جام جم آنلاين: کنفرانس دنياي مک اپل روز چهارشنبه 27 ژانويه در سانفرانسيسکو برگزار مي شود که در اين کنفرانس استيو جابز قصد دارد محصول جديد خود را که دل نگراني بي سابقه اي را در بين علاقمندان محصولات رايانه اي و کارگزاران بورس ايجاد کرده است، معرفي کند.
زماني که اپل حرکت مي کند همگان بايد مراقب باشند. حداقل از 10 سال قبل و يا از زمان عرضه اولين نسل از پخش کننده چندرسانه اي "آي- پاد" اوضاع به همين گونه بوده است. زماني که اپل يک محصول جديد را به دنياي "هاي- تک" عرضه مي کند شرکتهاي رقيب اين سيب سبز، کارگزاران بورس، متخصصان فناوريهاي نوين و بيش از همه طيف وسيعي از مردم همه دل نگران مي شوند که محصول اپل چه خواهد بود.
در حقيقت اين يکي از استراتژيهاي شرکت استيو جابز است که براي رونمايي از يک محصول جديد تا آخرين لحظه همه را در انتظار بگذارد بدون اينکه اطلاعات دقيقي درباره نوآوري خود ارائه کند.
چهارشنبه آينده يکي از اين روزها است که سرانجام به دل نگراني و اضطراب بسياري از افراد پايان خواهد داد. در اين روز استيو جابز در اجلاس دنياي مک سانفرانسيسکو با همان جين آبي و تي شرت مشکي هميشگي و در شرايطي که به دليل بيماري اخير لاغرتر و پيرتر از هميشه به نظر مي رسد حاضر خواهد شد و جنبه هاي مختلف "لوح- رايانه اي" را معرفي خواهد کرد که از دو سال قبل خبر از آمدن آن داده بود.
رازداري اپل تا حدي است که هنوز دقيقا مشخص نيست که عنوان اين لوح- رايانه چه خواهد بود و تنها شايعات و گمانه زنيها حکايت از آن دارند که لوح- رايانه شگفت انگيز اپل عنواني مثل iPad، iSlate و iTablet خواهد داشت.
شايعات بنگاههاي خبرپراکني دنيا نشان مي دهد که اين لوح- رايانه نه تنها عملکردي همانند پخش کننده کتاب و روزنامه هاي الکترونيک دارد، بلکه همچنين روشي براي تماشاي تلويزيون، جستجو در شبکه، استفاده از بازيهاي رايانه اي و يا شايد حتي انجام تماسهاي تلفني تصويري ارائه مي کند.
در حقيقت بر روي ميزي که از دو سال و نيم قبل پر از شايعات مختلفي شده است که روزنامه ها و سايتهاي اينترنتي پراکنده اند، شرکت کوپرتينو هيچ بشقاب تازه اي از اطلاعات قرار نداده است تا بر هيجان اين انتظار طولاني دامن زند.
با تنها اطلاعاتي که از اين دستگاه جديد در دست است مي توان فهميد که اين لوح- رايانه، يک دستگاه الکترونيکي مصرفي کوچک است که طراحي بسيار ساده اي دارد و به اندازه کافي گران قيمت است به طوري که برخي از شايعات خبر از قيمت 800 تا 1000 يورويي آن مي دهند.
اين لوح- رايانه بسيار باريک بوده و داراي يک صفحه نمايشگر 5/10 اينچي چند لمسي با حداکثر قدرت لمس است. دستگاهي کمي بزرگتر از "آي- فن" است که از راه "واي- فاي" به شبکه متصل مي شود و مي تواند در جيب پالتو در يک کيف کوچک و يا در يک کوله پشتي حمل شود و براي وبگردي، خواندن، بازي کردن، نگاه کردن و گوش دادن به تمام محتويات چند رسانه اي که مي توانند از طريق فروشگاههاي آنلاين اپل خريداري شوند مورد استفاده قرار گيرد. اين است تمام آن چيزي که از دو سال قبل درباره اين محصول منتشر شده است! بديهي است که همه دل نگران عرضه آن باشند.
به گزارش مهر، چند روز قبل اپل در يک آگهي بازرگاني چند لکه رنگي هنري را در يک قاب عکس با لوگوي خود نشان داد که زير آن نوشته شده بود: "به ديدن تازه ترين دستاورد ما بياييد!"
همين آگهي کوتاه کافي بود که لرزه بر اندام رقباي تاريخي اپل بيفتد. رقبايي که هنوز نتوانسته اند خسارات ناشي از زلزله هاي "آي- پاد" و "آي- فن" را از 10 سال قبل تاکنون جبران کنند. اين دو محصول اپل که تحولي ريشه اي در مفهوم پخش موسيقي و استفاده از تلفن همراه ايجاد کردند شوک جبران ناپذيري به شرکتهاي سوني (پدر واکمن، اولين دستگاه پخش کننده موسيقي همراه، نوکيا (شماره يک تلفن همراه) و مايکروسافت (غول نرم افزاري دنيا) وارد کردند.
شرکت ردموند چند هفته قبل و در مدت نمايشگاه محصولات الکترونيکي مصرفي لاس وگاس نشان داد که درس خود را به خوبي آموخته است به طوري که در کنار تعريف و تمجيد بي حد از ويندوز 7 خود ميني رايانه "اچ. پي" برپايه اين سيستم عامل جديد را معرفي کرد.
اما واقعيت اين است که اپل هرگز يک چيز جديد اختراع نکرده است بلکه توفيق اين شرکت در توانايي بالاي جابز در ايجاد پديده کردن و اسرارآميز نشان دادن محصولات خود براي شگفت زده کردن مشتريان است.
در اين راستا سايت MacRumors (شايعات مک) از چند هفته قبل در صفحه اصلي خود در هر دقيقه يک شايعه جديد را درباره لوح- رايانه اسرارآميز اپل منتشر کرده و حتي يک رقابت نيمه جدي را برگزار کرده است که در آن مي توان براي توليد اخبار جديد درباره اين شيء اسرارآميز سيبي شکل تا 100 هزار دلار برنده شد!