پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | |||
---|---|---|---|
نویسنده: مجنون چهارشنبه، ۳۱ شهریور ۱۳۸۹ (۱۴:۱۲) | |||
سوره بقره آیه 2 ------------------------------------ آيه ذَ لِكَ الكِتَبُ لاَ رَيْبَ فِيهِ هُدىً لِّلْمُتَّقِينَ ------------------------------------ ترجمه آن كتاب (با عظمت كه) در (حقّانيت) آن هيچ ترديدى راه ندارد، راهنماى پرهيزگاران است. ------------------------------------ نکته ها «لاريب فيه» يعنى در اينكه قرآن از سوى خداست، شكّى نيست. زيرا مطالب آن به گونهاى است كه جايى براى اين شكّ وترديد باقى نمىگذارد واگر شكّى در كار باشد، بخاطر سوءظن وروحيّه لجاجت افراد است. چنانكه قرآن مىفرمايد: «فهم فى رَيبهم يَتردّدون»(102) آنان در شكّى كه خود ايجاد مىكنند، سردرگم هستند. هدف قرآن، هدايت مردم است و اگر به مسائلى از قبيل خلقتِ آسمانها و زمين و گياهان و حيوانات و... اشاره كرده به خاطر آن است كه توجّه مردم به آنها، موجب توجّه به علم و قدرت و حكمت خداوند گردد.(103) قرآن وسيله هدايت همه مردم است؛ «هدىً للنّاس»(104) همانند خورشيد بر همه مىتابد، ولى تنها كسانى از آن بهره مىبرند كه فطرتِ پاك داشته و در برابر حقّ خاضع باشند؛ «هدىً للمتّقين» همچنان كه نور خورشيد، تنها از شيشهى تميز عبور مىكند، نه از خشت وگِل. لذا فاسقان(105)، ظالمان(106)، كافران(107)، دلمردگان(108)، مسرفان و تكذيب كنندگان(109) از هدايت قرآن بهرهمند نمىشوند. سؤال: اين آيه درباره قرآن ومطالب آن مىفرمايد: «لاريب فيه» هيچ شكّى در آن نيست. در حالى كه خود قرآن شكّ وترديد مخالفان را در اين باره بيان مىدارد: يك جا مىفرمايد: «انّنا لفى شكّ ممّا تَدعونا اليه مُريب»(110) ما درباره آنچه ما را به آن مىخوانى، در شكّ هستيم. و در مورد شكّ در وحى ونبوّت نيز مىخوانيم: «بل هم فى شك من ذكرى»(111) دربارهى قيامت نيز آمده: «لنعلم من يؤمن بالاخرة ممن هو منها فى شك»(112) بنابراين چگونه مىفرمايد: «لاريب فيه» هيچ شكّى در قرآن ومحتواى آن نيست؟ پاسخ: مراد از جمله «لاريب فيه» آن نيست كه كسى در آن شكّ نكرده و يا شكّ نمىكند، بلكه منظور آن است كه حقّانيت قرآن به قدرى محكم است كه جاى شكّ ندارد و اگر كسى شكّ كند به خاطر كور دلى خود اوست. چنانكه در آيه 66 سوره نمل مىفرمايد: «بل هم فى شك بل هم منها عمون»(113) _____________________________________ 102) توبه، 45. 103) در قرآن به موضوعات طبيعى، كيهانى، تاريخى، فلسفى، سياسى و صنعتى اشاراتى شده، ولى هدف اصلى هدايت است. 104) بقره، 185. 105) لايهدى القوم الفاسقين» توبه،80. 106) لايهدى القوم الظالمين» مائده، 51. 107) لايهدى القوم الكافرين» مائده، 67. 108) لايهدى من هو كاذب كفار» زمر، 3. 109) لايهدى مَن هو مسرف كذّاب» غافر، 28. 110) هود، 62. 111) ص، 8. 112) سبأ، 21. 113) نخبة التفاسير به نقل از آيةاللَّه جوادى. --------------------------------------------------- پيام ها 1- قرآن در عظمت، مقامى بس والا دارد. «ذلك» در ادبيات عرب، «ذلك» اسم اشاره به دور است. در اينجا به قرآن كه در پيش روى ماست، با «ذلك» اشاره مىكند كه از عظمتِ دست نايافتنى قرآن حكايت مىكند. 2- راهنما بايد در روش دعوت و محتواى برنامه خود، قاطع و استوار باشد. جملهى «لاريب فيه» نشانگر استوارى و استحكام قرآن است. 3- توانِ قرآن بر هدايت پرهيزكاران، خود بهترين دليل بر اتقان و حقّانيت آن است. «هدى للمتقين» 4- تنها افراد پاك وپرهيزكار، از هدايت قرآن بهرهمند مىشوند. «هدى للمتقين» هركس كه ظرف دلش پاكتر باشد، بهرهمندى و نورگيرى او بيشتر است.(114) _____________________________________ 114) هدايت داراى مراحل و قابل كم و زياد شدن است. «والذين اهتدوا زادهم هدى» |
تالار گفتمان
آخرین عناوین
آخرین ارسالها
قوانین و مقررات
عاشقان آبی و اناری
مباحث آزاد
لیگ فانتزی
مسابقات سایت
آبی و اناری
گردانندگان سایت
حمایت مالی از سایت
تاریخچه باشگاه
افتخارات باشگاه
زندگینامه بازیکنان
مربیان باشگاه
اسطورههای باشگاه
مقالات سایت
پیوستن به جمع نویسندگان آبی و اناری
مقالات اختصاصی
مقالات آماری تحلیلی
مقالات آنالیز فنی
گالری عکس
پیوستن به جمع همکاران گالری
عکسهای قهرمانی
عکسهای بازیهای بارسا
عکسهای بازیکنان
عکسهای فصل 2016/17
نقشه سایت
سوال یا ابهام خود را مطرح نمایید!
راهنمای عضویت در سایت
مشکل در ورود به سایت
سوالات متداول