به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
ارسال گزارش یک مورد قابل بررسی در مورد پیام زیر در تالار گفتمان
متن گزارش:*
 

پاسخ به: مطالب خواندنی
نویسنده: مسعود
سه‌شنبه، ۳ اسفند ۱۳۸۹ (۱۷:۰۵)
ملخ ها

ملخ ها

نیروی موتور نسبت به نیروی باد دارای یک مزیت مهم می باشد و این مزیت این است که می تواند کشتی یا قایق را در هر زمان به تمام جهات هدایت نماید و نیازی نیست تا صبر کنیم تا باد با شدت مورد نظر ما به وزیدن درآید تا بتوانیم حرکت کنیم.



اکثر قایق های موتوری با استفاده از حداقل یک ملخ در آب به حرکت درمی آیند. این ملخ ها با نیروی موتور به چرخش درمی آیند و توسط شافت ملخ به موتور متصل می شوند.



با چرخش ملخ، مانند پیچ در آب به پیش می روند و لذا نیرویی به قایق وارد می کنند تا به سمت جلو حرکت کند. در حقیقت این نیروی رو به جلو به دلیل این که پره های ملخ، ایرفویل شکل می باشند به وجود می آید. در حقیقت مکانیزم عمل آن ها مانند بال هواپیما می باشد.



قایق هایی که ملخ آن ها در زیر آب قرار دارد، نمی توانند در مرداب ها و محل هایی که آب دارای اجسام خارجی و علف می باشد حرکت نمایند، لذا برای این موارد از قایق هایی استفاده می شود که دارای ملخ در روی قایق و در هوا می باشند.

ملخ ها

در شکل فوق نقاط نشان داده شده عبارتند از:

1- ملخ

2- سکان

3- دیواره های تخت برای تماس کم تر با آب



کشتی های بزرگ و ناوهای حمل کننده خودرو معمولاً دارای ملخ هایی در قسمت های جلویی و عقبی خود می باشند. این ملخ ها برای جابه جا شدن در محل های تنگ و باریک و همچنین برای رفتن به کنار اسکله به کشتی کمک می کنند و آن را مطابق اشکال زیر حرکت می دهند. فلش های نشان داده شده در اشکال زیر جهت نیروهای وارد شده از ملخ های کشتی به کشتی را نشان می دهند.

ملخ ها

ملخ های زیردریایی ها ممکن است تا هفت عدد پره داشته باشند. این ملخ ها می توانند در سرعت های پایین حرکت نیز با چرخش سریع، نیروی پیشران تولید کنند. هر پره ملخ مانند یک ایرفویل عمل می کند یعنی یک سمت آن انحنای بیش تری از سمت دیگر دارد و زاویه ای به سمت جلو دارد تا بتواند به سمت جلو حرکت کند.

ملخ ها

یک ملخ در حال چرخیدن می تواند فشار آب اطراف خود را به حدی کاهش دهد که حفره های حباب مانندی در اطراف آن ایجاد شود. این حباب ها در حقیقت حاوی خلاء! می باشند و با دور شدن از حول پره از بین خواهند رفت. به این پدیده کاویتاسیون گفته می شود که پدیده بسیار مخربی می باشد.

ملخ ها

در شکل فوق به پدیده کاویتاسیون در امتداد ملخ ها دقت کنید که با علامت مشخص شده است.



زاویه پره های ملخ نیز در کارآیی آن تأثیر به سزایی دارد. امروزه ملخ هایی که به کار می روند این قابلیت را دارند که زاویه پره های خود را تغییر دهند (مانند ملخ هلیکوپتر). به زاویه پره ها در شکل فوق که با علامت ** مشخص شده دقت کنید.



البته لازم به ذکر است که اولین کشتی های موتوری به نحوی دیگر از نیروی موتور استفاده می کردند. در این کشتی ها نیروی موتور چرخی را می چرخاند که به آن تعداد زیادی پارو متصل بود و این پاروها با حرکت کردن در آب و به دلیل وجود مقاومت آب، باعث جلو رفتن کشتی می شدند. بعدها در سال 1840 کشتی ها از ملخ استفاده نمودند.

ملخ ها

در شکل فوق جهت چرخش چرخ با فلش قرمز، جهت حرکت کشتی با فلش سبز و نیروی وارد شده از پاروها به آب با فلش آبی رنگ نشان داده شده است.



با جایگزین شدن ملخ ها با این چرخ ها، علاوه بر اثر پارویی، از اثر ایرفویل نیز برای حرکت دادن قایق ها استفاده می شود و بسیار مؤثرتر از حالت اولیه خواهند بود.

ملخ ها

در شکل فوق نقطه 1 طرف کم فشار و نقطه 2، پره ایرفویل شکل را نشان می دهد.
فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۳۵
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۲۹۸
پیام‌های جدید
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۱,۷۴۹ بازدید
۶ ساعت قبل
Activated soft
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۰ پاسخ
۸,۴۰۱,۷۹۲ بازدید
۱ روز قبل
Salehm
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۷,۵۶۹ بازدید
۶ روز قبل
javibarca
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۴ پاسخ
۵۴۷,۹۵۶ بازدید
۱۰ روز قبل
یا لثارات الحسن
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۱ پاسخ
۱۱,۶۶۵,۴۸۶ بازدید
۱۰ روز قبل
یا لثارات الحسن
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۸,۲۷۸ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۰۷,۶۲۲ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۲ پاسخ
۱,۲۴۱,۹۲۷ بازدید
۶ ماه قبل
مهسا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۲۸۷ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۲ پاسخ
۲,۰۱۱ بازدید
۱۰ ماه قبل
phaidyme
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۶۹۲ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۱۳۱ کاربر آنلاین است. (۷۹ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۱۳۱

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!