پاسخ به: بحث آزاد مذهبی | |||
---|---|---|---|
نویسنده: Ramona جمعه، ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ (۹:۲۶) | |||
اتفاقايي ك اين دنيا توسط انسان انجام ميشه از قبل برنامه ريزي شده نيست. اينكه خدا ميدونه ما چه كار خواهيم كرد بخاطر علم خداست از ما و جهان نه اينكه اون از قبل مشخص كرده باشه ما چه راهى بريم اگه اينطوري باشه بهشت و جهنم چه معنى ميده؟ اگه كسي واقعا دنبال جوابه ااينجا رو كامل بخونه . اما به طور خلاصه تر اينجا يه توضيحى داده شده: تفسير نخست میگوید: سرنوشت هر کس از روز نخست، بدون اطلاع و حضور او، از طرف خداوند تعیین شده، بنا بر این هر کس با سرنوشت معینی از مادر متولد میشود که قابل دگرگونی نیست. هر انسانی نصیب و قسمتی دارد که ناچار باید به آن برسد. چه بخواهد و چه نخواهد. کوششها برای تغییر سرنوشت بیهوده است. بنا بر این تفسیر، بدیهی است که انسان موجودی مجبور و بی اختیار است. بررسی منابع اسلامی نشان میدهد این تفسیر مورد تأیید اسلام نیست. قبول و پذیرش آن، تمام مفاهیم مسلّم اسلامی از قبیل: تکلیف، جهاد، سعی و کوشش و استقامت و غیره را به هم میریزد. استاد مطهری میگوید: « اگر مقصود از سرنوشت و قضا و قدر الهی، انکار اسباب و مسببات و از آن جمله قوه و نیرو و اراده و اختیار بشر است، چنین قضا و قدر و سرنوشتی وجود ندارد و نمیتواند وجود داشته باشد». اما در تفسیر دوم از سرنوشت، در عین حال که دست تقدیر الهی در زندگی انسان را مردود نمیداند، نقش انسان را در تعیین سرنوشت زندگی او میپذیرد. در این تفسیر، نقش انسان نه تنها مغایر با سرنوشت نیست، بلکه جزئی از همان سرنوشت است. سرنوشت و تقدیر انسان چنین است که او سرنوشت خود را تعیین نماید. در واقع اختیار داشتن انسان جزئی از تقدیرات الهی است. تردیدی نیست که خداوند برای هر چیزی علتها و اسباب هایی قرار داده که هستی و مشخصات آن بستگی به آنها دارد. این طور نیست که هر چه در جهان پدید میآید، بدون رابطه با قبل و بعد و صرفاً اتفاقی و بی حساب باشد. همان گونه که در بارش برف و باران و ... عواملی دخالت دارد و هرگز چنین کاری بی علل و اسباب انجام نمیپذیرد، همچنین کارهای بشر از روی تصادف و اتفاق از او سر نمیزند، بلکه نخست چیزی را تصور میکند، سپس به آن میاندیشد و پس از آن که فایده واقعی یا پنداری آن را پذیرفت، در انجام آن میکوشد. پس وقوع هر حادثه ای در جهان علت و سببی دارد . این نظامی است تخلف ناپذیر و خداوند چنین مقرّر کرده است. بدیهی است این مسئله با اصل آزادی و اختیار انسان هم منافات ندارد، زیرا اختیار و آزادی یکی از اسباب و علل است؛ یعنی خداوند خواسته و مقدّر نموده که بشر کارهای خود را به اراده خود انجام دهد و سرنوشت خویش را رقم زند. نكته اصلي اينكه ك فاعليت انسان و خدا فرق داره. خدا تو فعلش مستقل است . ولي انسان فعلش مستقل نيست و وابسته به خداست. درمورد بچه دار شدن يا نشدن هم همينه فعل انسان دخيله اما نه به طور مستقل يعنى اگر خدا نخواد چنين اتفاقي نميفته! چون اين بحث قبلا شده ميدونم الان مياد مثال بچه دار شدن حضرت مريمو مى زنيد. بايد بگم كه تولد حضرت عيسي چيزي خارج از قاعده ي نظام طبيعت يك معجزه بوده. حضرت مريم در بچه دار شدنش بي اختيار بوده ولي اين دليلي نيست بر اينكه بقيه انسان ها هم تو اين امر بي اختيار باشند. |
تالار گفتمان
آخرین عناوین
آخرین ارسالها
قوانین و مقررات
عاشقان آبی و اناری
مباحث آزاد
لیگ فانتزی
مسابقات سایت
آبی و اناری
گردانندگان سایت
حمایت مالی از سایت
تاریخچه باشگاه
افتخارات باشگاه
زندگینامه بازیکنان
مربیان باشگاه
اسطورههای باشگاه
مقالات سایت
پیوستن به جمع نویسندگان آبی و اناری
مقالات اختصاصی
مقالات آماری تحلیلی
مقالات آنالیز فنی
گالری عکس
پیوستن به جمع همکاران گالری
عکسهای قهرمانی
عکسهای بازیهای بارسا
عکسهای بازیکنان
عکسهای فصل 2016/17
نقشه سایت
سوال یا ابهام خود را مطرح نمایید!
راهنمای عضویت در سایت
مشکل در ورود به سایت
سوالات متداول