پاسخ به: فیلم و سریال | |||
---|---|---|---|
نویسنده: ری را پنجشنبه، ۶ تیر ۱۳۹۲ (۱۸:۵۳) | |||
«گذشته» مدیون گذشته فرهادی دو سه روز قبل از اکران فیلم «گذشته» در مشهد، فرهنگ خونم به غلیان افتاد تا هر چه سریعتر خود را به این اعتلای فرهنگی ایرانی رسانده و قلب خود را از دیدن این فیلم آرام کنم. روز اول اکران، اولین ساعت که بسیار ساعت بیموقعی هم بود، نوید یک سینمای خلوت را میداد که همانطور هم شد؛ سینما خلوت بود و من هم از این قضیه بسیار خشنود بودم که بدون هیچگونه سر وصدای اضافی از فیلم لذت میبرم. برای قرار گرفتن در حس فیلم، همان افکتهای صوتی-تصویری سالن 1 سینما هویزه کافی است تا شما و دوستانتان را وادار به سکوت کرده و توجهتان را به فیلمی که قرار است با کیفیت عالی پخش شود جلب کند. هرچه از پخش فیلم میگذشت این احساس که داستان و شخصیتهای تکراری هستند، جفت پا توی صورت بیننده میزد، علاوه بر حس خود فیلم، لوکیشنهای تکراری هم بسیار به چشم میخورد، صحنههایی از درباره الی، جدایی نادر از سیمین و حتی چهارشنبه سوری هم درون فیلم آشنا بود! همانطور که انتظار میرفت این فیلم یک درام پیچیده بود که ذهن بیننده را درگیر خود میکرد و او را در نقاط حساس فیلم به اشتباه میانداخت و اصغر فرهادی که یک کارگردان با تم تراژیک تمام عیار است به خوبی از پس این کار بر آمده است. «بره نیس بژو» بازیگر نقش اول فیلم که فعلا اولین جایزه فیلم فرهادی را از جشنواره کن به عنوان بهترین بازیگر زن دریافت کرده است، در حاشیه این مراسم گفته بود که فرهادی مدتها قبل از فیلمبرداری تمامی صحنههای فیلم را مانند تئاتر با ما تمرین میکرده و حتی قبل از فیلمبرداری با یکدیگر نرمش میکردیم که برای بازی آماده باشیم. این موضوع نشاندهنده هنر کارگردانی اصغر فرهادی است که روش خود را دارد و به اصول آن نیز پایبند است. اما اگر خود او اجرا کننده این فیلمنامه نبود شاید انتظار یک فیلم خوابآور اما دلچسب را داشتیم که اگر کسی فیلمهای گذشته او را نیز نگاهی انداخته باشد موضوع تکراری نیز به آن برچسب میخورد. داستان فیلم بر پایه زندگی ماری(بژو) میچرخد که با احمد (علی مصفا) و سمیر (طاهر رحیم) اضلاع یک مثلث عاشقی هستند. احمد از ایران به فرانسه سفر کرده تا از ماری طلاق بگیرد و ماری بتواند با سمیر که حالا پدر فرزند آینده وی است ازدواج کند. احمد میتواند از طریق قانونی از ایران هم طلاق بگیرد اما این کار را نمیکند و از آن طرف ماری هم تصمیم زیرکانهای گرفته و برای وی هتل رزرو نکرده تا وی به خانه آنها آمده تا به وضعیت بهم ریخته زندگی آنها سر و سامانی بدهد. فیلم پر از صحنههایی است که پیش بینی آخر فیلم را بسیار سخت کرده و باعث میشود بیننده به خوبی عصبانیت و افسردگی درون فیلم را به خوبی حس کند. سکانس اول فیلم بسیار جالب است، جایی که احمد سوار یک خودرو نا آشنا که راننده آن ماری است، میشود. خودرو دنده عقب میرود و یک تصادف بیمورد پیش میآید و همین لحظه عنوان فیلم بالا میرود: «گذشته»، که با برف پاک کن ماشین همراه میشود. دنده عقب گرفتن خطرناک است، بازگشت خطرناک است، گذشته خطرناک است. اگر بخواهید گذشته را با فیلمهای روی پرده حال حاضر سینما مقایسه کنید، میتوان گفت با یک فیلم خوب روبهرو هستید، اما این فیلم اصغر فرهادی شاید با استقبال جهانی مواجه نشود. در یک کلام اصغر فرهادی در زندگی خود یک فیلمنامه قوی نوشته است و اینگونه به نظر میرسد که فیلمنامههای بعدی را از روی آن مینویسد. |
تالار گفتمان
آخرین عناوین
آخرین ارسالها
قوانین و مقررات
عاشقان آبی و اناری
مباحث آزاد
لیگ فانتزی
مسابقات سایت
آبی و اناری
گردانندگان سایت
حمایت مالی از سایت
تاریخچه باشگاه
افتخارات باشگاه
زندگینامه بازیکنان
مربیان باشگاه
اسطورههای باشگاه
مقالات سایت
پیوستن به جمع نویسندگان آبی و اناری
مقالات اختصاصی
مقالات آماری تحلیلی
مقالات آنالیز فنی
گالری عکس
پیوستن به جمع همکاران گالری
عکسهای قهرمانی
عکسهای بازیهای بارسا
عکسهای بازیکنان
عکسهای فصل 2016/17
نقشه سایت
سوال یا ابهام خود را مطرح نمایید!
راهنمای عضویت در سایت
مشکل در ورود به سایت
سوالات متداول