پاسخ به: بيداري انديشه ( مد و مدگرایی) | |||
---|---|---|---|
نویسنده: الناز سهشنبه، ۶ تیر ۱۳۹۱ (۱۲:۱۶) | |||
کارشناس مسائل اجتماعی: احساس بی ارزش بودن از نتایج مدگرایی و استفاده از الگوهای کاذب در جوانان است کارشناس مسایل اجتماعی اظهار اشت: افزایش آگاهی جوانان و نوجوانان در مورد مضرات مدگرایی و انتخاب الگوهای کاذب با تشکیل کارگاه های آموزشی در مورد عزت نفس و اعتماد به نفس و آموزش مهارت های اجتماعی، مقدور است. حمیدرضا ترکمندی کارشناس مسایل اجتماعی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کردستان، گفت: انسان ها از طریق آموزش و جذب در یک فرهنگ خاص، شبکه ای از عادات و واکنش هایی را کسب می کنند، که ممکن است در اثر گذشت زمان به عنوان یک هنجار برای یک قشر پذیرفته شود، مانند نحوه پوشش و وضع ظاهری. ترکمندی با اشاره به اینکه، با مشاهده نوع لباس و ظاهر افراد خصوصاً جوانان مدگرا، به غیر عادی بودن آن نسبت به الگوهای موجود و مقبول جامعه واقف می شویم، بیان کرد: این مد، از فرهنگ دیگری به عاریت گرفته شده و مطابق با ارزش های رایج نیست. وی اظهار داشت: در فرآیند الگوسازی برای ظاهر و پوشش، رسانه های غربی نقش ویژه ای دارند که از تکنیک های ترغیب و اعمال فشار برای مصرف استفاده می کنند. وی گفت: فشار یک نیروی خارجی یا هیجانی جمعی، متاثر از علل عاطفی و هیجانی و با الگو برداری از مدهای نامناسب وارداتی و تحمیل شده ناشی از محرکاتی غیر عقلانی مانند طرز تفکر ها، جاذبیت ها، احساسات و غیره می تواند حتی شکل تکانش اجتماعی به خود گیرد. این کارشناس مسایل اجتماعی اظهار داشت: تکانش از این جهت که هر گرایش به انجام عمل بدون دخالت اراده و تفکر از جمله انتخاب نوع پوشش های زننده که مطابق هنجارهای دینی و اجتماعی نیستند، باعث جریحه دار شدن احساسات افراد همنوا گشته، عامل برخی مزاحمت ها بوده، نوعی مخالفت ناآگاهانه با موازین هستند و حتی موجب شکل گیری برخی برداشت های نادرست و احساسی از جمع افراد مدگرا خواهد شد که بدون مطالعه و آگاهی نسبت به انتخاب مدها اقدام کرده اند. کارشناس آموزش خانواده با اعلام اینکه معمولاً مد را طبقه بالاتر از متوسط جامعه تعيين ميكند، بیان داشت: این طبقه به دليل داشتن منابع مالي و امكانات بيشتر ميتوانند با صرف هزینه هایی که مقرون به صرفه نیست، از مدهاي جديد استفاده كنند و طبقه متوسط و پایین تر جامعه نیز با تقلید یا همچشمی و با صرف هزینه های غیر ضروری، سعي دارد خود را با آن هماهنگ سازد. ترکمندی با اشاره به اینکه جوانان نيز به دليل حس تنوعطلبي و زياده خواهي نسبت به سایر گروه های سنی، بيشتر سعي می کنند خود را به طبقه مرفه برسانند، گفت: مد يك نوع خودنمايي در محيط اجتماعي است كه مختص به نوجوان و جوانان نيست بلكه سایر ردههاي سني را نیز در بر می گیرد. وی با اشاره به اینکه مهمترین عوامل ترویج مدگرایی جوانان در سه دسته تقسیم بندی می شود، بیان کرد: عامل اول سود برندگان؛ مقاصد صرف مالی، سودجویی و اشتهار تولید کنندگان و عرضه کنندگان اولیه و سپس کپی برداران از آن و تلاش و تبلیغ برای افزایش مشتریان می باشد. ترکمندی، اعلام کرد: عامل دوم رسانه های غربی مانند شبکه های ماهواره ای و سایت های اینترنتی مروج مصرف گرایی و تجمل گرایی که علاوه بر کسب سود مالی، به نوعی در خدمت جریان جنگ نرم نیز می باشند. وی افزود: عامل سوم که مهمتر از سایر عوامل می باشد، اشخاصی هستند، که گرایش به مدگرایی و تغییرات مکرر در مد لباس و ظاهر و غیره را دارند. وی گفت: تقلید، همچشمی، تصورات قالبی و ناآگاهی در مورد عوامل بهبود یا ارتقاء عزت نفس و اعتماد به نفس که از دلایل مهم فردی برای این پدیده است، باید مورد بحث و بررسی بیشتر قرا گیرد. |
تالار گفتمان
آخرین عناوین
آخرین ارسالها
قوانین و مقررات
عاشقان آبی و اناری
مباحث آزاد
لیگ فانتزی
مسابقات سایت
آبی و اناری
گردانندگان سایت
حمایت مالی از سایت
تاریخچه باشگاه
افتخارات باشگاه
زندگینامه بازیکنان
مربیان باشگاه
اسطورههای باشگاه
مقالات سایت
پیوستن به جمع نویسندگان آبی و اناری
مقالات اختصاصی
مقالات آماری تحلیلی
مقالات آنالیز فنی
گالری عکس
پیوستن به جمع همکاران گالری
عکسهای قهرمانی
عکسهای بازیهای بارسا
عکسهای بازیکنان
عکسهای فصل 2016/17
نقشه سایت
سوال یا ابهام خود را مطرح نمایید!
راهنمای عضویت در سایت
مشکل در ورود به سایت
سوالات متداول