟


نکته ها

براى كلمه‏ى «سمىّ» چند معنا ذكر شده است: شریك، همانند، همنام و فرزند.
كلمه «ربّك» در آیه قبل و كلمه «ربّ السموات و الارض» در این آیه نشان وحدت مدیریّت در اداره زندگى بشر با تمام هستى است.
عبادت، تنها ذكر خداوند و نماز نیست، زیرا این گونه عبادت‏ها مشكلى ندارد تا به صبر و مقاومت نیازمند باشد. پس مراد از «فاعبده و اصطبر» عبادتى است كه انسان را دچار تضادها، طاغوت‏ها ومشكلات فراوان مى‏كند وبخاطر همین، نیازمند صبر واستقامت است.
در روایتى از حضرت على‏علیه السلام مى‏خوانیم كه درباره معناى «هل تعلم له سمیّا» فرمودند: هیچ كس به نام اللّه نامیده نشده است.(119)
119) توحید صدوق، ص 263.


پيام ها

1- فلسفه‏ى عبادت ما در برابر خداوند، ربوبیّت انحصارى او نسبت به همه‏ى هستى است. «ربّ السّموات ... فاعبد»
2- عبادت، صبر لازم دارد. «فاعبده واصطبر» (عبادت، یك نوع مبارزه با هوس‏ها و طاغوت‏هاست كه صبر مى‏خواهد.)
3- خداوند تورا فراموش نكرده است، پس تو نیز او را فراموش نكن. «وما كان ربّك نسیّاً... فاعبده»
4- خداوند، فرزند ندارد و هیچ موجودى مثل او نیست. «هل تعلم له سمیّاً»




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۲۴ فروردین ۱۳۹۷
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره مریم
آيه 66 و 67


آيه

وَيَقُولُ الإِْنْسَانُ أَءِذَا مَا مِتُّ لَسَوْفَ أُخْرَجُ حَيّاً
أَوَلَا يَذْكُرُ الْإِنسَانُ أَنَّا خَلَقْنَاهُ مِن قَبْلُ وَلَمْ يَكُ شَيْئاً


ترجمه

وانسان مى‏گوید: آیا آنگاه كه مُردم، دوباره زنده (از قبر) خارج خواهم شد؟
آیا انسان (در زنده شدن دوباره‏ى خود شك دارد؟ و) به یاد نمى‏آورد كه ما او را پیش از این آفریده‏ایم، در حالى كه چیزى نبود؟


نکته ها

این آیه شبیه آیات 78 و 79 سوره‏ى یس است كه شخصى با آوردن استخوانى پوسیده و خرد كردن آن مقابل پیامبرصلى الله علیه وآله، با پیامبر به بحث و گفتگو پرداخت و گفت: كیست كه استخوان‏هاى پوسیده را زنده كند؟ خداوند در پاسخ فرمود: (اى پیامبر!) بگو: همان كسى كه اوّل آفرید، پس از مرگ هم زنده مى‏كند، و او همه چیز را مى‏داند. «وضرب لنا مثلاً و نسى خلقه قال مَن یُحیى العِظام و هى رَمیم . قل یُحیها الّذى اَنشأها اوّل مَرّة و هو بكلّ خلق علیم»
از امام صادق‏علیه السلام درباره «خلقناه من قبل و لم یك شیئاً» سؤال شد، حضرت فرمودند: یعنى نه در مرحله‏ى تقدیر و نه در مرحله تكوین هیچ چیز نبود. راوى حدیث درباره‏ى «لم یكن شیئاً مذكورا»(120) پرسید، حضرت فرمودند: یعنى مقدّر بود، ولى نامى از آن در میان نبود.(121) بنابراین، این دو آیه از دو مرحله‏ى پیش از آفرینش انسان سخن مى‏گوید.
در حدیث دیگرى نیز امام باقرعلیه السلام در مورد «من قبل» فرمودند: نه در كتاب و نه در علم سخنى از او نبود.(122)
120) انسان، 1.
121) كافى، ج 1، ص‏147.
122) بحار، ج 5، ص‏84.


پيام ها

1- باور نداشتن معاد، راه توجیه گناه وفرار از عبادت است. «فاعبده و اصطبر لعبادته... یقول الانسان...»
2- تعجّب از معاد وزنده شدن دوباره، مربوط به یك زمان و یك گروه خاص از انسان‏ها نیست. «یقول الانسان»
3- معاد، جسمانى است. «اُخرج» یعنى خارج شدن جسم از زمین.
4- معاد، قهرى واجبارى است. «اُخرج» یعنى خروج قهرى وبدون اختیار.
5 - تردید در معاد با توجّه به آفرینش ابتدائى خود، شگفت‏آور است. «أولایذكر»
6- توجّه انسان به اینكه اوّل نبوده و بعداً خلق شده است، براى قبول معاد كافى است. «أولا یذكر الانسان...»
7- منكران معاد، براى عقیده‏ى خود دلیلى ندارند و تنها قیامت را بعید مى‏دانند، ولى قرآن با دلیل سخن مى‏گوید. «خلقناه من قبل»
8 - آفرینش انسان از عدم، بسیار پیچیده‏تر و به ظاهر مشكل‏تر از آفرینش مجدّد انسان پس از مرگ است. «خلقناه... و لم یك شیئا»





گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۲۵ فروردین ۱۳۹۷
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره مریم
آيه 68


آيه

فَوَرَبِّكَ لَنَحْشُرَنَّهُمْ وَ الشَّيَاطِينَ ثُمَّ لَنُحْضِرَنَّهُمْ حَوْلَ جَهَنَّمَ جِثِيّاً


ترجمه

پس به پروردگارت سوگند كه ما همه آنهارا با شیاطین محشور خواهیم كرد، سپس در حالى كه به زانو درآمده‏اند، گرداگرد جهنّم حاضر خواهیم نمود.
نکته ها
كلمه‏ى «جِثیّا» یا جمع «جاثى» به كسى گفته مى‏شود كه براى محاكمه بر زانو نشسته است یا از «جَثوة» به معناى سنگ و خاك متراكم است. یعنى بدترین نوع نشستن.
خداوند در بیشتر موارد در قرآن به مخلوقاتش سوگند یاد كرده، ولى در باره‏ى قیامت، به ذات مقّدس خودش قسم خورده است.(123) «فوربّك»
123) تفسیر اطیب‏البیان.


پيام ها

1- هشدارهاى قیامت را جدّى بگیریم. حشرِ در قیامت قطعى است. «فوربّك»
2- خداوند پیامبرش را در برابر كفّارى كه معاد را نمى‏پذیرند، دلجویى مى‏دهد. «فوربّك لنحشرنّهم»
3- شیطان در كفرورزى انسان، همدوش اوست. «لنحشرنّهم و الشیاطین»
(محشور شدن انسان‏ها وشیاطین در قیامت در كنار هم، بر اساس هم‏فكرى و هم‏سنخى و همكارى آنان است.)
4- حضور در كنار جهنّم، نوعى ترس و شكنجه و وقوع در آن، كیفر دیگرى است. «لنحضرنّهم حول جهنّم»
5 - در قیامت، منحرفین در بدترین وضعیّت قرار دارند؛ در كنار شیطان‏ها، گرداگرد جهنّم، با حالت دو زانو وذلیلانه. «لنحضرنّهم حول جهنّم جِثیّا»




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۲۷ فروردین ۱۳۹۷
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره مریم
آيه 69 و 70


آيه

ثُمَّ لَنَنزِعَنَّ مِن كُلِ‏ّ شِيعَةٍ أَيُّهُمْ أَشَدُّ عَلَى الرَّحْمَنِ عِتِيّاً
ثُمَّ لَنَحْنُ أَعْلَمُ بِالَّذِينَ هُمْ أَوْلَى‏ بِهَا صِلِيّاً


ترجمه

سپس از هر گروهى، كسانى را كه بر خداى رحمان سركش‏تر بودند، جدا خواهیم كرد.
آنگاه ما مى‏دانیم چه كسانى از آنها براى سوختن در دوزخ سزاوارترند.


نکته ها

كلمه‏ى «شیعة»، هم به معناى پیروان شخص است و هم گروهى كه بر مسلكى اتفاق نمایند. «عِتیّا» به معناى تمرّد و سركشى است. «صِلیّا» به معناى روشن كردن آتش، سوزاندن با آتش و ورود در آتش است.


پيام ها

1- گناهكاران در قیامت از هم جدا و طبقه‏بندى مى‏شوند. «لننزعنّ من كلّ شیعة...» (كسانى كه در برابر خداى رحمان بیشتر طغیان كنند، حساب و عذاب خاص و شدیدترى خواهند داشت.)
2- خلافكاران سه گروه‏اند: گروهى كه شخصاً خلاف مى‏كنند، گروهى كه وسیله و واسطه‏ى انجام خلاف دیگران مى‏شوند.و افرادى كه به تخلّف دیگران راضى‏اند. بدیهى است كه گناه و كیفر هر یك از سه گروه مذكور تفاوت دارد. «أیّهم أشدّ ...»
3- با اینكه خداوند سرچشمه‏ى همه‏ى رحمت‏هاست، ولى انسان در برابر او گردنكش است. «على الرّحمن عتیّا»
4- عذاب دوزخ داراى نظامى حساب شده و دقیق است و علم خداوند ضامن آن دقّت و تفكیك است. «ثمّ لننزعنّ... أیّهم أشدّ... لنحن أعلم...»
5 - جهنّم، طبقات ودركات مختلفى دارد ونسبت به شدّت وضعف گناه، تفاوت خواهد داشت ومراتب استحقاق هر یك بر خدا پوشیده نیست. «لنحن أعلم»





گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۳۰ فروردین ۱۳۹۷
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره مریم
آيه 71


آيه

وَإِن مِّنكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا كَانَ عَلَى‏ رَبِّكَ حَتْماً مَّقْضِيّاً


ترجمه

و هیچ كس از شما نیست مگر آنكه وارد دوزخ مى‏شود، (و این ورود شما) از جانب پروردگارت حكمى قطعى است.


نکته ها

در تفسیر طبرى آمده است: روزى عبداللّه‏بن رواحه در حال بیمارى مى‏گریست، همسرش نیز با دیدن او به گریه افتاد. عبداللّه پرسید: تو چرا اشك مى‏ریزى؟ گفت: به خاطر گریه‏ى تو. عبداللّه گفت: ولى من به خاطر این سخن خداى متعال مى‏گریم كه فرمود: «اِن منكم الاّ واردها» ورود ما به دوزخ قطعى است، امّا من نمى‏دانم از آن نجات مى‏یابم یا خیر؟
این آیه باید در كنار آیات و روایاتى كه مربوط به صراط است معنا شود، چون صراط پلى است كه بر روى دوزخ كشیده شده است و همه‏ى مردم از روى آن عبور مى‏كنند، بعضى تند و بعضى كُند و بعضى به دوزخ مى‏افتند.
رسول خداصلى الله علیه وآله فرمود: روز قیامت، همه‏ى انسان‏ها (چه خوب و چه بد) وارد جهنّم مى‏شوند، ولى آتش به مؤمنین زیانى نمى‏رساند، همچون حضرت ابراهیم كه آتش بر او سرد شد. بنابراین آیه‏ى مورد بحث كه ورود همگان را به دوزخ حتمى مى‏داند، با آیاتى كه مى‏گوید: مؤمنین از دوزخ دورند(124) منافاتى ندارد. زیرا از سویى وارد دوزخ مى‏شوند، و از سوى دیگر با لطف خداوند آسیبى نمى‏بینند.
البتّه ممكن است بگوییم كه ورود به معناى عبور است، نه داخل شدن. چنانكه در مورد حضرت موسى‏علیه السلام آمده است «ورد ماء مَدین» یعنى به كنار آب شهر مَدین وارد شد، نه آنكه داخل آب شد.(125) یا آنكه بگوییم: مراد از كلمه‏ى «منكم» در آیه‏ى مورد بحث، گروه‏هایى هستند كه در آیات قبل ذكر شده‏اند، یعنى طرفداران شیطان. و مراد از نجات متّقین، نجات كسانى است كه از كفر و شرك نجات یافته‏اند. یعنى همه‏ى هواداران شیطان وارد دوزخ مى‏شوند، امّا كفّار و مشركین در آنجا باقى مى‏مانند و لكن گناهكارانى كه به شرك و كفر آلوده نبوده‏اند، ولى فاسق بوده‏اند سرانجام آزاد مى‏شوند.
124) اولئك عنها مبعدون» مؤمنان از آتش دوزخ دور نگاهداشته مى‏شوند. انبیاء، 101.
«و هم‏من فزع یومئذ آمنون» نیكوكاران از وحشت قیامت در امانند. نمل، 89.
«لایسمعون حسیسها» مؤمنان صالح، صداى آتش دوزخ را نمى‏شنوند. انبیاء، 102.
125) امام صادق‏علیه السلام فرمودند: آیا نشینیده‏اى شخصى كه مى‏گوید: بر آب فلان طایفه وارد شدم، مرادش رسیدن به آب است، نه دخول در آب. تفسیر نورالثقلین.


پيام ها

1- قیامت و مراحل آن، حساب شده ودقیق است. «لنحشرنّهم... لننزعنّ... اِن منكم الاّ واردها»
2- خدا داراى سنّت‏ها وبرنامه‏هاى قطعى وحتمى است. «كان‏على‏ربّك‏حتماًمقضیّا»




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره مریم
آيه 72



آيه

ثُمَّ نُنَجِّى الَّذِينَ اتَّقَواْ وَّنَذَرُ الظَّالِمِينَ فِيهَا جِثِيّاً


ترجمه

سپس اهل تقوا را (از دوزخ) نجات مى‏دهیم و ستمكاران را (در حالى كه از ضعف و ذلّت) به زانو درآمده (اند) در آن رها مى‏كنیم.


نکته ها

از پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله روایت شده است كه فرمودند: همه‏ى مردم وارد آتش مى‏شوند، آنگاه به میزان اعمالشان از آن خارج مى‏گردند؛ گروهى مثل برق، گروهى مثل باد، گروهى مانند اسب، گروهى مانند دویدن مرد و گروهى مثل راه رفتن عادّى از آتش خارج مى‏شوند.(126)
126) تفسیر نورالثقلین.


پيام ها

1- دوزخ گذرگاه تقواپیشگان و اقامتگاه ستمكاران است. «اِن منكم الاّ واردها... ثمّ ننجّى الّذین اتّقوا و نذر الظالمین فیها»
2- تقوا، یگانه راه نجات از دوزخ است. «ثم ننجّى الّذین اتّقوا»
3- انسان بى‏تقوا ظالم است. «و نذر الظالمین»
4- ستمگران مستحقّ تحقیر مى‏باشند. «نذر الظالمین» (این جمله در موردى بكار مى‏رود كه چیزى را از روى حقارت و پستى رهایش كنند)





گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره مریم
آيه 73


آيه

وَإِذَا تُتْلَى‏ عَلَيْهِمْ آيَاتُنَا بَيِّنَاتٍ قَالَ الَّذِينَ كَفَرُواْ لِلَّذِينَ آمَنُواْ أَىُّ الْفَرِيقَيْنِ خَيْرٌ مَّقَاماً وَأَحْسَنُ نَدِيّاً


ترجمه

وهرگاه آیات روشن ما بر آنان خوانده شود، كسانى كه كفر ورزیده‏اند به آنان‏كه ایمان آورده‏اند مى‏گویند: كدام یك از ما دو گروه، جایگاهش بهتر و محفلش آراسته‏تر است.


نکته ها

«نَدىّ»، به هر مجلس یا به مجلس مشاوره گویند. «دار النَدوة» یعنى مجلس شورا. «و تأتون فى نادیكم المنكر»(127) یعنى شما در مجالس خود گناه مى‏كنید. «فلیدع نادیه»(128) یعنى مشاورین خود را فراخواند.
كفّار، در قالب تمسخر مؤمنان، یا به صورت سؤال مى‏گفتند: آیا ثروتمندانى مثل نضربن حارث و ولیدبن مغیره ارزش وجایگاه دارند، یافقیرانى مانند بلال وعمّار؟ و با این دید متكبّرانه خود را از مسلمانان جدا كرده و ایمان نمى‏آوردند.
آرى، بعضى افراد مى‏كوشند تا كمبودهاى معنوى خود را با جلوه‏هاى مادّى جبران كنند. چنانكه در بعضى روایات آمده است: اشراف كافر، لباس‏هاى زیبا و فاخر مى‏پوشیدند و در مقابل پیامبر ویارانش راه مى‏رفتند وبه آنان با دیده‏ى تحقیر مى‏نگریستند.(129)
خاكساران جهان را به حقارت منگر
كوزه بى‏دسته چو بینى، به دو دستش بردار
127) عنكبوت، 29.
128) علق، 17.
129) تفسیر كبیر فخررازى.


پيام ها

1- باید مؤمنان را در برابر فشار تبلیغاتى و شبهات دشمنان آماده‏ى پاسخ كرد. «قال الّذین كفروا للّذین آمنوا»
2- حساب عقیده و منطق صحیح، از رفاه دنیوى جداست. «اىّ الفریقَین خیرٌ» كفّار مى‏گفتند: اگر راه ما باطل است، چرا وضع دنیایى ما از شما بهتر است؟
3- پول و ثروت، نشانه‏ى حقانیّت و شخصیّت نیست. «اىّ الفریقین خیرٌ مقاما»
4- فخر و مباهات، زمینه‏ساز كفر است. «قال الّذین كفروا... اىّ الفریقین خیرٌ»




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره مریم
آيه 74


آيه

وَكَمْ أَهْلَكْنَا قَبْلَهُم مِّن قَرْنٍ هُمْ أَحْسَنُ أَثَاثاً وَ رِءْياً


ترجمه

و چه بسیار نسل‏ها را پیش از آنان نابود كردیم كه مال و ثروتشان بهتر بود و منظرى آراسته‏تر داشتند.


نکته ها

كلمه‏ى «اَثاث» به معناى امكانات زندگى و رفاهى است. «رِءیا» منظره‏هاى دیدنى را گویند. «قَرن» به مردمى گفته مى‏شود كه در یك زمان با هم زندگى مى‏كنند.


پيام ها

1- تاریخ سقوط طاغوتیان و كافران، از منابع شناخت انسان و عبرت آموز است. «و كم اهلكنا قبلهم» (تاریخ، یك مجموعه‏ى به هم پیوسته است كه مى‏توان از گذشته‏ى آن براى آینده عبرت گرفت)
2- تعداد كفّار و طاغوتیانى كه نابود شده‏اند كم نیستند. «و كم اهلكنا»
3- تحوّلات تاریخى، طبق سنّت‏هایى است كه خدا مقرّر كرده است. «كم اهلكنا»
4- امكانات رفاهى و مادّیات، نه نشانه‏ى سعادت است و نه از قهر خداوند جلوگیرى مى‏كند. «اهلكنا... هم احسن اثاثاً»
5 - رفاه و امكانات، عامل غرور، غفلت، طغیان و سرانجام هلاكت است. «كم اهلكنا... احسن اثاثاً و رءیا»





گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره مریم
آيه 75


آيه

قُلْ مَن كَانَ فِى الضَّلَالَةِ فَلْيَمْدُدْ لَهُ الرَّحْمَنُ مَدّاً حَتَّى‏ إِذَا رَأَوْاْ مَا يُوعَدُونَ إِمَّا الْعَذَابَ وَإِمَّا السَّاعَةَ فَسَيَعْلَمُونَ مَنْ هُوَ شَرٌّ مَّكَاناً وَ أَضْعَفُ جُنداً


ترجمه

بگو: هركه در گمراهى است، خداوند رحمان (طبق سنّت خود) مدّتى به او مهلت و مدد مى‏دهد، تا زمانى كه آنچه را وعده داده مى‏شوند ببینند، یا عذاب (این دنیا) یا (عذاب) قیامت را. پس (در آن روز) خواهند دانست چه كسى جایگاهش بدتر ولشكرش ناتوان‏تر است.


نکته ها

«مَدّ» و «امداد» به یك معناست، لكن به گفته‏ى راغب، معمولاً «امداد» در مورد كار پسندیده ومحبوب و «مدّ» در مورد كار ناپسند و مكروه استفاده مى‏شود.
خداوند متعال به همه‏ى كسانى كه راه شرّى را انتخاب كنند، مهلت مى‏دهد. این مهلت براى این است كه شاید توبه كنند، یا فرزندان صالحى از نسل آنان به وجود آید. گرچه برخى گمراهان از مهلت الهى سوء استفاده كرده، گناهان بیشترى مرتكب مى‏شوند و عذاب خود را بیشتر مى‏كنند.(130)
لطف حقّ با تو مداراها كند
چون كه از حد بگذرد رسوا كند
امام صادق‏علیه السلام درباره «اذا رأوا ما یوعدون» فرمودند: آن وعده‏ى ظهور حضرت قائم‏علیه السلام است و «شرّ مكاناً» یعنى روز قیام قائم معلوم خواهد شد كه چه كسى در موقعیّت ناپسند و ضعیف قرار دارد.(131)
130) تفسیر اطیب‏البیان.
131) كافى، ج‏1، ص‏431.


پيام ها

1- سنّت خداوند بر این است كه زمینه‏ى حركت و رشد را براى همه‏ى انسان‏ها فراهم كند، واین انسان است كه اگر گمراهى را برگزید. خداوند مدّتى به او مهلت مى‏دهد، «مَن كان فى الضلالة فلیَمدد» و اگر راه هدایت را در پیش گرفت خداوند بر هدایتش مى‏افزاید. «و یزیداللّه الّذین اهتدوا هدىً»
2- مهلت و امداد، برخاسته از رحمت الهى است. «فلیَمدُد له الرّحمن»
3- كفّار بارها به خطر و عذاب تهدید مى‏شدند، ولى آنان متذكّر نمى‏شدند. «مایوعدون»
4- خدا بعضى گمراهان را در دنیا عذاب مى‏كند وحساب قیامتش همچنان باقى مى‏ماند، ولى بعضى را تنها در قیامت كیفر مى‏دهد. «اِمّا العذاب واِمّا السّاعة»
5 - در لحظه‏ى مرگ، مقام و موقعیّت، بستگان و نفرات به كار نمى‏آیند. «شرٌّ مكاناً و اضعف جنداً»
6- قیامت روز ظهور حقایق و كشف و شهود است. « حتّى اذا رأوا... فسیعلمون...»





گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۳۴
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۲۹۷
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۱۹۹ پاسخ
۸,۳۸۳,۰۸۴ بازدید
۱۳ ساعت قبل
Salehm
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۶,۸۱۴ بازدید
۲ روز قبل
javibarca
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۴ پاسخ
۵۴۷,۳۶۱ بازدید
۶ روز قبل
یا لثارات الحسن
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۱ پاسخ
۱۱,۶۴۵,۰۱۳ بازدید
۶ روز قبل
یا لثارات الحسن
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۷,۱۱۰ بازدید
۲۸ روز قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۰۵,۴۰۶ بازدید
۲۸ روز قبل
رویا
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۲ پاسخ
۱,۲۳۸,۳۹۵ بازدید
۶ ماه قبل
مهسا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۵,۹۷۲ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۲ پاسخ
۱,۹۷۹ بازدید
۱۰ ماه قبل
phaidyme
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۳۶۱ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۲۶۰ کاربر آنلاین است. (۱۲۵ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۲۶۰

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!