پاسخ به: بحث آزاد مذهبی | |||
---|---|---|---|
نویسنده: Ramona سهشنبه، ۲ شهریور ۱۳۹۵ (۱۴:۵۷) | |||
جلسه سوم از سری مباحث جبر و اختیار اگر مطالب قبلی رو خونده باشید در رابطه با این مطلب توضیح دادیم که هر فعل اختیاری که از انسان سر میزنه دارای دو جنبست: 1: نیت: که گفتیم ما در انتخاب نیت صددرصد آزادی و اختیار داریم از همین رو مسئولیت نیاتمون بر عهده ی خودمونه و بر اساس نیات مستحق پاداش یا جزا میشیم 2: تحقق نیت در عالم خارج حال میخواهیم این مطلب رو بررسی کنیم که تحقق نیات در عالم خارج به عهده ی چه کسی؟ سهم انسان در اتفاق افتادن آن چقدره؟ فرض کنید ما چراغی رو روشن می کنیم. آیا روشن شدن اون با زدن کلید اتفاق میوفته؟ واضح که عواملی بر سر راه روشن شدن چراغ هست که از دایره ی اختیارات ما خارج، مثل وصل بودن سیم ها، اتصال به شبکه ی برق شهری، سالم بودن لامپ و..... زدن کلید نقش نیت انسان رو داره اما روشن شدن اون چراغ منوط به اجازه ی خداوند. تمامی عواملی که خارج از بعد جسمی و فکری ما اتفاق میوفتن در جهان هستی خارج از حیطه ی اختیارات ما هستن. یعنی تمامی اتفاقات تنها با خواست خداوند انجام میشن. از اینجای بحث نیاز به تمرکز و دقت بیشتری هست!!! ببینید! قدرت حیات انسان، قدرت فهم و تعقل انسان و تمامی وسایل و لوازم و بطور کلی کائنات تحت اختیار مالک و صاحب اونها یعنی خداوند عزوجل هست. بار ها دیدیم نیت انجام کاری رو داریم ( برای درک بهتر مطلب بار دیگر فرق بین نیت و تمایل رو در جلسه ی اول بخونید حتما) اما نیت ما محقق نمیشه و نمیتونیم اون کار رو انجام بدیم. هرچه دلم خواست نه آن شد آنچه خدا خواست همان شد برای همین هست که جزا و پاداش بر اساس نیت هست. چون تحقق نیت در عالم خارج از اختیار انسان خارج است. این جلسه بر این مطلب تمرکز داریم که بتونیم به این درک و یقین برسیم تمامی اتفاقات به اذن و اراده و قدرت خداوند انجام میشن و انسان در انجام اعمال ( دقت کنید در انجامشون یعنی تحققشون در عالم خارج از وجود خودش) هیچکارست!!! لازم هست که 2 تعریف رو اینجا بهش اشاره کنیم، به هر فکر و نیت دو اذن تعلق میگیره: اذن تکوینی: یعنی نیاتی که خداوند اجازه ی وقوع آنها را در عالم خارج میدهد. یا امکان عملی شدن اتفاقات در عالم خارج. کلمه ی تکوین از ریشه ی کُون میاد. اراده ی قهری و جبری خداوند است که بصورت اتفاق افتادن حوادث و ... در عالم جاری است و از اراده ی انسان خارج است. اذن تشریعی : یعنی نیاتی که از نظر شرع اجازه ی اتفاق افتادن آنها داده شده. مثال: نماز خواندن اذن تشریعی + اذن تکوینی + هر گناهی که به مرحله ی عمل می رسد( به شهادت رسیدن امام حسین (ع) ) اذن تشریعی - اذن تکوینی + قربانی نشدن حضرت اسماعیل اذن تشریعی + اذن تکوینی - گناهانی که بر مرحله ی عمل نمی رسند( سرد شدن آتش بر حضرت ابراهیم) اذن تشریعی - اذن تکوینی - نقش شیطان چیست؟ شیطان تنها می تواند در نیات انسان اثر گذارد بصورت وسوسه اما انتخاب با خود انسان است در نهایت. سوال: اگر نیت کار انسان است و فعل انجام شده کار خداوند، پس در نهایت کار و فعلی که حادث شده ( ظلم یا خیر) کار کیست؟ مثالی رو برای فهم بهتر ارائه میدیم. شرکتی رو در نظر بگیرید که طبق دستور العملی که به بانک داده هر چکی که از طرف شرکت برای وصول به بانک برده میشه باید دارای دو امضا باشه وگرنه بانک اجازه ی وصول رو نباید صادر کنه. این شرکت یک حسابدار داره که طبق یک آیین نامه و بر اساس یک اصولی که براش توضیح داده شده و ایین نامه ای که در اختیارش قرار داده شده میبایت چک ها رو طراحی کنه و پای چک رو امضا بزنه( امضای اول) این شرکت یک رئیس داره که شرکت متعلق به این فرد هست. چک پس از امضای حسابدار برای تایید پیش رئیس برده میشه تا اون هم پای چک رو امضا بزنه. ( امضای دوم) نکته! حسابدار رو رئیس استخدام کرده. سوال: آیا اینجا میتونیم بگیم حسابدار هیچکاره هستش؟ آیا میتونیم بگیم همه کاره هست؟ جواب هر دو سوال خیر! ما میتونیم تنها بگیم که حسابدار در شرکت نقش داره! سوال: اگر چکی خارج از ائین نامه و عمدا توسط حسابدار امضا شود. رئیس هم پای چک رو امضا کنه بنا به دلایل و مطالبات قبلی، آیا رئیس حق داره حسابدار رو توبیخ کنه؟ و آیا حسابدار حق اعتراض داره؟( یعنی بگه من اشتباه کردم شما چرا امضای دوم رو زدید که چک پاس بشه؟) در مورد اول باید بگیم که. بله رئیس این حق رو داره! چون حسابدار در حالی تخلف کرده که آئین نامه رو میدونسته و بهش ابلاغ شده بوده. در مورد سوال دوم حسابدار حق اعتراض نداره. چون رئیس مرتبه ی بالاتری و شرکت متعلق به رئیس هست. اگر رئیس امضایی زده بر اساس اطللاعات بیشتری بوده که نسبت به کل شرکت داشته که حسابدار ازشون بی اطلاع سوال: از بیرون که به شرکت نگاه می کنیم چه کسی مطالبات رو پرداخت میکنه؟ در حقیقت صاحب شرکت یا همون رئیس شرکت! توضیح بیشتر این مثال در جلسه ی بعد. روی دو سوال هم فکر کنید : اگر فردی بدون نیت سوء کار گناهی رو انجام بده تکلیف این فرد چه میشود؟ و همچنین اگر فعلی بدون اختیارو نیت از انسان سر بزنه مثلا برید ناگهانی دست باچاقو. این فعل برگردن چه کسی هست؟ |
تالار گفتمان
آخرین عناوین
آخرین ارسالها
قوانین و مقررات
عاشقان آبی و اناری
مباحث آزاد
لیگ فانتزی
مسابقات سایت
آبی و اناری
گردانندگان سایت
حمایت مالی از سایت
تاریخچه باشگاه
افتخارات باشگاه
زندگینامه بازیکنان
مربیان باشگاه
اسطورههای باشگاه
مقالات سایت
پیوستن به جمع نویسندگان آبی و اناری
مقالات اختصاصی
مقالات آماری تحلیلی
مقالات آنالیز فنی
گالری عکس
پیوستن به جمع همکاران گالری
عکسهای قهرمانی
عکسهای بازیهای بارسا
عکسهای بازیکنان
عکسهای فصل 2016/17
نقشه سایت
سوال یا ابهام خود را مطرح نمایید!
راهنمای عضویت در سایت
مشکل در ورود به سایت
سوالات متداول