به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
ارسال گزارش یک مورد قابل بررسی در مورد پیام زیر در تالار گفتمان
متن گزارش:*
 

پاسخ به: بحث و تبادل نظر در مورد مسائل روز دین
نویسنده: Ali
شنبه، ۱۹ آذر ۱۳۹۰ (۳:۵۴)
دو قرن سکوت مرحوم دکتر زرینکوب

خود مرحوم زرینکوب اذعان دارد که این کتاب را در جوانی و از روی تعصب نوشته و حتی روایات ضعیف را اورده . و اینکه خود مرحوم زرینکوب بسیاری از نظراتش که در دوقرن سکوت اورده در کتب دیگر مثل کارنامه اسلام ( چاپ 1347) منکر شده مثلا در کارنامه اسلام ایشان علنا متذکر میشوند که سوزاندن کتابها توسط مسلمین سند محکمی ندارد و به ان با دیده تردید مینگرند ؛ یا اثر دیگر ایشان بنام " تاریخ ایران بعد از اسلام" که حقیر به دوستان توصیه میکنم این دو کتاب مرحوم زرینکوب یعنی 1- کارنامه اسلام 2- تاریخ ایران بعد از اسلام ، را هم مطالعه نمایند
.


با اینهمه در دو قرن سکوت نکات جالبی وجود دارد که اینجا عرض میکنیم و این نکات خود پاسخی به نویسنده مقاله فوق است که تا توانسته راست و دروغ را در هم امیخته.

دو قرن سکوت ص 64 - 66 :

« سقوط نهاوند در سال 21 هجری چهارده قرن تاریخ پرحادثه و شکوه ایران باستان را که از هفت قرن قبل از میلاد و بعد از ان کشیده بود پایان بخشید . این حادثه فقط سقوط دولتی با عظمت نبود . سقوط دستگاهی فاسد و تباه بود . زیرا در پایان کار ساسانیان از پریشانی و بی سرانجامی در همه کارها فساد و تباهی راه داشت . جور و استبداد خسروان [شاهان] اسایش و امنیت مردم را عرضه خطر میکرد و کژخویی و سست رایی موبدان [= مغان ستمگر] اختلاف دینی را می افزود. از یک سو سخنان مانی و مزدک در عقاید عامه رخنه می انداخت و از دیگر سوی نقوذ دین ترسایان [= مسیحیت] در غرب و پیشرفت ایین بودا در شرق قدرت ایین زرتشت را می کاست. روحانیون نیز چنان در اوهام و تقالید کهن فرورفته بودند که جز پروای اتشگاه ها و عوائد و فواید ان را نمی داشتند و از عهده دفاع از ایین خویش هم بر نمی امدند.
وحدت دینی درین روزگار تزلزلی تمام یافته بود و از فسادی که در اخلاق موبدان بود هوشمندان قوم از ایین زرتشت سرخورده بودند و ایین تازه یی می جستند که جنبه اخلاقی و روحانی ان از دین زرتشت قوی تر باشد و رسم و ایین طبقاتی کهن را نیز در هم فرو ریزد . نفوذی که ایین ترسا [= مسیحت] در این ایان در ایران یافته بود از همین جا بود . عبث نیست که روزبه بن مرزبان ، یا چنانکه بعدها خوانده شد، سلمان فارسی ایین ترسا گزید و باز خرسندی نیافت . ناچار در پی دینی تازه در شام و حجاز می رفت.
باری از این روی بود که در این ایام زمینه افکار از هرجهت برای پذیرفتن دینی تازه اماده بود و دولت نیز که از اغاز عهد ساسانیان با دین توام گشته بود ، دیگر از ضعف و سستی نمی توانست در برابر هیچ حمله ای تاب بیاورد. و بدینگونه دستگاه دین و دولت با ان هرج و مرج خون الود و ان جور و بیداد شگفت انگیز که در پایان عهد ساسانیان وجود داشت ، دیگر چنان از هم گسیخته بود که نیروی همت و ایمان ناچیزترین و کم مایه ترین قومی می توانست ان را ازهم بپاشد و یکسره نابود و تباه کند. بوزنطیه – یا چنانکه امروز می گویند : بیزانس – که دشمن چندین ساله ایران بود نیز از بس خود در ان روزها گرفتاری دات نتوانست این فرصت را غنیمت گیرد و عرب که تا ان روزها هرگز خیال حمله به ایران را نیز در سر نمی پرورد جرات این اقدام را یافت.
بدین ترتیت ، کاری که دولت بزرگ روم با ایین قدیم ترسایی نتوانست در ایران از پیش ببرد ، دولت خلیفه عرب با ایین نو رسیده اسلام از پیش برد و جایی خالی را که ایین ترسایی نتوانسته بود پر کند ایین مسلمانی پر کرد. بدینگونه بود که اسلام بر مجوس پیروزی یافت . اما این حادثه هرچند در ظاهر خلاف امد عادت بود در معنی ضرورت داشت و اجتناب ناپذیر می نمود . سالها بود که خطر سقوط و فنا در کنار مرزها و پشت دروازه های ساسانی می غرید . مردم که از جور فرمانروایان و فساد روحانیون بستوه بودند ایین تازه را نویدی و بشارتی یافتند و از این رو بسا که به پیشواز ان می شتفاتند [یعنی به پیشباز اسلام]. چنانکه در فرات ، یکجا گروهی از دهقانان جسر ساختند تا سپاه ابو عبید بخاک ایران بتازد ، و شهر شوشتر را یکی از بزرگان شهر به خیانت تسلیم عرب کرد و هرمزان حاکن ان، بر سر این خیانت به اسارت رفت. در ولایاتی مانند ری و قومس و اصفهان و جرجان و طبرستان مردم جزیه را می پذیرفتند اما بجنگ اهنگ نداشتند و سببش ان بود که از بس دولت ساسانیان دچار بیدادی و پریشانی بود کس بدفاع از ان علاقه و رغبتی نداشت. از ان جمله اورده اند که مرزبان اصفهان فاذوسبان نام ، مردی بود با غیرت ، چون دید که مرد را بجنگ عرب رغبت نیست و او را تنها می گذاردند ، اصفهان را بگذاشت و با سی تن از تیراندازان خویش راه کرمان پیش گرفت تا به یزدگرد شهریار بپیوندد اما تازیان در پی او رفتند و بازش اوردند و سرانجام صبح افتاد ، برانکه جزیه بپردازد و چون فاذوسبان باصفهان باز امد مردم را سرزنش کرد که مرا تنها گذاشته اید و بیار برنخاستید سزای شما همین است که جزیه به عربان بدهید. حتی از سواران بعضی به طیب خاطر مسلمانی پذیرفتند و به بنی تمیم پیوستند . چنانکه سیاه اسواری ، با عده ای از یارانش که همه از بزرگان سپاه سزدگرد بودند چون کر و فر تازیان بدیدند و از یزدگرد نومید شدند با ایین مسلمانی گرویدند و حتی در بسط و نشر اسلام نیز اهتمام کردند . همین نومیدیها بو ناخرسندیها بود که عربان را در جنگ ساسانیان پیروزی داد و با سقوط نهاوند عظمت و جلال خاندان کسری را یکسره درهم ریخت . این پیروزی ، که اعراب در نهاوند بدست اوردند امکان هرگونه مقاومت جدی و موثری را که ممکن بود در برابر انها روی دهد نیز از میان برد.
در واقع این فتح نهاوند ، در ان روزگاران پیروزی بزرگی بود . پیروزی قطعی ایمان و عدالت بر ظلم و فساد بود . پیروزی نهایی سادگی و فداکاری بر خودخواهی و تجمل پرستی بود. رفتار ساده اعراب در جنگهای قادسیه و جلولا، و پیروزی شگفت انگیزی که بدان اسانی برای انها دست داد و بنصرت اسمانی می مانست جنگجویان ایران را در نیرد به تردید می انداخت و جای ان نیز بود . این اعراب که جای خسروان و مرزبانان پرجلال ساسانی را می گرفتند مردم ساده و بی پیرایه یی بودند که جز جبروت خدا را نمی دیدند خلیفه انها که در مدینه می زیست از انهمه تجنل و تفنن که شاهان جهانرا هست هیچ نداشت و مثل همه مردم بود . انها نیز که از جانب او در شهرها و ولایتهای تسخیر شده بحکومت می نشستند و جای مرزبانانا و کنارنگان پادشاهان ساسانی بودند زندگی ساده فقر الود زاهدانه یا سپاهیانه داشتند. سلمان فارسی که بعدها از جانب عمر بحکومت مدائن رسید نان جوین میخورد و جامه پشمین میداشت. در مرض موت می گریست که از عقبه اخرت جز سبکباران نگذرند و من با اینهمه اسباب دنیوی چگونه خواهم گذشت. از اسباب دنییایی نیز جز دواتی و لولئینی نداشت . این مایه سادگی سپاهیانه یا زاهدانه البته شگفت انگیز بود و ناچار در دیده مردمی که هزینه تجمل و شکوه امرا و بزرگان ساسانی را با عسرت و رنج و با پرداخت مالیاتها و سخره ها تامین میکردند اسلام را ارج و بهای فراوان میداد . در روزگاری که مردم ایران خسروان خویش را تا درجه خدایان می پرستیدند و با انها از بیم ازرم رویاروی نمی شدند و اگر نیز بدرگاه می رفتند پنام در روی می کشیدند، چنانکه در اتشگاه ها رسم بود، عربان ساده دل وحشی طبع با خلیفه پیغمبر خویش ، که امیر انان بود در نهایت سادگی سلوک میکردند. خلیفه در مسجد می نشست و رای می زد و انها نیز بسا که سخن خلیفه را قطع می کردند و بر وی ایراد هم میگرفتند و این شیوه رفتار و اطوار ساده ناچار کسانی را که از احوال و اوضاع جکومت خویش به ستوه بودند بر ان می داشت که عربان و ایین تازه انها را بدیده اعجاب و تحسین بنگرند.
باری سقوط نهاوند ، که نسب نامه دولت ساسانیان را ورق بر ورق بطوفان فنا داد، بیدادی و تباهی شگفت انگیزی را که در اخر عهد ساسانیان بر همه شوون ملک رخنه کرده بود پایان بخشید و دیوار فرو ریخته دولت ناپایداری را که موریانه فساد و بیداد ان را سست کرده بود و ضربه های کلنگ حوادث در ارکان ان تزلزل افکنده بود عرضه انهدام کرد.»
فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۹
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۱۲
پیام‌های جدید
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۸ پاسخ
۱۱,۷۹۳,۲۳۱ بازدید
۴۸ دقیقه قبل
Leo Barca
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۷ پاسخ
۸,۵۳۹,۲۶۴ بازدید
۱۶ روز قبل
armanshah
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۶ پاسخ
۵۵۴,۲۲۵ بازدید
۲۲ روز قبل
مهدی
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۶۸,۱۳۵ بازدید
۱ ماه قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۵,۲۷۰ بازدید
۱ ماه قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۲۶۲ بازدید
۱ ماه قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۳۰,۸۱۲ بازدید
۱ ماه قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۴۲,۰۴۹ بازدید
۱ ماه قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۵۵,۱۵۸ بازدید
۲ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۳۱,۳۰۸ بازدید
۲ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۷,۹۶۷ بازدید
۷ ماه قبل
jalebamooz
حاضرین در سایت
۲۲۶ کاربر آنلاین است. (۱۵۵ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۲۲۶

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!