در حال دیدن این عنوان: |
۱ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره مریم آيه 64 آيه وَمَا نَتَنَزَّلُ إِلَّا بِأَمْرِ رَبِّكَ لَهُ مَا بَيْنَ أَيْدِينَا وَمَا خَلْفَنَا وَمَا بَيْنَ ذَلِكَ وَ مَا كَانَ رَبُّكَ نَسِيّاً ترجمه ما (فرشتگان) جز به فرمان پروردگار تو نازل نمىشویم؛ آنچه پیش روى ما (در آینده) و آنچه پشت سر ما (در گذشته) و آنچه میان این دو قرار دارد از اوست و پروردگار تو فراموشكار نیست. نکته ها در تفسیر المیزان مىخوانیم: این آیه مستقل است، گرچه بعضى تلاش كردهاند تا با آیات قبل ارتباطش دهند. در تفاسیر فخررازى، طبرى وتبیان مىخوانیم: مدّتى وحى از پیامبر اكرمصلى الله علیه وآله قطع شد و این، سبب نگرانى پیامبر وطعنهى مخالفان گردید. آیه نازل شد: پروردگارت فراموشكار نیست. «ماكان ربّك نسیّا» نظیر آیهى «ما وَدّعك ربّك و ما قَلى»(117) 117) ضحى، 3. پيام ها 1- نزول قرآن، تدریجى و بر اساس فرمان خداست. «و ما نتنزّل الاّ بامر ربّك» 2- فرشتگان تسلیم امر خداوند هستند. «و ما نتنزّل الاّ بامر ربّك» 3- مالك حقیقى همه چیز اوست. «له» 4- تأخیر وحى به امر خداوند بود، نه اینكه او فراموش كرده باشد.(118) «ما كان ربّك نسیّا» 118) تفسیر فى ظلالالقرآن ؛ تبیان. |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۳ فروردین ۱۳۹۷
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره مریم آيه 65 آيه رَبُّ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا فَاعْبُدْهُ وَاصْطَبِرْ لِعِبَادَتِهِ هَلْ تَعْلَمُ لَهُ سَمِيّاً ترجمه پروردگار آسمانها وزمین وآنچه میان آن دو قرار دارد؛ تنها او را پرستش كن و براى عبادتش شكیبا باش، آیا براى او همتا و هم نامى مىشناسى؟ نکته ها براى كلمهى «سمىّ» چند معنا ذكر شده است: شریك، همانند، همنام و فرزند. كلمه «ربّك» در آیه قبل و كلمه «ربّ السموات و الارض» در این آیه نشان وحدت مدیریّت در اداره زندگى بشر با تمام هستى است. عبادت، تنها ذكر خداوند و نماز نیست، زیرا این گونه عبادتها مشكلى ندارد تا به صبر و مقاومت نیازمند باشد. پس مراد از «فاعبده و اصطبر» عبادتى است كه انسان را دچار تضادها، طاغوتها ومشكلات فراوان مىكند وبخاطر همین، نیازمند صبر واستقامت است. در روایتى از حضرت علىعلیه السلام مىخوانیم كه درباره معناى «هل تعلم له سمیّا» فرمودند: هیچ كس به نام اللّه نامیده نشده است.(119) 119) توحید صدوق، ص 263. پيام ها 1- فلسفهى عبادت ما در برابر خداوند، ربوبیّت انحصارى او نسبت به همهى هستى است. «ربّ السّموات ... فاعبد» 2- عبادت، صبر لازم دارد. «فاعبده واصطبر» (عبادت، یك نوع مبارزه با هوسها و طاغوتهاست كه صبر مىخواهد.) 3- خداوند تورا فراموش نكرده است، پس تو نیز او را فراموش نكن. «وما كان ربّك نسیّاً... فاعبده» 4- خداوند، فرزند ندارد و هیچ موجودى مثل او نیست. «هل تعلم له سمیّاً» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۴ فروردین ۱۳۹۷
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره مریم آيه 66 و 67 آيه وَيَقُولُ الإِْنْسَانُ أَءِذَا مَا مِتُّ لَسَوْفَ أُخْرَجُ حَيّاً أَوَلَا يَذْكُرُ الْإِنسَانُ أَنَّا خَلَقْنَاهُ مِن قَبْلُ وَلَمْ يَكُ شَيْئاً ترجمه وانسان مىگوید: آیا آنگاه كه مُردم، دوباره زنده (از قبر) خارج خواهم شد؟ آیا انسان (در زنده شدن دوبارهى خود شك دارد؟ و) به یاد نمىآورد كه ما او را پیش از این آفریدهایم، در حالى كه چیزى نبود؟ نکته ها این آیه شبیه آیات 78 و 79 سورهى یس است كه شخصى با آوردن استخوانى پوسیده و خرد كردن آن مقابل پیامبرصلى الله علیه وآله، با پیامبر به بحث و گفتگو پرداخت و گفت: كیست كه استخوانهاى پوسیده را زنده كند؟ خداوند در پاسخ فرمود: (اى پیامبر!) بگو: همان كسى كه اوّل آفرید، پس از مرگ هم زنده مىكند، و او همه چیز را مىداند. «وضرب لنا مثلاً و نسى خلقه قال مَن یُحیى العِظام و هى رَمیم . قل یُحیها الّذى اَنشأها اوّل مَرّة و هو بكلّ خلق علیم» از امام صادقعلیه السلام درباره «خلقناه من قبل و لم یك شیئاً» سؤال شد، حضرت فرمودند: یعنى نه در مرحلهى تقدیر و نه در مرحله تكوین هیچ چیز نبود. راوى حدیث دربارهى «لم یكن شیئاً مذكورا»(120) پرسید، حضرت فرمودند: یعنى مقدّر بود، ولى نامى از آن در میان نبود.(121) بنابراین، این دو آیه از دو مرحلهى پیش از آفرینش انسان سخن مىگوید. در حدیث دیگرى نیز امام باقرعلیه السلام در مورد «من قبل» فرمودند: نه در كتاب و نه در علم سخنى از او نبود.(122) 120) انسان، 1. 121) كافى، ج 1، ص147. 122) بحار، ج 5، ص84. پيام ها 1- باور نداشتن معاد، راه توجیه گناه وفرار از عبادت است. «فاعبده و اصطبر لعبادته... یقول الانسان...» 2- تعجّب از معاد وزنده شدن دوباره، مربوط به یك زمان و یك گروه خاص از انسانها نیست. «یقول الانسان» 3- معاد، جسمانى است. «اُخرج» یعنى خارج شدن جسم از زمین. 4- معاد، قهرى واجبارى است. «اُخرج» یعنى خروج قهرى وبدون اختیار. 5 - تردید در معاد با توجّه به آفرینش ابتدائى خود، شگفتآور است. «أولایذكر» 6- توجّه انسان به اینكه اوّل نبوده و بعداً خلق شده است، براى قبول معاد كافى است. «أولا یذكر الانسان...» 7- منكران معاد، براى عقیدهى خود دلیلى ندارند و تنها قیامت را بعید مىدانند، ولى قرآن با دلیل سخن مىگوید. «خلقناه من قبل» 8 - آفرینش انسان از عدم، بسیار پیچیدهتر و به ظاهر مشكلتر از آفرینش مجدّد انسان پس از مرگ است. «خلقناه... و لم یك شیئا» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۵ فروردین ۱۳۹۷
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره مریم آيه 68 آيه فَوَرَبِّكَ لَنَحْشُرَنَّهُمْ وَ الشَّيَاطِينَ ثُمَّ لَنُحْضِرَنَّهُمْ حَوْلَ جَهَنَّمَ جِثِيّاً ترجمه پس به پروردگارت سوگند كه ما همه آنهارا با شیاطین محشور خواهیم كرد، سپس در حالى كه به زانو درآمدهاند، گرداگرد جهنّم حاضر خواهیم نمود. نکته ها كلمهى «جِثیّا» یا جمع «جاثى» به كسى گفته مىشود كه براى محاكمه بر زانو نشسته است یا از «جَثوة» به معناى سنگ و خاك متراكم است. یعنى بدترین نوع نشستن. خداوند در بیشتر موارد در قرآن به مخلوقاتش سوگند یاد كرده، ولى در بارهى قیامت، به ذات مقّدس خودش قسم خورده است.(123) «فوربّك» 123) تفسیر اطیبالبیان. پيام ها 1- هشدارهاى قیامت را جدّى بگیریم. حشرِ در قیامت قطعى است. «فوربّك» 2- خداوند پیامبرش را در برابر كفّارى كه معاد را نمىپذیرند، دلجویى مىدهد. «فوربّك لنحشرنّهم» 3- شیطان در كفرورزى انسان، همدوش اوست. «لنحشرنّهم و الشیاطین» (محشور شدن انسانها وشیاطین در قیامت در كنار هم، بر اساس همفكرى و همسنخى و همكارى آنان است.) 4- حضور در كنار جهنّم، نوعى ترس و شكنجه و وقوع در آن، كیفر دیگرى است. «لنحضرنّهم حول جهنّم» 5 - در قیامت، منحرفین در بدترین وضعیّت قرار دارند؛ در كنار شیطانها، گرداگرد جهنّم، با حالت دو زانو وذلیلانه. «لنحضرنّهم حول جهنّم جِثیّا» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۷ فروردین ۱۳۹۷
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره مریم آيه 69 و 70 آيه ثُمَّ لَنَنزِعَنَّ مِن كُلِّ شِيعَةٍ أَيُّهُمْ أَشَدُّ عَلَى الرَّحْمَنِ عِتِيّاً ثُمَّ لَنَحْنُ أَعْلَمُ بِالَّذِينَ هُمْ أَوْلَى بِهَا صِلِيّاً ترجمه سپس از هر گروهى، كسانى را كه بر خداى رحمان سركشتر بودند، جدا خواهیم كرد. آنگاه ما مىدانیم چه كسانى از آنها براى سوختن در دوزخ سزاوارترند. نکته ها كلمهى «شیعة»، هم به معناى پیروان شخص است و هم گروهى كه بر مسلكى اتفاق نمایند. «عِتیّا» به معناى تمرّد و سركشى است. «صِلیّا» به معناى روشن كردن آتش، سوزاندن با آتش و ورود در آتش است. پيام ها 1- گناهكاران در قیامت از هم جدا و طبقهبندى مىشوند. «لننزعنّ من كلّ شیعة...» (كسانى كه در برابر خداى رحمان بیشتر طغیان كنند، حساب و عذاب خاص و شدیدترى خواهند داشت.) 2- خلافكاران سه گروهاند: گروهى كه شخصاً خلاف مىكنند، گروهى كه وسیله و واسطهى انجام خلاف دیگران مىشوند.و افرادى كه به تخلّف دیگران راضىاند. بدیهى است كه گناه و كیفر هر یك از سه گروه مذكور تفاوت دارد. «أیّهم أشدّ ...» 3- با اینكه خداوند سرچشمهى همهى رحمتهاست، ولى انسان در برابر او گردنكش است. «على الرّحمن عتیّا» 4- عذاب دوزخ داراى نظامى حساب شده و دقیق است و علم خداوند ضامن آن دقّت و تفكیك است. «ثمّ لننزعنّ... أیّهم أشدّ... لنحن أعلم...» 5 - جهنّم، طبقات ودركات مختلفى دارد ونسبت به شدّت وضعف گناه، تفاوت خواهد داشت ومراتب استحقاق هر یك بر خدا پوشیده نیست. «لنحن أعلم» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۳۰ فروردین ۱۳۹۷
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره مریم آيه 71 آيه وَإِن مِّنكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا كَانَ عَلَى رَبِّكَ حَتْماً مَّقْضِيّاً ترجمه و هیچ كس از شما نیست مگر آنكه وارد دوزخ مىشود، (و این ورود شما) از جانب پروردگارت حكمى قطعى است. نکته ها در تفسیر طبرى آمده است: روزى عبداللّهبن رواحه در حال بیمارى مىگریست، همسرش نیز با دیدن او به گریه افتاد. عبداللّه پرسید: تو چرا اشك مىریزى؟ گفت: به خاطر گریهى تو. عبداللّه گفت: ولى من به خاطر این سخن خداى متعال مىگریم كه فرمود: «اِن منكم الاّ واردها» ورود ما به دوزخ قطعى است، امّا من نمىدانم از آن نجات مىیابم یا خیر؟ این آیه باید در كنار آیات و روایاتى كه مربوط به صراط است معنا شود، چون صراط پلى است كه بر روى دوزخ كشیده شده است و همهى مردم از روى آن عبور مىكنند، بعضى تند و بعضى كُند و بعضى به دوزخ مىافتند. رسول خداصلى الله علیه وآله فرمود: روز قیامت، همهى انسانها (چه خوب و چه بد) وارد جهنّم مىشوند، ولى آتش به مؤمنین زیانى نمىرساند، همچون حضرت ابراهیم كه آتش بر او سرد شد. بنابراین آیهى مورد بحث كه ورود همگان را به دوزخ حتمى مىداند، با آیاتى كه مىگوید: مؤمنین از دوزخ دورند(124) منافاتى ندارد. زیرا از سویى وارد دوزخ مىشوند، و از سوى دیگر با لطف خداوند آسیبى نمىبینند. البتّه ممكن است بگوییم كه ورود به معناى عبور است، نه داخل شدن. چنانكه در مورد حضرت موسىعلیه السلام آمده است «ورد ماء مَدین» یعنى به كنار آب شهر مَدین وارد شد، نه آنكه داخل آب شد.(125) یا آنكه بگوییم: مراد از كلمهى «منكم» در آیهى مورد بحث، گروههایى هستند كه در آیات قبل ذكر شدهاند، یعنى طرفداران شیطان. و مراد از نجات متّقین، نجات كسانى است كه از كفر و شرك نجات یافتهاند. یعنى همهى هواداران شیطان وارد دوزخ مىشوند، امّا كفّار و مشركین در آنجا باقى مىمانند و لكن گناهكارانى كه به شرك و كفر آلوده نبودهاند، ولى فاسق بودهاند سرانجام آزاد مىشوند. 124) اولئك عنها مبعدون» مؤمنان از آتش دوزخ دور نگاهداشته مىشوند. انبیاء، 101. «و هممن فزع یومئذ آمنون» نیكوكاران از وحشت قیامت در امانند. نمل، 89. «لایسمعون حسیسها» مؤمنان صالح، صداى آتش دوزخ را نمىشنوند. انبیاء، 102. 125) امام صادقعلیه السلام فرمودند: آیا نشینیدهاى شخصى كه مىگوید: بر آب فلان طایفه وارد شدم، مرادش رسیدن به آب است، نه دخول در آب. تفسیر نورالثقلین. پيام ها 1- قیامت و مراحل آن، حساب شده ودقیق است. «لنحشرنّهم... لننزعنّ... اِن منكم الاّ واردها» 2- خدا داراى سنّتها وبرنامههاى قطعى وحتمى است. «كانعلىربّكحتماًمقضیّا» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره مریم آيه 72 آيه ثُمَّ نُنَجِّى الَّذِينَ اتَّقَواْ وَّنَذَرُ الظَّالِمِينَ فِيهَا جِثِيّاً ترجمه سپس اهل تقوا را (از دوزخ) نجات مىدهیم و ستمكاران را (در حالى كه از ضعف و ذلّت) به زانو درآمده (اند) در آن رها مىكنیم. نکته ها از پیامبر اكرمصلى الله علیه وآله روایت شده است كه فرمودند: همهى مردم وارد آتش مىشوند، آنگاه به میزان اعمالشان از آن خارج مىگردند؛ گروهى مثل برق، گروهى مثل باد، گروهى مانند اسب، گروهى مانند دویدن مرد و گروهى مثل راه رفتن عادّى از آتش خارج مىشوند.(126) 126) تفسیر نورالثقلین. پيام ها 1- دوزخ گذرگاه تقواپیشگان و اقامتگاه ستمكاران است. «اِن منكم الاّ واردها... ثمّ ننجّى الّذین اتّقوا و نذر الظالمین فیها» 2- تقوا، یگانه راه نجات از دوزخ است. «ثم ننجّى الّذین اتّقوا» 3- انسان بىتقوا ظالم است. «و نذر الظالمین» 4- ستمگران مستحقّ تحقیر مىباشند. «نذر الظالمین» (این جمله در موردى بكار مىرود كه چیزى را از روى حقارت و پستى رهایش كنند) |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره مریم آيه 73 آيه وَإِذَا تُتْلَى عَلَيْهِمْ آيَاتُنَا بَيِّنَاتٍ قَالَ الَّذِينَ كَفَرُواْ لِلَّذِينَ آمَنُواْ أَىُّ الْفَرِيقَيْنِ خَيْرٌ مَّقَاماً وَأَحْسَنُ نَدِيّاً ترجمه وهرگاه آیات روشن ما بر آنان خوانده شود، كسانى كه كفر ورزیدهاند به آنانكه ایمان آوردهاند مىگویند: كدام یك از ما دو گروه، جایگاهش بهتر و محفلش آراستهتر است. نکته ها «نَدىّ»، به هر مجلس یا به مجلس مشاوره گویند. «دار النَدوة» یعنى مجلس شورا. «و تأتون فى نادیكم المنكر»(127) یعنى شما در مجالس خود گناه مىكنید. «فلیدع نادیه»(128) یعنى مشاورین خود را فراخواند. كفّار، در قالب تمسخر مؤمنان، یا به صورت سؤال مىگفتند: آیا ثروتمندانى مثل نضربن حارث و ولیدبن مغیره ارزش وجایگاه دارند، یافقیرانى مانند بلال وعمّار؟ و با این دید متكبّرانه خود را از مسلمانان جدا كرده و ایمان نمىآوردند. آرى، بعضى افراد مىكوشند تا كمبودهاى معنوى خود را با جلوههاى مادّى جبران كنند. چنانكه در بعضى روایات آمده است: اشراف كافر، لباسهاى زیبا و فاخر مىپوشیدند و در مقابل پیامبر ویارانش راه مىرفتند وبه آنان با دیدهى تحقیر مىنگریستند.(129) خاكساران جهان را به حقارت منگر كوزه بىدسته چو بینى، به دو دستش بردار 127) عنكبوت، 29. 128) علق، 17. 129) تفسیر كبیر فخررازى. پيام ها 1- باید مؤمنان را در برابر فشار تبلیغاتى و شبهات دشمنان آمادهى پاسخ كرد. «قال الّذین كفروا للّذین آمنوا» 2- حساب عقیده و منطق صحیح، از رفاه دنیوى جداست. «اىّ الفریقَین خیرٌ» كفّار مىگفتند: اگر راه ما باطل است، چرا وضع دنیایى ما از شما بهتر است؟ 3- پول و ثروت، نشانهى حقانیّت و شخصیّت نیست. «اىّ الفریقین خیرٌ مقاما» 4- فخر و مباهات، زمینهساز كفر است. «قال الّذین كفروا... اىّ الفریقین خیرٌ» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره مریم آيه 74 آيه وَكَمْ أَهْلَكْنَا قَبْلَهُم مِّن قَرْنٍ هُمْ أَحْسَنُ أَثَاثاً وَ رِءْياً ترجمه و چه بسیار نسلها را پیش از آنان نابود كردیم كه مال و ثروتشان بهتر بود و منظرى آراستهتر داشتند. نکته ها كلمهى «اَثاث» به معناى امكانات زندگى و رفاهى است. «رِءیا» منظرههاى دیدنى را گویند. «قَرن» به مردمى گفته مىشود كه در یك زمان با هم زندگى مىكنند. پيام ها 1- تاریخ سقوط طاغوتیان و كافران، از منابع شناخت انسان و عبرت آموز است. «و كم اهلكنا قبلهم» (تاریخ، یك مجموعهى به هم پیوسته است كه مىتوان از گذشتهى آن براى آینده عبرت گرفت) 2- تعداد كفّار و طاغوتیانى كه نابود شدهاند كم نیستند. «و كم اهلكنا» 3- تحوّلات تاریخى، طبق سنّتهایى است كه خدا مقرّر كرده است. «كم اهلكنا» 4- امكانات رفاهى و مادّیات، نه نشانهى سعادت است و نه از قهر خداوند جلوگیرى مىكند. «اهلكنا... هم احسن اثاثاً» 5 - رفاه و امكانات، عامل غرور، غفلت، طغیان و سرانجام هلاكت است. «كم اهلكنا... احسن اثاثاً و رءیا» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره مریم آيه 75 آيه قُلْ مَن كَانَ فِى الضَّلَالَةِ فَلْيَمْدُدْ لَهُ الرَّحْمَنُ مَدّاً حَتَّى إِذَا رَأَوْاْ مَا يُوعَدُونَ إِمَّا الْعَذَابَ وَإِمَّا السَّاعَةَ فَسَيَعْلَمُونَ مَنْ هُوَ شَرٌّ مَّكَاناً وَ أَضْعَفُ جُنداً ترجمه بگو: هركه در گمراهى است، خداوند رحمان (طبق سنّت خود) مدّتى به او مهلت و مدد مىدهد، تا زمانى كه آنچه را وعده داده مىشوند ببینند، یا عذاب (این دنیا) یا (عذاب) قیامت را. پس (در آن روز) خواهند دانست چه كسى جایگاهش بدتر ولشكرش ناتوانتر است. نکته ها «مَدّ» و «امداد» به یك معناست، لكن به گفتهى راغب، معمولاً «امداد» در مورد كار پسندیده ومحبوب و «مدّ» در مورد كار ناپسند و مكروه استفاده مىشود. خداوند متعال به همهى كسانى كه راه شرّى را انتخاب كنند، مهلت مىدهد. این مهلت براى این است كه شاید توبه كنند، یا فرزندان صالحى از نسل آنان به وجود آید. گرچه برخى گمراهان از مهلت الهى سوء استفاده كرده، گناهان بیشترى مرتكب مىشوند و عذاب خود را بیشتر مىكنند.(130) لطف حقّ با تو مداراها كند چون كه از حد بگذرد رسوا كند امام صادقعلیه السلام درباره «اذا رأوا ما یوعدون» فرمودند: آن وعدهى ظهور حضرت قائمعلیه السلام است و «شرّ مكاناً» یعنى روز قیام قائم معلوم خواهد شد كه چه كسى در موقعیّت ناپسند و ضعیف قرار دارد.(131) 130) تفسیر اطیبالبیان. 131) كافى، ج1، ص431. پيام ها 1- سنّت خداوند بر این است كه زمینهى حركت و رشد را براى همهى انسانها فراهم كند، واین انسان است كه اگر گمراهى را برگزید. خداوند مدّتى به او مهلت مىدهد، «مَن كان فى الضلالة فلیَمدد» و اگر راه هدایت را در پیش گرفت خداوند بر هدایتش مىافزاید. «و یزیداللّه الّذین اهتدوا هدىً» 2- مهلت و امداد، برخاسته از رحمت الهى است. «فلیَمدُد له الرّحمن» 3- كفّار بارها به خطر و عذاب تهدید مىشدند، ولى آنان متذكّر نمىشدند. «مایوعدون» 4- خدا بعضى گمراهان را در دنیا عذاب مىكند وحساب قیامتش همچنان باقى مىماند، ولى بعضى را تنها در قیامت كیفر مىدهد. «اِمّا العذاب واِمّا السّاعة» 5 - در لحظهى مرگ، مقام و موقعیّت، بستگان و نفرات به كار نمىآیند. «شرٌّ مكاناً و اضعف جنداً» 6- قیامت روز ظهور حقایق و كشف و شهود است. « حتّى اذا رأوا... فسیعلمون...» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |